Kamp vs Everton @Hill Dickinson St. mandag 26.1.26 kl 21 på Viasport

Started by Asbjørn, January 21, 2026, 11:35:42

Previous topic - Next topic

ingve1960, TK20, Moaning on together, NT, rd1 (+ 1 Hidden) and 12 Guests are viewing this topic.

leedslife

Quote from: Asbjørn on Today at 09:13:59
Quote from: auren on January 26, 2026, 23:50:27Jeg opplevde det som et lite skremmeskudd. Ble Leeds «funnet litt ut av» i andre omgang, tenkte jeg. Vi har fremstått ekstremt solide i 3-5-2 / 3-4-3 / 5-4-1 siden andre omgang mot City, men dette var den svakeste omgangen vi har levert etter formasjonsendringen. Jeg tror ikke det er tilfeldig at det skjer etter at motstanderen velger å justere formasjonen sin for å matche vår.

De beste lagene vil nok neppe gjøre dette (Arsenal neste, for eksempel), men jeg tipper Forest raskt kommer til Elland Road med en tilsvarende tilnærming.

Krysser fingrene for at vi fortsatt kan levere i denne formasjonen, samtidig som vi evner å variere med 4-3-3 eller 4-2-3-1 når det ikke fungerer – slik som mot Liverpool.

auren

Denne er jo alltids interessant.  Ifølge Isaac Johnson var det vel mer 'mann-til-mann'-forsvaret mer enn formasjonen som utgjorde forskjellen for Evertons andreomgang.

Tipper vi finner ut av det hjemme.

Egentlig ser eg på Arsenal som litt lakmustesten for om vi klarer å dominere mot ALLE på hjemmebane...

Everton looked there for the taking, though when the hosts went man for man at half time, Leeds looked restricted and there was no real outball with Dominic Calvert-Lewin isolated. It means the wait goes on - not that Farke portrayed a man who was overly bothered by this.

Ampadu var rasende på Bornauw flere ganger.
Slet bigtime i det spillet mellom han og  Ampadu/Stach/Gruev i andre omg da Everton la om.

Lucas the Kop Cat

Quote from: leedslife on Today at 09:08:31
Quote from: Hawley on Today at 08:54:19
Quote from: leedslife on Today at 07:20:44Leeds have now dropped 15 points from winning positions in the Premier League this season, only Bournemouth have dropped more (18).

@lufcdata

Leeds United have lost just one of their last 10 Premier League games — but they have drawn six in that period.

....

@theathletic

Et tegn på at vi trenger mer kvalitet inn.
Dette er essensielt. For mange uavgjorte kamepr gjør at vi fortsatt er forankret i bunn av tabellen. Det skal bare litt til, så hadde vi fort vekk hatt 8-10 poeng mer. Vi trenger litt mere kvalitet. Får håpe vi får landet en spiss snart.

Inn med JSL så har vi gode alternativer og en helt annen kvalitet fra benk.
Spesielt offensivt der vi har vært short med James ute hele sesongen og Okafor som virker som trenger litt mer tid.
Nå var det vel ikke spisskompetanse som først og fremst sviktet mot Everton etter pause. Vi ble feige, baktunge, mistet aggressivitet på midtbanen og helst i den lagdelen vi hadde trengt gode innbyttere.

Sent fra min LE2113 via Tapatalk

Hawley

Quote from: Lucas the Kop Cat on Today at 09:33:51
Quote from: leedslife on Today at 07:20:44Leeds have now dropped 15 points from winning positions in the Premier League this season, only Bournemouth have dropped more (18).

@lufcdata

Leeds United have lost just one of their last 10 Premier League games — but they have drawn six in that period.

....

@theathletic

Dette er essensielt. For mange uavgjorte kamepr gjør at vi fortsatt er forankret i bunn av tabellen. Det skal bare litt til, så hadde vi fort vekk hatt 8-10 poeng mer. Vi trenger litt mere kvalitet. Får håpe vi får landet en spiss snart.

