Endring i transferfilosofi

Started by Dennis, February 01, 2008, 12:15:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dennis

Det startes mange nye tråder om dagen, men jeg håper og tror moderatorene lar denne også gå igjennom sitt trange nåløye, ettersom jeg mener det er en svært viktig debatt for klubben Leeds og dens fremtid.

Til tross for at vi kun så vidt er i ferd med å komme oss opp i knestående etter tidenes økomiske fall, er Leeds United fortsatt en gigant i engelsk målestokk. I en slik kjempe, burde stallen vært fyllt opp av store navn og store stjerner, men slik er ikke virkeligheten for en League One-klubb, selv en av vår status. Likevel, januar måned viste betydelige tegn i positiv retning. Tegn på at ting er i ferd med å forandre seg.

La oss gå et år tilbake. Leeds ligger skadeskutt i bunnen av CCC. Etter å ha snust på kirsebærene i mai, har laget falt sammen som et korthus. Kevin Blackwell fikk sparken og Ken Bates brukte altfor lang tid på å finne erstatteren. Alle sykdomstegnene med tanke på lagmoral og innsats var tilstedeværende og selv den blindeste, mest naive supporteren kunne se at behovet for forsterkninger var ytterst sårt. Disse fikk vi ikke; spillerne som entret klubben var ikke annet enn søppel som ikke hadde plass i sine respektive klubber. Navn som Alan Wright, Ugo Ehiogu, Tresor Kandol og Matt Heath kan ikke nevnes uten at flere av oss får grøsninger på ryggen og ufrivillige rykninger i ansiktet. Noen lyspunkt var det da også vitterlig, i Casper Ankergren og Lubomir Michalik, men låneavtaler gir kun et snev av håp.

I januar valgte Bates ikke bare å spare penger, han solgte symbolet på nye Leeds, Matthew Kilgallon, til en erkerival. Tidligere hadde han også solgt unna Simon Walton, et annet talent. Slikt går ikke upåaktet hen i en klubb som vår. I etterkant kan salgene ha vist seg å ha vært korrekt i en økonomisk vanskelig tid, men akkurat da var det nesten spikeren i kista. Husker dere hvor trist det var å kjempe med nebb å klør for å overleve i andre divisjon, i en klubb som hadde og fortsatt har ambisjoner om å spille i Europa hvert eneste år? I tillegg forsvant våre unge, håpefulle ut døren en etter en. Det var grusomt!  :-[

Ã...rets transferaktivitet midtveis i sesongen synes jeg byr på langt mer lystige nyheter, i form av yngre og mer talentfulle spillere. Det kan selvsagt diskuteres om spillerne som ble hentet i starten av januar, er gode nok til å ta klubben opp, men en ting er sikkert; de er langt mer spennende enn Alan Wright på lån! Som både Svend Anders og midjo før han nevner, er nær sagt samtlige av gjengen som har kommet til Thorp Arch i januar, spillere som ikke bare har kommet for relativt små beløp, men som også mest sannsynlig vil stige i markedsverdi. Når man også tar i betraktning Ken Bates' konservative (om det kan sies om en mann som etter sigende planlegger administrasjon for å kvitte seg med gjelda lang tid i forveien) økonomiske linje, kan jeg ikke se for meg ett sekund at disse gutta gjør store innhogg i lønningsposen. Altså, dersom Bradley Johnson og Anthony Elding ikke skulle slå igjennom, tror jeg vi får mindre problemer med å selge de videre eller i verste fall fristille de fra kontrakten.

Og om de skulle slå til? Da tror jeg på en spennende sportslig og ikke minst økonomisk fremtid for Yorkshire-klubben vi elsker. Vi har i januar gått hardt ut mot ingen ringere enn Premier Leagues stormakter og slått hånden av dem når de har snust på vår juvel og bruv, Jermaine Beckford. Selv spilleren uttalte at dette var stedet han ville være, noe som ikke bare er ensbetydende med at Leeds ikke lenger er en klubb som må selge for å overleve, vi klarer også å holde på våre stjerners vilje til å bli i League One. Ta igjen da i betraktning Ken Bates økonomiske linje. Han kunne gjort et scoop ved å selge Beckford for £3millioner. Bates hadde ikke tenkt seg om to ganger i forhold til fansens vrede, dersom han virkelig ønsket å cashe inn på spissen. Becks kom for småslanter og kjings, derfor ville £3millioner langt på vei rettferdiggjort seg selv. I stedet dro selveste Paul Jewell slukøret hjem fra Alexandria Stadium og tapte selv for Dennis Wise i media etterpå. Nevn en hvilken som helst annen klubb i League One som hadde nektet å selge en spiller med £3millioner profitt og jeg kaller deg en løgner. Et enormt sunnhetstegn for økonomien! Ikke bare det, men Wise uttalte at klubben kun ville inngå forhandlinger med de fire store. Kall ham gjerne en cockey cockney, men det gjorde virkelig godt å høre for en supporter som har sett spillerne forsvinne til middelmådigheter som Tottenham, for knapper og glansbilder.

