Kamp vs Nottingham @City Ground søndag 9.11 kl 15 på Viaplay

Started by Asbjørn, November 06, 2025, 19:50:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Cherry

Mitt lag:

Perri
Bogle-Rodon-Justin- Gudmundsson
Ampadu-Longstaff
James-Tanaka-Okafor
DCL

..men det skjer jo ikke.
Piroe, Stach , Bijol og Gnonto kan komme inn og endre kampbilde -
men da MÅ jo vår sjef ha evnen til å endre dette også.

Hawley

Quote from: Cherry on November 10, 2025, 10:30:27Mitt lag:

Perri
Bogle-Rodon-Justin- Gudmundsson
Ampadu-Longstaff
James-Tanaka-Okafor
DCL

..men det skjer jo ikke.

Er Justin stopper?

Josch

Quote from: leedslife on November 10, 2025, 09:15:43Vi må jo først og fremst finne tilbake til soliditeten bakover som vi hadde gjennom pre-season og de første kampene.
Er vel bare Burnley som har sluppet inn flere mål siste 5 kamper.
Leeds har i tillegg sluppet motstander til flest sjanser.
Generelt synes jeg vi slipper til mye på den venstresiden vår.

Ja, det har blitt noen baklengs etter innlegg/forsering fra venstresiden i det siste.

0-1 mot  Burnley
2-1 mot West Ham (deres redusering)
0-1 og 0-2 mot  Brighton
1-1 og 1-2 mot  Nottingham

Nå husker jeg bare målene og ikke andre sjanser.
Rettelse: 1-1 og 1-2 målet mot  Forest.

Hawley

Quote from: Josch on November 10, 2025, 10:45:26
Quote from: leedslife on November 10, 2025, 09:15:43Vi må jo først og fremst finne tilbake til soliditeten bakover som vi hadde gjennom pre-season og de første kampene.

2-0 mot Brighton og det vannvittige selvmålet mot Fulham.
Det skrytes av Gudmundsson, men defensivt har det skjedd MYE på hans side

Ja, det har blitt noen baklengs etter innlegg/forsering fra venstresiden i det siste.

0-1 mot  Burnley
0-1 og 0-2 mot  Brighton
0-1 og 0-2 mot  Nottingham

Hawley

Quote from: Hawley on November 10, 2025, 10:48:22
Quote from: Josch on November 10, 2025, 10:45:26

0-1 mot  Burnley
0-1 og 0-2 mot  Brighton
0-1 og 0-2 mot  Nottingham

leedslife

Ut fra høydepunktene så virker det som venstresiden sliter stort med Hutchinson.
Så kan man jo diskutere hva som er verst - at man ikke har de individuelle ferdighetene til close ut han eller at 6 Leedsspillere i egen boks ikke klarer og organisere seg til og ta ut 2 Forest spillere på Forest sin andre scoring.

Så var det noe med at yorkshireeveningpost siterer Farke etter kampen på at han kaller Gudmundsson rocksolid. (Usikker på konteksten her)
Med unntak av Gruev og Tanaka er det vel ingen Leedsspillere så langt som har slitt så til de grader med og henge med når vi har kommet opp mot top-end individuell motstand.
Så bør jo totalen av dette kunne justeres på treningsfeltet. Ihvertfall mot lag og spillere rundt og under oss på tabellen.

Igjen, litt bekymringsfult. Men for all del, han finner jo endel gode posisjoner høyt i banen og han er vel en av få i stallen som har evnen til og frakte ballen over lengre distanser.

Hawley

Quote from: leedslife on November 10, 2025, 11:07:28Ut fra høydepunktene så virker det som venstresiden sliter stort med Hutchinson.
Så kan man jo diskutere hva som er verst - at man ikke har de individuelle ferdighetene til close ut han eller at 6 Leedsspillere i egen boks ikke klarer og organisere seg til og ta ut 2 Forest spillere på Forest sin andre scoring.

