Tippeligaen 2008

Started by Per-Stian, November 02, 2007, 14:05:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Einar

Quote from: Mr Kaizer on April 21, 2008, 17:43:00
Jeg er helt enig i at dommerne bør være strengere, først og fremst når det gjelder holding, men også straffesituasjoner. Det er faktisk slik at et frispark innenfor straffefeltet, er straffe. Ikke slik at man skal ha "dobbeltfrispark" for å få straffe. Hadde man dømt på midten, skal man også blåse innenfor feltet.
Jepp, og det har så langt vært blåst altfor få straffer i forhold til de forseelsene jeg har sett  denne sesongen. Såvidt jeg har registrert har det blitt blåst straffe i situasjoner (som dommeren har sett) hvor forsvarsspiller holder men angrepsspiller ikke holder. Der begge holder har det ikke vært reagert. Hvis man skal ha en konsekvent holdning til dette så bør sistnevnte situasjon medføre gult til begge parter. Slik sett kan det hende man relativt kvikt får bukt med uvesenet.
Dommerne har likefullt latt passere klare straffesituasjoner uten å reagere, f.eks. hockeytaklingen i ryggen på Limpere i TIL-Viking sist. Hvis dommerstanden fortsetter men den noe tilfeldig utdelingen av straffer som har foregått så langt blir det nok mye bråk framover...
Likevel, gårsdagens røde kort var en virkelig bommert. Taklingen er råtøff og kompromissløs, men den er faktisk ikke farlig. Det er et soleklart gult og en idiotisk opptreden, men likevel ikke verdig en utvisning. Det er en huking, ikke knotter mot standbein. Det virket som dommeren kun hadde bestemt seg, for han rådførte seg på ingen måte med linjemann heller. Jeg er enig i antiholdning-linjen dommerne har lagt seg på, men det er ikke slik at man SKAL dømme straffe og man SKAL utvise noen, uansett.
Som en av få (kan det synes) får jeg tillate meg å være uenig her. Det røde kortet kan absolutt forsvares. Riktignok kommer han ikke inn med knottene først, men likefullt er dette et komplett hodeløst påhopp som kommer altfor sent uten mulighet til å nå ball. En mindre tøff spiller enn Wæhler (evt. en mer uheldig en) kunne utmerket godt fått en lei skade av en slik takling. Hvis man ikke klarer å beherske seg bedre enn dette på en fotballbane fortjener man å bli utvist.
Jeg ser ikke bort fra at dommeren faktisk tolket situasjonen tilsvarende.. Ikke at taklingen i seg selv var kjempestygg - men tidspunktet den kom på...
En annen ting som det burde bli slutt på, er at dommeren ikke slipper innpå skadde spillere som har vært ute til behanling. Her har det faktisk endt med scoring i flere kamper, mens en har stått og ventet på klarsignal til å komme inn. Hvorfor kan ikke 4.dommer kun gi hoveddommeren en liten notis på øre, om at nå er spilleren klar igjen. Skal man lide (annet enn fysisk) fordi en motstander har skadet deg?
Helt enig, dette er en tulleregel uten sidestykke. Det går over min ringe begripelse at ikke 4.dommer kan sende inn spiller uten at hoveddommer må gi klarsignal. Det virker direkte latterlig at et lag skal gis en fordel av at en motstander blir skadet.

Sleivind

Det med at skadde spillere må vente på klarsignal før de kan komme inn på banen igjen, snakket de om å ta tak i fjor og. Jeg skjønner tankegangen deres, da de ønsker at spillere skal slutte å "fake" skader. Kjedelig er det jo for de som faktisk trenger behandling på sidelinjen. Men jeg blir stadig overrasket over hvor raskt smerter forsvinner når de får noe vidundervann på "skaden".

