Main Menu

Ny PC

Started by Germ, October 21, 2007, 00:09:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Blank_File

Hvis valget står mellom disse, så er jeg hvertfall ikke i tvil om hvilken jeg hadde valgt. Det hadde blitt den dyreste ASUS modellen.

auren

Quote from: Blank_File on January 11, 2010, 16:20:09
Hvis valget står mellom disse, så er jeg hvertfall ikke i tvil om hvilken jeg hadde valgt. Det hadde blitt den dyreste ASUS modellen.

Hva gjør den så mye bedre? Håpet å kunne få den modellen litt billigere ettersom vi sannsynligvis kjøper 3 like maskiner, men det var ikke mulig. Så det blir nok derfor enten Toshibaen eller den billige Asus modellen.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Blank_File

Fordi de prosessorene er helt forskjellige. Og vel verdt en liten tusing ekstra. Det handler om å få deg en maskin uten flaskehalser, og jeg kan garantere at 4000 serien passer dårlig i en maskin som er tenkt å yte en del.

auren

Quote from: Blank_File on January 11, 2010, 16:44:47
Fordi de prosessorene er helt forskjellige. Og vel verdt en liten tusing ekstra. Det handler om å få deg en maskin uten flaskehalser, og jeg kan garantere at 4000 serien passer dårlig i en maskin som er tenkt å yte en del.

Så denne Asus-maskinen er like god?

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2614472;c:36159

Dog er den bare 320 gb i forhold til 500 gb harddisk, men det er ikke så farlig. Prøve å få stordriftsfordeler her.

auren

auren

Er også denne enda billigere Asus-maskinen bedre enn den billigste på Siba?

http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=N51VFSX118C

auren

Blank_File

Den siste du nevner der er en slags mellomting prosessormessig. Men ellers har den med 320gb samme prosessor som den andre jeg ville valgt av de 3 første du sa du skulle ha. :) Poenget mitt er at du vil ha T6600 prosessor om du er ute etter ytelse. Egentlig ville du helst hatt 8000-serien eller I7, men disse blir en del dyrerer. Det som koster penger i en maskin i dag er prosessor og skjermkort, og det er også disse som primært utvikler varme, sammen med harddisken. Derfor vil du at disse skal være av så god kvalitet som mulig for at maskinen skal vare lengst mulig og være best mulig.

T5900 som du nevner på den siste er en mellomting igjen. Jo lavere det første tallet til prosessoren (serien til den nevnte prosessoren) jo mindre ytelse har prosessoren, det går ikke på Mhz lenger som det gjorde i gamle dager. Mhz gir kun en pekepinn, men blir også lurt til å lure folk på samme måte som megapixler med på et fotoapparat!

Når alt det er sagt så vil man gjerne ha en T4000-serie prosessor om man skal ha en mobil PC, fordi den yter dårligere er den også mer effektgjerrig. Som igjen betyr at den utvikler mindre varme. Jeg vet at jeg nesten snakker rundt meg selv her, men det er såpass mye å si om temaet, at jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få klemt det ned her. :)

auren

Hva med disse CULV-prosessorene? De har jo en serie på 7000-tallet, men gjerne bare 1,3/1,4 GHz (uten at jeg vet helt forskjellen på serienr. og GHz enheten).

Som tidligere skrevet skal denne pc-en brukes primært til jobb. Og da stort sett kun word, excel og powerpoint (gjerne flere tunge rapporter oppe samtidig). Pc-en vil også stort sett kun brukes som stasjonær, og vil da ta ut batteriet når jeg jobber. Batteritiden er ikke så veldig avgjørende. Det viktigste er å velge et driftssikkert merke og at pc-en yter bra og går kjapt. Designet til disse Toshiba Satellite er til å få vann i munnen av, men når den bruker en AMD Turion prosessor så bråker den visst ganske kraftig.

Foreløpig mest lysten på Asus X66IC med 6600-prosessor, men kjipt at vi ikke fikk rabatt på den fra Siba. Dessuten er det alltid greit å kjøpe pc fra en lokal forhandler som evt. kan ta seg av innsending dersom noe skulle være galt.

auren

Blank_File

CULV er den verste møkka du kan komme bort i. Hold deg langt unna det med mindre du skal kjøpe maskin som ikke skal brukes til annet enn å betale ting i nettbanken og lese nyhetene. De er KUN utviklet for å være billige i salg.

