Kamp vs Sunderland @Elland Road mandag 17.2.25 - kl 21 på Viasport 1

Started by Asbjørn, February 13, 2025, 21:57:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

leedslife

Tar med denne fra Henry Winter.
Synes han har vært både nyansert og balansert i sin omtale av Leeds ved flere anledinger de siste tiårene.
Fra Grayson og Howson til magien under Bielsa.

Leeds United absolutely relentless late on, sheer determination to recover against Sunderland, never gave up, running on adrenalin, subs massive, Struijk again, fans played their part, total belief, huge win. What a team #LUFC #LEESUN

auren

Quote from: Fantasyland on February 18, 2025, 10:28:10Fin tirsdag dette  8) Sol ute, hjemmekontor alene i byen og snart opp på fjellet til familien. Begynner dagen med en stor kopp kaffe og litt highlights. Altså, den roen Rothwell viser når han drar av Sunderland-spilleren og legger ballen over på riktig fot og assisterer til 2-1 er så nyyyyydelig. Oser klasse.

Rothwell 2 assists, Pascal 2 kasser. Der traff du greit Farke

Han la faktisk ballen over på feil fot. Han uttalte etter kampen på LUTV at det sannsynligvis var den første assisten med venstrefoten  ;D

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

leedslife

Quote from: Dennis on February 18, 2025, 11:15:13
Quote from: leedslife on February 18, 2025, 11:00:37
Quote from: Dennis on February 18, 2025, 10:48:36
Quote from: leedslife on February 18, 2025, 10:42:59Han har nok kommet litt i skyggen av Tanaka naturlignok.
Enig med Farke i at han har kvaliteter i posession som ingen andre sentralt er i nærheten av.

Husker jeg skreiv i starten av sesongen, tror det var allerede i åpningen, at jeg var bekymra for hvordan det kunne bli om Rothwell skulle bekle midtbanen. Han så utrolig svak ut defensivt og klarte ikke flytte beina hjemover. Det tok seg ganske raskt opp og du verden for en faktor han er på sånne dager. Flytter også beina langt bedre enn i de første par kampene - selvsagt.

Som du og Farke sier, en litt unsung hero etter at Tanaka har vært så dominerende i store deler av sesongen. Perfekt spiller å ha på banen når Leeds trenger å åpne motstanderen i lav blokk. Ikke like god bakover, men du verden for en ekstra dimensjon i pasningsspillet.

Skulle likt å se han i Aaronson-rollen. Det blir en annen type spiller, mer statisk og mindre presspill, men samtidig en som vil sette opp Piroe, James og Solomon i større grad.

Off ball så er jeg tvilende til om Rothwell vil få sjansen i den rollen med Piroe på topp.
Jeg tror også Farke likte godt det han så av Piroe i går da han droppet ned siste 15.
Ufattelig undervurdert i posession. Glimrende 15 minutter.
Jeg har vært stor fan av Brenden denne sesongen, men akkurat i går synes jeg den rekka med Tanaka, Gruev og Brenden manglet kvalitet på ball.

Men på den andre siden. Rothwell med sin dødballfot og hodet i posession. Han er inne på topp 10 listen over de som skaper flest sjanser for laget sitt i divisjonen. Relativt close på Hamer som nærmest samtlige her inne kunne tenkt seg som 10er i sommer.

Jeg tror heller ikke det vil skje og om det skulle vært testa, burde det nok velges en - på papiret - enkel hjemmekamp. For mange rotasjoner før start er en uting, all den tid fotball er et spill hvor relasjoner er enormt viktig. Aaronson har hatt en fin sesong han, men uten den motoren så er det en spiller som til tider fremstår ganske begrenset. Selv om det er noe der, utover ren løpsstyrke. Det er dumt å ta fra noen styrkene sine, men Brenden er til tider svak i avgjørelsene. I blant går han for lenge med ballen, andre ganger er det nesten ikke mulig å kvitte seg med den raskt nok. Sistnevnte er det nok Red Bull-skolen som må ta på sin kappe. Poenget er at jeg syns litt for mange sjansemuligheter stopper med Aaronson, noe som er litt ulogisk da han var blant de som skapte flest sjanser individuelt i siste CL-sesong om jeg ikke husker feil. Likevel forsvarer arbeidet han legger ned en plass i laget. Så det er vanskelig å ta han ut også.

