Kamp vs Portsmouth lørdag 10.august '24 kl 13:30. Elland Road

Started by Asbjørn, August 05, 2024, 12:34:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kato

Quote from: Lucas the Kop Cat on August 10, 2024, 15:44:53
Quote from: Kato on August 10, 2024, 15:39:01Meslier 5 - Slipper inn skudd midt på mål, altfor svakt. Gjør at vi slipper de inn i kampen.
Bogle 5 - Bra offensivt, helt krise defensivt. Taper i lufta, taper etter bakken.
Struijk 7 - God kontroll på sin side, sikker på straffe.
Rodon 5 - Rufsete og svak med ball.
Firpo 6 - Av og på, ventet enda mer offensivt.
James 7 - Best før pause, forsvant i andre omgang.
Gruev 6 - Noen bedre dødballer, bidrar for lite offensivt.
Ampadu 7 - Gjør ryddejobben bra, trenger kreativitet ved siden av seg.
Rutter 6 - Blir mye holdt, mister mye og lykkes noe.
Gnonto 8 - Best hos oss, uforståelig tatt av.
Joseph 6 - Tendenser, men neppe den vi må lite på skal score 20 mål i år.
Rothwell 6 - Ikke voldsomt involvert, vi mistet alt med byttene.
Piroe 6 - Bidro på scoringen, ellers lite.
Aaronson 7- Helt og syndebukk på samme tid.
Bamford- Ikke ett rent touch etter at han kom på.

Farke 4 - Kollapset etter byttene, bommet totalt med hvem som ble tatt av. Burde vært Bogle, James og Joseph. Slakt å ta av Gnonto som var i kjempedriv.
Hvilket av de 3 var midt i mål?

Sent fra min LE2113 via Tapatalk

Det første, stort sett midt på keeper.

TK20

Er ikke altfor misfornøyd faktisk. Serieåpninger lever sitt eget liv, Og vi har totalt sett råd til noen glipper ila sesongen. Offensivt er det lovende, men defensivt må det strammes opp.

Registrerer for øvrig at Farke har hentet enda en høyreback som ikke virker noe særlig bedre enn Ayling.

Dennis

Quote from: auren on August 10, 2024, 15:44:57
Quote from: Lucas the Kop Cat on August 10, 2024, 15:38:48
Quote from: Dennis on August 10, 2024, 15:33:43Er det Piroe som har assist på Aaronsons mål og spilte gjennom den siste?
Ja

Var det ikke Bogle som spilte gjennom Aaronson sin store miss?

auren

Godt mulig, brodern mente det. Uansett burde dette vært vunnet.

De får bruke det som en vekker.
Marching on together!

GaryMac

Quote from: Lucas the Kop Cat on August 10, 2024, 15:05:25
Quote from: GaryMac on August 10, 2024, 15:04:27
Quote from: Lucas the Kop Cat on August 10, 2024, 15:02:05
Quote from: Lucas the Kop Cat on August 10, 2024, 15:00:17
Quote from: Dylan on August 10, 2024, 14:59:37Gerhard inn, trenger noen som skyter.
Kan vel bli Rothwell og Bamford.

Ble bare Rothwell av de to, Prior foran Bamford i rekka.

Prior er kylling... :-)
Håper han ikke er det i dag.

Piroe er IKKE kylling - i motsetning til Prior som er kylling, kalkun og egg :-)

Kato

Farke ganske tydelig på at individuelle feil fra Bogle og Meslier feller oss.

GeirO

Må være siste gang vi gjør et trippelbytte. Plutselig ble vi kjempedårlige.
Og hvem - bortsett fra Farke - ville tenke på å bytte ut vår beste, Gnonto, samt bytte inn en ultrarusten Bamford. Fatter ikke...
MOT

flynn

Får ta på meg ansvaret for å vise litt positivitet jeg da. Det er bare tilfeldigheter som gjør at vi ikke vinner denne kampen, enkelt. Om vi presterer på dette nivået resten av sesongen så rykker vi opp med klar margin.

flynn

stian

Quote from: flynn on August 10, 2024, 18:27:22Får ta på meg ansvaret for å vise litt positivitet jeg da. Det er bare tilfeldigheter som gjør at vi ikke vinner denne kampen, enkelt. Om vi presterer på dette nivået resten av sesongen så rykker vi opp med klar margin.

flynn

Det er jeg helt enig i. I perioder gnistrer det av det kollektive offensive spillet. Det går svinaktig fort med høy presisjon. Det må gå an å luke bort de verste individuelle feilene.

leedslife

Quote from: Kato on August 10, 2024, 17:33:57Farke ganske tydelig på at individuelle feil fra Bogle og Meslier feller oss.
Alt annet hadde vært begynnelsen på slutten for en trener på dette nivået.
Hinsides begge to. Fullstendig hinsides.

Sydhagen

Quote from: stian on August 10, 2024, 18:36:55
Quote from: flynn on August 10, 2024, 18:27:22Får ta på meg ansvaret for å vise litt positivitet jeg da. Det er bare tilfeldigheter som gjør at vi ikke vinner denne kampen, enkelt. Om vi presterer på dette nivået resten av sesongen så rykker vi opp med klar margin.

flynn

Det er jeg helt enig i. I perioder gnistrer det av det kollektive offensive spillet. Det går svinaktig fort med høy presisjon. Det må gå an å luke bort de verste individuelle feilene.

