Skrevet av Emne: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"  (Lest 46639 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Torgeir

Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« på: Mars 14, 2006, 18:28:59 »
Litt usikker om det er starta en egen tråd med reiseskildringer fra "På tur med Leeds United, men siden jeg er "sjefen" for reiser i Luscos, så tillater jeg meg og starte en ny en[:D][:D][8D]

Her har du alltså muligheten til og skrive om dine opplevelser rundt Leeds United.[:D][:D][;)]




"I`m hard but fair-like Leeds United"

Torgeir

« Siste redigering: Mars 14, 2006, 18:29:56 av Torgeir »
"I`m hard but fair-like Leeds United"

"We will be back"

Torgeir


Torgeir

Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #1 på: Mars 14, 2006, 19:29:07 »
Starter tråden her med en liten rapport fra fellesturen som var i helgen mot Norwich.[8D][8D]

Fra "himmel til helvete og tilbake til himmelen".

Sjelden har jeg gleda meg mer til å dra til Leeds. Snakka med Sverre etter kampen mot Crystal Palace forrige helg og fikk beskjed om att det var bare og lade batteriene. Leeds spiller kanonfotball. Fortsetter det sånn så rykker vi rett opp...."

Vi var 14 stk på fellestur denne gangen. 4 stk hadde annkommet på torsdag og venta på oss andre som var i Leeds ca 11.30.Med alle samlet så kastet vi oss inn i Taxier og satte kursen mot Thorp Arch.Litt stressa var jeg når tlf ringte. Jeg hadde glemt Magnar igjen på hotellet...ingen god start..vi var nesten fremme og hadde ett lite håp om rekke treninga, men så storsinna som Magnar er så fikk jeg beskjed om og ikke snu...takk Magnar.[:D][:D][:D]

..men selvfølgelig så rakk vi ikke treninga..de var akkurat ferdige.Møter "Sticks" i resepsjonen og vi får vår vanlige omvisning. De minste(og noen voksne) får autograf fra blant annet Gylvi,Eirik,Killa,Derry,Douglas....m/fler.Eirik tok seg som vanlig god tid og fortalte att det var vanskelig og spille seg inn på laget når de spiller så godt..Turen går videre inn i spa annlegget hvor Gary Kelly sitter naken i badekaret og leser dagens avis...det ble noen kommentarer på norsk, men ingen bilder...

Omvisningen er ferdig og vi hopper inn i de ventende taxiene. Vi får sjekka inn på Park Placa og avslutter kvelden hos Vincente på La Comida...

Lørdag så rusler vi til Peter Lorimer hvor vi møter minst 30 normenn til. Tror jeg har telt borti 80 nordmenn til nå i Leeds. Det blir noen pint og cola før vi går opp til Elland Road.

Kampen: 1 ste omgangen er ok, men 2 ndre er helt forferdelig...det er det dårligste jeg har sett på år og dag.Avslutter kampreferatet med ett sitat fra Pul Butler i Evening Post:" If someone had offered us a draw before Saturday`s game we wouldn`t taken it, but if someone had offered us the chance to gain a point on Sheff U w`d have jumped at it."

Etter kamp så hadde Gylvi og Eirik fixa meg 4 billetter inn i  Players Lounge.Jeg skulle ha med meg Yngvar og Marius + Magnar, men igjen viser Magnar sitt storsinn. Han gir bort billetten til Marte...så da blir det 3 barn og meg inn i Players Lounge. Etter en time med autografskriving og fotogafering så bar det ned til Peter for og møte de andre.

Kvelden avsluttes igjen på La Comida...

Søndag så hadde vi planer om å dra til York,men sjelden har jeg sett dårligere vær i Leeds.Snøen la seg faktisk. Dagen går med til shopping og fotball på pub, før vi går på La Tasca og spiser....

Mandag er det shopping og hjem.....

Vill bare takke alle for en fin tur. Ingen nevnt ingen glemt, men vill sende en ekstra hilsen til Marte,Marius og Yngvar(dette er de 3 yngste. Fra 9 til 13 år). Håper jeg ser dere i Leeds igjen.

Baksiden av Evening Post(sporten) Mandag: "Eddie and the magic boot", for ett konge mål...det er ikke langt fra   "himmel til helvete og tilbake til himmelen".[:D][:D][:D]

Torgeir
Reiseleder for Luscos




"I`m hard but fair-like Leeds United"

Torgeir

« Siste redigering: Mars 14, 2006, 19:55:25 av Torgeir »
"I`m hard but fair-like Leeds United"

"We will be back"

Torgeir


Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28906
  • Total likes: 2638
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #2 på: Mars 14, 2006, 23:18:24 »
Glimrende, Torgeiren!

Flott at du (nå skal jeg leke Kato her):
1) Bevilger Vincente et besøk fortsatt...
2) Kan gi oss en sånn reiseskildring [:)]

Magnar er en hederskar, ingen tvil om det [:)]

Men du, vi medlemmene har jo tilgang til div. områder før/etter kamp...
Du benyttet deg ikke av dette denne gangen???
Før kamp må det jo gå ut over Commercial-visitten...



Hey hey, Woody Guthrie, I wrote you a song
'bout a funny ol' world that's a-comin' along
Seems sick and it's hungry, it's tired an' it's torn
It looks like it's dyin' and it's hardly been born
B.  Dylan (19)
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Per-Stian

Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #3 på: Mars 15, 2006, 00:40:42 »
Du e ganske presis og faktabasert i di reiseskildring. Eg saknar litt emosjonelle skildringar[8D] Eg trudde Vince hadde seld La Comida og pensjonert seg! E d faktisk håp for at han tek oss imot 23.april også??? D hadde i så fall vore staseleg[:)]

Per-Stian

Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #4 på: Mars 15, 2006, 00:46:23 »
Og når vi først e inne på reiseskildringar, så planlegg eg å lage ein reportasje om turen mot Crewe. Då vil eg gjere eit utval blant norske supportarar, og intervjue dei om klubben og reiseopplegget. Eg ska forsøke å skaffe meg eit bra fotokamera og fange gode augneblinkar. Aller mest håpar eg på at Leeds sikrar seg opprykk denne helga, og då vert d nok ein skikkeleg emosjonell gla'sak[;)]

Torgeir

Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #5 på: Mars 15, 2006, 01:17:43 »
quote:
Originally posted by Asbjørn

Glimrende, Torgeiren!

Flott at du (nå skal jeg leke Kato her):
1) Bevilger Vincente et besøk fortsatt...
2) Kan gi oss en sånn reiseskildring [:)]

Magnar er en hederskar, ingen tvil om det [:)]

Men du, vi medlemmene har jo tilgang til div. områder før/etter kamp...
Du benyttet deg ikke av dette denne gangen???
Før kamp må det jo gå ut over Commercial-visitten...



Hey hey, Woody Guthrie, I wrote you a song
'bout a funny ol' world that's a-comin' along
Seems sick and it's hungry, it's tired an' it's torn
It looks like it's dyin' and it's hardly been born
B.  Dylan (19)



Var ikke inne på members club, men mot Crewe er det ikke jeg som er reiselder så har tenkt turen dit da....

Per Stian? La Comida og Vincente lever i beste velgående på både godt og vondt....[8D][8D]

Er ikke verdens mester i og skrive, men det kommer ett fyldig referat/skildring av turen av Yngvar på 10 år i neste TPN.[:D][:D][;)]



"I`m hard but fair-like Leeds United"

Torgeir

« Siste redigering: Mars 15, 2006, 01:19:15 av Torgeir »
"I`m hard but fair-like Leeds United"

"We will be back"

Torgeir


HAD

Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #6 på: Mars 15, 2006, 15:39:00 »
Herlig tur. Takk til alle som var med.

Per-Stian

Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #7 på: Mars 20, 2006, 23:01:47 »
Trur dåkke at d går an å få eit midlertidig pressekort på Elland Road? Kven bør eg i så fall kontakte i Leeds? Vurderar å skaffe meg eit bra kamera me vidvinkel-linse for å ta bilete av folket på The Kop frå sidelinja, under kampen mot Crewe i april.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28906
  • Total likes: 2638
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #8 på: April 20, 2006, 02:28:20 »
Etter diverse vurderinger velger jeg å skrive her, siden dette handler vel så mye om turen som kampen [:)]

Fire stk vestlendinger dro altså langfredag til Leeds.
Grunnet nattestengte Vikafjellet måtte Skjerven & Skjerven overnatte på Sotra. (I tillegg stilte jeg med en egen betaler på turen) [:)]

Comfort Inn
Dette var et nytt bekjentskap for meg, valgt på nettet mht pris og beliggenhet.