Jeg har vært inne på det et dusin ganger før. Farkes fotball har en 10er som ikke er en tradisjonell playmaker. I langt større grad skal dette være en skikkelig løpsmotor, mens sjansene skal skapes fra kantene og offensive backer. Tyskeren han hadde i Norwich skapte vel målpoeng omtrent hver tiende kamp og de fleste kom i en og samme sesong.

Piroe var enorm på slutten ja, men igjen så var det mot et lag som kun ville forsvare seg. Merkelig nok har han til tider et dårlig førstetouch, før han tryller med en pasning. Avslutninger er han en av divisjonens aller beste på. Farke bytter aldri på systemet rent tallmessig, men akkurat det med å sette Piroe ned og øke roen og kreativiteten fra 10-er posisjonen og selvsagt få inn Rothwell og Struijk er også taktiske bytter. I tillegg til at forsvarerne til motstanderen får mindre tid med Joseph på banen. Arbeidsviljen er det ingenting å si på, selv om selvtilliten virker lav for tida.

Blir spennende å se hvordan vi stiller mot Blades. Tror James blir en ordentlig nøkkel der, som så mange ganger før. Han og Bogle fungerer utrolig godt sammen og lite hadde vært bedre enn at Bogle storspilte på en arena han nok kommer til å få en del fiendtlighet mot seg.
Tror Bogle er sesongens signering i min bok.

I tillegg er scenen klar neste mandag;
Rivalriet og konkurranse om DO tidligere år fra divisjonen.
Wilders frustrasjon over Bogles overgang i sommer.
Wilders kommentar om "muppets from Leeds" etter at vi havarerte våren 2019.
Leeds kommer der med den beste manageren i divisjonen. Den beste 11éren i divisjonen. Den beste benken i divisjonen. Et Leeds som topper tabellen. Et Leeds som utspilte SU hjemme senest i høst. Et Sheffield lag som har overprestert bigtime denne sesongen, men alikavel spiller med alt presset på seg i sesongens viktigste kamp. Mindgamet til Wilder har prellet fullstendig av Leeds. Fra at Leeds lå 3 poeng bak dem da han startet i Oktober til at vi leder ligaen med 2 poeng nå.
Et Leeds som kan dra til Bramall Lane og spille kontrafotball - noe som har fungert utmerket de to siste borteoppgjørene mot SU på Bramall Lane der vi har tatt full pott.
Og ser man siste 5 interne oppgjør har Leeds vunnet 4 og SU 1.

Så tar vi også med at SU bare har tatt en 3 poenger mot topplagene denne sesongen. (Sunderland hjemme)
Tapte mot Leeds borte, Sunderland borte, Burnley hjemme.
Leeds har gjort seg ferdig med toppkamper etter neste mandag.
SU skal til Turf Moor i sesongens tredje siste kamp.

ArendalWhite

Stemmer det at Bogle pådro seg en karantene med sitt gule kort i går?
Leeds United siden 1972

Kato

Farke kom også med spådommen i går om 92 poeng for å gå direkte opp.

Det er 20 poeng på 13 kamper.

Snittet som kreves er med det 1,54.

Det vil feks si 6-2-5. Noe som vel forteller at vi er godt i rute.

På de siste ti har vi til sammenligning 7-3-0.

Sydhagen

Quote from: ArendalWhite on February 18, 2025, 13:30:12Stemmer det at Bogle pådro seg en karantene med sitt gule kort i går?

Han får karantene ved neste kort.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Dennis

Quote from: Sydhagen on February 18, 2025, 13:36:31
Quote from: ArendalWhite on February 18, 2025, 13:30:12Stemmer det at Bogle pådro seg en karantene med sitt gule kort i går?

Han får karantene ved neste kort.

Det ble nevnt at Farkes gule betød at han ikke er på sidelinja mot Sheffield United etter å ha plukket opp tre i år. Det var god stemning mellom han og dommeren etter kampen, så han unnskyldte seg nok for å ha løpt utpå banen.