Ken Bates er Leeds' styreformann og eier på godt og vondt. Jeg mener at sommeren som gikk beviste at han faktisk kan gjøre gode ting for klubben. Selvsagt ønsker han klubben tilbake til PL, om ikke for annet enn å tjene mest penger på den, men det betyr også at hans eierskap kan være av vår interesse også. Se på amerikanerne som suger penger utav Premier League-klubbene, jeg ville aldri in a million years byttet de mot Ken Bates, tross deres store kapital. Jeg vil aldri se Leeds United bli bedrevet rovdrift på igjen.

Bates' drastiske aksjon i sommer var nær å sette kroken på døra for Leeds United som fotballklubb. Vi har i etterkant fått store, altfor strenge straffer, men vi er i ferd med å reise oss. Til tross for at styreformannen er meget kontroversiell og til tider langt over kanten radikal i uttalelser og handliger, så er han en businessmann, og, til fordel for oss; han for det som regel som han vil. Derfor har jeg fortsatt et lite håp om at poengene vi fortjener kommer tilbake, men jeg vil eventuelt ta det som en monsterbonus, ingen selvfølge. Dersom vi skulle rykke opp til CCC, så tror jeg vi vil være enormt mye større og sterkere enn vi var for to år siden, da vi nesten rykket opp til Premier League igjen. Noen ganger må man enda lenger ned, for å kunne bli fullt restituert. Vi har nå en gjeldsbyrde som er langt mindre enn de aller fleste andre klubber på vår størrelse. Tross av at vi mangler egenkapitalen til å forhandle med de beste (samt at det nok ligger noe gjeld gjemt ved eventuelle opprykk) så synes jeg Bates mot alle odds har fått skikk på det finansielle ved klubben. Vi er klart mer attraktive for et oppkjøp og Svend Anders har også, så vidt jeg husker, sagt han mener at klubben så smått går overskudd hver måned. Om jeg tar feil, så si fra! Med andre ord: Alle forutsetninger for at vi skal kunne klatre oppover, er tilstede!

Et kjøp som Lubomir Michalik er tegn på at Leeds er i ferd med å bli en makt å regne med igjen, også på transfermarkedet. £500.000 er småtteri for en spiller som nær sagt har vært fast i den gjeveste divisjonen så langt i år og verdien vil nok bare stige. Dersom han storspiller og vi rykker opp, kan vi fort se på summer oppimot det tidobbelte, tror jeg. Litt usannsynlig, men dette er hypotetisk sett og i beste fall. Dette begrunner jeg med at Gary Cahill ble kjøpt til Bolton for vanvittige £5millioner. En spiller som på ingen måte rager over Michalik i kvalitet. Jeg velger å kalle han et scoop på linje med Beckford og kanskje blir han enda større.

Det er et delt syn på om spillerne som kom i januar virkelig er gode nok for å ta oss opp en divisjon. Det som derimot er sikkert er at de er yngre, mer talentfulle, dog mer uskrevne blad enn de som tidligere har blitt hentet. Ehiogu, Wright, Clapham m.fl. har alle et visst navn, men de har liten eller ingen fremtid i fotballen. Sweeney, Johnson, Kilkenny og Michalik er unge, mer og mindre fremadstormende spillere, som med godt spill kun vil øke i markedsverdi og det betraktelig. Kilkenny har PL-erfaring, samme med Michalik, men jeg tror likevel ikke et steg til L1 bør være et steg nedover for dem. Dersom Leeds rykker opp, vil bare det øke spillernes verdi og et eventuelt salg av våre "stjerner" bør kunne bidra til å omstille stallen til CCC-spill igjen. Januars kjøp av Lubo har bevist at man kan skaffe seg kvalitet for en billig penge og et tidlig januarsalg av Beckford kunne gitt oss mye kvalitet i stallen, men tross det er jeg meget fornøyd med at han ble i klubben vår. I fremtiden tror jeg også Gwyn Williams vil bli en enorm ressurs for Leeds, når vi nå virker å ha penger å bruke igjen. Den mannens nese for talenter er stor, noe blant annet en £16mill profitt på Tore Andre Flo viste.

Altså, om man er skuffet eller fornøyd med de som kom tidlig forrige måned, så er det uansett en stor, positiv forandring i Leeds United transferfilosofi. Vi har begynt å hente spillere som har en fremtid i klubben og fotballen generelt. Elding scoret jevnt og trutt i L2, Kilkenny var Oldhams beste, Sweeney var god i Walsall og Sheehan spilte fast for Leicester. I tillegg har vi fått en assistent med lang fartstid i Premier League!

Jeg spør følgende: Vil dere se Leeds hente spillere som ikke på langt nær er gode nok for Premier League, eller de beste spillerne i League One?

Jeg vet hva jeg ønsker...  ;)

Marching on together!

Adis

Takker for flott innlegg. Jeg liker positiviteten din og må si jeg selv er totalt stoked over signeringen av Lubo. Det tyder på at spilleren selv har tro på Leeds, og regner vel kanskje med å møte sitt tidligere lag i divisjonen over innen kort tid. La oss håpe det. Nå håper jeg at Macca er den rette mannen og at han klarer å bruke sin store rutine til også å forklare spillerne at her må det kjempes - 100% - HVER ENESTE KAMP, HVERT MINUTT! Og han burde såvisst være mannen som kan få sving på midtbanen slik at de både bidrar med de forløsende offensive pasningene, og kanskje han også kan finne målscoreren blant midtbanegutta.

