Skrevet av Emne: Ung spiller: Lewis Pirie  (Lest 439 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28908
  • Total likes: 2639
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Ung spiller: Lewis Pirie
« på: Februar 08, 2024, 19:03:28 »
Leeds har kjøpt inn mange lovende spisser  til akademiet de siste sesongene. Ennå er det for tidlig å slå fast hvem av de som vil slå gjennom. Leeds har tonet ned innkjøpene den siste sesongen, men Lewis Pirie var èn de ikke kunne la gå fra seg. Han skulle de ha. Hay nevnte i artikkelen om nedtoningen av akademisatsingen om unntaket:

Now and again, that corner of the market still tempts Leeds to act. In July, they struck a deal with Aberdeen for Lewis Pirie, a 16-year-old forward who is playing for their under-18s.

Stjernenavnene på U18 har jo vært Harry Gray og Finlay Gorman. Men det er Lewis Pirie som har stått for målene. Og nå har han blitt 17 og gammal nok til å signere profesjonell kontrakt:




Young forward agrees pro terms with the club.

Leeds United are pleased to announce Lewis Pirie has signed his first professional contract with the club, until the summer of 2026.

The Scottish forward joined the Whites from Aberdeen's academy last summer, linking up with Rob Etherington's Under-18s side at Thorp Arch.

The 17-year-old has impressed during his time at the club to date, grabbing three goals and an assist in eight U18 Premier League matches this campaign.
(Leedsunited.com)

The 17-year-old Scottish youth international signed from Aberdeen last summer and has featured for Leeds’ Under-18s this season, scoring three times. Pirie came off the bench to play a part in United’s progression to the FA Youth Cup quarter-final on Wednesday night, scoring from the spot as Leeds defeated Yorkshire rivals Sheffield United on penalty kicks after drawing 1-1, having taken the tie to extra time. The youngster recently turned 17, permitting him to sign professional terms at Elland Road. It follows the likes of now-first-team academy graduate duo Archie Gray and Mateo Joseph agreeing improved terms last month, both extending their stays until the summer of 2028. Pirie joined in a reported £200,000 transfer from the Scottish Premiership club’s academy. He has been capped at U16 and U17 level for Scotland. His contract at Elland Road runs until June 2026.
(YEP)
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

leedslife

Sv: Ung spiller: Lewis Pirie
« Svar #1 på: Februar 08, 2024, 19:06:24 »
Feil tråd, men ang Gorman som gikk til City.
Hvordan er kvaliteten fra han til Harry Gray?

Så ut som et generasjonstalent Gorman.
Har vi hatt en unggutt i Leeds med et slikt register og potensial siste 20 årene?

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28908
  • Total likes: 2639
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Ung spiller: Lewis Pirie
« Svar #2 på: Februar 08, 2024, 19:09:36 »
Feil tråd, men ang Gorman som gikk til City.
Hvordan er kvaliteten fra han til Harry Gray?

Så ut som et generasjonstalent Gorman.
Har vi hatt en unggutt i Leeds med et slikt register og potensial siste 20 årene?

Jeg har ikke sett nok til å ha egen mening her, men på twitter skrev de som så de jevnlig at Gorman rett og slett var bedre enn Harry. 'Generasjonstalent' var vel et sitat fra en av trenerne på Thorp Arch.

Men nå er det aldri slik at den som er bestemann blant 16-åringene nødvendigvis er den som blir best som senior...

La det være helt klart, Leeds ville veldig gjerne beholde Gorman.

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

leedslife

Sv: Ung spiller: Lewis Pirie
« Svar #3 på: Februar 08, 2024, 19:15:06 »
Feil tråd, men ang Gorman som gikk til City.
Hvordan er kvaliteten fra han til Harry Gray?

Så ut som et generasjonstalent Gorman.
Har vi hatt en unggutt i Leeds med et slikt register og potensial siste 20 årene?

Jeg har ikke sett nok til å ha egen mening her, men på twitter skrev de som så de jevnlig at Gorman rett og slett var bedre enn Harry. 'Generasjonstalent' var vel et sitat fra en av trenerne på Thorp Arch.