Så var det noe med at yorkshireeveningpost siterer Farke etter kampen på at han kaller Gudmundsson rocksolid. (Usikker på konteksten her)
Med unntak av Gruev og Tanaka er det vel ingen Leedsspillere så langt som har slitt så til de grader med og henge med når vi har kommet opp mot top-end individuell motstand.
Så bør jo totalen av dette kunne justeres på treningsfeltet. Ihvertfall mot lag og spillere rundt og under oss.

Igjen, litt bekymringsfult. Men for all del, han finner jo endel gode posisjoner høyt i banen og han er vel en av få i stallen som har evnen til og frakte ballen over lengre distanser.
Tror vi blir litt lurt av til tider meget gode ferdigheter offensivt, men ser vi litt bak tallene, så har det kommet mange mål fra venstresiden. Kunne vært interessant med litt relevant statistikk. Føler at Farke her igjen har låst seg på en spiller. Ville prøvd Justin

leedslife

28 shots faced
13 shots on-target faced
7 goalkeeper saves
6 big chances faced (4 fra venstre)
6 goals conceded ( 4 fra venstre)
5.62 xG faced
1 penalty conceded (fra venstre)

Absolutely peppered.

@LUFCDATA

Tallene er jo hinsides.
Resultatet av de tallene likeså.

Ferdighetene vi møter er jo enorm. De har vel Hutchinson og McAtee fra benken som kostet de rundt 70 mill. Begge svært delaktige i U-21 gullet i sommer.
Men det må jo være muligheter og gjøre noe med posisjoneringen og organiseringen.
Basert på endel nøkkeltall jeg kan finne så er vi tilbake til der vi var i 22 på det verste.

Så er dette hardt mot Gudmundsson alene. Mest sannsynlig kommer det av en hel venstreside som ikke fungerer, samt stadig bytting av konstellasjoner rundt han og en svakhet som garantert har blitt et target motstanderene prøver og maksimalisere.

Det er gode individulle høyresider som kommer mot oss i de neste 4.

Har ikke sett så mye av Villa denne sesongen, men med selvtilitten de kommer med etter siste ukers resultater, så er det stor fare for at de kan dra ut dette Leedslaget av posisjoner og har vel for vane og sette opp Digne og Cash i gode posisjoner siste sesongene.

Egentlig ganske enig med deg i Justin inn.
Han har sett god ut defensivt, men så vil jo det igjen kanskje gå på bekostningen av det man får offensivt - som til tider med Gudmundsson, Stach og Okafor har sett lovende ut.
Til Farkes forsvar så er det nok endel tricky avgjørelser når det egentlig ikke er noen på benken som er åpenlyst forbedringer til selve 11éren - kanskje bortsett fra James (og forhåpentligvis en Gnonto etterhvert som viste tidvis at han hadde et høyt beste nivå sist vi var oppe).

Hawley

Quote from: leedslife on November 10, 2025, 11:29:0428 shots faced
13 shots on-target faced
7 goalkeeper saves
6 big chances faced (4 fra venstre)
6 goals conceded ( 4 fra venstre)
5.62 xG faced
1 penalty conceded (fra venstre)

Absolutely peppered.

@LUFCDATA

Tallene er jo hinsides.
Resultatet av de tallene likeså.

Ferdighetene vi møter er jo enorm. De har vel Hutchinson og McAtee fra benken som kostet de rundt 70 mill. Begge svært delaktige i U-21 gullet i sommer.
Men det må jo være muligheter og gjøre noe med posisjoneringen og organiseringen.
Basert på endel nøkkeltall jeg kan finne så er vi tilbake til der vi var i 22 på det verste.

Så er dette hardt mot Gudmundsson alene. Mest sannsynlig kommer det av en hel venstreside som ikke fungerer og som blir et softtarget for motstanderene.
Det er gode individulle høyresider som kommer mot oss i de neste 4.

Ja, dette er krisetall og her må selvsagt noe gjøres!

Reaney

Gudmundsson ikke bra på forarbeidet til seiersmålet til Tottenham heller. 

leedslife

Quote from: Reaney on November 10, 2025, 11:59:35Gudmundsson ikke bra på forarbeidet til seiersmålet til Tottenham heller. 

Enig og mot Arsenal var jo den siden alarmerende.
Det samme var midtbanen - som var så svak jeg har sett den siste tiåret.