Og hvilken beliggenhet!!!!

Jeg som på forhånd syntes at Marriott lå passe sentralt...

For å nå Comfort Inn var det nok å krysse vegen fra togstasjonen! That's it. Da var vi der. Siden det kostet £6 ekstra for frokosten der inntok vi Wheterbury's på togstasjonen (£2) for denslags. Ikke lange reisen...[:)]
Skulle vi ha middag krysset vi igjen gaten fra Comfort Inn (nå i østlig retning). Der lå La Comida (15 meter fra hotellinngangen). To middager inntok vi hos alltid like hjertelige Vince. Den tredje bestemte Kjell/moi oss for å spise på Living Room av nostalgiske grunner (ikke sant, Runar og Svend Anders). Men det ble ikke det samme en sen mandagskveld...

Dessuten manglet Brian Deane.

Members Club
Dette ble en hel liten begivenhet for meg...  Med svært lave forventninger inntok jeg loungen... dvs, det tok litt tid før jeg havnet der...[:I]

Vi begynte jo som alltids hos Lorimer. Allerede halv tolv kampdagen var både Peter himself og et tjuetalls norsktalende på plass. Herved hilser jeg "Peters"... et hyggelig bekjentskap skulle det vise seg etter hvert som diverse Liverpoudlians hadde gått til sengs for natten (beklager, den var intern...[:p]).

Vel, Kjell måtte tidlig av gårde for å hente billett og jeg lurte på den "membersgreia." Så vi dro tidlig fra Peter og opp til Stadion. Problemet mitt sånn sett var jo Kåre, kunne jo ikke etterlate ham utenfor mens jeg var inne og hygget meg. I supportersjappa mente de vi begge ville slippe inn.

Men nope. Blei avvist jeg gett, dvs ikke jeg men at jeg ikke fikk ha med noen inn...

Det er da det er lurt å ha taktikken klar...[;)]  ...som jeg senere også fikk bruk for da en Norwegiansflyvertinne som sprengte 10'erskalaen kjeftet på meg for å drikke medbrakt... Vel ja, tilbake i Leeds... jeg trekte meg bare rolig tilbake til de andre, sikker på at jeg ikke fikk ha med noen inn og var vel ikke spesielt lei meg...

Men da, etter ca et halvt minutt kom vakta og tok kontakt med meg. Jeg skulle vente litt så skulle vi se... [:)]

Litt ydmykhet og i anledningen noe gebrokken engelsk når jeg henvendte meg første gangen hadde visst lykkes likevel [:)][:)][:)]
En innenfra kom ut, "godkjente oss", og in we go.

Så da var vi unntaket som bekreftet regelen og jeg og Kåre vandret inn, satte oss ved et av de gedigne bordene og spiste vår mat & drikke med god appetitt. Kjell vandret mot Ultraspuben for å hente sin billett.

Drøye tre kvarter før kampen startet det som jeg vil betegne som veldig flotte saker. Elland Roadspeakeren inntok podiet, i første omgang sammen med Peter Lorimer. Der snakket de om de siste ukers begivenheter og forventningene foran dagens kamp. Flott, tenkte jeg, og trodde that was that.

Så kom Allan Clarke og Simon Walton på podiet. Og "søster" Walton. Da gikk det mye i Arsenal-Leeds 1.mai. Allan snakket om hvordan han & Billy B noen uker før dødsfallet hadde snakket om hvis de hadde fått velge én cupfinale å spille, hadde de valgt you know what. Det var hundreårskampen, dronningen stilte for første gang osv...

Og vi pleide å slå Arsenal i slike kamper.

Det var da søskenparet Walton kom til orde. Aaaartig å oppleve red hot Simon som den ydmyke karen som knapt turde å hviske inn i mikrofonen, mens den yngre søstra sprudlet og snakket i veg. [:)]
Et eksempel, de tre gutta skulle levere sine tips for kampen, Lorimer 3-2 og Clarke 1-0. Simon hadde fått goood tid til å tenke, men stotret i veg mens han måtte bestemme seg for noe... du vil vel ikke være den første her fra scenen denne sesongen for tipper tap vel, lurte konferansieren, nnei, det ville han ikke, ... 0-0, kom det til slutt.

Men på banen er han sjef! Stjeler straffespark i debuten mot Valencia og greier. Litt vanskelig å se den utgaven av guttungen da...[:)]

Artig også etter kampen å oppleve Sports Pub, Ultras gedigne anlegg der de møttes...

Irsk aften ala Kjell [:)]

Kjell hadde tidlig foreslått en aften med irsk musikk søndagskvelden (i nærheten av Beeston). Dette hørtes hyggelig ut så vi var så absolutt med på den. Etter at vi ankom unnskyldte Kjell seg i ett sett for at han hadde tatt oss med. Snittalderen var 70+ (selv om det forsåvidt allerede tidlig fantes alle aldersgrupper), men en laang bingoavdeling holdt på å knekke meg iallefall.

Musikken i begynnelsen tålte jeg, country så det holdt, men OK små doser så er det greit.

Vel, noe skjedde etter bingoen, vi dro ikke lenger opp snittalderen og takten i musikken økte betraktelig. Det ble rett & slett mer liv, og vi fikk da snakket med en del.  Dette var altså den irske klubben i Leeds som hadde en sammenkomst (...men det var ingen der som kjente Gary Kelly [V]).

Alt i alt syns jeg det var koselig jeg, Kjell [:D]

Spøndagen i York
Endelig fikk jeg bevegd meg utenom Leeds også på en tur. Kjapt etter ankomst kjøpte vi tourbussbillett (som var gyldig i 24 timer) til en Round Trip i York. Med de 22 stoppene undervegs var det nok & ta seg til så vi rakk rett & slett ikke gjennom alt vi...

Kampen
Kjekt endelig å få sett skikkelig på Leeds igjen. Spesielt var jeg interessert i midtbanen... Vi kom vel aldri helt frem til hvilken formasjon Leeds spilte i. Det er vel riktig å si at det var en blanding av 4-3-3 og 4-4-2. Derry lå bakerst, med Bakke ca 5 meter foran i "grunnoppstillingen." Pussig nok var Miller ca 5 meter foran Bakke igjen, til venstre for Bakke. Disse tre utgjorde sentral midtbane. Douglas lå til høyre, men ving var han definitivt uikke. Men han dekket ground, så også han gjorde manns jobb.

Fremme var Hulse, og i perioder Healy. Men Healy spilte tidvis også venstrekant. Spesielt ved en anledning var han nede på 16-meteren og sugde inn en takling.

Selvfølgelig spilte Derry godt.  Han får masse skryt på børsene, og det skal jeg ikke ta fra ham. Likevel var det Bakkes "gjeninntreden" som gledet mest på midten. Den lange tåa i den defensive jobbingen, noen (jeg understreker noen) gode løp fremover som i good old days, og kombinasjoner med de andre på midten.

En ting var at det gledet her & da i kampen, men det gledet mer med tanke på at Bakke ennå måtte være rusten og kunne ha mer inne om en ca 4 kamper (tre nå da [:)]).

Vi spilte bra på midten der, no doubt about that (det gledelige er jo at Kjell rapporterer om at Sheffield-kampen lignet mye på denne!).
Det som fungerte best var at vi var flinke til å vri spillet, bredden var rett & slett bra. Det negative var at både Bakke & Derry/Miller litt for ofte sinket spillet. Der vi kunne ha gått rett på mål ble det ventet på "neste bølge." Jeg savnet at vi i alle fall av & til kunne prøøve.

Selve utligningen lå nok litt i luften, dessverre. Vi hadde fått en og to warnings fra før om at vi var shaky på innlegg fra sidene. Vi vant vel forsåvidt den første duellen, men fikk problemer med å vinne andreballene ved de anledningene. Det skal vel sies at alt dette skjedde etter at Bakke (naturlig nok) hadde begynt & gå trøtt.

Jge fryktet forresten mål imot mot slutten av første også. Plutselig sluttet vi å ha initiativet, vi lot på sett & vis Reading komme mer til. Noen scarer fikk vi, men Reading ble likeevel aldri helt farlige - da.
I andreomgangen gjenerobret vi imidlertid initiativet og hadde stort sett kampen. Men etterhvert så vi altså at Leeds kunne svikte defensivt fra kantene, ved et par anledninger... Men - i det store og hele, det var vi som var sjefene utpå der!

