Skrevet av Emne: Om det å være Leeds supporter  (Lest 2167 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

SirOlsen

Om det å være Leeds supporter
« på: Oktober 13, 2006, 07:02:46 »
Sitter her og tenker gjennom min tid så langt som Leed supporter og har hatt en del forskjellige opplevelser vedrørende det. Grunnen for at jeg velger å skrive dette, er rett og slett for at jeg er litt nysgjerrig på hvordan andre supportere sine historier i henhold til det å være supporter og ikke minst medlem av Lucos. Nå blir det jo litt å lese, men det er jo fritt for dem som vil å ta seg tid til å lese og evt skrive innlegg selv..

For min del startet min karriere som Leeds supporter mot slutten av 80 tallet (er 80-modell selv). Det var først og fremst min onkel som da alt var Leedsfan som hadde mange fotballkort og postere, som begynte å influere meg i tidlig alder.

Han begynte etterhvert å ta meg med hjem til nåværende formann i Luscos, som på den tiden bodde i samme by, for å se Leeds kamper på tv. Og dermed var det gjort.. en ung gutt var blitt rekruttert.. og når da Herr Røbech (ehm, dog etter mye intenst mas fra min side..) lot meg få Leeds drakten han hadde hengende på veggen med TOP MAN reklamen på, var det virkelig gjort..

Mitt første store idol var Lee Chapman, og ingenting var mere velkomment enn bilder/postere/artikler og liknende om han.. der var Peacock News en nyttig propaganda for å holde meg varm.

Så kom vel det største øyeblikket i min karriere som Leeds supporter. Leeds i Drammen mot Strømsgodset i 92. Lille meg fikk være med de store gutta i en stor Chevrolet ned til Drammen og fikk se Leeds live for aller første gang. (Har en del morsomme bilder og minner fra den dagen..). Og høydepunktet over alle høydepunkter var vel da dommeren blåste for pause mellom 1. og 2. omgang.
Da så lille Øisten at selveste Lee Chapman drev og varmet opp på sidelinja. Og frekk som jeg var, så klatret jeg rett og slett over det lave gjerdet og sprang bort til ham med autografblokka i hånda..
Folkens.. det var som på film.. Store Lee Chapman sto foran meg med et vennlig smil, mens vaktene langt i det fjerne ropte at jeg måtte pelle meg vekk.. noe jeg dog ikke lot meg affisere av.. Alt var bare hvitt sterkt lys, med Lee Chapman foran meg som smilte og tok blokka og penna mi og skrev den vakre signaturen sin i boka mi...Jeg var i himmelen!!!! å kom vakta bort og ødela hele drømmen, og jeg var pent nødt til å klyve over gjerdet igjen og gå tilbake til "gjengen".

Ã…rene fremover var jo preget av litt av hvert.. Cantona, Wilco m.m. men den historien kjenner jo alle til, og trengs ingen utdypning. Men fortsatt var alt om var av Leeds å få sett på tv, svæææært høyaktuellt.

Så kom vi inn i epoken til O`Leary.. (eller skal vi kanskje si Ridsdale?..). For et lag vi var.. dette trengs vel heller særlig utdypning, men så sprakk bobla..

Krise!.. nedrykk, spillerflukt, administrasjon og det ene med det andre.. Det rare for min del, var at da gikk jeg inn i en skikkelig smell.. jeg måtte rett og ta en pause fra det som hadde med Leeds å gjøre. Egentlig fra fotball generellt, for jeg oppdaget at det påvirket meg kraftig. Jeg stoppet mitt medlemsskap i Luscos og bare innimellom leste resultatene i aviser og liknende. Hvor hadde min brennende lidenskap for Leeds blitt av?.. Jeg var rett og slett blitt deprimert pga alt som skjedde i Leeds.. og deprimerende var det jo i høyeste grad.

Men så hadde jeg ved en tilfeldighet endt opp i Halden og kjøpt meg et Viasat Gull abonnement. Plutselig kom jeg ved en tilfeldighet over en Leeds kamp som ble sendt direkte en søndagsettermiddag. Og da måtte jeg jo selvfølgelig se... Men hva blir jeg møtt med?.. Et lag jeg ikke kjente igjen.. Følelsen for laget var der riktgnok, men hvem var alle folka på banen som sprang etter ballen?.. Det eneste ansiktet jeg kjente igjen var Gary Kelly og et par navn jeg kjente igjen fra et pc-managerspill jeg hadde.

Til tross tente det gnisten i meg igjen.. Og her sitter jeg idag og plaprer ivei og suger til meg alt som er mulig å få av klubben og er atter igjen medlem av Luscos, der jeg hører hjemme. Kanskje hadde jeg abre godt av den pausen?.. er det andre som har opplevd liknende?

Nå må det jo poengteres at det aldri har vært noe tema å slutte å holde med Leeds.. Leeds ligger og har alltid ligget i blodet, og det kommer det til å forbli. Men hvordan kan det ha seg at man kan "gå på en smell" med skandaløer i så stor skala som det var i klubben vår den perioden?.. Må jeg innse at jeg er en medgangssupporter bare?.. Ordet medgangssupporter gjør meg egentlig kvalm, men er det noe i det?..

