Skrevet av Emne: Legende: Lucas Radebe  (Lest 17438 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

h.b

  • Gjest
Sv: Lucas Radebe
« Svar #30 på: Juli 24, 2011, 15:20:34 »
Radebe blir aldri trener i Leeds sålenge SG er manager. SG vil se på det som et tap for hans tankegang hvis Radebe over hans hode blir ansatt

ollan

Sv: Re: Sv: Lucas Radebe
« Svar #31 på: Juli 24, 2011, 15:31:03 »
Radebe blir aldri trener i Leeds sålenge SG er manager. SG vil se på det som et tap for hans tankegang hvis Radebe over hans hode blir ansatt
Det er vel nok av eksempler på at store spillere ikke blir noen gode managere.....blant annet flere i Leeds..ønsker å huske Lucas som en fantastisk spiller og medmenneske som jeg har snakket med 2 ganger. For jeg har lite lyst til å bli en supporter som kommer til å hyle om Lucas sin avgang pga dårlige res...sånn som de fleste gjorde her inne med bla annet Macca,Eddie og for de som husker når Billy prøvde seg...(før nettet sin tid) Gordon var jo en stor spiller med ubetydelig suksess som manager i England....bevares lykkes jo bra i Celtic,men i Skotland er jo det 50% sjanse for å lykkes så lenge en er manager i Glascow

mot,så fortsetter vi denne diskusjonen i Sandefjord ;-)

ollan
Ollan

Hallgeir *

Sv: Lucas Radebe
« Svar #32 på: Juli 24, 2011, 15:37:38 »
 Jeg gidder ikke hive meg på en langvarig diskusjon, men jeg tør minne om hvordan det har gått når nostalgien har fått komme foran fornuften mht ansettelse av manager/trener.

 Billy Bremner er sannsynligvis den "største" spilleren gjennom tidene i klubben, Allan Clarke og Eddie Gray ingen smågutter de heller. Vi vet alle hvordan det gikk.

 Mitt poeng er at det ikke er noen automatikk i at en stor spiller blir en god trener eller god manager. Kanskje hadde Radebe klart seg bra? Si gjerne at "det kan ikke bli verre enn det er nå". Noen mener tydeligvis det, og dem om det.

 Selv synes jeg det blir som i politikken. Man lover skattelette, for det er det folk vil høre.
Super Leeds since 1968

DenHviteYeboah

Sv: Lucas Radebe
« Svar #33 på: Juli 24, 2011, 18:02:44 »
Jeg gidder ikke hive meg på en langvarig diskusjon, men jeg tør minne om hvordan det har gått når nostalgien har fått komme foran fornuften mht ansettelse av manager/trener.

 Billy Bremner er sannsynligvis den "største" spilleren gjennom tidene i klubben, Allan Clarke og Eddie Gray ingen smågutter de heller. Vi vet alle hvordan det gikk.

 Mitt poeng er at det ikke er noen automatikk i at en stor spiller blir en god trener eller god manager. Kanskje hadde Radebe klart seg bra? Si gjerne at "det kan ikke bli verre enn det er nå". Noen mener tydeligvis det, og dem om det.

 Selv synes jeg det blir som i politikken. Man lover skattelette, for det er det folk vil høre.
Er helt enig i det du skriver, men jeg har aldri utnevt Radebe til manager.Jeg bare mener at han kanskje bør være en del av trenerteamet som har ansvar for forsvaret.Det trenger ikke være akkurat Lucas, men forslo ham siden han er den han er.For min del kan de godt innlemme Adams eller en annen gammel forsvarskjempe.Det beste hadde vært å hatt George Graham som defensiv trener :) men det vil jo aldri skje.Poenget mitt er at dette bør bli bedre,noe jeg tror mange er enig i, men har ledelsen gjort noen grep innenfor denne sesongen....ser ikke slik ut :( men hvis folk mener at det er akseptabelt å slippe inn 70 mål på en sesong så kan vi jo bare slutte å diskutere ;)

jarle

Sv: Lucas Radebe
« Svar #34 på: Juli 24, 2011, 20:28:59 »
noen her som ikke forstår forskjell på trener eller manager tydeligvis... ikke rart det er litt tungt å bli forstått her enekelte ganger... ;)

Rudi G.

  • Gjest
Sv: Lucas Radebe
« Svar #35 på: Juli 24, 2011, 21:24:07 »
Hadde sikkert vært fint å fått hjem Lucas, for all del, men det viktigste må jo være å få inn noen som har peiling!

Per Arne

Sv: Lucas Radebe
« Svar #36 på: Juli 24, 2011, 22:14:22 »
Radabe er en av mine absolutte favoritter gjennom årene med Leeds, men man skal være dugelig naiv om man tror at en tidligere storspiller automatisk blir en dyktig trener.

