Ã…ge Hareide og landslagets fremtid

Started by Dennis, November 19, 2007, 17:14:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dennis

Nok en gang har Ã...ge Hareide blitt sitert på at han teller på knappene som landslagssjef. I våres sa han at han ikke visste om han fortsatte etter et eventuelt EM og nå sier han at han mest sannsynlig slutter totalt som trener, når han en gang er ferdig som Norgesjef.

I en tid der Leedsmanagerens mediakrumspring blir heftig debbatert syns jeg det er på sin plass å ta opp landslagssjefen også. Han skal ha for at han faktisk har modernisert den norske fotballen; laget slår mindre langt, bruker kanter og har likevel beholdt presshøyden og overgangene. Laget har også blitt vesentlig yngre på kort tid og en generasjon nye proffer og proffprospekter har spilt seg inn. Men når det gjelder autoriten hans, syns jeg det begynner å skorte.

Det skal sies at Norge brukte lang tid, før man fant ut at en slags 4-3-3 (som jo er skrekkelig lik 4-5-1, som vi allerede brukte) var formasjonen for oss. I lang tid spilte vi forskjellige formasjoner fra kamp til kamp, noe som i alle fall ikke skaper trygghet i spillestil, til tross for at det nok vanskeliggjør motstanderens opplegg. I de siste kampene har Norge spilt feiende flott fotball, med unntak av den siste begredelige Tyrkia-kampen, hvor Hareide bommer totalt med taktikken. Tyrkia var et lag med nedadstigende form som vi burde lagt under press, men i stedet lar vi de styret showet. Jeg savner en norsk trener med baller til å si 'I dag skal vi vinne!' I stedet går Ã...ge ut et par dager før en kamp vi må vinne for å ha noe som helst mulighet til å nå vårt andre europamesterskap og sier at han ikke veit om han gidder å holde på med fotball lenger. 
Marching on together!

Per-Stian

EM-drømmen brast, men Ã...ge Hareide åpner for å fortsette som landslagssjef.

Norge kom seg aldri til EM i 2008. Steffen Iversens vakre hat trick mot lilleputtlandet Malta onsdag, ble til slutt like mye verdt som kompis Erik «Panzer» Hagens drømmebrasse mot Tyrkia på Ullevaal.

Tyrkia sikret nemlig de nødvendige poengene hjemme Bosnia i Istanbul, og er sammen med nabo Hellas videre til neste sommers fotballfest i Sveits og Østerrike.

Ã...ge Hareide makter likevel å se fremover etter kampslutt.

- Jeg skal reise til Durban for VM-trekningen når jeg kommer hjem torsdag. Dit reiser jeg sammen med presidenten og generalsekretæren. Da skal vi snakke sammen. Så kommer jeg hjem tirsdag. Da skal jeg ha to dager hjemme. Så vil jeg fortelle hva jeg har kommet frem til mot slutten av neste uke, sier landslagssjefen til Nettavisen.

Men Hareide heller nå klart mot å fortsette.

- Jeg har alltid følt støtte fra forbundet og spillerne, men vil også ha med meg støtteapparat rundt hvis jeg skal fortsette. Alt det praktiske rundt dem må nå løses.

- Tolker jeg deg rett som at sjansen for at du fortsetter er veldig stor hvis det går i orden?

- Det kan du godt si.

http://www.fxt.no/norge/article1455906.ece

Per-Stian

Eg seier som Mini Jacobsen: "Æ ser ingen andre klare kandidata akkurat nu. Dærfor mein æ at hainn Ã...ge må fortsætt som vår sjæf."

Dennis

EM-kvalifiseringen sluttet med en stor skuffelse for Norge. Vi var nære, men ble til slutt veid for lette for Sveits og Østerrike. Skuffelsen blir ikke mindre når man tenker på hvilket elendig landslag som faktisk for lov å dra på vår bekostning. Nå kan det selvsagt sies at tabellen aldri lyver; Norge tok færre poeng enn Tyrkia og dermed er de fullt fortjent videre, men det er så mange småting som var utslagsgivende for oss. Da tenker jeg på det annulerte ONside-målet som ble annulert i Hellas, tabbene mot Tyrkia og ufjortent poengtap hjemme mot Hellas.

Det skal også nevnes at det helt sikkert gjelder for tyrkerne også, blant annet mange keepertabber. Det hjelper allikevel ikke på den bitre følelsen jeg har om dagen. (Ja, jeg er stor Norge-patriot i tillegg til Leeds!)

Så er det framtida da! Den tror jeg er veldig lys for det norske landslaget. Som Soler og Høgmo snakket om (tror det var under Bosnia-kampen) kommer det svært mange gode juniorspillere oppunder de som er etablerte. Mange av disse er andregenerasjons innvandrere med et lekent forhold til fotball og bedre teknikk enn tradisjonelle nordmenn. I tillegg har nok ungdommer generelt blitt bedre med ball, om man ser på spillere som Ciljan Skjelbreid, Gamst Pedersen m.fl.