Marching On Together!
After Chaos Cometh Light -  We Are Leeds!

Joe Jordan

Dilemmaet er jo at L1 er en drittliga. Når du ser kamper fra denne ligaen er nivået og tempoet på spillet til å grine av med svært få unntak. Leeds har ikke vært et av unntakene så langt. Jeg tipper det er svært få av "talentene" i denne ligaen som noengang blir gode nok til å hevde seg i PL.

Noen finnes det selvfølgelig, men det er jo ekstremt vanskelig å spå hvor/når utviklingen hos en spiller flater ut. En spiss som bøtter inn mål i L1 kan kanskje aldri bli god nok til å takle tempoet og aggressiviteten i PL.

Mulighetene for å skaffe seg OK PL-spillere økes jo også betraktelig med spill i CCC enn i L1, så alt avhenger av opprykk i år!

'If they hadn't scored, we would've won.' - Howard Wilkinson

Askertiger

Quote from: Joe Jordan on February 01, 2008, 14:02:25
Dilemmaet er jo at L1 er en drittliga. Når du ser kamper fra denne ligaen er nivået og tempoet på spillet til å grine av med svært få unntak. Leeds har ikke vært et av unntakene så langt. Jeg tipper det er svært få av "talentene" i denne ligaen som noengang blir gode nok til å hevde seg i PL.

Noen finnes det selvfølgelig, men det er jo ekstremt vanskelig å spå hvor/når utviklingen hos en spiller flater ut. En spiss som bøtter inn mål i L1 kan kanskje aldri bli god nok til å takle tempoet og aggressiviteten i PL.

Mulighetene for å skaffe seg OK PL-spillere økes jo også betraktelig med spill i CCC enn i L1, så alt avhenger av opprykk i år!

Legger merke til at de fleste kontraktene som er signert med de nye spillerne er på 2-3 år, og lurer på om man har hatt opprykk i tankene - og at de fleste av spillerne ikke vil holde mål selv i CCC? Nå er nok ikke tempoforskjellen mellom bunn av PL og topp av L1 voldsomt stor, og selv om Leeds nok vil kunne spille jevnt med f.eks. Wigan, Fulham eller Derby på en god dag vil de nok over en hel sesong ikke holde følge med dagens mannskap (?).

Tror utskiftningene i laget har blitt for store, men innrømmer samtidig at laget var heldige i en god del av høst-kampene hvor vi fikk med 3 poeng etter mål i sluttminuttene. Macca sier at han vil benytte seg av spillerne som fikk tillitt under Wise, og indikerer vel at kun en av de nye vil få sjansen fra start i morgen.

Håper - og tror - at vi rundt kl 18 i morgen sitter fornøyde og gliser, halvfeite og fæle  ;D , etter at Macca har ledet Leeds til sin første seier i en rekke av mange!
Little Billy Bremner is the captain of the crew
For the sake of Leeds United he would break himself in two
His hair is red and fuzzy and his body's black and blue
But Leeds go marching on.

kilgallon

Takk for et flott innlegg Mr K! Jeg er helt enig med deg, at vi ser en helt annen filosofi på transfermarkedet enn for bare 1 år siden, og her tror jeg Dennis Wise har hatt stor betydning fordi han har hatt en plan å gå etter. At DW så selv velger et mere økonomisk (og på kort sikt sportslig?) attraktivt tilbud er jo litt ironisk... Jeg håper og tror at Johnson, Sweeney, Elding, Kilkenney (og Lubo) er unge, upcomming spillere som vil blomstre hos oss. Men vi skal nok være tålmodige og gi dem tid.... Rome wasn't build in a day....
Det blir spennende å se laguttaket i morgen - Mc antyder at kun en af de nye spiller fra start... Det kan jo ikke være andre enn Lubo!!

Tom S

Supert innlegg Kaizer!

Det er lenge siden vi har opplevd eit såpass positivt "vindu". Ingen stjerner ut og mange spennende inn.
Vi satser igjen, gutter!

Ã...hhhh, så eg gleder meg til kamp imorra!
COME ON LEEDS !!

lidsjunaited

Kjenner optimismen for fremtiden strømme på når jeg leser ditt flotte innlegg Kaizer.  ;)

Sølvreven

Kanon innlegg MrKaizer. Jeg er helt enig med tankegangen din. Men jeg lurte litt på dette utsagnet: noe £16mill profitt på Tore Andre Flo viste. Hva mener du her? Skal han selges eller er han solgt? Hva har jeg mistet her?

Leedsoholic. Oppfinneren av "pretting".

Asbjørn

Quote from: Sølvreven on February 01, 2008, 17:57:15
Skal han selges eller er han solgt? Hva har jeg mistet her?

Han er solgt, til Glasgow Rangers, var det ikke  :)  (fra Chelsea altså, han jobbet der da)
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Sølvreven

Quote from: Asbjørn on February 01, 2008, 18:06:51
Quote from: Sølvreven on February 01, 2008, 17:57:15
Skal han selges eller er han solgt? Hva har jeg mistet her?

