Hvor er Leeds-sjelen?

Started by Chris Whyte, October 24, 2006, 19:24:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Chris Whyte

Det gikk som mange av oss fryktet, Dennis Wise blir Leeds' nye manager. Jeg er veldig skeptisk, men samtidig er jeg enig i at vi må gi ham en sjanse før vi dømmer ham nord og ned. La oss håpe han bringer min skepsis til skamme.

Men, og det er et stort men. For meg er fotball følelser, og selv om det er viktig for enhver klubb å se framover, må man ikke glemme sin historie - sin sjel. Derfor hadde jeg håpet at Gary McAllister skulle ta over roret. Etter min mening trenger vi å finne tilbake til oss selv, og med Macca bak roret kunne en slik snuoperasjon ha startet.

I stedet sitter vi med en korrupt kjeltring av en styreleder og en manager som har vist veldig lite annet enn temperament og sinne på banen. Ingen av dem har noen følelser for Leeds United. Det har strengt tatt ingen av spillerne heller, bortsett fra Kelly og Kilgallon.

Det er triste tider på Elland Road, og selv om jeg selvsagt ønsker meg gode resultater, vil jeg se Leeds vende tilbake til det kjente. I mange år har vi drevet med vinden, klubben er ikke til å kjenne igjen. Vi trenger kontinuitetsbærere og spillere og ledere som virkelig ELSKER Leeds United. Det har vi ikke i dag.

Hvordan skal vi klare å tro på framtiden, hvis ingen er til stede for å forvalte historien?

Per-Stian

I ei roseraud verd ville eit lokalt konsortium ha styrt klubben, manageren hadde vore fødd og oppvaksen me Leeds United, og d ville florert av unge, eigenproduserte talent. Dette e som kjend langt frå sanninga, no må vi først og framst redde "stumpane" og konsolidere plassen i CCC.

Ingen varar evig, heller ikkje Bates i sjefsstolen. Han kjøpte Leeds for å få litt spenning i pensjonisttilværet, og vi kan vel på mange måtar takke han for at vi framleis e i CCC (og ikkje konkurs). Får han og Wise orden på sakene, vil klubben nok bli meir attraktiv for lokale investorar i framtida. Då kan vi kanskje byrje å snakke om ekte kjensler att, men verda går vidare me ei Chelsea-basert leiing.

GeirO

Er veldig enig i mye av det du sier her. Men samtidig er det ikke bestandig dette med klubbfølelser slår heldig ut for managere (les: Allan Clarke)  

MOT

Per-Stian

Eg må tilføye at eg e mest bekymra for at få lokale spelarar får sjansen, mindre engsteleg for at trenaren ikkje e frå lokalområdet. INGEN av toppklubbane i Englan har ein trenar som e oppavla i klubben, og nokre av klubbane (spesielt Arsenal) har ikkje ein einaste lokal spelar på laget. Publikum stiller like vel opp og syng for klubben sin. D va sikkert eit tungt og rart steg å ta frå George Graham t Arsene Wenger, men på sikt såg dei vel kvifor dette va lønsomt.

Per-Stian

Kato

En veldig godt skrevet sak, gamle midtstopper Whyte.

Det er triste tider, det er ikke Leeds-gutter ombord, og det er ihvertfall ikke Leeds-gutter som styrer skuta. Gary Mac hadde vært noe.

Men vold avler vold, og kjeltringer ansetter som oftest kjeltringer.

ToreLA

Synes Per-Stian har gode poenger. Se på klubbene som lykkes i Premier League. Hvor mye sjel er det i disse klubbene kontra Leeds? Jeg tror de fleste av oss ville byttet med situasjonen Tottenham er i, en klubb vi kan sammenligne oss med. Riktignok har det ikke gått helt etter planen i klubben iår, men hvor mye sjel er det i Tottenham? Nederlandsk manager og masse utenlandske spillere og ungguttene er handlet inn for masse penger.

