Premier League 2025 - er vi bedre rustet nå?

Started by Dennis, February 18, 2025, 14:21:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dennis

Jeg syns det er på tide å hylle overgangsjobben som er gjort de to siste åra. Jeg kommer aldri til å akseptere et salg av Archie Gray som en god ting, men ser man utelukkende på innkommende er det meget god treffsikkerhet.

Joe Rodon - Dyr divisjonen tatt i betraktning og kjent fra før, men for en bauta. Får lov å gå med ballen gjennom ledd oftere og burde ikke slutte med det. Mange år foran seg.
Jayden Bogle - Fortsatt ung, også langt bedre enn prisen. Offensivt langt bedre enn Gray og en vital del av angrepet og overgangene fra forsvar til med ball. Som nevnt i kamptråden mot Sunderland: vi fikk det som ble spådd og vel så det. Fullt mulig at denne karen tar nivået i PL.
Ao Tanaka - En bargain, men ikke bare pga prisen. Han er for god for Ch.ship. Verdt tigangen ved opprykk.
Joe Rothwell og Manor Solomon - Foreløpige lån, men klassespillere i Ch.ship.
Largie Ramazani - Andrevalg på venstrekant, men et spennende talent. Tror han hadde startet hos de fleste andre. Potensial der!
Isaac Schmidt - Foreløpig bare noen cameos. Er han ikke god nok eller trenger han tid? Uansett, kostet ikke stort.
Alex Cairns - Gratis tredjekeeper. Nok sagt.
Joshua Guilavogui - Ingen starter, men ofte inne og trygger ledelse. Smittende type, sikkert gode lederegenskaper. En slags forlenget trener? Hentet gratis i en periode med mange skader. Fornuftig og sannsynligvis en som bidrar med mye utenfor banen/trening/garderobe.

Dette forsterkes når man legger til at man har tatt to spillere det offensive var svært avhengige av ut av laget, sammen med generasjonstalentet Gray.

Gruev, Ampadu og Piroe ble henta i fjor. Sistnevnte dyr for divisjonen, men han har gjort som han ble henta for - scorer mål. Sammen med en gratis Sam Byram og Kamara som man doblet salgsprisen på, på en sesong, oppgraderte med Tanaka og likevel satt igjen med en slant penger.

Det skal bli spennende å se hva de får til med større frihet ved et opprykk. Jeg stoler ikke en tøddel på politikeren Angus Kinnear, men han har nå i alle fall uttalt at det er PSR som legger lokk på "et ønske" om solide investeringer fra eierne.

Det må uansett til ved et opprykk, men treffsikkerheten overgår flere ganger det Orta og co fikk til og det er en god ting. Ikke alle spillere blir en stor suksess, men Leeds må treffe langt, langt bedre enn ved forrige runde oppe. Det tror jeg ikke blir noe problem, så lenge eierne gjør sitt.
Marching on together!

leedslife

Quote from: Dennis on February 18, 2025, 14:21:30Jeg syns det er på tide å hylle overgangsjobben som er gjort de to siste åra. Jeg kommer aldri til å akseptere et salg av Archie Gray som en god ting, men ser man utelukkende på innkommende er det meget god treffsikkerhet.

Joe Rodon - Dyr divisjonen tatt i betraktning og kjent fra før, men for en bauta. Får lov å gå med ballen gjennom ledd oftere og burde ikke slutte med det. Mange år foran seg.
Jayden Bogle - Fortsatt ung, også langt bedre enn prisen. Offensivt langt bedre enn Gray og en vital del av angrepet og overgangene fra forsvar til med ball. Som nevnt i kamptråden mot Sunderland: vi fikk det som ble spådd og vel så det. Fullt mulig at denne karen tar nivået i PL.
Ao Tanaka - En bargain, men ikke bare pga prisen. Han er for god for Ch.ship. Verdt tigangen ved opprykk.
Joe Rothwell og Manor Solomon - Foreløpige lån, men klassespillere i Ch.ship.
Largie Ramazani - Andrevalg på venstrekant, men et spennende talent. Tror han hadde startet hos de fleste andre. Potensial der!
Isaac Schmidt - Foreløpig bare noen cameos. Er han ikke god nok eller trenger han tid? Uansett, kostet ikke stort.
Alex Cairns - Gratis tredjekeeper. Nok sagt.
Joshua Guilavogui - Ingen starter, men ofte inne og trygger ledelse. Smittende type, sikkert gode lederegenskaper. En slags forlenget trener? Hentet gratis i en periode med mange skader. Fornuftig og sannsynligvis en som bidrar med mye utenfor banen/trening/garderobe.

Dette forsterkes når man legger til at man har tatt to spillere det offensive var svært avhengige av ut av laget, sammen med generasjonstalentet Gray.

Gruev, Ampadu og Piroe ble henta i fjor. Sistnevnte dyr for divisjonen, men han har gjort som han ble henta for - scorer mål. Sammen med en gratis Sam Byram og Kamara som man doblet salgsprisen på, på en sesong, oppgraderte med Tanaka og likevel satt igjen med en slant penger.

Det skal bli spennende å se hva de får til med større frihet ved et opprykk. Jeg stoler ikke en tøddel på politikeren Angus Kinnear, men han har nå i alle fall uttalt at det er PSR som legger lokk på "et ønske" om solide investeringer fra eierne.

Det må uansett til ved et opprykk, men treffsikkerheten overgår flere ganger det Orta og co fikk til og det er en god ting. Ikke alle spillere blir en stor suksess, men Leeds må treffe langt, langt bedre enn ved forrige runde oppe. Det tror jeg ikke blir noe problem, så lenge eierne gjør sitt.

Rodon og Ampadu er soleklare 6ére for meg. Selve spinen i laget. Personlighet, ferdigheter, erfaring.
Begge fra storklubber med mentalitet deretter. Over 50 landslkamper begge for et OK landslag.
Bak er Piroe og Bogle. Top-end CC spillere. God alder. Viktige assets i sine tidligere klubber.
Gruev og Tanaka. Bra alder. Uprøvde på nivået, men vært to solide forsterkninger som vil kunne ta steget opp. Imponerende av klubben.
Solomon - Helt fantastisk vedr risk/reward. En skikkelig innertier. Det som er levert spesielt siste 3-4 månedene er på sjeldent høyt nivå. Du har vel fått ut hundre prosent av en slik overgang i en utfordrende periode for klubben.
Rothwell - Kanskje litt grå overgang da han kom tuslende inn på begynnelsen av sommeren, men kanskje vel så imponerende som det andre som er gjort på spillerlogistikk.

Så dras jo dette voldsomt opp av at spillere sok Byram og Kamara har bidratt betydelig, samt at en spiller som Guilavogui, ihvertfall uten i fra, ser ut som å hatt en veldig positiv effekt på garderoben.

Så er kanskje det største spørsmålet for meg i sommer om vi har samme trekkraften som ved forrige opprykk. Vi hadde en annen kapasitet på trenersiden og vi solgte klubben for hva den var verdt de to sesongene som endte i opprykk.
En ting er å finne spillere i den konkurransen vi har hatt nå, men du skal ikke gjøre mange feilene når man er  et knepp opp før det virkelig blir skjebnesvangert.

Vil agenter/spillere se på dette Leeds prosjektet som solid nok?
Vil Farke ha en god nok effekt?
Er coren/stallen god nok for å overbevise riktige caser?
Retter vi blikket en annen vei som ved forrige opprykk eller ønsker vi å hente de beste fra CC og/eller i større grad britiske caser)?

Det var jo på ingen måter imponerende den overgangslogistikken Norwich leverte i 19 og 21 da de skulle konkurrere i PL. Det lignet mer på vårt eget prosjekt Marsch.

Dennis

Quote from: leedslife on February 18, 2025, 15:58:32[...]
Så er kanskje det største spørsmålet for meg i sommer om vi har samme trekkraften som ved forrige opprykk. Vi hadde en annen kapasitet på trenersiden og vi solgte klubben for hva den var verdt de to sesongene som endte i opprykk.
En ting er å finne spillere i den konkurransen vi har hatt nå, men du skal ikke gjøre mange feilene når man er  et knepp opp før det virkelig blir skjebnesvangert.

Retter vi blikket en annen vei som ved forrige opprykk eller ønsker vi å hente de beste fra CC og/eller i større grad britiske caser)?

Det var jo på ingen måter imponerende den overgangslogistikken Norwich leverte i 19 og 21 da de skulle konkurrere i PL. Det lignet mer på vårt eget prosjekt Marsch.

Det har skjedd en god del på de fem åra siden vi rykka opp sist. Spillere virker enda mer innstilt på og heller spille for en klar dumpekandidat i PL, enn å ta ett år i Ch.ship og spille for en klubb som er mer stabil og har et høyere nivå inne. Rent hypotetisk, men det er nå i alle fall min oppfatning. PL er rett og slett er for stort utstillingsvindu til å kunne avslå muligheten, i tillegg til lønna selvsagt.

Bielsa hadde nok en tiltrekningskraft vi ikke får igjen nei, men se på lag som Bournemouth. De har en fryktelig god trener, som med all sannsynlighet hadde vært en meget god signering av Orta om timingen hadde vært bedre, men de har ikke en stor stadion, de har ikke London-tiltrekningen og ingen historie om en sovende kjempe (som nok er viktigere i hodet til fansen, før klubben eventuelt våkner). Likevel klarer de å finne og hente spillere (og nevnte trener) med et potensial til å gjøre de til en CL-utfordrer. Notts Forest er et annet eksempel, selv om de strengt tatt burde vært nede pga økonomisk doping. Riktignok en klubb med pokaler i skapet og som for blant andre nordmenn har et historisk sus, men de har vært mye nede i dalene de siste tiåra. Jobben som er gjort fra i fjor er likevel enorm, etter at den halvgale eieren kastet med stort garn etter spillere for en sesong eller to sida.

Brighton har vi snakka om før og der er det mer langsiktig, men det er ikke heeelt ulikt B'mouth mtp klubbhistorikk og -størrelse, samt byplassering. Selv om det er en slags farmer club, klarer de å holde seg godt inne i PL-varmen og er stadig en utfordrer til Europacup-spill. De fleste som selger de beste år etter år, vil til slutt bli tatt igjen. Brighton driver så god spillerlogistikk at det ikke virker å skje med dem.

HVIS - og det er et stort hvis - 49ers har alvorlige planer for denne klubben, noe AK påstår, så bør ikke Norwich være et sammenligningsgrunnlag. Jeg er skeptisk til Farke i PL basert på historikken, men samtidig er det vanskelig å påstå at han har fått et - på papiret - spesielt slagkraftig lag heller.

Samtidig blir det bare vanskeligere og vanskeligere å rykke opp og bli der. Det begynner å bli en håndfull klubber som er for gode for Ch.ship og for dårligere for PL- over tid. Med andre ord må det nok en ganske massiv, men også fornuftig investering til ved et opprykk.

Så virker det som de er gode på å finne denne balansen mellom kost og nytte. Det er også handla så mange spillere til PL-klubbene og de har en så klar bruk-og-kast-mentalitet, at mulighetene for å finne gode spillere er der. Til sommeren må det f.eks. være et klubbytte på gang for Kiernan Dewsbury-Hall. Strålende i Ch.ship, men knapt på benken for sin gamle trener. Chelsea er også et lag som hele tiden trenger å balansere bøkene med å selge egne produkter (gjerne støvsugd fra andre akademier) og avlaste lønn/tynne stallen på de øvrige. En klubb kan sikkert fint låne han med opsjon. Bare et tilfeldig eksempel, men det sitter spillere av høy kvalitet på tribunen rundt om kring. 