Jepp, ved vanlig uttelling hadde vi vunnet denne med 3-4 mål.
1-1 målet er tabbe av Meslier. 1-2 er ren flaks, først med den første touchen der han egentlig bommer, men det blir et perfekt legg til seg selv, som han deretter får et treff som han sikkert aldri får igjen.
2-3 er jo straffen som er helt unødvendig av Bogle.
Portsmouth får en uttelling på 3 mål på 2 halvsjanser, og en straffe. Det var vel stort sett hele beholdningen deres i denne kampen. Resten av kampen hadde de nok med å forsvare seg og er griseheldige som ikke slipper inn 5-6-7 mål i denne kampen.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Asbjørn

Brendens siste sjanse, syns ikkje den er ferdigscoret. Keeper ville ikke vært sjanseløs på ballen om han hadde skutt mellom stengene...

https://x.com/KenzeLufc/status/1822269029769195535
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Hallgeir *

Quote from: Asbjørn on August 10, 2024, 22:27:05Brendens siste sjanse, syns ikkje den er ferdigscoret. Keeper ville ikke vært sjanseløs på ballen om han hadde skutt mellom stengene...

https://x.com/KenzeLufc/status/1822269029769195535

Godt mulig, men han burde truffet mellom stengene uansett. Større sjanse er det nesten ikke mulig å få.
Super Leeds since 1968

Myhre10

Quote from: Sydhagen on August 10, 2024, 19:26:14
Quote from: stian on August 10, 2024, 18:36:55

flynn

Jepp, ved vanlig uttelling hadde vi vunnet denne med 3-4 mål.
1-1 målet er tabbe av Meslier. 1-2 er ren flaks, først med den første touchen der han egentlig bommer, men det blir et perfekt legg til seg selv, som han deretter får et treff som han sikkert aldri får igjen.
2-3 er jo straffen som er helt unødvendig av Bogle.
Portsmouth får en uttelling på 3 mål på 2 halvsjanser, og en straffe. Det var vel stort sett hele beholdningen deres i denne kampen. Resten av kampen hadde de nok med å forsvare seg og er griseheldige som ikke slipper inn 5-6-7 mål i denne kampen.

1-2 skjer etter en elendig klarering av Rodon og generelt passivt forsvarsspill

Eriksen55

Syntes vi gjør mye bra. Helt tilfeldig at det ikke blir seier. Mål preger kamper og det ble litt motbakke. Bra å komme tilbake 2 ganger!
Burde og var også nære å kunne lede 2-0 relativt tidlig. Da hadde det vært kjørt. Samme om Joseph hadde satt 3-2 minutter etter utlikningen!

Syntes mange er harde mot Meslier. Burde stoppet den. Men han får stå alene på 8-9 meter. Ballen kan dunkes oppunder tverrligger, langhjørne eller korthjørne. Ser nok mye lettere ut en det er.. Største feilen er at Pmouth spillern får stå helt alene, motta og skyte helt upresset.

Syndebukkjakten går for langt. Meslier eller Bogle er ikke mer syndebukk enn Gnonto, Joseph eller Aaronson. Alle bommer gigasjanser.

Noen bør virkelig puste med magen. 45 kamper igjen å spille. Ingenting er avgjort.

Summerville er ikke erstattet. I Gnonto har vi en av ligaens beste venstrekanter. Vi har Rutter, Aaronson og James som alle kan erstatte Summerville direkte på venstrekanten. Med Piroe i midten gir der flere muligheter og enorm kvalitet i bredden på kantene. Det viser at troppen er kruttsterk. 2 september er det nok enda sterkere. Overhode ingen grunn til hastverk.
Syntes faktisk vi så tegn til mer variert angrepsspill enn i fjor. Bogle skapte flere sjanser. Han hadde også flere gjbruddspasninger i dag enn hele 4ern presterte tilsammen i fjor. Defensivt? Det sliter han mer. Det er nok prisen og betale for en god offensiv back.

Rutter bør byttes ut. Han mister ballen hele tiden. Er vi virkelig der altså? Etter 1 kamp? Rutter kan miste ballen 100 ganger. Likevel skal han spille. Han er den som stort sett ligger bak eller er involvert i det vi skaper. Motstanderne er livredde Rutter.

Farke får på pukkelen. Kongen og knekten av fasit i hånd dundrer løs! Gnonto var god. Jeg ville ikke byttet han ut.Hvorfor Gnonto måtte ut vet vi ikke. Han var ikke sur selv heller. Kroppsspråket hans er dom regel tydelig. Innbytterne var nære på å sikre 3 poeng.. Da hadde neppe mange klaget. Bommen til Aaronson kan ikke definere om Farke gjorde bra eller dårlige bytter.

Kampen i dag viste ihvertfall meg at vi er i rute. At vi er solide og kommer til å få en bra sesong.

Jeg jublet ikke for Rodon permanent inn i sommer. Var direkte svak siste fjerdedel av sesongen i fjor. Fortsatte i samme spor i dag. Rodon må opp i ringa. Heldigvis vet vi han er i stand til det. Hvis ikke er det bra cover i både Wöber og Ampadu.

Dette blir bra. Endelig er sesongen i gang og helt eventyrlig å se fotball uten VAR

Kato

Quote from: Eriksen55 on August 10, 2024, 22:56:31Syntes vi gjør mye bra. Helt tilfeldig at det ikke blir seier. Mål preger kamper og det ble litt motbakke. Bra å komme tilbake 2 ganger!
Burde og var også nære å kunne lede 2-0 relativt tidlig. Da hadde det vært kjørt. Samme om Joseph hadde satt 3-2 minutter etter utlikningen!

Syntes mange er harde mot Meslier. Burde stoppet den. Men han får stå alene på 8-9 meter. Ballen kan dunkes oppunder tverrligger, langhjørne eller korthjørne. Ser nok mye lettere ut en det er.. Største feilen er at Pmouth spillern får stå helt alene, motta og skyte helt upresset.

Syndebukkjakten går for langt. Meslier eller Bogle er ikke mer syndebukk enn Gnonto, Joseph eller Aaronson. Alle bommer gigasjanser.

Noen bør virkelig puste med magen. 45 kamper igjen å spille. Ingenting er avgjort.