Greit nok, vi har hatt mange utskiftninger på kort tid, og på den måten kan det kanskje være vanskelig å finne noen holdepunkter for tiden, men det skal ikke mer enn et par års stabilitet, så vil vi igjen føle at det er sjel i klubben. Vi kan ikke gå rundt å forvente å lykkes med kun spillere og trenere som har en fortid i klubben. Don Revie hadde vel ikke noe med Leeds å gjøre før han kom til klubben mot slutten av 50-tallet. Likevel er han selve symboldet på Leedssjelen. Sjel, forøvrig et infløkt begrep, er ikke noe som hentes inn. Det skapes og utvikles i klubben. Gi nå Wise en sjanse.

----------------------
www.thelist.no
www.myspace.com/thelistsandnes

berlin

Godt innlegg!![:)]

quote:
Originally posted by ToreLA

Synes Per-Stian har gode poenger. Se på klubbene som lykkes i Premier League. Hvor mye sjel er det i disse klubbene kontra Leeds? Jeg tror de fleste av oss ville byttet med situasjonen Tottenham er i, en klubb vi kan sammenligne oss med. Riktignok har det ikke gått helt etter planen i klubben iår, men hvor mye sjel er det i Tottenham? Nederlandsk manager og masse utenlandske spillere og ungguttene er handlet inn for masse penger.

Greit nok, vi har hatt mange utskiftninger på kort tid, og på den måten kan det kanskje være vanskelig å finne noen holdepunkter for tiden, men det skal ikke mer enn et par års stabilitet, så vil vi igjen føle at det er sjel i klubben. Vi kan ikke gå rundt å forvente å lykkes med kun spillere og trenere som har en fortid i klubben. Don Revie hadde vel ikke noe med Leeds å gjøre før han kom til klubben mot slutten av 50-tallet. Likevel er han selve symboldet på Leedssjelen. Sjel, forøvrig et infløkt begrep, er ikke noe som hentes inn. Det skapes og utvikles i klubben. Gi nå Wise en sjanse.

----------------------
www.thelist.no

No nonsense - real experience
No cask
- real nonsense

marve

HVIS de lykkes så kommer de til å bli helter ,og da er alt det dere med chelski glemt .SÃ...NN ER DET BARE .
Men hvis de ikke lykkes så er det påan igjen med negativitet og syting (også fra meg heheh).
Jeg håper av hele mitt hjerte at wise og poyet lykkes med vårt kjære leedsu .Gir blanke f i at de kommer fra chelski ,bare de greier å få laget oppover på tabbellen .

McMidjo

På tide dere kommer dere ut av de eksistensielle grubleriene Whyte og kato!!

Sjelen i Leeds United er vi supportere som bærer med oss Leeds i hjertet år etter år uansett hva som skjer.  Sjelen i Leeds er de som synger MOT av full hals når vi taper 0-4 for Stoke, og som applauderer John Carver etter at vi har blitt ydmyket 1-5 av Luton.

Spillere, styreformenn og managere kommer og går, men supporterens lojalitet til klubben består. Vi får ikke alltid de spillere, styreformenn og managere som vi synes vi fortjener, men slik er livet....
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

veteranen

Det beste argumentet for å støtte ansettelsen av Wise, er etter min mening dette: Med Bates og Wise i sjefstolene, får vi nå en samkjørt ledelse av klubben. De kjenner hverandre godt, og de står for de samme verdiene og tankesett. Dermed burde de ha forutsetninger for å utforme det de mener bør være klubbens sjel.
Problemet mitt er at jeg ikke liker det disse to står for, og jeg har heller ingen tro på at deres verdier og arbeidsmetoder kan føre denne klubben på riktig vei. Jeg har i årenes løp sett, lest og hørt nok fra disse personene til at jeg tør påstå at de har direkte ondskapsfulle sider i seg, som de bare i kortere perioder vil klare å kontrollere/skjule.

