Kamp vs Brighton @Am. Express Stadium lørdag 1.11 kl 16 på Viaplay

Started by Asbjørn, October 27, 2025, 19:12:30

Previous topic - Next topic

Myhre10 and 7 Guests are viewing this topic.

Asbjørn

Da skal tabellnaboene Brighton og Leeds møtes på sydkysten, nr 13 vs nr 15. Brighton med 3-3-3 så langt, vi med 3-2-4. Brighton har sluppet inn ett mål mer enn oss (tross vårt 0-5 mot Arsenal) men de har scoret fem flere.

Dette blir Brightons niende strake PL-sesong. De fire første sesongene ble en kamp for overlevelse (nr 15, 17, 15 og 16) før de klarte å komme i sjiktet der det innimellom ble  Europacup-plass (nr 9, 6, 11 og åtte). Det er ikke sikkert de blir dårligere denne sesongen...
Men starten var trå, seier først i tredje runde. Og siste tre har gitt 1-1-1.

Brighton skal altså opp mot Arsenal på onsdag, mens vi får trene i ro og mak.

Men dette er London og det er noe med Leeds og kamper i London... (drit i dette) :D 
Og borteformen vår er 1-0-3. Men prestasjonene har vært langt bedre enn resultatene (les Fulham, Burnley...) så alt er ikke svarte natta.

Det er å håpe at en treningsuke kan gjøre underverker med de av våre som sliter (Gudmundsson og Okafor fra forrige kamp) og at Gnonto, James, Stach og Struijk er aktuelle igjen.

Okafor spiller om han er klar. Tanaka eller Stach blir en avveining...

Torsdag på pre game presseren vet vi mer om helsesituasjonen.

Vi har Brighton og Nottingham i to strake borteoppgjør nå. Eg har et håp om 2-4 poeng i løpet av de kampene...
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Lucas the Kop Cat

Quote from: Asbjørn on October 27, 2025, 19:12:30Men dette er London og det er noe med Leeds og kamper i London... Og borteformen vår er 1-0-3. Men prestasjonene har vært langt bedre enn resultatene (les Fulham, Burnley...) så alt er ikke svarte natta.

Brighton ligger da på sørkysten og ganske langt unna London?

Sent fra min LE2113 via Tapatalk

Asbjørn

Quote from: Lucas the Kop Cat on October 27, 2025, 19:25:09Brighton ligger da på sørkysten og ganske langt unna London?

Hehehe, good point.

Da kan vi legge Londonspøkelset dødt for denne kampen :D 
Tell me  Tell me

Dylan

Lucas the Kop Cat

Quote from: Asbjørn on October 27, 2025, 19:26:28
Quote from: Lucas the Kop Cat on October 27, 2025, 19:25:09Brighton ligger da på sørkysten og ganske langt unna London?

Hehehe, good point.

Da kan vi legge Londonspøkelset dødt for denne kampen :D
Vi har nok å stri med uten å blande spøkelser inn.

Hallgeir *

Quote from: Lucas the Kop Cat on October 27, 2025, 19:25:09
Quote from: Asbjørn on October 27, 2025, 19:12:30Men dette er London og det er noe med Leeds og kamper i London... Og borteformen vår er 1-0-3. Men prestasjonene har vært langt bedre enn resultatene (les Fulham, Burnley...) så alt er ikke svarte natta.

Brighton ligger da på sørkysten og ganske langt unna London?

Men tar vi poeng, forbedrer vi den dårlige London-statistikken (dersom vi ser litt stort på det).  ;)
Super Leeds since 1968

Reaney

Brighton ødela den gode starten på sesongen høsten 2022. Etter to seire og en uavgjort (7 poeng) kom sesongens første tap borte mot Brighton. En uhyre vanskelig kamp nå som da.

Russel_Doig

Quote from: Reaney on October 27, 2025, 19:57:36Brighton ødela den gode starten på sesongen høsten 2022. Etter to seire og en uavgjort (7 poeng) kom sesongens første tap borte mot Brighton. En uhyre vanskelig kamp nå som da.

En uhyre vanskelig kamp er mildt sagt, tror vi har 0-3-7 der nede siden forrige seier som var i League 1.
Var sjøl til stede når vi slapp inn fire mål fra 18. til 38. minutt for 6-7 år siden.

auren

Ja, alt annet enn tap er bonus i min bok. Forventer også tap, men er det ikke på tide med litt flyt i en kamp? Vinne ufortjent eller score en sen utligning? Jammen meg på tide!

Håper på samme lag som sist, men at Stach er klar til dyst og erstatter Tanaka.