Han er solgt, til Glasgow Rangers, var det ikke  :)  (fra Chelsea altså, han jobbet der da)

AHA. Så langt tilbake dah..... Jeg tenker mere i nutiden jeg da,.  :D

Leedsoholic. Oppfinneren av "pretting".

Jon R

Mye ungt og Michalik er utvilsomt en forsterkning. Liker allikevel ikke denne kvantitesfilosofien altfor godt. Vi har altfor mange spillere i stallen, og allikevel klare "huller" på flere plasser i dagens førsteellever! Er Bradley Johnson bedre enn Johnny Howson? Er Sweeney bedre enn Seb Carole? Når skal det bli plass til spillere som Hotchkiss, Delph og Bayly? Hvorfor har vi ikke kvittet oss med andre spillere enn den vi kunne trengt aller mest, nemlig Shaun Derry?  Hvorfor er Da Costa og Weston fortsatt i stallen, når de åpenbart ikke blir satset på? Hvor mange av de nye holder mål i CCC, når de til nå ikke har klart å løfte laget i L1? Jeg kan vanskelig forstå at dette er spillere som representerer "det beste fra L1"! Her blir det mange spillere som går inn i neste sesong uten nevneverdig erfaring fra førstelaget og uten opplevelsen av "å bli satset på." Hvis vi rykker opp, noe som må være målsetningen som alle jobber etter, må vi hente inn kanskje 6-8 nye spillere til for å ha en realistisk mulighet til å hevde oss i CCC. Vi har pr idag minst 27 spillere med kontrakter som løper lenger enn til sommeren. Ved et opprykk er det duket for en ny "clear out" i mindre målestokkk, men vi risikerer altså å starte sesongen med over 35 spillere i a-stallen, hvis de som er under relativt nye kontrakter ønsker å bli for å kjempe om en plass. Et tankekors.  :)
Jon R.

berlin

Jo, det er kanskje et tankekors, Jon!
Men tross alt snakker vi ikke om 5-års kontrakter med ekstreme lønninger ala Mills og Fowler.
Hvis resultatet på 3-4 månederes sikt blir OPPRYKK til CCC, er det verdt det.

Hva som skjer med spillere som ikke blir satset på i CCC, vil vel være et av to. Enten er ingen interessert i de, og vi må ha de ut kontraktstiden ( nevnt er Weston og Da Costa, selv om nettopp de kan slå til under Macca, who knows? ). Eller så vil det være League 1 klubber som er interessert, og selv om de går billig eller gratis, er det OK så lenge vi er kommet oss opp i CCC.

Jeg føler det nesten sånn at opprykk i år er meget, meget viktig. Mulig det ikke vil være den totale undergang med ny sesong i L1,
men jeg innbiller meg at klubben, manager, eier, spillere og supportere vil få seg en real trøkk om vi mislykkes. Tror vi kan se langt etter årets tilskuersnitt da, selv med Macca ved roret.

Selvfølgelig rykker vi opp.

Roy

Quote from: berlin on February 01, 2008, 19:12:41
Men tross alt snakker vi ikke om 5-års kontrakter med ekstreme lønninger ala Mills og Fowler.

Hva som skjer med spillere som ikke blir satset på i CCC, vil vel være et av to. Enten er ingen interessert i de, og vi må ha de ut kontraktstiden ( nevnt er Weston og Da Costa, selv om nettopp de kan slå til under Macca, who knows? ). Eller så vil det være League 1 klubber som er interessert, og selv om de går billig eller gratis, er det OK så lenge vi er kommet oss opp i CCC.

Jeg føler det nesten sånn at opprykk i år er meget, meget viktig. Mulig det ikke vil være den totale undergang med ny sesong i L1,
men jeg innbiller meg at klubben, manager, eier, spillere og supportere vil få seg en real trøkk om vi mislykkes. Tror vi kan se langt etter årets tilskuersnitt da, selv med Macca ved roret.

Selvfølgelig gjør vi det  ;D
Stand up and sing for LEEDS UNITED

Tom S

COME ON LEEDS !!

sportcarl1

nu tycker jag verkligen vi har bredden, behöver inte köpa en spelare till, tycker vi skall satsa på: en in en ut, och den som kommer in skall definitivt vara bättre än den som går ut, inga spelare som inte platsar i CCCför då blir de inga förstärkningar i ett topplag i L1

Jon R

Du tar ikke det viktigste poenget mitt, berlin. Det blir vanskelig å spille sammen en førsteellever over tid, når det er så mange kandidater som tilsynelatende er ganske jevne på papiret. Taper vi en kamp, blir det fristende for en manager å gjøre bytter i den neste, noe som igjen går utover kontiuiteten. Hvis vi skal bygge for fremtiden, må vi har et knippe med spillere som får lov til å spille sammen over tid, som utvikler seg sammen over tid, og som får muligheten til i noen grad å prøve å feile for å nå et godt nok nivå. Med så mange spillere i stallen blir dette vanskelig å få til, noe som vil kunne prege resultatene både på kortere og lengre sikt. Jeg håper i det minste at vi kan få til en del utlån blant stallfyllet her ( vi mislyktes med Da Costa) , noe som kanskje ikke blir noe problem hvis dette virkelig er spillere som er attraktive for andre klubber.  :)
Jon R.

