Kamp v Brighton, AmEx Stadium lørdag 5/9 kl 1600

Started by Killa, September 03, 2026, 12:43:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TK20

Fantastisk sesongstart. 5 poeng på tre kamper i ligaen. Videre i cupen. Ikke tapt enda, selv med 3 av 4 kamper borte. Burde slått Brighton på AmEx - der vi "alltid" taper.

Alle bidrar litt føler jeg. Wilson mer å gå på. Tanaka forumets mest undervurderte spiller?

auren

Enig med Blank_File; her må vi tross alt være fornøyd med poeng på en bane vi stort sett har tapt hver sesong de siste årene. Kampen var i stor kontrast til 0-3 i fjor høst. Selv om Brighton hadde mange spillere på skadelisten, er de likevel et godt lag. Og vi hadde vel fortjent alle tre poengene. Stor sjanse ved Stach like etter pause og et mål av Tanaka jeg jublet for tidlig til. At Brighton ville spille seg mer inn i kampen sa seg selv, bare så synd at vi ikke hadde et par mål å gå på. Fikk ikke sett resten av kampen etter byttene etter 62 min, men fikk sett de siste minuttene og den store Gross-sjansen samt Nmecha like etter.

Motstander tatt i betraktning; vår klart beste kamp så langt. Neste er Newcastle på Elland Road. Den bør vinnes!

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Bromancer

Tanaka klasse idag, Stach fortsatt langt under pari. Wilson trives kanskje ikke i systemet men bør prestere bedre. Aaronson gir oss ingenting. Backfemmeren dønn solide og Elvedi fremstår som et røverkjøp!
Sterkt med poeng på Amex, men marginer og udyktighet hindrer oss i å ta alle 3. Lover godt for sesongen at vi er vanskelige å slå.

asLeeds

Aaronson gir oss ingenting.

her burde du lagt til: alt eller...
DALHEIM WHITES

Hallgeir *

Bogle sin scoring var den første borte mot Brighton siden 2012.
Super Leeds since 1968

flynn

Quote from: Hallgeir * on September 05, 2026, 20:48:46Bogle sin scoring var den første borte mot Brighton siden 2012.

Jøss, har han vært med så lenge ja!?

Hallgeir *

Quote from: flynn on September 05, 2026, 21:54:41
Quote from: Hallgeir * on September 05, 2026, 20:48:46Bogle sin scoring var den første borte mot Brighton siden 2012.

Kunne misforstås, ja.  :)  (Og med litt anstrengelse klarte du det)

Presisering: Klubben Leeds United scoret sist borte mot Brighton i 2012.
Super Leeds since 1968

Kato

Quote from: TK20 on September 05, 2026, 19:58:46Fantastisk sesongstart. 5 poeng på tre kamper i ligaen. Videre i cupen. Ikke tapt enda, selv med 3 av 4 kamper borte. Burde slått Brighton på AmEx - der vi "alltid" taper.

Alle bidrar litt føler jeg. Wilson mer å gå på. Tanaka forumets mest undervurderte spiller?

Tanaka har et høyt potensiale. Jeg syns han for ofte har vært for langt unna å innfri det potensialet. Nå viser det seg i det siste at han innimellom har det tøft mentalt. Og det har vel hindret han. Missen i VM har vært tung å bli kvitt. I dag var han god, jeg tror at med masse tillit fremover kan han bli den spilleren med størst fremgang fra i fjor.

Hawley

Er det lov å stille spørsmålstegn ved sveisen til Brightonmanagern 😁

peacock

Quote from: Bromancer on September 05, 2026, 20:07:31Tanaka klasse idag, Stach fortsatt langt under pari. Wilson trives kanskje ikke i systemet men bør prestere bedre. Aaronson gir oss ingenting. Backfemmeren dønn solide og Elvedi fremstår som et røverkjøp!
Sterkt med poeng på Amex, men marginer og udyktighet hindrer oss i å ta alle 3. Lover godt for sesongen at vi er vanskelige å slå.

Gir oss ingenting, faktisk.
Tenk å avsløre manglende fotballforståelse så åpenlyst.

Reaney

Historien gjentar seg. Igjen en spiller som scorer sitt første mål mot Leeds. Denne gangen Vuskovic fra Brighton.

rd1

Quote from: Hallgeir * on September 05, 2026, 22:05:16

Presisering: Klubben Leeds United scoret sist gang borte mot Brighton i 2012.

Vi scoret jo borte i cupen mot Nottingham? Og før det i serien mot samme lag..
"Who needs Cantona??"

Asbjørn

Beren Cross:
https://www.nytimes.com/athletic/7568394/2026/09/06/leeds-brighton-nottingham-forest-analysis/

Gabriel Gudmundsson, in his first appearance of the season, has stark memories of last season's visit to Brighton. On more than one occasion during his post-match interview, he referenced how the team would have certainly lost this match last season.

