Leeds vs Swindon; augnevitnereportasje

Started by Promotion 2010, November 18, 2007, 18:59:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Promotion 2010

Hei, jeg var på ER på lørdag. Tenkte jeg ydmykt skulle fortelle litt om mine intrykk.  :)

Før kampen:
Stoor stemning rundt banen. Godt med folk og stinn brakke i supportersjappa fra klokken 12.30. Veeeldig trangt om plassen. (Køen på utsiden etter kampen var også kjempelang.) Selv i tredje divisjon står det drøssevis med piratselgere av Leedsutstyr. Hamburgere går ned på høykant i fra "kjøkken" som lå langs veien flere hundre meter fra stadion.
Inn på banen, etter at lagene har kommet på banen, klemmer og prater Leeds-spillerne på hverandre. Rui Marques er sentral her. Hughes er kaptein. Litt overraskende kanskje, men vi slipper snart opp for emner...

Spillet:
Leeds legger seg lavt fra begynnelsen av. Swindon styrer. De holder et godt tempo og Leeds har nok med å forsvare seg. Etter de første 8-10 minuttene tar vi over og styrer det hele solid frem til pause.
Becks er merkelig stille og Kandol litt slapp i hodeduellene. Bassett er svært lite tilfreds med det og maser ustoppelig på dem. Gjennom hele kampen virker det som de har fått stand-by beskjed på topp. Vi spiller en klassisk 4-4-2. Linjene og plassene er nøye innstudert. Når Becks og Kandol bytter plass gir de hverandre et håndklaps. Kandol spiller seg litt opp i første omgang. Vinner viktige dueller og timer headinger bedre. Becks spiller pasningene (spes med hodet) for hardt og ikke i løpebanen til medspillerne. Han hever seg ikke før han skårer. Kanskje han er usikker på hvordan magen reagerer...?
På midten ligger Howson og Hughes sentralt. Til tross for alle gode rapporter, så var ikke Howson på høyden i første. Han misset på pasninger og plasserte seg selv i skyggen eller kom for nær situasjonene. Hughes var langt bedre, med gode taklinger og stødig spill. På kantene var Canole er publikumsyndling hørte jeg. Han fikk ikke til stort, men har et godt finterepertoar. Prutton på høyre var en arbeidshest uten like. Opp og ned opp og ned. Han var imidlertid mest kant defensivt. Offensivt havnet han ofte mer sentralt, og var god der også.
De fire bak var gode. Spesielt på hodet ved dødballer. Dette har de nok trent mye på siden Carlisle-kampen. Alle ofret seg. På dødballer i mot var Kandol og Becks fint med bakover og vant mye. Sentralt var nok Marqus best. Rolig og stødig. Imponerende til tider, men neppe mer enn en CCC-spiller. Heath er Heath...en gammeldags engelsk stopper med svært begrenset fart. Frazer imponerer meg ikke, men spilte helt uten sikring bak seg gjennom store deler av kampen. Det samme gjalt for Clapham. Men dette skyldtes nok mest at vi har to stoppere nesten blottet for fart. Casper hadde lite å gjøre, men mestret det å ligge som en slags sweeper på en god måte. Våken gjennom hele kampen. 2-3 kvalifiserte redninger.

Situasjonene:
Swindon kom egentlig ikke til noen klare avslutninger i det hele tatt gjennom kampen. Et par farlige innlegg ble klarert av forsvaret. Casper reddet et par skudd etter at dommeren hadde blåst av for offside. Det var gode redninger. Claphams skudd etter 10 minutter gikk forbi keeper og ble reddet på streken. Kandol hadde to stusser på innlegg foran keeper, men headet rett på. Becks hadde en super forsering halvveis i omgangen. Skar inn foran forsvareren og passet til Prutton på løp, men en mirakuløs takling foran nesa hans ødela for Leeds. Prutton var mye involvert i første og hans innlegg traff en forsvarer i armen. Klar straffe, selv om dommeren "kåla" litt før han bestemte seg. Kaptein Hughes gikk resolutt bort og hentet ballen og tok den med til Becks. Ingen tvil om hvem som skulle ta denne! Becks var helt rolig og nettet høyt i målet, mens keeper sastset lavt. 1-0! Et Howson frispark endte langt over fra god posisjon og Carole hadde et par raid som burde endt med sjanse for en medspiller. Becks våknet til liv og skapt et par gode muligheter.
Leeds gikk frisk ut i andre. Kandol hadde en heading over keeper som ble klarert på streken. 20 sek senere skåret bortelaget. Clapham ble regelrett utspilt og fraløpt på kanten og uten sikring så var det fritt frem for Swindon som kom frem med mange. Det ble litt panikk bakover for Leeds og med også Casper utspilt sto det plutselig 1-1. Leeds falt imidlertid ikke bakpå, de fortsatte og Kandol var plutselig helt igjennom og forbi keeper, men vinkelen ble for skrå. Nå hadde Swindon begynt å vise hvor håpløse de var. En klarering utover med ryggen til mål ble det corner av. Teknikken skårtet hos de fleste, mens Leeds skjerpet seg. Det var tydelig at laget er godt trent og at teknikken er meget bra for mange. Howson ble liggende mer offensivt og ble sentral i hele omgangen. Swindon la seg bakpå, og Leeds styrte. Kandol benyttet seg av sjansen da en av Swindongutta ikke klarte å dempe ballen. Han smatt forbi og fant Becks som klinte den i vinkelen. 2-1, Elland Road eksploderte. Etter det var det bare ett lag på banen. Kish kom inn til enorm applaus, han la seg litt for lavt da han kom inn, så det var en periode da Swindon truet. Men Leeds kom tilbake med lynraske kontringer. Becks og Kandol er så fysiske og raske at selv med dem defensivt, så ligger motstanderne igjen med tre bak!!!
Med unntak at en heldig avslutning og Caspers gode redning som endte i en retur som ble headet i mål, men...OFFSIDE...7 min før slutt, så HADDE Leeds full kontroll. En grei arbeidsseier uten de store greiene, men dette laget har selvtillitt. De vet at de kan vinne. De vet at de er fullt på høyde.