Så for å holde meg til temaet for denne tråden (klubbens sjel): Det som skjer i Leeds nå, er ikke skritt i riktig retning. Det er nok heller ytterligere skritt inn i sjelens mørke natt...

marve

quote:
Originally posted by veteranen

Det beste argumentet for å støtte ansettelsen av Wise, er etter min mening dette: Med Bates og Wise i sjefstolene, får vi nå en samkjørt ledelse av klubben. De kjenner hverandre godt, og de står for de samme verdiene og tankesett. Dermed burde de ha forutsetninger for å utforme det de mener bør være klubbens sjel.
Problemet mitt er at jeg ikke liker det disse to står for, og jeg har heller ingen tro på at deres verdier og arbeidsmetoder kan føre denne klubben på riktig vei. Jeg har i årenes løp sett, lest og hørt nok fra disse personene til at jeg tør påstå at de har direkte ondskapsfulle sider i seg, som de bare i kortere perioder vil klare å kontrollere/skjule.

Så for å holde meg til temaet for denne tråden (klubbens sjel): Det som skjer i Leeds nå, er ikke skritt i riktig retning. Det er nok heller ytterligere skritt inn i sjelens mørke natt...

HVA er det de står for da ?????
Tror du ikke de vill at klubben i våres hjerter skal lykkes .
Tror ikke vi skal glemme hvor vi har vært økonomisk de siste åra ,ingen vet vell nøyaktig hvor vi står i dag økonomisk ,men signalerhar legget ut om at ting er i ferd med å snu .
Hvis så er tilfelle så synes jeg bates har gjort en glimrende jobb jeg ,mye tyder på at alt vill bli jæ... mye bedre neste sesong ,så la oss nå stå sammen og støtte vår nye manager og håpe han kan styre oss unna nedrykk .
Spør igjen hva er det bates og wise står for da ????

SirOlsen

Masse bra innlegg i denne tråden med mange fine innspill..

Selv lurer jeg også på hvor Leeds-sjelen er blitt av.. men nå har jo klubben vært i en voldsom snuoperasjon de siste årene, og desverre har ikke ting vært så smertefritt som vi skulle ønske.. Og de siste kampene har vel heller ikke lagt grobunn for håp heller.. Men er man inne på noe når man sier "det kan ikke bli værre"?.. tja.. vi kan jo rykke enda lengre ned og få en enda større vei opp av gjørma selvsagt..

Jeg tror det er viktig at vi skiller mellom to ting generellt når det kommer til Leeds.
1. Klubbledelsen
2. Spillerne

Disse to fungere sammen.. Klubbledelsen kan og sikkert deles opp i flere kategorier, men her handler det i hovedsak om å styre klubben rett.. det både økonomisk, rette forsterkninger/investeringer, legge opp slagplan for å vinne kamper (taktikk).
Når det gjelder spillerne, er det de som er på banen i kampene hvor det kjempes om poeng. Føler ikke spillerne at de har den rette ledelsen, vil det vel og være vankelig å motivere seg og føle at man virkelig er motivert for oppgaven.. Noen vil vel kanskje mene at lønna burde være motivasjon nok, og kanskje det, men eier du ikke større følelser for klubben, vil vel ikke den helt store innsatsen komme heller..
Men har spillerne en ledelse de føler for/har tiltro til og har respekt for, vil jeg to det er lettere å entre banen og virkelig kjenne "dette her skal vi pokkern meg vinne!.. ". og ikke minst gi innsats deretter...

Det jeg føler vi ser nå om dagen, er spunnet av veldig mye usikkerhet på Elland Road.. det har i lengre tid haglet med rykter vedrørende ny manager og det ene med det andre, og det dukker stadig opp ting i søkelyset som både gir grunn for bekymring og spekulasjoner om ting går rett i dass.. Det virker som smitter over på spillernes innsats på banen.. For disse guttene kan.. det er ikke der problemet ligger.. for hadde ting vært som de skulle, hadde vi ikke opplevd disse horrible stortapene som vi har gjort på rekke og rad i det siste..