Og vi er jo der at når vi ikke evner og ta flere poeng mot lagene under oss så kan vi jo ikke unnskylde oss til stadighet og bli fullstendig spilt ut av topp 6 lagene.
Det er jo flust av bunnlag i CC, både under Bielsa og Farke, som kom til Elland Road og dro ut stinget av kampen og closet ned Leeds fullstendig - selv om den individuelle kvaliteten var natt og dag.

Hawley

Quote from: Reaney on November 10, 2025, 11:59:35Gudmundsson ikke bra på forarbeidet til seiersmålet til Tottenham heller. 

Blir jo litt hypotetisk, men tror han har kostet oss noen poeng som kan bli helt avgjørende.

Cannavaro

Ville vært forsiktig med å bebreide Gudmundsson for flere mål baklengs, fordi dette er sammensatt. Som back så føler man seg gjerne "alene" til å forsvare seg på sin kant mot motstanders ving. Vi må huske på at også kantspiller på samme side har et defensivt ansvar, samt midtbanespiller/indre løper.  Disse skal fungere sammen i det defensive arbeidet. Hvem skal dekke hvilke rom ? og hvem er førsteforsvarer ? Hva er årsaken til at kantspiller hos motstander får gunstige oppspill ? En back er også sikring for midtstopper og befinner seg noen ganger i limbo ettersom man må overvåke situasjoner og hvor ballen blir spilt. Som Bogle så har Gudmundsson mange fine offensive bidrag også, men ja jeg kan være enig i at man kikke nærmere på det defensive og det som ikke fungerer der, men det er ikke svart/hvitt.  Det er flere som må bidra i den defensive jobben.  I flere kamper har midtbanen vår vært mye fraværende, blitt lett overspilt og tapt viktige dueller.  Det blir følgefeil av dette. Problemet til Leeds er at det ikke er god nok kvalitet i laget i flere lagdeler, samhandlingen blir fraværende. Det kan være (som tidligere diskutert) at 4-3-3 ikke passer oss, mens vi gjorde det bra i Championship med 4-5-1. Konstellasjonene sentralt i banen er jo viktig for ethvert fotball lag, pr nå så svikter mye der hos Leeds. I tillegg er fighter egenskapene (a la Newcastle kampen) borte.  Man ser i de to siste kampene at det ikke er nok vilje, evne og guts til å stoppe motstanderen....dirty Leeds eksisterer ikke lenger..
MFLU - Miracles For Leeds United

Hawley

Quote from: Cannavaro on November 10, 2025, 12:40:56Ville vært forsiktig med å bebreide Gudmundsson for flere mål baklengs, fordi dette er sammensatt. Som back så føler man seg gjerne "alene" til å forsvare seg på sin kant mot motstanders ving. Vi må huske på at også kantspiller på samme side har et defensivt ansvar, samt midtbanespiller/indre løper.  Disse skal fungere sammen i det defensive arbeidet. Hvem skal dekke hvilke rom ? og hvem er førsteforsvarer ? Hva er årsaken til at kantspiller hos motstander får gunstige oppspill ? En back er også sikring for midtstopper og befinner seg noen ganger i limbo ettersom man må overvåke situasjoner og hvor ballen blir spilt. Som Bogle så har Gudmundsson mange fine offensive bidrag også, men ja jeg kan være enig i at man kikke nærmere på det defensive og det som ikke fungerer der, men det er ikke svart/hvitt.  Det er flere som må bidra i den defensive jobben.  I flere kamper har midtbanen vår vært mye fraværende, blitt lett overspilt og tapt viktige dueller.  Det blir følgefeil av dette. Problemet til Leeds er at det ikke er god nok kvalitet i laget i flere lagdeler, samhandlingen blir fraværende. Det kan være (som tidligere diskutert) at 4-3-3 ikke passer oss, mens vi gjorde det bra i Championship med 4-5-1. Konstellasjonene sentralt i banen er jo viktig for ethvert fotball lag, pr nå så svikter mye der hos Leeds. I tillegg er fighter egenskapene (a la Newcastle kampen) borte.  Man ser i de to siste kampene at det ikke er nok vilje, evne og guts til å stoppe motstanderen....dirty Leeds eksisterer ikke lenger..
Ja, som jeg har skrevet før, og mange med meg, så er nøkkelsen midtbanen. Den har klappet helt sammen sånn funksjonsmessig siden starten av sesongen. Vil ikke tro at Farke har gitt andre beskjed enn det som fungerte bra til å begynne med, så da står vi igjen med individuell form som svaret. Da er det kanskje på tide å bytte litt i hvert fall.
Vi fungerer jo ikke som lag.
Når jeg ser Sunderland, så er vi langt unna både ferdighetsmessig og innsatsmessig, og innsats kan vi ha sjøl om ferdigheten er dårlige. Kommer langt med det.

