Skrevet av Emne: Noen inntrykk fra Bournemouth/Cheltenham  (Lest 1773 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Noen inntrykk fra Bournemouth/Cheltenham
« på: Mars 13, 2008, 17:35:44 »
Reiste over fredag morgen og returnerte onsdag ettermiddag – med mange inntrykk å fordøye.

Mange nordmenn i byen, noe som satte sitt preg bl.a. på Scarbrough – som så ut til å være drikkestasjon for svært mange til alle døgnets tider. Virker som de fleste bodde på Jurys denne gangen. Iflg min Langhus-’nabo’ Jens Lien (i tospann med OleMo Ringnes) var det glissent på Marriott – og heller ikke mange skandinaver på Hilton, hvor jeg selv bodde.

For egen del foretrekker jeg å drikke real ale og kjøre tog når jeg ikke er på fotballkamp, og for de som er noviser ift førstnevnte aktivitet kan jeg anbefale å plukke med seg en helt fersk pubguide – The Leeds Pub Trail Compendium  (gitt ut av den lokale CAMRA-branch), som er tilgjengelig for en billig penge fra bl.a. The Scarbrough ved siden av jernbanestasjonen. Se også: http://www.leeds-camra.uksite.biz/page.asp?page=1

Benyttet ellers deler av søndagen på The Worth Valley Railway – som har en antikk restaurantvogn med en koselig liten bar med aldeles strålende øl. NB! Kjører stort sett bare i helger og i turistsesongen. Lett tilgjengelig med tog fra Leeds til Keighley. En helt særegen opplevelse. http://www.kwvr.co.uk/

Ift det fotballmessige:

I likhet med dere andre er jeg forbløffet over mange av McAllisters disposisjoner, men klarer ikke å hive meg på det unisone hylekoret Cheltenhamkampen ser ut til å ha skapt. Det som først og fremst slo meg med dette Leedslaget er at det virket svært lite samspilt, og tilsynelatende lite forberedt på å møte lag som la seg lavt med 8-10 spillere. Ble mye balltrilling på tvers, og når  en venter på den forløsende pasningen riktig vei, kommer i stedet en poler opp i ingenmannsland. 

Synes spillermaterialet McAllister har tilgjengelig ser mer enn bra nok ut, og - for å gå litt imot strømmen - tror jeg det bare er snakk om noen justeringer og litt mer tid sammen for å få laget til å fungere. Spørsmålet er om McAllister og hans team kjenner Leedsspillerne - og ikke minst League One - godt nok til at de klarer å gjøre de rette justeringene før det er for seint. Etter disse to kampene mistenker jeg ham for å overvurdere spillergruppen ift hvor store endringer de klarer å adoptere, og jeg synes også han virker taktisk naiv ift motstanderne vi møter i League One. Kunne allikevel være interessant å se en mer offensiv 3-5-2 oppstilling i enkelte av kampene som står igjen – med Hughes på venstre flanke (han var skikkelig forbanna over å ikke bli byttet inn i pausen mot C’ham, og satte bra fart i Leeds når han kom inn for Frazer på slutten).

Forsvarsspillet mot B’mouth var en katastrofe, og fortonte seg som en eneste lang kommunikasjonssvikt. Synes det jevnt over fungerte bedre mot C’ham (selv om målprotokollen forteller noe annet), og fikk inntrykk av at det begynner å utvikle seg et spirende partnerskap mellom Rui og McAlikk. Ankergren virker veldig av og på – ser ut til å miste konsentrasjonen i enkelte situasjoner, og kommuniserer altfor lite med forsvarsfireren sin. Tror Ankergren slik han fungerer nå, sprer mer usikkerhet bakover enn vi aner. STORT problem.

Midtbanen ga meg svært blandede følelser. Johnson og Kilkenny gjør mye bra, men sliter med å komme inn i kampen når de også skal være ’breddeholdere’. Johnson stjal overskriftene etter B’mouthkampen etter at McAllister gjorde en uforsiktig sammenligning mellom Johnson og Gary Speed. Prutton holdt et stabilt høyt nivå – jobber hardt, er mye i bevegelse, men bidrar for lite framover på banen. Ser ut til å ta hovedregien på dødballene, legger gode cornere, og ser ut til å ha mye dialog med Johnson underveis i kampen. Howson var tett på MoM i begge kampene. Vinner mange dueller, og er enormt flink til å gjøre seg spillbar, men har mange feilpasninger. Virker som Howson er iferd med å stabilisere seg på et bra nivå – oppløftende!

Kandol og Beckford fikk få fornuftige baller å jobbe med, og sistnevnte var tydelig frustrert over dette. Trekker seg ofte fri på kanten, men hva hjelper det når Frazer Richardson tar med seg ballen og dundrer av gårde på løp inn mot den allerede overbefolkede midtbanen. Kandol slet med vanskelige føreforhold mot Cheltenham, men får etter min mening uforholdsmessig mye kritikk. Involverer seg mye mer i spillet enn Beckford, og gjør manns jobb også bakover på banen. Symptomatisk at han ble skadd på egen 16-meter i kampen mot B’mouth. Fryktelig å oppleve buingen som kommer mot Kandol fra tribunen, når en vet at mannen er den klassiske ’confidence’-player.