Og det er bare Premier League. Det er en hel verden der ute. Hvordan en spiller som Ao Tanaka har spilt i 2. Bundesliga i mer enn en sesong er uforståelig.
Marching on together!

leedslife

Quote from: Dennis on February 19, 2025, 10:18:57
Quote from: leedslife on February 18, 2025, 15:58:32[...]

Det har skjedd en god del på de fem åra siden vi rykka opp sist. Spillere virker enda mer innstilt på og heller spille for en klar dumpekandidat i PL, enn å ta ett år i Ch.ship og spille for en klubb som er mer stabil og har et høyere nivå inne. Rent hypotetisk, men det er nå i alle fall min oppfatning. PL er rett og slett er for stort utstillingsvindu til å kunne avslå muligheten, i tillegg til lønna selvsagt.

Bielsa hadde nok en tiltrekningskraft vi ikke får igjen nei, men se på lag som Bournemouth. De har en fryktelig god trener, som med all sannsynlighet hadde vært en meget god signering av Orta om timingen hadde vært bedre, men de har ikke en stor stadion, de har ikke London-tiltrekningen og ingen historie om en sovende kjempe (som nok er viktigere i hodet til fansen, før klubben eventuelt våkner). Likevel klarer de å finne og hente spillere (og nevnte trener) med et potensial til å gjøre de til en CL-utfordrer. Notts Forest er et annet eksempel, selv om de strengt tatt burde vært nede pga økonomisk doping. Riktignok en klubb med pokaler i skapet og som for blant andre nordmenn har et historisk sus, men de har vært mye nede i dalene de siste tiåra. Jobben som er gjort fra i fjor er likevel enorm, etter at den halvgale eieren kastet med stort garn etter spillere for en sesong eller to sida.

Brighton har vi snakka om før og der er det mer langsiktig, men det er ikke heeelt ulikt B'mouth mtp klubbhistorikk og -størrelse, samt byplassering. Selv om det er en slags farmer club, klarer de å holde seg godt inne i PL-varmen og er stadig en utfordrer til Europacup-spill. De fleste som selger de beste år etter år, vil til slutt bli tatt igjen. Brighton driver så god spillerlogistikk at det ikke virker å skje med dem.

HVIS - og det er et stort hvis - 49ers har alvorlige planer for denne klubben, noe AK påstår, så bør ikke Norwich være et sammenligningsgrunnlag. Jeg er skeptisk til Farke i PL basert på historikken, men samtidig er det vanskelig å påstå at han har fått et - på papiret - spesielt slagkraftig lag heller.

Samtidig blir det bare vanskeligere og vanskeligere å rykke opp og bli der. Det begynner å bli en håndfull klubber som er for gode for Ch.ship og for dårligere for PL- over tid. Med andre ord må det nok en ganske massiv, men også fornuftig investering til ved et opprykk.

Så virker det som de er gode på å finne denne balansen mellom kost og nytte. Det er også handla så mange spillere til PL-klubbene og de har en så klar bruk-og-kast-mentalitet, at mulighetene for å finne gode spillere er der. Til sommeren må det f.eks. være et klubbytte på gang for Kiernan Dewsbury-Hall. Strålende i Ch.ship, men knapt på benken for sin gamle trener. Chelsea er også et lag som hele tiden trenger å balansere bøkene med å selge egne produkter (gjerne støvsugd fra andre akademier) og avlaste lønn/tynne stallen på de øvrige. En klubb kan sikkert fint låne han med opsjon. Bare et tilfeldig eksempel, men det sitter spillere av høy kvalitet på tribunen rundt om kring. 

Og det er bare Premier League. Det er en hel verden der ute. Hvordan en spiller som Ao Tanaka har spilt i 2. Bundesliga i mer enn en sesong er uforståelig.

Det har utvilsomt skjedd mye vedr strukturen og maktbalansen i PL siden vi gikk ned.
De røde har virkelig mistet fotfeste. Spurs ser også ut som en klubb som er i fritt fall.
Mye kan tyde på at Man City sin totaledominans er forbi. Ikke bare må 11éren gjennom et generasjonsskifte, men  det skal bli en uhyre vanskelig jobb med å erstatte personell og nøkkelstillinger i den infrastrukturen som er bygget opp der siste 20 årene. Er heller ingenting som tyder på at Chelsea vil finne tilbake på europeisk toppnivå. Noe av dette skyldes nok en svak trend - hos andre så vil det naturlig hvis man ser det i et større perspektiv mtp fotballens utvikling og hele tiden dreide spillerregler.
På den andre siden så synes jeg gapet mellom de 3-4 nederste lagene bare blir større og større.
Av de 4 som ligger der nede nå (3 av dem som rykket opp i fjor) så er det altså 10(!!) poeng opp til sikker grunn etter 25 kamper. I den gruppa over ligger altså Everton, ManU, West Ham. Klubber som mest sannsynlig trenger en reset mer enn at de vil dumpe nedover divisjonene. Så for Leeds sitt tilfelle så konkurrerer du mot klubber som nærmest tilhører en helt annen verden i ressurser og infrastruktur.
De har bygget og utviklet dette over flere tiår med et voldsomt innskudd hva gjelder kapital og kommersiell kraft.
Nå er vi enig om at Leeds har potensiale til å ligne ut flere av disse klubbene det neste tiåret, men det krever tålmodighet og ikke minst stabilitet.
Så tror jeg det er en uhyre vanskelig oppgave. For å statuere et eksempel så har du Burnley som vi mest sannsynlig kan rykke opp med.
De kan komme unna med en fotball så lite utviklende og med så lite underholdningsaspekt, mens vi på den andre siden nærmest unisont ønsker å sparke Farke tidligere i høst fordi ballen ikke går nok i lengderetning.
Jeg mener at utfordringene i Leeds er på et helt annet nivå og i en langt større skala enn feks Burnley og Sheff Utd som vi kanskje går opp med denne sesongen, eller referanser som Brighton, Bmouth, Brentford, Leicester siste årene i tilsvarende diskusjon.
Med det sagt så er jobben som er gjort i disse klubbene enestående og dypt imponerende. Jeg kunne sikkert skrevet i flere timer og hvor utrolig facinert jeg er av jobben som er gjort i Brentord når man ser det opp i mot ressurs/konkurranse med andre.
Dan Ashwort gjorde en helt formidabel jobb med blueprintet til Brighton og England, men klimaet i Newcaastle og hos de røde har vært svært vanskelig for han.
Nå er det mest sannsynlig flere nyanser i dette, men å jobbe i kulissene kontra og jobbe som sirkisdirektør krever sin mann.
Heldigvis har 49ers hatt en mer tilbaketrukken approach enn Radrizianni og Orta, men det kamufleres også av 2 år med sjeldent gode resultater i Leeds perspektiv.
Det blåste såpass opp i sommer at selv med et opprykk så tror jeg ikke det vil gå veldig lang tid hvis resultatene går mot de før de vil oppleve sin største test så langt.
Jeg tror det er mange spillere som kan spille i PL, mange trenere som kan trene et PL lag, flere sportsdirektører som ville gjort en veldig god jobb, men tror det er fåtallet som har personligheten og kapasiteten til å uttøve et godt nok arbeid i en klubb som Leeds som ved et opprykk vil starte klink nederst på de fleste målbare parametere (infrastruktu, stallverdi, lønnsverdi - generelt verdi sport), men har kravene og forventningene til en topp 6 klubb.
Dette er Bmouth, Brighton, Burnley og alt dette andre som har hatt relativt suksess siste tiåret vært skånet for.

Jeg tror og håper at Tanaka tar nivået i PL. Uten tvil en fantastisk sesong så langt og det vi har flust av eksempler fra forrige opprykk som etablerte seg på et høyt og godt PL nivå.
Men det var et fåtall som var gode nok til å etablere seg på et så høyt nivå over tid.
Woeber og Brenden er jo to spinnville eksempler på nærmest 50 millioner i overganger og enda er det en vei og gå.

Jeg mener det er noe naivt at Tanaka selv med et opprykk vil være verdt 10 gangen (som har vært påpekt) og at han har beilere som feks Spurs.
Personlig kan jeg ikke under noen omstendigheter se at han er i nærheten av å være interessant for Spurs.

*For få kamper i CC
*Null erfaring fra PL
*Lite sannsynlig for noe videresalgsverdi - mao du vil mest sannsynlig bli låst inne med en spiller gir du 30 mill pund
*For lite mål. For lite assist. For svake defensive tall - ting som blir vektet høyt i PL

Jeg tror klubber i større grad tør å sjanse på en 17-18 åring, men ikke en 27 åring i like stor grad.

Er det noen jeg ser fra CC pr idag som i motsetning til Tanaka treffer på flere av disse parameterene så er det de to i Sland - Bellingham og Rigg.

Men dette er mine meninger. Det skal heller ikke farge diskusjonen så mye. Det flust nok av eksempler på det motsattte.
En relativt voksen Varny med non-league bakgrunn som ble en av Englands mest profilerte målscorere siste tiåret. Og lista fortsetter..

En ting jeg er veldig åpen for er å utforske stallspillerene til Chelsea og de i 20-23 bracketen til City.
Her er jeg helt enig med deg. Det ser ut som noe vi bør være med på og noe flere klubber har proF***ert godt på siste tiåret.

Avslutningsvis så er det klubben mer enn treneren som vil testes denne sommeren.
Er det en ting vi trenger så er det en klubb som virkelig server avdeling sport.
En sportsplan fult av snarveier og håp har vi smertelig erfare at vil spise oss levende på et slikt nivå.

Asbjørn

I motsetning til forrige opprykk innser eg at Leeds nå trenger disse 2-3 konsolideringssesongene i PL først.

Realistisk sett altså, man kan jo  håååpe vi blir bedre stilt.

Men ja, det handler om å holde under oss de to klubbene som rykker opp sammen med oss. Og så èn klubb til. Pr nå den av firkløveret nederst i PL pr nå som ikke rykker ned.

Det får være utgangspunktet.

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

leedslife

Jeg tror de går all inn.
Tror det vil bli et voldsomt løft i infrastruktur på alt rundt sport med en gang et opprykk bekreftes.
(det var jo et skremmende bilde sist da vi møtte Arsenal på Elland Road mtp antall analysefolk,sports scientist etc kontra oss)
I tillegg har man allerede kommunikasjon rundt utbyggingen av Elland Road etc.
Du har potensielt et maktskifte av topp 6 i PL - en mulighet som i historisk perspektiv ikke kommer veldig ofte og vil skalere vekst mtp synlighet og kapital.
Leeds rykker opp med en langt bedre kjerne i kvalitet og mtp alder denne gangen (Rodon, Ampadu, Bogle, James, Tanaka, Gruev) x (Ayling, Cooper, Dallas, Kalvin, Hernandez).
Det ligger solid data på hvor stort Leeds som brand kan strekkes i europeisk målestokk - noe som igjen fører oss tilbake på endringer i Topp 6 sjiktet.
Sentimentet rundt klubben vil nok i langt større grad ønske store økonomiske investeringer (les Red Bull)
Den orkanen har allerede passert.
Du er i et høygirskifte rundt fotball, konsumer og teknologi som Leeds må være med på og jeg er helt sikker på vil være med på.
I tillegg ligger alt til rette for å drive egenutvikling av egne spillere i langt større skala. Historien og resultatene vi har siste tiårene med relativt begrensede ressurser i nasjonal målestokk er jo egentlig helt vanvittig.

Og selv om det valser inn alt mulig av celebre og prominente folk fra USA siste to årene så synes jeg faktisk 49ers har vært flinke til å videreføre identiteten og det spesielle med denne klubben.
Synes Elland Road forrige sesong mot Leicester, PO semien mot Norwich og ikke minst nå sist mot Sunderland er gode eksempler på det.
Vi er en av ytterst få klubber der det autentiske ikke touches, emosjonene lever og ikke er scriptet på forhånd.