Summerville er ikke erstattet. I Gnonto har vi en av ligaens beste venstrekanter. Vi har Rutter, Aaronson og James som alle kan erstatte Summerville direkte på venstrekanten. Med Piroe i midten gir der flere muligheter og enorm kvalitet i bredden på kantene. Det viser at troppen er kruttsterk. 2 september er det nok enda sterkere. Overhode ingen grunn til hastverk.
Syntes faktisk vi så tegn til mer variert angrepsspill enn i fjor. Bogle skapte flere sjanser. Han hadde også flere gjbruddspasninger i dag enn hele 4ern presterte tilsammen i fjor. Defensivt? Det sliter han mer. Det er nok prisen og betale for en god offensiv back.

Rutter bør byttes ut. Han mister ballen hele tiden. Er vi virkelig der altså? Etter 1 kamp? Rutter kan miste ballen 100 ganger. Likevel skal han spille. Han er den som stort sett ligger bak eller er involvert i det vi skaper. Motstanderne er livredde Rutter.

Farke får på pukkelen. Kongen og knekten av fasit i hånd dundrer løs! Gnonto var god. Jeg ville ikke byttet han ut.Hvorfor Gnonto måtte ut vet vi ikke. Han var ikke sur selv heller. Kroppsspråket hans er dom regel tydelig. Innbytterne var nære på å sikre 3 poeng.. Da hadde neppe mange klaget. Bommen til Aaronson kan ikke definere om Farke gjorde bra eller dårlige bytter.

Kampen i dag viste ihvertfall meg at vi er i rute. At vi er solide og kommer til å få en bra sesong.

Jeg jublet ikke for Rodon permanent inn i sommer. Var direkte svak siste fjerdedel av sesongen i fjor. Fortsatte i samme spor i dag. Rodon må opp i ringa. Heldigvis vet vi han er i stand til det. Hvis ikke er det bra cover i både Wöber og Ampadu.

Dette blir bra. Endelig er sesongen i gang og helt eventyrlig å se fotball uten VAR

Kongen og knekken av fasit i hånd????

Etter 60 min ba jeg om å bytte Bogle med Byram fordi han plagdes defensivt. Da var ingen fasit klar. For øvrig er  det lite av min kritikk i forkant jeg fremdeles ikke står for.

1. Vi gir bort kamper på akkurat samme måte som i fjor.

2. Meslier er fremdeles ikke god nok. Slipper inn alt for mye mål ift hva som kommer mot. Svak i dag igjen.

3. Joseph er neppe noen frelser. 0 seriemål, og det skal være spissen som leder oss til opprykk. Aldri i verden. Bør denne sesongen være en 20- minuttsspiller.

4. Farke gjør tilsynelatende alt riktig på alle andre plasser enn på benken.

5. Rodon ikke vært seg selv siden april, akkurat det samme nå.

6. Problemene sentralt er ikke løst med Gruev og Ampadu.

GeirO

Aaronsons siste mulighet er vel sammenlignbar med en straffe. Men misset.

Ser mange skylder på tilfeldigheter at vi ikke vinner i dag. For meg finnes det ikke tilfeldigheter (eller flaks) i fotball, i motsetning til Lotto. Det er kun snakk om kvalitet. Og i dag manglet vi den nødvendige kvaliteten for å vinne, både foran og bak. Enkelt og greit. Å treffe tverrliggeren er litt dårligere kvalitet enn å score.

Foreløpig ser jeg ingen tegn til at skal gjøre det like bra eller bedre enn sist sesong. Primært fordi mannskapet har blitt hakket dårligere.

Men disse tegnene kan fort bedre seg...
MOT

Milou

Sjøl om det ikkje er reflektert i resultatet (og mange av kommentarene på forumet), var mesteparten av kampen ein maktdemonstrasjon frå Leeds si side. Når Leeds satte farten opp, klarte Portsmouth ikkje å halde følge, og måtte gang på gang ty til ulovlegheiter for å stoppe Leeds. Det er smått utruleg at dommar ikkje er meir merksam på dette og deler ut fleire gule kort når Portsmouthspelarane held igjen eller kjem med etterslengar. I første omgang, kom dette riktignok også Leeds-spelarar til gode, då Bogle og Struijk (om eg hugsar rett) begge laga kyniske frispart etter å ha mista ballen, mens dei to gule korta Leeds fekk var ganske uforståelege. Spesielt i andre omgang, virka det som at Portsmouthspelarane hadde forstått at lista for gule kort var lagt veldig høgt og at dei brukte frispark bevisst for å stoppe Leedsangrepa (heilt til dei til slutt gjekk for langt og dommaren endeleg fann fram kortstokken mot slutten av kampen).

Vi kan likevel ikkje skulde på dommaren for at vi ikkje vann kampen. Det var defensive sløvhet i første omgang ved eit par anledningar, og det var også eit par feilpasningar for mykje. Eg håpar og trur at dette er noko som blir betre etter som vi kjem i betre kampform. Eg vil ikkje utan vidare gå med på at det første målet er ein tabbe av Meslier. Det er eit hardt skot på kort hald, og sjøl om det er tett på kroppen, skal ha flytte hendene veldig raskt for å få dei bak ballen. Men han hadde kanskje tatt det på ein betre dag.

Uflaks finns ikkje i fotball blir det skrive i eit innlegg, og eg er til ein viss grad ueinig i dette, men litt uflaks er det at motstandar skårar 3 mål på sine einaste 3 sjansar. Om vi fortsett å spele slik som i dag, kjem dette til å bli ein bra sesong, og sjøl om ein forsterking eller to ikkje hadde vore feil, er eg overbevist om at vi har ein tropp som kjem til å vere med å kjempe i toppen.

leedslife

Quote from: Kato on August 10, 2024, 23:57:59
Quote from: Eriksen55 on August 10, 2024, 22:56:31Syntes vi gjør mye bra. Helt tilfeldig at det ikke blir seier. Mål preger kamper og det ble litt motbakke. Bra å komme tilbake 2 ganger!

Kongen og knekken av fasit i hånd????

Etter 60 min ba jeg om å bytte Bogle med Byram fordi han plagdes defensivt. Da var ingen fasit klar. For øvrig er  det lite av min kritikk i forkant jeg fremdeles ikke står for.

