Sesongen 2025/26 Premier League

Started by GaryMac, April 21, 2025, 20:30:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Milou

Etter så vidt over halvspelt sesong har det danna seg 4 ganske klare grupper i PL-tabellen:
1) 3 lag øverst som kjempar om tittelen.
2) Ei stor gruppe på 11 lag, som alle kjempar om resterande Europa-league plasser.
3) 3 lag, inkludert Leeds, som har fått ei luke til nedryksstreken
4) 3 lag som ligg under streken

Det er endå mange kampar igjen å spele og det er sannsynleg at det blir endringar i gruppene før sesongen er over, men det vil overraske meg veldig om:
- Premier League vinnaren ikkje kjem frå gruppe 1
- Eit lag frå gruppe 2 rykker ned
- Eit lag frå gruppe 3 kvalifiserer seg til Europa

Når det gjeld nedrykkstriden er det endå får tidleg for lag i gruppe 3 å kjenne seg trygge, men det begynner å sjå lyst ut for Leeds sin del. Av laga på nedrykksplass, ser eg det faktisk som mest sannsynleg at Wolves klarer å komme seg over streken, sett ut frå spel og resultat i dei siste kampane, men dei har også veldig langt opp. Og som det blir sagt tidlegare i tråden er det nok Bournemouth i gruppe 3 som har størst grunn til å vere nervøse for tida.

Asbjørn

Quote from: Milou on January 04, 2026, 20:38:44Når det gjeld nedrykkstriden er det endå får tidleg for lag i gruppe 3 å kjenne seg trygge, men det begynner å sjå lyst ut for Leeds sin del. Av laga på nedrykksplass, ser eg det faktisk som mest sannsynleg at Wolves klarer å komme seg over streken, sett ut frå spel og resultat i dei siste kampane, men dei har også veldig langt opp. Og som det blir sagt tidlegare i tråden er det nok Bournemouth i gruppe 3 som har størst grunn til å vere nervøse for tida.

Bra oppsummert - og trur du har rett i gruppeinndelinga. Og at dei tre (B.mouth, Leeds, Forest) ikkje er trygge ennå.

Men som Cooper slår fast: :)
Gutted not to win today...

... but no team has been relegated in a 38-game Premier League season when they've been 8 points clear of relegation after 20 matches. #lufc
https://x.com/JRCooper26/status/2007834379507413270?s=20

(ja vi veit at Leeds har ødelagt slike statistikker før, de)

Uansett i fjor var 26 poeng nok til å holde seg, sesongen før 27 poeng. Før det 35 poeng, 36, 29, 35, 35, 34, 35 og 38. Da har eg skrevet ett poeng mer enn øverste nedrykkslag, så egentlig kunne man klart seg med ett poeng mindre om en hadde bedre målforskjell enn det laget.

Vi har allerede 22 poeng etter 20 kamper. Smak på den. :)

Heimekampane mot Nottingham, Wolves og Burnley bøør vel sikre oss 9 poeng til (dvs 31 totalt). Og i dei siste kampane har vi vist at vi kan ta poeng mot kem som helst.

Såå 16 poeng til på 18 kamper bøøør være innafor.
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Drøye to uker forandret deler av PL-tabellen, gett.

How 40 games in 16 days changed the Premier League table ⬆️⬇️

https://x.com/premierleague/status/2008588120581668880?s=20
Tell me  Tell me

Dylan

Hallgeir *

Bournemouth, uten seier siden oktober, mister nå to av spissene som har stått for 35% av lagets scoringer. Semenyo selges til Manchester City, og Justin Kluivert må gjennom en kneoperasjon som holder han ute en god stund. Selv om klubben får gode penger for Semenyo, blir han ikke lett å erstatte i januar. Tipper laget kommer til å slite kommende måned(er).
Super Leeds since 1968

Reaney

Jeg tror de klarer seg bra på bakgrunn av at de har PL's beste manager.

Asbjørn

Quote from: Reaney on January 07, 2026, 12:29:19Jeg tror de klarer seg bra på bakgrunn av at de har PL's beste manager.
I utgangspunktet er eg enig i at han virker som en god manager. Men de har altså bare en 15.plass halvveis i sesongen tross Semenyo & all... så underverker han han ikke utført DENNE sesongen.
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

...NEI, jobben er absolutt ikke fullført.