Hallgeir *

Sv: Lucas Radebe
« Svar #37 på: Juli 24, 2011, 22:17:03 »
noen her som ikke forstår forskjell på trener eller manager tydeligvis... ikke rart det er litt tungt å bli forstått her enekelte ganger... ;)

 Jeg skrev trener/manager fordi det til slutt er manageren som sitter med ansvaret. Du behøver ikke å være så kjepphøy.  ;) Stort sett har jeg kontroll over hva jeg skriver, men kommer jeg i skade for å feilinformere/ skrive noe som definitivt er feil, skal jeg være den første til å beklage. Akkurat det føler jeg ingen grunn til her.

 God diskusjon videre. Tråden skal i alle fall ikke kjøres i grøfta av undertegnede.
Super Leeds since 1968

Hallgeir *

Sv: Lucas Radebe
« Svar #38 på: Juli 24, 2011, 22:22:20 »
Radabe er en av mine absolutte favoritter gjennom årene med Leeds, men man skal være dugelig naiv om man tror at en tidligere storspiller automatisk blir en dyktig trener.

 To sjeler - en tanke!  8)
Super Leeds since 1968

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28803
  • Total likes: 2608
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Lucas Radebe
« Svar #39 på: Februar 11, 2012, 19:48:59 »
...på en slik dag er det greit å koble litt av med andre ting.

TV2s Premier League-panel har 'kåret' sitt Afrika-lag fra Premier League-historien*, og gledelig nok er Leeds representert med sine to største Afrika-stjerner fra denne tidsepoken: Lucas Radebe er midtstopper nr 1, mens Tony Yeboah nådde benken.

*egentlig irriterer meg det grenseløst dette at alle slike kåringer bare skal være fra Premier League startet opp i '92. Late journalister som ikke gidder å kjenne sin historie, sier jeg om den saken  ::)

http://www.tv2.no/sport/fotball/england/dette-er-tidenes-afrikanske-premier-leagueellever-3702082.html

Sitat
Midtstopper 1: Lucas Radebe
 På midtstopperplass var også alternativene flere. Blackburns gigant Christopher Samba var en kandidat, og det samme var Taribo West, som var innom Derby i 2000/2001-sesongen. Til slutt falt man likevel ned på eks-Leeds-stopper Lucas Radebe og nåværende Manchester City-spiller Kolo Touré.
Lucas Radebe var en koloss for Leeds-laget som preget toppen av Premier League på siste halvdel av 90-tallet. Etter £250 000-overgangen fra Kaizer Chiefs i 1994 etablerte han seg etter hvert som en av balløyas mest markante stoppere, og ble linket til overganger til både Manchester United og AC Milan. Men sør-afrikaneren forble lojal mot sitt Leeds United, og den dag i dag synges hans navn på Elland Road når Leeds spiller kamper. 


Sitat
Benken: Anthony Yeboah
Den siste plassen på benken på tidenes lag går til en mann som for all ettertid vil bli husket for sine spektakulære scoringer. Anthony Yeboah fra Ghana var mannen som i sin tid fikk Svein Mathisen til å hyle av begeistring. «Ta dette målet, og heng det opp på veggen», ropte TV 2s kommentator da Yeboah herjet i innledningen av 1995-sesongen.
 
Allerede vinteren før ble Yeboah hentet til Elland Road, da Eintracht Frankfurt solgte sin store stjerne for £3,4 millioner. Etter to sesonger som toppscorer i Bundesliga tok Yeboah også Premier League med storm, og scoret ti mål på sine ti første kamper for klubben. Totalt den første halve sesongen ble det 12 mål på 16 kamper, blant annet inkludert et hat-trick mot Ipswich.
 
Tidlig i sin andre sesong skulle ghaneseren score målene som til evig tid vil være blant Premier League-historiens flotteste. I den første hjemmekampen for sesongen banket han inn en eventyrlig hel volley mot Liverpool, og allerede 23. september mot Wimbledon scoret han nok et vidundermål, da han trikset seg forbi og mellom fire forsvarere før han banket ballen i mål fra 25 meter. I den samme kampen scoret han også to andre mål, noe som betød at nok et hat-trick var i boks for ghaneseren.
 
Etter hvert som sesongen forløp tok skadene noe knekken på Yeboahs superform, men med scoring mot Manchester United i en råsterk 3-1-seier på selveste julaften og 12 scoringer på totalt 22 seriekamper hadde Yeboah likevel gjort nok til å bli kåret til årets spiller på Elland Road.
 
Den påfølgende sesongen ble det kun syv kamper og ingen mål, og etter hvert var forholdet til klubbens nye manager George Graham så kjølig at Yeboah ble solgt til Hamburg. Den hardtskytende ghaneseren endte på 45 Premier League kamper og 24 mål for de hvite fra Yorkshire.
 