Så jeg tror nok og spillerne er og berørte av det som skjer, og at det smitter over på deres prestasjoner på banen. Nå er vel ikke jeg personlig den som har eller har hatt mest toen på Wise som manager, men som folk sier; en kan jo ikke dømme mannen før han har fått vise hva han er god for.. For for alt vi vet kan det jo hende han får den tygge trenden til å snu.. Men kan han få en bra lagmentalitet til å gli over laget?`... vel jeg håper i allefall inderlig det. Når det gjelder investeringer/forsterkninger til laget, har jeg liten tro på at Bates vil åpne for så veldig mye mere midler til Wise enn hans forgjengere.. Men er han kapabel til å få hentet det beste ut av de spillerne vi har pr dags dato?.. Vil/har spillerne våre nok respekt og tiltro til vår nye manager?...

Det er i allefall spennende det soms skjer om dagen, men jeg er veldig keptisk.. men det er vel generellt vanskelig å holde seg optimistisk når man har opplevd så mye motang som vår klubb har gjort i det siste.. Så all form for medgang og lyspunkter for oss nå fremover mottas med takk.. savner den gode gamle Marching on TOGETHER-sjelen!..

MARCHING ON TOGETHER!
-SirOlsen-

veteranen

Selvfølgelig vil Bates og Wise at Leeds skal lykkes så lenge de selv er i klubben, Marve. Problemet er bare at jeg ikke har tro på at disse to vil føre klubben i riktig retning. Den suksess disse to måtte oppnå i Leeds, vil være av svært kortvarig virkning - jevngodt med å pisse i buksa for å holde varmen, tror jeg!

Hva jeg mener de står for? Det har jeg da gjort rede for mange ganger. Jeg skrev kritiske innlegg om Bates på et tidspunkt da det var nærmest uhørt å stille spørsmål ved hans fortreffelighet som styreformann. Jeg har også flere ganger gitt uttrykk for mine meninger om managerkandidaten Dennis Wise - også lenge før han var på vei til oss. Så jeg trenger vel ikke utdype dette noe særlig mer, eller..?

Men hva mener så du at Bates/Wise står for, Marve? Den analysen vil jeg gjerne lese...

ToreLA

Pisse i buksa for å holde varmen var det Leeds gjorde i staren på dette årtusenet. Føler ikke det er den retningen vi er inne på nå. Hvilke ting tyder isåfall på det, veteranen?

----------------------
www.thelist.no

marve

Tja hehehe skal vi se ,tror bates ser på leeds som sin siste store utfordring ,tror han virkelig vill lykkes og at han elsker utfordringen (for en enorm utfordring er det ).Han virker som en mann som er hvengjerrig og en som ikke snakker rundt grøten ,virker også som en gjerrig kar ,strør ikke rundt seg med penger.Som sakt så tror jeg han er drevet mere av selve utfordring i å få leeds på fote igjen en selve penga han vill kunne tjene ved et videre salg senere (hva skal han med penga han er jo en gammel og grå mann ).

WISE tror jeg er en mann med store ambisjoner ,en fyr som snakker rett fra levra, en leder type og en vinner ,en fyr veldig lik roy keane .
Hvor han står i forhold til spille stil vet jeg lite om ,men han førte jo et lag som millwall til cupfinalen ,en bragd i seg selv det da og tyder vell på at mannen har kvaliteter uten om det vanlige .
Han har jo også lykkes i swindon ,der en kan lese at han har fått i gang lag moralen ,og det er vell noe ivertfall trenger i leeds om dagen .(noen som vet om han har tatt noen trener kurs eller lignende)
Ser at mange her snakker om sjelen i en fotball klubb ,var er egentlig det i dagens fotball .Tror de fleste driter i sjela i en klubb så lenge laget vinner å har suksess .Hvis wise lykkes så blir han en helt og bates et geni så enkelt er det ,gjør han det ikke  med en gang er han ubrukelig og bates en idiot .Tror det å gi bates og wise tid nå er viktig ,det vill ta tid å bygge opp et nytt lag nå uten en rik eier .

veteranen

quote:
Originally posted by ToreLA

Pisse i buksa for å holde varmen var det Leeds gjorde i staren på dette årtusenet. Føler ikke det er den retningen vi er inne på nå. Hvilke ting tyder isåfall på det, veteranen?