Hadde plass like bak the dugout i C’ham-kampen, og McAllister framstod ikke med noen overbevisende figur. Virket innesluttet og svært lite engasjert. Stod stort sett med hendene i lommene og så på – eneste tilløp til temperatur var da Kilkenny i en periode ble liggende for sentralt, og McA åpenbart ville ha ham til å holde bredden på høyresida.

Tapet mot Cheltenham var flaut, men om en hever blikket littegran ser en at slike kamper er League One og engelsk fotball i et nøtteskall. Alle lag går på slike blemmer en gang iblant.  Bare et par dager før kunne en se et høyst ordinært Barnsleylag forsvare seg med bravur til en 1-0 seier over Chelsea – og et like ordinært Cardifflag dro til Riverside og utspilte et aldeles hjelpeløst Borolag. Når en ser på bakgrunnen til de Barnsleyspillerne som nå skal spille semifinale i FA-cup finner en minst like mye ’gråstein’ som på Elland Road.
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

Dennis

Sv: Noen inntrykk fra Bournemouth/Cheltenham
« Svar #1 på: Mars 13, 2008, 19:36:52 »
Flott referat!  :D

Godt å lese at du blander en god dose med positivitet i kampreferatene dine, midjo! Jeg håper virkelig du har rett i at det som gjenstår hovedsaklig, er litt mer samspill og selvtillit.

Et tap mot Cheltenham hjemme er i seg selv horribelt nok, men det som er skremmende, er at det er vanskelig å se lyset i tunnelen etter slike kamper. Hadde vi vunnet våre tjue siste med bravur, så hadde den kampen vært ganske enkel å svelge som et arbeidsuhell, men faktum er at det ikke var en bombe på noen som helst måte. Det i seg selv, er langt mer skremmende enn tapet.  :(
Marching on together!

sportcarl1

Sv: Noen inntrykk fra Bournemouth/Cheltenham
« Svar #2 på: Mars 13, 2008, 19:45:06 »
mycket bra och analyserande om Leeds-spelarna,
 

berlin

Sv: Noen inntrykk fra Bournemouth/Cheltenham
« Svar #3 på: Mars 13, 2008, 21:51:00 »
Flott referat, midjo!

Det er veldig bra å få såpass gode vurderinger fra folk som er over eller bor i Leeds.

Ellers følger jeg deg heeelt ut på Real Ale sporet også!  :)

B-m

Sv: Noen inntrykk fra Bournemouth/Cheltenham
« Svar #4 på: Mars 13, 2008, 22:37:35 »
fantastisk!

Måtte lese det to ganger, så bra var det  :) :) :)
---------------------------
who killed Trondheimwhite?

lojosang

Sv: Noen inntrykk fra Bournemouth/Cheltenham
« Svar #5 på: Mars 13, 2008, 22:57:13 »
Takk for et fyldig og interessant referat!
Bodøgjengen jeg traff på Gardermoen i går var ikke på langt nær like optimistiske som deg.

Tog og Real Ale høres sjennialt ut. Det må prøves!
- Leif Olav

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Sv: Noen inntrykk fra Bournemouth/Cheltenham
« Svar #6 på: Mars 13, 2008, 23:31:45 »
Optimist? Når alle andre er pessimister framstår kanskje en realist som optimist.  :)

Synes det er litt for tidlig å konkludere med at sesongen er over - og at McAllister har mislykkes som manager. Har nok litt lenger vei fram til 'gråtemuren' enn visse andre... 
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28982
  • Total likes: 2663
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Noen inntrykk fra Bournemouth/Cheltenham
« Svar #7 på: Mars 13, 2008, 23:42:04 »
Optimist? Når alle andre er pessimister framstår kanskje en realist som optimist.  :)

Synes det er litt for tidlig å konkludere med at sesongen er over - og at McAllister har mislykkes som manager. Har nok litt lenger vei fram til 'gråtemuren' enn visse andre... 

Jeg mistet litt ... munn & mæle...

Tapet på tirsdag svei!

...og har latt stillheten tale heller enn å spre eder & galle utover disse sider.

Så får vi se hvordan lørdagen blir for mentalhygienen...

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Dennis

Sv: Noen inntrykk fra Bournemouth/Cheltenham
« Svar #8 på: Mars 14, 2008, 12:36:02 »
Optimist? Når alle andre er pessimister framstår kanskje en realist som optimist.  :)

At du kaller deg realist, gjør meg bare mer optimistisk til det jeg leser, om du skjønner!  ;)

Selvsagt er ikke sesongen over heller! Vi har vunnet to av våre tre siste og med en slik statistikk ut året, så klarer vi minst play-off.
Marching on together!

flynn

Sv: Noen inntrykk fra Bournemouth/Cheltenham
« Svar #9 på: Mars 14, 2008, 15:14:12 »
Ahhh, det gjorde godt før helga. Flott med litt mer refleksjon og at du klarer å se positive ting i elendigheta og vica versa. Verden er sjelden svart-hvitt, den bare virker sånn..

flynn