1. Vi gir bort kamper på akkurat samme måte som i fjor.

2. Meslier er fremdeles ikke god nok. Slipper inn alt for mye mål ift hva som kommer mot. Svak i dag igjen.

3. Joseph er neppe noen frelser. 0 seriemål, og det skal være spissen som leder oss til opprykk. Aldri i verden. Bør denne sesongen være en 20- minuttsspiller.

4. Farke gjør tilsynelatende alt riktig på alle andre plasser enn på benken.

5. Rodon ikke vært seg selv siden april, akkurat det samme nå.

6. Problemene sentralt er ikke løst med Gruev og Ampadu.

Denne er fin. Flere ting jeg er enig i.
Vedr Joseph synes jeg det fortsatt er litt for tidlig. Jeg synes han var positiv i går. Entusiasme og tilstedeværelse i hver duell. Han kommer til sjanser og stoppere må virkelig rive og slite i han.
Liker fysikken og ikke minst mentaliteten.
Det som dog bekymrer meg er at vi på sesong 4 fortsatt må sette vår lit til Bamford.
Det touchet forteller alt og vi har sett det før. En spiller som er langt unna å være matchklar. Hvorfor har vi ikke adressert dette?
Samme som hvorfor har vi ikke adressert punkt 6?

Vedr Rodon så tenker jeg man må evt se på konstellasjonene. Du får ikke en bedre stopper i CC.
Blandt de beste stopperne i ligaen i Swansea. Blandt de beste stopperne om ikke den beste stopperen i ligaen i fjor.
Hvis man som trenerteam ikke kan få det beste ut av en spiller som besitter de ferdighetene i posession, samt har den farten - på dette nivået - så blir jeg bekymret.
Da vil det heller ikke borge godt for Rutters individuelle utvikling.

Så er jeg enig med flere andre brukere at man må bruke tid på å snakke opp den offensive kapasiteten i laget her. Det må være en utrolig følelse for en 11ér å vite at uansett hvem du møter i denne divisjonen så kan du score 3,4 eller 5 mål.
Tidvis er vi outstanding og jeg er helt enig. Pompey henger overhodet ikke med. Slik vi så det gjennom sesongen i fjor.
Fra i fjor vil jeg trekke frem Bogle som et veldig bra element i det offensive. Så står jeg fortsatt på at vi ser utvikling i posession.
På sikt skulle jeg gjerne sett Brenden sine egenskaper inn i denne 11éren. Tror det hadde gagnet de andre offensive spillerne.

Fortsatt sliter vi med store individuelle feil defensivt, samt at vi sliter i fasen mellom angrep til forsvar.
Men dette er også et lag med mye offensive fibre og lite defensive.
Bogle er suspekt defensivt. Firpo heller ingen god forsvarer. Synes også Farke bør justere Rutter noe. Fortsatt endel håpløse valg lavt i banen.
Sånn sett smart med to stabilisatorer på midtbanen, men dekker de nok rom og har de intensitet nok og er de gode nok i omslaget fra forsvar til angrep?

By the way, to ganger før 1-1 så finner Pack store rom i et Leeds lag som ikke helt samspiller defensivt.
Den siste en helt fantastisk skjult og vektet pasning som da ender i 1-1. Kampens godbit for meg.
Men det hadde holdt med et mål i mot i går.
Så tror jeg også personlig at den offensive dominansen og overlegenheten dette mannskapet besitter vil gjøre at vi som i fjor vil være helt der oppe etterhvert som sesongen får satt seg. Men det bør også være rom for at lista på forventninger og diskusjoner  ligger her - sådan bør gjennomføring og resultat i går absolutt tåle kritikk.
En ting som er sikkert er at det som er satt sammen her og leveres individuelt og i et kollektiv offensivt ikke kan settes på kontoen flaks/uflaks. Til og med i PL kunne dette laget utnytte og straffe motstander og leverte mål på nivå med lag som avsluttet sesongen på midten av tabellen.

Også til byttene. Vil tro antall minutt var avtalt på forhånd vedr fitness. (Sa han noe om dette etter kampen?)
Men så er det også en svakhet at han igjen bytter ut takt og momentum av kampen. For vi så jo disse problemene forrige sesong og da han byttet ut Summerville/Rutter.

På papiret en veldig god benk, men tar man det for seg:

Piroe - ferdigheter vi slet med å implementere i systemet i fjor.
Bamford - touchet, rytmen. Ikke matchfit.
Rothwell - vært her 1 mnd.
Brenden - historikken. Blir buet. Men personlig så synes jeg han var positiv og utrolig glad for at han fikk det målet. Nå er han i gang.

Sånn sett forstår jeg problemstillingen på punkt 3.
Ferdighetene/energien og mentaliteten tilføyer laget mer enn de andre fra benk og pr nå. Problemet er at han er vår beste spiss.

Også kan man jo ta et sammendrag av hva folk klaget over i fjor.

- Disponering av mannskap /Bytter
- Piroe / 10/9er rollen
- Lite ut av dødballer
- Bamford sin skadesituasjon
- Avhengig av enkeltspillere offensivt
- For omstendige i possession
- Slipper inn for mye mål på få sjanser
- Mangler tålmodighet og ferdigheter mot lag som parkerer bussen
- Individuelle feil som skaper mål i mot
- Lufta går ut av ballongen siste delen av sesongen
- Suspekte vedr når det står mye på spill?

Så kan man se om man kan se en utvikling her utover sesong.

morten1966

Godt å være i gang igjen da. Synd at vi ikke har fikset på keeperproblemet og skaffet oss en naturlig  målmaskin.

Kato

Jeg tenker vi er i "Last chance saloon" i forhold til fallskjermpenger og opprykk. Går vi ikke opp nå, tror jeg vi sitter fast. Økonomien denne sommeren virker jo å underbygge det 100%.