SÃ…. likevel, erfaringen fra de siste 20 kamper eller så: Vi slipper knapt inn mål. Det er kanskje det som gjør meg som mest optimist med tanke på play off...

Og, fikk jeg sagt at Hulse så smått begynner å ligne farlig igjen også.

Siste kveld fikk jeg såvidt hilst på ØBS også, som nå skulle overta staffettpinnen på Comfort Inn. Ikke uventet fant vi ham midt i et harem av kvinner (hva ér det med disse musikerne... det er vel ryktet om Dylanprosjektet hans som har begynt & spre seg...)

Ja, en ting er at jeg nok engang anskaffet en del klesplagg i supportersjappa (bombe det da...), i Virgin Megastore ble det hele 5 musikkdvd'er (Johnny & Bob samt Guthire & Prince [:)]) samt en del music...

Takker Trygve & Kjell for godt selskap undervegs, og forventer at den andre reiselederen (vi hadde med Derby- og Ipswichsupportere viste det seg...) utfyller meg, samt tar seg av tirsdagen som to av oss tilbrakte med å nå Brann-LSK...


Asbjørn/ref





Oh the time will come up. When the winds will stop
And the breeze will cease to be breathin'
Like the stillness of the wind. 'fore the hurricane begins
The hour when the ship comes in

B.Dylan
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

R - R

Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #9 på: April 20, 2006, 08:37:56 »
Flott innlegg Asbjørn. Lettlest og fint, sjølv om det var langt[:D]

- Rune

1. omgang: Southampton 3 Leeds 0
2. omgang: Southampton 3 Leeds 4
[:D]
- Rune

HåvardK

Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #10 på: April 20, 2006, 20:34:33 »
Takk for flott innlegg, Asbjørn!

Lids

Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #11 på: April 21, 2006, 00:40:22 »
Høres ut som du hadde en glimrende tur, Asbjørn - jeg ble nå kjempesugen på tur.



Thomas
Thomas

HelleB

Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #12 på: September 23, 2006, 10:07:57 »
Flott at du minner meg på at LSK ruler, virkelig.

Men LUFC Ãœber alles...

not???
 

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28906
  • Total likes: 2638
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #13 på: September 23, 2006, 22:59:38 »
There is only ONE United, Helle [:)]



While preachers preach of evil fates
Teachers teach that knowledge waits
Can lead to hundred-dollar plates
Goodness hides behind its gates
But even the President of the United States
Sometimes must have to stand naked

B.Dylan
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

trondt

Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #14 på: November 15, 2006, 21:07:08 »
I sommer ringte samboern til svogeren min og lurte på om vi kunne finne på noe spes. til 40-årsdagen hans. Med min kjenskap til fotballsympatiene hans, så kom forslaget om en Leeds-tur raskt opp. Sjøl har jeg vært Leeds-fan siden cupfinalen i -72, men har aldri fått muligheten til å oppleve gutta "live". Tilfeldighetene ville det slik at vi fikk ordna tur på 40-årsdagen og siden alle 8 som skulle være med hadde klart å holde kj..... om turen ble det en svært glad og overrasket 40-åring som ankom Hilton hotel i Leeds på fredag kveld 27.10. Med tanke på tabellplasseringen og spillet i de siste kampene var vel forventningene til kampen mot Southend ikke de aller største. Vi hadde jo også "prestert" å tape i ligacupen for dette laget bare noen dager i forveien.
Men dette var jo starten på noe nytt i og med at vi hadde ny manager på plass til denne kampen.
Lørdag formiddag ble tilbragt med besøk i super-storen i sentrum, slik at vi fikk kledd opp den delen av reisefølget som ikke var korrekt pyntet for anledningen.
Bussen til Elland Road stoppet tvers over veien for hotellet, veldig greit og billig. Pulsen steg i takt med at vi nærmet oss ER og jeg må si at jeg var nokså stille når vi gikk rundt for å finne inngangen vår. Følelsen jeg hadde når jeg satte meg på plassen min kan vel sammenlignes med den følelsen jeg hadde i -75 når jeg leita meg fram til BBC på radioen og hørte vi slo ut Barcelona av E-cupen. Vi satt rett bak benken til Leeds og fikk studert Wise og Poyet på nært hold.
Kampen i seg selv er jo kjent, men det som strømma igjennom en Leeds-kropp når jeg fikk se mitt første "live"-mål kan ikke beskrives. TUSEN TAKK IAN MOORE.
Alt i alt hadde vi en meget positiv opplevelse i forbindelse med denne turen. Fly til Newcastle, minibuss til Leeds og overnatting på et meget bra Hilton-hotel (til en rimelig penge)og billeter over nettet tilsendt pr. post.
Planlegger nå tur tilbake i slutten av mars.
Vi rakk dessverre ikke the commercial denne gangen, men som sagt vi skal tilbake.

flynn

Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #15 på: November 15, 2006, 22:18:31 »
La oss satse på at det å ha vært tilstede på "The mighty Wise's" første kamp i ledelsen for nye super-Leeds om noen år blir ansett på linje med å ha overvært stavbrekket til Oddvar Brå og lignende legendariske øyeblikk i idrettshistorien!

Og, jeg skulle ønske jeg hadde slike svogere!

flynn

trondt

Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #16 på: November 16, 2006, 03:39:58 »
Faktisk er begge svogerne mine Leedstilhengere, så vi har det morro når vi treffes. (Tror også kona, svigers og to stk. svoger-samboere fikk kraftige Leeds sympatier etter denne turen.

chief

Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #17 på: November 22, 2006, 20:11:02 »
LEEDS-SOUTHAMPTON.

Jeg hadde bestemt meg for å ta turen over til kampen mot Southampton denne gangen. Reiste over til Newcastle med fly fra Torp onsdag 15.nov.
Etter en kort togtur fra Newcastle var jeg ”hjemme” i Leeds kl.10 onsdag kveld. Ble noen øl på Commercial  med Peter og Graham(god venn og stamgjest på Commercial) før jeg fant veien opp trappa til mitt rom en eller annen gang noen timer etter stengetid.

Torsdagen  hadde jeg ingen planer.Rusla litt rundt i byen og handla litt småting her og der. Var nedenom City market,som er en oase av salgsboder. Her kan du kjøpe alt mellom himmel og jord for en billig penge. Klær,sko,kjøtt, godis,musikk og en masse rusk og rask.for de som ikke har vært der, er det en opplevelse i seg selv.

Torsdagskvelden avla jeg var alles kjære Vince et besøk på ”La Comida”
.Entercotèn   ble fortært med en flaske rødvin,og røverhistoriene til Vince kom på løpende bånd. Han hadde jo planer om å selge La Comida for et par år siden,men har foreløpig lagt planene på is.


På Elland road er det åpnet en ny pub:Billly`s Bar. Puben åpnet i høst og er innredet i moderne stil,med skinnsofaer og lyse farger. Bekjente fortalte meg at Ken Bates forsøkte å Kjøpe ”Old Peacock” som ligger rett på andre siden av gata,men de ville ikke selge.Så da åpnet han sin egen pub.

Ken Bates satt forresten på bordet ved siden av meg og inntok sin fredagslunch sammen med en fyr som muligens var spilleragent .
Grunnen til at jeg tror han var agent,er at jeg overhørte litt av den lavmælte samtalen de hadde,og der hørte jeg flere navn ble nevnt fra ”agenten” sin side.Bla A.  â€¦.dinho ……ith ….shenkoo ….. arew.
Neida, he he.Det var ønsketenking,men spillere er på vei inn i Januar,det er sikkert.

Fredagskvelden var jeg  invitert ut til Borougbridge,som ligger 45 min. kjøring på A1. nord for Thorpe Arch. Simon Lorimer,Peters eldste sønn har akkurat kjøpt et hotell som heter ”Grantham arms”.Stedet han har kjøpt er et lite hotell som har 8 rom,med tilhørende restaurant og pubog kan anbefales for de som vil bo i litt mer landlige omgivelser enn Leeds city center (Har egen nettside som muligens ikke er helt oppdatert etter at Simon overtok)

http://www.granthamarms.com/

Boroughbridge er en liten landsby med 4-5 puber og noen koselige restauranter. Vi (jeg Simon og Graham)hadde en pubrunde her på fredagskvelden som var en litt annerledes opplevelse enn det man vanligvis får i Leeds sentrum.Alle kjenner alle, folk var utrolig hyggelige og selvfølgelig litt nyskjerrige på hvordan en nordmann hadde funnet veien dit.
Når man da sier at man er i Leeds for å se fotball,skjønner de absolutt ingenting,og tar meg for å være minst like orginal som de mest orginale landsbyboerne.   Hmm, hvofor det?