Dennis

Jeg er helt enig i at Leeds har andre utfordringer enn det Bournemouth, Brentford, Brighton og Burnley har. Samtidig er det også en mulighet for å bygge en langt større organisasjon med vedvarende suksess der. Nå er jo Leeds en klubb som kun har hatt suksess mer enn et par år av gangen i en tiårsperiode for over et halvt århundre sida, men Leeds har et langt større merkevare-potensiale enn disse. Poenget er at taket burde være høyere i Leeds, enn i Bournemouth.

Vi må ta et kvantesprang fram i tida når det gjelder det sportslige arbeidet, ingen tvil om det. Det er mye fascinerende som foregår i nettopp disse klubbene, mens andre klubber - som Man Utd - har blitt forbigått. Jeg er ikke i tvil om at det er mange, kall det sportslige vitenskapsfolk, i den klubben også, men de har enorme problemer fra topp til bunn. I likhet med Rosenborg her hjemme kan det virke som de har levd under en slags 'too big to fail'-tankegang og et skip av den størrelsen tar lang tid å snu. Det er jo nesten litt betryggende for fotballen også, at det er slags latent internkontroll i idretten, som gjør at man til slutt mister knipetaket man hadde på suksess.  Det var vel ikke mange som spådde Man Citys sesong før denne heller.

Fordelen for Leeds United anno 2025, er at de meste av gamle skjeletter virker å være fjerna fra skapene. Det henger nok igjen en del regninger til forfall til sommeren, men nå kommer det også inn penger fra store, utestående fordringer fra West Ham, Spurs og Brighton. Går vi opp, blir også inntektsgrunnlaget et helt annet. Det er langt fra blanke ark, men våre største rivaler fra Manchester har fortsatt enormt mye opprydning å gjøre og der er økonomien et stort problem som gjør at de står i fare for å selge sine største talenter bare for å balansere bøkene. Hørt det før?

(Ingen sympati herfra altså, men vi kjenner følelsen)

Jeg er ikke solgt på disse amerikanerne, men du har noen gode poenger rundt det kommersielle. De er nødt å beholde det som er Leeds og ta nytte av fansen, samtidig som man må inn i 2020-tallet rent businessmessig. Marathe klarte å fornye 49ers i NFL, samtidig som han forhåpentligvis unngår de samme feilene som har gjort han upopulær i deler av fanbasen. Det kan virke som det er noe litt Daniel Levy-aktig over Marathe. Jeg er stor fan av moneyball-taktikken så lenge det fungerer, men det er utfordrende å få til. Da må man skikkelig opp og nikke når det gjelder speiding og analysering av overgangsobjekter, ikke bare kvalitetsmessig, men som personer. Det er en viktig faktor for Brentford blant annet, at spillerne skal passe inn i gruppa. Er det noe amerikansk idrett derimot er, så er det analytisk. Så forhåpentligvis tenker de at det er en metode å få et konkurransefortrinn på, og nettopp dette har vel vært uttalt ved minst anledning. Igjen, mener det kom fra Angus Kinnear (c/o 49ers), men det ville vært dumt å lire av seg sånne ting uten at det faktisk er et fokusområde.

Nå har Gretar Steinsson gått mer over i en rolle hos 49ers, samtidig som han enda er å se på enkelte Leeds-kamper og Hammond har vel vært på en slags rullerende kontrakt lenge. Adam Underwood har gjort en bra jobb i akademiet under relativt vanskelige forutsetninger og er vel ment å ta en mer fremtredende rolle etter at disse har trappet (noe) ned. Nå er jo disse direktør-rollene ingen beskyttet tittel og hva rollene innebærer kan nok være veldig forskjellig, men jeg skulle likt å se Leeds skaffe seg en egen Dan Ashworth, Phil Giles eller Steve Walsh.

NÅR Leeds går opp, vil nok disse nøkkelrollene bygges ut i langt større grad.
Marching on together!

leedslife

Vedr moneyball så er jeg helt enig, men vi trenger nok heller et fokus i området Liverpool jobbet med det enn Brentford. Ellers oppe i all diskusjon om analyse, data og tall i store mengder så var jo forrige ukes headliner ganske interessant og tar diskusjonen tilbake til 90 - beg 2000 tallet.

Det var Scholes som var inne på det i en podcastepisoden nylig - så kan man justere dette ut fra om målet er å holde seg i liagen eller å vinne ligaen.
Referansen/teorien hans kommer neppe som trener eller klubbeier,
men fra å ha vært innhouse på et av de største trofemaskinene som har vært i moderne fotball.

Bygg en sterk lagkjerne bestående av fotballfaglig og fysisk kvalitet, erfaring og personlige attributter.
Har man det iboende vedr kulturen til liga og konkurranse, det tekniske ferdighetsnivået som kreves, det fysiske aspektet man konkurrer på, samt situasjonsbetinget erfaring i form av referanser som er helt nødvendig i løpet av en sesong, så er dette ytterst nødvendig for å bygge en solid enhet som yter best mulig under ekstreme forhold.
Så kan man bygge på elementer og balanse til denne kjernen som kan være flair, finesse eller andre spissferdigheter.
Tror det gjelder vel så mye for Leeds som for de røde (som er og har vært i fritt fall siden den eraen).

Det kan være en ganske interesant diskusjon for Leeds del.
Vi fikk først og fremst store problemer da vi fikk skader på kjernen i laget (Ayling, Cooper, Dallas, Kalvin, Forshaw, Bamford). Du mister ikke bare helt nødvendige ressurser på kampdag, men også treningshverdag.
Vi var heller aldri i nærheten av å erstatte noen i den kjernen med nødvendige egenskaper beskrevet av Scholes over.
Dem som skulle erstatte 90 modellene våre og gjøre kjernen i Leeds anno 21/22 hadde svært få om noen slike egenskaper.
Han var ihvertfall av den oppfatning av dagens 11+er hos de røde ikke var i nærheten av å ha dette og at det i hans verden var en ganske logisk forklaring på hvorfor man rett og slett ikke konkurrer lengre på det nivået man skal. Han dro det til og med så langt som at et nedrykk på ingen måte ville være utenkelig hvis manglende kompetanse på spillerlogistikk og lagbygging fortsetter.

Så er jo flere elementer her også hva OGS toucher inne på som store mangler i tiden hans som manager for den klubben.

*bare flytt den som kan :-)

Hallgeir *

Mange fine innlegg her nå, men kanskje ikke like mange nye rykter om spillere.  :)

"Sesongen i Championship 2024/2025" eller "Den økonomiske hverdagen, blir den bedre", passer kanskje bedre (eller andre lignende tråder)?
Super Leeds since 1968

Dennis

Quote from: Hallgeir * on February 19, 2025, 14:02:26Mange fine innlegg her nå, men kanskje ikke like mange nye rykter om spillere.  :)

"Sesongen i Championship 2024/2025" eller "Den økonomiske hverdagen, blir den bedre", passer kanskje bedre (eller andre lignende tråder)?

Sant, sant. Vi blir litt ivrige bare. :)

Flytt de gjerne til egnet tråd, Hallgeir! Har prøvd meg på det før og da klarte jeg bare å kludre det til.
Marching on together!

Hallgeir *

Quote from: Dennis on February 19, 2025, 14:09:51
Quote from: Hallgeir * on February 19, 2025, 14:02:26Mange fine innlegg her nå, men kanskje ikke like mange nye rykter om spillere.  :)

Sant, sant. Vi blir litt ivrige bare. :)

Flytt de gjerne til egnet tråd, Hallgeir! Har prøvd meg på det før og da klarte jeg bare å kludre det til.

Fine diskusjoner blir aldri feil.  8)

De flyttegreiene er jeg vel like god (dårlig) på, men Asbjørn er kløpper på det.  ;)
Super Leeds since 1968

Asbjørn

Dagens skriverier ble gode diskusjoner om hvordan vi ligger an om vi skulle rykke opp til høsten.
Har vi en bedre stall enn forrige gang, er økonomien bedre, ser det mer lovende ut mht å hente de riktige spillerne enn det vi gjorde sist?

Gode spørsmål som vi gjerne må skrive mer om, selv om vi har 13 kamper igjen av sesongen og sju poeng ned til playoff-plassene as we speak.
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Josch

På spillerfronten er vi ikke bedre rustet enn 2020. Jeg ser ingen virkelig gode PL-spillere i dagens Leeds-tropp.
En jevn og god ch.ship tropp ja, men det holder ikke i PL. Dog et pluss at noen spillere har PL-erfaring.

Ved forrige opprykk hadde vi Phillips og Ben White som virkelig gode. White fikk vi ikke beholde. Derimot fikk Bamford en fantastisk PL-sesong, takket være Bielsa. Jeg tar med Bielsa som en x-faktor ved forrige opprykk (spesiell spillestil som overrasket mange PL-lag). Vi har ikke det samme i Farke nå.

Økonomisk tror jeg vi er sterkere nå. Et rent investeringsfond nå vs en kombo av 49ers/Radrizzani sine penger i 2020.

Selv med mye penger er det lønnsutgifter/inntekter som er rammene for hva som kan brukes. Ved forrige opprykk ble det brukt £100 mill på kjøp, som var beregnet for to år. Det var for lite. Sommeren 2021 kom kun Firpo og vi fikk problemer *. Ved forrige opprykk var det også pandemi (null tilskuere) som begrenset inntektene/sponsorpenger, noe som er uheldig for et nyopprykket lag.

*Rettelse: Daniel James kom sent i vinduet 2021.

Jeg tror det blir en kamp for å beholde plassen i PL. Alle deler av laget må styrkes. Alt utenom nedrykkskamp er ok. Så tøft er det faktisk.

stian

Quote from: Josch on February 20, 2025, 21:34:36På spillerfronten er vi ikke bedre rustet enn 2020. Jeg ser ingen virkelig gode PL-spillere i dagens Leeds-tropp.
En jevn og god ch.ship tropp ja, men det holder ikke i PL. Dog et pluss at noen spillere har PL-erfaring.

Ved forrige opprykk hadde vi Phillips og Ben White som virkelig gode. White fikk vi ikke beholde. Derimot fikk Bamford en fantastisk PL-sesong, takket være Bielsa. Jeg tar med Bielsa som en x-faktor ved forrige opprykk (spesiell spillestil som overrasket mange PL-lag). Vi har ikke det samme i Farke nå.

Økonomisk tror jeg vi er sterkere nå. Et rent investeringsfond nå vs en kombo av 49ers/Radrizzani sine penger i 2020.

Selv med mye penger er det lønnsutgifter/inntekter som er rammene for hva som kan brukes. Ved forrige opprykk ble det brukt £100 mill på kjøp, som var beregnet for to år. Det var for lite. Sommeren 2021 kom kun Firpo og vi fikk problemer *. Ved forrige opprykk var det også pandemi (null tilskuere) som begrenset inntektene/sponsorpenger, noe som er uheldig for et nyopprykket lag.

*Rettelse: Daniel James kom sent i vinduet 2021.

Jeg tror det blir en kamp for å beholde plassen i PL. Alle deler av laget må styrkes. Alt utenom nedrykkskamp er ok. Så tøft er det faktisk.

HVIS vi skulle rykke opp, er det eneste som teller å avslutte første sesong med minst tre lag bak oss på tabellen. Det er jeg helt enig i. Men det å kjøpe veldig mange spillere ved opprykk er jeg litt skeptisk til. Vi har et veldig sterkt kollektiv under Farke, på samme måte som Bielsa skapte et kollektiv ut av nesten ingenting. Det er en styrke i seg selv og skal ikke undervurderes i PL heller.

Under Farke har vi etter hvert fått ganske mange strenger å spille på, og vår aller største styrker er raske kontringer. Det kommer nok enda mer til sin rett når vi er underdogs i PL.