"We are almost one year from that and took steps along the way from last season," he said, explaining the big difference between then and now. "We got better defensively.

"We came here, played a back-four, and we were still struggling. You can see now, lately and also in the spring last season, and in the winter when we changed to the five, we are really hard to beat.

"We showed today again we are very hard to beat, and it takes a lot. Credit to all the fighting, all the players who came in as well. They gave us the new energy we needed."

Farke:
"How we started the game," he said in his post-match press conference. "We started our pressing on the front foot and wanted to make sure we don't allow them to play their process. We had many good wins of the ball and played also with confidence.

"Overall, we played with confidence. This confidence is also hard to earn, due to a long Premier League season.

"Last season was the first time back, and you know, beforehand, you travel to Brighton, and it's difficult. The home game we were able to win; this also gave us confidence.

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

peacock

Quote from: Gordon McUseless on September 05, 2026, 17:29:29Kanskje Longstaff hadde vert mannen å få inn nå.

Han burde ha erstattet Stach. Han har en tendens til å dabbe av på slutten av kamper.

1954 modell

På forhånd hadde nok ett poeng vært helt godkjent men så er det jo slik at å miste en ledelse ett godt stykke ut i andre omgang  kjennes litt bittert. Denne gang slo ikke byttene til og etter å ha blitt herjet litt med var det egentlig en lettelse da fløyta gikk for full tid.

Nå har vi jo tatt poeng fra tre av de motstanderne vi på forhånd har sett på som antatte konkurrenter om plassene pluss minus midt på tabellen og bedring offensivt og hjemmeseier mot Newcastle så ser det jo sterkt ut.

MOT 

Russel_Doig

Quote from: Bromancer on September 05, 2026, 20:07:31Tanaka klasse idag, Stach fortsatt langt under pari. Wilson trives kanskje ikke i systemet men bør prestere bedre. Aaronson gir oss ingenting. Backfemmeren dønn solide og Elvedi fremstår som et røverkjøp!

Tanaka klasse og Aaronson gir oss ingenting: Spillerbørsen i Yorkshire Evening Post:
Tanaka 6
Aaronson 6

::)  ;D

stian

Quote from: Kato on September 05, 2026, 22:50:49
Quote from: TK20 on September 05, 2026, 19:58:46Fantastisk sesongstart. 5 poeng på tre kamper i ligaen. Videre i cupen. Ikke tapt enda, selv med 3 av 4 kamper borte. Burde slått Brighton på AmEx - der vi "alltid" taper.

Tanaka har et høyt potensiale. Jeg syns han for ofte har vært for langt unna å innfri det potensialet. Nå viser det seg i det siste at han innimellom har det tøft mentalt. Og det har vel hindret han. Missen i VM har vært tung å bli kvitt. I dag var han god, jeg tror at med masse tillit fremover kan han bli den spilleren med størst fremgang fra i fjor.

Tanaka er gjerne litt enten/eller. Når han er god er det liten tvil om at han er en bra PL-spiller. Tror du har rett i det med tillit.

Som gamle Eggen sa: Selvtillit er ikke noe man har, det er noe man får av gjentatte positive opplevelser. Hvis Tanaka blir bedre til å riste av seg dårlige opplevelser i og mellom kamper, så kan han faktisk bite seg fast i startelleveren.

Hallgeir *

Quote from: rd1 on September 06, 2026, 09:34:05

Presisering: Klubben Leeds United scoret sist borte mot Brighton i 2012.

Quote from: rd1 on September 06, 2026, 09:34:05

Presisering: Klubben Leeds United scoret sist gang borte mot Brighton i 2012.

Nice try.  :)
Super Leeds since 1968

Asbjørn

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Tom

Quote from: Tom on September 04, 2026, 12:24:20Blir spennende å se om vi har tatt steg siden forrige gang vi møtte Brighton borte. Da tapte vi 3-0 og det var en kampene vi ble mest utspilt i i fjorårets sesong (bortsett fra Arsenal*2).   

Svarer meg selv:)

Vi kan vel trygt si at dette var noe helt annet enn fjorårets prestasjon og resultat.
XG i fjor var Brighton - Leeds 2,99 -0,46
XG i år var   Brighton - Leeds 2,19 - 2,49

Det er en helt annen soliditet i det vi foretar oss nå. Tanaka blir jeg aldri helt klok på. BB i mine øyne på lørdag, gjør en vanvittig jobb defensivt. Offensivt er det fortsatt mye å gå på, selv om vi skapte overraskende mye på lørdag. Venter fortsatt på at Wilson skal blomstre og gi oss sårt tiltrengt kreativitet og kvalitet offensivt. Håper det løsner litt offensivt nå i to strake hjemmekamper mot Newcastle og Crystal Palace. På papiret skal begge være mer enn overkommelige. Vi har en aller tiders mulighet til å få en fantastisk sesongstart før vi får en reality check i runde 6 borte mot Arsenal:)

stian

Quote from: Tom on September 07, 2026, 10:55:06
Quote from: Tom on September 04, 2026, 12:24:20Blir spennende å se om vi har tatt steg siden forrige gang vi møtte Brighton borte. Da tapte vi 3-0 og det var en kampene vi ble mest utspilt i i fjorårets sesong (bortsett fra Arsenal*2).   