leedslife

Må jo legges til at for Bogle sin del så har Rodon spesielt, men også Longstaff, vært blandt Leeds beste performere så langt i sesongen hvis man legger til helhetlig statistikk både offensivt og defensivt.
I tillegg spilte Bogle, Rodon og Brenden sammen stort sett gjennom hele CC.

Mens på den andre siden har Stach hatt en formdupp, om det er på grunn av skade eller andre ting er uvisst.
Og man kom til punktet at man byttet Strujik - som jeg vil tro var en faglig vurdering.

Vil tro det kan slå ut ganske godt i en idrett som baserer seg på relativt små marginer.

Kato

Bijol ser omtrent ut som Struijk. Fysisk sterk, treg, og passelig svak med ballen. Forskjellen er at med han så har vi høyre fot på venstre stopper. Trenger ikke et voldsomt trent øye for å se at disse to er omtrent samme nivå. Spørsmålet er hva de har sett de som handla i sommer. Og hva de har tenkt med høyre fot på venstre stopper. Det er jo ikke PL Fantasy. Det er virkelige penger vi spyr ut.

Josch

Quote from: Kato on November 10, 2025, 16:56:22Bijol ser omtrent ut som Struijk. Fysisk sterk, treg, og passelig svak med ballen. Forskjellen er at med han så har vi høyre fot på venstre stopper. Trenger ikke et voldsomt trent øye for å se at disse to er omtrent samme nivå. Spørsmålet er hva de har sett de som handla i sommer. Og hva de har tenkt med høyre fot på venstre stopper. Det er jo ikke PL Fantasy. Det er virkelige penger vi spyr ut.

Det er ingen stor forskjell på de to. Mot Forest ble Struijk byttet inn mens Bijol gikk ut. Sannsynligvis fordi Struijk er litt mer målfarlig på hodet. Bijol er nokså anonym offensivt. Bijol kostet ca £15 mill. Da får man ikke topp stopper, kun en som er ok.

Hallgeir *

Quote from: Josch on November 10, 2025, 18:02:44
Quote from: Kato on November 10, 2025, 16:56:22Bijol ser omtrent ut som Struijk. Fysisk sterk, treg, og passelig svak med ballen. Forskjellen er at med han så har vi høyre fot på venstre stopper. Trenger ikke et voldsomt trent øye for å se at disse to er omtrent samme nivå. Spørsmålet er hva de har sett de som handla i sommer. Og hva de har tenkt med høyre fot på venstre stopper. Det er jo ikke PL Fantasy. Det er virkelige penger vi spyr ut.

Det er ingen stor forskjell på de to. Mot Forest ble Struijk byttet inn mens Bijol gikk ut. Sannsynligvis fordi Struijk er litt mer målfarlig på hodet. Bijol er nokså anonym offensivt. Bijol kostet ca £15 mill. Da får man ikke topp stopper, kun en som er ok.

Det går da an å få en meget habil stopper for mindre også. Rodon kom for £10 mill.
Super Leeds since 1968

Josch

Quote from: Hawley on November 10, 2025, 11:16:31
Quote from: leedslife on November 10, 2025, 11:07:28Ut fra høydepunktene så virker det som venstresiden sliter stort med Hutchinson.

Så bør jo totalen av dette kunne justeres på treningsfeltet. Ihvertfall mot lag og spillere rundt og under oss.