Lørdag formiddag var det tilbake til Leeds og klar for kamp.Hadde egentlig litt forventninger til kampen mot ”soton”. Ikke det at man kan forvente storspill og lett match,men kampen mot Colchester var tross alt et skritt fremover,og Wise hadde hatt en uke til på å få gutta tilbake på vinner sporet.
Maken til slett forsvarspill skal man lete lenge etter.Den defensive delen hang ikke sammen i det hele tatt.Når det defensive er så katastrofalt dårlig som det var denne ettermiddagen, går det dårlig fremover også.
Shaun Derry var vår desidert beste spiller,men han måtte operere som midtstopper store deler av kampen  og det forplanter seg videre i hele laget. Selv om 0-3 var i meste laget,var dette lite imponerende. Her må nye spillere inn,helst 4-5 stykker som forsterker 1.elveren.

Lørdagskvelden var stille og rolig,et par pint på puben etter kampen og så inn til byen for å få seg litt fast føde.

Traff en gammel skolekamerat som jeg ikke hadde prata med på 10år. Han hadde med seg sin far og hadde booket inn på Bewleys som ligger 300m fra Commercial .De to kom inn på puben før kampen og vi var nok like overasket begge to da fikk øye på hverandre.Hyggelig sammentreff.

Ellers traff jeg Kenneth og gjengen fra Lillestrøm,som så ut til å storkose seg i byen.Far og sønn på 12år fra Fredrikstad som jeg ikke husker navnet på..En hilsen er derved sendt til de jeg traff på turen.

Søndag var det hjem igjen til ”striskjorte og havrelefse”.Nå er det bare å forberede seg til neste tur utpå vårparten,og håpe at Leeds United har klatra såpass på tabellen innen den tid, at man slipper å sitte på Elland Road i April/Mai og kjenne den kalde gufsen av nedrykk i nakken.

We`ll be back.


1 4 all and all 4 1
1 4 all and all 4 1

asLeeds

Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #18 på: November 22, 2006, 20:45:01 »
kjempe innlegg Chief. håper som du på å kunne ta 1 tur over til våren......uten angst for nedrykk!!!

ASLEEDS 4389
DALHEIM WHITES

HåvardK

Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #19 på: November 22, 2006, 21:17:00 »
Flott innlegg, Chief! Og takk for reisetipset. Hvordan var prisene på pubene der ute?

chief

Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #20 på: November 22, 2006, 21:23:30 »
quote:
Originally posted by HåvardK

Flott innlegg, Chief! Og takk for reisetipset. Hvordan var prisene på pubene der ute?



Prisen er fra 2 til 2,40 litt avhengi av hva du drikker.(Tetley cask er å anbefale)[:o)]

1 4 all and all 4 1
1 4 all and all 4 1

HåvardK

Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #21 på: November 22, 2006, 21:37:07 »
Så at prisene på hotellet var hyggelige også. Ofte er jo både prisene og øl-utvalget(real ales)vel så hyggelig i mer landlige strøk av England.

Leeeeeeeeeeeeds

HI MY NAME IS LEEDS, AND WHY NOT. THE BEST TEAM IN THE WORLD

asLeeds

Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #23 på: Januar 24, 2007, 14:38:07 »
veldigt bra Leedsvik. artig lesning dette!!!

ASLEEDS 4389
DALHEIM WHITES

knut_eknes

Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #24 på: April 04, 2007, 08:43:03 »
Tenkte jeg skulle skrive noen ord om min tur til Leeds og kampen LEEDS-preston. Reiste fra bergen sammen med gamlingen torsdag ettermiddag og etter mye om og men var vi framme i Leeds litt over midnatt og det bar rett i seng på Comfort Inn.

Våknet tidlig kampdagen, ikke lett å sove når man vet hva som venter! Spaserte rundt i byen i mangen timer mens klokken sneglet seg avgårde. Har aldri hatt så god tid når jeg har vært der og jeg må si at det er en meget fin by. Englands fineste! Men nok om det! Kl 1530 orket vi ikke å vente lenger og hev oss i en taxi utover. Taxi sjåføren spurte om det var kamp idag og fortalte videre at han ikke brydde seg lenger om Leeds siden det gikk så dårlig... Gloryhunter! Vi snakket ikke mer med han og det ble dårlig med tips som rant ned i lommen hans. Så var vi der da, 4 timer til kampstart. Tok en del bilder sammen med de "obligatoriske" tingene. Bremner statuen, foran stadion fasaden osv. Gikk litt rundt i butikken før vi handlet billetter. North Stand 66 DD. Gode plasser! satte oss ned på old peacock og satt der i noen timer.

Halvannen til kampstart! Folk strømmet til og vi gikk 4-5 runder rundt Elland Road før vi slapp inn. Riktignok bare i "gangen" men dog. Slapp endelig in ca kl 19. North Stand fyltest kjappt opp. Casper og Stack kom løpende ut for å varme opp. Casper er tydeligvis populær blant fansen. Navnet hans runget utover North Stand, mens Stack, stakkars, ikke ble nevnt. Så kom resten av spillerene ut til stor applaus. Godt at det fortsatt finnes mangen trofaste fans som støtter de!

Så endelig. Avspark! Kampen har dere vel alle sett så skal ikke si så mye om den. Nugent var ingen populær mann på ER den kvelden, "You're just a goal-snatching bastard" synes jeg var en passende beskrivelse på Englands mest oppskrytte spiller for tiden. Rickets var heller ikke særlig populær og når han bommet på den store sjangsen sin brøt vi ut i allsang "Rickets for England" og så lo vi godt alle mann! Ble rimelig knust når PNE scorte, tenkte jeg hadde reist hele denne veien bare for å se de tape! Skuffende! Men fikk troen når jeg så hvor overlegne vi var og når Blake endelig puttet eksploderte det! Herlig! Minuttene gikk og jeg tenkte som så at ett poeng var vel greit. Men så! Ser ikke helt hva som skjer, en kar bak meg skriker; Is it in? Og joda, den er inne! Skriking, hopping, jubling, spontan klemming av fremmede folk i bar overkropp med tattoveringer på halsen som jeg normalt ville holdt på trygg avstand. Men hvem bryr seg om det nå? Leeds har slått PNE så fortjent så fortjent!

På bussen tilbake fra ER er stemningen på topp! MOT runger og vi hopper og danser alle mann, før bussen plutselig bråbremser og vi blir kastet rundt omkring(for de av dere som har sett Jackass the movie var det noe ala "roller-disco truck") fordi en bil plutselig skjærer inn foran oss. "It's probably a f**king Preston supporter" ropes det, og det er sikkert rett! Ramlet inn på en eller annen pub og hev innpå Carlings mens kampen ble flittig diskutert med mine Engelske medfans. Magisk! En time eller to senere ramler vi videre inn på Comfort Inn og tar kvelden, glad og fornøyd. Tar oss en tur til Scarborough dagen derpå og jeg havner vedsiden av en manu supporter på toget som sitter å maser om Solskjær, fysj! Tar turen til London på Søndagen hvor planen var å få med seg en ny kamp med et eller annet lag, men vi ender isteden opp med båttur på Thames'en og en tur med London-Eye, skikkelige turister med andre ord!

Så var nok en vellykket tur til ER over og 3 nye poeng inkassert! Blir ikke lenge til neste gang, uansett hvilken divisjon vi befinner oss i!

 

chief

Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #25 på: Mai 13, 2007, 21:18:38 »
Leeds-Ipswich 28.april.

Skjebnekampen over alle skjebnekamper for Leeds skulle spilles på Elland road denne aprildagen.Siste hjemmekamp for sesongen,og kun seier var godt nok. Det vil si at selv med seier var vi fortsatt avhengi av andre resultater for at vi skulle beholde plassen i CCC,og ikke rykke ned i L1. (3.div.).Leeds United har aldri i sin 88årige historie vært så langt nede som dette.

Hva er det som får en haug med nordmenn til å reise til Yorkshire i slutten av April for å se Leeds United kjempe for sin tilværelse i CCC.
Jeg vet svaret: Passion.
Følelser,kjærlighet,stolthet,historie . Kom ikke å si at fotball ikke engasjerer.

