Kamp vs Sunderland @Elland Road mandag 17.2.25 - kl 21 på Viasport 1

Started by Asbjørn, February 13, 2025, 21:57:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Asbjørn

Dette er den første av de to toppkampene vi skal ha på rappen nå. Hjemmebane. Vi er i form. Viktigste er å ikke tape, men med seier rykker vi bra i fra de. I øyeblikket er de sju poeng bak. Vinner vi ikke må vi regne med at Sheffield United og Burnley kommer helt i ryggen på oss igjen...

Sunderland forsterket bra i vinduet og har et bra lag. Men resultatene er ujevne. Siste fem har gitt 3-2-0 (vi har 4-1-0 og dermed to poeng mer). Borteformen er ok med 7-5-4 (vi har f.eks 7-7-2 borte).

Scoringsmessig er de i sjiktet rett bak Leeds, tre lag ligger på 49/50 mål (mot våre 66). Med 28 baklengs (mot våre 19) har de tre lag som har sluppet inn færre enn de.
De har 14 clean sheets mot våre 20.

Ingen pre match presser ennå men sannsynligvis bare Bamford ute.

Hjemmekamp, betyr det Rothwell inn for Gruev? Og hva med Struijk? Han inn og Ampadu frem? Jeg tror Struijk anses som for rusten ennå til å få starte i en så viktig kamp...

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Tom

Kan ikke i mine villeste fantasier tro at Struijk kommer inn til denne kampen. Synes han er  rusten selv når han er i toppform. Både i år og ifjor har Leeds virkelig funnet formen når Struijk ble skadet og jeg tror ikke det er helt tilfeldig. Tror vi starter med samme lag som mot Watford, dvs at vi går for den litt mer defensive løsningen med Gruev istedenfor Rothwell. Safety first, men som de siste kampene har vist har vi nok offensivt skyts til å både produsere og score masse mål selv med 2 defensive sentralt.

Synes Sunderland imponerer vel så mye som Burnley og Sheff U for tiden, men denne tror jeg vi vinner.

Hawley

Tør Sunderland å angripe eller lærte de av Watford-kampen. Det blir fort selvmord mot Leeds og stå høyt. For kampens del håper jeg de prøver og ikke parkerer bussen. Da kan vi slite, spesielt på overganger i mot.

Asbjørn

Straks pre game pressser.
Adam Pope for 9 minutter siden:
Colchester United training up at Thorp Arch ahead of their game at Carlisle United tomorrow.
Daniel Farke with us shortly.
Tell me  Tell me

Dylan

Hallgeir *

Spiller vi som i de tre siste seriekampene, tror jeg Sunderland får en tøff dag på Elland Road. Klarer vi å holde nullen igjen? Tips: 2-0 eller 3-1.
Super Leeds since 1968

auren

6-poengs kamp. Viktig å unngå tap. Uavgjort er greit nok, men bør helst vinne.

Her er sannsynlige tabellscenarier ved tap, uavgjort og seier:

Tap:

Sheffield United: 70
Leeds: 69
Burnley: 67
Sunderland: 65

Uavgjort:

Leeds: 70
Sunderland: 63

Seier:

Leeds: 72
Sunderland: 62

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Asbjørn

Quote from: auren on February 14, 2025, 17:52:396-poengs kamp. Viktig å unngå tap. Uavgjort er greit nok, men bør helst vinne.

Her er sannsynlige tabellscenarier ved tap, uavgjort og seier:

Tap:

Leeds: 69
Sunderland: 65

Uavgjort:

Leeds: 70
Sunderland: 63

Seier:

Leeds: 72
Sunderland: 62

auren
Jepp. Ganske stor forskjell på seier og tap mao.

De to andre topplagene denne helgen da?
Burnley har en krevende bortekamp mot Preston (nr 16). Preston har 3-1-1 siste fem, og taper sjelden hjemme. Etter tapet mot Sheffield United i seriepremieren har det bare blitt ett  tap til (tilbake i november), og 5-7-2 samlet.
Litt mer overkommelig for Sheffield United borte mot bunnlaget Luton.

PS! Eirik Aase tror begge vinner men at begge kamper faktisk kan bli jevne...
Tell me  Tell me

Dylan

TK20

Massiv kamp. Særlig i konteksten av hvem vi møter påfølgende mandag.  To tap på rappen vil gi alle den klassiske Leeds-panikken.

auren

Cherry

Frykter litt rekka`til Sunderland, der særlig Enzo Le Fee og Wilson Isidor er meget gode spillere.
Bror Bellingham henger også godt med på dette nivået.
Trai Hume lukter det frispark av bestandig, mens Patrick Roberts er en god playmaker.
Det er ett ballbesittende, godt lag vi møter i kveld.
Ser at Poveda endelig er skadfri, og blir "spilt inn" med noen minutter pr kamp...han bør ikke få autostrada foran seg mot Firpo sent i kampen.