Basert på slutten av forrige sesong, og gårsdagen (noe som fremsto ganske likt), mener jeg vi burde forsterke følgende 3 plasser i august for å være trygge på å havne topp to:

1. 8èr. Vi trenger sårt en offensiv midtbanespiller med fysikk og kraft ved siden av Ampadu. Skremmende hvordan 33 år gamle Pack kanskje var banens beste i går (ihvertfall første timen).

2. Venstre kant. Først Rutter, så Bogle etter at vi gjorde byttene i går. Vi trenger umiddelbart en erstatter for Summerville der ute.

3. 9èr. Vi bomma med Piroe som spisskjøp i fjor dessverre. Han konverteres etter hvert til 10èr. Altfor svak i press-spillet. For tidlig å gi alt ansvar til Joseph, han trenger tid til å spille seg inn. Bamford er dessverre ingenting mer enn en joker.

Kan hende det må et stort salg ut døren for å få råd til gode nok spillere, ville ihvertfall solgt Wøber for å finansiere noe av dette. Så kunne jeg personlig gjerne cashet inn på Meslier, men det blir ikke å skje. Har tidligere ville solgt Gnonto, men må kanskje bite det i meg.

morten1966

Quote from: Kato on August 11, 2024, 10:14:38Jeg tenker vi er i "Last chance saloon" i forhold til fallskjermpenger og opprykk. Går vi ikke opp nå, tror jeg vi sitter fast. Økonomien denne sommeren virker jo å underbygge det 100%.

Basert på slutten av forrige sesong, og gårsdagen (noe som fremsto ganske likt), mener jeg vi burde forsterke følgende 3 plasser i august for å være trygge på å havne topp to:

1. 8èr. Vi trenger sårt en offensiv midtbanespiller med fysikk og kraft ved siden av Ampadu. Skremmende hvordan 33 år gamle Pack kanskje var banens beste i går (ihvertfall første timen).

2. Venstre kant. Først Rutter, så Bogle etter at vi gjorde byttene i går. Vi trenger umiddelbart en erstatter for Summerville der ute.

3. 9èr. Vi bomma med Piroe som spisskjøp i fjor dessverre. Han konverteres etter hvert til 10èr. Altfor svak i press-spillet. For tidlig å gi alt ansvar til Joseph, han trenger tid til å spille seg inn. Bamford er dessverre ingenting mer enn en joker.

Kan hende det må et stort salg ut døren for å få råd til gode nok spillere, ville ihvertfall solgt Wøber for å finansiere noe av dette. Så kunne jeg personlig gjerne cashet inn på Meslier, men det blir ikke å skje. Har tidligere ville solgt Gnonto, men må kanskje bite det i meg.

Er det noen som vil kjøpe Meslier da tro?

HåvardK

Greit med litt positiv motvekt, for all del. Men jeg sitter igjen med noen litt ekle spørsmål.

1. Kampledelse: Nå kom byttene på et tidligere tidspunkt enn i fjor, og det er bra. Men hva i all verden er planen bak å ta ut BEGGE (og egentlig våre eneste) kantspillerne samtidig? Det er jo ingen tvil om at vi mistet momentum etter dette, spesielt ikke siden Gnonto var vår beste spiller. Jeg frykter at Farke ikke har det som skal til for å snu kamper, dessverre.
2. Dødballer: Slik vi spiller, får vi enormt med dødballer, spesielt cornere. Trener vi egentlig på dette, siden vi åpenbart ikke greier å utnytte disse mulighetene? Vi var nærme ved et par anledninger tidlig i kampen, men det feidet etter hvert ut. Her må vi forbedre oss denne sesongen.
3. Kjøp og salg: Vi har solgt to av våre beste kort, og hentet inn noen erstattere. Rodon vil nok spille bedre etter hvert, men de to eneste reelle nykommerne kan jeg ikke se forsterker oss i det hele tatt. Jeg vil se Byram fra start neste kamp, og helst så mye som mulig resten av sesongen. Rothwell er muligens litt mer offensivt anlagt enn sine konkurrenter, men vil ikke være tunga på vektskåla, langt derifra. Alt i alt er vi svekket, noe som er naturlig når vi ser hva vi mister. Og at vi skal gjøre noen kanonkjøp nå på slutten er usannsynlig.
4. Målscorere: Det at vi ikke satte nok sjanser var et problem i fjor, som havnet i bakgrunnen pga at Summerville var en målgarantist. Joseph er utvilsomt et talent, men spilte altså knapt på dette nivået i fjor. Her må vi finne ut av hvordan vi får brukt Piroe, som er den i troppen som er best på å sette sjanser. Det er fortsatt lov å håpe at Rutter kan heve seg på dette området, men vi så ikke mye prov på dette i går.
5. Keeperplassen: Jeg gjentar meg selv her. Meslier har stagnert, og viser ikke noe tegn på utvikling av sine svake sider. I tilegg til svakheten på det første målet, holdt han på å dumme seg ut på et tilbakespill nok en gang. Det er symptomatisk at ingen har vist interesse for ham denne sommeren, og etter mitt skjønn er keeperplassen den lagdelen der vi er lengst unna PL-nivå.

Dennis

En kamp spilt, fire fem store til enorme sjanser UTOVER tre mål. Slipper inn tre på to store (inkl straffa) og et drømmetreff. Det er hva de hadde.

Vinner denne 9/10 ganger. Går ut i høyt tempo og skaper masse fra start, blant annet tre tverrliggere når fem minutter så vidt er gått.

Langt farligere på dødball. Føltes nesten som vi hadde flere i går enn sesongen gjennom i fjor. Mye takket være Struijk, som for øvrig hadde en god kamp. Kommer til å ha en strålende sesong.

Joseph avskrives etter første kamp??

Skuffende resultat, men det er greit å puste litt og se an noen kamper før det konkluderes på at det ikke finnes bedring. Hadde vært langt mer bekymret om vi ikke hadde skapt noe. Greit at det er poenga som teller, men hadde Aaronson satt den på overtid hadde vi ansett det som en heldig, men likevel fullt fortjent seier. Hadde vi vunnet og kampbildet var snudd, hadde jeg vært langt mer bekymra selv med to poeng mer.
Marching on together!

