Main Menu

Stafettquiz

Started by Sten, July 08, 2007, 16:21:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Lids

Hmm, kan ha vært Allan Clarke også...
Thomas

veteranen

Jones    14
Clarke   13
Lorimer  12
Bremner 10

Jon R

Nå har vettern googla.  ;D
Jon R.

veteranen

Quote from: Jon R on November 11, 2007, 13:26:49
Nå har vettern googla.  ;D

Nei, jeg har nok ikke det.  Men jeg var fullstendig klar over at de som ikke kjenner meg ville tro at jeg hadde googlet når jeg ramset opp denne listen.  :)

Jeg gjennomlevde hele syttitallet som en ekstremt lidenskapelig Leeds-tilhenger. På grensen til det "sykelige", når sant skal sies. Samtidig har jeg også lest veldig mye Leeds-stoff fra akkurat dette tiåret.

Tom S

Det var Jones med 14 ligamål og eitt i køppen.
COME ON LEEDS !!

Thomas

Du har virkelig en klisterhjerne veteranen! En liten nøtt til deg, høyst uoffisielt i forhold til denne tråden. Hvilken farge hadde Leeds på strømpene da de møtte Celtic på Hampden park i semifinalen i serievinnercupen i 1970? Dette er også den kampen Leeds har spilt foran flest tilskuere noensinne. Hvor mange var det?

Klarer du denne?  :)

veteranen

Vi spilte med røde strømper borte mot Celtic. Det gjorde vi også i den første kampen i Fa-cup finalen mot Chelsea, samme år.

Når det gjelder tilskuertallet borte mot Celtic, så har det i årenes løp blitt operet med forskjellige tall. Grunnen til dette skal ha vært at det ble sluppet inn langt flere tilskuere enn det var lov til. Derfor ble det, etter min hukommelse, lenge påstått at det offisielle tilskuertallet var drøye 126.000, mens det riktige antall tilskuere var over 136.000.

Kan jo også nevne at Bremner scoret et fantastisk mål i den kampen. Dessverre til liten nytte, da vi til slutt tapte kampen 2-1, og røk ut med 1-3 sammenlagt.

Nytt spørsmål: Paul Hart overtok som leder av junioravdelingen, høsten 92. Hva het hans forgjenger?

Thomas

Selfølgelig riktig!

kjelvi

Quote from: veteranen on November 11, 2007, 19:47:07
Nytt spørsmål: Paul Hart overtok som leder av junioravdelingen, høsten 92. Hva het hans forgjenger?
Det meste på den tiden når gjelder utviklingsarbeid foregikk i samspill med Eddie Gray...
Kan det være Sir Eddie som formelt var han forgjenger...?

Jon R

Quote from: kjelvi on November 11, 2007, 22:41:50
Det meste på den tiden når gjelder utviklingsarbeid foregikk i samspill med Eddie Gray...

Eddie var vel ca 10 år borte fra klubben etter at han fikk sparken som manager i 85. Det var nok ikke han.  ::)
Jon R.

kjelvi

Quote from: Jon R on November 11, 2007, 23:18:01
Quote from: kjelvi on November 11, 2007, 22:41:50
Eddie var vel ca 10 år borte fra klubben etter at han fikk sparken som manager i 85. Det var nok ikke han.  ::)
Du har rett! Eddie kom tilbake i 95!

Trond A

Kan det være Jimmy Lumsden?
Luscos medl. 338

kjelvi

veteranen

Dick Bate, var mannen.

Nytt spørsmål: I sesongen 90/91 var venstreback vår store problemposisjon. Alle mer eller mindre naturlige kandidater ble skadet etter å ha spilt noen kamper i den posisjonen. Det ble etterhvert så ille at Wilco påsto at han vurderte å kutte ut drakt nr 3 og heller søke om dispensasjon om å la venstrebacken bruke nr 13! Selv Speed måtte ta en liten turn i den posisjonen, i tillegg til fire mer naturlige venstrebacker, selv om èn av disse langt fra var noen typisk venstreback, noe vi selv kunne se da han fikk kjørt seg mot David White i en TV-sendt kamp i november 1990.

Hvem var disse fire venstrebackene?

flynn

Glynn Snodin, Jim Beglin, Tony Dorigo og Mike Whitlow ?

flynn

veteranen

Quote from: flynn on November 12, 2007, 16:54:23
Glynn Snodin, Jim Beglin, Tony Dorigo og Mike Whitlow ?

To rette, Flynn!

Dorigo ble hentet sommeren 91. Og dette var en geni-deal av Wilco!

For det første: Endelig fikk en skikkelig venstreback!
For det andre: Endelig fikk vi fart i forsvarfireren! For det var ikke få ganger at Dorigo trakk innover og løp opp baller som Whyte var sjanseløs på!
For det tredje: Vi styrket også midtbanen med kjøpet av Dorigo! For ved sin enorme fart og offensive kvaliteter, kunne Speed trekke innover i banen og fungerte i store deler av sesongen som en venstre indreløper. Midtbanen, som i utgangspunktet var Englands beste, ble altså ved kjøpet av Dorigo enda bedre!

Tony Dorigo var altså et kanonkjøp - og helt avgjørende for at vi vant ligaen den sesongen! Og han ble jo også kåret til årets Leeds-spiller for sesongen 91/92.  :)

Jon R

Quote from: veteranen on November 12, 2007, 16:20:53
Dick Bate, var mannen.