EDIT: Ser at jeg nok var litt rask i CULV uttalelsene mine, for de har utvidet dette sortimentet ser jeg. Styr unna Celeron hvertfall.

Mhz har noe og bety, men bør bare sammenlignes innenfor sin egen serie. Såkalt Front Side Bus (FSB) og L2-cache er vel så viktige spesifikasjoner.

Til ditt bruk ville jeg gått for minst 4gb ram, T6000-serie (eller mer alt etter hva du vil betale), 7200rpm harddisk (om det er en mulighet) og et så billig og enkelt skjermkort som mulig fra ATI.

auren

Quote from: Blank_File on January 08, 2010, 04:26:28
Det er helt tullete å si at et merke bråker og et annet gjør ikke. Dette er så forskjellig fra modell til modell at det gir ingen mening og snakke om sånt. Asus har ofte dustete løsninger på hvor de plasserer portene på PCen, mens Acer har fryktelig support (men ikke så dårlig som et visst eple). Asus support har jeg ikke vært borti. Vi selger mye Acer maskiner på jobb fordi man får mye specs for pengene, men jeg synes ikke de leverer. I tillegg er det mye feil på de.

Jeg ville heller gått for en "hjemmelaget" maskin hos Multicom om du ønsker og få mye for pengene. Og skulle jeg velge en av de to du har funnet hadde jeg tatt Asus. Pga sterkere prosessor. Ellers er de veldig like. Om du ønsker Windows 7 (noe jeg anbefaler), så får du en svært billig oppgradering om jeg ikke tar feil. Egentlig skulle denne oppgraderingsperioden gå ut etter nyttår, men jeg vet hvertfall at du får det hos blant annet Fujitsu enda.

Legg til en god tusing, og få ekstremt mye mer maskin for pengene:
http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st%3a10577627%3bfl%3a0

Det er da en gang sånn at jo mer du betaler, jo bedre maskin får du (med enkelte unntak selvsagt).

Først av alt: Takk for all god hjelp Blank_File :)

Når det gjelder innlegget over så linker du til en ULV prosessor på Multicom. Er dette det samme som CULV? Og hvor mange GHz er den på?

Følger jeg linken, legger til 4 gb minne, 320 gb SATA 7200rpm hd samt PANDA antivirus med brannmur (3 år) kommer jeg opp i en sum på 7138 kr. Virker jo å være en solid pc dette. Det som er kjempebra er at man kan utsette betalingen i 4 mnd for et gebyr på 275 kr. For akkurat nå flyr det nok penger ut av min konto ved stiftelsen av nytt aksjeselskap.

auren

ollan

Quote from: auren on January 11, 2010, 20:01:13
Quote from: Blank_File on January 08, 2010, 04:26:28
Det er helt tullete å si at et merke bråker og et annet gjør ikke. Dette er så forskjellig fra modell til modell at det gir ingen mening og snakke om sånt. Asus har ofte dustete løsninger på hvor de plasserer portene på PCen, mens Acer har fryktelig support (men ikke så dårlig som et visst eple). Asus support har jeg ikke vært borti. Vi selger mye Acer maskiner på jobb fordi man får mye specs for pengene, men jeg synes ikke de leverer. I tillegg er det mye feil på de.

Jeg ville heller gått for en "hjemmelaget" maskin hos Multicom om du ønsker og få mye for pengene. Og skulle jeg velge en av de to du har funnet hadde jeg tatt Asus. Pga sterkere prosessor. Ellers er de veldig like. Om du ønsker Windows 7 (noe jeg anbefaler), så får du en svært billig oppgradering om jeg ikke tar feil. Egentlig skulle denne oppgraderingsperioden gå ut etter nyttår, men jeg vet hvertfall at du får det hos blant annet Fujitsu enda.

Legg til en god tusing, og få ekstremt mye mer maskin for pengene:
http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st%3a10577627%3bfl%3a0

Det er da en gang sånn at jo mer du betaler, jo bedre maskin får du (med enkelte unntak selvsagt).

Først av alt: Takk for all god hjelp Blank_File :)

Når det gjelder innlegget over så linker du til en ULV prosessor på Multicom. Er dette det samme som CULV? Og hvor mange GHz er den på?

