Skrevet av Emne: Real ale pubcrawl - en slags reiseskildring....  (Lest 4795 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Real ale pubcrawl - en slags reiseskildring....
« på: Juni 30, 2006, 18:06:24 »
En av de faste holdepunktene i min Leedstilværelse har blitt en høsttur til Yorkshire, hvor ekstensive pubrunder har blitt en vel så viktig ingrediens som fotball – og om Leeds Utd skulle skuffe, gjør aldri pubene det!! Har i hvert fall funnet et knippe puber som har bra utvalg i real ales, og som aldri har servert meg dårlige varer...

Den faste runden er som følger:

FREDAG
Tidlig flight Oslo-Mancester , springmarsj gjennom Scum Airport med halvveis lukkede øyne, tog til Leeds, bredt smil når jeg vinker farvel til Maine Road City Of Manchester Stadium på vei ut av byen. Tidlig innsjekk på Marriott og en gjerne en ørliten smaksprøve single malt medbragt fra taxfreehyllene på Gardermoen. Shopping Leeds United Store i sentrum.

1. Stopp – Baroque Dr Okell's (Vestendenden av Headrow)
Moderne upmarket pub/utested over tre etasjer, med spennende utvalg i real ales. Utgangspunktet i ales fra Okell Brewery på Isle of Man. Blir støyende utover kvelden, og ikke noe blivende sted for en sedat 40-åring.

2. Stopp – The Victoria Hotel (Great George Street)
Bra Tetleys og Black Sheep, og tidvis spennende guestales.  Ã†rverdig gammel pub som har bevart mye av den gamle engelske pubstilen.. Verdt å sitte ei stund for å suge inn stemningen, særlig om en får okkupert et av vindusbordene.

3. Stopp – The Palace (østenden av Kirkgate)
Min desiderte favorittpub. Alltid bra utvalg av nasjonale og lokale ales – derav svært mange guestales som regel av meget høy kvalitet, samt også bra pubmat. Suveren beliggenhet, mange utebord. Verdt å sitte en lang stund - går evt rett til 6. stopp.

4. Stopp – The Adelphi (Hunslet Road, ved Tetleys brewery)
Omtrent ikke noe annet utvalg enn Tetleys, men til gjengjeld noe av den beste Tetleys i byen. Slitent sted.

5. Stopp – The Grove Inn (Holbeck, litt sør for Hilton hotell)
Pub av den virkelig gamle sorten, fordelt over mange små rom. Bra utvalg i guest ales. Pratsomt klientell, og hyppige intimkonserter med folk/roots/blues/visesang – særdeles uformelt og tidvis svært fornøyelig.

6. Stopp – Scarbrough Hotell (Bishopgate street, v jernbanestasjonen)
Stort og romslig og lett å finne sitteplass også seint på kvelden. Eksepsjonell Tetleys, og en ny rekke med guestales hver uke (men mye rart, og vel verdt å holde seg til halfpints av øl man ikke kjenner fra før) Kort beliggenhet til det meste, og krabbeavstand hjem til Marriott.


LØRDAG
Prematch formiddag i Leeds er alltid en særs stemningsfull opplevelse, og av ren overtro –  smaker ikke noe øl eller pubbesøk før jeg er vel plassert ute hos Lorimer ved 13-tida. Stikker innom Morrisons supermarket i Merrion centre for å handle med noen bokser Tetleys hjem.

1. Stopp – Commercial Inn. (you know....)
Theakstons  - to pints. Kvaliteten har bedret seg de siste åra, men Commercial har jevnt over aldri gitt de store ølopplevelsene.

(kamp)

2. Stopp – The Grove Inn
Passeres på veien når en går fra Elland Road og inn mot sentrum. Finner gjerne lenestolen i nonsmoking-rommet og leser ferdig kampprogrammet over et par pints fra dagens selection av guest ales.

(pubrunde i sentrum etter innfallsmetoden: Whitelocks, Wrens, Prince of Wales, Viaduct, Hogs Head mfl)

Siste Stopp – The Palace
(som gjerne har Skysports m fotballoppsummering stående på utover kvelden…)


SØNDAG
York og søndagsavisene: Maltings, The Ackhorne, The Last Drop Inn, Three Legged Mare, Blue Bell, The Black Swan, The Cross Keys (om det er fotball på TV)


Høstens ’crawl’ blir gjennomført ved ligaåpningen i august.

Det er for øvrig med sorg jeg må melde at Leeds Camra tilnærmelsesvis har lagt ned sine innholdsrike websider – hvor en bl.a. kunne finne en blogg med hyppige oppdateringer på hvilke guestales som til enhver tid var tilgjengelig bl.a. på Scarbrough Hotel. Noen websites kunne jeg gjerne ha betalt for å ha åpne... Sukk.

http://www.pubutopia.com/pubs/L/Leeds/




midjo

Friend of Laphroaig

http://www.laphroaig.com
« Siste redigering: August 08, 2006, 06:06:03 av midjo »
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

Sverre

Re: Real ale pubcrawl - en slags reiseskildring....
« Svar #1 på: Juni 30, 2006, 19:00:16 »
Takk Trond!

Glimrende anbefalinger...

Den som ikke har prøvd en slik runde i byen, har her mange GODE tips!
 

Robert H.

Re: Real ale pubcrawl - en slags reiseskildring....
« Svar #2 på: Juli 02, 2006, 17:50:01 »
Vakkert midjo! Intet gjør meg mer lysten på en ny Leeds-tur til høsten en slike "reise-skildringer".

Tom S

Re: Real ale pubcrawl - en slags reiseskildring....
« Svar #3 på: Juli 02, 2006, 22:57:19 »
Veldig fin oppsummering av byens vannhull!

No slipper ein å sitte på hotellrommet å kjede seg når ein er i byen, her er mye å velge i!!



WE'RE LEEDS AND PROUD!!!
COME ON LEEDS !!

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Re: Real ale pubcrawl - en slags reiseskildring....
« Svar #4 på: August 08, 2006, 06:00:44 »
Edit: Baroque har skiftet navn til Dr Okell's.

På en fredag kveld - når lokalet er fullt av folk - er de for øvrig fullt kapable til å sende live rugby på samtlige Tv-skjermer akkompagnert av The Beatles 'A Day In The Life' på larmende høyt volum....

Edit #2: Og Maine Road er selvsagt erstattet av City Of Manchester Stadium....

midjo

Friend of Laphroaig

http://www.laphroaig.com
« Siste redigering: August 08, 2006, 06:07:04 av midjo »
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....