Nytt spørsmål: I sesongen 90/91 var venstreback vår store problemposisjon. Alle mer eller mindre naturlige kandidater ble skadet etter å ha spilt noen kamper i den posisjonen. Det ble etterhvert så ille at Wilco påsto at han vurderte å kutte ut drakt nr 3 og heller søke om dispensasjon om å la venstrebacken bruke nr 13! Selv Speed måtte ta en liten turn i den posisjonen, i tillegg til fire mer naturlige venstrebacker, selv om èn av disse langt fra var noen typisk venstreback, noe vi selv kunne se da han fikk kjørt seg mot David White i en TV-sendt kamp i november 1990.

Hvem var disse fire venstrebackene?

John Mc Clelland, Mike Whitlow, Dylan Kerr og Glynn Snodin fikk vel alle prøve seg i denne posisjonen i 90-91 sesongen? Mulig Peter Haddock også var "innom", men jeg går for de fire første siden Jim Beglin vel var erklært invalid på den tiden?  ::)
Jon R.

flynn

Micky Adams var vel ute av klubben vel? Husker at han ble omtalt som den beste forsvarsspilleren utenfor 1.divisjon, men trodde han forsvant i 88-89 eller noe sånt.

Spilte McClelland faktisk kamper som venstreback? Skrekk og gru...

flynn

Tom S

Kan Peter Haddock ha vert en av de?

COME ON LEEDS !!

veteranen

Quote from: Tom S on November 12, 2007, 18:59:03
Kan Peter Haddock ha vert en av de?

Ja.
Og Snodin og Whitlow er to andre.

Jeg har god tro på at du tar den fjerde også, Tom. For du husker jo bortekampen mot City, høsten 1990. Hvem var det som i den kampen fikk kjørt seg skikkelig i duellen mot David White?  :)

flynn

Kunne det ha vært en helhvit duell, du vet White mot Whyte. Det demrer for meg å ha sett noe sånt en gang?

flynn

veteranen

Quote from: flynn on November 12, 2007, 20:00:26
Kunne det ha vært en helhvit duell, du vet White mot Whyte. Det demrer for meg å ha sett noe sånt en gang?

flynn

Nei. I den akkurat den kampen hadde Whyte mer enn nok med Niall Quinn!  :)

Det er mulig du tenker på kampen mot City, høsten 92. Da reiste vi til Maine Road med følgende backfirer:

Newsome - Fairclough - Whyte - Wetherall  :o

Og vi tapte 4-0!  ;D

Jon R

Burde huske dette, siden kampen gikk på TV3 og vi vant 3-2, etter at Strachan ble matchvinner etter et sololøp fra egen banehalvdel. En av de første direkte sendte kampene jeg så med Leeds etter opprykket faktisk.  ::)

Hvis ikke fjerdemann er blant de jeg har nevnt, må den "mystiske" spilleren være Chris Kamara, som jeg har et eller annet "dårlig" minne om baki harddisken et sted.   ;D
Jon R.

Tom S

Men, var ikkje Camara midtbanemann??

Quote from: Jon R on November 12, 2007, 20:39:28
Burde huske dette, siden kampen gikk på TV3 og vi vant 3-2, etter at Strachan ble matchvinner etter et sololøp fra egen banehalvdel. En av de første direkte sendte kampene jeg så med Leeds etter opprykket faktisk.  ::)

Hvis ikke fjerdemann er blant de jeg har nevnt, må den "mystiske" spilleren være Chris Camara, som jeg har et eller annet "dårlig" minne om baki harddisken et sted.   ;D
COME ON LEEDS !!

HåvardK

Kamara ble vel ikke med oss opp. Kan det ha vært Andy Williams?

Jon R

Kamara var med oss opp og spilte en liten håndfull kamper den første sesongen. Han var rett nok en typisk hardt -arbeidende midtbanespiller men den eneste jeg kommer på blant de som ikke er nevnt og som Wilco kunne funnet på å putte ned i back posisjon, pluss at det er et eller annet jeg har "heftet" ved denne spilleren fra en TV sendt kamp.  ::)
Jon R.

veteranen

Hvis ikke fjerdemann er blant de jeg har nevnt, må den "mystiske" spilleren være Chris Kamara, som jeg har et eller annet "dårlig" minne om baki harddisken et sted.   ;D

Chris Kamara er riktig svar.

Og kampen mot City var den første TV-sendte etter opprykket. Faktisk var det (som vi også skrev for kort tid siden i denne tråd!) den første TV-sendte (norsk TV) på nærmere ni år..!  :)

Jon R

Ble ikke hjemmekampen mot Arsenal vist tidligere den høsten da? ???
Jon R.

veteranen

Quote from: Jon R on November 12, 2007, 22:41:25
Ble ikke hjemmekampen mot Arsenal vist tidligere den høsten da? ???

Nei. Det var TV3 som sendte kampene den sesongen - i tillegg til de ordinære tippekampene på NRK.
City borte var første tv-kamp. Deretter vi fikk vi et mye etterlengtet gjensyn med Elland Road (nesten femten år siden sist!), da vi slo Everton 2-0 i desember.

Vi kunne se Arsenal mot Leeds to ganger på TV3 den sesongen. Først 0-0 i FA-cupen, og deretter 2-0 til Arsenal i ligaen - begge på Highbury.

Still et nytt spørsmål du, Jon.  :)

HåvardK

Quote from: veteranen on November 12, 2007, 21:27:31

Chris Kamara er riktig svar.

Og kampen mot City var den første TV-sendte etter opprykket. Faktisk var det (som vi også skrev for kort tid siden i denne tråd!) den første TV-sendte (norsk TV) på nærmere ni år..!  :)
Har vel mistet all troverdighet nå - men det demrer faktisk... Jeg tenkte på Noel Blake, som vel ikke ble med oss opp.
Uansett: Husker også at det var den første TV-sendte kampen på mange år - ble bivånet sammen med bl a en meget fyllesyk og nervøs riksen - og at Kamara slet voldsomt på backen.