Skrevet av Emne: Undisclosed fee  (Lest 1458 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

soumoh

Undisclosed fee
« på: August 17, 2007, 20:28:12 »
En ting som irriterer meg mer og mer, er at flere klubber holder kjøpssummen hemmelig. Såkalte Undisclosed fees. Dette er en uting. Jeg mener at ALLE overgangssummer skal offentliggjøres.

We'll be back.
We'll be back.

Karl Hot Shot

Re: Undisclosed fee
« Svar #1 på: August 17, 2007, 20:47:21 »
quote:
Originally posted by soumoh

En ting som irriterer meg mer og mer, er at flere klubber holder kjøpssummen hemmelig. Såkalte Undisclosed fees. Dette er en uting. Jeg mener at ALLE overgangssummer skal offentliggjøres.

We'll be back.



Her tror jeg du har misforstått, Soumoh. "Undisclosed fee" i forbindelse med en spillerovergang kan bety i hvert fall to ting: For det første kan det bety at klubbene har blitt enige om et overgangsbeløp som betales ut med en gang, men at de i tillegg har blitt enige om et ytterligere beløp når spilleren har spilt et visst antall kamper. For det andre kan det bety at overgangssummen vanskelig lar seg definere, dersom spillerens "moderklubb" skal ha prosenter av salget. Dessuten kan spilleren være under 23 år, og det utløser en viss "utdanningsavgift" til spillerens første profesjonelle klubb osv.
 

soumoh

Re: Undisclosed fee
« Svar #2 på: August 17, 2007, 21:07:52 »
Det kan godt være, men alt lar seg kvantifisere. En sum bør jo kunne avsløres.

We'll be back.
We'll be back.

Karl Hot Shot

Re: Undisclosed fee
« Svar #3 på: August 17, 2007, 21:10:53 »
quote:
Originally posted by soumoh

Det kan godt være, men alt lar seg kvantifisere. En sum bør jo kunne avsløres.

We'll be back.



Ja, den kan det. Men samme dag som en overgang skjer, er det ofte vanskelig å få summen til å stemme. Det går ofte et par uker til det korrekte tallet kommer for dagen. For eksempel stod David Healys overgang fra Leeds United til Fulham først som "undisclosed fee". Nå vet vi at sluttsummen blir £2 millioner.
 

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Re: Undisclosed fee
« Svar #4 på: August 17, 2007, 22:26:08 »
Blir vel ikke helt presist dette, Hot Shot?

Undisclosed betyr direkte oversatt noe sånt som 'ikke offentliggjort', 'ikke avslørt' etc.

Du peker selv på to av årsakene til at overgangssummer ikke alltid blir offentliggjort, men jeg tror klubbene oftere velger å hemmeligholde overgangssummer av taktiske årsaker, eller for ikke å skape unødvendig støy/uro blant fansen. Ser for meg hylekoret vi hadde hatt her på forumet - med Hot Shot i spissen [:)] - om det hadde blitt avslørt at Nicholls/Lewis gikk på billigsalg....

At overgangssummer allikel sildrer ut i pressen etter litt tid har nok sammenheng med at det neppe legges noe stort konfidensialitetslokk på slike saker, og informasjonen kommer dermed fort ut ad omveier istedet for som offisiell informasjon fra de involverte klubbene.

De klubbene som er børsnotert er tvunget til å offentliggjøre overgangssummer av størrelse, mens klubber som er i privat eie (som Leeds) kan gjøre hva de vil ift dette.
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....