Nå er ikke Daniel den som fremstår mest mikromanaging på sidelinja og bytter/justering kan man finfint kommunisere uansett, men han er jo en tilstedeværelse som i tilfelle er borte.
Marching on together!

Dennis

Quote from: leedslife on February 18, 2025, 11:59:02Tror Bogle er sesongens signering i min bok.
[...]

Jeg holder en liten knapp på Ao Tanaka. Litt farget av å ha ønsket han til Leeds siden navnet ble nevnt i fjor sommer og vi endte med Glen Kamara i stedet.

Bogle har også vært strålende. I en Square Ball-episode pratet de med verten for 'Not the Top 20'-podcasten som følger EFL. Der forklarte han at det vi ville få med Bogle, var en høyreback som ikke er av det samme råe talentet som Archie Gray, men som er en bedre (egnet) høyreback for Leeds i og med at han er så sterk offensivt. Og ikke minst spiller i det som er naturlig posisjon for han. Det traff han fryktelig godt på; måten han finter "too good for this division"-Le Fee på ræva i går var et godt bilde på både kamp og sesong. Måtte han toppe det i neste kamp!

Edit: *Klippet vekk en del og la i spillerrykte-tråden i stedet*
Marching on together!

GaryMac

Quote from: leedslife on February 18, 2025, 10:44:37Noe har han fått til med byttene selv før denne kampen..

Leeds United have scored 14 league goals via substitutes this season, their most in a single season since subs were introduced in the 1960's. #lufc

@jcooper
Så må man ha i bakhodet at på 60- og 70-tallet var det bare lov med en innbytter - og bare en på benken. Ble etterhvert lov å bruke flere innbyttere, og å ha enda flere på benk.
Så ikke så merkelig at innbytter-mål var sjelden vare før i tiden.

leedslife

Quote from: GaryMac on February 18, 2025, 16:18:55
Quote from: leedslife on February 18, 2025, 10:44:37Noe har han fått til med byttene selv før denne kampen..

Leeds United have scored 14 league goals via substitutes this season, their most in a single season since subs were introduced in the 1960's. #lufc

@jcooper
Så må man ha i bakhodet at på 60- og 70-tallet var det bare lov med en innbytter - og bare en på benken. Ble etterhvert lov å bruke flere innbyttere, og å ha enda flere på benk.
Så ikke så merkelig at innbytter-mål var sjelden vare før i tiden.
Mulighetene er nok noe helt annet ja.
Så @lufcdata korrigerte den:
Leeds have now scored 14 goals from substitutes this season. It's up to 15 if you include Jack Whatmough's own-goal at Preston.

Only in 2009/10 under Simon Grayson have we managed more in any single season in the club's history (17).

leedslife

Denne fra James Marshment sier litt om hvilken utrolig posisjon vi har spilt oss til:

Leeds currently on 72pts after 33 played.
If we win our remaining home games (WBA, Millwall, Swans, PNE, Stoke & Bristol City) that'll take us to the same 90pt tally of last season.
And that's before we factor in away games at Sheff U, Pompey, QPR, Boro, Luton, Oxford & Plymouth)

TK20

Vi fortjente kanskje ikke tre poeng i går, men vi fortjente definitivt tre poeng i borteoppgjøret. Fire poeng mot Sunderland føles særdeles fortjent!

Hallgeir *

Quote from: TK20 on February 18, 2025, 17:51:39Vi fortjente kanskje ikke tre poeng i går, men vi fortjente definitivt tre poeng i borteoppgjøret. Fire poeng mot Sunderland føles særdeles fortjent!

Ikke?

Var Sunderland bedre/like gode, synes du? Ser at de hadde 6 avslutninger på mål mot våre 4. Ellers var vel Leeds bedre på det meste av målbare parametere, men forklar gjerne.
Super Leeds since 1968

TK20

Quote from: Hallgeir * on February 18, 2025, 17:59:29
Quote from: TK20 on February 18, 2025, 17:51:39Vi fortjente kanskje ikke tre poeng i går, men vi fortjente definitivt tre poeng i borteoppgjøret. Fire poeng mot Sunderland føles særdeles fortjent!