Kato

Quote from: Dennis on August 11, 2024, 11:41:53En kamp spilt, fire fem store til enorme sjanser UTOVER tre mål. Slipper inn tre på to store (inkl straffa) og et drømmetreff. Det er hva de hadde.

Vinner denne 9/10 ganger. Går ut i høyt tempo og skaper masse fra start, blant annet tre tverrliggere når fem minutter så vidt er gått.

Langt farligere på dødball. Nesten flere i går enn sesongen gjennom i fjor. Mye takket være Struijk, som for øvrig hadde en god kamp. Kommer til å ha en strålende sesong.

Greit å puste litt før det konkluderes på at det ikke finnes bedring.

Vinner denne 9/10 ganger... Har vi hørt det før?

Ingen som avskriver Joseph. Et talent, men jeg mener han kastes ut som nr 9 uten erfaring i det hele tatt. Han skal være førstevalg på topp for en opprykkskandidat uten å ha vist noe som helst tidligere.

Etter mitt syn en glimrende spiller å kaste inn, ihvertfall til han har bevist at han har nivået inne. En unggutt som trenger tid. Vi trenger en som scorer 20-25 mål som spiss i år hvis vi skal opp. Bikker Joseph 10 så skal vi være godt fornøyd.

leedslife

Quote from: HåvardK on August 11, 2024, 11:37:29

Greit med litt positiv motvekt, for all del. Men jeg sitter igjen med noen litt ekle spørsmål.

1. Kampledelse: Nå kom byttene på et tidligere tidspunkt enn i fjor, og det er bra. Men hva i all verden er planen bak å ta ut BEGGE (og egentlig våre eneste) kantspillerne samtidig? Det er jo ingen tvil om at vi mistet momentum etter dette, spesielt ikke siden Gnonto var vår beste spiller. Jeg frykter at Farke ikke har det som skal til for å snu kamper, dessverre.
2. Dødballer: Slik vi spiller, får vi enormt med dødballer, spesielt cornere. Trener vi egentlig på dette, siden vi åpenbart ikke greier å utnytte disse mulighetene? Vi var nærme ved et par anledninger tidlig i kampen, men det feidet etter hvert ut. Her må vi forbedre oss denne sesongen.
3. Kjøp og salg: Vi har solgt to av våre beste kort, og hentet inn noen erstattere. Rodon vil nok spille bedre etter hvert, men de to eneste reelle nykommerne kan jeg ikke se forsterker oss i det hele tatt. Jeg vil se Byram fra start neste kamp, og helst så mye som mulig resten av sesongen. Rothwell er muligens litt mer offensivt anlagt enn sine konkurrenter, men vil ikke være tunga på vektskåla, langt derifra. Alt i alt er vi svekket, noe som er naturlig når vi ser hva vi mister. Og at vi skal gjøre noen kanonkjøp nå på slutten er usannsynlig.
4. Målscorere: Det at vi ikke satte nok sjanser var et problem i fjor, som havnet i bakgrunnen pga at Summerville var en målgarantist. Joseph er utvilsomt et talent, men spilte altså knapt på dette nivået i fjor. Her må vi finne ut av hvordan vi får brukt Piroe, som er den i troppen som er best på å sette sjanser. Det er fortsatt lov å håpe at Rutter kan heve seg på dette området, men vi så ikke mye prov på dette i går.
5. Keeperplassen: Jeg gjentar meg selv her. Meslier har stagnert, og viser ikke noe tegn på utvikling av sine svake sider. I tilegg til svakheten på det første målet, holdt han på å dumme seg ut på et tilbakespill nok en gang. Det er symptomatisk at ingen har vist interesse for ham denne sommeren, og etter mitt skjønn er keeperplassen den lagdelen der vi er lengst unna PL-nivå.
Det er jo ikke tvil om at både keeperplass men også forsvarsfirer er det som er lengst unna kvaliteten man møter i PL.
Ferdighetsmessig, mentalitet og i spillforståelse.
1 v 1 vil en slik rekke bli avkledd og manglende/feilene som blir gjort  med ball vil og bli straffet hardt.
Du snakker nok fort opp mot 80-85 baklengs slik det ser ut idag.

Du så det gjennom hele PL.
Du så bare mot et ganske average Chelsea lag i cupen i fjor. Når de giret om så holdt vi enda mindre med enn hva Pompey gjorde i går.

leedslife

Quote from: Dennis on August 11, 2024, 11:41:53En kamp spilt, fire fem store til enorme sjanser UTOVER tre mål. Slipper inn tre på to store (inkl straffa) og et drømmetreff. Det er hva de hadde.

Langt farligere på dødball. Føltes nesten som vi hadde flere i går enn sesongen gjennom i fjor. Mye takket være Struijk, som for øvrig hadde en god kamp. Kommer til å ha en strålende sesong.

Skuffende resultat, men det er greit å puste litt og se an noen kamper før det konkluderes på at det ikke finnes bedring. Hadde vært langt mer bekymret om vi ikke hadde skapt noe. Greit at det er poenga som teller, men hadde Aaronson satt den på overtid hadde vi ansett det som en heldig, men likevel fullt fortjent seier. Hadde vi vunnet og kampbildet var snudd, hadde jeg vært langt mer bekymra selv med to poeng mer.
For meg er det litt dette som er CC og hvor utfordringene ligger.
Ser man tilbake er det få kamper der Leeds vinner med 3 mål eller mer og kan bytte seg ned etter 60.
Det skjedde noen få ganger under Bielsa, men til og med der møtte man på de utfordringene man så i går.

* Men et godt poeng er det offensive kontra fjoråret.

Starten i fjor bar preg at vi hang med vedr det fysiske, men det tok lang tid før vi fikk stablet sammen det offensive arsenalet.
Så sånn sett ligger vi relativt godt foran fjoråret.