Torgeir

Quote from: Asbjørn on April 21, 2008, 23:36:02
Quote from: berlin on April 21, 2008, 23:18:29

Spøker du? Et slikt svar hadde jeg ikke ventet. ( Har ikke noe med Viking å gjøre, men at Leeds er nr 2. Hmm, likevel, det er interessant )

Rart det der, Torgeir har snart ørten hundre Leedsturer men har vel LSK foran Leeds på "sin" liste... Men ingen vil vel i fullt alvor hevde at Torgeir ikke har Leeds i hjertet   :)

For min del så var jeg litt Vikingfan på 70-tallet (men bare noen måneder om sommeren, Leeds var jo helårsidrett  :) før det døde hen. Jeg bodde 5 år i Bergen før jeg sluttet å holde med motstanderen, og nå i det siste har jo AaFK også blitt et fotballag... Men dette er et "Norgesengasjement" og litt som å holde med Barnsley fordi Allan Clarke var manager der osv... Jojo, litt sterkere kanskje...

Bra sagt Asbjørn 

MOT

8) 8) 8) 8) 8) 8)
"I`m hard but fair-like Leeds United"

"We will be back"

Torgeir

75 SOLLI

1 Leeds United
2 Molde FK

Så liker jeg alle lag som er bortelag på Viking Stadion!

PS: Bare si ifra når jeg skal synge for fugla igjen Torgeir.......

Per-Stian

RBKs superduo er tilbake

Lerkendal-publikummet kan glede seg til Tromsø-kampen.

Da er nemlig både Steffen Iversen og Marek Sapara tilbake etter skadefravær. Angriperen skadet skulderen under seriepremieren mot Lyn, mens slovaken - med det vonde låret - kan sesongdebutere mot Tromsø.

- Begge er aktuelle for troppen, og da også for laget, var trener Trond Henriksens forsiktige antydning til Adresseavisen torsdag. Ifølge TV 2 Sporten tydet fredagens formasjonstrening på at begge to skal starte lørdagens oppgjør.

Men RBK-troppen er fremdeles langt fra fulltallig foran lørdagens oppgjør. Både John Pelu (tre kamper) og Yssouf Koné (to kamper) er suspendert. I tillegg er Jo Sondre Aas opptatt med EM-mellomspillet for G-19 landslaget.

Tidligere i uka har også Roar Strand slitt med en fotskade, mens Alexander Tettey foreløpig har et stykke igjen til toppformen.

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/article1788198.ece

Roy

Quote from: Per-Stian on April 25, 2008, 15:41:27
RBKs superduo er tilbake

Lerkendal-publikummet kan glede seg til Tromsø-kampen.

Da er nemlig både Steffen Iversen og Marek Sapara tilbake etter skadefravær. Angriperen skadet skulderen under seriepremieren mot Lyn, mens slovaken - med det vonde låret - kan sesongdebutere mot Tromsø.

- Begge er aktuelle for troppen, og da også for laget, var trener Trond Henriksens forsiktige antydning til Adresseavisen torsdag. Ifølge TV 2 Sporten tydet fredagens formasjonstrening på at begge to skal starte lørdagens oppgjør.

Men RBK-troppen er fremdeles langt fra fulltallig foran lørdagens oppgjør. Både John Pelu (tre kamper) og Yssouf Koné (to kamper) er suspendert. I tillegg er Jo Sondre Aas opptatt med EM-mellomspillet for G-19 landslaget.

Tidligere i uka har også Roar Strand slitt med en fotskade, mens Alexander Tettey foreløpig har et stykke igjen til toppformen.

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/article1788198.ece

Trist :(

;D ;D ;D
Stand up and sing for LEEDS UNITED

ToreLA

Quote from: TSO on April 23, 2008, 19:42:45
1 Leeds United
2 Molde FK

Så liker jeg alle lag som er bortelag på Viking Stadion!

PS: Bare si ifra når jeg skal synge for fugla igjen Torgeir.......

Hva? Du kan da ikke være vel bevart!  :)

Asbjørn

Denne gangen syntes jeg Otto Ulset treffer bra:

JEG SER AT Lillestrøm føler seg forfulgt av alle, kanskje særlig av dommerne og TV 2. Noen av oss har levd lenge nok til å huske tilbake til den gangen klubben gjorde alt den kunne for å bli mislikt, og lyktes...