Men vi ligger jo godt an da :)
https://x.com/SkySportsPL/status/2008858360314318897?s=20
Tell me  Tell me

Dylan

auren

Johnny Cooper twitret vel etter 20 kamper at det aldri noensinne har vært noen klubber som har rykket ned når de hadde en luke på 8 poeng eller mer etter 20 runder. Så får vi vente å se.

Jeg tror vi klarer oss. De fleste objektive fotballfans tror nok vi klarer oss. Men det er nok en del Leedsfans som ikke helt har trua basert på Leeds sin historie, eller hva Reaney?   ;)

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Asbjørn

Quote from: auren on January 07, 2026, 13:32:41Gary Cooper twitret vel etter 20 kamper at det aldri noensinne har vært noen klubber som har rykket ned når de hadde en luke på 8 poeng eller mer etter 20 runder. Så får vi vente å se.

...etter at det ble 20 lag i PL-æraen ja. :)

Og pr i dag ser eg ikkje for meg noen kollaps fra laget heller. So it's lookin' good :)
Tell me  Tell me

Dylan

Cerberos67

Quote from: auren on January 07, 2026, 13:32:41Gary Cooper twitret vel etter 20 kamper at det aldri noensinne har vært noen klubber som har rykket ned når de hadde en luke på 8 poeng eller mer etter 20 runder. Så får vi vente å se.

Jeg tror vi klarer oss. De fleste objektive fotballfans tror nok vi klarer oss. Men det er nok en del Leedsfans som ikke helt har trua basert på Leeds sin historie, eller hva Reaney?   ;)

auren

Gary Cooper spilte i High Noon i 1952 :-).

Jonny Cooper er bra på Leeds statistikk...

Reaney

Leeds er jo ikke tilnærmelsesvis lik noe annet lag, så derfor kan alt skje, Auren  ;)

Asbjørn

Andy Sixsmith er, som vi sa i gamle dager, nord-øst Englands Phil Hay (dekker Sunderland/Newcastle):
⚪️ I've seen Leeds twice now in recent weeks, at Sunderland and now Newcastle - and both times they've been so impressive.

💪 Daniel Farke has got the side playing aggressive, front foot football - and they're a menace from set-pieces.

🇺🇸 Brendan Aaronson in particular has really stood out - and he was excellent again last night as were the whole Leeds team.

👊🏻 Only halfway through the season, but I just can't see Leeds being relegated. A real credit to the Premier League.

https://x.com/andysixsmithtv/status/2009219623489515630?s=20

...i twittertråden legger en S.landfan til:
Not a prayer - they're a very good side and getting better every week  and you're right - Aaronson was absolutely outstanding at the stadium and easily motm

Thought they were excellent - quick slick passing and great finishing

Weird how Leeds wanted to fire him before the season.

No chance Leeds or Sunderland get relegated this year. Shame it's Sunderland but I am glad that the automatic relegation of promoted clubs has eased this year, it was getting ridiculous
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

...hva er greia med denne?

At Leeds løper så mye at de er helt pumpa i overtiden og gjør feil?
At det er et utslag av det typiske fra dommerne at 'nedrykkslag' lettere får forseelser mot seg (skjer i alle ligaer)? Samme forseelse, en ligaleder får straffe, et nedrykkslag får det ikke, og vice versa...

All four penalties Leeds have conceded this season have been awarded in additional time after 90 minutes.

This is the first time it has happened in our history, and the first time Leeds have conceded four penalties in additional time in a single campaign.
https://x.com/LUFCDATA/status/2009619667959341161?s=20
Tell me  Tell me

Dylan

Josch

Quote from: Asbjørn on January 09, 2026, 18:42:00...hva er greia med denne?

At Leeds løper så mye at de er helt pumpa i overtiden og gjør feil?
At det er et utslag av det typiske fra dommerne at 'nedrykkslag' lettere får forseelser mot seg (skjer i alle ligaer)? Samme forseelse, en ligaleder får straffe, et nedrykkslag får det ikke, og vice versa...

All four penalties Leeds have conceded this season have been awarded in additional time after 90 minutes.