Dennis

Quote from: Kato on August 11, 2024, 11:45:02

Langt farligere på dødball. Nesten flere i går enn sesongen gjennom i fjor. Mye takket være Struijk, som for øvrig hadde en god kamp. Kommer til å ha en strålende sesong.

Ingen som avskriver Joseph. Et talent, men jeg mener han kastes ut som nr 9 uten erfaring i det hele tatt. Han skal være førstevalg på topp for en opprykkskandidat uten å ha vist noe som helst tidligere.

Etter mitt syn en glimrende spiller å kaste inn, ihvertfall til han har bevist at han har nivået inne. En unggutt som trenger tid. Vi trenger en som scorer 20-25 mål som spiss i år hvis vi skal opp. Bikker Joseph 10 så skal vi være godt fornøyd.

Klart man har hørt det før. Det er en talemåte og ikke uten grunn.

Bommen til Aaronson settes i et klart overtall av ganger og da vinnes kampen. Den bommen har ingenting med Meslier eller Farkes for tidlige (eller som i fjor, sene) bytter å gjøre. Det handler om at dette er Championship-spillere og ikke Braut Haaland foran mål. Selv han bommer til tider på tilsvarende. Et annet eksempel er Rutter. God i første, hvor han skaper flere overganger. Tilsvarende svak i andre, med enkle balltap og en rytme som ikke står til lagkameratene. Det er derfor disse ikke er PL-spillere pt.

Samme gjelder skuddet til Joseph (fantastisk touch i forkant), Gnonto, headingen til Ampadu(?) med flere. Selv Gruev hadde i tillegg til frisparket et curlet skudd i første hjørnet som keeper leser, men som man stadig ser i nettet i tilsvarende situasjoner. Farligere i går enn i hele fjoråret.

Poenget er ikke at tre baklengs mot Pompey er greit eller at vi skal være fornøyd med individuelle grove feil i begge ender av banen, men at den kampen kan ende 5-1 like fort som 3-3.

Du sier det ikke konkluderes på Joseph, men du skrev like før at han i år er en 20-minutters spiller. Greit nok og argumentet med manglende erfaring deler jeg, men at han er en innbytter i år gjenstår å se. I pre season har han sett klar ut. Nå slår sjelden lynet ned to ganger så raskt og på samme sted, men hadde noen sagt på denne tida i fjor at Gray skulle spille 50 kamper og de fleste på høyreback hadde jeg vært redd for tilstanden. Kanskje har Joseph tatt store steg han også.

Det samme at alle de samme feilene går igjen. Joda, både med feilmarkering defensivt og dårlig inngripen på det første målet av Meslier er jeg helt enig i, men jeg tør påstå at dersom Leeds hadde skapt det antallet sjanser som ble gjort i går i de siste seks-åtte kampene i fjor hadde laga rykka opp med god margin.

Antallet muligheter var veldig positivt.

For øvrig er jeg helt enig med alle at det var rart å ta av begge kantene. Har sagt før, inkludert i fjor da det ble mast på bytter lenge før, at jeg aldri har vært fan av mange samtidige bytter. Det blir sjelden bedre kontroll og det samme skjedde i går.

Der tar derimot ikke bort det faktum at Piroe og Aaronson begge hadde målpoeng. Hadde Aaronson satt den siste kunne man ikke funnet argumenter for at ikke byttene hadde effekt på resultatet. Ergo, det handlet i går om marginer, i tillegg til udyktighet i begge ender. Uavhengig av om Farke ikke er den beste til å endre kampbildet vanligvis.

Så gjentar jeg at man gir trenere ALTFOR stor innflytelse til tider. Det er ikke sjakk hvor man direkte flytter brikkene og de gjør akkurat som man vil. De individuelle feilene som koster baklengsmål og bom på sjanser er det spillerne som skyldes - når man snakker om kampen i går.
Marching on together!

Kato

Quote from: Dennis on August 11, 2024, 12:08:30
Quote from: Kato on August 11, 2024, 11:45:02

Klart man har hørt det før. Det er en talemåte og ikke uten grunn.

Bommen til Aaronson settes i et klart overtall av ganger og da vinnes kampen. Den bommen har ingenting med Meslier eller Farkes for tidlige (eller som i fjor, sene) bytter å gjøre. Det handler om at dette er Championship-spillere og ikke Braut Haaland foran mål.

Samme gjelder skuddet til Joseph (fantastisk touch i forkant), Gnonto, headingen til Ampadu(?) med flere. Selv Gruev hadde i tillegg til frisparket et curlet skudd i første hjørnet som keeper leser, men som man stadig ser i nettet i tilsvarende situasjoner. Farligere i går enn i hele fjoråret.

Poenget er ikke at tre baklengs mot Pompey er greit eller at vi skal være fornøyd med individuelle grove feil i begge ender av banen, men at den kampen kan ende 5-1 like fort som 3-3.

Du sier det ikke konkluderes på Joseph, men du skrev like før at han i år er en 20-minutters spiller. Greit nok og argumentet med manglende erfaring deler jeg, men at han er en innbytter i år gjenstår å se. I pre season har han sett klar ut. Nå slår sjelden lynet ned to ganger så raskt og på samme sted, men hadde noen sagt på denne tida i fjor at Gray skulle spille 50 kamper og de fleste på høyreback hadde jeg vært redd for tilstanden. Kanskje har Joseph tatt store steg han også.

Det samme at alle de samme feilene går igjen. Joda, både med feilmarkering defensivt og dårlig inngripen på det første målet av Meslier er jeg helt enig i, men jeg tør påstå at dersom Leeds hadde skapt det antallet sjanser som ble gjort i hår i de siste seks-åtte kampene i fjor hadde laga rykka opp med god margin.

Antallet muligheter var veldig positivt.

For øvrig er jeg helt enig med alle at det var rart å ta av begge kantene. Har sagt før, inkludert i fjor da det ble mast på bytter lenge før, at jeg aldri har vært fan av mange samtidige bytter. Det blir sjelden bedre kontroll og det samme skjedde i går.