Spesielt offensivt der vi har vært short med James ute hele sesongen og Okafor som virker som trenger litt mer tid.
Nå var det vel ikke spisskompetanse som først og fremst sviktet mot Everton etter pause. Vi ble feige, baktunge, mistet aggressivitet på midtbanen og helst i den lagdelen vi hadde trengt gode innbyttere.

Ja, var en veldig rar kollektiv kollaps, men det virket litt som om det var bevisst å ligge så lavt, men min erfaring er at det aldri lønner seg. Det kommer som regel en sjanse eller to og et mål i mot. Vet ikke om Farke sa noe om det var planlagt at vi skulle ligge så lavt? Kan ikke skjønne at det skal ha så mye med at Everton legger om formasjonen...vi kan jo presse for det.

leedslife

@lufcdata

....

@theathletic

Nei, men det er jo opplagt at bedre spillere på benk gir oss større muligheter til og påvirke et kampbildet. Det er jo en grunn til at vi taper veldig mye poeng som skissert av lufcdata.

Everton gjør jo en fryktelig første omgang. De er statiske og alt for åpne på sin høyre side.
De bytter inn Branthwaite og senere Dibling så var den siden langt bedre. De tar inn Dewsbury Hall som gjør at Leeds må ta svært mye hensyn med og uten ball.
Og de har alikavel mulighet til og bytte like for like Barry/ Beto. Kanskje ikke av samme kvalitet, men profilen er lik og det er friske bein.

Leeds faller stort sett kraftig i kvalitet tar du ut en eller flere av DCL, Stach, Brenden. Den fysiske kapasiteten er enorm. (Ampadu kan man jo ikke røre)
Tanaka sine fysiske tall er langt under average. Okafor er uforutsigbar i posession, men svært tvilsom ut av posession.

Han ønsker jo og påvirke det som skjedde med byttet Gruev/Tanaka som var et sted rundt 60-65 da Everton begynte og få momentum og stadion våknet, men det var jo mildt sagt et lite effektivt trekk.

Men jeg er helt enig i at vi ble for lave. Men jeg tror Farke og laget var ganske komfortable med det i store perioder. De frustrerte Everton såpass og de slet egentlig med og bryte oss ned.
Men det er jo aldri en god følelse. Så det jo for Fulham da vi vant forrige helg på Elland Road. De var jo svært happy med uavgjort og dra tempo og intensitet ut av kampen. Men du klarer ikke close et innlegg og målet dukker opp på slutten.

Sluppet inn 25 mål borte Leeds. Klart mest sammen med Bmouth og Burnley.
En stor jobb og gjøre her.  Kampen i går er vel sånn ca på nivå som gjennomføringene mot Brentford, Sunderland, Liverpool og Wolves.

Det er nok flere ting her som trengs for og bedre gjennomføringene og resultatene på bortenbane, men et klokt fotballhodet inn og ut av posession som Longstaff tror jeg sårt dette laget hadde trengt. Spesielt som i går der vi er paniske og haster alt for mye når vi først har ball.
Det ble noen stygge brudd bla med Gruev, Justin og Brenden i andre omgang.
Posession og smartness i kampens ulike momentum er essensielt i denne ligaen.

Cherry

Man treffer ikke allltid med byttene, som forrige match da Nmecha scoret tilslutt.
Det viktige dog er man faktisk gjør disse byttene , som i går når momentumet ble snudd i vår fordel
siste 5 minutter da Longstaff, Okafor og Buoanotte kom inn.

Enkelte av våre spillere tåler ikke 90 minutter i PL, dagsform gjør også at man ikke orker- som Brenden i går.
Han tåler som regel full match og er blant våre aller beste fysisk ift løpslengde.
Stach og Bogle var tydelig slitne fra ca 75 min - og at da bytter på de 3 siste først kommer når klokka runder 85 minutter gjør at vi nesten reiser tomhendt fra kampen i går.
Lett å være etterpåklok da, men nå har vi en "OK" benk - og da bør de spillerne som kan bidra komme inn tidligere enn i gårsdagens match.
Er fornøyd med ett poeng da , men vi så hvor bra dette kunne ha gått etter 1.omgangen....unnet DCL en scoring der.