Laget:
Casper - ingen problemer. Imponere med gode utspill og ro.
Frazer - grei fart, men fikk liten støtte på kanten. Klarer seg helt bra på dette nivået, men det skal ikke en kjernefysiker til for å lure ham.
Clapham - bra og sikker, men fullstendig på bærtur på målet. Han engasjerer seg offensivt og en en god støtte for Carole.
Rui - meget bra. Ro og trygghet og en god makker. Er også i ferd med å bli en kultfigur.
Heath - Klumsete på bakken, men mye bedre enn i fjor. Bra på hodet, men veldig treg. Tar mye igjen på plasseringssikkerhet og selvtillitt.
Prutton - god i første, skapte mindre etter pause, men jobber enormt. Langt unna gult kort.
Hughes - god i første, solid i andre.
Howson - anonym i første, men spilte seg bra opp i andre. Ble en strateg meg god ballfordelingsevne og blikk. Ingen situasjoener ble for avanserte for ham. Kom ut av de fleste med ballen, og brukte den godt. MOM vil jeg tro.
Carole - løp og løp på venstrekanten, gode finter, men det førte ikke til så mye. I stedet for å åpne opp spillet, så spilte han en stikker rett inn i haugen av motspillere. Har nok potensiale men...
Becks - Etter straffen så fremsto han som en lur og slu spiller. Sparte krefter og som Brightonforsvaret sa tidligere: virket uinteressert. Men plutselig så eksploderte han i kjappe vendinger og fart. Litt av en luring. Må jo være blant de beste angriperne i divisjonen. Yppet på seg et gult i en tøff duell og et håndgemeng med en forsvarer etter 15 minutter. Da kunne han risikert et mørkere kort. Motspillerne er redd ham.
Kandol - Tøff i duellene og fysisk sterk han også. Meget bra på hodet. Skaper mange situasjoner ved å fordele ballene rundt seg til folk i bevegelse. Spiller opp til 2-1 og går godt i spann med Becks.

Etter kampen:
Forventningene fra publikum før gutta gikk i den obligatoriske ringen var elektrisk. Og endte med et kjempebrøl...

Merkelig: Den store videotavlen var ute av bruk. Leeds målskårere ble ikke nevnt over høytalerne, ei heller publikumsantallet. Jeg treff på i hvert fall 10 forskjellige grupper med nordmenn rundt banen. Et grisespillende Swindon burde hatt et rødt kort etter en takling av Prutton i andre. 7 gule forteller om hvor sent de var inn i de fleste situasjoner. Spesielt i andre da Leeds økte tempoet. Da hang de ikke med i det hele tatt. Panikk..panikk..panikk...

På vei hjem:
En Leeds supporter dytter til en Swindon-kar så han mister mobilen. Han tar igjen, men før han får sagt fø... blir han lagt i bakken av 6 sterke politifolk med gule vesker. Mobilen blir sparket vekk av ivrige hjelpere og amnnen blir ført vekk av politiet.
På vei inn til byen går vi bak en guttegjeng i 15-16 års alderen som roper Yorkshire Yorkshire og heller i seg av boksøl. De river med seg en Ford Ka og vipper den rundt så den blir liggende på taket midt i gaten. Fine folk disse unge i Leeds... Litt senere er vi inne i en storkiosk ved jernbanestasjonen. Der angriper et par ungdommer dørvakta og kaster alt de finner inn i butikken... En vanlig lørdag i Leeds kanskje...? Klokka var ikke mer enn 7...!