Asbjørn

Quote from: Jon R on February 01, 2008, 19:23:27

Du tar ikke det viktigste poenget mitt, berlin. Det blir vanskelig å spille sammen en førsteellever over tid, når det er så mange kandidater som tilsynelatende er ganske jevne på papiret.attraktive for andre klubber.  :)

Blant annet på dette punktet er jeg spent på Macca (som jeg ville vært overfor hvilken som helst annen ny manager)!

Ellers er det å si at nå øyner samtlige i troppen en ny sjanse!  Kanskje er det nettopp meg nyesjefen vil satse på. På kort sikt vil stallen ha en "go".
Men så er det "på sikt". Noen vil surne der ute i kulden, kanskje vil Macca chop & change såpass at det går utover samspillet... Only time will tell. Men til mer suksess laget har til vanskeligere vil det være for nr 14-20 i troppen å bli hørt i sitt stille evt høylytte mishag.

Det er såpass kort til sommeren nå at jeg tror vi får takle å ha en stor tropp inntil videre. Første mnd eller så vil jo uansett samtlige håååpe på å bli sett/satset på.

Til sommeren må mange perifere ut, om nødvendig fristilles m øk. kompensasjon.

Håpet er jo at Macca takler denne store troppen, at den enkelte føler seg fair behandlet, at han også "ser" ungdommen osv...

I don't know nothin' yet...

Men håpet har vi, we are Leeds  :)

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

berlin

Quote from: Jon R on February 01, 2008, 19:23:27

Du tar ikke det viktigste poenget mitt, berlin. Det blir vanskelig å spille sammen en førsteellever over tid, når det er så mange kandidater som tilsynelatende er ganske jevne på papiret. Taper vi en kamp, blir det fristende for en manager å gjøre bytter i den neste, noe som igjen går utover kontiuiteten. Hvis vi skal bygge for fremtiden, må vi har et knippe med spillere som får lov til å spille sammen over tid, som utvikler seg sammen over tid, og som får muligheten til i noen grad å prøve å feile for å nå et godt nok nivå. Med så mange spillere i stallen blir dette vanskelig å få til, noe som vil kunne prege resultatene både på kortere og lengre sikt. Jeg håper i det minste at vi kan få til en del utlån blant stallfyllet her ( vi mislyktes med Da Costa) , noe som kanskje ikke blir noe problem hvis dette virkelig er spillere som er attraktive for andre klubber.  :)

Jo, faktiskt så gjorde jeg det  ;), men laget ikke et så langt innlegg at det kom frem. Derimot var jeg kanskje vel ivrig med å komme med min vinkling.
Jeg ser utvelgesessproblemet til Macca, men det er ikke 14 som har kommet inn, men 4. Vi kan ikke vite det helst sikkert, men de fleste forventer at Lubo blir fast inventar i forsvaret ut sesongen. Når det gjelder angripere, trenger vi "potente" krefter der, siden det nå er Becks, Kandol og Flo ( Constantine er vel nesten ute for resten av sesongen ). Så Elding er OK. Da står vi igjen med Sheehan og Kenton, som xtra xtra.

Så er det det med spillere ut. Det er vel overilt å begynne å betale ut spillere innenfor årets sesong, og såvidt jeg vet har det ikke være rivende etterspørsel etter noen andre enn Becks. Da står vi igjen med "utlånsmuligheten" som du nevner. Og det blir sikkert ikke mange, så uansett står vi der med "for mange like (gode/dårlige) spillere.

Javist blir det en utfording å spille inn en fast 11-er over de kommende kampene, og en "kjerne" som går igjen i de siste 17 kampene.
Poenget mitt som du sikkert har forstått er meget short-term, rett og slett de 17 gjenstående kampene. Dette er så viktg etter mitt syn,
at jeg er villig til å ofre langsiktigheten i denne perioden. Sommeren får bli tidan da en clear-up må komme, spesielt om vi er i CCC, men også hvis vi er i L1.
Slik sett tror jeg det positivt med de 4 nye, og bedre enn å panikkhente inn en lånespiller når det gjenstår 8-10 kamper.

Jon R

Det er 8, ikke 4 som har kommet inn i dette vinduet, berlin: Sorsa, Johnson, Kilkenny, Sweeney, Michalic, Elding, Sheehan og Kenton. Det er nesten et helt lag det. :)
Jon R.

berlin

Quote from: Jon R on February 01, 2008, 21:07:38
Det er 8, ikke 4 som har kommet inn i dette vinduet, berlin: Sorsa, Johnson, Kilkenny, Sweeney, Michalic, Elding, Sheehan og Kenton. Det er nesten et helt lag det. :)

:-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[

8-dobbelt flau! Nei og Nei.  :o "Dæven å tida flyr", Det føles som evigheter siden.

Likevel, jeg står fast på short-term aspektet. Rykker vi opp, og 3-4 av de nye spillerne har vært delaktig i det, er det ikke en sjel som
vil klandre Ken, Gwyn, Dennis eller Macca for mega-handlingen i januar 2008.

