Fiber inn i huset, noen som har slikt?

Started by flynn, January 26, 2007, 01:37:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

flynn

Har nettopp vært på en presentasjon av Viken Fibernett, som tilbyr fiber helt inn i huset, med Internet, IP-telefoni og digital TV. Høres ut som et bra konsept, de har f.eks integrert harddiskopptager samt avtale med TV2 og snart NRK/TVN om å kunne se programmer inntil en måned etter at de ble sendt. Konseptet er visstnok etablert i andre deler av landet, bl.annet i Stavanger (der heter det sikkert Lyse Tele eller noe slikt).

Noen som har, eller kjenner noen som har en slik Altibox-løsning fra disse og ønsker å dele sine erfaringer med meg?

flynn

Einar

Ingen erfaring, men ut fra beskrivelsen ble jeg umiddelbart misunnelig...

flynn

//http://www.altibox.no/ for mer info.

De velger tydeligvis ut områder med tetthet av eneboliger. Et område er typisk på ca 500 hus. Om minst halvparten er interessert i å være med kjører de igang tilkobling av fiber i luftstrekk inn i husene. Der kobler de opp en sentral som terminerer både telefon, pc og tv. Dessuten har de en liten dekoder med harddisk og en del funksjonalitet, for eksempel får du med trådløst tastatur for surfing på tv-skjermen. Du kan også naturligvis lese mail eller spille av telefonbeskjeder på tv'en.

Koster jo en del å bli med på dette, men det høres jo kult ut da. Fortsatt interessert i å høre om eventuelle erfaringer dere måtte ha!

flynn

tori_no

quote:
Originally posted by flynn

Har nettopp vært på en presentasjon av Viken Fibernett, som tilbyr fiber helt inn i huset, med Internet, IP-telefoni og digital TV. Høres ut som et bra konsept, de har f.eks integrert harddiskopptager samt avtale med TV2 og snart NRK/TVN om å kunne se programmer inntil en måned etter at de ble sendt. Konseptet er visstnok etablert i andre deler av landet, bl.annet i Stavanger (der heter det sikkert Lyse Tele eller noe slikt).

Noen som har, eller kjenner noen som har en slik Altibox-løsning fra disse og ønsker å dele sine erfaringer med meg?

flynn

Jeg har hatt Lyse Tele sin løsning i snart 3 år, og er strålende fornøyd.
Det har riktignok vært noe murring om nedetid i avisene til tider. Men jeg har hatt veldig lite av dette. Så mine erfaringer er udelt positive.

Vi har ikke dekoder med integrert harddiskopptaker. Visste ikke at dette var lansert enda, men det er snakk om at det skal komme i løpt av 2007.

Lyse har hele tiden vært flinke til å oppdatere tv-pakken sin, sånn at nye kanaler hele tiden legges til. Både SportN og TV2 nyhetskanalen lå klar på lanseringsdagen.

Når det gjelder avtalen med TV2/NRK/TVN så er det mest selvskryt. Her har de ikke fulgt opp det som ble lovet. Her er det kun Cæsar og lokal-tv som ligger ute foreløpig.

Uansett så er jeg som sagt veldig godt fornøyd, og kan absolutt anbefale løsningen.

PS. Viasat pakken koster 130(?) kroner i måneden, og inkluderer Leeds-kanalen(Viasat-sport 2), Viasat sport 3, samt 6 filmkanaler. Men dette er altså tillegg.

flynn

Takk for info! Jeg skal kjøre de litt mer på det med TV2/NRK/TVN avtalene. Ifølge de jeg snakket med hadde de TV2 inne nå, dvs at man kunne bla tilbake og spille av alle TV2s sendinger bakover i tid (tror de sa inntil 1 mnd). Videre sa de at NRK, TVN, Discovery Travel (?) skulle inn ila kort tid.

Når det gjelder harddisk-opptager så kan det sikkert være at den ikke er sluppet enda, om nabolaget mitt biter på agnet er det snakk om installasjon i sommer, så de kan sikkert ha forskuttert dette.

flynn