Det var på den tida lederne stilte opp i hvite dresser, fremsto som de eneste i norsk fotball som forsto at vi gikk mot profesjonell fotball (eller semiprofesjonell som overgangsordningen het) - og kjøpte spillere fra konkurrerende klubber. Kort sagt: De gjorde alt det som skulle til for å terge på seg oss andre.

Sagt på en annen måte: De gjorde det meste riktig.

DERFOR KUNNE DE tillate seg å nyte det i den grad konkurrentene var forbannet på dem. De var trygge i sin sak. De behøvde ikke hisse seg opp.

Som trener Tom Nordlie fremsto i pausen i går, og Vidar Riseth etter kampen, vil det neppe være grunnlag for å fremstille dem som trygge og komfortable. Enhver kan forstå det, tatt i betraktning den situasjonen klubben er kommet i, og det skal også sies; treneren var (hardt tilkjempet?) eksemplarisk rolig etter kampen.

Men da var inntrykket allerede skapt, av et miljø som er i meste laget opptatt av hva andre mener og gjør. Hvorfor er det blitt slik?

ALLEREDE TIDLIG i krisen, etter et par serierunder, sto toneangivende krefter på Ã...råsen fram og forlangte det som ble omtalt som «tilbake til basis». Hvem sin basis kan vi andre spørre da; Tom Nordlies kompromissløse 4-3-3, med spill gjennom midtbanen, brede vinger, vinkling inn på midten og gjennombrudd ut på kanten, eller klubbens mer bastante langpasningsspill med ball først og mann etter?

I den grad det fortsatt ikke er avklart, er det ikke merkelig en kan spore litt utrygghet.

Den gangen de gikk rundt i hvite dresser (som de naturligvis ikke gjorde, de elsket bare å skape et inntrykk av det) visste de nøyaktig hvem de var; en oppkomlingsklubb som måtte finne si identitet, og lære seg å like den. De likte til og med at vi andre mislikte den.

DEN FORFØLGELSEN av de paranoide som de stadig har fått oss til å tenke på de siste par årene kler klubben dårlig. I fjor var det TV 2 som drev kampanjesportsjournalistikk for Brann, og det var - som vi andre forsto det - ingen ting å beklage at Arild Sundgot avgjorde semifinalen med en kjempehands.

Jeg har en forestilling om at de gamle gutta ville holdt seg for gode til å skylde på journalistene og dommerne. Jeg tror til og med de ville irettesatt Sundgot.

Sannheten er at alle vi andre egentlig likte det gode, gamle Lillestrøm. Men det innrømmet vi selvfølgelig aldri.

En må lære å like seg selv før en kan vente å bli likt av andre. De gamle LSK-lederne likte seg selv. Det var vi aldri i tvil om.
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

flynn

Lillestrøm har (selv om det er tungt å innrømme det) en god del likhetstrekk med Leeds. Profesjonaliseringen av klubben som Ulset her snakker om var faktisk i store trekk det samme som Revie gjennomførte i Leeds. Begge klubber oppnådde å skape seg et image, og skapte resultater med sin måte å gjøre ting på. Begge var på en måte fout for sin tid. Begge oppnådde derfor å bli hatlag nr 1 for de fleste andre, noe som fortsatt sitter i ryggmargen, både i forhold til Lillestrøm her hjemme, og Leeds i England. Begge lag har i de mest suksessrike periodene vært kjennetegnet av en krigersk spillestil, og vært stolt av det. Begge er idag plaget av folk som husker at alt var bedre før...

En liten sidekommentar: Otto Ulseth har levert varene før han. Etter at Norge vant VM-gull i laghopping i 1993, skrev han i Adressa at Orkdal nå hadde to fostret to verdensmestre; Bjørn Myrbakken i laghopp, og Nils Arne Eggen i alt  ;D

flynn

Budda

Aaah, for en runde. Molde får sin første seier borte mot Vålerenga. Ikke nok med det, Aafk blir grusa hjemme mot Lyn. Dermed er både RBK og Aafk bak oss på tabellen.
Endre

Dennis

Breaking news: Martin Andresen kalte Molde-trener Jonevret for et 'djevelsk mannslem' i sluttminuttene av oppgjøret på Ullevaal! Korsfest, korsfest!

