En liten advarsel før opprykket innkasseres

Started by Kato, September 22, 2007, 15:23:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kato

Skal ikke ta bort gleden for dere som allerede er i gang med å feire opprykket.

Men noen momenter:

1. Basert på kamprapporter har ikke våre prestasjoner stått helt i stil med de 18 poengene vi har. Resultatene har vært bedre enn prestasjonene. Kanskje 12 så langt hadde vært "fortjent".

2. Starten er helt klart strålende, men det kommer tøffere tider med stang ut og marginer mot. De beste har flaks, men fotballen er slik at marginer som regel jevner seg ut over en lang sesong på 46 kamper.

3. Laget vårt er nok bra på dette nivået, men godt over 100 poeng er jeg litt tvilsom til. Håper jeg tar feil. Ikke sett nok heller til å kunne vurdere grundig sportslig status.

4. Ønsker ikke å ta bort gleden, men heller å nyansere bildet bak smått fantastiske 6-0-0. Når det gjelder Wise strøk han i fjor, i år har han så langt levert på et "all-time-low" nivå. Hva når motgangen kommer? Er gruppa da like "sammenspleiset"? I seierens stund smiler livet til alle managere, det er vel i motgang vi egentlig ser hva de er laget av.

Foreløpig status:

All ære til Wise så langt i høst, men han må levere over lengre tid enn seks kamper på dette nivået før han genierklæres.

Personlig tror jeg det lengste vi kan nå inneværende sesong er Play-Off, og med det muligheten til å revansjere Cardiff (som jeg ennå har mareritt om).

Roy

Er enig med at vi nok har hatt noe stang inn i innledningen. Men så er det også slik at de beste har mer flaks enn de nestbeste - dette viser flere undersøkelser innenfor fotball. Samtidig kan vi si at vi vinner kamper selv på dårlige dager - noe som er en forutsetning for å være et topplag. En annen positiv faktor er at vi gjør mange seine mål, noe som ofte indikerer tro på egne evner og god fysisk form, samt spillere på benken som kan komme inn å spille en avgjørende rolle.

MEN, alt er selvfølgelig lettere i medgang. Nå kan det i høyeste grad problematiseres hvorvidt denne sesongenåpningen startet med medgang - greit at vi har vunnet de seks første men vi har hele tiden lagt x antall minuspoeng bak. Dette kunne ha slått to veier 1) motløsheten kunne slått inn og vi hadde gått på en smell, 2) Det kunne gått en faen i gutta og et ønske om å ta en Juve. Heldigvis skjedde det siste.[8D]

Men jeg er enig i at det blir spennende å se hvordan laget og apparatet takler de dårlige dagene som helt sikkert kommer. La osss bare håpe at det går lang tid før vi får svar på det. [:D]
Stand up and sing for LEEDS UNITED

Dennis

Du har helt rett i alt du skriver, men jeg tror de aller færreste på forumet sitter med iskald magefølelse og bare venter på opprykket som skal feires engang tidlig utpå vårparten. Nei, de fleste sitter nok heller og biter negler og gruer seg til denne motgangen kommer.

1 - Vi har nok kanskje fått resultater i overkant av hva vi har fortjent - ifølge rapportene. Likevel, når man vinner 0-3 tross at man ikke har ballen særlig mye, så gjør man noe ritkig, om det er Wise som er manager eller ikke. Og jeg nekter å tro at det kun er Beckford og Kandol som gjør jobben, ettersom vi også slipper inn minst mål i divisjonen. Norge styrte da ikke kampene tidlig på 90-tallet de heller?

2 - Tøffere tider og stang ut vil vi møte, det gjør alle lag. Selv topplagene i PL gjør det i løpet av sesongen. Det som avgjør hvor kritisk det blir er hvor fort vi klarer å klore oss ut av motgangen og hvor mange tap (kontra uavgjorte) vi unngår.

3 - Stallen er blant de aller beste i divisjonen, uten tvil. Det viktige er hvor lenge Wise og Poyet klarer å skape et lag utav dem.

4 - For å nyansere litt. For oss som stiller oss fullstendig bak Wise, Poyet og resten av laget nå etter en nær sagt perfekt start, vi har ikke cashet inn opprykket ennå! Ikke på noen som helst måte sitter jeg og forventer at vi spiller CCC-fotball neste år. Jeg går også å venter gruer meg til motgangen og er svært spent på hvordan iltre Wise vil takle det. [:0]
Men jeg vil heller glede meg over medgangen så lenge den varer, fremfor å sitte klar med etterpåkloke meldinger når den eventuelle motgangen møter oss. Wise har gjort en superb jobb hittil i år, derfor velger jeg å bejuble det, i stedet for å være negativ for en dårlig jobb som han kanskje ikke kommer til å gjøre engang.