Jeg synes vi har noen spennende spillere som kan gjøre det bra i PL. Defensivt tror jeg Ampadu, Rodon og Struijk alle kan ta nivået. Meslier tror jeg blir et usikkert kort når han får mer å gjøre, og han blir aldri noe særlig bedre med beina heller. Gruev og Tanaka får det nok tøffere når tempoet blir høyere, men tror ingen av dem faller helt gjennom. Bogle er ung og kan ta steget, Firpo er jeg kanskje mer usikker på. Vingene våre er spennende - hvis to av tre tar nivået så er mye gjort (trekker fra Solomon som blir vanskelig å beholde).

Vi må nok påregne å bygge laget bakfra og være et gjerrig kontringslag. Men skal vi bite fra oss må vi ha en 10-er og en spiss som begge leverer jamnt og trutt mot sterk motstand. Der er jeg usikker på hvordan det vil se ut. Med dagens nivå tror jeg både Aaronson, Piroe og Joseph risikerer å falle litt gjennom. Dette er fort de dyreste rollene å forsterke, og det er kanskje der Farke/eierne må evne å trekke noe stort opp av hatten.

Dennis

Quote from: leedslife on March 30, 2025, 11:45:12[...]
Kan ikke tolke det som noe annet at han ønsker en respons fra spillergruppa. Et siste febrilsk trekk for å se om det finnes noen som har kapasitet til å ta ansvar. Jeg holder en knapp på Ampadu selv hvor unfit han så ut.
Uten han er jeg 100 prosent sikker på at den sentralrekka kapitulerer fullstendig.
Vi må virkelig folde hendene for Ampadu.
[...]

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har sett Leeds så preget siden Coopers røde mot Cardiff, Wiedwald den høsten/vinteren.
Det var uker med store individuelle feil, et lag som nærmest fremstod paralyserte og et toppnivå til bunnivå som var helt utrolig å bevitne.

[...]

Jeg plukker denne opp fra kamptråden og samtidig tråden min fra en drøy måned tilbake. Det snur fort i fotball.

Må innrømme at jeg syns det er veldig rart hvor fort lagene i denne klubben virker å falle sammen under press. Jeg nekter å tro at det grunnet mye trøkk fra fansen alltid skal være en belastning for spillerne. Det kan selvsagt prege en del typer, men det finnes mange personligheter som vil løftes av 35 000 hjemmesupportere. Elland Road prates "varmt om" av folk fra våre største rivaler som mener det er langt tøffere å komme "hit" enn til steder som Anfield.

Jeg skrøt i innlegget av rekrutteringen under Steinsson/Hammond og jeg mener fortsatt de har manøvrert godt etter å ha arvet store utfordringer fra Orta/Rad (signert av Angus Kinnear), men det er fryktelig bekymringsverdig hvor avhengige vi virker av Ethan Ampadu. Hvorfor bretter ikke Byram, Struijk, Rodon osv opp ermene og drar laget fremover? Hvorfor ser man kun sytete grimaser fra Rodon? Hvor er spillerne som gjør medspillere gode, når det butter litt?

Skulle vi lande dette, må slike typer finnes og hentes inn. En sesong i Premier League med så vaklende mentalitet kommer ikke til å holde lenge. 

Vi pratet tidligere om rekrutteringen hos Brentford, Brighton og Bournemouth. Spesielt hos førstnevnte har EQ blitt trukket fram som en viktig faktor i vurderingen av objekter. Spillerne skal ikke bare være gode nok og inngå i moneyball-strategien, men de skal passe inn som typer. Jeg har selvsagt ingen grunn til å påstå at dette ikke gjøres i Leeds og uttalelser i januar om faren for å ødelegge en god moral tyder på at det vurderes ganske sterkt.

Likevel, dersom en rekruttering eller to sees på som potensielt skadelig for lagmoralen, fremfor å øke mulighetene for opprykk, tyder det på at Leeds har manglende typer med sterk mentalitet. Jobber man i en så resultatorientert bransje som fotball er, bør man heve nivået sitt ved sunn konkurranse.
Marching on together!

leedslife

Quote from: Dennis on March 31, 2025, 10:54:13
Kan ikke tolke det som noe annet at han ønsker en respons fra spillergruppa. Et siste febrilsk trekk for å se om det finnes noen som har kapasitet til å ta ansvar. Jeg holder en knapp på Ampadu selv hvor unfit han så ut.
Uten han er jeg 100 prosent sikker på at den sentralrekka kapitulerer fullstendig.
Vi må virkelig folde hendene for Ampadu.
[...]

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har sett Leeds så preget siden Coopers røde mot Cardiff, Wiedwald den høsten/vinteren.
Det var uker med store individuelle feil, et lag som nærmest fremstod paralyserte og et toppnivå til bunnivå som var helt utrolig å bevitne.

[...]

Jeg plukker denne opp fra kamptråden og samtidig tråden min fra en drøy måned tilbake. Det snur fort i fotball.

Må innrømme at jeg syns det er veldig rart hvor fort lagene i denne klubben virker å falle sammen under press. Jeg nekter å tro at det grunnet mye trøkk fra fansen alltid skal være en belastning for spillerne. Det kan selvsagt prege en del typer, men det finnes mange personligheter som vil løftes av 35 000 hjemmesupportere. Elland Road prates "varmt om" av folk fra våre største rivaler som mener det er langt tøffere å komme "hit" enn til steder som Anfield.

Jeg skrøt i innlegget av rekrutteringen under Steinsson/Hammond og jeg mener fortsatt de har manøvrert godt etter å ha arvet store utfordringer fra Orta/Rad (signert av Angus Kinnear), men det er fryktelig bekymringsverdig hvor avhengige vi virker av Ethan Ampadu. Hvorfor bretter ikke Byram, Struijk, Rodon osv opp ermene og drar laget fremover? Hvorfor ser man kun sytete grimaser fra Rodon? Hvor er spillerne som gjør medspillere gode, når det butter litt?

Skulle vi lande dette, må slike typer finnes og hentes inn. En sesong i Premier League med så vaklende mentalitet kommer ikke til å holde lenge. 

Jeg tenker først og fremst så kan man snu rundt på dette igjen og lande opprykket selv om det ser mørkt ut.
Som et eksempel så vil jeg bruke kampen mot Milwall.
I min bok en første omgang som bar preg av nerver og mye av det vi så på Lørdag. Spillere som ikke ønsker ballen. Spillere som ikke har nok mot og selvtilitt til å ta tak i kampen. Om det er som leder, om det er i form av sin 1v1 duell eller vilje  i posession og hele tiden ønske ball og spille andre gode i sin posisjon i form av trygget og kvalitet.

Rodon/Meslier mot Pompey.
Brenden mot QPR.
Rodon mot Swansea.
Meslier mot Swansea.
Tanaka mot Swansea.

Er jo desverre store personlige feil vi har opplevd før og etter denne Milwall kampen..
Mest sannsynlig vil dette koste oss langt mer enn de  4-7 poengene vi er fattigere akkurat idag.
Vi er et lag som har gått fra å ikke slippe motstandere til sjanser til å gi de en vei inn mot Leeds. Om det er gjennom dødballer eller å tørre litt mer. De vet at Leeds vil gjøre feil.  Fra å være vettskremt Leeds i posession og ikke minst Leeds sine ekstreme ferdighter i kontraspillet så lukter de nå altså blod. Motstander tørr litt mer og Leeds stoler i langt mindre grad på egne ferdigheter.

Andre omgangen mot Milwall var mer lik det Leeds laget vi har kjent i snart to sesonger. Det var en relativt tøff motsander for oss - både historisk og i sesong. Vi gav dem etterhvert ingenting, det var en ny cs, det var en kjerne i laget som gikk fra vaklende til best (Tanaka/Rothwell) og minnes jeg riktig fikk vi satt opp vår venstreside i gode posisjoner - et kjennermerke vi har hatt i snart 2 fulle sesonger.
Så for å konkludere rundt her vi står idag: Vi trenger litt flyt, en god opplevelse som trigger dette og at vi har ledere på banen som står frem skal vi klare å snu her vi står pdd. Som deg så setter jeg min lit til Ampadu. Fitnessmessig så det virkelig ikke bra ut mot Swansea, men tilstedeværelsen og med den podusen så gav han meg håp på at vi kanskje kan lande dette. Å gjøre andre rundt seg tryggere og ikke minst få ut det beste av dem er få forunt.
Det positive er at vi fortsatt scorer mye mål. Basert på siste 10 og siste 6 så er vi fortsatt blandt topp 3 som scorer mest i ligaen.

Tilbake til der jeg tror skoen trykker; Jeg tror den endringen av stemningsleie som skjedde på Elland Road på Lørdag da Rodon laget straffesparket er det store problemet for denne klubben. Det har skjedd så mange ganger før - man nærmest bare kan forutse et dårlig resultat basert på den enorme usikkerheten og fortvilelsen som legger seg som en skodde over gressmatta.
Når du år etter år tapper klubben for kvalitet og fyller på med average spillere fra ligaer som ikke er i nærheten av å være eksponert for et slikt trøkk så tror jeg du ender opp med å spille russisk rullet i en klubb som Leeds.
Jeg tror nada på at dette har med lite rullering eller slitne spillere. Absolutt nada. Har ikke sett et godt argument for det en gang.
Dette er spillere som nylig har levert godt over gjennomsnittet performancer for landslagene sine. Man har millioner i ressurser der man måler spillere hele tiden, ned til den minste detalj hva gjelder kognitive og fysiske prestasjoner.

Det vi opplever nå er gjennkjennbart fra over flere tiår.
Ser man bare de siste 2 tiårene:

Watford i PO finalen.
Doncaster PO finalen.
Millwall i Semien.
Derby i semien.
Soton i PO finalen.
Bristol hjemme i siste seriekamp der det holder på å ryke fullstendig.
Kapitulasjonen under TC (som jeg beskrev som lik som denne i går)
Denne tiden i fjor.
Denne tiden under Bielsa 18.
Så har man alle resultatene og enden på vår periode i PL.
Hvordan klubben fullstendig oppløses  i PL. Et 5 års eierskap smuldrer fullstendig opp. Personlig kan jeg ikke huske lignende bortsett fra vår egen epoke på begynnelsen av 2000 tallet.
For å oppklare og uten å ta noe parti. Et eierskap som tar klubben opp og gir Leeds supportere det mest romantiske og suksessdrevne 2-3 sesongene i moderne tid kuliminerer i fientlighet.

I alle disse ulike cupgamene over så består de oftest av store personlige feil, røde kort, spillere som blir paralysert, ofte veldig gode spillere i divisjonsammenheng som blir skygger av seg selv - som kryper sammen og ikke en gang er gjenkjennbar fra siste 2-3 kamper. Vi vinner oftest på tribunen, men taper ute på gresset.
Har vi derimot kommet oss inn til en finale (se bort fra Norwich i fjor) så er det stort sett a flash of brilliance fra en enkeltspiller annet enn at det er en trygg og solid gjennomføring.

Hvis klubben kunne endret på dette gjennom å finne en trener med et langt mindre krevende system, en trener som roterte mer eller man satt sammen en spillerstall som tålte trening og kamper langt bedre så hadde Leeds allerede vært en godt etablert PL klubb.
I konkurransen må nivå 2 har vi nok av ressurser i forhold til konkurrentene, vi har langt mer drakraft enn samtlige vi har konkurrert med siste tiårene.
Det jeg mener - hadde noe så marginalt som litt mer rottering på spillere eller raskere bytter vært en åpenbar forklaring på en klubb som over flere tiår har underprestert og som stort sett alltid kommer tapende ut når det gjelder som mest, så tror jeg klubben hadde løst det ganske fort gjennom.