Dennis

Takk for skepsis, Jon R!  :)

Jeg er veldig fornøyd om dagen, i likhet med mange andre, men jeg er sjeleglad for at det finnes forumdeltakere som kan holde oss på jorden. Ikke påstår jeg at Jon R er pessimistisk, ei heller at han tar feil. Det jeg her kaller 'skepsis' er ikke annet enn sunn, velbegrunnet forbehold, i mangel av et bedre ord.

En stor og bred stall er uten tvil viktig, om man skal kjempe i toppen av serien. Kvantitet i en spillerstall er derimot ingen selvfølge for kvalitet. Som Jon R sier, som jeg også tar opp i mitt innlegg, så er minst halvparten av spillerne vi har kjøpt mer eller mindre uskrevne blad. De har fått gode skussmål rundt om kring hos våre divisjonsrivaler, men betyr det da at de er gode nok til å løfte Leeds opp i CCC og videre mot PL? Nei, det er ingen sikkerhet i det.

Poenget mitt var at de - basert på disse skussmålene - er blant de bedre spillerne i L1. At Leeds har penger, makt og tiltrekningskraft til å hente våre rivalers antatt beste spillere, er et sunnhetstegn for klubbens fremtid. Noe annet som er vitalt for en klubbs stabilitet som toppserieklubb, er evnen til å produsere egne spillere. Ikke bare for å spille i eget lag, men som sikkerhet i eventuelle økonomiske nedgangstider, da klubben ikke har råd til å hente spillere fra andre klubber, eller for å selges for å bringe kapital inn i kassa.

Jon R tar opp spørsmålet rundt dagens juniorer. I fjor vår fikk Fabian Delph og Robert Bayly en kamp i CCC. Leeds var allerede klare for nedrykk, men det var et hint om at Leeds i League One ville satse på egenprodusert materiell. Den lovnaden har vi ikke sett noe til, av uvisse grunner. Mente Wise at de han hentet var bedre? Var juniorene i det hele tatt gode nok? Jeg har konversert litt med Scott Gardner over Facebook og han var av den oppfatning at Dennis Wise ikke var veldig villig til å gi unggutta sjansen, men at stemningen blant juniorene likevel var positiv. Det gir også signingen til Olly Hotchkiss inntrykk av, da han valgte Leeds i League One over Arsenal. Dersom det er sant at Wise var begrenset i sin tillit til eget akademi, vil vi kanskje få se en forandring i det nå som Gary McAllister tar over klubben?

Vi har mange spillere i dagens stall, spillere av sprikende kvalitet. Allikevel tror jeg din skepsis ikke har altfor stor grobunn. Det er min ydmyke oppfatning og jeg skal prøve å forklare hvorfor jeg ikke ser på dette på samme måte. Min forklaring grunner ut i ett navn og to ord; Ken Bates. Hans forsiktighet i økonomi gir meg ekstrem sikkerhet på at Leeds aldri igjen vil være nær av å sprenge et lønnsbudsjett igjen. Han har akkurat så vidt fått kontroll på utgiftene, så jeg tror neppe han vil ofre økonomien, selv for et opprykk og lovnader om større inntekter. Jeg tror hans motto er: "Better safe than sorry!" og det tror jeg vi skal være lettet over. Om jeg har lest Ken Bates korrekt, så er han slik og det er denne siden av Bates som er den gode (jmf. "...på godt og vondt")

Med andre ord, jeg tror ikke Johnson, Sweeney, Michalik, Sorsa, Kilkenny, Kenton osv. hadde kommet til klubben dersom Bates ikke hadde kunnet betalt lønnen deres. Da hadde nok Garymac vært stuck med folk som Heath, Da Costa og Weston. Du snakker om vanskeligheten for å få solgt folk som Heath og Kandol og det har du helt sikkert rett i, men jeg tror Bates har råd til å beholde dem eller eventuelle gi de kompensasjon for free transfer. Jeg tror nok vi får se en clear-out av større eller mindre grad i sommer, men om det blir salg, sparkinger eller en blanding, vet jeg ikke.

Jeg har tro på at Garymac titter mer til eget juniorakademi enn forgjengeren, men jeg er sikker på at Bates har fullstendig kontroll på antall spillere kontra utgifter. Av nyervervelsene, er flere totalt ukjente for oss. Bradley Johnson? Anthony Elding?? Alan Sheehan??? De er ukjente, men kanskje gjør deres mangel på et "navn" det lettere for manageren å forme dem og innlemme dem i et lag, kontra en primadonna? Vi kan i alle fall ikke dømme dem nord og ned kun på grunnlag av deres navn. De nye trenger tid på å bevise eller avkrefte sin kvalitet og at det har kommet såpass mange betyr nok at det vil ta minst en måned eller to.

Vi er i alle fall nødt til å gi dem denne sjansen!

Keep the faith, Jon R!  :)

Marching on together!