Under EM-kvalifiseringen ble Norge utsatt for noe tilnærmet lik et generasjonsbytte. Deler av det skjedde nok under VM-kvaliken sist, men ble videreført nå. Hangeland, som var en klønete langbein, fremstår nå som Norges nye stopperkjempe og blir garantert proff i en stor liga i løpet av 2008. Håkon Opdal ryktes på vei til utlandet, mens Ciljan og Tettey for lengst er på blokka hos mange speidere rundt om.

Når da spillere som ikke er gode nok, som Erik Hagen, blir byttet ut med noe bedre, tror jeg dette kan bli bra. Men det jeg savner aller mest, er at flere tar tak. Jeg tror Norge hadde fremstått som et bedre lag med Martin Andresen på banen mot Tyrkia. Jeg synes han er en veldig ordinær fotballspiller, men som mental sjef er han ubestridelig på landslaget. Savner som sagt dette også hos den norske treneren og hos flere spillere. Det kan ikke være slik at kun en kan dra lasset i motgang. I tillegg til at spillere som Carew, Riise og Gamst Pedersen blir enda mer modne før VM-kvaliken dras i gang, tror jeg vi kan gå en lys framtid i møte.

Marching on together!

Kickthemdown

Quote from: Per-Stian on November 22, 2007, 00:15:56
Eg seier som Mini Jacobsen: "Æ ser ingen andre klare kandidata akkurat nu. Dærfor mein æ at hainn Ã...ge må fortsætt som vår sjæf."
Bare fordi Mini vil ha Sollied til RBK så kan han da ikke uttale seg sånn? Har han virkelig sagt det? Idiotisk å si av den såkalte eksperten isåfall.

EM skuffelsen la jeg fra meg på tur med T-banen ned fra Ullevaal på lørdag. Vi er fra lille Norge man kan ikke forvente så mye. Nå ser jeg fram til Vm-kvalikk trekningen på søndag. Håper på England eller et annet stort land så man kan få seg en gøyal supportertur iført de norske fargene.

Fremtiden til landslaget ser meget bra ut. Tore Reginiussen, Ciljan, Tettey, Tarik ... Mange spennende typer som skal inn i troppene i fremtiden.

Alta-White

Per-Stian

Quote from: Alta-White on November 22, 2007, 15:19:40
Quote from: Per-Stian on November 22, 2007, 00:15:56
Bare fordi Mini vil ha Sollied til RBK så kan han da ikke uttale seg sånn? Har han virkelig sagt det? Idiotisk å si av den såkalte eksperten isåfall.

EM skuffelsen la jeg fra meg på tur med T-banen ned fra Ullevaal på lørdag. Vi er fra lille Norge man kan ikke forvente så mye. Nå ser jeg fram til Vm-kvalikk trekningen på søndag. Håper på England eller et annet stort land så man kan få seg en gøyal supportertur iført de norske fargene.

Fremtiden til landslaget ser meget bra ut. Tore Reginiussen, Ciljan, Tettey, Tarik ... Mange spennende typer som skal inn i troppene i fremtiden.

Alta-White

Ja, Mini uttalte faktisk (nesten ordrett på dialekt) dette i går på TV 2-sporten. Veit ikkje kvifor han ikkje nemnde Sollied, men det er mogleg at han har uttalt at han ikkje er interessert i jobben? Solbakken fortalde vel klart at han ikkje var interessert. Kven står vi då igjen med? Nilsefar Eggen og Teitur Thordarsson? Nei, la Hareide behalde jobben. Håpar berre han vil det sjølv... Det ligg vel i korta at det er hans eige, personlege val. Kåfjord verka iallfall overbevisande då han fortalde om Hareides landslagsframtid.

Klausen

Ivar Morten Normarks kontrakt med Samelandslaget går snart ut!

Pick up the phone Kåfjord..