Altså, de fleste av oss som nå støtter Wise, har ikke genierklært han. Om vi mener at han har gjort det bra på transferfronten tross harde sanksjoner, tatt full pott og skapt enorm lagfølelse, så er ikke det det samme som å genierklære noen som helst.

Fotballen er da mer enn svart hvitt. Hvorfor må man mene at Wise enten er et geni eller en stut?

- Dennis
Marching on together!

Sydhagen

velger å se postitivt på det, vi har vunnet 6 kamper på middels dager...hva gjør vi når vi har bra dager...?
kanskje vi har hatt de dårlige dagene allerede(med tanke på prestasjon)....??
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

mari

Gode poenger fra flere her.

1. Men for det første er myten om at vi ikke har hatt ballen i de kampene vi har spilt noe overdrevet - ekempelvis viste statestikken fra bristol rovers kampen at vi hadde ballen 53%, mens rovers hadde 47% ballinnehav.

2. For det andre tror jeg John Trollope (?) - manageren i Bristol Rovers - hadde et godt poeng når han sa at Leeds laget var suverent best innenfor begge 16 meterne - og at det er der kampene avgjøres.

3. For det tredje tror jeg vi mer eller mindre bevist legger opp til en spillestil hvor vi ikke fører kampenene. Spillere på midten som Douglas, Hughes og Prutton er hardtarbeidende, ærlige og gode deffensivt. Men bidrar relativt lite offensivt.  Dette innebærer at spissene + Carole får et veldig (og for stort ?) ansvar for det som skjer fremover...?? Mitt tips er at Wise vil satse knallhardt for å få inn en kantspiller i januar vinduet som kan være med å gi vårt offensive spill en dimesjon til.

4. For min del koser jeg meg med at marginene er med Leeds - spillerne og manager - og håper det fortsetter sesongen ut. I tillegg er det meget interessant at vi i mange av kampene overtar initiativet de siste 20 minuttene noe som tyder på god stamina og kultur i laget.

RoarG

Hva slags deppe-tråd er dette? Opprykket blir klart i mars. Skamme dere gutter[;)].

Change is the constant that cannot be changed.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

Leedsboy

Helt enig roarg, Her tror jeg vi har en stor sesong foran oss, syns også vi har spillere nå, som hever laget. Og kandol og beckford ser ut til å finni hverandre, på topp. Selv om vi ikke har stor spilt, så vil dette komme alltid etterhvert. Husk at vi fortsatt er i 2"starten" av sesongen, og at fin spillet vil komme når laget har spilt seg enda bedre sammen. Ser lyst på det, og satser på at vi knuser swansea sønder og sammen i ettermiddag! god match folkens!

veteranen

quote:
Originally posted by mari

Gode poenger fra flere her.

1. Men for det første er myten om at vi ikke har hatt ballen i de kampene vi har spilt noe overdrevet - ekempelvis viste statestikken fra bristol rovers kampen at vi hadde ballen 53%, mens rovers hadde 47% ballinnehav.

2. For det andre tror jeg John Trollope (?) - manageren i Bristol Rovers - hadde et godt poeng når han sa at Leeds laget var suverent best innenfor begge 16 meterne - og at det er der kampene avgjøres.

3. For det tredje tror jeg vi mer eller mindre bevist legger opp til en spillestil hvor vi ikke fører kampenene. Spillere på midten som Douglas, Hughes og Prutton er hardtarbeidende, ærlige og gode deffensivt. Men bidrar relativt lite offensivt.  Dette innebærer at spissene + Carole får et veldig (og for stort ?) ansvar for det som skjer fremover...?? Mitt tips er at Wise vil satse knallhardt for å få inn en kantspiller i januar vinduet som kan være med å gi vårt offensive spill en dimesjon til.

Er enig med deg i det du skriver her, "Mari".
Vi bør ikke se oss blind på ballinnhav - sjansestatistikken er mye viktigere.

Det er helt naturlig at et posession-orientert lag vil ha større ballinnhav enn et lag som spiller mer direkte. Og med tanke på at vi har en bra targetmann i Kandol, og en dyktig bakromspiller i Beckford, så er det helt naturlig og fornuftig at vi spiller forholdsvis direkte, med en del langpasninger.

