Skrevet av Emne: Praktisk organisering av årsmøtet – på TO steder.  (Lest 1891 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Praktisk organisering av årsmøtet – på TO steder.
« på: Oktober 11, 2006, 18:17:46 »
Jeg forventer at dere som jobber for å flytte møtestedet til Oslo sender inn dette som et forslag til Styret - iom at de har satt opp Styremøte i kveld.

Uavhengig av hvor årsmøtet finner fysisk sted, er det mulig å arrangere møtet parallelt på to steder. Til dette kreves ikke mer enn to høyttalende telefoner med god mikrofon/høyttaler, to egnede møtesteder, litt forberedelser, samt at Styret har en utsending – eller peker ut en ansvarlig representant – på det stedet hvor det fysiske møtet ikke foregår.

Jeg eksemplifiserer:

1)
Møtet arrangeres i Trondheim som planlagt. Møtelokalet i Trondheim er utstyrt med en høyttalende telefon som ringer opp mottakerstedet – for eksempel Oslo (men i prinsippet kan dette være hvor som helst), og overfører hele årsmøtet telefonisk.

2)
I Oslo/mottakerstedet må det finnes et egnet møtelokale – med en høyttalende telefon som mottar ’lyden’ fra Trondheim, og som kan formidle synspunkter/spørsmål over høyttalende teelfon tilbake til Trondheim.

3)
I Oslo må det utpekes en ansvarlig representant, som Styret i Luscos forhåndsgodkjenner og gir følgende mandat/oppdrag:
- Registrerer de oppmøtte medlemmer i Oslo og melder fra om oppmøtetall/stemmeberettigede pr tlf til Trondheim
- For de saker som krever avstemming - organiserer avstemming i Oslo, og formidler avstemmingsresultat pt tlf til Trondheim

4)
Rent praktisk bør også den ansvarlige i Oslo fasilitere møtet i Oslo verbalt, slik at det ikke skapes en kakofonisk situasjon hvor alle prater i munnen på hverandre over telefonen. Det er av praktiske hensyn også viktig å ha en møtefasilitator i Trondheim, som sikrer at folk prater så høyt og tydelig at lyden fanges opp av telefonen, og sikrer dialogen mellom Trondheim og Oslo.

5)
Alt skriftlig materiale som legges fra for årsmøtet i Trondheim må foreligge som kopier ved årsmøtet i Oslo.

6)
Telefon- og møtelokalekostnader - både i Oslo og Trondheim - bæres av Luscos.

Så vidt jeg kan se, er det ingenting i Luscos vedtekter som forhindrer at årsmøtet kan organiseres slik, men konseptet må selvsagt være avklart og godkjent med Styret på forhånd. JEg sender derfor forslaget til både Svend Anders og Sverre på mail iom at de har satt opp Styremøte i kveld.

Litt plundrete kan dette bli, men i den ekstraordinære situasjonen Luscos har havnet i – kreves ekstraordinære tiltak (teknisk sett finnes det mange gode muligheter til å gjennomføre konferanser/møter pr tlf og video på en langt mer hensiktsmessig måte enn skissert her, men dette krever gjerne leie av utstyr/lokaler som kan koste endel).

Det vil også kreves en bitteliten arrangementskomité i Oslo, som jeg antar går greit å få på plass gitt det engasjement ’Oslo-gjengen’ her på diskusjonssidene utviser. Jeg kan evt tilby meg å dra ’arbeidet’ i Oslo, men trenger å få med et par stykker som kan hjelpe til med å skaffe lokaler/telefon..

Synspunkter på forslaget?
(Jeg åpner i en begrenset periode ut min personlige mailadresse/tlfnummer i min personlige profil på Luscos-sidene, om noen evt ønsker å gi synspunkter uten å poste de på diskusjonssidene).