Nei, det får holde.. Men er veldig nysgjerrig på andres historier som supportere rundt om, som har orket å lese gjennom alt dette pjattet mitt ;)



MARCHING ON TOGETHER!
-SirOlsen-

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28909
  • Total likes: 2643
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Re: Om det å være Leeds supporter
« Svar #1 på: Oktober 13, 2006, 07:10:41 »
Jadda, jeg har skummet gjennom det. Detaljene tar jeg i morgen (seint nu...). (jamf. svar på spørsmål i en annen tråd fra off topic...)Men min første kommentar var vel:
PJATTh???

Nei, du, Øisten, vi har nok alle lignende historier å komme med. [:)]

Min kom over en-to sider i TPN på tidlig totusentall, vil jeg tro [:)]





It's a restless hungry feeling, that dont mean noone no good
When ev'rything I'm a-sayin', you can say it just as good
You're right from your side, I'm right from mine
We're both just one too many mornings and a thousand miles behind

B.Dylan
« Siste redigering: Oktober 13, 2006, 07:12:13 av Asbjørn »
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

RuneR

Re: Om det å være Leeds supporter
« Svar #2 på: Oktober 13, 2006, 07:29:48 »
Hyggelig lesing Øisten.
Du har nok vist klare tendenser som medgangssupporter en periode, men med den gløden du har vist her inne etter at du oppdaget forumet vårt, tror jeg nok ikke du noen gang vil falle i den fellen igjen [:D]
Selv må jeg innrømme at jeg hadde en lignende periode midt på åttitallet og frem til opprykket, mens det i de senere årene har blitt bare heftigere og heftigere. Ikke minst grunnet det sosiale samholdet jeg har funnet blant Leeds-supporterne, særlig i Oslo.
Nå er det mindre enn ett døgn til jeg er på plass i Leeds igjen, og det kribler i kroppen....
Du får hilse Idar Helge når du snakker med ham neste gang. Kjenner ham litt fra våre skoledager hjemme i Kr.sund [8D]

`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Rune B. Reitan
Medlemssekretær i LUSCOS
mob. +47 92410603
reitan@leedsunited.no                              Member of "The Peterborough Eight"

26Killa

Re: Om det å være Leeds supporter
« Svar #3 på: Oktober 13, 2006, 07:35:37 »
Må si du har hatt mye på hjertet i kveld mr.Olsen ;)

killer boots, man!!

26Killa, tidligere Foreverleeds
I'm proud to say: I took it in the ass for Leeds tonight".
Robbie Williams

SirOlsen

Re: Om det å være Leeds supporter
« Svar #4 på: Oktober 13, 2006, 08:13:36 »
quote:
Originally posted by RuneR


Du får hilse Idar Helge når du snakker med ham neste gang. Kjenner ham litt fra våre skoledager hjemme i Kr.sund [8D]

`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>


Hehe, ja det var det jeg jeg håpet du IKKE skulle si.. det med medgangssupporter altså :p hehe ;) Nja, nå var det som sagt aldri snakk om å legge ned totalt.. jeg trengte bare en pause.. Det gikk ut over jobb og det som var.. Hehe..

Jasså, du kjenner onkel Idar? :-) Moro!.. Hilse skal jeg selvfølgelig gjøre når jeg snakker med ham igjen. Vi har jo mye kontakt.. og tenker jeg skal mase på ham om å registrere seg og begynne bruke forumet her også litt.. [:D]

Så du er Baillsunder du også? [:)]
Er det bra Leeds miljø i Oslo altså?.. kom gjerne med tips og hint om når det evt skjer noe, for det hender støtt og stadig jeg er innom Oslo. [;)]

MARCHING ON TOGETHER!
-SirOlsen-

SirOlsen

Re: Om det å være Leeds supporter
« Svar #5 på: Oktober 13, 2006, 08:18:05 »
quote:
Originally posted by 26Killa

Må si du har hatt mye på hjertet i kveld mr.Olsen ;)

killer boots, man!!

26Killa, tidligere Foreverleeds


Hehe, ja jeg har ofte heldigvis/beklageligvis meninger og mye å si om alt.. Og i de sene nattetimer begynner jo gjerne "mimre-cellene" å våkne mens en trasker her rundt på nattskift, og da blir det lett å begynne å plotte ned noe her :) Til folks store glede eller fortvilelse :p hehe [;)]

MARCHING ON TOGETHER!
-SirOlsen-

Papi

Re: Om det å være Leeds supporter
« Svar #6 på: Oktober 13, 2006, 17:33:24 »
Nokon som kan si meg om det var mot Derby eller West Ham Leeds spelte mot når dei rykka ned frå P Leauge? Mener og huske vi leda 2 - 1 eller 1 - 0. Viduka scora, men så rakna det på slutten?

Litt of topic kanskje, men lurer bare litt her nå....