This is the first time it has happened in our history, and the first time Leeds have conceded four penalties in additional time in a single campaign.
https://x.com/LUFCDATA/status/2009619667959341161?s=20

Har vi fått fire straffer imot på overtid? Jeg kommer bare på to: Newcastle og Arsenal. Og tre andre mål på overtid: Newcastle, Man City og Fulham.

Jeg mistenker en form for AI artikkel her.

Asbjørn

Quote from: Josch on January 09, 2026, 19:10:25Har vi fått fire straffer imot på overtid? Jeg kommer bare på to: Newcastle og Arsenal. Og tre andre mål på overtid: Newcastle, Man City og Fulham.

Jeg mistenker en form for AI artikkel her.
Fra twittertråden:
Arsenal
Forest
Newcastle
What's the 4th? Can't think.
...
Palace (92nd minute).
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Vi har nok ikke levert jevnt gjennom hele sesongen men det går altså an å se det slik som dette:
Leeds have played 21 games, breaking those up into 3 blocks of 7 to gauge form whether it's consistent or up & down.

First 7: 2W 2D 3L = 8pts (1.14PPG)

Middle 7: 2W 5L = 6pts (0.86PPG)

Last 7: 1W 5D 1L= 8pts (1.14PPG)

Not bad at all. 17 games to go. #LUFC
https://x.com/talkaboutlufcv2/status/2009688050008461446?s=20
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Quote from: Asbjørn on December 14, 2025, 21:38:50Så da er vi der, etter disse kampene, med fem poeng.
Vi kan la Brentford-boss Andrews si det:
This was a [Leeds] team in a good place, they've had some big performances and results recently. We dust ourselves down and take the point."

Vi har funnet en måte å spille på, og ikke minst variere på, som fungerer. Og det med en rekke sentrale spillere utilgjengelig (Nmecha, Longstaff, James) Og vi har et tre poengs gap til nedrykksstreken.

Ikke det at kampprogrammet blir lettere, men det blir heller ikke verre enn det vi har prestert bra i.

I resten av juleprogrammet (frem til 3.runde i FA-cupen) gjenstår fem kamper, to hjemme, tre borte.

Bolk V
Lørdag 20.desember kl 21  Leeds vs Crystal Palace
Søndag 28.desember kl 15  Sunderland vs Leeds
Torsdag 1.januar kl 18:30    Liverpool vs Leeds
Søndag 4.januar kl 13:30      Leeds vs Manchester United
Onsdag 7.januar kl 21:15      Newcastle vs Leeds

For å holde ett poeng pr kamp trenger vi en seier og to uavgjorte (f.eks). Vi har jo erfart at hjemme kan vi takle hvem som helst. Newcastle har vi allerede slått denne sesongen (men det  var hjemme). På forhånd tenkte vi vel at Sunderland ville være lettest her. Vi får se om de blir preget av Africa Cup-spillerne som er borte...

Bolk I    1-1-1  1-5     4 poeng.  Snitt 1.33 poeng
Bolk II   1-1-2  6-6     4 poeng  Snitt 1 poeng
Bolk III  1-0-3  3-8     3 poeng  Snitt  0,75 poeng
Bolk IV  1-2-2 10-10  5 poeng  Snitt 1 poeng
Bolk V   1-3-1  9-7      6 poeng  Snitt 1,2 poeng

De siste fem kampene av juleprogrammet gav altså 6 poeng, og vi har i øyeblikket ett poeng mer enn antall spilte kamper.

Sterkt, når en tenker på at vi har vært gjennom et ganske heftig kampprogram.

Det viktigste er dog at vi etter 21 kamper (55% av sesongen) har åtte poeng ned til under nedrykksstreken. Samt 13 mål bedre i målforskjell.

Bolk VI
Etter denne FA Cup-helgen følger 5 kamper med stort sett en kamp i uken.
Lørdag  17.januar  kl 16       Leeds-Fulham (nr 9)
Mandag 26.januar kl 21       Everton (nr 12)-Leeds
Lørdag 31.januar  kl 16        Leeds-Arsenal (nr 1)
Fredag  6.februar  kl 21       Leeds-Nottingham (nr 17)
Tirsdag 10.februar kl 20:30  Chelsea-Leeds (nr åtte)