I og med at dette ligger i kategorien reisebrev, får jeg prøve å spore inn på det jeg skulle skrive om,nemlig turen.

Som vanlig gikk turen fra Torp,denne gangen ble det via London Stansted,med tog videre til Leeds.Alt var forhåndsbestilt på nettet.Min togbillett Stansted-Leeds hadde avgang 20 minutter etter landing, da denne billetten kosta under halvparten av hva neste avgang kosta,ga jeg blaffen og kjøpte denne  til 16 pund.

Jeg var forberedt på at det kunne bli litt krangling og argumentering med konduktøren angående min "gnierbillett" men dette var overhodet ikke noe problem.Delayed flight?????,ok sa han.

Allerede på togstasjonen Stansted traff jeg de første norske Leeds-gutta. 2 karer fra Andebu.Det vil si at yngstemann opprinnelig var fra Dokka eller deromkring,men hadde bodd i Andebu noen år.Vi ble sittende en time i Peterborough (togbytte) å vente på toget til Leeds og hadde det veldig trivelig.
6 mannsturneringa på Elland Road lørdagen ble nevnt og eldstemann hadde ikke så store ambisjoner i denne,utenomå få sine 30 sekunder på gressmatta,og grønske på kneet.
Et benbrudd,eller andre skader av mer alvorlig karakter så han på som en ren bonus.

Vi ankom Leeds omkring 9 denne torsdagskvelden,så var det bare å komme seg til Commercial,slenge fra seg bagasjen og få lesket ganen med en Tetley bitter.
Torgeir, Nils Petter,Jan Ove og flere satt allerede på La Comida. Restauranten til Vince har vært samlingstedet til oss nordmenn i maaaaange år nå,og så lenge Vince fortsatt holder hus i Mill Hill,vil det antageligvis fortsatt være "vår plass".

Kvelden ble avsluttet på Commercial for min del.En pint og rett i seng på nr.1.

Fredag hadde noen av oss avtalt å møtes på Billy`s bar Elland Road.Det er en fin spasertur fra Sweet street til Elland Road,tar omtrent 20 minutter og man får fylt lungene med litt frisk luft.(noe som det ellers har en lei tendens til å bli mangel på).

Billetten ble hentet på ticket office,og Leeds shop ble avlagt et besøk.Prisene i Supporter butikken var satt drastisk ned på mye av sortimentet,f.eks.draktene kostet nå 10pund.Jeg kjøpte et bilde, med en spiller fra hver tidsepoke i Leeds United og som tok for seg alle de forskjellige draktene vi har hatt siden 1919.Ifjor var dette bildet priset til 65pund,nå betalte jeg 20.Not bad at all.Bilde var akkurat så stort at jeg skulle klare å få det oppi kofferten",Dream on"! Bilde ligger fremdeles i Leeds,på Commercial.

Etter å ha satt meg ned i Billy`s bar,fått meg en pint,lest litt lokalavis kommer en del av de andre gutta etter hvert.Noen skal hente billetter,noen skal handle mens andre skal på omvisning.Mange kjente fjes dukker opp,og sannelig dukker ikke "Tore på sporet" opp med broder (som jeg desverre ikke husker navnet på)Brodern er 50, Leedssupporter,og første gang i Leeds.Da kan vi iallefall slå fast at det aldri er for sent (ikke det at 50 er noen alder)!...for all del.Tore var bare med som reisefølge og er ikke Leedsfan. Han er nemlig C**diff fan.(Går det virkelig an).

Praten på Billy`s gikk mye på alle mulige teorier om vi vant Hull tapte,eventuelt hvis begge vant etc. det var så mange scenarioer som kunne oppstå,og vi anså alle kun seier mot Ipswich var godt nok hvis vi skulle ha noe håp om å  beholde plassen.(intet visste vi da,at klubben en uke senere ville bli satt under administrasjon).

Etter en lang formiddag som til slutt var blitt ettermiddag spaserte noen av oss tilbake til Commercial,hvor det etterhvert også kom en del  Dansker.Noen kjente ansikter var det der også,bla. a. Lars (Skov) og han karen fra Ã…rhus, Frank tror jeg han heter.

Stemningen var bra på "Commy"denne ettermiddagen,de aller fleste hadde virkelig tro på Leeds i denne viktige kampen.Til og med de tre Bergenserne(Trond,Frode og xx??),som ellers er veldig stille og beskjedne av seg (som bergensere flest) hadde "kjæmpetro" på at dette ville gå bra.Vi dro etter hvert inn til La Comida for å få oss noe å bite i.Kvaliteten på maten hos Vince er varierende,noen ganger er man heldig og får en mør og fin biff, mens andre ganger er det så det går på amalgamen løs.Sånn er det bare.Etter et par timer med mat vin litt sang og skrøner som hadde fått oluf til å rødme, dro alle hver til sitt ,alt etter interesse . Både nattklubber og casinoer ble avlagt besøk,mens noen dro på hotellet for å sove.

Lørdag morgen var det frokost som vanlig på "Commy".Tre dansker var også innlosjert denne helga,husker selvfølgelig ikke navnet på disse heller,annet enn at den ene kaltes "Jesus" og den andre "brimble" eller noe sånt. "Jesus var oppdatert med det som skjedde med klubben,mens "Brimble" var mer:   Ken Bates??????? hvem er det?
Fine "drenger" var det uansett.(Synd med Elvis tatoveringen din Jesus)

Hadde som vanlig en liten bytur på Lørdag formiddag. City Market og et par andre butikker ble besøkt,og lørdag er en av de store shoppingdagene i byen. Det er et yrende liv i gågatene,og Leeds er etter hvert blitt en metropol når det gjelder shopping.

Var tilbake på "Commy" i god tid før kampen.I og med at vi skulle spille turnering etter kampen på Elland Road,var det noen som holdt litt igjen når det gjaldt drikke før kampen,mens andre ikke hadde dette i tankene i det hele tatt.Bra stemning og en del folk var det på puben,men ikke som i gamle dager.For 5-6 år siden,kunne det være opp mot 200 mennesker inne før kamp,mens denne lørdagen var det 30-40 nordmenn 10-12 dansker og bare en håndfull engelskmenn.Peter hadde vært i Skottland,og kom tilbake et par timer før kampstart.Han hadde vært på Horse racing sammen med noen kompiser.Dette er en årlig greie som de har holdt på med i mange år og de hadde hatt en kjempefin tur oppe i Dundee. En god del pubesøk hadde det også blitt tid til.

På stadion var det skikkelig trøkk fra start av.Har selv ikke opplevd maken siden fullsatt stadion i 2002 sesongen.Vi tok oppskriftsmessig ledelsen tidlig i omgangen,og alt så ut til å gå veien.Så skjedde det som jeg fryktet,og som har skjedd så mange ganger før denne sesongen.Vi leder,bli livredde for å angripe ,og lar motstanderen sakte men sikkert overta initiativet i kampen. Med 2 minutter og 57 sekunder igjen av full tid scorer Ipswich.Det lå i lufta, vi venta bare på at den scoringen skulle komme.
Det som så skjedde kan komme til å koste klubben dyrt.Flere hundre tilskuere stormet banen,og var på vei bort mot Ipswichfansen i south east corner.Jeg sier tilskuere og ikke Leeds United supportere,fordi de idiotene ødelegger mye av det "gode" ryktet som vi var iferd med å bygge opp rundt klubben.Ryktet til Leeds supportere har vært temmelig rufsete helt fra 1970 tallet og frem til litt utpå 1990 tallet.Flere grep ble gjort for å bedre på dette,og man hadde langt på vei blitt kvitt den verste mobben.Men når ting som dette skjer,får Leeds haterne virkelig vann på mølla og masse negativ p.r.blir spydd ut over alt.Som om dette er det vi trenger akkurat nå.
Kjernen av Leedsfans på Revie stand var rasende på denne gjengen av "Pitch invader`s og lot de også få høre dette da de etter hvert ble transportert ut av stadion.De fleste har vel fått med seg kampen med referater etc.så jeg går ikke nærmere inn på denne.

Etter kampen skulle vi spille turnering. Vi møtte opp i "Bremner suite" på west stand,og der var det allerede samlet seg en horde av andre lag. Alt ble forskjøvet p.g.a.forsinkelsen av kampen.Vi skulle spille på 4 baner  med ca. 6 lag i hver pulje.Etter at vi hadde begynt med mange innbyttere,falt flere og flere fra etter hvert.Da vi hadde spilt ferdig de innledende rundene var klokka allerede blitt over ti på kvelden,og jeg tror alle var mer enn godt fornøyd med at vi ikke gikk videre.( Se forøvrig Anders Palm sitt ref. om turneringen )

Denne kvelden var det skuffet ,sliten,og resignert gjeng som satt på La Comida.Tårene var ikke langt unna .Vince gikk inn og satt på "Marcing on Together" på full styrke,om dette var for å trøste eller for å mobbe er jeg ikke helt sikker på,men stemninga blandt oss 8 som satt der ble muligens noe lettere .Life must go on boys

Jeg gikk tidlig tilbake til "Commy" denne kvelden.Spaserte fra byen mens jeg filosoferte om neste Leedstur`; vil vi møte Scunthorpe neste sesong? nei selvfølgelig ikke! de ligger i divisjonen over oss de.Blir nesten litt komisk alt sammen. Sov ikke godt den natta.

Søndag morgen var jeg tidlig oppe.Satt og prata litt med Peter etter frokosten.Hva skjer nå ?kommer Bates til å forsvinne ? kommer noen av spillerne til å bli igjen ? kommer det dette til å være vendepunktet for å bygge et storlag igjen ? Spørsmålene var (er) mange .Peter visste ikke mer enn det jeg visste.

 Leeds United ex.players skulle spille kamp denne søndagen.Kampen gikk kl.2 ute i Garforth.Peter har tidligere vært den som har ordnet med kamper og samlet laget for ex.players gutta,men nå har Brendon Ormsby tatt over dette. iallefall var det han som hadde organisert og samlet laget denne gangen.Peter var ikke helt sikker på hvor mange som møtte opp til kampen,så han ba meg ta med fotballskoa (just in case).Som sagt begynte kampen kl.2.og Peter hadde gitt beskjed om at han ville bli litt forsinket(hadde ting som måtte ordnes først).Kjøreturen ut til Garforth tok omtrent 15 minutter,Bobby (Shields) ,Peter og jeg Kommer et kvarter etter at kampen har begynt.Da vi kommer inn i garderoben henger lagoppstillinga på tavla. Peter og Bobby er innbyttere,og de er akkurat 11 mann fra start.  Husker ikke eksagt lagoppstillingen ,men den var omtrent som dette: I mål Jordan Yorath (sønn av Terry) i forsvar Ian Snodin,Brendon Ormsby,John Stiles ,+ en til.... På midtbanen: Vince Brockie,John Hendrie og Sønn .Up front spilte bla a.Tommy Wright og sønn av Brendon Ormsby. Mange kjente navn var det utpå der,og da jeg gikk ut spillertunnellen for å finne meg en plass på benken sitter jammen "Sutty" (Physio Alan Sutton) der.Etter at jeg traff Alan i Sverige for noen år siden har vi jevnlig kontakt,men denne turen hadde jeg ikke prata med han annet enn på telefonen den dagen jeg kom.Alan var like engasjert på benken her som han er på A-laget.Forsynte gutta med drikke og renset et par blodige knær.
Vi ble sittende på benken og se at Leeds gutta hadde tatt en 3-0 ledelse over Garforth Town old boys. I pausen gikk vi i garderoben,der ble det saft og appelsiner til de som hadde vært utpå.Smilet satt løst hos de fleste av gamlegutta,og spesielt John Stiles,Ian Snodin og Tommy Wright var i det muntre hjørnet.Mindre latter ble det heller ikke da Brendon Ormsby tok tak i en kniv for å dele en appelsin,og nesten skar av seg to fingre.Sutton fikk plastra fingrene til Brendon mens lattersalvene og  komentarene kom trillende om hans dyktighet med kniven.

 2 omgang startet med Peter og Bobby utpå,plastrede Brendon og sønn ble byttet ut.Spillemessig var Leedsgutta noe bedre enn motstanderne,og spesielt Vince Brockie og Tommy Wright imponerte med god løpsstyrke og fikse detaljer. Ian Snodin derimot virket tung og beveget seg ikke mer enn i en radius på 15 meter.Han sto bokstavelig talt Midtstopper. Kampen endte  7-2  til Leeds og det var en fullt fortjent seier.

Da kampen var slutt,var det autografskriving til den store gullmedalje.De fleste spilllerne gikk likevel i dusjen først ,for så å ta seg av skrivingen når dusjinga var unnagjort.Horder av gutter og jenter hadde samlet seg utenfor garderoben for å få sin drakt eller bok signert av sine helter.Da jeg kom ut av garderoben ble jeg nærmest overfalt av disse håpefulle som skulle ha autografer.Jeg prøvde da å forklare dem at jeg ikke hadde spilt for Leeds United,men til ingen nytte.En av mødrene sa(litt strengt) "just sign them"Så da var det bare å begynne å signere.Etter et dusin eller to slapp jeg unna,og kom meg opp i klubbhusets andre etage hvor det var ordnet med mat og øl til deltagerne på kampen

John Sheridan hadde også tatt turen.Han var bare innom for å treffe sine gamle lagkamerater,da han antageligvis bor i nærheten,uten at jeg vet sikkert.Han virket som en hyggelig kar,og jeg må si at jeg storkoste i selskap med disse gutta som tidligere hadde vært mine helter,og som var på min alder de fleste av dem.

Etter en øl og litt mat dro vi tilbake til "Commy" klokka var halv seks og puben var tom.Dro inn til byen for å treffe de tre bergenserne som bodde på Hilton. De hadde hatt en byrunde,og var nå mest opptatt av å få med seg  kampen mellom Rosenborg og Brann enten via nett-tv. eller parabol. Dette gikk i vasken og ettersom målene trillet inn Trondheim ble interessen for å se kampen noe mindre.

Avslutta søndagskvelden på "Commy"samme med min gode venn Graham,og resten av det det faste innventaret på puben.Tidligere var det folksomt på søndagene med Domino&dart,men de senere årene er det kun de faste 7-8 gjestene,og nå er det bare domino som gjelder.

Mandag var det avreise,og bussturen fra Leeds til Liverpool gikk unna på et par timer.Det er første gangen at jeg tar bussen denne veien,og man får se endel steder som man ellers går glipp av når men f.eks.tar toget. Flyturen fra Liverpool til Torp var unnagjort på "no time"og vel hjemme i Arendal var det bare å konstatere:Vi er mange og vi er litt "gale"som reiser til Leeds opptil flere ganger i året for se et lag som i neste sesong ligger i den tredje høyeste divisjonen i England.Men det værste er at vi kommer til å fortsette med dette uansett divisjon og uansett hvilken ende av tabellen vi ligger. For dette handler ikke bare om å se fotball på et høyt nivå. Det handler like mye følelser for en klubb som har hatt mange nedturer,og som de seneste 5 årene har har gått på så mange smeller at selv karrieren til Gerd Liv Valla ser temmelig suksessfull ut i sammenligning.Vi kommer til å stille opp neste sesong med forhåpninger om at nå er bunnen nådd,nå er vi på vei tilbake til toppen i Engelsk fotball.
Vi er en gjeng supportere som aldri gir opp og som støtter laget vårt 100% uansett. Maken tror jeg ikke man finner blandt de andre Engelske lags supportere i Norge.

Hilser til alle som var med på turen,Vi ses neste år.  

og en ting til WE`LL BE BACK.

                                                                                              Chief.


1 4 all and all 4 1
1 4 all and all 4 1

Tom S

Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #26 på: Mai 13, 2007, 21:32:22 »
God lesning Chief, kan ikkje vente til neste sesong og neste tur!
We'll be back!!!



WE'RE LEEDS AND PROUD!!!
COME ON LEEDS !!

flynn

Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #27 på: Mai 14, 2007, 05:41:41 »
quote:
Originally posted by chief

Leeds-Ipswich 28.april.

Skjebnekampen over alle skjebnekamper for Leeds skulle spilles på Elland road denne aprildagen.Siste hjemmekamp for sesongen,og kun seier var godt nok. Det vil si at selv med seier var vi fortsatt avhengi av andre resultater for at vi skulle beholde plassen i CCC,og ikke rykke ned i L1. (3.div.).Leeds United har aldri i sin 88årige historie vært så langt nede som dette.

Hva er det som får en haug med nordmenn til å reise til Yorkshire i slutten av April for å se Leeds United kjempe for sin tilværelse i CCC.
Jeg vet svaret: Passion.
Følelser,kjærlighet,stolthet,historie . Kom ikke å si at fotball ikke engasjerer.

I og med at dette ligger i kategorien reisebrev, får jeg prøve å spore inn på det jeg skulle skrive om,nemlig turen.

Som vanlig gikk turen fra Torp,denne gangen ble det via London Stansted,med tog videre til Leeds.Alt var forhåndsbestilt på nettet.Min togbillett Stansted-Leeds hadde avgang 20 minutter etter landing, da denne billetten kosta under halvparten av hva neste avgang kosta,ga jeg blaffen og kjøpte denne  til 16 pund.

Jeg var forberedt på at det kunne bli litt krangling og argumentering med konduktøren angående min "gnierbillett" men dette var overhodet ikke noe problem.Delayed flight?????,ok sa han.

Allerede på togstasjonen Stansted traff jeg de første norske Leeds-gutta. 2 karer fra Andebu.Det vil si at yngstemann opprinnelig var fra Dokka eller deromkring,men hadde bodd i Andebu noen år.Vi ble sittende en time i Peterborough (togbytte) å vente på toget til Leeds og hadde det veldig trivelig.
6 mannsturneringa på Elland Road lørdagen ble nevnt og eldstemann hadde ikke så store ambisjoner i denne,utenomå få sine 30 sekunder på gressmatta,og grønske på kneet.
Et benbrudd,eller andre skader av mer alvorlig karakter så han på som en ren bonus.

Vi ankom Leeds omkring 9 denne torsdagskvelden,så var det bare å komme seg til Commercial,slenge fra seg bagasjen og få lesket ganen med en Tetley bitter.
Torgeir, Nils Petter,Jan Ove og flere satt allerede på La Comida. Restauranten til Vince har vært samlingstedet til oss nordmenn i maaaaange år nå,og så lenge Vince fortsatt holder hus i Mill Hill,vil det antageligvis fortsatt være "vår plass".

Kvelden ble avsluttet på Commercial for min del.En pint og rett i seng på nr.1.

Fredag hadde noen av oss avtalt å møtes på Billy`s bar Elland Road.Det er en fin spasertur fra Sweet street til Elland Road,tar omtrent 20 minutter og man får fylt lungene med litt frisk luft.(noe som det ellers har en lei tendens til å bli mangel på).

Billetten ble hentet på ticket office,og Leeds shop ble avlagt et besøk.Prisene i Supporter butikken var satt drastisk ned på mye av sortimentet,f.eks.draktene kostet nå 10pund.Jeg kjøpte et bilde, med en spiller fra hver tidsepoke i Leeds United og som tok for seg alle de forskjellige draktene vi har hatt siden 1919.Ifjor var dette bildet priset til 65pund,nå betalte jeg 20.Not bad at all.Bilde var akkurat så stort at jeg skulle klare å få det oppi kofferten",Dream on"! Bilde ligger fremdeles i Leeds,på Commercial.

Etter å ha satt meg ned i Billy`s bar,fått meg en pint,lest litt lokalavis kommer en del av de andre gutta etter hvert.Noen skal hente billetter,noen skal handle mens andre skal på omvisning.Mange kjente fjes dukker opp,og sannelig dukker ikke "Tore på sporet" opp med broder (som jeg desverre ikke husker navnet på)Brodern er 50, Leedssupporter,og første gang i Leeds.Da kan vi iallefall slå fast at det aldri er for sent (ikke det at 50 er noen alder)!...for all del.Tore var bare med som reisefølge og er ikke Leedsfan. Han er nemlig C**diff fan.(Går det virkelig an).

Praten på Billy`s gikk mye på alle mulige teorier om vi vant Hull tapte,eventuelt hvis begge vant etc. det var så mange scenarioer som kunne oppstå,og vi anså alle kun seier mot Ipswich var godt nok hvis vi skulle ha noe håp om å  beholde plassen.(intet visste vi da,at klubben en uke senere ville bli satt under administrasjon).

Etter en lang formiddag som til slutt var blitt ettermiddag spaserte noen av oss tilbake til Commercial,hvor det etterhvert også kom en del  Dansker.Noen kjente ansikter var det der også,bla. a. Lars (Skov) og han karen fra Ã…rhus, Frank tror jeg han heter.

Stemningen var bra på "Commy"denne ettermiddagen,de aller fleste hadde virkelig tro på Leeds i denne viktige kampen.Til og med de tre Bergenserne(Trond,Frode og xx??),som ellers er veldig stille og beskjedne av seg (som bergensere flest) hadde "kjæmpetro" på at dette ville gå bra.Vi dro etter hvert inn til La Comida for å få oss noe å bite i.Kvaliteten på maten hos Vince er varierende,noen ganger er man heldig og får en mør og fin biff, mens andre ganger er det så det går på amalgamen løs.Sånn er det bare.Etter et par timer med mat vin litt sang og skrøner som hadde fått oluf til å rødme, dro alle hver til sitt ,alt etter interesse . Både nattklubber og casinoer ble avlagt besøk,mens noen dro på hotellet for å sove.

Lørdag morgen var det frokost som vanlig på "Commy".Tre dansker var også innlosjert denne helga,husker selvfølgelig ikke navnet på disse heller,annet enn at den ene kaltes "Jesus" og den andre "brimble" eller noe sånt. "Jesus var oppdatert med det som skjedde med klubben,mens "Brimble" var mer:   Ken Bates??????? hvem er det?
Fine "drenger" var det uansett.(Synd med Elvis tatoveringen din Jesus)

Hadde som vanlig en liten bytur på Lørdag formiddag. City Market og et par andre butikker ble besøkt,og lørdag er en av de store shoppingdagene i byen. Det er et yrende liv i gågatene,og Leeds er etter hvert blitt en metropol når det gjelder shopping.

Var tilbake på "Commy" i god tid før kampen.I og med at vi skulle spille turnering etter kampen på Elland Road,var det noen som holdt litt igjen når det gjaldt drikke før kampen,mens andre ikke hadde dette i tankene i det hele tatt.Bra stemning og en del folk var det på puben,men ikke som i gamle dager.For 5-6 år siden,kunne det være opp mot 200 mennesker inne før kamp,mens denne lørdagen var det 30-40 nordmenn 10-12 dansker og bare en håndfull engelskmenn.Peter hadde vært i Skottland,og kom tilbake et par timer før kampstart.Han hadde vært på Horse racing sammen med noen kompiser.Dette er en årlig greie som de har holdt på med i mange år og de hadde hatt en kjempefin tur oppe i Dundee. En god del pubesøk hadde det også blitt tid til.

På stadion var det skikkelig trøkk fra start av.Har selv ikke opplevd maken siden fullsatt stadion i 2002 sesongen.Vi tok oppskriftsmessig ledelsen tidlig i omgangen,og alt så ut til å gå veien.Så skjedde det som jeg fryktet,og som har skjedd så mange ganger før denne sesongen.Vi leder,bli livredde for å angripe ,og lar motstanderen sakte men sikkert overta initiativet i kampen. Med 2 minutter og 57 sekunder igjen av full tid scorer Ipswich.Det lå i lufta, vi venta bare på at den scoringen skulle komme.
Det som så skjedde kan komme til å koste klubben dyrt.Flere hundre tilskuere stormet banen,og var på vei bort mot Ipswichfansen i south east corner.Jeg sier tilskuere og ikke Leeds United supportere,fordi de idiotene ødelegger mye av det "gode" ryktet som vi var iferd med å bygge opp rundt klubben.Ryktet til Leeds supportere har vært temmelig rufsete helt fra 1970 tallet og frem til litt utpå 1990 tallet.Flere grep ble gjort for å bedre på dette,og man hadde langt på vei blitt kvitt den verste mobben.Men når ting som dette skjer,får Leeds haterne virkelig vann på mølla og masse negativ p.r.blir spydd ut over alt.Som om dette er det vi trenger akkurat nå.
Kjernen av Leedsfans på Revie stand var rasende på denne gjengen av "Pitch invader`s og lot de også få høre dette da de etter hvert ble transportert ut av stadion.De fleste har vel fått med seg kampen med referater etc.så jeg går ikke nærmere inn på denne.