Og turen...............jepp det var verd det!!!  ;D

Tror det var alt jeg hadde på hjertet, hvis ikke så spør jeg Edith senere!!!
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

flynn

Flott ref. Promo!

To spm: Jeg trodde Marques var ganske hurtig, men du snakker om to stoppere "blottet for fart" . Vennligst klargjør...
Dessuten sier du at Carole spilte på høyresiden. Byttet han og Prutton underveis eller tok du bare en klassike høyre-venstre-finte ???

flynn

Ferre

Promotion 2010

Quote from: flynn on November 18, 2007, 19:10:05
Flott ref. Promo!

To spm: Jeg trodde Marques var ganske hurtig, men du snakker om to stoppere "blottet for fart" . Vennligst klargjør...
Dessuten sier du at Carole spilte på høyresiden. Byttet han og Prutton underveis eller tok du bare en klassike høyre-venstre-finte ???

flynn
Carole - godt observert. Rettet nå. Han var på ¨venstre hele tiden. Da han gikk ut og Kish kom inn så manglet vi totalt en kantspiller der. Dette førte merkelig nok til at Swindon spilte mer over på Frazers side og ikke der det var plass. Frazer snakket flere ganger med Kish om ikke han skulle mer over motsatt, men det skjedde ikke. Tre spilte sentralt med Howson offensivt og Kandol offensivt ute på en venstre kant mot slutten av omgangen.

Marques er ganske rask må jeg innrømme, men ingen racer... Han måtte imidlertid legge endel gress bak seg for å dekke inn for Heath og virket litt bakpå når Swindon kontret. Han er nok klart raskest av de to...
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Sheridan

Tom S

Finfin rapport, stemmer bra med det bildet eg fekk av kampen via LUTV.

COME ON LEEDS !!

Asbjørn

Flottings, Promo  :)

I disse tv-fattige tider tar vi imot slikt med stor takk.

I alt du skriver merker jeg meg at Howson tydeligvis funket bedre offensivt enn som "holding player" - noe som vel er i tråd med tidligere inntrykk han har gitt...

Og vi "sliter" fortsatt i bredden - men det er tydeligvis ikke så farlig her nede i divisjonene...

Ellers hadde det vært allright om du spedte på litt ellers fra turen og postet den under "På tur til Leeds" - alltid nyttig for folk på farten over  :)

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

pale

Flott innlegg. Moro med øyenvitneskildringer.

Quoteblir han lagt i bakken av 6 sterke politifolk med gule vesker.

Jøss ;D

Kjell Skjerven

Dei sa no publikumstallet over høgtaleren.Det fekk eg med meg :D
Side before self,every time.

Jon R

Quote from: Asbjørn on November 18, 2007, 19:56:03
Flottings, Promo  :)

I disse tv-fattige tider tar vi imot slikt med stor takk.

I alt du skriver merker jeg meg at Howson tydeligvis funket bedre offensivt enn som "holding player" - noe som vel er i tråd med tidligere inntrykk han har gitt...

Nemlig! Derfor har jeg stor tro på kombinasjonen Kish/ Howson sentralt, med Kish som den defensive av de to. At Kish lå så dypt i denne kampen var ikke så overraskende, siden han gjorde det også i de kampene jeg så han ifjor.  :)

Forøvrig en knall rapport, promo. Steike hvor mange detaljer du får med deg! Rett og slett stor lesning.  :o
Jon R.

Sydhagen

flott lesning!  kjekt med slike rapporter i desse tider da det ikke finnes leeds-kamper på tv.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

isak

Fantastisk augnevitnereportasje, skikkle arti å lesa.

Jøss ;D
[/quote]
;D

Per-Stian

Alltid ein fryd å lese slike opplevingar. Eg blir så engasjert at eg ser føre meg alt du opplevde. Kjenner meg veldig godt att i skildringane dine. Veldig skuffande at speakeren ikkje hjalp til med å skape stemning. Målskårarar fortenar merksemd!

Hyggeleg at du seier at Bassett var aktiv på sidelinja. Men han ligg nok fleire hestehovud bak Wisey der ;)

fmtj

Quote from: isak on November 18, 2007, 23:16:01
Fantastisk augnevitnereportasje, skikkle arti å lesa.

Jøss ;D
;D

[/quote]

Flott rapport fra vår kjære by og takk for at du fikk med de gule veskene! ;D
Yeboahs vitne

Trond A

Flott rapport. Jeg ser frem til tur til fotballens mekka om et par måneder.
Luscos medl. 338

AndyMathie

Dette var stor lesning. Elsker å få rapporter fra nordmenn som reiser over til Elland Road. Må få tatt meg en tur selv snart.
We are Leeds and we are proud of it!