Følger jeg linken, legger til 4 gb minne, 320 gb SATA 7200rpm hd samt PANDA antivirus med brannmur (3 år) kommer jeg opp i en sum på 7138 kr. Virker jo å være en solid pc dette. Det som er kjempebra er at man kan utsette betalingen i 4 mnd for et gebyr på 275 kr. For akkurat nå flyr det nok penger ut av min konto ved stiftelsen av nytt aksjeselskap.

auren

Hva slag type firma er det du holder på å starte?
Ollan

Blank_File

CULV betyr hvis ikke så enormt mye i praksis som det jeg har trodd tidligere, fant jeg ut etter å ha lest litt mer om det. Det er gjort for å spare penger på maskiner som ikke har de største kravene til ytelse og betyr egentlig ikke noe mer enn at prosessor og skjermkort er fysisk loddet fast i hovedkortet og kan derfor ikke skiftes. Noe som selvsagt er uaktuelt for folk flest.

Når det gjelder 14" til Multicom, så blir det faktisk klaget på varme i de få testene jeg har funnet. Min erfaring med Multicom er dog at servicen er god, og om maskinen mot all formordning skulle ta en tidlig kveld, så har du faktisk full rett til å ta det som en reklamasjonssak selv om de 2 årene med garanti skulle være utløpt. Det er langt mer enn hva man kan si om f.eks. Acer.

Hvis ikke maskinen trenger å være mobil, så ville jeg nok heller sett meg om etter noe annet. 14" har selvsagt mindre plass, og man må betale noe for at maskinen er mindre enn vanlig. Sånn sett kan det funke fint med maskiner helt opp til 17". Så litt på http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st%3a10567338%3bc%3a100561%3bfl%3a0 også, men da blir det vel noe dyrere enn man kan ønske.

Så du nevnte Panda, som i og for seg er vel og bra, men jeg er da også av den oppfatning at gratisalternativene er mer enn gode nok om man ikke har helt spesielt konfidensiell informasjon på PCen din (Les Ken Bates). Du vil uansett måtte ta backup, og jeg ville heller brukt pengene på en backupløsning.

Jeg tror selv jeg ville valgt Asus om ikke Fujitsu eller HP var et alternativ. Det er ofte lurt og velge en maskin i business klassen også i stedet for en såkalt "underholdnings" PC. De virker bare mer solide overall.

auren

Så denne CULV pc-en til Asus er god ytelse på?

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=111848

Ollan: Skal starte opp et markedsanalyse-byrå i Bergen. Blir spennende :) Og det er jo en analyse av pc-markedet jeg gjør nå ;D Bare bruker så sinnsykt lang tid på det og har skikkelig beslutningsvegring.

auren

Blank_File

Til og være i en 13", ja! Sammenlignet med T6600, nei. Jeg mente ikke å si at ikke Mhz betyr noe, men Mhz er ikke på langt nær den eneste målefaktoren. Og den blir ofte brukt som salgsgimmick.

Igjen, skal du ha en maskin som ikke i utgangspunktet trenger god batteritid og mobil ytelse, så kjøp heller ikke det. Gå for en større en slik du var inne på først. Jeg beklager at jeg villedet deg litt, men prøver bare å hjelpe. :D

auren

Da er avgjørelsen tatt, og det ble denne:

http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=N51VFSX118C

Billig, men bra.

auren

Blank_File

Ja, jeg synes det var en relativt god avgjørelse. :) Gratulerer med ny maskin Hr. Ørret.

auren

Quote from: Blank_File on January 12, 2010, 12:08:17
Ja, jeg synes det var en relativt god avgjørelse. :) Gratulerer med ny maskin Hr. Ørret.

Nå er den fortsatt ikke kjøpt. Skal på Expert senere i dag, så jeg kan fortsatt ombestemme meg ;D

Takk for gode innspill Blank_File. Trenger du å gjøre en markedsundersøkelse en dag er det bare til å ta kontakt ;)

auren

Blank_File

Jeg tror hvertfall du får mye for pengene her! Men som sagt fører vi ikke Asus på jobb, og jeg har derfor ingen anelse om hvordan supporten er. :)

Sammen er vi dynamitt!  ;D