Nå er ikke dette noe forsvar til Farke. Det er ingen videre vei i Leeds for han hvis han ikke tar klubben direkte opp. Og ja, man kan stille spørsmålstegn til mye rundt spillestil, utvikling etc her vi står akkurat idag.
Men ambisjoner, klubbdrift, spillerlogistikk er her skoen trykker mener jeg.
Nå skal jeg ikke dra opp Tanaka hver gang. For all del en veldig god fotballspiller det. God nærteknikk, fantastisk på små flater og smiler stort sett om kampene spilles i høljregn eller om det er storm i kastene. Men ikke kom og fortell meg at Gruev/Tanaka og Rothwell er godt nok for Leeds i form av den størrelsen og det presset som ligger her. Ikke fortell meg at det er akseptabelt for en klubb som Leeds at man siden Murphy kom inn rundt 2014 knapt har investert penger inn i banens desidert viktigste posisjon.
Som mange andre har jeg fulgt denne klubben i flere tiår. Fra fantastiske epoker til tider der man nesten ikke ser lys i enden av tunnelen.
Men hver gang Leeds har hatt en periode med suksess på banen så har laget alltid hatt en eller flere fremtredende midtbanespillere som har vært i absolutt toppsjiktet av hva man konkurrer mot.
Det er man ikke i nærheten av nå.
Du ønsker deg så klart en leder sentralt som gestikulerer og maner til fight, men det aller viktigste for meg er hvordan de agerer i posession.
En gammel trenerlegende i det norske divisjonssytemet har et motto som heter "det er lov å feile, men ikke å feige".
Det oppsummerer manglende  kjernen i laget har for meg. Og det oppsummerer Leeds i et moderne perspektiv når ting virkelig har dratt seg til.
For å statuere et eksempel: Selv da Leeds "kollapset" under Bielsa så synes jeg ofte Dallas stod frem og var god. Med skaden så var det ikke bare en veldig viktig fotballspiller som forsvant, men et nærmest unværlig hodet i en prestasjonsgruppe under et vanvittig press.
På den andre siden så viser Meslier, Strujik, Tanaka, Gruev, Brenden for meg det i veldig liten grad i dagens Leeds stall. Og det bekymrer meg. For de to første så synes jeg det har vært noe som har gått igjen over flere sesonger. ( jeg er fare nærme ved å skrive inn Rodon og her.)

Også må man avslutte med at dette er et lag som har divisjonen beste trener målt i ppg. Av 5 sesonger i divisjonen har 2 endt i opprykk, 1 i PO finale og her vi står idag så er vi fortsatt contender til opprykk.
Vi har en sportslig enhet som har slått klubbrekorder i hytt og pine.
På et tidspunkt var vi det laget som hadde scoret flest mål i historisk sammeheng.
Vi har endevendt motstandere hjemme og borte. Vi har hatt flere kamper der vi har vært så overlegne at dommeren kunne blåst av etter 60 minutt.

Men når pendelen stiger og det står litt mer på spill. Når vi går fra en vanlig fotballkamp til en cupkamp. Om det er Bielsa eller Farke. Da ryker vi rett ut.
Rett ut av cupen.
Tradisjonen tro. Hvert bidige år.
De trenger ikke være profesjonelle en gang. Til og med halv-profesjonelle. Til og med klubber i sine spede begynnelse.
Vi ryker jo ikke bare mot Milwall, QPR, Arsenal eller Chelsea.
Vi ryker jo rett ut mot Crawley og Salford.

clintan

Dem snublet nesten i 1989/90 sesongen også. Forskjellen er at Wilkinson synes det ble scoret for lite mål av spissene slik at Chapman ble hentet inn i Januar. Baird ble da vistnok sur så han dro til Middlesbrough. På våren når de slet igjen, syntes Wilkinson at spillerne ble for bekveme så han hentet Varadi og Kamara(var ikke overgangsvindu den gangen)for økt konkurranse. Det gikk jo bra til slutt, og klubben var ikke redd for å ødelegge "harmonien i spillergruppa" slik de er nå. Hele dokumentaren ligger bl.a.på YouTube i 5 deler.

Dennis

Quote from: leedslife on March 31, 2025, 11:20:44
[...]
[...]
Jeg tror nada på at dette har med lite rullering eller slitne spillere. Absolutt nada. Har ikke sett et godt argument for det en gang.
[...]

Helt enig! Det er til tider en voldsom fiksering på bytter. Skal det byttes, bør det gjøres av klare grunner. Dønn slitne spillere/energiinnsprøyting, skader eller taktiske endringer. Ser heller ikke spesielt slitne spillere, annet enn en og annen mot slutten av kampene. Det er jo helt naturlig og ikke (nødvendigvis) et tegn på et større probloem. Sjelden blir noe lag eller kampen som helhet bedre av bytte nr tre, fire og fem. Treneren tar også ut den elleveren han mener har størst sjanse til å vinne kampen. Å bytte for å bytte er lite hensiktsmessig.

Farke bytter gjerne til en relativt fast tid. Det er ofte mellom 60-70 minutter og hvis man ikke tåler å spille 60 minutter to ganger på ei uke er det ikke kampbelastningen, men grunntreningen som er for dårlig. Spiller man en time hver kamp, har man altså "tjent inn" en hel nittiminutter i løpet av tre runder. Akkurat det er jo å passe på belastninger. Hvilke lag i denne ligaen har muligheten til å bruke sine offensive nøkkelspillere i såpass liten grad at de ofte kan tas av etter 60-70 minutter?

Helt enig med deg at dette er mentalt og der kan hvile/starte på benken likevel spille inn. Mentalt kan nok mange ha godt av å ha en liten pause der i blant. Så er man igjen fort tilbake til om dette er spillere som takler presset. Manor Solomon for eksempel. En spiller som burde gå foran i slike kamper og som sutrer når han blir tatt av, men som virker totalt giddalaus lørdag. Frisk mot Ryerson, fraværende mot svakere CC-motstand. Det er ikke kvaliteten på motspiller som er grunnen.

For all del: Solomon har vært en av våre aller beste og mest jevne spillere denne sesongen, men det samme kan man si om Summerville i fjor. Han feilet også når det gjaldt som mest og "vi" var mest avhengige av han. Det er ikke isolert til Manor Solomon, men ment som et eksempel. Leeds trenger at folk som Rodon, Struijk, Solomon, James, Piroe osv står opp. Det er spillere med mye rutine etter hvert.

Nå skal det også sies at dette ikke er over enda, på langt nær. Leeds har det fortsatt i egne hender og Sheff Utd og Burnley skal møte hverandre. Så lenge Leeds tar like mange poeng i øvrige kamper som de to, har vi en "free hit" den runden. Men for å holde følge må det våknes, i alle lagdeler. 

Glimrende innlegg for øvrig, Leedslife, og jeg er langt på vei enig i det aller meste! Også at vi er 100% avhengig av Ethan Ampadu. Måtte formen hans ta seg betraktelig opp denne uka og Gnonto være klar for 10-errollen mot Luton.
Marching on together!

leedslife

Quote from: Dennis on March 31, 2025, 12:43:35
Quote from: leedslife on March 31, 2025, 11:20:44
[...]
[...]
[...]

Helt enig! Det er til tider en voldsom fiksering på bytter. Skal det byttes, bør det gjøres av klare grunner. Dønn slitne spillere/energiinnsprøyting, skader eller taktiske endringer. Ser heller ikke spesielt slitne spillere, annet enn en og annen mot slutten av kampene. Det er jo helt naturlig og ikke (nødvendigvis) et tegn på et større probloem. Sjelden blir noe lag eller kampen som helhet bedre av bytte nr tre, fire og fem. Treneren tar også ut den elleveren han mener har størst sjanse til å vinne kampen. Å bytte for å bytte er lite hensiktsmessig.

Farke bytter gjerne til en relativt fast tid. Det er ofte mellom 60-70 minutter og hvis man ikke tåler å spille 60 minutter to ganger på ei uke er det ikke kampbelastningen, men grunntreningen som er for dårlig. Spiller man en time hver kamp, har man altså "tjent inn" en hel nittiminutter i løpet av tre runder. Akkurat det er jo å passe på belastninger. Hvilke lag i denne ligaen har muligheten til å bruke sine offensive nøkkelspillere i såpass liten grad at de ofte kan tas av etter 60-70 minutter?

Helt enig med deg at dette er mentalt og der kan hvile/starte på benken spille inn. Mentalt kan nok mange ha godt av å ha en liten pause der i blant. Så er man igjen tilbake til om dette er spillere som takler presset. Manor Solomon for eksempel. En spiller som burde gå foran i slike kamper og som sutrer når han blir tatt av, men som virker totalt giddalaus lørdag.

For all del: Solomon har vært en av våre aller beste og mest jevne spillere denne sesongen, men det samme kan man si om Summerville i fjor. Han feilet også når det gjaldt som mest og "vi" var mest avhengige av han.

Nå skal det også sies at dette ikke er over enda, på langt nær. Leeds har det fortsatt i egne hender og Sheff Utd og Burnley skal møte hverandre. Så lenge Leeds tar like mange poeng i øvrige kamper som de to, har vi en "free hit" den runden. Men for å holde følge må det våknes, i alle lagdeler. 

Glimrende innlegg og jeg er langt på vei enig i det aller meste! Også at vi er 100% avhengig av Ethan Ampadu. Måtte formen hans ta seg betraktelig opp denne uka og Gnonto være klar for 10-errollen mot Luton.

Man skal selvfølgelig ikke spille ned hvilket muligheter man har fra benk. Altså i et 90+ minutters perspektiv så er det jo det en trener virkelig har for å vippe ting i sin favør med tanke på motstanders trekk og egne spilleres prestasjoner. Men jeg mener at man overspiller det voldsomt i diskusjonene her inne.
De som har sett litt av innsiden hos Brentford eller forsåvidt Bielsas leksjon til pressen vedr spygate, så ser man hvor utrolig preppet klubb og spillere er på motstanderen - helt ned til absolutt minste detalj.
Så i hjemmekamper så er det ofte ytterst små marginer mot et destruktivt lag som overhodet ikke ønsker ball.
Da trenger jo ikke alltid et bytte være det mest nærliggende for en trener. Det å flytte vinger eller i Farkes tilfelle, flytte en back i andre korridorer kan jo virke vel så effektivt mot et mest sannsynlig fysisk og mentalt slitent lag rundt 60-70 minutter enn 2-3 spillere inn fordi "ingenting" fungerer.
Det jeg reagerer mest på er at voldsomt imponerende gjennomføringer i snart to år blir bagatalisert som at det bare skulle mangle og at en uavgjort eller et tap blir sånn hva var det jeg sa mot noe som er timevis av prepping og helt vanvittige mengder som må konsumeres av en prestasjonsgruppe.

Med det sagt;

Jeg forstår også veldig godt at Daniel Farke ikke er alles cup of tea.
Jeg er enig i at han overtok et lag med voldsomt talent. Ingen lag de siste årene som er i nærheten av å ha så mye uforløst talent liggende i offensive spillere.
Basert over en CC sesong med 46 kamper pluss cup, så forstår jeg godt at supportere i større grad ønsker å se mer minutter på Schmidt, Crew, Debayo, Gnonto, Ramarazani og Gray hadde det ikke vært for skadene.
Jeg kommenterte det etter kampen. Jeg synes Ramarazani sitt innhopp mot Swansea var så langt unna du kan komme. Det virket som Canos hos Brentford da de møtte oss. Alt for emosjonell og lite fokusert.
Gnonto scorte mål sist og jeg spådde han som divisjonens spiller før sesongen. Det må jo ligge noe mer bak her enn vi vet. Dette var en spiller som var en faktor for at Leeds løftet seg gjennom vintermånedene i fjor. Jeg tror på ingen måte det er en spiller Farke ønsker å holde igjen.
I de to siste eksemplene  må jo både kampleder og spillere ta ansvar.
Vi må få mer ut av Gnonto og vi kan ikke ha spillere inn som rett og slett blir psyket ut av motstanderens trener etter en konfrontasjon.