Erik M

Jeg var på Elland Rd også på lørdag og kan slutte meg til Promo's analyser.  Det virker som han stod nærmere gresset og har fått med seg mer detaljer enn meg. Jeg var for første gang invitert i Executive Box sammen med fiffen.  Vesentlig penere kledd enn normalt var jeg usikker på hvordan det skulle bli. 

Vi startet på Billy's Bar for å varme opp litt.  Fikk servert en tre-retters lunsj med ditto drikke mens stemningen både inni boksen og på stadion forøvrig begynte og stige.  Jeg kan fortelle at fiffen er like barnslige og vulgære som oss andre.  Jeg var like hes som vanlig etter å har skreket "15 points who gives a f**k..." og "You're shit and you know it!" og ikke minst "WHO ARE YOU - WHO ARE YOU - WHO ARE YOU" hver gang Swindon-hjørnet forsøkte seg på noe.  Kjempestemning og kjempekult.

Ikke minst var det stort for en som var ung på 70-tallet å mingle med "living legends".  Peter Lorimer, Allan Clarke, Norman Hunter, Mel Sterland og Paul Reaney var alle innom boksen og skravla.  Utrolig stort.

Det var vanskelig å lande den dagen selv om vi fikk rapport fra Ullevål.  Det siste jeg husker var at Kjell fra Grimstad og meg selv stod og hylte "WHO ARE YOU?" på et dansegulv utpå morgenkvisten.  Da hadde vi både glemt og tilgitt Kjell for at han ikke hadde kjent igjen Mel Sterland.

HåvardK

Ikke mye å tilføye her. Takk, promo.

McMidjo

Kan skrive under på Promos gode rapport. Fra min plass på John Charles Lower hadde jeg godt utsyn til begivenhetene foran The Kop: Kortet til Becks var bare tull. Becks og Swindonspilleren gav hverandre en kraftig dytt i brystet, og de ruslet deretter rolig fra hverandre før dommeren valgte å kalle de tilbake for å gi kort. Virker som Beckford har fått et visst rennomé - ikke bare som en giftig målgjører, men også som en spiller som lett lar seg hisse opp. Han ble tett markert hele kampen, fikk stadig vekk en liten dytt i ryggen, og ble sikkert utsatt for en del andre småprovokasjoner underveis. Dette må han bare lære seg å håndtere â€" hvis ikke kommer det fler utvisninger på vår nummer 9 denne sesongen.

Er alt annet enn trygg på forsvaret. Virket solid og godt organisert på de faste situasjonene denne gangen, men så fort det ble mye bevegelse i Swindonangrepet gikk det litt mer på ’lykke og fromme’. Baklengsmålet så ut som en gedigen forsvarstabbe, hvor det ble kluss med sideforskyvning/markering der bak â€" og sikringsspilleren (Rui?) ble hengende i ingenmannsland når innlegget kom.

Howson fortjente MoM. Syntes både Prutton og Hughes gjorde en like bra kamp, men naturlig at Howson stjeler showet: Minstemann på banen, og selv om han ser både tynn og pinglete ut, kaster han seg inn i duellene som den reneste David Batty. Så vidt jeg registrerte kom flesteparten av Swindons kort etter seine - og til dels hodeløse - taklinger på våre midtbanespillere.

Dommeren var god â€" og for fjerde ligakamp på rad var det satt opp en dommer med flere års erfaring fra å dømme i Premier League.
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

Asbjørn

Quote from: midjo on November 19, 2007, 22:47:55
Dommeren var god â€" og for fjerde ligakamp på rad var det satt opp en dommer med flere års erfaring fra å dømme i Premier League.
Ajtigt  :)

FA is watching over us!

(om det er en god ting vet jeg ikke helt...  :))

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

JonK

Merkelig: Den store videotavlen var ute av bruk. Leeds målskårere ble ikke nevnt over høytalerne, ei heller publikumsantallet

- Jeg hørte både målscorer og tilskuertall gjennom høytalerene på Elland Road. På John Careles Stand:)

Ellers er jeg veldig enig i dine betraktninger.

Erik M

Linjedommeren med ryggen mot oss på East Stand var elendig kampen igjennom.  For meg så det ut som han hindret en rekke 100% sjanser for Leeds i førsteomgang.  Han kompenserte i andre omgang med et par massive feil i Leeds' favør mot slutten av kampen - så vi ble litt glad i linjedommeren igjen.

Swindon var vel ikke all verden - så man kan stusse over at kampen blir så tett og jevn.  Men Swindon kastet jo stadig alt fremover og spilte som om det var cup-finale.  Dette har sikkert mange av lagene gjort mot Leeds i år, noe som gjør vår nåværende posisjon enda mer imponerende.

Jeg syns ellers Leeds har snev av PL quality i Prutton og Marques - og kanskje PL potenisale i Beckford.  Herlige spillere alle tre.