Senere viser det seg at i samme situasjon løp Andresen bort på sidelinja for å hente en ball, da Jonevret tupper den ballen vekk og Martin svarer med et par gloser svigermor hadde satt mindre pris på.

Jeg har aldri likt Martin Andresen og syns han er en oppblåst, overvurdert, ustabil idiot av en riksmannsgutt, men her holder jeg faktisk med han. Som trener og ambassadør for Vålerenga, burde han selvsagt opptre på en mer eksemplarisk måte, men dette skjer i kampens hete med skyhøyt adrenalin (ikke sagt på pressekonferanse) og Jonevret er jo veldig usportslig i samme situasjon - en spiller ville fått gult kort!

Snakk om storm i vannglass!
Marching on together!

lojosang

Skal mn ikke få kalle en svenske for en kuk når han oppfører seg som en heller nå?
- Leif Olav

Budda

Quote from: Mr Kaizer on May 05, 2008, 08:51:39
Breaking news: Martin Andresen kalte Molde-trener Jonevret for et 'djevelsk mannslem' i sluttminuttene av oppgjøret på Ullevaal! Korsfest, korsfest!

Senere viser det seg at i samme situasjon løp Andresen bort på sidelinja for å hente en ball, da Jonevret tupper den ballen vekk og Martin svarer med et par gloser svigermor hadde satt mindre pris på.

Jeg har aldri likt Martin Andresen og syns han er en oppblåst, overvurdert, ustabil idiot av en riksmannsgutt, men her holder jeg faktisk med han. Som trener og ambassadør for Vålerenga, burde han selvsagt opptre på en mer eksemplarisk måte, men dette skjer i kampens hete med skyhøyt adrenalin (ikke sagt på pressekonferanse) og Jonevret er jo veldig usportslig i samme situasjon - en spiller ville fått gult kort!

Snakk om storm i vannglass!

Det Andresen sier er løgn. Jonevret sparket ikke bort ballen. Han sparket så vidt borti ballen, og det var mot banen! Var på Ullevål og så situasjonen selv. Uansett om Jonevret hadde sparket bort ballen, så bør en trener holde seg for god til å kalle noen for en jævla kuk. Han bør tenke over at han ikke bare er en spiller, men også trener for laget. Nok et eksempel på hvor usmaklig og barnslig person Martin Andresen er .
Endre

Dennis

Ja, jeg har lest dette seinere på dagen, Budda!

Da kan jeg gå tilbake til å synes Martin Andresen er ekkel, helt uten unnskyldninger!  :)
Marching on together!

Torgeir

Herlig seier over Viking i dag...vi "måtte" vinne i dag. Enormt press på hele klubben, men vi klarte det....Ses i Trondheim 16 mai...

8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

"We will be back"

Torgeir

lojosang

Får du med deg Leedskampen den 15. på Three Lions også, eller?  :D
- Leif Olav

MrK

Quote from: Torgeir on May 05, 2008, 23:56:05
Herlig seier over Viking i dag...vi "måtte" vinne i dag. Enormt press på hele klubben, men vi klarte det....Ses i Trondheim 16 mai...

8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

litt mer liv i fjøset nå altså?
forøvrig nok en møkka kamp fra Viking.
Hørt på Living Room; "where's the cardmachine"?

Torgeir

Quote from: MrK on May 06, 2008, 08:07:12
Quote from: Torgeir on May 05, 2008, 23:56:05

8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

litt mer liv i fjøset nå altså?
forøvrig nok en møkka kamp fra Viking.

He he...skal love deg at her har det vært liv og røre hele tiden. På godt og vondt...mest vondt.

8) 8) 8)

"We will be back"

Torgeir

Therese

River i hjertet mitt når de presenterer kampene så er ikke Odd Grenland inkludert lenger.
Heldigvis klarer de seg bedre enn bra i Adeccoligaen :D
Gleder meg til de er tilbake igjen slik at jeg kan følge med igjen.