Jeg forstår også at man ikke slipper jubelen løs vedr måten vi spiller fotball på.
I en veldig lang periode var det individuelle prestasjoner som var underholdningsfaktoren under Farke.
For et emosjonelt Elland Road så har det over store perioder ikke vært tatt nok risiko og jeg synes forsåvidt det er helt på sin plass at han ble utfordret på dette av supportere og journalister i høst.
Og gjennom høsten og vinteren har man jo i større grad sett et mer fremoverettet Leeds.

På den andre siden så synes jeg supportere igjen blir litt for fort solgt på spillere inn.
Chambers for meg har ikke vært i nærheten av det jeg har sett.
Jeg synes også Schmidt var langt unna i første cupkamp. Han var godkjent i andre cupkamp, men et hav fra Bogle i kvalitet. Det han franskmannen på midten har vist har jo ikke vært i nærheten i det hele tatt spør du meg.
At vi nærmest låner en Premier-league spiller i Tanaka synes jeg er bare tull.
Det er for all del fantastisk hvis Farke (med hjelp av McKenna) har solgt det inn hos supportere, men for meg så er realiteten at Farke har MÅTTE tappe klubben for x antall milliarder av kvalitet og har måtte ersatte den kvaliteten med spillere fra nivå 2 og 3 i europeisk målestokk.
Måten klubben og Farke har balansert dette på er beundringsverdig hvis vi etter 46 runder står med direkte opprykkplass og en positiv utvikling fra i fjor, men stallkvaliteten i verdi og potensial er jo ikke i nærheten av i fjor sommer. Dette har vi jo diskutert tidligere vedr Gray overgangen i sommer.
Jeg tror heller ikke det er noen toppklubber akkurat idag som sikler over siste 5 prestasjonene til Strujik, Meslier, Gnonto, Tanaka, Brenden og andre som er i alderen 20-25

Så tror jeg også det største problemet i denne divisjonen vedr spillerlogistikk er det du skriver om Solomon.
Jeg har poengtert det tidligere, men husker godt svaret fra Grayson på den store forskjellen individuelt fra øverste nivå og nest øverste nivå. Nemlig mentalitet.
Spørsmålet mitt er: Så vi det på denne tiden i fjor vedr Rodon? Ser man det nå igjen?
For all del, en top-end CC stopper som gjør at Leeds som lag kan stå høyt i banen. En ok posessionspiller som løper opp motstander. Han var til tider unplayable for Swansea og nå for Leeds, men det hjelper lite hvis du ikke har konsentrasjon eller kvaliteten fra 36 til 46 kamper.
Du kan jo sette flere av de beste Leeds spillerne i denne kategorien: Bogle, Rodon, Ampadu, Solomon og James.
Alle vært i de største toppklubbene i europeisk målestokk. De har kamper i PL, de har spilt viktige internasjonale kamper, det har vært spilt europeiske finaler, men alikavel er de etablert i CC i midten av 20-årene.  Altså - det er en underpresterende toppklubb som må stokke om kortene for å få kapalen til å gå opp som tar sjansen på dem.
Det er ikke Forest, Villa, Brighton, Brentford, Bmouth, Wolves.

Byram - Gray - Taylor - Milner

Lennon - Delph- Phillips - Cook

Clarke

Dette begynner snart å bli en 11ér. Mange landskamper er dette for England? Hvor mange europeiske klubbkamper? Hvor mange PL kamper?
Hvor mye kommersiell verdi i penger og øre?

Den siste eksporten. Han var kanskje Leeds beste mot Soton i PO finale.
Han virket uanffektet av det ekstreme presset du var utsatt for som fotballspiller den dagen.
Hvis noen på dette forumet har truffet spikeren på hodet så tror jeg du traff i fjor vedr Gray.
Symbolet. Talentet. etc.
Det er så spot on du kan komme på hva som er galt med denne klubben og hvilken ufattelig vrien situasjon vi står i når vi til stadighet står på nivå 2.

Dennis

Jeg tror vi har en bra PL-spiller (i en stall) i Tanaka, men ellers veldig enig igjen. Jeg er også enig i mye av det du skriver om Farke og selv om jeg har et ambivalent forhold til spillestilen, så er det eneste som teller i år opprykk. Det er såpass svart-hvitt for meg at om Leeds går opp, så er det en suksess og om Leeds blir i serien, er det en dundrende fiasko. Fotballen har til tider vært kjedelig, til tider veldig artig, men det er mer gøy å vinne enn å tape. Og opprykk til PL er alfa og omega i år, gitt økonomisk virkning.

Så er jeg for første gang i min historie der hvor jeg tenker det kan være greit å skille lag, uavhengig av utfall. Det skjer ikke om vi går opp selvsagt, men dersom Farke ikke er typen som endrer sin spillestil i PL og spiller sakte og kontrollert (for det meste) fotball, så blir vi ikke gamle i divisjonen over. Norwich satset derimot ikke for å overleve, så det kan også være han justerer dette eller at Leeds henter spillere som er bedre egnet til å takle dette i divisjonen over.

Opprykket kan være avhengig av marginger. Stang ut eller stang inn. Eller at vi ikke scorer 2-0 allerede før andre minutt rundes på lørdag. Da blir det veldig fort en annen kamp. Lavere skuldre, et Swansea som kanskje går i skadereduksjons-modus og en kamp som potensielt ebber ut med en trygg seier. Sett over en hel kamp var det en svak Leedskamp, men likevel er det ganske nære at vi altså scorer vårt andre før det er spilt 2. Eller for å ta det på en annen måte: Vinner vi med Gnontos scoring, er det litt som et ut-av-fengsel-kort. Selv det kan være en voldsom boost etter en svak kamp, som hever troa og nivået ut sesongen. Når det utlignes i 96 minutt, så kan det gi motsatt effekt. Om det er mentalitet i dette laget, så tenner det spillerne i stedet. Fasit får vi etter hvert.

Jeg er helt enig angående dette med å tappe spillere. Det kommer alltid en ny, men det blir vanskelig når det skjer gang, på gang, på gang. I tillegg hører vi historier om Lennon og Milner, som ikke ville dra. Vi har også lest - rykter eller ei - om en Gray-leir som ikke var imponert over å "presse ut" Archie i fjor.

Hva som er sant og ikke i den siste saken er ikke godt å si, men liten tvil om at Gray har tatt steget til PL. Han spiller for et Spurs med en manager totalt uten defensiv orientering, men ser likevel ut som en 30-åring i spillestilen - som stopper! Det er et generasjonstalent og selv som tredje eller fjerde dyreste 18-åring på salgstidspunktet ble han solgt for billig (klausul eller ikke). Sukk... Som du sier over sitter det så dypt for meg fordi dette helt tydelig er en spiller man burde bygget klubben rundt. Det enorme talentet til spilleren er en ting, men symbolikken rundt Gray-navnet og en egenprodusert spiller av hans talent gjør det så mye større enn Archie selv.

Det roter i så mye av gammelt grums når man tydeligvis måtte selge han for å innfri mål. Så selges like fullt både Summerville og Rutter etterpå, noe klubben (med Rutter) ikke virket å være forberedt på. Utrolig skuffende og så skadelig for sesongstarten.

Ellers skal vi ikke lures at alt på benken er så enorm kvalitet. Chambers, Schmidt, Joshua, som du nevner, det er ikke topp CC-klasse. Men vi kan - selv med alle salg - ikke påstå annet enn at Leeds har en stall de fleste andre i divisjonen hadde tatt på flekken. Om det feiles i år igjen, så er det altfor svakt og vi mister potensielt de salgbare spillerne og står i fare for å gro fast i ligaen.

Tendensen de siste årene er at forskjellen på PL og CC har blitt enda større. De laga som går opp, er for gode for CC, men for dårlige for PL. Enormt mange poeng på de tre, fire første laga i divisjonen kunne vitnet om lag som i praksis er PL-lag, men sannsynligvis er det i stedet et tegn på at Champo rett og slett er en fryktelig svak liga i forhold til PL. Når tre lag tar 90+ poeng over flere år, burde ikke alle tre gå ned igjen kort tid etter.

Poenget mitt her er at dersom Leeds ikke klarer opprykk i år, og må selge spillere som Gnonto, James og Ampadu, samt at man mister Solomon, Rothwell (sannsynligvis), Firpo i tillegg, så blir det mange som skal erstattes. Vi skal da også etter all sannsynlighet ha en ny trener, med sine filosofier. Det er overhodet ingen garanti for at man havner i direkte opprykks-konkurranse på direkten. Jeg syns eksempelvis at Farke imponerte i langt større grad i sin første sesong, selv om det til slutt gikk dukken. Starten hans, med en sommer med svært treg take over og rekruttering langt ute i sesongen og to lag som stakk av i en utrolig fart, var utfordrende. At Leeds i det hele tatt klarte å ta dem igjen, var sterkt. 13 seire på 15 kamper (eller hva det var) fra nyttår la grunnlaget.

Vi feilet til slutt, men forutsetningene fra noen her inne var jo nedrykkskamp.

Tar ikke Farke Leeds opp i årets sesong, mener jeg det ikke er noe sted "å gjemme seg". Ikke bare for Farke, men for Paraag Marathe og co. Jeg stiller meg fortsatt enormt undrende til manglende rekruttering i januar. Ikke fordi det var tvingende nødvendig, men fordi det er en åpenbar måte å sikre (les: øke sjansene) sin investering gjennom opprykk.

Skulle Leeds bli i CC, er det neppe fryktelig lukrativ investering Hollywood-kjendisene og golfproffene har gjort. Det er milevis i forskjell mellom en PL-klubb med Leeds' kommersielle potensiale og en tredje sesong i CC med PSR-regler å imøtekomme. De klarer man greit å komme innenfor, men hva vil det si for det sportslige og ambisjonsnivået?

Ellers er det fortsatt noen gamle spøkelser, selv om jeg mener det meste er ryddet bort. Kanskje er det mer riktig å si at vi vet om spøkelsene, de er allerede ute av skapet. Vi har fortsatt Harrison- og Wöber-problemet. I tillegg nevnte de på TSB at Joffy Gelhardt har £70 000 i uka om vi går opp! Det er jo helt spinnvilt.
Marching on together!

leedslife

Quote from: Dennis on March 31, 2025, 14:01:53Jeg tror vi har en bra PL-spiller (i en stall) i Tanaka, men ellers veldig enig igjen. Jeg er også enig i mye av det du skriver om Farke og selv om jeg har et ambivalent forhold til spillestilen, så er det eneste som teller i år opprykk. Det er såpass svart-hvitt for meg at om Leeds går opp, så er det en suksess og om Leeds blir i serien, er det en dundrende fiasko. Fotballen har til tider vært kjedelig, til tider veldig artig, men det er mer gøy å vinne enn å tape. Og opprykk til PL er alfa og omega i år, gitt økonomisk virkning.

Så er jeg for første gang i min historie der hvor jeg tenker det kan være greit å skille lag, uavhengig av utfall. Det skjer ikke om vi går opp selvsagt, men dersom Farke ikke er typen som endrer sin spillestil i PL og spiller sakte og kontrollert (for det meste) fotball, så blir vi ikke gamle i divisjonen over. Norwich satset derimot ikke for å overleve, så det kan også være han justerer dette eller at Leeds henter spillere som er bedre egnet til å takle dette i divisjonen over.