RoarG

Hareide må bort >:(! Han mislykkes kapitalt med å kvalifisere Norge til EM fra en meget enkel gruppe. Når vi også tar i betraktning at Norge fikk bortekampen mot Tyrkia lagt opp i hendene (nøytral bane), roter bort en 2-målsledelse, møter det samme laget hjemme med ett mål: klare minst U, og tryner også her vitner det om en inkompentent landslagsledelse. Etter Tyrkias utligning på Ullevål brettet ikke landslaget opp ermene, og kjempet inn uavgjort. Neida, man sullet rundt ut på matta, en utrent Carew ble ikke byttet ut, og midtbanen ble ikke forsterket. Det var faktisk Tetteys "skyld" i 1-2 målet. Han hadde ikke tatt det nødvendige defensive løpet hjemover, og var totalt feilplassert ved den anledningen. Skylda legges i stedet på Hangeland ("for langt unna"). Dette ble ikke korrigert av Hareide.Uttaket av B.H.Riise var en skandale. Mannen hadde akkurat vunnet cupfinalen, og hadde feiret den. En spiller som skal levere på toppnivå kan selvfølgelig ikke feste rett før en viktig kamp. Noen mener at Norge burde ha vunnet hjemme mot Hellas, men har man glemt den gedigne sjansen grekerne sølte bort på tampen av kampen? Det hevdes at fotball er et marginalt spill. Nettopp. Gode lag får marginene med seg gang etter gang, mens mindre gode lag er mindre "heldige" i så måte. Når man også tar i betraktning at Norge tapte 1-2 hjemme for Bosnia-Hercegovinas B-lag, er fadesen et faktum >:(. Denne fadesen er styrt av Ã...ge Hareide. At spillerne er kjempefornøyde med treneren bør telle lite. Han tar dem jo ut, og de har all grunn til å like han. Det er for mye trivsel & gøy i landslagstroppen, og for lite guts og holdninger. Et lag med gode holdninger hadde ikke tapt for Tyrkia på lørdag, og en dyktig landslagssjef hadde vraket spillere uten holdninger til en så viktig kamp. Det er direkte patetisk å se fotball-Norges samstemte støtte til denne fiasko-treneren. Medtrenere og "eksperter" lider alle av innavlskomplekset, da "hele fotball-Norge" vanker på de samme seminarene hele gjengen, og ingen tør å stikke seg ut ved å kritisere. Det er også merkelig at man er nærmest samstemmig i sin bedømning at Norge ikke kan få noen bedre trener p.t.! Nei, jasså! Er Hareide virkelig så unik og genial at han ikke kan erstattes? Det virker temmelig fantasiløst av NFF denne rørende tilliten til Hareides kvaliteter - ENDA HAN 2 GANGER PÃ... RAD HAR MISLYKKET MED Ã... KVALIFISERE NORGE TIL ET SLUTTSPILL (som er en landslagssjefs primære oppgave).
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

pale

Quote from: RoarG on November 22, 2007, 17:30:39
Hareide må bort >:(! Han mislykkes kapitalt med å kvalifisere Norge til EM fra en meget enkel gruppe. Når vi også tar i betraktning at Norge fikk bortekampen mot Tyrkia lagt opp i hendene (nøytral bane), roter bort en 2-målsledelse, møter det samme laget hjemme med ett mål: klare minst U, og tryner også her vitner det om en inkompentent landslagsledelse. Etter Tyrkias utligning på Ullevål brettet ikke landslaget opp ermene, og kjempet inn uavgjort. Neida, man sullet rundt ut på matta, en utrent Carew ble ikke byttet ut, og midtbanen ble ikke forsterket. Det var faktisk Tetteys "skyld" i 1-2 målet. Han hadde ikke tatt det nødvendige defensive løpet hjemover, og var totalt feilplassert ved den anledningen. Skylda legges i stedet på Hangeland ("for langt unna"). Dette ble ikke korrigert av Hareide.Uttaket av B.H.Riise var en skandale. Mannen hadde akkurat vunnet cupfinalen, og hadde feiret den. En spiller som skal levere på toppnivå kan selvfølgelig ikke feste rett før en viktig kamp. Noen mener at Norge burde ha vunnet hjemme mot Hellas, men har man glemt den gedigne sjansen grekerne sølte bort på tampen av kampen? Det hevdes at fotball er et marginalt spill. Nettopp. Gode lag får marginene med seg gang etter gang, mens mindre gode lag er mindre "heldige" i så måte. Når man også tar i betraktning at Norge tapte 1-2 hjemme for Bosnia-Hercegovinas B-lag, er fadesen et faktum >:(. Denne fadesen er styrt av Ã...ge Hareide. At spillerne er kjempefornøyde med treneren bør telle lite. Han tar dem jo ut, og de har all grunn til å like han. Det er for mye trivsel & gøy i landslagstroppen, og for lite guts og holdninger. Et lag med gode holdninger hadde ikke tapt for Tyrkia på lørdag, og en dyktig landslagssjef hadde vraket spillere uten holdninger til en så viktig kamp. Det er direkte patetisk å se fotball-Norges samstemte støtte til denne fiasko-treneren. Medtrenere og "eksperter" lider alle av innavlskomplekset, da "hele fotball-Norge" vanker på de samme seminarene hele gjengen, og ingen tør å stikke seg ut ved å kritisere. Det er også merkelig at man er nærmest samstemmig i sin bedømning at Norge ikke kan få noen bedre trener p.t.! Nei, jasså! Er Hareide virkelig så unik og genial at han ikke kan erstattes? Det virker temmelig fantasiløst av NFF denne rørende tilliten til Hareides kvaliteter - ENDA HAN 2 GANGER PÃ... RAD HAR MISLYKKET MED Ã... KVALIFISERE NORGE TIL ET SLUTTSPILL (som er en landslagssjefs primære oppgave).