Men nå er det aldri slik at den som er bestemann blant 16-åringene nødvendigvis er den som blir best som senior...

La det være helt klart, Leeds ville veldig gjerne beholde Gorman.
Så et sammendrag med han på X. Jeg tror ikke jeg har sett maken. Fikk Ødegaard vibber fra da han var 14-15.
Hvis han vil og unngår skader så spiller han PL fotball.
Vedr Gray er det knapt noe som kommer ut? Litt annen type og ser det ut som. Kanskje mer instinktiv og bra på flere områder?

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28908
  • Total likes: 2639
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Ung spiller: Lewis Pirie
« Svar #4 på: Februar 08, 2024, 19:19:08 »

Så et sammendrag med han på X. Jeg tror ikke jeg har sett maken. Fikk Ødegaard vibber fra da han var 14-15.
Hvis han vil og unngår skader så spiller han PL fotball.
Vedr Gray er det knapt noe som kommer ut? Litt annen type og ser det ut som. Kanskje mer instinktiv og bra på flere områder?
Gorman og Gray kan nok ikke sammenlignes like for like. Harry har hele tiden blitt fremhevet som målscorer og spiller lenger fremme enn Archie og Gorman.

Det var slik eg så ham live også, i november. Hadde langt mer fart enn eg trodde, og han scoret også mål fra en halvsjanse fra relativt langt hold.

Men som jeg har sagt tidligere, 15-årige Archie var på benken for Leeds. Der er  Harry laaaaaangt unna.

Men han er fortsatt et spennende talent.

Alle er ikke gitt å være godt fysisk utviklet som 16-åringer...

(tror eg flytter disse meningsutvekslingene over i U18-tråden om en dag eller to, slik at vi kan stå igjen med Pirie her) :)
« Siste redigering: Februar 08, 2024, 19:21:55 av Asbjørn »
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

leedslife

Sv: Ung spiller: Lewis Pirie
« Svar #5 på: Februar 08, 2024, 19:26:18 »

Så et sammendrag med han på X. Jeg tror ikke jeg har sett maken. Fikk Ødegaard vibber fra da han var 14-15.
Hvis han vil og unngår skader så spiller han PL fotball.
Vedr Gray er det knapt noe som kommer ut? Litt annen type og ser det ut som. Kanskje mer instinktiv og bra på flere områder?
Gorman og Gray kan nok ikke sammenlignes like for like. Harry har hele tiden blitt fremhevet som målscorer og spiller lenger fremme enn Archie og Gorman.

Det var slik eg så ham live også, i november. Hadde langt mer fart enn eg trodde, og han scoret også mål fra en halvsjanse fra relativt langt hold.

Men som jeg har sagt tidligere, 15-årige Archie var på benken for Leeds. Der er  Harry laaaaaangt unna.

Men han er fortsatt et spennende talent.

Alle er ikke gitt å være godt fysisk utviklet som 16-åringer...
Blir spennende å følge. Er jo to helt forskjellige måter klubben velger vedr de brødrene.
Både Bielsa og Marsch uttalte seg rundt Archie. Ble relativt godt vist frem i pre-season og sommeren 22.
Med Harry har det vært stikk motsatt. Synes til og med å erindre at Orta sa at de ville anonymisere Harry så mye som mulig for talentet var så vanvittig (i Europeisk målestokk) at de var redd for å miste han hvis de holdt en vanlig kjøreplan som for unge spillere.
Selv om jeg setter Archie høyt så synes jeg fortsatt det faktisk ikke kan sammenlignes med det av Gorman Det var faktisk fryktinngydende.
Men så er det som du påpeker og realiteten viser i den andre kamptråden med U-laget mot Lpool i ungdomscupen for x antall år siden.
De fleste hadde vel satt pengene på at Cook, Ibe og Dawson hadde blitt plukket opp av den største og beste klubben og spilt flest kamper for England, men det ble altså Phillips.
Eneste som kanskje trodde det på den tiden var vel Redfearn - der intervjuet med YEP vedr Kalvin fortsatt er aktuelt i 2024.
« Siste redigering: Februar 08, 2024, 19:29:33 av leedslife »