Taktikeren(?) Wise

Started by Dennis, December 09, 2007, 16:18:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dennis

Vel har vel aldri Dennis Wise hatt rykte på seg for å være en stor taktiker og detaljstyrer. Det er gøts og glød som har vært premissene for han som fotballspiller, men er det også slik når det gjelder trenerjobben?

I går tok Wise ut Kishishev når han nærmet seg marsjordre. Ingen genistrek akkurat, men like fullt et helt riktig valg. I tillegg var han "furious" mot de latterlige menneskene som gjorde hærverk mot Leeds' stolthet Billy Bremner natten før kamp. Dette vil kun bidra til å styrke samhold og tilhørighet til klubben Leeds United, samt at det selvsagt er positivt at sjefen stiller seg bak klubbens historie. Tidligere har han også brukt poengtrekket til å skape en oss-mot-alle-stemning, både blant fans og tilsynelatende også i spillergruppen.

Om alt dette er en vell gjennomtenkt master-plan fra Wises side, er vel heller vanskelig å vite, men at det har fungert så langt, er det ingen tvil om. Wise virker å ha en svært mye mer forsiktig tilnærming til media og kritikk til motstandere og dommere enn i våres, der ting ble blåst ut (og selvsagt opp) i media rett etter kamp. Om dette har med at klubben seiler i medgang, kontra vårens motgang, kan jo selvsagt ha en stor del med saken å gjøre, men i år har i alle fall tapene vært "vår" skyld, da de i våres gjerne ble bortforklart med dommere, ballgutter etc.

Tross sin lange erfaring på toppnivå som spiller, er han fortsatt ganske unproven som manager, selvom det har blitt noen få år i treneryrket etterhvert. Han begynte i en klubb som presset på for opprykk til den gjeveste ligaen, men som falt igjennom grunnet manglende økonomiske muskler. Deretter har trenerkarrieren dreid som om klubber lenger ned i divisjonene. Nå kan ting tyde på at han er i ferd med å returnere til CCC - denne gang med Leeds. Om han duger som manager, kan vi få et svar på neste år, om han i det hele tatt klarer å få laget til å yte neste vår.

Som de fleste andre ferske trenere, gjør Wise feil. Men i år har det blitt ferre av dem; bedre manager eller seiler han i medvind? Kan treneren vår vokse i erfaring og ferdigheter eller er det kun en falsk illusjon skapt av en medgangsbølge? Da må vi i alle fall begynne å stille de samme spørsmålene om høytflyvende Beckford også, eller?
Marching on together!

Tom S

All ære til Wisey denne sesongen, det virker som alt han gjer og seier er rett.
Eg er villig til å "gløyme" Wisey sine feil forrige sesong og gje mannen ein fair sjanse til å bevise at han vokser seg inn i rolla som ein god manager.

Det eg er meir bekymra for er spelestilen vår denne sesongen. Utfrå det vi høyrer på radioen kan det tyd på at vi er eit lag som sender ballen langt framover på bana så snart muligheten er der og håper at våre raske angripere skal klare resten. Dette selvfølgelig i kombinasjon med tett og godt forsvar.
Om dette er taktikken Wisey har funne ut passer i L1 så supert, men tviler på om dette er resepten for neste sesong i CCC.

Time will show.

Inntil videre er Wisey rett mann for Leeds United!

COME ON LEEDS !!

Kato

Hva med Wise i forhold til de fotballtaktiske valg?

Det er vel en litt annen historie.

Dennis

Quote from: kato on December 09, 2007, 17:58:05
Hva med Wise i forhold til de fotballtaktiske valg?

Det er vel en litt annen historie.

Ja, vil du utdype det litt? Vi spiller mye langt og gjerne uten kanter, en spillestil jeg ikke liker, men med 15-2-2 så er det noe som gjøres riktig rent sportslig også.
Marching on together!

Kato

Gidder ikke noe lang utdyping, men historikken viser vel at han har hatt store svakheter på defensiv organisering.