Der tar derimot ikke bort det faktum at Piroe og Aaronson begge hadde målpoeng. Hadde Aaronson satt den siste kunne man ikke funnet argumenter for at ikke byttene hadde effekt på resultatet. Ergo, det handlet i går om marginer, i tillegg til udyktighet i begge ender. Uavhengig av om Farke ikke er den beste til å endre kampbildet vanligvis.

Så gjentar jeg at man gir trenere ALTFOR stor innflytelse til tider. Det er ikke sjakk hvor man direkte flytter brikkene og de gjør akkurat som man vil. De individuelle feilene som koster baklengsmål og bom på sjanser er det spillerne som skyldes - når man snakker om kampen i går.

Jeg syns ikke fokuset bør være på tilfeldigheter, om Aaronsens siste hadde gått inn osv. Greia er at Farke bytta oss rett ut av kampen. Fra byttene til straffesparket kollapset vi fullstendig. Skapte ingenting. Prestasjonen i den perioden var skremmende. Et to-minutters kaos på slutten kunne berget oss, og gitt målpoeng hit og dit. Men det tar ingenting fra en taktisk bommert 20 minutter før slutt.

Tenker det ikke holder å si en unggutt ser klar ut i pre-season. Portsmouth så ut som Lysekloster i pre-season. Er noe helt annet når det står om poeng, pre-season handler mest av alt om fitness. Klart Joseph kan bli god, men ansvaret er for stort for tidlig. Vi skal opp, og da er det ikke rom for mye gambling på spissplassen.

Josch

Quote from: leedslife on August 11, 2024, 11:52:03

For meg er det litt dette som er CC og hvor utfordringene ligger.
Ser man tilbake er det få kamper der Leeds vinner med 3 mål eller mer og kan bytte seg ned etter 60.
Det skjedde noen få ganger under Bielsa, men til og med der møtte man på de utfordringene man så i går.

* Men et godt poeng er det offensive kontra fjoråret.

Starten i fjor bar preg at vi hang med vedr det fysiske, men det tok lang tid før vi fikk stablet sammen det offensive arsenalet.
Så sånn sett ligger vi relativt godt foran fjoråret.

Var dette kun uflaks eller et bilde av Leeds denne sesongen.?

Vi mangler kliniske avsluttere når sjanser oppstår. Gode spillere scorer i stedet for å skyte i stolpen. Men tre mål bør være nok til seier og godkjent.
To av målene kom på kontring: straffen og Gnonto. Vi har problemer i posession.

Forsvaret var ikke patent når de ble litt presset. Strukturen i forsvaret. Portsmouth fikk svært godt betalt men svakheter ble avslørt. Luke bort personlige feil? Det ble snakket om i hele fjor men det forsvant ikke. Dette tror jeg fortsetter.

Ny test nå mot WBA borte. Og så Sheff W borte.

Asbjørn

Kjempeanalyser og konklusjoner etter èn seriekamp.

For all del, det er det vi har å basere oss på så langt denne sesongen. Og noen ting gjenkjenner man jo fra tidligere, så det er ikke rart det kommer.

Selv har eg blandede følelser. På kort sikt, vi vil få på plass det defensive...
Det er verre med spissplassen og hvem som kommer inn nå.

Defensivt.
Bogle og det defensive. Vi leste han var bedre offensivt enn defensivt. Og det 'beviste' han i går. Rodon. Ingen spesielt god kamp i går. Var han dårlig mot slutten av forrige sesong? Ikke han mer enn andre slik eg husker det (mulig eg tar feil her altså...). Og Meslier overbeviste ikke...

Men et av Farkes prosjekter er defensiv soliditet. Han klarte det forrige sesong. Inkludert mht Firpo. Dette er early days av sesongen. Jeg tror vi snart får det defensive på plass. Jeg også tviler på at forsvaret vårt pdd vil holde i Premier League, men den tid den sorg. Jeg tenker at de viste i fjor at de var sold med denne gjengen, og Bogle vil snart finne ut av det defensive SAMT være en Luke Ayling for oss offensivt.

Offensivt.
Kantene vil levere selv uten forsterkninger (skadefrie). På midten var Ampadu/Gruev langt bedre mot spansk og tysk motstand enn mot Pompey. Men vi snakker tross alt om en kamp vi dominerte i store deler - men vi var altså ikke 'på' i de mål-definerende øyeblikkene.

Spissen.
Der er eg enig i at det er galskap å basere seg på Joseph over en hel sesong. Som SPISS var Piroe et feilkjøp i fjor, jaja. Som målscorer leverte han ok men som spiss stiller eg spørsmålstegn med bidragene hans. Bamford vil gjerne levere øyeblikk for oss fortsatt, men ikke stabilt (håper jo eg tar feil).
Men aldri verden vi kjøper dyrt på topp nå, det gjør vi nok ikke. Men vi leverer forhåpentligvis plenty med mål fra andre steder på banen.

Tror fortsatt vi får inn to/tre forsterkninger. Men er ikke lenger så sikker på at vi snakker forsterkninger i form av 'signalkjøp' - blir vel fort stallfyll evt slike som utviikler seg til bra spillere i løpet av hundere år...

Mangelen på tre poeng i går var et sjokk, egentlig. Trodde vi var samspilte nok bakover på banen til å unngå slike blemmer. Men dette er Championship, slikt skjer. Bare synd at vi allerede i serieåpningen bruker av tabbekvoten.

Så har Farke et poeng i at sesongen er lang, hadde vi vært i toppform nå hadde han vært bekymret uttalte han for en uke eller to siden. Og vi ser jo stadig at lag trenger en tid for å få samspillet til å sitte. Men jeg trodde jo at vi ville stille bra samspilte denne gang, og at vi ville ta bra med poeng fra 'the off' denne gang.
Bommer vi med trepoenger mot WBA borte neste runde har vi det gående igjen med å jage topplagene :(

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan