Gyldne øyeblikk!

Started by fmtj, June 26, 2006, 16:29:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fmtj

Det er rart hva man legger seg på minnet. Jeg husker på syttitallet da en satt og ventet på sportsrevyen søndagskvelden for å se om de kanskje hadde klipp fra Leeds sin kamp på lørdag. Hlgekampene gikk jo likt, kl. 16.00 norsk tid lørdag. Tippekampen ble ikke offentliggjort før fredag osv. osv. Da var en virkelig sulteforet på både info og bilder om engelsk fotball. Mandagene hadde lokalavisene en samlereportasje kjøpt fra NTB der det var noen få ord om hvert lag.
Jag husker et klipp på sporsrevyen. Leeds spilte mot QPR, borte tror jeg. Peter Lorimer fikk ballen rett på utsiden av 16- meteren og klemte til på volley. Phil Parkes, QPR`s fantastiske keeper hadde ikke en sjanse. Leeds vant 2-1 tror jeg. Dette var en helt vanlig ligakamp, men det har brent seg fast i minnet. Kan noen andre huske dette klippet og når det var en gang på syttitallet?
Hukser også Yeboah`s kjempegoal mot Liverpool, men når? Og fra moderne tid Kewells scoring i 3-2 kampen mot Arsenal. Seaman måtte strekke våpen, sveisen kom nesten i uorden! Men, jeg og datoer og slikt....! Har andre slike minner som har brent seg fast, selv om det er fra vanlige ligakamper så kom med dem! Det er gøy å mimre når det er tørke vedrørende slike øyeblikk!
Yeboahs vitne

Speedy

Var det ikke Viduka som scora da? Hvis det var den kampen der vi sikra ny plass i PL du tenker på.

Jon R

Joda, det var Viduka som scoret 3-2 målet borte mot Arsenal, men Kewell scoret en cracker tidlig i kampen som gav oss føringen 1-0. [:p]

Yeboah scoret mot Liverpool i august 95, i en tv sendt kamp på Sky. Gyldent øyeblikk så det holder. Så den på stedet, som var Leeds fansens faste møteplass i Oslo på den tiden. [:)]

Kan ikke huske denne Lorimer scoringen din. Er du sikker på at det var en bortekamp og at den endte 2-1? I såfall bør det være mulig å finne ut av ved hjelp av vår venn Google...[8D]

Jon R.
Jon R.

stian

det var nok viduka som scoret den, ja.

Et av de beste øyeblikkene fra våre glansdager er etter min mening da Rio Ferdinand stanget inn 2-1 mot Liverpool. Tror det var i 2001. Rio sprang rundt og gjorde sin (ikke alt for velkjente) pistol-gest. Jeg så kampen sammen med flere av mine Liverpool-venner, så det var et stort, stort øyeblikk å kunne hovere skikkelig.

Fikk desverre dobbel dose hovering tilbake noen år etter, da Kewell scoret mot oss rett etter overgangan til Liverpool...

'I can see the carrot at the end of the tunnel.' - STUART PEARCE

fmtj

Viduka scoret fra noe som luktet skikkelig offside ja, men Kewell hadde et kjempeskudd i hva jeg omtaler som 3-2 kampen, ikke 3-2 målet!

quote:
Originally posted by stian

det var nok viduka som scoret den, ja.

Et av de beste øyeblikkene fra våre glansdager er etter min mening da Rio Ferdinand stanget inn 2-1 mot Liverpool. Tror det var i 2001. Rio sprang rundt og gjorde sin (ikke alt for velkjente) pistol-gest. Jeg så kampen sammen med flere av mine Liverpool-venner, så det var et stort, stort øyeblikk å kunne hovere skikkelig.

Fikk desverre dobbel dose hovering tilbake noen år etter, da Kewell scoret mot oss rett etter overgangan til Liverpool...

Yeboahs vitne

fmtj

Er temmelig sikker på at det ble 2-1, men ikke om det var i London eller hjemme på ER[?]

quote:
Originally posted by Jon R

Joda, det var Viduka som scoret 3-2 målet borte mot Arsenal, men Kewell scoret en cracker tidlig i kampen som gav oss føringen 1-0. [:p]

Yeboah scoret mot Liverpool i august 95, i en tv sendt kamp på Sky. Gyldent øyeblikk så det holder. Så den på stedet, som var Leeds fansens faste møteplass i Oslo på den tiden. [:)]

Kan ikke huske denne Lorimer scoringen din. Er du sikker på at det var en bortekamp og at den endte 2-1? I såfall bør det være mulig å finne ut av ved hjelp av vår venn Google...[8D]

Jon R.

Yeboahs vitne

ForeverLeeds

stian

quote:
Originally posted by ForeverLeeds

http://www.youtube.com/watch?v=FIqc0CPq36E&search=leeds

hehe

Hvem er den sinnsyke kommentatoren?? Utrolig kommentar når reprisen kom: "He's offside as well, which makes it even better!"

Leedsulf

quote:
Originally posted by stian
Hvem er den sinnsyke kommentatoren?? Utrolig kommentar når reprisen kom: "He's offside as well, which makes it even better!"

Hehe, det er visst noen fra waccoe som har mekka det der. [:D]

Jon R

Denne tråden er nok et eksempel på at folk svarer på innlegg i hytt i pine, uten å lese teksten, eller følge tråden først. Goddag mann. [8D]

Jon R.
Jon R.

HåvardK

quote:
Originally posted by Jon R

Denne tråden er nok et eksempel på at folk svarer på innlegg i hytt i pine, uten å lese teksten, eller følge tråden først. Goddag, mann!  [8D]

Jon R.

Økseskaft.

veteranen

quote:
Originally posted by fmtj

Det er rart hva man legger seg på minnet. Jeg husker på syttitallet da en satt og ventet på sportsrevyen søndagskvelden for å se om de kanskje hadde klipp fra Leeds sin kamp på lørdag. Hlgekampene gikk jo likt, kl. 16.00 norsk tid lørdag. Tippekampen ble ikke offentliggjort før fredag osv. osv. Da var en virkelig sulteforet på både info og bilder om engelsk fotball. Mandagene hadde lokalavisene en samlereportasje kjøpt fra NTB der det var noen få ord om hvert lag.
Jag husker et klipp på sporsrevyen. Leeds spilte mot QPR, borte tror jeg. Peter Lorimer fikk ballen rett på utsiden av 16- meteren og klemte til på volley. Phil Parkes, QPR`s fantastiske keeper hadde ikke en sjanse. Leeds vant 2-1 tror jeg. Dette var en helt vanlig ligakamp, men det har brent seg fast i minnet. Kan noen andre huske dette klippet og når det var en gang på syttitallet?Hukser også Yeboah`s kjempegoal mot Liverpool, men når? Og fra moderne tid Kewells scoring i 3-2 kampen mot Arsenal. Seaman måtte strekke våpen, sveisen kom nesten i uorden! Men, jeg og datoer og slikt....! Har andre slike minner som har brent seg fast, selv om det er fra vanlige ligakamper så kom med dem! Det er gøy å mimre når det er tørke vedrørende slike øyeblikk!

Jeg husker denne scoringen meget godt. Dette var i 75/76 sesongen, og kampen gikk på Elland Road høsten 75. Suseren fra Lorimer gikk inn helt opp i krysset. Jeg spurte Peter en gang om han husket denne scoringen, men det gjorde han ikke. God hukommelse er ikke det den mannen er mest kjent for! [:)]

2-1 målet var det Allan Clarke som sto for. QPR-stopperen McLintock hadde tilsynelatende full kontroll da Clarke begynte å presse og stresse ham, og McLintock bommet fullstendig da han prøvde å sende ballen tilbake til keeper Parkes. Clarke snappet ballen og på vanlig iskald sniffer-vis sendte han ballen i buret.
Disse scoringene har jeg seinere ikke sett på noen videoer, men det gjør ingenting så lenge jeg har dem lagret i min Leeds-fil i toppetasjen. [:)]

I ettertid kan man si at det var synd at vi vant den kampen, for det kostet i realiteten QPR ligamesterskapet. Da sesongen var over havnet de ett bittert poeng bak Liverpool.[V]

bmoen

Her er fakta fra kampen:

ARSENAL - LEEDS 2 - 3 (1 - 1)
Highbury. Tilskuere: 38127. Dommer: Alan Wiley, Burntwood - 7 p. Gult kort: Arsenal: D. Bergkamp, M. Keown, Leeds: M. Viduka. Mål: 0-1 (5) H. Kewell (J. Wilcox), 1-1 (30) T. Henry, 1-2 (48) I. Harte, 2-2 (63) D. Bergkamp (R. Pires), 2-3 (88) M. Viduka (D. Matteo). Innbyttere: Arsenal: N. Kanu 21 min. for K. Touré, J. Pennant 15 min. for S. Wiltord, G. van Bronckhorst 11 min. for R. Pires, Leeds: S. Johnson 11 min. for H. Kewell.

quote:
Originally posted by Speedy

Var det ikke Viduka som scora da? Hvis det var den kampen der vi sikra ny plass i PL du tenker på.

BMo
BMo - Leeds-fan siden 1964

Dennis

Det var en fantastisk kamp! A tingling sensation på ryggen :D

Marching On Together!
Marching on together!

rd1

I samme sesong som 1-0 suseren til Yeboah mot Lpul, hadde Yeboah to fantastiske mål mot Wimbeldon i en kamp vi vant 4-2. Det ene målet kommer etter at han dribbler 2-3 stk og knaller ballen i krysset fra 16-17 meter! et vidunderlig mål.

I en FA kåring (rundt 97) over de beste målen i øverste div i england havnet Yeboah sine mål mot wimbeldon og lpul på 7 og 3 plass.. Vinneren: R. Wallace for leeds mot et eller annet lag (tottenham?).. han dribbler seg fra egen banehalvdel forbi alle spillere og knuser ballen i mål!

"Who needs Cantona??"
"Who needs Cantona??"

Dennis

Husker du tv-serien Goal!?

Der ble de to scoringene nr 1 og 2 =)

Marching On Together!
Marching on together!

Masinga

quote:

Jag husker et klipp på sporsrevyen. Leeds spilte mot QPR, borte tror jeg. Peter Lorimer fikk ballen rett på utsiden av 16- meteren og klemte til på volley. Phil Parkes, QPR`s fantastiske keeper hadde ikke en sjanse. Leeds vant 2-1 tror jeg. Dette var en helt vanlig ligakamp, men det har brent seg fast i minnet. Kan noen andre huske dette klippet og når det var en gang på syttitallet?

Det var ikke hjemmekampen mot QPR i okt. 1975?

Jeg har også slike minner fra Sportsrevyen. Bl.a. husker jeg klart og tydelig en scoring av Lorimer fra ca. 5 meters hold, der ballen ble skutt (knallhardt som vanlig) i bakken og opp i nettaket. Det var i ligaåpningen, men jeg husker ikke mot hvem og når. Jeg har ikke sett scoringen igjen siden. Ã...rstallet må være +/- 1975.

Masinga, medl.nr. 1250
Masinga, medl.nr. 1250

fmtj

Takk skal du ha for svaret, 75-76 altså...begynner å bli noen år siden gitt! Husker også en tippekamp, Stoke- Leeds der Allan Clarke scoret to mål og våre gutter ledet 2-0 til pause. Dessverre raknet det i 2. omg. og Stoke vant 3-2. Likevel hsuker jeg kampen og må jeg innrømme nedturen. Altså ikke et gyldent øyeblikk, men noe som også sitter dypt i minnet. Det samme gjelder en kamp der Notman Hunter var i ren nevekamp med en motspiller, kan ha vært Francis Lee i Stoke faktisk. Begge fikk vel marsjordre. Husker ikke om det var samme kamp, men det kan det ha vært!

quote:
Originally posted by veteranen

quote:

Jag husker et klipp på sporsrevyen. Leeds spilte mot QPR, borte tror jeg. Peter Lorimer fikk ballen rett på utsiden av 16- meteren og klemte til på volley. Phil Parkes, QPR`s fantastiske keeper hadde ikke en sjanse. Leeds vant 2-1 tror jeg. Dette var en helt vanlig ligakamp, men det har brent seg fast i minnet. Kan noen andre huske dette klippet og når det var en gang på syttitallet?Hukser også Yeboah`s kjempegoal mot Liverpool, men når? Og fra moderne tid Kewells scoring i 3-2 kampen mot Arsenal. Seaman måtte strekke våpen, sveisen kom nesten i uorden! Men, jeg og datoer og slikt....! Har andre slike minner som har brent seg fast, selv om det er fra vanlige ligakamper så kom med dem! Det er gøy å mimre når det er tørke vedrørende slike øyeblikk!

Jeg husker denne scoringen meget godt. Dette var i 75/76 sesongen, og kampen gikk på Elland Road høsten 75. Suseren fra Lorimer gikk inn helt opp i krysset. Jeg spurte Peter en gang om han husket denne scoringen, men det gjorde han ikke. God hukommelse er ikke det den mannen er mest kjent for! [:)]

2-1 målet var det Allan Clarke som sto for. QPR-stopperen McLintock hadde tilsynelatende full kontroll da Clarke begynte å presse og stresse ham, og McLintock bommet fullstendig da han prøvde å sende ballen tilbake til keeper Parkes. Clarke snappet ballen og på vanlig iskald sniffer-vis sendte han ballen i buret.
Disse scoringene har jeg seinere ikke sett på noen videoer, men det gjør ingenting så lenge jeg har dem lagret i min Leeds-fil i toppetasjen. [:)]

I ettertid kan man si at det var synd at vi vant den kampen, for det kostet i realiteten QPR ligamesterskapet. Da sesongen var over havnet de ett bittert poeng bak Liverpool.[V]

Yeboahs vitne

veteranen

quote:

Takk skal du ha for svaret, 75-76 altså...begynner å bli noen år siden gitt! Husker også en tippekamp, Stoke- Leeds der Allan Clarke scoret to mål og våre gutter ledet 2-0 til pause. Dessverre raknet det i 2. omg. og Stoke vant 3-2. Likevel hsuker jeg kampen og må jeg innrømme nedturen. Altså ikke et gyldent øyeblikk, men noe som også sitter dypt i minnet. Det samme gjelder en kamp der Notman Hunter var i ren nevekamp med en motspiller, kan ha vært Francis Lee i Stoke faktisk. Begge fikk vel marsjordre. Husker ikke om det var samme kamp, men det kan det ha vært!

Stoke-kampen som du tenker på gikk vinteren 74. Før denne kampen hadde vi spilt 28 ligakamper uten å tape en eneste gang, og det så unektelig lyst ut da Bremner og Clarke ga oss en 2-0 ledelse i første omgang. Men Stoke hadde et sterkt lag på den tiden, og de scoret to ganger før pause. I annen omgang scoret så den knallharde stopperen, Dennis Smith, seiersmålet. Kan også nevne at dette utviklet seg til å bli en skikkelig knokkelkamp. Johnny Giles ble skadet og måtte gå ut. Og vår keeper, David Harvey, fikk seg også en smell og haltet det meste av annen omgang.

Men det jeg husker best fra denne kampen er Bremners scoring. Vi fikk et frispark på drøye 20 meter og alle gjorde seg klar for en Lorimer-kanon. Stoke-keeper, John Farmer, var ute i feltet for å dirigere muren da dommeren ga klarsignal for at frisparket kunne taes. Bremner reagerte lynkjapt og satte ballen i tomt bur! Dette resulterte i full forrvirring på Victoria Ground - og hemningsløse jubelscener hjemme i stua hos unge, lovende undertegnede! [:D]

Slagsmålet mellom Hunter og Lee skjedde på Baseball Ground i Derby, seinhøsten 75. Denne hendelsen har jeg beskrevet ganske utførlig i en tidligere tråd... [:)]

Asbjørn

quote:
Stoke-kampen som du tenker på gikk vinteren 74. Før denne kampen hadde vi spilt 28 ligakamper uten å tape en eneste gang, og det så unektelig lyst ut da Bremner og Clarke ga oss en 2-0 ledelse i første omgang. Men Stoke hadde et sterkt lag på den tiden, og de scoret to ganger før pause. I annen omgang scoret så den knallharde stopperen, Dennis Smith, seiersmålet. Kan også nevne at dette utviklet seg til å bli en skikkelig knokkelkamp. Johnny Giles ble skadet og måtte gå ut. Og vår keeper, David Harvey, fikk seg også en smell og haltet det meste av annen omgang.

Men det jeg husker best fra denne kampen er Bremners scoring. Vi fikk et frispark på drøye 20 meter og alle gjorde seg klar for en Lorimer-kanon. Stoke-keeper, John Farmer, var ute i feltet for å dirigere muren da dommeren ga klarsignal for at frisparket kunne taes. Bremner reagerte lynkjapt og satte ballen i tomt bur! Dette resulterte i full forrvirring på Victoria Ground - og hemningsløse jubelscener hjemme i stua hos unge, lovende undertegnede! [:D]

Slagsmålet mellom Hunter og Lee skjedde på Baseball Ground i Derby, seinhøsten 75. Denne hendelsen har jeg beskrevet ganske utførlig i en tidligere tråd... [:)]

Det er vel på tide & krype til korset og innrømme at dette er den første Leedskampen jeg bevisst husker - med meg som Leedssupporter...

Jeg har jo tidligere flagget Barcelona-semien i '75 her...

Men jeg husker så godt jeg var ute i vinduet foran denne Stokekampen og oppglødd fortalte naboen (nå Frp-ordfører [V][V][V]) at det skulle serveres Leeds på tv denne dagen [:)][:)][:)]

...og så endte det altså med tap [V]

Jaja.

All of Rubin's cards were marked in advance
The trial was a pig-circus, he never had a chance
The judge made...
B.Dylan
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

veteranen

quote:
Originally posted by Asbjørn

Det er vel på tide & krype til korset og innrømme at dette er den første Leedskampen jeg bevisst husker - med meg som Leedssupporter...

Jeg har jo tidligere flagget Barcelona-semien i '75 her...

Men jeg husker så godt jeg var ute i vinduet foran denne Stokekampen og oppglødd fortalte naboen (nå Frp-ordfører [V][V][V]) at det skulle serveres Leeds på tv denne dagen [:)][:)][:)]

...og så endte det altså med tap [V]

Jaja.

Vel, da kan vi vel trekke følgende konklusjon: Nedturen startet da Asbjørn ble supporter!
Du har ikke vurdert å begynne å holde med Man U eller Liverpool, da...? [8D]

At naboen endte opp som Frp-ordfører, tolker jeg som nok en bekreftelse på elendigheten... [}:)]

Asbjørn

quote:
Vel, da kan vi vel trekke følgende konklusjon: Nedturen startet da Asbjørn ble supporter!
Du har ikke vurdert å begynne å holde med Man U eller Liverpool, da...? [8D]

Det har ikke slått tenksomme deg at det jo begynte riktig så bra da, 2-0 - og det bare etter 1.omgang... [:)]

Og seriemesterskap i 1.sesong (mer enn du klarte tenker jeg, ja [8D])

Manchester-supporter ble jeg ikke engang da man forsøkte å kjøpe meg med en Manchester-bag engang (der trøstet jeg meg med at både Jordan & McQueen var avbildet [:)]).

All of Rubin's cards were marked in advance
The trial was a pig-circus, he never had a chance
The judge made...
B.Dylan
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

fmtj

Joe Jordan husker jo mange veldig godt, den digre tannlause hodespesialisten! Noen som kan skrive om store øyeblik med ham?
Selv kan jeg nevne at jeg hsuker det store skotske landslaget med Lorimer og Bremner da de spilte mot Zaire og vant 2-0, tror Lorimer scoret den gangen. Hvilket VM? Var det 1974 i Tyskland tro? Det føsrte VM jeg for min del var gammel nok til vrikelig å følge med i.
Gordon McQueen var jo også en av våre store. Dersom noen kan fortelle glimt av storhet om de to skottene Jordan og McQueen ville det vært flott. Jeg har skikkelig sans for denne mimringen...ihvertfall iintil det blir nytt å glede seg over[^]
Yeboahs vitne

fmtj

PS! Takker veteranen for hans kunnskap som deles rundhåndet ut til en gammel Leedsgal, også veteran, men med langt dårligere hukommelse!
Yeboahs vitne

Thomas

quote:

Selv kan jeg nevne at jeg hsuker det store skotske landslaget med Lorimer og Bremner da de spilte mot Zaire og vant 2-0, tror Lorimer scoret den gangen. Hvilket VM? Var det 1974 i Tyskland tro? Det føsrte VM jeg for min del var gammel nok til vrikelig å følge med i.

Det stemmer. Billy Bremner hadde også en heller uheldig uttalelse om en av Zaires spillere som det til og med ble skrevet en sang om..

DON REVIE

Xern

Tar frem en eldgammel tråd for å dele et "gyldent øyenblikk"  :)

"15 Points, who gives a ...!"
"We're super-leeds and we're going up!"

https://www.youtube.com/watch?v=p5JPrf4XjVY

:D :D
Noen mennesker tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikke den innstillingen. Det er atskillig mer alvorlig enn som så. - Bill Shankly