Kaizers Orcherstra

Started by Lars E, February 19, 2008, 10:08:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lars E

Vet jeg i alle fall har en med-fan her inne ;)

Noen som har hørt det nye albummet og har betraktninger? Selv digger jeg den, selvsagt. :D Klarer nesten ikke å legge cden fra meg. Apokalyps meg, Bastard sønn og 9mm er foreløpige favoritter.
Forever Leeds

Per-Stian

Eg er medlem av Kaizers-familien og kjøpte albumet i går. Har kun høyrt gjennom det to gonger, så avventar endeleg dom. Men førsteinntrykket var litt blanda. Lydbildet var noko endra frå tidlegare, albumet hadde minst to "rolege" låtar, men tekstane høyrtes ut som godt gamalt varemerke. Gler meg til å kome heim frå jobb og høyre meir på det.

Blir det konsert på deg, Lars E?

Lars E

Ja når det gjelder konsert har jeg sovet litt i timen, så jeg misset begge konsertene i Stavanger før de ble utsolgt. >:( Har ikke gitt opp håpet om å billetter på finn.no eller noe sånn når det nærmer seg da..

Ellers ble Kaizers bekreftet til Haugesund på Rockfest igår så da blir det selvsagt å ta turen dit. Kjempenyhet for meg i hvert fall som dreit meg ut på konsertene i Stavanger.

Har du tenkt deg på konsert du da Per-Stian?

Hvor er mr.kaizer da?? :D
Forever Leeds

lojosang

De kommer så vidt jeg har fått med meg på Rockfest i Haugesund (eller e det på Karmøyne?)
- Leif Olav

Per-Stian

Per-Stian

Litt varierande, men jamnt over gode anmeldelsar av albumet i diverse medier.
Høyrte på P4 at Tor Milde gav Maskineri ein god firer.

Dennis

Here I am, Lars E!  ;)

Selvsagt fått med meg at gutta har gitt ut Maskineri og det har vært avventet i over halvåret nå. Har hørt litt på albumet på myspace.com, men det 'sitter' ikke helt ennå. Enden av November er allerede en god Kaizers-klassiker, i mine øyne, men jeg er litt småbekymret over andre ting og andre sanger.

Ompa Til Du Dör var et fantastisk sært og morsomt debut-album, med skranglete låter. Evig Pint fulgte det opp og fortsatte den østblokk-inspirerte mafiahistorien Janove har i hodet, men jeg synes nok 'Pint' ble litt for perfeksjonert og pompøs. Maestro blir et litt "lysere" album igjen og går mer over i klassisk rock, med det selvsagte skranglete Kaizers-preget.

Den lille gjennomhøringen jeg har hatt av Maskineri så langt, tyder på at Kaizers er blitt enda mer perfeksjonert og finere\glattere i lyden. Skranglingen er der til tider, men den er ikke like fremtredende som før. En stor bekymring for meg er sangen 'Moment', som jeg hørte live for snart to år siden, da kjent som 'Du og Dine Er Even'. Det var en knallbra rockelåt, med et stilig gitarriff, som nå har gjennomgått altfor mange forandringer til å ha det røffe preget som sist jeg hørte den på Sentrum Scene.

For meg er fortsatt Ompa og sigøynerrock-Ep'en 'Død Manns Tango' det største Kaizers Orchestra har laget. Jeg trenger flere gjennomhøringer av Maskineri før jeg kan få sagt helt hva jeg synes ettersom jeg er veldig vanemenneske i hvilke band og album jeg hører på til vanlig, men førsteinntrykket er bra, men ikke veldig bra.

Forøvrig er en Kaizers Orchestra-konsert mest sannsynlig det morsomste man kan oppleve foran en norsk scene. Janove er en enorm entertainer som får med publikum til det fulle. Det toppet seg på Rockefeller for 2,5 år siden, da to gutter (blant annet sønnen til Jens Stoltenberg) bydde oppimot 15000 for et av de to oljefatene på scenen, midt i konserten!  :)

For dere Kaizers-fans vil jeg også anbefale bandet gnom (ja, med liten g) og plata Mys. Det er, for de som ikke visste det, Janove og Geir med Terje Vinterstø som innleid gitarist, i pre-Kaizers tiden. Plata er veldig sær, med både skranglete rockelåter og ballader.
Marching on together!