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Håkon

Sv: Lucas Radebe
« Svar #40 på: Oktober 10, 2013, 08:02:22 »

The chief are back at the Birmingham matchen :-)

Skal signere ny bok på waterstone om lørdagen, tar kanskje en tur opp og ser om
Det er mulig og få hilse på.. Sikkert for mye folk..

Leeds for alltid

ollan

Sv: Lucas Radebe
« Svar #41 på: Oktober 10, 2013, 15:57:59 »

The chief are back at the Birmingham matchen :-)

Skal signere ny bok på waterstone om lørdagen, tar kanskje en tur opp og ser om
Det er mulig og få hilse på.. Sikkert for mye folk..
vi treffer han nok Håkon?
Ollan

Promotion 2010

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: EX-spiller: Lucas Radebe
« Svar #43 på: Juni 30, 2017, 15:04:43 »
http://thesefootballtimes.co/2017/06/30/lucas-radebe-from-being-shot-in-south-africa-to-national-icon-and-leeds-legend/


Superb and brilliantly detailed piece on Lucas Radebe. My childhood hero.

We've got a lot to thank former Leeds scout Geoff Sleight for.
« Siste redigering: Juni 30, 2017, 15:07:11 av Promotion 2010 »
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28803
  • Total likes: 2608
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: EX-spiller: Lucas Radebe
« Svar #44 på: Mai 23, 2018, 16:17:54 »
'This is where I belong. I came home,' reveals Leeds United legend Lucas Radebe


 Joe Urquhart Email Published: 13:38 Wednesday 23 May 2018
 Leeds United legend Lucas Radebe revealed that he was reminded why the city holds such a special place in his heart after witnessing Josh Warrington's defeat of Lee Selby on Saturday. Radebe, who spent 11 years with the Whites, joined the club in 1994 and went on to make over 200 appearances for Leeds whilst captaining both club and country.

The Chief joined 'Leeds Warrior' Warrington for his ring walk ahead of his IBF featherweight title showdown against Welshman Selby in which the 27-year-old went on to win in on points in an enthralling encounter in the open air of Elland Road. Radebe though revealed afterwards that he felt he had returned to his real home on a night that Warrington made history by bringing a first boxing world title to the city. "It brought back memories," Radebe told LUTV on being back in Leeds for the bout."I was sitting down and thinking, you know what, this is where I belong. I came home. That is how I felt."

 Asked whether United fans might see him back in West Yorkshire in the near future he replied: "I would love to come back again.""To see all the fans, be with the team and hopefully resurrect those friendships. We will see. Once I get in and talk to the owners and see the coaching staff and the players, it would be brilliant to come over and watch some of the games."

Radebe also gave some words of wisdom to Warrington before the showdown on Saturday and revealed that it was an occasion he felt he couldn't miss."Nights like that don't come all the time, it was a big event," added the 49-year-old."It was unbelievable. I've been following Josh on Instagram and his preparations, the way he is focused and the passion of boxing, he showed it out there tonight in this arena. In this stadium that we're so proud of."

Read more at: https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/football/leeds-united/this-is-where-i-belong-i-came-home-reveals-leeds-united-legend-lucas-radebe-1-9177245
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Promotion 2010

Sv: EX-spiller: Lucas Radebe
« Svar #45 på: August 06, 2018, 22:11:15 »
Ikke sikkert dette går i orden, men gøy:

Adam Pope

Great to see Lucas Radebe at the match yesterday. I understand his son Lucas Jr (19) who is a striker/winger is spending a week at the club on trial. #lufc


Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: EX-spiller: Lucas Radebe
« Svar #46 på: August 10, 2018, 21:47:22 »
Leeds United: Whites have ‘good chance’ of promotion says Radebe

Lee Sobot
Published: 18:00 Friday 10 August 2018
 Lucas Radebe.
Lucas Radebe.
THIRTEEN YEARS have passed club legend Lucas Radebe’s final appearance for Leeds United.


The South African star’s final outing for the Whites came in May 2005 in the season following relegation from the Premier League in which the centre-back starred.

 Pablo Hernandez celebrates his goal against Stoke City.
Pablo Hernandez celebrates his goal against Stoke City.
A decade and a half later, Radebe is yearning for Leeds to return there and believes there is a “good chance” of promotion happening in 2018 based on the proviso that new head coach Marcelo Bielsa is given squad strength in depth.


Nowadays based back in Johannesburg where he was born, Radebe made a rare return to Elland Road for United’s 2018-19 season opener against title favourites Stoke City as one of several Leeds United greats gathered to pay their respects to former Leeds United legend Paul Madeley.

The performance against Stoke is one of which Madeley would have been proud and 13 years after his own last outing at Elland Road, Radebe was also highly impressed with what he saw.


“I had greasy palms all the time, I was on the edge of my seat the whole game,” laughed the 49-year-old former defender, clearly taken with the energy, work-rate and tempo of Bielsa’s new look Leeds.