Ett tidlig mål vil igjen være forløsende for oss, for Sunderland er ikke veldig robuste bakover.

Asbjørn

Eirik Aase har troen:

Som jeg skrev i "Skråblikk" artikkelen forrige helg, er det rett og slett et fantastisk Leeds United-lag vi har på plass i Championship for øyeblikket. Ser man på xGD (Expected goals forskjell) hvor man sammenligner forventede scorede og innslupne mål, er det faktisk ingen Championship-klubber som har vært bedre enn årets Leeds-utgave de siste årene. Leeds under Daniel Farke er en maskin som behersker det å både fungere optimalt i angrep, men også være bunnsolide bakover på banen. Selv om Burnley stikker av med alle overskrifter på grunn av sine få baklengsmål, samt sine elleve kamper på rad uten baklengs, er faktisk Leeds det laget som slipper til soleklart færrest sjanser i Championship denne sesongen. Dårligere keeperinvolveringer, manglende effektivitet og litt utur er den eneste grunnen til at Leeds ikke allerede har to føtter i Premier League. Forrige runde vant Leeds hele 4-0 borte mot Watford, og nå står hvittrøyene med 14 kamper på rad uten tap. Den flotte formen gjør at Yorkshire-klubben ligger på 2. plass med 69 poeng, og det skiller bare ett poeng opp til tabelltopp. I tillegg har Leeds én kamp mindre spilt enn Sheffield United på topp. Ned til Burnley på 3. plass skiller det fire poeng. Nå går Leeds inn i en helt avgjørende periode hvor de skal møte Sunderland og Sheffield United og West Bromwich Albion i tre strake kamper. Etter disse tre kampene har de ikke flere kamper mot lag som for øyeblikket ligger på de seks øverste plassene på tabellen. Hjemme på Elland Road er Leeds fantastiske med 13-2-1 denne sesongen, og de har 13 hjemmekamper på rad uten nederlag.

Sunderland gikk nylig på to skuffende poengtap hjemme mot henholdsvis Plymouth Argyle og Watford. Det er den typen poengtap som gjerne kommer til å holde Sunderland unna direkte opprykksplass, men samtidig fikk de slått godt tilbake da Luton Town ble nedsablet 2-0 hjemme på Stadium of Light forrige runde. Januarsigneringen Enzo Le Fée scoret sitt første Sunderland-mål i den kampen, mens brennhete Wilson Isidor også fant nettmaskene. De svarte kattene har nå åtte kamper på rad uten tap i serien, og Regis Le Bris mannskap har vært et herlig syn hele sesongen. Dette unge Sunderland-laget kommer til å nå langt, men spørsmålet er om de vil kunne ta steget opp til Premier League allerede denne sesongen. Dersom det skal skje gjennom direkte opprykk, er de nesten nødt til å få med seg noe fra mandagens kamp. Hvis ikke vil det nok mest sannsynlig bli playoff for guttene fra Wearside. Foran mandagens kamp ligger Sunderland på en 4. plass med 62 poeng, og opp til Leeds på 2. plass skiller det syv poeng. På bortebane har Sunderland 7-5-4 denne sesongen, noe som er fjerde best i Championship.

Vurdering: Det er to veldig gode lag som barker sammen på Elland Road mandag kveld. To lag som har herlig angrepsfotball å vise til, men hvor spesielt Leeds United er bunnsolide defensivt. Akkurat denne defensive soliditeten tror jeg blir avgjørende. Jeg klarer ikke se for meg at Sunderland skal klare stenge igjen bakover mandag, men kan fint se for meg Leeds klare det. Jeg tror på en morsom fotballkamp med mye nerve og herlig intensitet. Det kommer til å koke på Elland Road, og det er bare å glede seg! Til slutt tror jeg vertene vinner, og at det kommer til å bli sunget Kaiser Chiefs på tribunen.

Tips: Hjemmeseier
Tell me  Tell me

Dylan

leedslife

Har troa på at Leeds fortsetter i samme spor og at atmosfæren legger seg på samme nivå som for nesten nøyaktig 1 år siden.

Vi kan rykke opp til PL med det som ser ut som et solid fundament og i tillegg ta 6 av 6 mot de røde.
Skal et opprykk og en ambisiøs satsing komme så er det virkelig nå.

3-0 Leeds

Solomon, Brenden, Piroe

Dette solide prosjektet hadde fortjent en virkelig maktdemonstrasjon på eget gress.