Lars E

Likte også Du og dine er even svært godt før den gjennomgikk alle forandringene.. Den er jo ikke akkurat dårlig nå da, men syntes den va bedre de par gangene jeg hørte den live.

Satt faktisk med en litt småskuffet følelse etter første gjennomhøring, men nå må jeg jeg bare digger den mer og mer for hver gang jeg skrur den på. Apokalyps meg må bli en sinnsyk live-hit, kan ikke forstå noe annet.

Skjønner ikke helt hvorfor de "stjeler" fra Nirvana på "Ond Sirkel", det er ganske opplagt, men det er vel bare min musikalske kompis som egentlig bryr seg.. :D

Vil støtte anbefalingen av gnom for alle som har sansen for Kaizers. Fikk meg gjennom en trist vinter for noen år siden. Mange fine låter :)
Forever Leeds

Dennis

Jeg har virkelig fått sansen for Bastard Sønn jeg, da! Ellers er det litt synd at denne plata ikke har plass i det tradisjonelle Kaizers-universet, dvs. med Mr Kaizer, Clementine, Tony Fusciante, Marcello og alle de andre karakterene. Det er altså den første Kaizers plata som ikke er en tema-plate.

Mys er en veldig melankolsk plate, ja, en skikkelig høstplate som passer når man er litt sliten eller oppgitt.  ;)
Marching on together!

Dennis

Denne plata vokser skikkelig på deg!  :D
Marching on together!

Jon R

Har aldri vært noen stor Kaizerfan, men lastet ned "Enden av November" igår, klin ulovlig . En strålende låt. Digger det Radioheadske verset og stemningen i låta. En kommende klassiker?  :o
Jon R.

75 SOLLI

Da var Maskineri på plass hos meg også. Er midt i min første gjennomkjøring nå, så jeg avventer å komme med noen "anmeldelse".

Men 16.mars er jeg jaffal på Folken iført Leeds drakt og danser ompa til jeg dør

Per-Stian

Albumet vert betre og betre di meir eg høyrer på det. I tillegg til Enden av november, så fenger 9 MM, Toxic blod, Bastard sønn og Volvo i Mexico.

Lars E

Quote from: Per-Stian on February 26, 2008, 16:54:44
Albumet vert betre og betre di meir eg høyrer på det. I tillegg til Enden av november, så fenger 9 MM, Toxic blod, Bastard sønn og Volvo i Mexico.

Helt enig. Nå er snart alle låtene nye personlige favoritter. Veldig mye bra..
Forever Leeds

Dennis

Da er billettene hentet og alt er klart for Kaizers-konsert på Støperiet i Tønsberg natt til 1.mai. Med en god kompis på bass i oppvarmingsbandet The Dirtydogs, så er det duket for en fin kveld!
Marching on together!

Lids

...og dere er alle hjertelig velkommen til å se de på Quartfestivalen.  ;)

www.quart.no

Thomas

Sheridan

Quote from: Lids on April 28, 2008, 14:38:59
...og dere er alle hjertelig velkommen til å se de på Quartfestivalen.  ;)

www.quart.no

Støy og larm.

Dennis

Det var en skikkelig fin kveld på onsdag, på Støperiet! Lokalet passet Kaizerne i grunn som fot i hanske med betongvegger, betonggulv og enorme glassvinduer.

Og de var i knallform, med gamle Jon Schøen som vikar på kontrabass.
Marching on together!

Dennis

Noen som har kjøpt (ehem, eller lastet ned) Våre Demoner?

Er i første gjennomhøring og liker godt det jeg hører! Plata er en samling av demoer fra Kaizers-karriere, som er pusset opp og spilt inn som et normalt album. Våre Demoner er kun i salg ei uke og trykket i 5-6000 opplag etter hva jeg forstår.

