Problemer med trådløst nettverk

Started by dexter90, September 19, 2007, 03:24:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dexter90

Jeg har en NETGEAR trådløs router WPN824 v2. Selve signalene fra routeren fungerer helt som den skal. Men internett-ikonet på NETGEAR routeren viser at noe er galt, fordi internett-ikonet lyser nemlig oransje som betyr at den trådløse routeren ikke kan dele ut IP-adresse, og dermed ikke Internett. Jeg har prøvd å reinstallere både modemet og routeren uten hell.
Det står på installasjonsveiviseren at man trenger en BLÃ... Netgear internett-kabel som man skal bruke fra routeren til PC i installasjonen. Men leste på Netgears hjemmeside at man kunne bruke helt vanlige internett-kabler i installasjonen.

Bakpå routeren er det også en on/off-knapp (LED). Hvis du trykker på "On" blinker det masse blå lys oppå routeren. Hvis jeg trykker "off" går det blå, blinkende lyset vekk. Det har jeg aldri skjønt noe av. Vet ikke om man skal ha på denne knappen under installasjonen, eller hva man skal med denne knappen. Routeren er jo på selv om knappen står på "Off".

Noen som har erfaringer med dette? Håper på snarlig og gode svar!

Einar

Dette hører jo klart hjemme under Jon R's PC-hjelp tråd, dexter.
Du kan ikke regne med gode svar på en slik frittstående tråd vettu [8D].

Men det er jo med trådløse routere som med flatpakker fra Ikea - når alt annet går til helvete så prøv bruksanvisningen:

http://www.cruzio.com/support/docs/router_netgear824v2.html

... men det har du sikkert prøvd allerede!

- det er ikke noe problem å bruke vanlige ethernettkabler - blå, rød eller grå spiller ingen rolle.
- de blå lysene kan du gi blaffen i.
- hvis modemet fungerer skal routeren finne ut automatisk hvilken tilkobling du har.
- hvis modemet fungerer som det skal direktekoblet til pc'en, og routeren likevel ikke er i stand til å "se" denne tilkoblingen når den kobles mellom foresvever det meg at det er noe galt med routeren...
- når du har koblet deg til routeren fra pc'en via ethernettkabel og kjørt browser-oppkobling via 192.168.1.1, får du da noen beskjed om hvilken tilkobling du har?. Hvis ikke ser jeg ikke annen mulighet enn å reklamere på routeren (bytt den).

Desverre kan jeg ikke bidra med mer her.

lojosang

Det er mulig å stille inn en router så den ikke automatisk gir ut IP-adresser, mener jeg å ha hørt. Dette gjøres for å unngå at uvedkommende bruker ditt nettverk. (Kryptering tar visstnok melom 5 og 30 minutter å bryte avhengig av hvilken type det er snakk om)

Jeg aner ikke hvordan man stiller inn en router slikm eller hvordan man så gir ut IP-adresser.

- Leif Olav
Foreningen mot signaturhets
- Leif Olav

Lids

Det er veldig enkelt, lojo - man logger inn på ruteren og slår av denne funksjonen (dhcp), evt slå på denne funksjonen hvis det er det man ønsker (les: dexter90's problem med manglende tildelig av IP adresser). Man må da selv konfigurere fast IP, def. gateway og dns adresse på de maskinene det gjelder.

Når det gjelder kabler, så skal man ikke bruke krysset kabel, disse er ofte røde eller har rødt stick.

Thomas
Thomas