As I Walk trough the shadow of the valley of death I will fear no evil....
As I Walk Through The Shadow Of The Valley Of Death, I Will Fear No Evil

26Killa

Re: Om det å være Leeds supporter
« Svar #7 på: Oktober 13, 2006, 17:40:22 »
quote:
Originally posted by Øisten Olsen

quote:
Originally posted by 26Killa

Må si du har hatt mye på hjertet i kveld mr.Olsen ;)

killer boots, man!!

26Killa, tidligere Foreverleeds


Hehe, ja jeg har ofte heldigvis/beklageligvis meninger og mye å si om alt.. Og i de sene nattetimer begynner jo gjerne "mimre-cellene" å våkne mens en trasker her rundt på nattskift, og da blir det lett å begynne å plotte ned noe her :) Til folks store glede eller fortvilelse :p hehe [;)]

MARCHING ON TOGETHER!



[:)] Bare fint du skriver noe Mr.Olsen[;)]


killer boots, man!!

26Killa, tidligere Foreverleeds
I'm proud to say: I took it in the ass for Leeds tonight".
Robbie Williams

kloggen

  • Gjest
Re: Om det å være Leeds supporter
« Svar #8 på: Oktober 13, 2006, 17:43:46 »
quote:
Originally posted by Papi

Nokon som kan si meg om det var mot Derby eller West Ham Leeds spelte mot når dei rykka ned frå P Leauge? Mener og huske vi leda 2 - 1 eller 1 - 0. Viduka scora, men så rakna det på slutten?


Temmeleg sikker på at det var Bolton, og at vi fekk pryl 4-0 eller deromkring med Viduka utvist. Det er vel fleire enn meg som hugsar den vesle guten som hadde "Leeds till I die" skrive på brystet og tårer rennande nedover kinna.

Det var fleire TV-sendte kampar den våren, og i nokre av dei leda vi før smellen kom. Hugsar spesielt at vi leda 1-0 mot Birmingham, og Viduka missa på ein gyllen sjanse til å gjera 2-0. Så snudde Birmingham kampen og vann 4-1. Trur eg.



kloggen

  • Gjest
Re: Om det å være Leeds supporter
« Svar #9 på: Oktober 13, 2006, 17:46:09 »
quote:
Originally posted by RuneR


Selv må jeg innrømme at jeg hadde en lignende periode midt på åttitallet og frem til opprykket, mens det i de senere årene har blitt bare heftigere og heftigere.


Det var vanskelegare å halda oppe interessa på åttitalet, då ein knapt visste om LUSCOS og all infoen ein fekk var resultata i mandagsavisene.

Dersom dei stod der i det heile tatt, rett som det var kom dei ikkje i det heile tatt, slik at ein måtte rekna bakopver frå tabellen veka etter for å få vita korleis det gjekk i den mellomliggjande kampen...



Papi

Re: Om det å være Leeds supporter
« Svar #10 på: Oktober 13, 2006, 18:25:24 »
takker, kan nok stemme. Var jo eit slikt møkka lag:p





As I Walk trough the shadow of the valley of death I will fear no evil....
As I Walk Through The Shadow Of The Valley Of Death, I Will Fear No Evil

nellejr

Re: Om det å være Leeds supporter
« Svar #11 på: Oktober 13, 2006, 23:51:36 »
Hyggelig å høre historia de Øistein. Siden du hadde slike synderlige bekjennelser med å si at du sluttet å følge med Leeds i motgangstid, kan jeg også bekjenne mine synder. Jeg var opprinnelig Bolton supporter!!!!!!!!!!!!!!Det var ikke enkelt å takle at Bolton tykket ned i -78 for en 6 år gammel Kristiansundspjokk, så et nytt lag måtte plukkes i en fei. Valget falt på Leeds, et Leedslag som så absolutt trengte medlidenhet på den tiden. Siden har det alltid vært Leeds, men den store vitamininsprøytningen kom først med opprykket i -90. Siden den gang har jeg også vært medlem i Luscos.

Nellejr

"To build a team doesnt have to take a long time. To build a club does."   Claudio Ranieri
Warnock dagen etter at QPR røyk mot Blackburn i FA cupen
Diouf er verre enn ei kloakkrotte.
Om jeg ville vurdert å signere han? Jeg ville ikke en gang snakket med han, avslutter Warnock

SirOlsen

Re: Om det å være Leeds supporter
« Svar #12 på: Oktober 13, 2006, 23:55:43 »
Nellejr: Takker for det ;)
Så du er Kristiansunder du også? :)

MARCHING ON TOGETHER!
-SirOlsen-

h.b

  • Gjest
Re: Om det å være Leeds supporter
« Svar #13 på: Oktober 13, 2006, 23:56:55 »
Ikke si at det er 2 fiskere inne på dette forumet da Øisten



SirOlsen

Re: Om det å være Leeds supporter
« Svar #14 på: Oktober 14, 2006, 00:10:54 »
h.b: hehe, rart du skulle si det.. men det er merkelig det der som vi "feskera" plutselig popper frem rundt omkring ;)

MARCHING ON TOGETHER!
-SirOlsen-