Tidlig tips: 2-0 (dessverre)

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

TK20

Quote from: auren on October 27, 2025, 21:16:02Ja, alt annet enn tap er bonus i min bok. Forventer også tap, men er det ikke på tide med litt flyt i en kamp? Vinne ufortjent eller score en sen utligning? Jammen meg på tide!

auren

Du håper Stach erstatter Tanaka??

auren

Quote from: TK20 on October 27, 2025, 22:01:51
Quote from: auren on October 27, 2025, 21:16:02Ja, alt annet enn tap er bonus i min bok. Forventer også tap, men er det ikke på tide med litt flyt i en kamp? Vinne ufortjent eller score en sen utligning? Jammen meg på tide!

auren

Du håper Stach erstatter Tanaka??

Stach har kanskje ikke imponert siste kamper, men tror den trioen bli mer kompakt og bedre rustet til å stå imot Brightons midtbane. Så lenge alle er friske tipper jeg Farke går for det laget...

auren

leedslife

Tror Tanaka er det klart mest usikre kortet for Farke - det var også god grunn til bytte mot Gruev i kampen sist spør du meg.
Jeg tror ikke vi møter en såpass lite motivert midtbane som WH igjen.
Du ser det  klart på målene til Leeds, men også Brenden sin prestasjon fra egen halvdel.
Vil ikke ta noe vekk fra Brenden, som først og fremst er en fantastisk prestasjon teknisk, men du ser jo 3 WH spillere som rett og slett bare jogger etter han.
Til Tanakas forsvar så skal det sies at hele siden med Gudmundsson og Okafor ble skiftet. JJ innhopp var meget solid, men det er nok ganske krevende i Tanakas situasjon med at man bytter ut hele vsiden.
Så lenge han leverer såpass lite på sistre tredjedel, så må han ihvertfall få opp kapasitet og duellspill.
Jeg synes han var blandt Leeds beste mot Everton, men ellers har det vært et godt stykke under pari etter min mening.
Men vi vet jo fra i fjor at i et dominerende Leeds lag med ball så bor det en veldig, veldig god posessionspiller der.

Kunne likt og se JJ igjen.
Ellers ble jeg veldig positivt overrasket over Perri. Hvilken forvandling det var fra sensommeren.

Jeg går mot strømmen. Er såpass dristig at jeg spår en ufortjent borteseier. De spilte vel U mot Wolves for bare noen kamper siden.
Satser på at det er enda litt for tidlig i sesong for dem.

Hawley

Quote from: leedslife on October 28, 2025, 09:01:48Tror Tanaka er det klart mest usikre kortet for Farke - det var også god grunn til bytte mot Gruev i kampen sist spør du meg.
Jeg tror ikke vi møter en såpass lite motivert midtbane som WH igjen.
Du ser det  klart på målene til Leeds, men også Brenden sin prestasjon fra egen halvdel.
Vil ikke ta noe vekk fra Brenden, som først og fremst er en fantastisk prestasjon teknisk, men du ser jo 3 WH spillere som rett og slett bare jogger etter han.
Til Tanakas forsvar så skal det sies at hele siden med Gudmundsson og Okafor ble skiftet. JJ innhopp var meget solid, men det er nok ganske krevende i Tanakas situasjon med at man bytter ut hele vsiden.
Så lenge han leverer såpass lite på sistre tredjedel, så må han ihvertfall få opp kapasitet og duellspill.
Jeg synes han var blandt Leeds beste mot Everton, men ellers har det vært et godt stykke under pari etter min mening.
Men vi vet jo fra i fjor at i et dominerende Leeds lag med ball så bor det en veldig, veldig god posessionspiller der.

Kunne likt og se JJ igjen.
Ellers ble jeg veldig positivt overrasket over Perri. Hvilken forvandling det var fra sensommeren.

Jeg går mot strømmen. Er såpass dristig at jeg spår en ufortjent borteseier. De spilte vel U mot Wolves for bare noen kamper siden.
Satser på at det er enda litt for tidlig i sesong for dem.

Var vel Carragher som sa at han aldri hadde sett et treger PL-lag enn West Ham, og da spesielt midtbanen. Det så vi jo et klart eksempel på når Aaranson plutselig så ut som Usain Bolt

leedslife

🚑 Kaoru Mitoma (28) is set to miss another Brighton match, per Fabian Hürzeler.

Brighton take on Arsenal in the Carabao Cup, but Mitoma remains sidelined with injury. He'll be desperate to return in time for Saturday's Premier League clash with Leeds, where he's set to face his best friend Ao Tanaka.