Opprykket kan være avhengig av marginger. Stang ut eller stang inn. Eller at vi ikke scorer 2-0 allerede før andre minutt rundes på lørdag. Da blir det veldig fort en annen kamp. Lavere skuldre, et Swansea som kanskje går i skadereduksjons-modus og en kamp som potensielt ebber ut med en trygg seier. Sett over en hel kamp var det en svak Leedskamp, men likevel er det ganske nære at vi altså scorer vårt andre før det er spilt 2. Eller for å ta det på en annen måte: Vinner vi med Gnontos scoring, er det litt som et ut-av-fengsel-kort. Selv det kan være en voldsom boost etter en svak kamp, som hever troa og nivået ut sesongen. Når det utlignes i 96 minutt, så kan det gi motsatt effekt. Om det er mentalitet i dette laget, så tenner det spillerne i stedet. Fasit får vi etter hvert.

Jeg er helt enig angående dette med å tappe spillere. Det kommer alltid en ny, men det blir vanskelig når det skjer gang, på gang, på gang. I tillegg hører vi historier om Lennon og Milner, som ikke ville dra. Vi har også lest - rykter eller ei - om en Gray-leir som ikke var imponert over å "presse ut" Archie i fjor.

Hva som er sant og ikke i den siste saken er ikke godt å si, men liten tvil om at Gray har tatt steget til PL. Han spiller for et Spurs med en manager totalt uten defensiv orientering, men ser likevel ut som en 30-åring i spillestilen - som stopper! Det er et generasjonstalent og selv som tredje eller fjerde dyreste 18-åring på salgstidspunktet ble han solgt for billig (klausul eller ikke). Sukk... Som du sier over sitter det så dypt for meg fordi dette helt tydelig er en spiller man burde bygget klubben rundt. Det enorme talentet til spilleren er en ting, men symbolikken rundt Gray-navnet og en egenprodusert spiller av hans talent gjør det så mye større enn Archie selv.

Det roter i så mye av gammelt grums når man tydeligvis måtte selge han for å innfri mål. Så selges like fullt både Summerville og Rutter etterpå, noe klubben (med Rutter) ikke virket å være forberedt på. Utrolig skuffende og så skadelig for sesongstarten.

Ellers skal vi ikke lures at alt på benken er så enorm kvalitet. Chambers, Schmidt, Joshua, som du nevner, det er ikke topp CC-klasse. Men vi kan - selv med alle salg - ikke påstå annet enn at Leeds har en stall de fleste andre i divisjonen hadde tatt på flekken. Om det feiles i år igjen, så er det altfor svakt og vi mister potensielt de salgbare spillerne og står i fare for å gro fast i ligaen.

Tendensen de siste årene er at forskjellen på PL og CC har blitt enda større. De laga som går opp, er for gode for CC, men for dårlige for PL. Enormt mange poeng på de tre, fire første laga i divisjonen kunne vitnet om lag som i praksis er PL-lag, men sannsynligvis er det i stedet et tegn på at Champo rett og slett er en fryktelig svak liga i forhold til PL. Når tre lag tar 90+ poeng over flere år, burde ikke alle tre gå ned igjen kort tid etter.

Poenget mitt her er at dersom Leeds ikke klarer opprykk i år, og må selge spillere som Gnonto, James og Ampadu, samt at man mister Solomon, Rothwell (sannsynligvis), Firpo i tillegg, så blir det mange som skal erstattes. Vi skal da også etter all sannsynlighet ha en ny trener, med sine filosofier. Det er overhodet ingen garanti for at man havner i direkte opprykks-konkurranse på direkten. Jeg syns eksempelvis at Farke imponerte i langt større grad i sin første sesong, selv om det til slutt gikk dukken. Starten hans, med en sommer med svært treg take over og rekruttering langt ute i sesongen og to lag som stakk av i en utrolig fart, var utfordrende. At Leeds i det hele tatt klarte å ta dem igjen, var sterkt. 13 seire på 15 kamper (eller hva det var) fra nyttår la grunnlaget.

Tar ikke Farke Leeds opp i årets sesong, mener jeg det ikke er noe sted "å gjemme seg". Ikke bare for Farke, men for Paraag Marathe og co. Jeg stiller meg fortsatt enormt undrende til manglende rekruttering i januar. Ikke fordi det var tvingende nødvendig, men fordi det er en åpenbar måte å sikre (les: øke sjansene) sin investering gjennom opprykk.

Skulle Leeds bli i CC, er det neppe fryktelig lukrativ investering Hollywood-kjendisene og golfproffene har gjort. Det er milevis i forskjell mellom en PL-klubb med Leeds' kommersielle potensiale og en tredje sesong i CC med PSR-regler å imøtekomme. De klarer man greit å komme innenfor, men hva vil det si for det sportslige og ambisjonsnivået?

Ellers er det fortsatt noen gamle spøkelser, selv om jeg mener det meste er ryddet bort. Kanskje er det mer riktig å si at vi vet om spøkelsene, de er allerede ute av skapet. Vi har fortsatt Harrison- og Wöber-problemet. I tillegg nevnte de på TSB at Joffy Gelhardt har £70 000 i uka om vi går opp! Det er jo helt spinnvilt.
Tanaka er en supporterfavoritt som har tidvis vært veldig god i et dominerende Leeds lag som oftest nyter 60-70 prosent posession. En god fotballspiller, en veldig god handel og ikke minst et potensial til å etablere seg i PL og sikkert også for en bedre presterende klubb enn Leeds. Det hadde kanskje vært bedre å brukt Rothwell som eksempel.
Og her er selve argumentasjonen min. Hadde vi byttet han ut med Rothwell og det hadde i verstefall vært marginal forskjell.
Jeg tror først og fremst spissferdighetene i Leeds ligger i kantsspillet. De individuelle kvalitetene her går utenpå den generelle kvaliteten i divisjonen. Selv om majoriteten av supportere sikkert ikke er med meg på dette så mener jeg også fast bestemt på at vi er langt bedre rustet i spissposisjon enn konkurrentene.
Den Meslier diskusjonen er såpass godt diskutert så trenger ikke bruke tiden på den. Det er klart at det har vært prestasjoner som har vært utslagsgivende for oss på hvor vi står pdd.
Men det jeg ikke forstår om det er Orta eller Steinsson/Hammond er balansen siden 2017 - altså , vi har sikkert hatt 200 mill pund i vinger siden 17, men brukt lommepenger i andre posisjoner.
Burnley og SU er jo ikke bare bedre til å grinde ut resultat pga at de har færre øye rettet mot seg og mindre press enn Leeds.
Den kapasiteten sentralt i Souza så vi jo for noen uker siden. Jeg har sett Chodoury i noen kamper nå. Det er nærmest umulig å bryte ned. Minnes jeg riktig så steppet han opp gamet sitt da Leicester higet etter luft forrige sesong og.
Burnley på sin side så taler jo de defensive tallene over hele sesongen for seg selv. MEN, det er ikke bare på grunn av en veldig god keeper.
De spiller sesongens viktigste kamp mot en PO contender og de slipper de nærmest til null på hjemmebane.
Se den defensive jobben som gjøres av Anthony mot oss. Se og ufattelig disiplinerte de er.
Kjernen i laget er så robust. I tillegg tåler de i perioder å spille på seg press. Det er utallelige kamper jeg har sett av SU der de er veldig komfortable med innlegg mot egen boks.
Hos Leeds er det jo ikke bare tabbene isolert sett. Det er jo måten vi forsvarer oss på når ballen går i stanga på frisparket mot Swansea.
Eller at ligaens beste duellspillere i Dunne og Cook står umarkert i feltet for noen uker siden.
Du har midtbanespillere i Pack, Colback og nå sist Allen som dikterer kampene i en alder av 35 år.
At til og med Leeds som klubb hadde måtte forvente det for 10 år siden, ja. Men at vi blir utmanuvrert og utspilt her idag er jo helt vanvittig.
Mot QPR og nå Swansea sist - selv med to ulike konstellasjoner Byram/Solomon / Firpo/Solomon så står altså motstander umarkert  og slår innlegg på et lag som skyr innlegg som pesten. Etter Ampadu går ut så har du nada skjerm på forsvaret. Du risikerer å spille Rodon ut av posisjon og i bestefall får du Strujik ut på løpetur. Vi vet alle hva som skjer noen sekunder etterpå da.
Man kan forstå det i PL når Pogba flytter på Forshaw som han skulle vært et lite barn. Men i CC sammenheng så tror jeg ikke jeg har sett et Leeds lag så preget og så fullstendig ute av kurs siden TC/Heckingbottom eraen.
Men i et lag som fortsatt skaper sjanser og scorer mye mål. Men som da alle varsellamper blinket for 3 år siden så må vi altså oppi 3-4 mål for å vinne fotballkamper.
En nærmest umulig jobb.
Jeg tror ikke at vi er der som det kuliminerte under Marsch prosjektet og under Big Sam at gamle helter som Eddie Gray,Strachan mf må inn på treningsfeltet igjen å belære unge spillere om innsats, vilje og tæl.
Forhåpentligvis er Ampadus ankomst og inntreden siste 7 kamper nok til å samle denne enheten.
Men hvordan Farke utfordret spillerne på pressekonferansen sist så er jeg jammen ikke sikker.

Kontakinte

Fantastisk imponerende att dere greier å skrive så lange innlegg. Tommel opp! Men har holdt med dette laget i motgang og motgang, så lenge att jeg velger å stole på Farke. Vi rykker opp i Mai, selv med Meslier mellom stengene ;) . Om ikke, så tar jeg gladelig en sesong til i CC.
Marching on together!     

leedslife

Quote from: clintan on March 31, 2025, 11:57:46Dem snublet nesten i 1989/90 sesongen også. Forskjellen er at Wilkinson synes det ble scoret for lite mål av spissene slik at Chapman ble hentet inn i Januar. Baird ble da vistnok sur så han dro til Middlesbrough. På våren når de slet igjen, syntes Wilkinson at spillerne ble for bekveme så han hentet Varadi og Kamara(var ikke overgangsvindu den gangen)for økt konkurranse. Det gikk jo bra til slutt, og klubben var ikke redd for å ødelegge "harmonien i spillergruppa" slik de er nå. Hele dokumentaren ligger bl.a.på YouTube i 5 deler.

Vi prøvde jo dette i Januar 2020 etter at Nkethiah ble kalt tilbake til Arsenal pga skader etter bare 3 mål for Leeds.
Selv om Bamford leverte en fantastisk sesong i PL så var han på ingen måte veldig populær blant  alle supportere i Bielsas første to sesonger. Den første sesongen var han mye skadet og det gikk så langt at det var flere kamper det var piping på Elland Road. Vi husker alle målfeiringen da han legger hånden til øret. Det ble altså 16 mål. 1 mer enn Piroe nå. 3 assist færre enn Piroe. Han hadde nesten 10 mål færre enn Mitrovic og Watkins.
Inn kom altså Augustin i Januar 2020. En overgang som kunne sendt Leeds tilbake til steinalderen hadde vi ikke rykket opp og prestert i de årene med covid og tomme tribuner.

leedslife

Quote from: Dennis on March 31, 2025, 14:01:53Jeg tror vi har en bra PL-spiller (i en stall) i Tanaka, men ellers veldig enig igjen. Jeg er også enig i mye av det du skriver om Farke og selv om jeg har et ambivalent forhold til spillestilen, så er det eneste som teller i år opprykk. Det er såpass svart-hvitt for meg at om Leeds går opp, så er det en suksess og om Leeds blir i serien, er det en dundrende fiasko. Fotballen har til tider vært kjedelig, til tider veldig artig, men det er mer gøy å vinne enn å tape. Og opprykk til PL er alfa og omega i år, gitt økonomisk virkning.

Det ble mye skriving i egen frustrasjon nå i innleggene over for min del.
Men jeg må nesten kommentere det jeg uthevet i innlegget ditt over som så alltid har veldig mange gode poenger.
Hvis det er tilfelle med Gelhart så tenker jeg klubben egentlig kan takke seg selv. (og dette er vel ganske gode kilder?)
Kan man egentlig forvente å konkurrere med de 20 beste klubbene i landet? Flere av dem blandt de beste i europa?
I min bok er vi på en organisasjon og klubbdrift som henger flere tiår etter.
Du er nesten oppe å toucher på den Ali Daei fetteren til Weah historien med Souness og Soton for 30 år siden.