Ellers håper jeg VIF rykker ned ( ;D ) og at Stabæk blir årets serievinnere.
Years after the Chernobyl accident and am I the only one that’s disappointed? Still no superheroes.

Asbjørn

Mjelde takker serieoppsettet

BERGEN: Brann-trener Mons Ivar Mjelde tror serieoppsettet er en fordel for hans lag.

Av: Roy Ellingsen
Publisert: 20.05.2008 kl. 20:34
Endret: 20.05.2008 kl. 22:17

Sportsklubben Brann har ikke imponert denne våren. Likevel henger de med i serien. Det er seks poeng opp til serieledende Stabæk.

â€" Jeg registrerer at media kommenterer at vi ikke har fått midtbanen eller kantspillet til å sitte. Det de ikke ser på, er hva som ligger bak. Vi har hatt skader på sentrale spillere. Det er ikke bare å sette innpå noen nye, og forvente at de er like bra, sier Mjelde.

Jan Gunnar Solli har vært blant Branns store skuffelser denne våren.

â€" Men vi må tenke på at han har hatt strekk her og strekk der, sier Mjelde, og peker på både fremsiden og baksiden av låret.

Derfor håper og tror Mjelde at årets sesongoppsett skal slå heldig ut for Brann.

â€" Jeg er glad for at det er 16 kamper etter ferien og bare ti før, sier Mjelde.

Faren er at alle lagene i køen på tabellen tar poeng fra hverandre, mens Stabæk stikker fra i front.

â€" Hva så? Vi må gjøre det beste vi kan ut fra forholdene. At Stabæk har en skadefri stall og får ting til å gli, det må vi forholde oss til. Vi ser jo at Rosenborg, Lillestrøm og oss selv, som har hatt skader på nøkkelspillere, har slitt, sier Mjelde.

Erfaring viser at det nesten ikke spiller noen rolle hvem som leder halvveis. Det handler om å henge med til sommeren. Så avgjøres serien til høsten.

â€" Sett at vi får stabilitet i treningsarbeidet, tror jeg at vi blir bedre utover høsten, sier Mjelde.

Tirsdag måtte han klare seg uten keepere på treningen. Også Kristjan Sigurdsson sto over, på grunn av en smell i ankelen.

â€" Jeg regner med at alle tre er klare for feltet onsdag.

Tell me  Tell me

Dylan

Trond A

Etter den begredelige kampen på Wembley i går, var det oppløftende at Brann fikk endelig  med seg tre poeng fra Stavanger igjen. Til helgen skal Molde gruses.  ;D
Luscos medl. 338

Roy

Quote from: Trond A on May 26, 2008, 14:05:57
Etter den begredelige kampen på Wembley i går, var det oppløftende at Brann fikk endelig  med seg tre poeng fra Stavanger igjen. Til helgen skal Molde gruses.  ;D

Det har min tilslutning  :D
Stand up and sing for LEEDS UNITED

isak

Quote from: Roy on May 26, 2008, 14:38:16

Men ikkje min...  >:(

Lord-Meta

Vålerenga du er min religion ;D ;D ;D ;D

TrulsVikane

Quote from: isak on May 26, 2008, 16:54:10

Men min =)

isak

Quote from: Lord-Meta on May 28, 2008, 13:55:48
Vålerenga du er min religion ;D ;D ;D ;D
Haha hugsar kvalikkampen i 2000. Største eg har opplevd som Sogndal supportar!

Lord-Meta

hvem husker 2000 da? :D :D

MartinR

Quote from: TrulsVikane on May 28, 2008, 14:43:03
Quote from: isak on May 26, 2008, 16:54:10

Men min =)
Ikke min :P   Buu for Brann ::) Jee for Rosenborg :D

Asbjørn

Quote from: MartinR on May 28, 2008, 22:06:19
Ikke min :P   Buu for Brann ::)

...det er når Brann har bortekamper det da...   ;D