Ikke?

Var Sunderland bedre/like gode, synes du? Ser at de hadde 6 avslutninger på mål mot våre 4. Ellers var vel Leeds bedre på det meste av målbare parametere, men forklar gjerne.

Tja, kanskje jeg er bortskjemt på vårt elektriske spill den siste tiden. Men føler jo vi stampet og skapte lite. Hadde vel egentlig ingen sjanser før det første målet.

Men for all del, det var ikke ufortjent

Hallgeir *

Quote from: TK20 on February 18, 2025, 18:04:47
Quote from: Hallgeir * on February 18, 2025, 17:59:29

Ikke?

Tja, kanskje jeg er bortskjemt på vårt elektriske spill den siste tiden. Men føler jo vi stampet og skapte lite. Hadde vel egentlig ingen sjanser før det første målet.

Men for all del, det var ikke ufortjent

Første omgang var jevnspilt. Andre omgang har jeg sett på nytt i sin helhet. Sunderland åpnet best helt i starten og hadde også en kort periode etter vårt første scoring. Foruten det var andre omgang et langt Leeds-angrep. Ballbesittelse må ha vært ca. 75-25 (66-34 hele kampen under ett).

Hadde nok ikke deppet lenge over et uavgjort resultat, men var det en fortjent vinner i går, så var det hjemmelaget.
Super Leeds since 1968

GaryMac

Quote from: leedslife on February 18, 2025, 17:26:11Denne fra James Marshment sier litt om hvilken utrolig posisjon vi har spilt oss til:

If we win our remaining home games (WBA, Millwall, Swans, PNE, Stoke & Bristol City) that'll take us to the same 90pt tally of last season.
And that's before we factor in away games at Sheff U, Pompey, QPR, Boro, Luton, Oxford & Plymouth)
Kan ikke skjønne annet enn at vi rykker opp. Men jeg kunne ikke skjønne annet når vi gikk inn i landslagspausen i Mars i fjor heller...
Men vi ser mye mer solide ut i år enn i fjor. I fjor var det mye "gi ballen til Rutter eller Summerville og håp at de gjør noe magisk". Syns vi spiller, skaper og scorer mye mer variert i år.

leedslife

Quote from: GaryMac on February 18, 2025, 21:08:29
Quote from: leedslife on February 18, 2025, 17:26:11Denne fra James Marshment sier litt om hvilken utrolig posisjon vi har spilt oss til:

Kan ikke skjønne annet enn at vi rykker opp. Men jeg kunne ikke skjønne annet når vi gikk inn i landslagspausen i Mars i fjor heller...
Men vi ser mye mer solide ut i år enn i fjor. I fjor var det mye "gi ballen til Rutter eller Summerville og håp at de gjør noe magisk". Syns vi spiller, skaper og scorer mye mer variert i år.

Ja, vi har nok mer strenger og spille på som du sier.
Men også en voldsom selvtilitt. Ser man tilbake på de siste 12-13 månedene så er det sjeldent godt det Leeds som klubb har levert.
Det ligger nok mye i gruppa som er satt sammen og kulturen man har fått inn.

Cherry

Det eneste som kan " ta oss" er skader på sentrale spillere nå i kommende landslagspause, der hadde vi jo u-tur i fjor. Rodon, Ampadu, James, Tanaka og Solomon tenker jeg da på.
Vi har "cover" , men ikke av samme kvalitet.
Krysser fingre og tær når den tid kommer. ;)

auren

Quote from: Cherry on February 19, 2025, 13:05:58Det eneste som kan " ta oss" er skader på sentrale spillere nå i kommende landslagspause, der hadde vi jo u-tur i fjor. Rodon, Ampadu, James, Tanaka og Solomon tenker jeg da på.
Vi har "cover" , men ikke av samme kvalitet.
Krysser fingre og tær når den tid kommer. ;)

Alle disse er veldig viktige. Vi tåler en skade i ny og ne, men ikke flere viktige samtidig. Du nevner ikke Piroe, han er absolutt en av de viktigste. Mye fordi Bamford hele tiden er skadet og at Joseph ikke har klart å leve opp til pre season og den gode starten de første kampene han fikk.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.