Amen!
Her setter du spikeren på rett hode.

Dennis

Hva "eksperter" som Mini og Bengt Eriksen uttaler seg om, bør ingen egentlig verken ta til seg eller bry seg om å høre. Disse er kun leid inn til TV2 som oppiskere av debatt ved å uttale seg enten om ting de ikke har nok kjennskap til eller på en måte som gjør at andre reagerer.

Blir mer og mer enig med sinnataggen Bjørnebye når det gjelder seriøsiteten på disse.

Det skal også sies at TV2 også har gode kommentatorer i Øyvind Alsaker og Nils Johan Semb (med sin Whiskey-stemme, veldig macho) veier opp for tullinger som de to nevnte pluss Ivar Hoff, som egentlig ikke burde kommet lenger i media enn lokalradio.
Marching on together!

lojosang

Quote from: RoarG on November 22, 2007, 17:30:39
ENDA HAN 2 GANGER PÃ... RAD HAR MISLYKKET MED Ã... KVALIFISERE NORGE TIL ET SLUTTSPILL (som er en landslagssjefs primære oppgave).

Er stort sett enig med deg. Men argumentet over er noe søkt, all den tid alle norske landslagstrenere gjennom tiden med ett unntak gjorde akkurat det. (Eller er det to unntak?)

Vi får aldri en landslagstrener med mer suksess enn Drillo. Det tror jeg bare vi må innfinne oss med. Tap i åttendedelsfinalen mot Italia vil forbli Norges beste mesterskapsprestasjon i overskuelig framtid.
- Leif Olav

Asbjørn

Quote from: lojosang on November 23, 2007, 09:59:54
Tap i åttendedelsfinalen mot Italia vil forbli Norges beste mesterskapsprestasjon i overskuelig framtid.

...jeg hørte snakk om et mesterskap i Tyskland jeg da... BRONSE, var det ikke det det var snakk om...

LOJO: Den historieløse... (forslag til til ny bunntekst  :) )

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

lojosang

Quote from: Asbjørn on November 23, 2007, 13:17:15
Quote from: lojosang on November 23, 2007, 09:59:54
Tap i åttendedelsfinalen mot Italia vil forbli Norges beste mesterskapsprestasjon i overskuelig framtid.

...jeg hørte snakk om et mesterskap i Tyskland jeg da... BRONSE, var det ikke det det var snakk om...

LOJO: Den historieløse... (forslag til til ny bunntekst  :) )

Leketurneringer som OL kan da umulig telle!  ???
- Leif Olav

Dennis

Selvom jeg var svært ung  ::) på den tiden, må vel OL-bronsen være Norges største bragd så langt. Kvaliken til USA VM '94 må også stå høyt med borteseier i Nederland og fire poeng mot England. Ã...ttendedelfinale etter seier over Brasil er selvsagt også en bragd vi husker godt.

Men...det kommer mer!
Marching on together!

Sleivind

Per-Stian

Quote from: Sleivind on November 23, 2007, 18:13:30
Og nå har vingle-Ã...ge sagt ja til nye år som landslagssjef.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=186621

Trudde han skulle vente til VM-trekninga på søndag var overstått før han tok ei avgjerdsle. Men han skiftar viss meining oftare enn underbuksa. Det er dermed ikkje sagt at eg ikkje likar han. Syns det er bra for landslaget at han held fram til 2010. 

Per-Stian

Ikke alle er fornøyde med at Ã...ge Hareide fortsetter som landslagssjef.

Fredag ettermiddag ble det endelig klart at Ã...ge Hareide tar tre nye år i den norske sjefstolen. Målet er sluttspillplass i VM i 2010.

TV 2 fotballekspert Jahn Ivar «Mini» Jakobsen jubler ikke nevneverdig over nyheten.

- Nja, om det er en god nyhet? Du får en mann som ikke har levert det han tidligere sa han skulle levere, sier «Mini» til TV 2 Sporten.

Mini tror også at Hareides antatte målsetting om spill i Sør-Afrika om tre år kan bli i tøffeste laget. Spesielt siden Norge vil bli seedet på nivå tre i trekningen søndag.

- Det kommer selvsagt helt an på trekningen. Men jeg bestiller ikke billetter til Sør-Afrika i morgen, i hvert fall, understreker han.

http://www.fxt.no/norge/article1459941.ece

Mogleg saka og meininga til "Mini" er sett litt på spissen, men berre for nokre dagar sidan uttalte han at han ikkje såg andre kandidatar til landslagsstillinga, og at han var tilfreds med landslagssjefen.

Per-Stian