Men det er vel også et faktum at våre resultater har vært i overkant i forhold til prestasjoner - også når det gjelder skapte sjanser! Dette vil, som Kato skriver, jevne seg ut i løpet av sesongen.

Så hvis vi over tid skal opprettholde våre gode resultater, så må vi nok også bli flinkere til å styre kampene rent spillemessig i større grad enn det vi hittil har gjort. Og her blir vel en mer balansert midtbane et nøkkelord...

Erik M

Ja det er viktig å passe på at optimitene ikke har det for morro.

Det er minst like mange momenter som taler for at det bare blir bedre og bedre.  Jeg er virkelig forbauset over at det har gått såpass bra som det har.  En uke før ligastart kunne vi nesten ikke stille 11 mann - nok en pre-season så ut til å ha gått i vasken.  

Momenter som taler for fortsatt suksess:
- laget blir enda mer samspilt
- nye spillere finner seg til rette
- juniorer får selvtillitt
- skadde spillere som Tommo, Derry, Flo stabiliseres
- suksessfull start gir motivasjon ("det er mulig!")
- suksess gir penger i kassa
- de riktige lånespillerne kommer på plass
- ytterliger forsterkninger kommer i januar

Det er klart det kan komme trøkker og downperioder.  Men Leeds har allerede playoff-plass innen rekkevidde - tenk så enormt motiverende! Etter mitt syn er det overveldende sannsynlig at vi sikrer play off og slett ikke usannsynlig at vi vinner hele greia.  Leeds bør med sine ressurser være på høyt CCC-nivå når alt får satt seg og derfor cruice gjennom Div.1, uten de 15 minus.  Uten denne straffen ville Leeds være en soleklar favoritt.  

Jeg tror ikke det jevner seg ut med flaks/dyktighet.  Vi er på vei.

McMidjo

quote:
Originally posted by kato
....
All ære til Wise så langt i høst, men han må levere over lengre tid enn seks kamper på dette nivået før han genierklæres.
....

Der kom det ordet igjen gitt!  Tror vi skal forbeholde genistatusen til Wenger, Mourinho og de virkelig store gutta jeg, og jeg synes nesten det blir komisk at g-ordet til stadighet trekkes fram av de fremste Wisekritikerne.

Er dønn enig i at poengfangsten er langt i overkant av det som er fortjent sett ift spill og sjanser, og den resultatrekka Leeds har startet med i Lg 1 er nesten uvirkelig sett i forhold til hva andre og bedre (?) lag har fått til i Lg 1 de siste åra.

Må nesten derfor spørre Kato â€" og evt andre som har trener-/spillererfaringer fra aktiv fotball på et seriøst nivå â€" hva tror dere er årsaken til at Leeds har kommet inn i en slik resultatmessig flyt nå? Er det kun spillemessig flaks og tilfeldigheter og ’psykologi’?

Synes også det blir noe ulogisk å slakte Wise fullt og helt for det som skjedde i fjor, for så å gi nesten uforbeholden ros for det som har skjedd i år. Det er samme manager, samme trenerapparat â€" og i stor grad også de samme spillerne.  Er det ikke naturlig å tro at noe av grunnlaget for framgangen vi ser nå -  faktisk ble lagt i forrige sesong?

Jeg bare spør, og synes det er greit om Kato â€" og evt andre â€" som har litt førstehånds erfaringer med å jobbe med fotballspillere på et visst nivå kan komme med noen kvalifiserte tanker om det dere ser av tendenser ’bak’ resultatene vi ser nå.  

Hvilke trekk kan man se ift det Dennis Wise og hans team gjør mht lagbygging â€" kortsiktig og langsiktig?

Hva kreves for å gjøre en snuoperasjon som den Wise og hans team har gjort i Leeds?

Synes for eksempel det var interessant å lese/høre intervjuene med Kandol og Rui, som jo begge var fullstendig i kjelleren hva gjelder selvtillit i fjor â€" men i år er kandidater til MoM i annenhver kamp.  Hva kreves for å ’snu’ slike spillere? Er det nok med dype samtaler og managerens tillit, eller ligger det også noe i hvordan laget bygges opp etc?

-----------------------------------

http://www.vgb.no/12101
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

veteranen

I dag styrte vi kampen på alle måter - og vant! Strålende! [:)]