Vi kan vel trygt si at dette var noe helt annet enn fjorårets prestasjon og resultat.

Det er en helt annen soliditet i det vi foretar oss nå. Tanaka blir jeg aldri helt klok på. BB i mine øyne på lørdag, gjør en vanvittig jobb defensivt. Offensivt er det fortsatt mye å gå på, selv om vi skapte overraskende mye på lørdag. Venter fortsatt på at Wilson skal blomstre og gi oss sårt tiltrengt kreativitet og kvalitet offensivt. Håper det løsner litt offensivt nå i to strake hjemmekamper mot Newcastle og Crystal Palace. På papiret skal begge være mer enn overkommelige. Vi har en aller tiders mulighet til å få en fantastisk sesongstart før vi får en reality check i runde 6 borte mot Arsenal:)

Det føles som vi er der at vi kan slå alle hjemme og at vi er favoritter mot lag som Newcastle og Palace.

Utrolig nok gleder jeg meg vilt til Arsenal-kampen. I tillegg til en reality check blir det et mål på utviklingen. Vi kommer nok til å slite, men tror ikke vi blir slaktet sånn som i fjor.

NT

Quote from: stian on September 07, 2026, 16:40:22

Det føles som vi er der at vi kan slå alle hjemme og at vi er favoritter mot lag som Newcastle og Palace.

Utrolig nok gleder jeg meg vilt til Arsenal-kampen. I tillegg til en reality check blir det et mål på utviklingen. Vi kommer nok til å slite, men tror ikke vi blir slaktet sånn som i fjor.

Men da må vi skjerpe corneroppstillingen vår, og Trafford må styre troppene sine. Laget var helt på bærtur på Brighton scoringen, all fokus på første stolpe, mens hele Brighton var rigget for bakerste. En liten skump/sperre på Trafford og de kan heade i mål fra 2,5 meter. Hadde dette vært Meslier hadde vi hivd han i den engelske kanal, ble veldig overasket over at Trafford surra seg bort her.

GaryMac

Quote from: peacock on September 06, 2026, 10:20:14
Quote from: Gordon McUseless on September 05, 2026, 17:29:29Kanskje Longstaff hadde vert mannen å få inn nå.

Han burde ha erstattet Stach. Han har en tendens til å dabbe av på slutten av kamper.
Det gjorde han jo i første kamp mot Nottingham også. Burde vært tatt av lenge før han scoret den frisparkperla.....

GaryMac

Quote from: NT on September 07, 2026, 16:57:49

Men da må vi skjerpe corneroppstillingen vår, og Trafford må styre troppene sine. Laget var helt på bærtur på Brighton scoringen, all fokus på første stolpe, mens hele Brighton var rigget for bakerste. En liten skump/sperre på Trafford og de kan heade i mål fra 2,5 meter. Hadde dette vært Meslier hadde vi hivd han i den engelske kanal, ble veldig overasket over at Trafford surra seg bort her.
Har sett målet nå i reprise. Trafford er 2-3 tideler for sent ute til å få headingen i kroppen - det tapte han på den lille dytten, hvis ikke hadde han vært der.
Men fortsatt mulig vi hadde slaktet Meslier hvis det samme hadde skjedd med han....
Og så burde vi selvsagt forsvart oss så godt på bakre stolpe at Brighton ikke hadde vunnet duellen.

NT

Quote from: GaryMac on September 07, 2026, 18:19:30
Quote from: NT on September 07, 2026, 16:57:49

Har sett målet nå i reprise. Trafford er 2-3 tideler for sent ute til å få headingen i kroppen - det tapte han på den lille dytten, hvis ikke hadde han vært der.
Men fortsatt mulig vi hadde slaktet Meslier hvis det samme hadde skjedd med han....
Og så burde vi selvsagt forsvart oss så godt på bakre stolpe at Brighton ikke hadde vunnet duellen.
Våre selvsagt ufortjente forventninger til Trafford blir litt sånn at han skal "ta alt" uten å ta i betraktning at motspillere gjør sitt for å markere han ut. Men akkurat her synes jeg han blir for mye ball-watcher som alle de andre, og har ikke kontroll på han nr 21 som gir dytten. Tipper han ble mega irritert sjøl, kommer ikke til å skje igjen