Mtp hvor vi er i sesongen, ligatabell og hvordan kampen på stadium of light endte så er det en stor mental barriere for en nesten-klubb som Leeds, men ikveld er det ingenting å skylde på.

Robert

Klassiske her er vel et tap.
Om man ser det fra Sunderlands side, så tipper jeg de sier en klassisk Sunderland ville vært å slå Leeds men tape mot Hull.

Så får vi håpe at Leeds vinner, hadde vært fantastisk med 3 seiere på rad nå.

Håper på seier, tror på uavgjort, frykter tap.
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

Forever Whites

Forventer Leeds seier i kveld. Kamper som dette må vi vinne for å stabilisere oss som ett av to lag som til slutt rykker direkte opp.  Med poengtap i dag og neste mandag vil usikkerheten komme snikende igjen, slik som forrige sesong.
Men vi virker sterkere i år.  Mye mer samkjørt.  Skårer flere mål og slipper inn mindre.  Kan ikke se noen utpreget "slitasje" i laget slik man så i fjor.  Vi har gode spillere på innbytterbenken og er omtrent skadefri.

Mitt tips for kvelden er 3-1.  Mål av Solomon, Piroe og Gnonto.
Medlem 94237

Cherry

Ingenting hadde gledet meg mer i kveld, om kampen står og vipper - vi gjør bytter med Ramazani, Gnonto og Joseph.....og det "tenner til"!
Jevnt over så har det jo skjedd svært lite når de kommer innpå , kanskje fordi kampene allerede er vunnet...men jeg savner den gutsen`fra disse 3 når de kommer inn.
Det optimale i kamper er jo at vi ikke bytter oss "svakere" - men at energien og trykket vedvarer , eller blir endret til det bedre !!

MOT!

auren

Quote from: Forever Whites on February 17, 2025, 13:26:10Kan ikke se noen utpreget "slitasje" i laget slik man så i fjor.

Det så vi heller ikke i fjor på samme tidspunkt. Da vant vi 9 eller 10 på rad etter nyttår, og hadde noe slik som 12 seire og 1 uavgjort på 13 kamper. Det var de siste 8 kampene som felte oss. Vi ledet ligaen og hadde kuttet ned 17 poeng (!) på Leicester før landslagspausen i mars måned. Så gikk alt galt...

auren

Perik

Asbjørn

Det blir spennende å se hvilken utgave av Meslier vi får i kveld...

Noen vil kanskje huske at vi i returoppgjøret ledet 2-1 laaangt inn i overtiden... :o

Nå har han hatt en del viktige inngripener i det siste, og kan takke også ham for clean sheetene i det siste

https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/football/leeds-united/leeds-uniteds-illan-meslier-to-end-6-year-wait-for-lorient-reunion-as-sunderland-boss-highlights-relationship-4993958
Tell me  Tell me

Dylan

Hallgeir *

Sunderland har en rekke som viser ubeseiret på sine siste åtte kamper. Ikke at det er direkte sammenlignbart, men sist en klubb kom til ER med samme statistikk, gikk det forholdsvis dårlig.

Spent, men optimistisk en god time før avspark.
Super Leeds since 1968

Hallgi

Er fantastisk fin og objektivt skriveri om Leeds sin form og sesong i Championship Norge skrevet av Eirik Aase før denne kampene

Før kampen Leeds - Sunderland.
Leeds United – Sunderland
Kampstart: 21.00

Som jeg skrev i "Skråblikk" artikkelen forrige helg, er det rett og slett et fantastisk Leeds United-lag vi har på plass i Championship for øyeblikket. Ser man på xGD (Expected goals forskjell) hvor man sammenligner forventede scorede og innslupne mål, er det faktisk ingen Championship-klubber som har vært bedre enn årets Leeds-utgave de siste årene. Leeds under Daniel Farke er en maskin som behersker det å både fungere optimalt i angrep, men også være bunnsolide bakover på banen. Selv om Burnley stikker av med alle overskrifter på grunn av sine få baklengsmål, samt sine elleve kamper på rad uten baklengs, er faktisk Leeds det laget som slipper til soleklart færrest sjanser i Championship denne sesongen. Dårligere keeperinvolveringer, manglende effektivitet og litt utur er den eneste grunnen til at Leeds ikke allerede har to føtter i Premier League. Forrige runde vant Leeds hele 4-0 borte mot Watford, og nå står hvittrøyene med 14 kamper på rad uten tap. Den flotte formen gjør at Yorkshire-klubben ligger på 2. plass med 69 poeng, og det skiller bare ett poeng opp til tabelltopp. I tillegg har Leeds én kamp mindre spilt enn Sheffield United på topp. Ned til Burnley på 3. plass skiller det fire poeng. Nå går Leeds inn i en helt avgjørende periode hvor de skal møte Sunderland og Sheffield United og West Bromwich Albion i tre strake kamper. Etter disse tre kampene har de ikke flere kamper mot lag som for øyeblikket ligger på de seks øverste plassene på tabellen. Hjemme på Elland Road er Leeds fantastiske med 13-2-1 denne sesongen, og de har 13 hjemmekamper på rad uten nederlag.