De er vel såvidt meg bekjent barndomsvenner

Asbjørn

Det kan bli gjensyn med både James Milner og Georginio Rutter i denne kampen.

Georginio Rutter has named his race horse after Leeds United
Well, half of it anyway

On Saturday, the Brighton forward will face his former club for the first time since leaving last year
(barring any injury tonight vs Arsenal) #lufc

https://x.com/isaacjohnsonLL/status/1983583357423489093

https://www.leeds-live.co.uk/sport/leeds-united/inside-elland-road-crunch-stadium-32771689
Tell me  Tell me

Dylan

Cherry

Brighton er ett godt lag, de holder Arsenal på tå hev hittil i London...
Rutter med sin uortodokse stil ser fresh ut..
Blir tøft.

Josch

Det er slike lag som Brighton vi egentlig kjemper mot i Premier League. Bortebane taler for tap. Men jeg venter fortsatt på den første overraskende borteseieren. Jeg frykter litt som mot Fulham og Burnley: Lagene spiller og spiller og til slutt så taper Leeds. Vi må vippe sånne kamper til poeng.

Asbjørn

Pre game presser med the Birthday Boy

"I'm a proper member of the 49'ers now" er åpningsreplikken  :D

Team news
I have nothing to report. No injuries or illnesses. All in training. No question marks today.

Gnonto has trained today, he's not a topic to start. But first full training week. We will see if we take him to the game.
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Quote from: Asbjørn on October 30, 2025, 14:38:44Pre game presser med the Birthday Boy

"I'm a proper member of the 49'ers now" er åpningsreplikken  :D

Team news
I have nothing to report. No injuries or illnesses. All in training. No question marks today.

Gnonto has trained today, he's not a topic to start. But first full training week. We will see if we take him to the game.
Gudmundsson
It was just a bruise, just a dead leg. It was nothing major. He will be back to his full fitness. He is a key player for us.

James Justin can play both full back position so he is important for us. He has put his mark down and shown he is capavle to play and be solid.

I loved how mature he was vs West Ham, was more like the other way around. He proved why we wanted him so much.
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Eg syns Mike, David, Neil, Andy og Keith alle har gode poenger mht Brightonkampen:

Mike Gill
After their fine result against West Ham, Leeds United head for the south coast in an effort to further consolidate their position.
Brighton have one more point than Leeds and it is a good measure of how far the Whites have travelled.

The big challenge is to maintain this progress.

The Seagulls fought back from a 3-0 deficit to 3-2 against Manchester United before eventually losing 4-2.
They do have some big name scalps hanging from their belts namely Manchester City and Chelsea but they have already been caught out a few times also.

A full week has elapsed since the West Ham game and it's good news that United's injury list has reduced.

This will be a strong test and United will need to be on their best game to come away from the Amex with at least a point.

They are more than capable of achieving this and morale is high in the camp.

The improvement in performance at set pieces has been a big factor for United this season and you get the feeling that they will be relying on this at least until the turn of the year.

I'm backing the Whites to continue to make progress.

Prediction: Brighton & Hove Albion 2 Leeds United 2.

David Watkins
The challenges for Leeds United don't get any easier, do they? This weekend, it is a very useful-looking Brighton & Hove Albion in our sights. How useful though?
They have just a single point more than Leeds do at the moment and sit only two places higher in the table.

Leeds and Brighton have played nine apiece, and six of each side's games have been against the same opponents. In those six games, Leeds earned two more points than the Seasiders. I doubt there will be much between us.

Their defeat at Arsenal in the League Cup on Wednesday might help too.

As so often in the EPL, I expect the game will be decided by one or two specific moments: a mistake, a worldie, or a referee's call.

All we can hope for is to benefit from any such moment.

There was a feeling amongst Leeds fans that the XI we sent out against West Ham United was perhaps our best available team, with Jaka Bijol, Ao Tanaka and Lucas Perri all starting the game.

It will be fascinating to see if the same XI takes to the pitch against the Seagulls. If it does, and if everyone is fit, I see Leeds coming away with some credit from the Amex.

Prediction: Brighton & Hove Albion 1 Leeds United 1.

Neil Grewer
Thankfully, Leeds United enter tomorrow's game at Brighton in 15th place in the league with more than the "holy grail" of a point per game.

Whilst the points haul should have been greater, the performances have largely suggested United have a fighting chance of achieving the holy grail.

This game will be a challenge though and I will be surprised if Leeds can take something from it.

Leeds must counter Brighton's marauding style of free-flowing football, and height at set pieces, and as such, I would expect a more defensive approach by Leeds.