Oppmøtetallene fra de siste årsmøtene viser for øvrig et latterlig lavt oppmøte (kilde: TPN)  â€“ sjokkerende tall når en vet at Ã…rsmøtet i prinsippet er supporterklubbens øverste organ – og det eneste organ Styret tar ’ordre’ fra:

2005: 27 medlemmer (Oslo)
2004: 13 medlemmer (Bergen)
2003: 15 medlemmer (Bergen)
2002: ikke referert, men omtalt som ’sparsommelig’ (Trondheim)
2001: 9 (Trondheim)

Mvh
Trond M Evensen
Medl nr 995
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

4ever arcticwhite

Re: Praktisk organisering av årsmøtet – på TO steder.
« Svar #1 på: Oktober 11, 2006, 18:30:14 »
En annen mulighet er å leie Lyd/bilde studio, noe som vil gi enda bedre "samvirke" mellom de to stedene. Evt. kan man bruke pc og internett for å overføre bildet, og telefon for å overføre lyden.

- The future's so white, I've got to wear shades [8D]
The future's so White I've got to wear shades 8)

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Re: Praktisk organisering av årsmøtet – på TO steder.
« Svar #2 på: Oktober 11, 2006, 18:37:26 »
quote:
Originally posted by 4ever

En annen mulighet er å leie Lyd/bilde studio, noe som vil gi enda bedre "samvirke" mellom de to stedene. Evt. kan man bruke pc og internett for å overføre bildet, og telefon for å overføre lyden.

- The future's so white, I've got to wear shades [8D]



Ja - som sagt - de tekniske mulighetene ligger der, men avanserte løsninger krever mer tilrettelegging/planlegging av infrastruktur på begge sider, så det vil isåfall kreve at ingeniørene i Luscos nå melder seg til tjeneste.....
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

R - R

Re: Praktisk organisering av årsmøtet – på TO steder.
« Svar #3 på: Oktober 11, 2006, 18:43:44 »
Det kan vere så enkelt som at ein nyttar seg av skype, der kvar møtestad har ein pc med breiband, utstyrt med skype. Då ringer ein gratis, og ein kan også nytte seg av webkamera. Pcen kan tilkoblast videokanon, og bileta kan projekterast...

moglegheitene er uendelege om det berre er ynskjeleg...

I så tilfelle er det mogeleg for fleire av oss i det minste å koble seg til denne konferansen, og i det minste sjå bileta, om enn ikkje delta i avstemming.

- Rune

1. omgang: Southampton 3 Leeds 0
2. omgang: Southampton 3 Leeds 4
[:D]

Job Done Preston, *******
- Rune

Sten

Re: Praktisk organisering av årsmøtet – på TO steder.
« Svar #4 på: Oktober 11, 2006, 19:02:36 »
Mange organisasjoner bruker å samordne årsmøtet med arrangementer man vet har stort oppmøte. F.eks et seminar eller en annen begivenhet...

Pikselator (AKA Sten) -Your Friendly Forum Groundsman
Sten

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Re: Praktisk organisering av årsmøtet – på TO steder.
« Svar #5 på: Oktober 13, 2006, 15:57:43 »
Jeg har fått melding om at forslaget om å 'kringkaste' årsmøtet til f.eks. Oslo ikke er aktuelt denne gangen, men kan være interessant ved en seinere anledning.

Tilbakemeldingen er noe uklar, men det virker som Styret er opptatt av at all kommunikasjon med medlemmene vedr Ã…rsmøtet skal gå gjennom TPN. Forslag som berører organisering av Ã…rsmøtet skal derfor være inne i så god tid at evt endringer skal kunne presenteres i TPN forut for Ã…rsmøtet (min tolkning).

Jeg har IKKE lagt inn noe forslag om å flytte årsmøtet til Oslo, så evt tilbakemelding om dette får komme fra de som har lagt inn dette forslaget - evt fra Styret selv.
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

h.b

  • Gjest
Re: Praktisk organisering av årsmøtet – på TO steder.
« Svar #6 på: Oktober 13, 2006, 16:08:15 »
Kan vi få en oppklarering fra en i styret. Blir årsmøtet i Trondheim eller ble det ikke engang diskutert på dette styremøtet i å flytte det til Oslo.Og ang det å må ha det inn i TPN før det blir vurdert.Det er det reneste sludder
Slik som det er nå, så må det kunne ordnes at man legger ut en egen side på Luscos nettet hvor temaer som handler om ting på årsmøtet.Slik det er nå så vil det si at færrest mulig gidder å komme på dette møtet. Alt for gubbestyrt



McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Re: Praktisk organisering av årsmøtet – på TO steder.
« Svar #7 på: Oktober 13, 2006, 16:15:03 »
quote:
Originally posted by h.b

Kan vi få en oppklarering fra en i styret. Blir årsmøtet i Trondheim eller ble det ikke engang diskutert på dette styremøtet i å flytte det til Oslo.Og ang det å må ha det inn i TPN før det blir vurdert.Det er det reneste sludder
Slik som det er nå, så må det kunne ordnes at man legger ut en egen side på Luscos nettet hvor temaer som handler om ting på årsmøtet.Slik det er nå så vil det si at færrest mulig gidder å komme på dette møtet. Alt for gubbestyrt






Det smaker litt 'Pensjonistparti' av dette ja, men det henger nok sammen med at brorparten av medlemsmassen IKKE er aktive på web (ihvertfall ikke på disse sidene) - og heller ikke Styret selv (med Svend og tildels Sverre som hederlige unntak).
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

kloggen

  • Gjest
Re: Praktisk organisering av årsmøtet – på TO steder.
« Svar #8 på: Oktober 13, 2006, 17:17:04 »
At medlemmene ikkje deltek i diskusjonen betyr ikkje at dei ikkje les nettsidene. På forum som dette reknar ein gjerne 90-9-1, der 90% les, 9% postar innimellom, men sjeldent, 1% er aktive.

Sidan dette, i motsetning til kva mange synest å tru, ikkje er eit ope forum, men krever registrering, vil nok fordelinga vera litt annleis her. Men gjennom "Medlemmer"-peikaren i menyen øverst ser ein kor mange registrerte medlemmer dette forumet har, og kor mange av dei som postar sjelden eller aldri. Ein må sjølvsagt òg ta i betraktningat mange er sovande, dvs. registrerte men besøkjer sjeldan eller aldri.

Likevel er det klart at styret kunne informert meir på web. Om dei ynskte.



Leif Egil

Re: Praktisk organisering av årsmøtet – på TO steder.
« Svar #9 på: Oktober 13, 2006, 17:40:35 »
"At medlemmene ikkje deltek i diskusjonen betyr ikkje at dei ikkje les nettsidene. På forum som dette reknar ein gjerne 90-9-1, der 90% les, 9% postar innimellom, men sjeldent, 1% er aktive.

Sidan dette, i motsetning til kva mange synest å tru, ikkje er eit ope forum, men krever registrering, vil nok fordelinga vera litt annleis her. Men gjennom "Medlemmer"-peikaren i menyen øverst ser ein kor mange registrerte medlemmer dette forumet har, og kor mange av dei som postar sjelden eller aldri. Ein må sjølvsagt òg ta i betraktningat mange er sovande, dvs. registrerte men besøkjer sjeldan eller aldri."

Veldig bra poeng kloggen - jeg er en av de som daglig er inne å holder meg oppdatert men som rett og slett ikke har tid til å skrive så alt for mange innlegg. Regner med det fins mange slike her inne...!

Likevel er det klart at styret kunne informert meir på web. Om dei ynskte.
 

Sten

Re: Praktisk organisering av årsmøtet – på TO steder.
« Svar #10 på: Oktober 13, 2006, 18:05:16 »
quote:
Originally posted by Sotra

"At medlemmene ikkje deltek i diskusjonen betyr ikkje at dei ikkje les nettsidene. På forum som dette reknar ein gjerne 90-9-1, der 90% les, 9% postar innimellom, men sjeldent, 1% er aktive.

Sidan dette, i motsetning til kva mange synest å tru, ikkje er eit ope forum, men krever registrering, vil nok fordelinga vera litt annleis her. Men gjennom "Medlemmer"-peikaren i menyen øverst ser ein kor mange registrerte medlemmer dette forumet har, og kor mange av dei som postar sjelden eller aldri. Ein må sjølvsagt òg ta i betraktningat mange er sovande, dvs. registrerte men besøkjer sjeldan eller aldri."