Tre hjemmekamper, to borte.
Hjemme kan vi utfordre hvem som helst, heter det. Mht Arsenalkampen får vi sjekket nettopp det. Vi tapte klart borte, men jeg syntes ikke det var en typisk 0-5 kamp. 0-0 etter halvtimen, baklengser rett før/etter pause, tvilsom straffe osv... Jeg tror vi vil spille en jevnere kamp mot de hjemme, men forventer ikke poeng. I de to andre hjemmekampene, fire poeng kanskje... Borte, uavgjort mot Everton slik at vi opprettholder fem poeng på fem kamper?
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Quote from: Asbjørn on December 14, 2025, 22:02:54Fem kamper spilt siden forrige sammenligning:
Bielsas førstesesong drar ifra nå. Mens årets utgave i øyeblikket ligger likt med Bielsas andre sesong - da vi endte med å redde plassen.
Bielsa Leeds 2020/21      16 kamper  7-2-7    30-30    23 poeng  11.plass
Div. Leeds 2022/23          16 kamper  5-4-7    26-29    19 poeng    13.plass
Bielsa Leeds 2021/22      16 kamper  3-7-6    17-25    16 poeng    15.plass
Farke Leeds 2025/26      16 kamper  4-4-8    20-30    16 poeng    17.plass
Farke Norwich 2019/20  16 kamper  3-2-11  17-34    11 poeng    19.plass
Farke Norwich 2021/22  16 kamper  2-4-10    8-32    10 poeng    20.plass
Igjen er det spilt fem runder siden forrige Farke/Bielsa-tabellsammenligning:
Bielsa Leeds 2020/21      21 kamper  10-2-9    38-36    32 poeng   10.plass
Div. Leeds 2022/23          21 kamper  5-7-9     30-36    22 poeng    13.plass
Farke Leeds 2025/26       21 kamper  5-7-9      29-37    22 poeng    16.plass
Bielsa Leeds 2021/22      21 kamper  4-7-10    21-46    19 poeng    17.plass
Farke Norwich 2019/20  21 kamper  3-5-13     22-41    14 poeng    20.plass
Farke Norwich 2021/22  21 kamper  2-4-15      8-47     10 poeng    20.plass

Årets utgave avanserer! Men fortsatt holder nedrykkssesongen stand - 'forfallet' hadde ikke begynt etter 21 runder... Men de hadde bare fem poengs forsprang til øverste lag under streken.

Det er virkelig slående hvor likt vi ligger med nedrykkssesongen pr nu.

Første Bielsa PL-sesong er virkelig suveren!

Tell me  Tell me

Dylan

Josch

Jeg mener det var flere faktorer som gjorde 2022/23 sesongen svak på slutten:

-for mange unge spillere måtte tåle stort press. Og for dårlige.
-trenerbytte to ganger på våren. Som var mislykket. Ventet for lenge.
-lite investeringer I januar . Rutter var umoden. Wøber ok men ikke nok.
(Nottingham med 40 spillere avsluttet bra, West Ham også).

Hvis West Ham fortsetter å feile så tror jeg vi klarer oss denne sesong. Eller hvis vi unngår lange/ mange/ viktige skader og spiller som nå, ca 1,5 poeng per kamp fremover. Må ha inn nye spillere. Vi må ha 10 seire.

ingve1960

10 seire???52 poeng??

Holder med 38 i år. 4 seire 3 u..
Jeg tror vi får 6-7 lag bak oss 46 poeng 😁😁😁⚽️⚽️

ingve1960

Sorry. Du tenker nok 10 totalt.

Enig i det.

Asbjørn

HVIS vi fortsetter med et snitt på 1 poeng pr kamp havner vi på 39 poeng.
Skal West Ham hente oss da trenger de 25 poeng på 17 kamper, et snitt på 1,5 poeng. Da vil de måtte opptre slik som bare Topp Ti i ligaen så langt har klart. Selv med forsterkninger vil det bli ...krevende.

Vi henter de nødvendige 17 poengene f.eks med 5-2-10 (vi har 5-7-9 nå).
West Ham på sin side må ha noe slikt som 7-4-6 på sine kamper. (de har 3-5-13 nå).

Jeg mener det ser ganske lyst ut. :)
Tell me  Tell me

Dylan

Josch

Quote from: Asbjørn on January 10, 2026, 15:20:56HVIS vi fortsetter med et snitt på 1 poeng pr kamp havner vi på 39 poeng.
Skal West Ham hente oss da trenger de 25 poeng på 17 kamper, et snitt på 1,5 poeng. Da vil de måtte opptre slik som bare Topp Ti i ligaen så langt har klart. Selv med forsterkninger vil det bli ...krevende.