Jon R

Jeg er ikke så bekymret for utgiftene, kaizer. Det er (i første omgang) manglende kontinuitet og satsing på for mange spillere i løpet av de resterende 17 kampene jeg er bekymret for.  :)

Minner ellers om at Dennis Wise rett før sesongstart uttalte at han hadde en relativt liten spillergruppe, og at det var slik han ønsket det. Jeg berømmet han den gang og mente det var klokt ( spesielt i lys av fjoråret, der vi brukte over 40 spillere), men et eller annet sted på veien mistet han det perspektivet og det er synd. Jeg tror nemlig at noe av nøkkelen til suksessen fra sesongstart var nettopp at Wise ikke hadde for mange spillere å velge mellom. Med færre valgmuligheter, fikk vi en tropp der de fleste spilleren fikk spille jevnlig. Vi fikk både i pose og sekk: Gutta ble raskere samspilt og ikke minst fikk vi en fornøyd spillergruppe der de fleste opplevde at de ble satset på. Macca har en stor utfordring nå, både når det gjelder å plukke ut de rette spillerne til hver kamp, og samtidig være man-manager for hver enkelt individ i den 35 mann(?) store spillergruppen. Spillere som ikke får spille må føle seg sett av managementet, hvis ikke er veien til misnøye og frustrasjon veldig kort.  Det blir rett og slett en formidabel utfordring, ettersom de alle fleste er helt nye bekjentskaper for den nye manageren og assistenten hans.   :)

En liten oppgave til midjo til slutt: Hvor mange spillere har Swansea brukt denne sesongen, med isolerte stats fra liga og cup?   ;)
Jon R.

McMidjo

Quote from: Jon R on February 01, 2008, 22:35:17
Jeg er ikke så bekymret for utgiftene, kaizer. Det er (i første omgang) manglende kontinuitet og satsing på for mange spillere i løpet av de resterende 17 kampene jeg er bekymret for.  :)

Minner ellers om at Dennis Wise rett før sesongstart uttalte at han hadde en relativt liten spillergruppe, og at det var slik han ønsket det. Jeg berømmet han den gang og mente det var klokt ( spesielt i lys av fjoråret, der vi brukte over 40 spillere), men et eller annet sted på veien mistet han det perspektivet og det er synd. Jeg tror nemlig at noe av nøkkelen til suksessen fra sesongstart var nettopp at Wise ikke hadde for mange spillere å velge mellom. Med færre valgmuligheter, fikk vi en tropp der de fleste spilleren fikk spille jevnlig. Vi fikk både i pose og sekk: Gutta ble raskere samspilt og ikke minst fikk vi en fornøyd spillergruppe der de fleste opplevde at de ble satset på. Macca har en stor utfordring nå, både når det gjelder å plukke ut de rette spillerne til hver kamp, og samtidig være man-manager for hver enkelt individ i den 35 mann(?) store spillergruppen. Spillere som ikke får spille må føle seg sett av managementet, hvis ikke er veien til misnøye og frustrasjon veldig kort.  Det blir rett og slett en formidabel utfordring, ettersom de alle fleste er helt nye bekjentskaper for den nye manageren og assistenten hans.   :)

En liten oppgave til midjo til slutt: Hvor mange spillere har Swansea brukt denne sesongen, med isolerte stats fra liga og cup?   ;)

Iflg Swansea sin offisielle side har 22 forskjellige spillere vært på banen i 27 ligakamper. Av disse har 20 spilt minst en kamp fra start.
Swansea har pr idag 31 spillere i stallen - i det tallet er innlånte spillere inkludert - og utlånte spillere ekskludert.

Leeds har såvidt jeg kan se benyttet 26 spillere i sine 29 ligakamper - og da inkluderer jeg de lånespillerne som har forlatt klubben. Leeds har pt 33 spillere i stallen (innlånte inkl, utlånte ekskl) - om vi teller opp de som er presentert på klubbens OS og legger til de tre som har kommet inn de siste dagene.

Med andre ord - forskjellen på Leeds og Swansea synes ikke veldig stor på dette området.

Jeg er lite bekymret for at vi har for mange spillere - iom at det er mange korttidskontrakter inne i bildet, men det kreves jo et godt trenerapparat og ikke minst en god assistant manager om en skal klare å håndtere alle på en god måte - og akkurat der tror jeg det begynte å glippe litt for Wise når Poyet ble borte (og kone og barn samtidig begynte å kreve litt mer oppmerksomhet).

Her har også McA en soleklar utfordring, som bare blir større dess lengre tid det går før han får inn en asst mgr/first team coach, men jeg tror McA allerede har sin førsteoppstilling noenlunde klar, og at vi ikke vil få se så veldig mye eksperimentering med den i de gjenstående 17 kampene.

Fin tråd dette her, Kaizer!
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

flynn

Utrolig bra nivå på debatten her inne om dagen, det er moro å se de ulike perspektivene og betraktingene som kommer fram, og at synspunkter begrunnes og utdypes.

Mitt ringe bidrag så sent på kvelden er at jeg støtter Jon i at det blir viktig å holde en nogenlunde fast stamme i laget framover. Med dagen spillerstall er det lett å bytte ut 3-4 stykker etter en kamp som ikke gikk helt som den skulle. Det tror jeg er dumt. Jeg har tidligere pekt på at spillerne har (for) liten erfaring i å spille sammen, og dette problemet blir ikke akkurat mindre etter de siste dagers gjøren og laden.
Samtidig er det jo slik at om Macca kjører med stort sett samme mannskap, så blir unektelig det en nedtur for minst 5-10 stykker som føler at de fortjener en sjanse. Desverre blir man ikke het kjøpsobjekter av å sitte på tribunen for et L1 lag heller, så jeg anser muligheten stor for at vi til sommeren må vrake, og ikke selge.