Veldig bra poeng kloggen - jeg er en av de som daglig er inne å holder meg oppdatert men som rett og slett ikke har tid til å skrive så alt for mange innlegg. Regner med det fins mange slike her inne...!

Likevel er det klart at styret kunne informert meir på web. Om dei ynskte.



Dette forumet er åpent, i den forstand at hvem som helst kan bruke det, uavhengig av om man er medlem i LUSCOS eller ikke. Du har rett i at det ikke er åpent i den forstand at man ikke kan bruke det uten å registrere seg først. Forskjellen på de to blir selvsagt et definisjonsspørsmål. Jeg kan nevne at beveggrunnen for registrering var en rekke useriøse innlegg fra uregistrerte Manu-unger. Registreringen er med andre ord en pragmatisk løsning på et reelt behov, og således ikke et ledd i en spesiell politikk for drift av forumet. Vi kan gjerne la være å kreve registrering på momentet, dersom dette er ønskelig, med de konsekvenser det vil ha for seriøsitetsnivået mm.

Når det gjelder bruk av nettet i årsmøtesammenheng, eller andre offisielle eller semioffisielle vedtakssammenhenger i foreningen, så har jeg full forståelse for skepsisen. Deltakelse på forumet er bl.a avhengig av teknisk utstyr, internettoppkobling, og opplæring i bruk av datamaskin. Datamaskin med internettoppkobling er ikke noe alle har tilgang på, og å ekskludere disse fra diskusjonen vil være feil.

Pikselator (AKA Sten) -Your Friendly Forum Groundsman
Sten

lojosang

Re: Praktisk organisering av årsmøtet – på TO steder.
« Svar #11 på: Oktober 13, 2006, 20:41:13 »
Med mulige unntak for pelsjegere som overvintrer på Bouvet-øya, eller Franz Josefs Land har vel de aller fleste nordmenn betraktelig bedre tilgang til internett enn til obskure årsmøtelokaliteter som provinsene Oslo, Bergen, Trondheim eller lignende. Vi har nemlig en ordning i Norge som kalles offentlige biblioteker. [:D]

Om du åpner forumet for gud og hvermann, Sten, måtte du gis så mye kokos at verdensmarkedet på denne nøtten kollapser!
[:D]

Så lenge det er i vedtektene våre at årsmøtedetaljer skal spres gjennom TPN må vi vel forholde oss til det intil det eventuelt vedtas endringer her?
En vidåi- eller telefonkonferanse i framtiden, slik at årsmøtet kan spres til flere byer virker som et godt forslag for framtiden.

"Eg harkje lett så møkje si Mammå fekk pattene i rullå"

-Ken Bates
- Leif Olav

Sten

Re: Praktisk organisering av årsmøtet – på TO steder.
« Svar #12 på: Oktober 13, 2006, 20:50:46 »
quote:
Originally posted by lojosang

Med mulige unntak for pelsjegere som overvintrer på Bouvet-øya, eller Franz Josefs Land har vel de aller fleste nordmenn betraktelig bedre tilgang til internett enn til obskure årsmøtelokaliteter som provinsene Oslo, Bergen, Trondheim eller lignende. Vi har nemlig en ordning i Norge som kalles offentlige biblioteker. [:D]

Om du åpner forumet for gud og hvermann, Sten, måtte du gis så mye kokos at verdensmarkedet på denne nøtten kollapser!
[:D]

Så lenge det er i vedtektene våre at årsmøtedetaljer skal spres gjennom TPN må vi vel forholde oss til det intil det eventuelt vedtas endringer her?
En vidåi- eller telefonkonferanse i framtiden, slik at årsmøtet kan spres til flere byer virker som et godt forslag for framtiden.

"Eg harkje lett så møkje si Mammå fekk pattene i rullå"

-Ken Bates



Jeg ser du har et poeng.

Antakelig vil det bli lettere å arrangere møter/ gjøre vedtak over nettet etterhvert som mediet blir mer utbygd, og prosentandelen av de som har/behersker nett/nettbruk vil øke.

Ditt syn angående åpning av forumet er notert.. [8D]

Pikselator (AKA Sten) -Your Friendly Forum Groundsman
Sten