Nå savner jeg vel mest en tydelig gjennomtenkt offensiv filosofi.

Men det skal også sies at her på berget har man begrenset med kamper under hatten denne sesongen.

Promotion 2010

Her er det jo litt utfyllende fra kampen...

http://www.leedsunited.com/page/NewsroomDetail/0,,10273~1186319,00.html

"I LIKE SENTIMENTAL THINGS" er jo slik at man nesten får tårer i øynene!!!  8)
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Per-Stian

Wise nyttar kvart eit høve til å fyre opp stemninga. Det er det ingen tvil om, og sikkert heller ingen som har noko i mot. Eg tør ikkje uttale meg om hans taktiske eigenskapar og disposisjonar og fotballfilosofi. Til det har eg sett altfor få kampar. Men så lenge vi vinn kampar og gir maksimalt i kvar duell, så gir eg ærleg talt blaffen i måten det gjerast på. Eg elskar Leeds United uansett spelestil, manager, eigar osv.

Frå heimesida etter Huddersfield-kampen:

"I have a message for whoever did it," said Dennis.

"I'd just like to say 'Up yours. You deserved everything you got today. I'm sure it was some dope who has come along and decided to be funny.

"We weren't happy about that and you don't disrespect a player of that calibre. People like that are just idiots.

Dougie added: "We were told about the statue just before kick-off, and it's a disgrace.

"We were already fired up for the game, but that made us even more fired up. You don't go around doing things like that."

Asbjørn

Mye er allerede skrevet om at Wise denne sesongen virkelig har levert varene. Mange, som jeg, tok atterhald i et "...så langt."     Vel, nå er vi såpass inne i sesongen at det kan virke som vi kan slå fast at Wise har lært, brølerne fra i fjor blir ikke gjentatt.
I tillegg:

• han har hatt full uttelling i "utrenskningen" av troppen, selv rundt det som trolig er etterdønningene av "Derry-saken" har han unngått negativ publisitet i media. Troppen virker sammensveiset så det synger
  • taktikken virker skreddersydd for denne ligaen. Så vi skal vente svææært lenge med å kritisere noe som så langt har gitt 15-2-2 i ligaen, tross et ofte manglende overtak i kampene
  • byttene. Han har ofte satset "alt" fremover for å få den nødvendige scoringen som gir tre og ikke ett poeng. Hasard kandet kalles, men det er vel bare én gang i ligaen vi har fått svi. Uttelling derimot har det blitt flere ganger.

Er det så tid for Asbjørn til å si at han tok feil, Wise er rett mann for Leeds United?
Tja. Så langt har jeg ikke kommet ennå. Selvfølgelig må han få lov å bygge videre på dette. Ã... bytte ham ut nå ville være ... feil.   Men jeg er spent på hvordan han vil "angripe" CCC. Mulig taktikken vil funke der også. Uansett, den vil ikke funke i PL. Men ved opprykk vil stallen bli styrket, og Wise vil kunne bygge opp spillet annerledes. Jeg er spent på den biten.

Noe av det jeg mest fryktet m. Wise, var alle konfliktene osv... Det slo jo til til gangs i fjor! Men han har fått rensket ut, og per tiden er jo alt fryd og gammen.  ...men hvordan vil dette bli den dagen Leeds får flere "kravstore" stjernespillere, ja, jeg er spent.

Hva så med Kenneth?
Tja. Det virker ikke som med-investorene står i kø.
... men det er jo ikke "news to anyone" - det ble vel slått fast fra dag én at så ville det bli.
Så vi har nok ikke allverden å invistere med for tiden. Men du verden, Kenneth hár "run of a fotballklubb"-innsikt, og mange riktige grep er nok tatt underveis.

Så konklusjonen blir vel at det går helt greit å ha KB/DW i klubben i dag (selv om jeg ikke liker omdømmet de bringer med seg), men jeg ser gjerne et oppkjøp med tid og stunder. Og at man forbereder dagen da DW trenger en erstatter (men det ligger nok et par år frem i tid, kanskje..).