Etter kampen skulle vi spille turnering. Vi møtte opp i "Bremner suite" på west stand,og der var det allerede samlet seg en horde av andre lag. Alt ble forskjøvet p.g.a.forsinkelsen av kampen.Vi skulle spille på 4 baner  med ca. 6 lag i hver pulje.Etter at vi hadde begynt med mange innbyttere,falt flere og flere fra etter hvert.Da vi hadde spilt ferdig de innledende rundene var klokka allerede blitt over ti på kvelden,og jeg tror alle var mer enn godt fornøyd med at vi ikke gikk videre.( Se forøvrig Anders Palm sitt ref. om turneringen )

Denne kvelden var det skuffet ,sliten,og resignert gjeng som satt på La Comida.Tårene var ikke langt unna .Vince gikk inn og satt på "Marcing on Together" på full styrke,om dette var for å trøste eller for å mobbe er jeg ikke helt sikker på,men stemninga blandt oss 8 som satt der ble muligens noe lettere .Life must go on boys

Jeg gikk tidlig tilbake til "Commy" denne kvelden.Spaserte fra byen mens jeg filosoferte om neste Leedstur`; vil vi møte Scunthorpe neste sesong? nei selvfølgelig ikke! de ligger i divisjonen over oss de.Blir nesten litt komisk alt sammen. Sov ikke godt den natta.

Søndag morgen var jeg tidlig oppe.Satt og prata litt med Peter etter frokosten.Hva skjer nå ?kommer Bates til å forsvinne ? kommer noen av spillerne til å bli igjen ? kommer det dette til å være vendepunktet for å bygge et storlag igjen ? Spørsmålene var (er) mange .Peter visste ikke mer enn det jeg visste.

 Leeds United ex.players skulle spille kamp denne søndagen.Kampen gikk kl.2 ute i Garforth.Peter har tidligere vært den som har ordnet med kamper og samlet laget for ex.players gutta,men nå har Brendon Ormsby tatt over dette. iallefall var det han som hadde organisert og samlet laget denne gangen.Peter var ikke helt sikker på hvor mange som møtte opp til kampen,så han ba meg ta med fotballskoa (just in case).Som sagt begynte kampen kl.2.og Peter hadde gitt beskjed om at han ville bli litt forsinket(hadde ting som måtte ordnes først).Kjøreturen ut til Garforth tok omtrent 15 minutter,Bobby (Shields) ,Peter og jeg Kommer et kvarter etter at kampen har begynt.Da vi kommer inn i garderoben henger lagoppstillinga på tavla. Peter og Bobby er innbyttere,og de er akkurat 11 mann fra start.  Husker ikke eksagt lagoppstillingen ,men den var omtrent som dette: I mål Jordan Yorath (sønn av Terry) i forsvar Ian Snodin,Brendon Ormsby,John Stiles ,+ en til.... På midtbanen: Vince Brockie,John Hendrie og Sønn .Up front spilte bla a.Tommy Wright og sønn av Brendon Ormsby. Mange kjente navn var det utpå der,og da jeg gikk ut spillertunnellen for å finne meg en plass på benken sitter jammen "Sutty" (Physio Alan Sutton) der.Etter at jeg traff Alan i Sverige for noen år siden har vi jevnlig kontakt,men denne turen hadde jeg ikke prata med han annet enn på telefonen den dagen jeg kom.Alan var like engasjert på benken her som han er på A-laget.Forsynte gutta med drikke og renset et par blodige knær.
Vi ble sittende på benken og se at Leeds gutta hadde tatt en 3-0 ledelse over Garforth Town old boys. I pausen gikk vi i garderoben,der ble det saft og appelsiner til de som hadde vært utpå.Smilet satt løst hos de fleste av gamlegutta,og spesielt John Stiles,Ian Snodin og Tommy Wright var i det muntre hjørnet.Mindre latter ble det heller ikke da Brendon Ormsby tok tak i en kniv for å dele en appelsin,og nesten skar av seg to fingre.Sutton fikk plastra fingrene til Brendon mens lattersalvene og  komentarene kom trillende om hans dyktighet med kniven.

 2 omgang startet med Peter og Bobby utpå,plastrede Brendon og sønn ble byttet ut.Spillemessig var Leedsgutta noe bedre enn motstanderne,og spesielt Vince Brockie og Tommy Wright imponerte med god løpsstyrke og fikse detaljer. Ian Snodin derimot virket tung og beveget seg ikke mer enn i en radius på 15 meter.Han sto bokstavelig talt Midtstopper. Kampen endte  7-2  til Leeds og det var en fullt fortjent seier.

Da kampen var slutt,var det autografskriving til den store gullmedalje.De fleste spilllerne gikk likevel i dusjen først ,for så å ta seg av skrivingen når dusjinga var unnagjort.Horder av gutter og jenter hadde samlet seg utenfor garderoben for å få sin drakt eller bok signert av sine helter.Da jeg kom ut av garderoben ble jeg nærmest overfalt av disse håpefulle som skulle ha autografer.Jeg prøvde da å forklare dem at jeg ikke hadde spilt for Leeds United,men til ingen nytte.En av mødrene sa(litt strengt) "just sign them"Så da var det bare å begynne å signere.Etter et dusin eller to slapp jeg unna,og kom meg opp i klubbhusets andre etage hvor det var ordnet med mat og øl til deltagerne på kampen

John Sheridan hadde også tatt turen.Han var bare innom for å treffe sine gamle lagkamerater,da han antageligvis bor i nærheten,uten at jeg vet sikkert.Han virket som en hyggelig kar,og jeg må si at jeg storkoste i selskap med disse gutta som tidligere hadde vært mine helter,og som var på min alder de fleste av dem.

Etter en øl og litt mat dro vi tilbake til "Commy" klokka var halv seks og puben var tom.Dro inn til byen for å treffe de tre bergenserne som bodde på Hilton. De hadde hatt en byrunde,og var nå mest opptatt av å få med seg  kampen mellom Rosenborg og Brann enten via nett-tv. eller parabol. Dette gikk i vasken og ettersom målene trillet inn Trondheim ble interessen for å se kampen noe mindre.

Avslutta søndagskvelden på "Commy"samme med min gode venn Graham,og resten av det det faste innventaret på puben.Tidligere var det folksomt på søndagene med Domino&dart,men de senere årene er det kun de faste 7-8 gjestene,og nå er det bare domino som gjelder.

Mandag var det avreise,og bussturen fra Leeds til Liverpool gikk unna på et par timer.Det er første gangen at jeg tar bussen denne veien,og man får se endel steder som man ellers går glipp av når men f.eks.tar toget. Flyturen fra Liverpool til Torp var unnagjort på "no time"og vel hjemme i Arendal var det bare å konstatere:Vi er mange og vi er litt "gale"som reiser til Leeds opptil flere ganger i året for se et lag som i neste sesong ligger i den tredje høyeste divisjonen i England.Men det værste er at vi kommer til å fortsette med dette uansett divisjon og uansett hvilken ende av tabellen vi ligger. For dette handler ikke bare om å se fotball på et høyt nivå. Det handler like mye følelser for en klubb som har hatt mange nedturer,og som de seneste 5 årene har har gått på så mange smeller at selv karrieren til Gerd Liv Valla ser temmelig suksessfull ut i sammenligning.Vi kommer til å stille opp neste sesong med forhåpninger om at nå er bunnen nådd,nå er vi på vei tilbake til toppen i Engelsk fotball.
Vi er en gjeng supportere som aldri gir opp og som støtter laget vårt 100% uansett. Maken tror jeg ikke man finner blandt de andre Engelske lags supportere i Norge.

Hilser til alle som var med på turen,Vi ses neste år.  

og en ting til WE`LL BE BACK.

                                                                                              Chief.


1 4 all and all 4 1



Utrolig bra chief !!
Du er inne i varmen så det holder virker det som, og leverer flott skrivarbeid til glede for oss andre

flynn

Øystein E

Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #28 på: September 02, 2007, 20:14:07 »
Skal prøve å få et leserinnlegg fra leeds - southend til neste tpn.
Og "Leeds-4-Eva" til deg vil jeg si takk for at minnet meg på at det finnes Tetley's bitter.
Gikk noen pints i løpet av helgen. Faktisk ingen john smiths.
 

Øystein E

Re: Reisesskildringer fra "På tur med Leeds United"
« Svar #29 på: September 10, 2007, 21:40:24 »
Har sendt min reiseskildring fra Leeds - Southend turen til redaktøren i TPN.
Sitter å lurer litt på når jeg skal legge det inn på forumet?
Det vil si FØR eller ETTER at neste TPN kommer ut?
Ã… JA, dersom det kommer med i neste TPN da?
Hilsen en lurende og litt tvilende Øystein.

Håper at Torgeir, Ole Morten,Trygve og MIkkel tåler at navnene deres nevnes et par ganger :)
Selvfølgelig bare gode ord om dere alle :)