Jeg må skynde meg å legge til at det å problematisere dette nok for de fleste lag i L1 virker ganske absurd! Luksusproblem er vel den rette betegnelsen på sånt ?

flynn

Dennis

Ved første øyekast ser forskjellen på Swansea og Leeds tilnærmet minimal ut, men det er ikke hele sannheten, er det vel?  ???

Leeds hentet inn tre spillere de siste to dagene, som ikke har bidratt til statistikken på brukte spillere enda (Kenton har spilt). Tallet 26 kan altså øke til 29 i ettermiddag, dersom McAllister finner det for godt. Da begynner det å røyne på, men det er likevel et hav fram til i fjor, med godt over 40 og kun en spiller mindre brukt enn klubben som falt utav ligasystemet, nemlig Torquay.

Midjo vet bedre enn meg hvor mange nye spillere Swansea anskaffet seg forrige måned, men med en sesong uten svakhetstegn så langt, regner jeg med at de ikke hentet i mangfold.

Jeg er helt enig med Jon R i at det ikke er noe sunnhetstegn i å bruke for mange spillere, men det kan vel også virke som vi stopper noenlunde på toppen 29. Kanskje får vi inn Speed eller en lånespiss, feks, så det er mulig tallet vil krype opp mot 30, men likevel er 45-46(?) fra i fjor noe vi ikke på langt nær vil nå!

Jeg tror nok også dette relativt høye antallet er naturlig i og med at vi skrur stallen og laget fra forsvarsposisjon i fjor (kjempet mot nedrykk) til angrepsposisjon i år (opprykkskandidater). Altså, jeg tror vi i år velger frivillig å bruke flere spillere (som forhåpentligvis er bedre enn de vi brukte tidligst i sesongen) kontra i fjor, der vi lånte spillere så lenge vi fikk lov, for så å måtte låne nye osv. osv. osv.

Jon R er redd det kan bli for bred satsing de siste 17 kampene og at dersom vi ryker på et tap eller to, så kan det bety at Macca vil bli fristet til å bytte store deler av laget. Det kan selvsagt være slik, når man har en stor stall å velge fra, men det kan jo også være at Macca har tatt til seg det som en problemstilling. Han sier han har sett Leeds et par ganger i år, så han har nok helt sikkert skapt seg en mening om hva som er galt for tiden, i alle fall etter at han ble annonsert som ny gaffer. Jeg tror nok Macca, til tross for at en ny manager som regel betyr at de fleste stiller med blanke ark, har gjort seg opp en mening om en del spillere. Jeg tror ikke Heath har noen fremtid, nå som Lubo har kommet. Jeg tror ikke Weston vil nærme seg laget betraktelig heller, mens jeg er usikker på Da Costa, Sorsa og Johnson. M.a.o; jeg tror enkelte spillere (Heath, Weston?) nok har spilt sin siste kamp for Leeds United.

Marching on together!

Svend Anders

En meget god tråd som ikke minst Kaizer fortjener skryt for!

Jeg tror de fleste punktene er tatt opp. Jeg vil også legge til at "antall spillere brukt" denne sesongen hos oss nok uansett vil ligge litt høyere enn de andre, tatt i betraktning den situasjonen vi var i sist sommer. Dette er ikke nødvendigvis et motargument mot Jons gode poeng om "flere kokker og mer søl", men kanskje en forklaring?
Det vil være naturlig at klubber som har hatt mer tid til å "bygge troppen" bruker en mer spikret spillergruppe enn hos oss, der mange ble skiftet ut i sommer og vi hadde kort tid til å hente inn en god del spillere. Selv om det aldri ble uttalt tror jeg ganske sikkert at flere av spillerne som fikk kontrakt da, kom fordi det var de vi KUNNE få.

Derav også flere spillere inn nå i januar. Jeg tror uansett det vil være slik at et opprykk innebærer ganske mange utskiftninger i troppen, men fordelen hos oss er altså at mange av spillerne fortsatt har tid til å videre utvikling og oppblomstring - ikke minst våre egne talenter.

Forhåpentligvis vil vissheten om at opprykk vil kreve flere forsterkninger være en positiv motivasjonsfaktor ut denne sesongen for de fleste spillerne, nemlig ved at de må vise seg frem for å få bli med videre. Kanskje også ny kontrakt vil lokke?

Svend Anders
Følges på:
www.twitter.com/svendleeds
www.twitter.com/svendanders

sportcarl1

med fact i hand har vi kanske tagit in för många medelmåttiga spelare, hade nog varit  bättre att ha tagit in 3 klara förstärkningar, 1 i varje lagdel mycket lättare att få ett samspelt lag med då, enda eventuella neckdelen är man är mer sårbar för skador,

whitelocks

Poengene i artikkelen her kom vel ganske klart frem i dag mot Tranmere. Mange nye spillere inne pga skader samt at noen var nesten nye dvs med 1 til 3 kamper fra start eller benk bak seg. Det gjør det vanskelig å få til samhandling fordi man ikke kjenner hverandre fotballmessig. Men vi må ha trua på at vår nye manager klarer å få til noe samhandling igjen slik at vi vinner tilstrekkelig kamper til å kunne være blant de seks beste.