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Sydhagen

man kan si så mye man vil om de taktiske match-egenskapene til wise som man bare vil, men motivator-egenskapene hans er det ingenting i veien med. og har man ikke den egenskapen funker ikke taktikken heller, uansett hvor god den måtte være.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Jon R

Det er vel ingen som lenger kan tvile på at mannen har vokst som manager etter nedrykket.   8)

Visst er det en rød tråd, i år som ifjor.

Forrige sesong: Overveiende negativt fokus, splitting og mangel på kontinuitet. Sterkt fokus på utenomsportslige forhold.  Pisk fremfor gulrot.   [/i]

Ifjor var fokuset overveiende negativt. Wise startet tidlig pratet om at spillerne var for dårlige, utrente, og ikke "up for it." Ille ble til verre gjennom å blåse interne konflikter i media. Med det bidro han selv til å skape sterk splid innad i spillergruppen, samt gjøre klubben til latter. Oppgaven som "talsmann" for en storklubb som Leeds, syntes uhåndterlig for den unge manageren. Med en slik negativ leder måtte man uvergerlig få en negativ stemning, og vi vet idag at en defensiv Wise "ledet" en sterkt splittet tropp. I ettertid har vi av Wise fått høre fått høre at spillergruppen ikke var "nice" , samtidig som vi vet en ganske stor gruppe av de samme spillerne stod last og brast med han gjennom en sommer preget av kaos og uforutsigbarhet. I tillegg brukte han svært lang tid på å få satt en forsvarsfemmer. Hyppige skifter og null kontinuitet de første to- tre månedene, resulterte i null defensiv trygghet og målene strømmet inn den gale veien. Wise høstet langt på vei hva han sådde, han fremstod som en taper og resultatet ble da også overveiende negativt.  :(

Denne sesongen: Overveiende positivt fokus. Samhold og kontinuitet. Fokus på det sportslige.  Gulrot fremfor pisk.

I år er det meste helt omvendt av ifjor. Wise har vært på offensiven siden mai. Istedet for å betrakte -15 som et "problem", har Wise ( og bates) benyttet poengtrekket som en mulighet til å skape det samholdet som manglet ifjor, og til å motivere spillerne til ekstra innsats. Det har vært viktig å synligjøre samholdet og opplevelsen av "oss mot verden" gjennom å samle spillerne i en ring både før og etter kamper, gimicken med side -15 i match programmet og trykkingen av "the real table", for å nevne noe av det mest opplagte. Troppen fremstår som samlet, motivert og helttent for oppgaven, noe som fremheves ved nær sagt enhver anledning. Spillerne roses offentlig og flere har blitt belønnet med nye kontrakter, "fordi de fortjener det". I tillegg blir man-manageren Wise jevnlig fremhevet fra ulike hold. Det kan virke som om det er en bevisst strategi for imagebygging, noe som er taktisk smart etter det svært dårlige ryktet Wise har hatt, både før og etter han kom til Leeds. I motsetning til ifjor, har kontinuitet i forsvarsrekken vært selve nøkkelen til suksess og det synes pr idag nesten umulig å utfordre Ankergren, Frazer, Marques og Heath om plassene bak. Kun skader og suspensjoner vil åpne for forandringer kan det synes som. Svært fornuftig i mine øyne. Evnen til å takle media synes kraftig forbedret og har vært lite preget av impulsive utblåsninger i øyeblikkets frustrasjon, som ifjor. I den grad fokuset har vært negativt, har det blitt rettet mot eksterne forhold, som dommerne og the Football league. Smart, hvis målet er holde "-15 poteten" varm. Når det gjelder taktikk på banen gjøres det det endel som tilsynelatende er i strid med " læreboka, men igrunn sier 15-2-2 og en overlegen målforskjell det meste: Wise har forstått hva league 1 handler om og han fremstår idag mer enn noe annet som en  vinner. Igjen høster Wise det han sår, men denne gangen er avlingen først og fremst suksess. Kontrasten til ifjor er enorm. Rett og slett imponerende!  :o
Jon R.