Lucas the Kop Cat

Quote from: Hawley on Today at 09:45:20

@lufcdata

....

@theathletic

Ja, var en veldig rar kollektiv kollaps, men det virket litt som om det var bevisst å ligge så lavt, men min erfaring er at det aldri lønner seg. Det kommer som regel en sjanse eller to og et mål i mot. Vet ikke om Farke sa noe om det var planlagt at vi skulle ligge så lavt? Kan ikke skjønne at det skal ha så mye med at Everton legger om formasjonen...vi kan jo presse for det.
Det kan jo virke som det var planen å ligge lavt og satse på kontringer, men vi var helt klart best når vi var tett oppi og skapte brudd på brudd på midtbanen i første omgang.

Reaney

Jeg blir ikke klok på Farke. Hvorfor sette inn tre spillere altfor seint? Og hvorfor akkurat de tre? En ving/spiss ute av form, en debutant og en spiller som har gått skada i over 2 mnd. og er "rusten".
Longstaff sitt mislykkede skuddforsøk fra åpen 16 meter er så hinsides svakt og treffer ikke mål engang. Enten er han så dårlig eller "not match fit". Hvorfor ikke heller bytte med Nmecha som avgjorde sist, målscorer Piror eller Gnonto med solid skuddfot? Blir Farke rett og slett for feig? Det kan virkelig straffe seg.

Killa

Quote from: Reaney on Today at 15:46:21Jeg blir ikke klok på Farke. Hvorfor sette inn tre spillere altfor seint? Og hvorfor akkurat de tre? En ving/spiss ute av form, en debutant og en spiller som har gått skada i over 2 mnd. og er "rusten".
Longstaff sitt mislykkede skuddforsøk fra åpen 16 meter er så hinsides svakt og treffer ikke mål engang. Enten er han så dårlig eller "not match fit". Hvorfor ikke heller bytte med Nmecha som avgjorde sist, målscorer Piror eller Gnonto med solid skuddfot? Blir Farke rett og slett for feig? Det kan virkelig straffe seg.

Er ikke uenig i dine innvendinger her Reaney, men vi sitter jo med fasiten nå etterpå og har det litt letter enn Farke.... Tidspunktet for byttene er vi alle enige om her inne - det kom for seint...
Men - dersom Longstaff hadde tredd skuddet sitt inn i vinkelen og vi hadde reist hjem med 3 poeng hadde Farke blitt genierklært - så enkelt er det. Og så vanskelig...

ingve1960

At farke skal få skyld for at longstaff skyter over i den posisjonen er det dummeste jeg har lest,
Det finnes flusj av disse avslutningene i alle klubber, f,eks Barcelona, real Madrid, psg,city ,mu,Chelsea, liverpool o s v . Og selv mange titals spisser til 100mill..
Du må begynne å følge med på ting som ikke går veien når du ser andre kamper en leeds, men de pleier jo altid imponere deg

leedslife

Nmecha mot Fulham uten scoringen der han strakk ut et ben og var god og heldig.
Eller Strujik i går når han mistimer ballen og Barry er alene gjennom.

Tenk hadde 1 ikke blitt mål og 2 blitt mål. Da hadde det vært lynsjestemning her ;D

Borge

Interessant å høre Farke kommentere vurderingene knyttet til byttene. Gir jo noen andre perspektiver  :)
Borge

auren

1) Byttene løftet oss
2) Longstaff trenger matchtrening
3) Facundo må spilles inn
4) I etterpåklokskapens ånd skulle alle tre kommet inn etter ca 70 min...

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Borge

Quote from: auren on Today at 16:56:061) Byttene løftet oss
2) Longstaff trenger matchtrening
3) Facundo må spilles inn
4) I etterpåklokskapens ånd skulle alle tre kommet inn etter ca 70 min...

auren
Ja, sikkert riktig.
Og hvis han hadde byttet etter 70, og vi slapp inn mål etterpå hadde byttene vært feil😀
Borge