Er enig med deg i at den uansvarlige økonomiske satsingen i perioden 99-01 er et bedre bilde på å "pisse i buksa for å holde varmen".

Det jeg mener er at jeg overhodet ikke tror at Wise er den rette langsiktige manageren for Leeds. Vi kan sikkert få et kortsiktig oppsving (det får man ofte etter et managerskifte), men jeg har ikke tro på noen langvarig positiv effekt med duoen Bates/Wise. Og da må vi i såfall begynne på nytt igjen - nok engang.

veteranen

Takk for svaret, Marve!

Du og jeg er nok uenige i denne saken, men det gjør selvsagt ingenting! Ville jo vært litt kjedelig hvis alle her inne hadde ment det samme til enhver tid. [:)]

h.b

Leeds sjela og Leeds sjela. Driter langt på vei i om det er sjela det snakkes om. Dette er en våt drøm å tenke slikt.Det samme gjelder det å blø for klubben. Vil dere virkelig ha dårligere spillere som ikke gjør annet enn å kjempe uten at det fører frem. Bedre med spillere som faktisk ikke blør for klubben sålenge de har den kvaliteten som trengs for å få klubben bedre. Det samme poenget gjelder manageren og det med sjela

marve

quote:
Originally posted by veteranen

Takk for svaret, Marve!

Du og jeg er nok uenige i denne saken, men det gjør selvsagt ingenting! Ville jo vært litt kjedelig hvis alle her inne hadde ment det samme til enhver tid. [:)]

Så sant så sant [:)]

ragnar

Herligt med diskusjon dere. ;-)

Hpåer det med Wise blir satt i gang en større opprenskning i Leeds stallen. Dette må selvsagt gå litt over tid. Men nå har Wise en glimrende sjanse til å sette sitt preg på Leeds. Vi vet at det gror i rekkene. Hvor mange er klare til å ta steget er uklart, men en og annen junior bør vel ha litt mer innsat enn mange av de på førstlaget.

I den sportslige situasjonen Leeds er i dag, trengs det kortsiktige gevinster. Ellers kan det hende vi spiller i Leauge 1 neste sesong. Økonomisk vet vel egentlig bare den innerste sirkelen til Bates hvordan vi står.

Prioritet en nå er å snu trenden og begynne å vinne kamper igjen så kan vi på sikt få inn mer sjel når vi har fått orden på saker og ting...

*Champions of CCC 06/07*
*In El Loco we trust!*

berlin

he-he, ren provo-reply fra deg det der. Høres nesten ut som en Chelsea-sup, og da en som ble Chelsea-sup etter RAs inntreden. Hva gjorde at du ble Leeds-sup, ikke gjennom trofeer i hvertfall? Hvorfor velge Leeds når man kan velge f.eks Liverpool? Hva kan svaret være tro?

quote:
Originally posted by h.b

Leeds sjela og Leeds sjela. Driter langt på vei i om det er sjela det snakkes om. Dette er en våt drøm å tenke slikt.Det samme gjelder det å blø for klubben. Vil dere virkelig ha dårligere spillere som ikke gjør annet enn å kjempe uten at det fører frem. Bedre med spillere som faktisk ikke blør for klubben sålenge de har den kvaliteten som trengs for å få klubben bedre. Det samme poenget gjelder manageren og det med sjela

No nonsense - real experience
No cask
- real nonsense