Vi henter de nødvendige 17 poengene f.eks med 5-2-10 (vi har 5-7-9 nå).
West Ham på sin side må ha noe slikt som 7-4-6 på sine kamper. (de har 3-5-13 nå).

Jeg mener det ser ganske lyst ut. :)

Det er riktig. Men West Ham og Leeds møtes i siste kamp i London.  WH trenger "bare" å ta  igjen 5 poeng før denne "cupfinalen".  Det er faktisk mulig å gjøre. 13 mål i forskjell nå. Det vil skrumpe inn hvis WH gjør det bedre enn Leeds.

ingve1960

Jeg har lekt meg litt med resterende kamper, en etter en, jeg er optimist og endte opp med 6-6-5...24p,totalt 46..da har jeg 3 mort fulham.

Nb, jeg er veldig dårlig på langods.men er sikker på at det går veien.
MOT

leedslife

Tipper 42 poeng.
Selv om jeg fortsatt føler vi får dårlig betalt og at det vil løsne og bli litt mer stang inn opp mot våren.

Stach i den tyske  VM-troppen og DCL i den engelske.

Asbjørn

Quote from: leedslife on January 10, 2026, 18:31:51Stach i den tyske  VM-troppen og DCL i den engelske.
...og Piroe for Surinam ('semifinalekvalik' i mars), Gabbi for Sverige (playoff...), og our Welsh Wall (playoff)...
Tell me  Tell me

Dylan

auren

Quote from: ingve1960 on January 10, 2026, 17:53:59Jeg har lekt meg litt med resterende kamper, en etter en, jeg er optimist og endte opp med 6-6-5...24p,totalt 46..da har jeg 3 mort fulham.

Nb, jeg er veldig dårlig på langods.men er sikker på at det går veien.
MOT

Så på West Hams siste kamper før Leeds og Leeds sine før WH, og var stort sett snill med poengene til begge klubber: 19 poeng til WH og 22 poeng til Leeds. Vi har derfor et mye mer fordelaktig kamp-program i innspurten. Tror vi skal klare å holde dem bak oss 👌

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

leedslife

Arsenal have turned to the world's leading throw-in coach, Thomas Gronnemark, in a further effort to weaponise set pieces and use marginal gains in their push to win the Premier League

Flere aper etter for og hente marginer.
Hadde aldri trodd i 2025/26 at man skulle se Stoke taktikken igjen i så stor grad.

ingve1960

Tok en liten titt på mattematisk nedrykkfare.
Det sies at tabellen ikke lyver,og jeg mener vi har hatt litt stang ut i forhold til prestasjon med sene poengtap.

Vis vi klarer samme snitt på 1.05 p siste 17 kamper så ender vi på 40p.

West h og burnley har litt over 0.6p i snitt, vis vi er snille og sier at disse dobbler snittet til 1.3 så ender de på 36,

Vis disse skal ende på 41p må de ha et snitt på 1.6(liverpool har 1.66) 2,5ganger snittet de første 21 kampene.
Jeg er ikke veldig nervøs MOT

Asbjørn

Quote from: ingve1960 on January 12, 2026, 10:26:15Tok en liten titt på mattematisk nedrykkfare.
Det sies at tabellen ikke lyver,og jeg mener vi har hatt litt stang ut i forhold til prestasjon med sene poengtap.

Vis vi klarer samme snitt på 1.05 p siste 17 kamper så ender vi på 40p.

West h og burnley har litt over 0.6p i snitt, vis vi er snille og sier at disse dobbler snittet til 1.3 så ender de på 36,

Vis disse skal ende på 41p må de ha et snitt på 1.6(liverpool har 1.66) 2,5ganger snittet de første 21 kampene.
Jeg er ikke veldig nervøs MOT
Eg har også sett slik på det, og ment at det ser lovende ut.

Men Josch har et poeng (se 9.1.) i at de egentlig bare trenger å hente fem poeng foran siste runde. Har de da også hentet målforskjellen vi pr nå leder ganske klart med blir siste runde en ren nedrykkskamp.
Tell me  Tell me

Dylan