It was brilliant for me being back after a long time, especially with the atmosphere. I think the players responded well to that.

Lucas Radebe
United’s players, meanwhile, will also have been feeling the effects of the display with man-of-the-match Kemar Roofe struggling to catch his breath in a post-match interview – understandable given his superb efforts and relentless running on the pitch.

Aware of the rigours of a long and arduous season featuring 46 games even without cup competitions, it is in dealing with the demands of Bielsa’s high energy football and having a large enough squad to cope that Rabebe feels could determine whether or not Leeds finally return to the league in which he made his own name.


Assessing whether or not he had returned to Elland Road for the first game of what could turn out to be a promotion winning season, Radebe told the YEP: “We are hoping so and I think there’s a good chance.

“I think the depth is very important if you want to maintain that intensity and you want the success that we had against Stoke.

Lucas Radebe.

“Obviously, along the way there are going to be injuries and suspensions so it’s important that you keep a strong bench with the intention of taking this club back where it belongs and where it has been in the Premiership and hopefully playing in the Champions League again.

“It was brilliant for me being back after a long time, especially with the atmosphere. I think the players responded well to that.


“But I think you could see with the way the team set up with the new manager, you could see that the team is getting stronger and with a good formation.

“They looked well organised and they worked hard which is the most important thing.”

Another hard assignment now awaits Bielsa’s Leeds in the Argentinian head coach’s second game in charge tonight with United taking on another likely leading contender for promotion in Frank Lampard’s hosts Derby County.

Radebe will be among those present at Pride Park before he prepares to leave to return back home to Johannesburg and the former Whites defender says United’s opening day heroics against Stoke now need to be repeated on a game-by-game basis. That is the performance that they have got to maintain, they have got to work even harder in training and also for the new manager,” said Radebe.

“He will want to keep the consistency and not only the winning streak but playing well which I think is a big plus for this club.”


Just like Rabebe himself – who was one of the biggest pluses the club has ever seen, with ‘the Chief’ delighted to be back at Elland Road and thrilled with the rapport he has with the club’s fans 15 years after leaving.

“It’s absolutely amazing,” said Radebe.

“It’s like coming home and it’s like I’ve never left the club.

“It’s so rewarding when I look back to where we have been and where we are and my contribution towards the club being appreciated so much just makes it so very special.”

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: EX-spiller: Lucas Radebe
« Svar #47 på: Oktober 27, 2018, 09:11:06 »
From Soweto to Yorkshire


https://www.bbc.co.uk/sounds/play/w3cswv01



Her må noen enten abonnere eller legge den ut på YouTube!!!
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28803
  • Total likes: 2608
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: EX-spiller: Lucas Radebe
« Svar #48 på: Oktober 21, 2019, 19:15:27 »
Lucas og familien har brukt dagene i Leeds godt :)

Joe Crann
@YesWeCrann
 
Lucas Radebe’s son, Lucas Radebe Jnr, 20 has signed for Farsley Celtic in England’s National League North.

Bilde;
https://twitter.com/dingleburtdevTS/status/1186329401610461184?s=20



Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28803
  • Total likes: 2608
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: EX-spiller: Lucas Radebe
« Svar #49 på: Oktober 27, 2019, 09:10:47 »
Lucas fortsatt på treatment tablet :o

https://twitter.com/LucasRadebe/status/1188071907603746817?s=20

(les twitterfeeden :D )
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28803
  • Total likes: 2608
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: EX-spiller: Lucas Radebe
« Svar #50 på: Mars 24, 2021, 16:53:45 »
...fortsatt "ex-spiller" og ikke legende i tittelen :D

Leeds United Live
@liveleedsunited

Studio microphone Lucas Radebe on #LUFC

Flag of South Africa "I follow Leeds through and through, it's in my blood.  I don't think I'll stop being part of the club. Most of my life I've spent in Leeds, I had a great career there, So yes, I'm a die hard Leeds United fan."

Flexed biceps The Chief
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Bye

Sv: EX-spiller: Lucas Radebe
« Svar #51 på: Mars 24, 2021, 17:54:10 »
Må innrømme at jeg ble bekymra når Radebe-tråden plutselig dukka opp igjen, mtp. Alle legendene som har forlatt oss det siste året  :-X heldigvis ingen grunn til bekymring
Trønder i Bergen!

Hallgeir *

Sv: Legende: Lucas Radebe
« Svar #52 på: Mars 24, 2021, 18:36:13 »
Da har "The Chief" også fått legende-status.

Skulle ellers bare mangle!  8)
Super Leeds since 1968

chief

Sv: Legende: Lucas Radebe
« Svar #53 på: Mars 26, 2021, 20:33:29 »
Ja, det skulle bare mangle.. ;)
1 4 all and all 4 1