Main Menu

Twin Peaks

Started by auren, January 06, 2009, 08:11:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

auren

Fikk DVD Collection box på 10 dvd-er til jul, og nå koser jeg meg med flere episoder til dagen. For en herlig og twisted serie. David Lynch kan sine saker! Har sett 13 av 29 episoder. Noen andre som har samlingen? Ser du fortsatt serien på tv2 Sir Olsen? Det er ALT for lenge å vente 1 uke på kun 1 episode, spesielt siden det er minst 19 plots i hver episode og så mange karakterer.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

berlin

Så alt når den gikk første gang, må vel være over 15 år siden. Veldig bra!  :)
Personlig har jeg stor sans for Wild at heart og også Blue Velvet.

auren

Og hva med Mulholland Drive? Syk film, men veldig twin peaks aktig. Har ikke sett de to filmene du nevner, men må nok gjøre det. Elefantmannen har han jo også regissert.

auren

lowfields

Har collection på DVD - savner bare den nye Golden Edition - med en del ekstramaterialet.
Hadde faktisk hele samlingen på VHS også, fra den gang den ble sendt på TVN i 94-95.
Klarer uansett ikke holde med borte fra skjermen fredagskveldene for tiden - uten tvil tidenes TV-serie dette her.
Har sett så og si alle David Lynch filmene(minus en del av Dune).
Mulholland Drive, Lost Highway, Blue Velvet og Straight Story er nok de beste.
Sitter faktisk en del folk rundt omkring i verden og fortsatt diskuterer clues omkring Twin Peaks idag, 17 år etter den ble vist første gang. Mye artig lesning på disse sidene.
Også mye artig omkring diskusjoner ang Mulholland Drive - denne filmen er spekkfull av symbolikk.
"Welcome to, arguably, the noisiest ground in England"

berlin

Quote from: auren on January 06, 2009, 09:06:17
Og hva med Mulholland Drive? Syk film, men veldig twin peaks aktig. Har ikke sett de to filmene du nevner, men må nok gjøre det. Elefantmannen har han jo også regissert.

auren

Mulholland Drive må absolutt nevnes ja.  ;)

Personlig synes jeg Wild at Heart er råbra (Nicholas Cage har hovedrollen), men Blue Velvet er "sykere".
Isabella Rosselini er vel med i begge, tror jeg.
Det er i Wild at Heart og Leaving Las Vegas jeg synes Nicholas Cage virkelig er på topp.  :)

lojosang

The Owls are not what they seem.

Selv fotballag fra gaffel- og knivbyen refereres til i denne kremserien.
Var forresten i et bryllupp i helgen, og en av servitørene der var som snytt ut av nesen på han gamle mannen fra hotellet som kommer med melk til Cooper etter at vår helt er blitt skutt.  ;D

Bob er forøvrig noe av det skumleste som har vært på en TV-skjerm.
- Leif Olav

auren

Quote from: lojosang on January 06, 2009, 11:08:02
The Owls are not what they seem.

Selv fotballag fra gaffel- og knivbyen refereres til i denne kremserien.
Var forresten i et bryllupp i helgen, og en av servitørene der var som snytt ut av nesen på han gamle mannen fra hotellet som kommer med melk til Cooper etter at vår helt er blitt skutt.  ;D

Bob er forøvrig noe av det skumleste som har vært på en TV-skjerm.

Nå har jeg "bare" sett 13 episoder, og synes enda ikke Bob er særlig skummel, dog jeg regner med at han blir skumlere. Nå snakker jeg isolert sett. Fordi Lynch er en mester i å få deg i ugne stemninger ved bruk av musikk og uforutsigbarhet. Ved hjelp av slike teknikker så blir figurer som Bob skumle.

Jeg lo svært godt av denne gamle mannen med melk. Lynch er også glimrende til å skape sære karakterer.

auren, som tror han må kjøpe noen nye Lynch filmer...

Per-Stian

Har sjølv komplett DVD-serie og ELSKAR serien. Har sett den om att fleire gonger, så no må eg nok la den liggje til neste jul.

lojosang

Quote from: auren on January 06, 2009, 12:28:28
Nå har jeg "bare" sett 13 episoder, og synes enda ikke Bob er særlig skummel, dog jeg regner med at han blir skumlere.

Etter sigende dukket ansiktet til skuespilleren (som egentlig var lysmann) opp i et speil, og da Lynch så dette under klipping skrev han nevnte lysmann inn i serien. Om ikke han kunne skremme fanden på flatmark var det nok til å skape gjøre uutslettelige traumer i et sart, 12 år gammelt sinn i 89 da serien gikk på NRK. Og tydeligvis ditto i det sterkt psyke sinnet til geniet Lynch. ;D
- Leif Olav

Per-Stian

Quote from: auren on January 06, 2009, 12:28:28

Nå har jeg "bare" sett 13 episoder, og synes enda ikke Bob er særlig skummel, dog jeg regner med at han blir skumlere.

Killer Bob førte til mange våte sengelakener i min barndom, men han er ikkje like skremmande når eg ser serien i dag. Uglene og "One armed man" derimot framstår som skumlare i dag enn då serien gjekk i fjernsynet.

auren

Da var alle episodene ferdig "konsumert"... Herlig serie og en typisk slutt (dog jeg alltid har visst slutten. Mener å ha sett siste scene selv for mange år siden).

Likte absolutt best den første delen av serien - før man så at Leland var blitt Bob.

Kommer nok til å ha et Lynch hug inni meg nå som jeg er ferdig med alle episodene. Får kjøpe meg noen Lynchfilmer heller.

auren

lojosang

Ryktes vel at Lynch virket å gå litt lei prosjektet etter hvert. Han har bare regissert en håndfull av episodene selv. Blant annet piloten/episode 1 og den med takvifta.  :)
- Leif Olav

auren

Hvilken rolle har Lynch hatt hvis han kun har regissert noen få episoder, og ikke har vært med på å skrive manus?

Han har jo en gjesterolle i serien. Noe irriterende med den skrikestemmen dog :)

auren

lojosang

Han var vel sentral i å koke sammen hovedlinjene i historien og i å sette tonen, samt ideen i utgangspunktet. De andre regissørene har prøvd å etterligne hans stil. Men jeg husker ikke alt som ble sagt i ekstramaterialet om dette tema.
- Leif Olav

lowfields

Kun regissert noen få episoder, var kanskje litt drøytt.
Tror han laget sesong 1 + noe i sesong 2.
Mark Frost og et eller annet kvinnemenneske laget resten, bl.a en del av de dårlige plot'ene(little Nicky, Evelyn).
Meningen var jo at serien skulle fortsette i flere sesonger, men TV-selskapet ville plutselig avbryte og dermed måtte David Lynch inn og avslutte serien i hu og hast.
Det var nok hovedårsaken til at han følte han måtte komme med filmen "Twin Peaks, Fire Walk with Me", for å nøste opp i de løse trådene som hang igjen fra serien.
"Welcome to, arguably, the noisiest ground in England"

SirOlsen

auren:

Ja, jeg ser serien de gangene jeg har muligheten til det og ikke jobber, og Bob er fremdeles like skummel som alltid *grøsse*

"You may think I`ve gone insane, but I promise... I will kill again!"

Boksen har jeg ikke skaffet meg enda, av den enkle grunn at jeg ikke klarer sette meg ned og se den enda.. jeg har enda litt tilvenning av Bob som må til før det er noe vits :p
-SirOlsen-