GeirO

PL?

Vi kan i alle fall slå fast at det er 17 lag i England som er uendelig mye bedre fotballag enn resten av engelske lag. Så får vi andre hoppe opp og ned mellom divisjonene. De 17 står betongfast i PL.

Håper dette endrer seg om noen år.
MOT

Dennis

Quote from: GeirO on April 01, 2025, 23:42:58PL?

Vi kan i alle fall slå fast at det er 17 lag i England som er uendelig mye bedre fotballag enn resten av engelske lag. Så får vi andre hoppe opp og ned mellom divisjonene. De 17 står betongfast i PL.

Håper dette endrer seg om noen år.

Ja, noe må skje.

Man kunne tolket ut fra de siste sesongene og et høyt poengsnitt på tre-fire lag i divisjonen, at disse er bedre enn resten. Det stemmer forsåvidt, men det er nok heller et tegn på hvor enorm forskjell det er på PL og CC. Det er ikke hvert år at alle opprykkerne går ned igjen på direkten som i år, men det er vanskelig for de fleste å etablere seg i divisjonen over og overleve de to, tre første sesongene og det ser ut til å bli vanskeligere.

Man kan jo argumentere for at Nottingham Forest har fått det til, men de sleit i bunnen en stund og trengte massive investeringer og brudd på FFP-/PSR-reglene før det satt seg. Hadde det vært bjeller hos de i EPL hadde både de og Everton vært i CC i år, etter noe annet enn symbolske poengstraffer. Juks og fanteri med fire poeng i trekk gir deg langt bedre mulighet til å overleve, enn å leve innenfor rammene. Ikke bare er det urettferdig mot lagene som opererer innenfor grensen, men de lagene som holder på sånn leker med eksistensgrunnlaget sitt. Går de ned, vil det ligne Leeds anno 2004+.

Er det sånn PL vil ha det?

Av de siste tjue åra, spiller 14 av de 20 vinnerne i CC nå igjen Championship eller L1 (Reading). Kun Newcastle (2), Wolves (2), Bournemouth og Fulham spiller i Premier League. Newcastle og Wolves har også vunnet CC to ganger hver, med andre ord kommet ned igjen i perioden de også. Det samme gjelder Leicester, som kommer dundrende ned igjen til sommeren. Tar man med andreplass de siste ti sesongene, kommer jeg frem til at kun to lag som har endt på den andre opprykksplassen spiller i PL i dag (Brighton og Bournemouth). Bournemouth var også nede en tur igjen, før de gikk opp i 2022. 

Noen av opprykkerne ble noen år i Premier League før de gikk ned igjen og hadde med andre ord en god sjanse til å etablere seg, men de siste seks sesongene - altså inkludert Leicester/Ipswich i fjor - er det kun to lag av topp to (Fulham & Bournemouth i 21/22) som fortsatt spiller i PL. Inkluderer da altså Leicester og Ipswich som "garantert" rykker ned i år.

Noe bedre om man tar med seg play off-lagene med Villa, Brentford og Nottingham, men tendensen er altså at færre og færre av de som går opp ser ut til å klare å bli i PL. Villa brøt også økonomiske regler i CC, mens Notts Forest gjorde det samme i PL.

Det kan se uansett se ut som det er i ferd med å etablere seg en gruppe lag som er for dårlige for PL og for gode for CC - godt hjulpet av fallskjermpenger. Nå er det ikke altfor mange år vi snakker om, så noe fagfellevurdert forskning ville det neppe blitt av påstanden, men tendensen er bekymringsverdig.

Syns ikke det virker som høvdingene i PL syns dette er noe problem, så lenge de riktige lagene (melkekuene for TV) er i toppen. Vi vet jo at for Leeds er det enorm forskjell på å rykke opp og bli i serien. Går vi opp, er det - enn så lenge - blå skyer på den økonomiske himmelen, mens blir man i serien er det sannsynlig med et 'fire sale' hvor alt må ut for å innfri PSR. Det er fortsatt også store regninger å betale på gammel moro, men der er nok mesteparten dekket opp av Gray, Rutter og Summerville. Det triste er at det blir penger inn, for å betale regninger til forfall. Så likviditeten får man neppe glede av.
Marching on together!

TK20

Og prisen for årets jinxe-tråd går til...

Dennis

Quote from: TK20 on April 02, 2025, 16:36:34Og prisen for årets jinxe-tråd går til...

Nå syns jeg du tillegger meg vel mye innflytelse ;)

Men ja, foreløpig har den holdt seg som melk i solsteika.
Marching on together!

leedslife

Ser Asbjørn kommenterte helt riktig i ryktetråden at det var Hammond himself som gikk god for Underwood med ansvaret videre med alt det innebærer.

Det er mangel på erfaring og det strukturelle jeg satt spmtegn ved.

Under er  fantastisk piece fra B Cross nylig om Underwood og hva som skjer over Farke og teamet.

Sakset fra nytimes.com

Meet Leeds' new sporting director, Adam Underwood: The in-house appointment that will be crucial this summer

Nick Hammond is a highly regarded executive in football. He built his reputation as Reading's director of football, then Celtic's head of football operations before Newcastle United asked him to take control of their first transfer window under Saudi Arabia's Public Investment Fund.

Two years ago, when Leeds United were scrambling to organise after relegation from the top flight and director of football Victor Orta's exit, they turned to Hammond. He was a cog in a wider machine, but his two summers at Elland Road were successful and it was no surprise to see outgoing chief executive Angus Kinnear take him to Everton in the spring.

As a consultant, Hammond was being paid for his opinion as well as his ability to close transfer deals. Well aware he would not be with Leeds in the long term, Hammond told Robbie Evans — then the club's chief strategy officer but, more recently, promoted to managing director — who their next sporting director should be.

According to sources with knowledge of the conversation — speaking anonymously like others in this article to protect relationships — Hammond recommended Adam Underwood.

That conversation happened 12 months ago.

Across the past year, the second under Paraag Marathe's chairmanship, there have been sweeping changes at Leeds at executive level.

Technical director Gretar Steinsson moved upstairs to 49ers Enterprises, head of recruitment Jordan Miles also departed in November 2024, then Kinnear took Hammond to Merseyside. It became clear towards the end of last year that Hammond would begin to wind down his own duties, too. He has mentored Underwood, previously head of football operations, over the past 12 months, preparing him for the leap into the cut-throat world of transfers and recruitment.

In what is a critical summer ahead of the Premier League return, Evans, Underwood and head of recruitment Alex Davies know they have been thrown in at the deep end. They are confident in their processes, but acknowledge they have never previously held such senior roles in a summer transfer window.

Up to 80 per cent of the legwork in every transfer Leeds complete will fall on Underwood. In broad terms, he will be the face of the club when it comes to dealing with targets, their agents and their current sides. He has to get these deals over the line — and got the ball rolling with the summer's first arrival, Lukas Nmecha, confirmed yesterday (Sunday).

Hammond's recommendation of Underwood was important, but Marathe, Evans and the board had to be confident Underwood was up to this task, too. But there is belief his grounding as the club's head of academy, which involved player and agent negotiations, can be the platform for success in the senior arena.

Underwood may be unproven as a sporting director, but his wider reputation as an executive has been on an upward trajectory for a decade. He arrived at Leeds as head of academy in November 2014 and made waves in that role before Marathe promoted him to head of football operations after the 49ers Enterprises' takeover in July 2023.

Senior club sources who have worked alongside Underwood say his academy leadership has always been impressive. The academy's ability to consistently produce talented footballers, even when the rest of the club has endured difficult periods, has been to Underwood's credit.

Harry Gray, Sam Chambers, Archie Gray, Charlie Cresswell, Robbie Gotts, Oliver Casey, Alfie McCalmont, Jack Clarke, Jamie Shackleton and Ronaldo Vieira all made first-team debuts after graduating through the academy. Archie Gray, Clarke and Vieira generated substantial transfer fees for the club.

Underwood has done his fair share of coaching in the past, but he would not say he has had a direct hand in the development of those players on the grass. His talent has been in assembling the right team of coaches, managing a successful wider environment and, crucially, in keeping them at the club.

It is increasingly difficult for even big football clubs like Leeds to retain their best young players when those at the top of the Premier League come calling. Teenagers and their parents can be easily seduced, so Underwood is respected for his role in keeping those players at Thorp Arch.

"When we had a spell where the club were recruiting high-potential younger players — Sam Greenwood, Joe Gelhardt, Crysencio Summerville as well as developing the players within the club, ensuring they had a pathway — Adam played a part in that," says Central Coast Mariners head coach Mark Jackson, who worked with Underwood from November 2015 until December 2022 in various academy and senior roles.

"Charlie Cresswell, Archie Gray... managing those kinds of players and making sure that pathway was there for them. Archie in particular, at a young age under Marcelo (Bielsa), ensuring the opportunity was there for him.

"At a club like Leeds United, there are so many staff, so managing people is really important. That's one of his key strengths: managing people, understanding people with those kinds of communication lines he opens up."

The way Underwood carries himself has struck those who have worked with him, too. He is described as quiet and refreshingly unassuming with very little ego in an industry dominated by big personalities.

He had a good relationship with Bielsa. The former head coach set notoriously high expectations for Thorp Arch and it was Underwood's job to meet those demands. Current manager Daniel Farke has grown close to Underwood, too. Their relationship will be critical this summer.

Marathe is understood to have put stock in the loyalty that Underwood has shown the club over the years. As well as being on the payroll for more than a decade, Underwood is known to have rejected various approaches from other clubs.

"He's really ambitious, but in a Leeds United type way," says Lincoln City head coach Michael Skubala, who was appointed as United's under-21 manager in July 2022 and remained until November 2023. "He's very ambitious in his own career, would always want to progress, but wanted to be ready first; very calculated, but very ambitious.

"He definitely had other clubs always sniffing around him to become technical director and sporting director. Some big Premier League clubs were trying to get him to move. He never left, so it shows you his commitment."

As mild-mannered as Underwood has been described, he will need to be ruthless in his decision-making at the top of a Premier League club. With Underwood responsible for releasing hundreds of youth footballers over the past decade, his backers have told The Athletic they have no doubts he has the required edge to succeed.

"He knows the pressures of the game," adds Skubala. "He's not somebody who's come from outside of football to be a sporting director. He understands football, all the nooks and crannies of it. It's really important in the sporting director role that you have that understanding. You can't come at it from completely stats or come from just an analyst's point of view."

Skubala is convinced Underwood has the tools to succeed (Justin Setterfield/Getty Images)
Underwood will be judged on his body of work. He has come this far and impressed the right people to get to where he is, but supporters will only care about the shape he leaves the squad in on September 1.

How do his former colleagues think he will do?

"He's the bedrock of the club," says Skubala. "He's come through the ranks. He's done the coaching, he's done the analysis, he's done the academy, done the first team. He knows the clubs through and through.

"Changes happen quickly in football, people come in and out, but he's the Mr Constant. He's a smart appointment as a sporting director. He knows the fans. He knows the club from every corner of the training ground. He's a really good guy to work for, really supportive of staff, really good with players, pushing the club, and makes good decisions.

"He's a trustworthy character, a man with the club at heart."

Jackson feels it is Underwood's communication skills which will open doors for him and Leeds this summer. "He's worked within the current setup with the 49ers for a period of time," he says. "Knowing how they work is really important. Adam's been building towards this, developing the skills a sporting director needs.

"His communication skills will set him apart. That's really important when you're in that role: communicating with the manager and with the board.

"I'm sure he's got a really good eye for a player. He's built up a really good network of people within his time working at the higher end of the club."