Den sangen som peker seg ut umiddelbart, er Prosessen! Vanskelig å si hvorfor den aldri er gitt ut tidligere. Regner med det er denne låten Kaizers strøk fra Ompa til du Dør fordi de var redd bandet ville bli et onehitwonder og heller satset på et lengre liv. Ikke dumt, men låta er konge!  ;)
Marching on together!

Per-Stian

Tenkte eg skulle gå i platesjappa i morgon og kjøpe meg samleobjektet. Har ikkje sett albumlista, men reknar med eg har høyrt dei fleste låtane under ein og annan konsert.

Dennis

Quote from: Per-Stian on April 28, 2009, 23:59:56
Tenkte eg skulle gå i platesjappa i morgon og kjøpe meg samleobjektet. Har ikkje sett albumlista, men reknar med eg har høyrt dei fleste låtane under ein og annan konsert.

Ja, flere av sangene er gamle live-låter, som Die Polizei, Den Sjette Sansen, Medisin & Psykiatri. Enkelte andre låter inneholder også deler, tekst, etc. som etterhvert har blitt til andre låter. "Du e min egen Sonny" for eksemperl.

Det morsomste i mine øyne, utover at det er veldig bra låter i gamlere Kaizer-stil, er at mafiahistorien er tilbake. Her er Sonny, Dieter Mayer, Henry m.fl. tilbake.  :)
Marching on together!

Dennis

http://www.dagbladet.no/2009/08/12/kultur/kaizers_orchestra/teater/tore_renberg/janove_ottesen/7622674/

Endelig blir det en fysisk historie av Kaizers-universet!

Teater er vel ikke det store for meg, men hadde vært genialt med en film etterhvert!

Marching on together!

Dennis

Noen som var på konserten i kveld?

Kaizers leverte i alle fall i kjent stil og det var artig at bandet sluttet å spille på Resistansen pga den overdøvende publikum-allsangen, samt duetten med Morten Abel og invitasjon til tiårsjubileum i Spektrum neste år.
Marching on together!

fmtj

3 nye neste år!!! Gleder meg virkelig! Dette er musikk som virkelig river godt i meg ihvertfall!
Yeboahs vitne

Evig Pint

Marching on together

fmtj

Det er nå bare et halvt år igjen til det som blir det store Kaizers året...!!!! Var på festival sist lørdag og "Ompa til du dør...!!!" dundret ut i sommernatten...herlig!!!
Yeboahs vitne

Dennis

Quote from: fmtj on July 27, 2010, 13:02:31
Det er nå bare et halvt år igjen til det som blir det store Kaizers året...!!!! Var på festival sist lørdag og "Ompa til du dør...!!!" dundret ut i sommernatten...herlig!!!

Gleder meg virkelig til tre nye (tema-)plater!

Og ikke minst ti-års-jubileum i Oslo Spektrum i april!
Marching on together!

Hallgeir *

Quote from: Mr Kaizer on July 27, 2010, 14:44:29
Quote from: fmtj on July 27, 2010, 13:02:31

Gleder meg virkelig til tre nye (tema-)plater!

Og ikke minst ti-års-jubileum i Oslo Spektrum i april!

Ingen bombe at du er en fan av KO.  ;) Selv har jeg ikke sansen for dem (det bare er sånn..) Men det er vel stas å ha "eget" orkester?  :)
Super Leeds since 1968

Dennis

Quote from: hallghel on July 27, 2010, 18:10:32
Ingen bombe at du er en fan av KO.  ;) Selv har jeg ikke sansen for dem (det bare er sånn..) Men det er vel stas å ha "eget" orkester?  :)

Kaizers er et vel et tradisjonelt like-eller-ikke-band, ja.  :)

Hehe, du kan så si. Mitt noe pompøse  ;) nick er altså en karakter fra Kaizersuniverset.  :)
Marching on together!

Dennis

Fikk Violeta, Violeta i posten i dag etter helt å ha glemt at jeg fikk den som bonus etter en konsert for et år siden.

Er på første gjennomhøring, men høres ut som bra saker!  :)
Marching on together!