Daniel Farke rarely changes a winning side, and I have no expectation of defensive changes, unless forced by injury, however the manager may be minded to add solidity and height to midfield, in the form of Anton Stach, and on the wings in the form of Jack Harrison.

We may then see Noah Okafor and Dan James later in the game.

Dominic Calvert-Lewin will be key in this game to provide an outlet for Leeds.

Recently Calvert-Lewin has performed well against strong defenders and Lewis Dunk will certainly provide a challenge at both ends of the pitch.

Prediction: Brighton & Hove Albion 2 Leeds United 1.

Andy Rhodes
With a much-needed victory at Elland Road last week, Leeds United now face two tough away trips.

Brighton are first up and, as we all know, we don't have a good record at the Amex Stadium.

Leeds could move above their hosts on Saturday, who have an almost identical record to the Whites this season.

The two sides are separated by just a point and have match home records, but many will have expected Brighton to be higher up the table after good performances last season.

The game will also see a reunion with Georginio Rutter, while Ao Tanaka could line up against his old friend Kaoru Mitoma.

Leeds, though, can't afford to be friendly in their bid to stay up.

They have been dominant in midfield in a good number of games this season, and they will need to be strong again to contain a dynamic Brighton side.

With their hosts struggling to get going this season, Leeds must take their chance for points while they have it.

Prediction: Brighton & Hove Albion 2 Leeds United 1.

Keith Ingham
t's fair to say that all three promoted teams had a great weekend as all three gained important wins.

Leeds will be very happy that there is a sizeable gap between themselves and the bottom three and that will be important with a tough November to come.

It starts with a tough-looking fixture on the south coast to face a Brighton side that gained three wins in their last six Premier League games.

They did lose at Manchester United last weekend but in that game they scored two late goals when 3-0 down only to finally lose the game 4-2.

Illness and injuries blighted the build up to the game with West Ham so it is hoped that players affected will this week have illness free full week of training before travelling south.

It will be interesting to see if the players who came in keep their places, I think they will and would understand if Daniel Farke keeps the same starting XI.

Many people's man of the match Brenden Aaronson will be keen to continue his form on the right wing.

Many, myself included, doubted him but he put in an excellent 85-plus minutes to silence, for now, his doubters.

I'd take a draw from the game.

Prediction: Brighton & Hove Albion 1 Leeds United 1 (heart), Brighton & Hove Albion 1 Leeds United 1 (head).

https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/football/leeds-united/leeds-united-brighton-jaka-bijol-ao-tanaka-brenden-aaronson-georginio-rutter-5382443
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

...så sier eg det med Sky Sports:

the Seagulls can turn Manchester City into mush one week, then turn into mush themselves the next against a team battling relegation. All three of Ipswich, Southampton and Leicester avoided defeat at the Amex last season and Brighton have already failed to beat Wolves this campaign when odds-on to do so.

Against sides who sit in, frustrate and counter at speed, they often struggle to convert dominance into results. And Leeds possess the fourth best defensive process in the Premier League this season (9.23 expected goals against). They can make this another fiddly afternoon for the hosts with 10/11 with Sky Bet on Leeds double chance standing out.

SCORE PREDICTION: 1-1

https://www.skysports.com/football/news/32461/13460798/premier-league-predictions-and-best-bets-dont-be-fooled-by-manchester-united-they-havent-changed
Tell me  Tell me

Dylan

leedslife

Top 5 League U23 Players : Chance creation ratio

🥇 C. Uche (Getafe, 22) — 7.87
🥈 J. Doku (Man City, 23) — 5.34
🥉 G. Rutter (Brighton, 23) — 4.14
🏅 K. Schade (Brentford, 23) — 4.09
🏅 F. Asllani (Hoffenheim, 23) — 4.07

Trenger trioen sentralt up for it i dag.
De vet jo hvilke ekstreme ferdigheter han besitter når det flyter.

auren

Kato

Quote from: leedslife on Today at 07:44:28Top 5 League U23 Players : Chance creation ratio

🥇 C. Uche (Getafe, 22) — 7.87
🥈 J. Doku (Man City, 23) — 5.34
🥉 G. Rutter (Brighton, 23) — 4.14
🏅 K. Schade (Brentford, 23) — 4.09
🏅 F. Asllani (Hoffenheim, 23) — 4.07

Trenger trioen sentralt up for it i dag.
De vet jo hvilke ekstreme ferdigheter han besitter når det flyter.

Jwg er søkkimponert over gjennombruddskrafta til Schade.

Asbjørn

Tell me  Tell me

Dylan