Tror vi blir litt lurt av til tider meget gode ferdigheter offensivt, men ser vi litt bak tallene, så har det kommet mange mål fra venstresiden. Kunne vært interessant med litt relevant statistikk. Føler at Farke her igjen har låst seg på en spiller. Ville prøvd Justin

Gudmundsson er den han er. Ikke topp defensiv back, men offensiv god.
Man får det man betaler for.

Hutchinson vil gi de fleste backer problemer.:

"...their most significant investment in their history to sign Omari Hutchinson, the 21-year-old attacking midfielder from Ipswich Town in a £37.5m deal — a new club record."

Denne 37 millioners mannen satt på benken og kom inn da kampen vippet. Vi så alle at kampen endret seg etter 60 min.
Poenget mitt er at vi har kjøpt spillere for "småpenger". Klart Gudmundsson taper slike dueller.

leedslife

Skulle likt og sett hvilket lag som hadde vunnet av dagens og det i 23.
Litt opp mot debatten vedr overgangslogistikken.

Meslier, Gray, Rodon, Cooper/Strujik, Firpo - Ampadu, Kamara - Summerville, Rutter, James , Piroe/Bamford

Cherry

Frustrasjonen har gitt seg litt nå, og «Farke out» kommet litt på avstand.
NÅR vi nå erstatter vår tysker, for det kommer til å skje med kravstore eiere - så MÅ vi ha erstatteren klar...ikke som sist etter Marsch.

Brendan Rogers nevnes. Ett ok navn, men jeg erindrer at han ble hentet av Leicester - og det var ikke noe bra match. Managere i England er jo som å se «stol-leken» , den som blir uten stol /lag havner jo tilbake ganske snart i ringen/på stolen.
Det er først og fremst troppen vår som er for svak, tror ikke en ny manager får særlig mer ut av spillerne våre fremover uten at det kommer inn nye/bedre spillere, men at en ny manager kanskje får en større pengesekk enn det Farke kan få i neste vindu- det tror jeg på.
Det må satses.

HåvardK

Quote from: Cherry on November 11, 2025, 10:25:54Frustrasjonen har gitt seg litt nå, og «Farke out» kommet litt på avstand.
NÅR vi nå erstatter vår tysker, for det kommer til å skje med kravstore eiere - så MÅ vi ha erstatteren klar...ikke som sist etter Marsch.

Brendan Rogers nevnes. Ett ok navn, men jeg erindrer at han ble hentet av Leicester - og det var ikke noe bra match. Managere i England er jo som å se «stol-leken» , den som blir uten stol /lag havner jo tilbake ganske snart i ringen/på stolen.
Det er først og fremst troppen vår som er for svak, tror ikke en ny manager får særlig mer ut av spillerne våre fremover uten at det kommer inn nye/bedre spillere, men at en ny manager kanskje får en større pengesekk enn det Farke kan få i neste vindu- det tror jeg på.
Det må satses.
Tror du, eller ønsker du? Det er vel absolutt ingenting som tyder på at eierne vil være veldig aktive i januarvinduet.

Cherry

Quote from: HåvardK on November 11, 2025, 11:29:02
Quote from: Cherry on November 11, 2025, 10:25:54Frustrasjonen har gitt seg litt nå, og «Farke out» kommet litt på avstand.

Det må satses.
Tror du, eller ønsker du? Det er vel absolutt ingenting som tyder på at eierne vil være veldig aktive i januarvinduet.

Jeg både tror og håper.
De MÅ jo det, gitt tabellsituasjonen- noe annet ville være galskap.
Dog er d mulig at det er lånespillere som de ser som redningen.. inn de siste dagene i januarvinduet- etter at andre har forsynt seg.

Eirik

Gudmundsson får mye (ufortjent) kritikk her på forumet. Her er en god Twitter-tråd som viser hvordan han (og Tanaka) kan være nøkkelen til et bedre og mer velspillende Leeds-lag:

https://x.com/jacklufc1919/status/1987929880345067922?s=46&t=miDKgkCBOSRyHuuB0u0Svg