Sunderland gikk nylig på to skuffende poengtap hjemme mot henholdsvis Plymouth Argyle og Watford. Det er den typen poengtap som gjerne kommer til å holde Sunderland unna direkte opprykksplass, men samtidig fikk de slått godt tilbake da Luton Town ble nedsablet 2-0 hjemme på Stadium of Light forrige runde. Januarsigneringen Enzo Le Fée scoret sitt første Sunderland-mål i den kampen, mens brennhete Wilson Isidor også fant nettmaskene. De svarte kattene har nå åtte kamper på rad uten tap i serien, og Regis Le Bris mannskap har vært et herlig syn hele sesongen. Dette unge Sunderland-laget kommer til å nå langt, men spørsmålet er om de vil kunne ta steget opp til Premier League allerede denne sesongen. Dersom det skal skje gjennom direkte opprykk, er de nesten nødt til å få med seg noe fra mandagens kamp. Hvis ikke vil det nok mest sannsynlig bli playoff for guttene fra Wearside. Foran mandagens kamp ligger Sunderland på en 4. plass med 62 poeng, og opp til Leeds på 2. plass skiller det syv poeng. På bortebane har Sunderland 7-5-4 denne sesongen, noe som er fjerde best i Championship.

Leeds siste kamper:
Watford – Leeds 0-4 (James x2, Piroe, Solomon)
Leeds – Millwall 0-2
Coventry – Leeds 0-2 (Piroe, Bogle)
Leeds – Cardiff 7-0 (Aaronson, Solomon, James, Piroe x2, Gnonto, Joseph)
Burnley – Leeds 0-0

Sunderlands siste kamper:
Sunderland – Luton 2-0 (Le Fee, Isidor)
Sunderland – Watford 2-2 (Cirkin, O'Nien)
Boro – Sunderland 2-3 (Isidor, Selvmål, Neil)
Sunderland – Plymouth 2-2 (Isidor, Hume)
Derby – Sunderland 0-1 (Mayenda)

Vurdering: Det er to veldig gode lag som barker sammen på Elland Road mandag kveld. To lag som har herlig angrepsfotball å vise til, men hvor spesielt Leeds United er bunnsolide defensivt. Akkurat denne defensive soliditeten tror jeg blir avgjørende. Jeg klarer ikke se for meg at Sunderland skal klare stenge igjen bakover mandag, men kan fint se for meg Leeds klare det. Jeg tror på en morsom fotballkamp med mye nerve og herlig intensitet. Det kommer til å koke på Elland Road, og det er bare å glede seg! Til slutt tror jeg vertene vinner, og at det kommer til å bli sunget Kaiser Chiefs på tribunen.

Tips: Hjemmeseier
ALAW (saludos del pirata)

Hallgeir *

Samme lag som mot Watford. Gruev beholdes på midten.
Super Leeds since 1968

Hallgeir *

Super Leeds since 1968

GaryMac

auren

Storkamp under flomlyset på Elland Road. Vi er store favoritter etter strålende resultater og blendende spill siste tre kamper. Vinner vi i kveld er jeg likevel imponert. Særdeles viktig å ikke tape ihvertfall. Tipper en ny, spennende kamp og 2-2 som sist. Vi kommer tilbake etter å ha ligget under to ganger.
Solomon og Gnonto med målene.

Lykke til folkens!  :)

MOT!

auren

auren

Takk Meslier! Nesten 0-1 til vertene der. Le Fee er farlig!

auren

Hallgeir *

Sunderland ønsker å spille fotball, i motsetning til Burnley.
Super Leeds since 1968

auren

Heseblesende start. En dobbelsjanse til Sunderland allerede etter 90 sekunder. Le Fee god på venstresiden, Gruev detter og dermed en stor mulighet. Meslier burde kanskje slått til corner i stedet for i farlig område, men redder seg flott inn på returen.

auren

Hallgeir *

Spillere på begge lag har problemer med festet. Var vel snø der i går; kan det være glatt fremdeles?
Super Leeds since 1968

auren

Vi kan like godt slå tilbake til Meslier på egen corner. Helt håpløst!

auren

Hallgeir *

Quote from: auren on February 17, 2025, 21:13:20Vi kan like godt slå tilbake til Meslier på egen corner. Helt håpløst!

auren

Slo en kort corner etterpå. Like greit uten Rothwell.
Super Leeds since 1968