bye bye SCUM

Started by testo, December 17, 2009, 20:56:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

testo

Vet ikke hvor troverdig dette er men man kan jo håpe/drømme
;D

Er Manchester United i ferd med å lide samme skjebne som Leeds United?

Etter at Manchester United stoppet den planlagte overgangen til den unge serberen Adem Ljajic fra Partizan Beograd, har det versert en rekke rykter om at klubben rett og slett ikke har råd til å hente inn spillere.

Dette til tross for at klubben satt igjen med 80 millioner pund etter salget av Christiano Ronaldo.

Samtidig er det kjent at Glazer-familien, som er klubbens eiere, sliter med å refinansiere lånet de tok opp for å kunne overta Manchester-klubben i 2005. United har en gjeld på hele 699 millioner pund, og fansen spekulerer nå i om klubben har brukt alle Ronaldo-millionene på å betale ned gjeld fremfor å reinvestere pengene i laget.

Fond-lån

Er vi vitne til at den mest suksessrike, engelske klubben de to siste tiårene er på vei utfor stupet? Kan Manchester United lide samme skjebne som Leeds United, som spilte Champions League-semifinale i 2001, men snaue seks år senere befant seg på tredje nivå i det engelske ligasystemet med en poengstraff på 15 minuspoeng?

Til tross for at Manchester United i løpet av de tre siste sesongene kan skilte med tre seriemesterskap, to Champions League-finaler, hvorav én endte med seier, ett Ligacup-gull, samt at laget gikk til topps i VM for klubblag i 2008, har klubbens regnskap vist stygge, røde tall.

Så lenge klubben gjør det bra sportslig, er det ikke lånene som er sikret opp mot klubben som er den største bekymringen. Hodebryet er de såkalte PIK-lånene (Payment in Kind), som er penger lånt fra amerikanske hedgefond.

Disse lånene står Glazer-familien personlig ansvarlig for, og med mindre de kan innfri lånene helt eller delvis innen 2017, vil dette dreie seg om utrolige 580 millioner pund i forhold til dagens 175,5 millioner. I tillegg må klubben begynne å betale avdrag på lånene fra 2013. I dag betaler de kun renter.

Så galt kan det gå

Det er vanskelig å se hvordan den enorme gjelden skal kunne betjenes på lang sikt innenfor de nåværende rammene. Det er flere årsaker til det:

* Klubben kan knapt oppnå større sportslig suksess enn den allerede har gjort. Til og med i rekordsesongen 2007/08 gikk klubben med 58 millioner pund i underskudd, til tross for rekordinntekter på 210 millioner pund.

* Billettprisene på Old Trafford har økt hvert år siden Glazer-familien tok over. Hvor høy er smertegrensen for supporterne? På grunn av den geografiske plasseringen er det særdeles vanskelig å utvide kapasiteten på Old Trafford ytterligere. Samtidig slo klubbsekretær Ken Ramsden nylig fast at det er uaktuelt å bygge en ny stadion. Billettinntektene blir dermed en mer eller mindre begrenset inntektskilde.

*Ifølge de nye rammene for spillerkjøp skal United nå kjøpe unge, billige spillere som de kan selge med fortjeneste senere. Hva skjer dersom talentene ikke er gode nok til verken å etablere seg som førstelagsspillere eller til å gi god nok avkastning ved salg?

* Innbakt i låneavtalen med hedgefond-utlånerne (Perry Capital og Citadel) ligger det en rekke vilkår som kan tre i kraft dersom klubben ikke leverer økonomisk. Blant annet kan låneyterne få rett til å innsette egne styremedlemmer i klubbstyret, og dermed i det minste teoretisk sett ta kontroll over klubben dersom inntektene skulle stupe.

Kjøpsobjekt

Realistisk sett er det større sjanse for at klubben blir kjøpt opp av mer pengesterke investorer enn Glazer-familien, dersom lånene skulle bli for tunge å betjene. Klubben vil garantert være et yndet kjøpsobjekt.

Manchester United står ikke i fare for å gå dukken så lenge Alex Ferguson sitter ved rattet. Skjønt, mannen er snart 70 år gammel, og må erstattes før eller siden. At styret velger riktig manager ut fra sportslig og personlig egnethet på første forsøk, er ekstremt viktig for at klubben fortsatt skal klare å trekke til seg de beste spillerne, ha fortsatt sportslig suksess og unngå interne uroligheter i klubben.

Det skal mye til at United lider samme skjebne som Leeds. Men: når man går fra å drive med et årlig overskudd på over 100 millioner pund til å havne i dyp gjeld hver eneste sesong, til tross for gode sportslige prestasjoner, skal det ikke store fantasien til for å se at det lett kan gå galt. Fryktelig galt.
Leeds United will always have a special place in my heart....and a bunch of men and women who enjoy speed and excitement.
Terje

Andersen

Denne klubben kommer aldri til å bli satt under administrasjon , den vil aldri bli degradert til CCC  den vil aldri få poengtrekk ! Til det er den for mektig , for populær verden rundt , og i disse økonomiske tider , en klubb som hvilken som helst milliardær som er fotball idiot kunne tenke seg å eie desverre  >:( Det samme gjelder Chelsea , Liverpool , Arsenal . Disse klubbene har desverre for mye makt inad i ligasystemet i england i dag !  >:( LEEDS4EVER. 

abbe

Quote from: Andersen on December 17, 2009, 21:16:09
Denne klubben kommer aldri til å bli satt under administrasjon , den vil aldri bli degradert til CCC  den vil aldri få poengtrekk ! Til det er den for mektig , for populær verden rundt , og i disse økonomiske tider , en klubb som hvilken som helst milliardær som er fotball idiot kunne tenke seg å eie desverre  >:( Det samme gjelder Chelsea , Liverpool , Arsenal . Disse klubbene har desverre for mye makt inad i ligasystemet i england i dag !  >:( LEEDS4EVER. 

De trenger ikke bli det nye Leeds. Holder for så vidt at de tar en Liverpool.....

Bites Yer Legs

Det er ingen klubber som skal bli 'det nye Leeds'. Skal de ha seg en konkurs får de f**n meg ha den sjøl, uten å blande oss inn!!  >:(
KEEP FIGHTING!!

berlin

Andersen har et poeng dessverre. Hva skjedde i Real Madrid? Slikt synes jeg er ille. Man Utd rykka f.eks ned i 73/74 (hvem vant, hehe  >:( ), det skjer ikke igjen. Det 3 andre "store" tror jeg ikke er like sikre, men nesten.

Vil "vi" ha det sånn?

Dere vet hva jeg mener.
Men det er utopi å tenke sånn. :-X

euphor9

Håpet mitt er at "scum" blir utenfor de 4 "store" en gang snart,skjer ikke denne sesongen da.
Men at dem kan bli litt lengere ned på tabellen fra og med neste sesong.
Er luta lei dominansen dem har hatt etter 1992..

rogak

Tror det skal mye til at Man U går konk, men hvor stor gjelda er og hvordan likviditeten er vet man ikke. Så hvem vet? Watford i CCC ser ut til å bli satt under administrasjon, kanskje flere følger?
http://www.skysports.com/story/0,19528,11688_5778155,00.html

MOT

MOT

p0ndus

Man skal vel ikke ønske noens undergang, men når det gjelder Scum er det jommen ikke langt unnå. Det er ett eller annet med arrogansen til laget , supporterne og Ferguson som jeg aldri helt har maktet "takle". Skulle vi klare å "gruse" de i cupkampen så vil jeg følt en indre glede som jeg tror haddde holdt seg helt til jeg havna på gamleheimen tror jeg.

Sleivind

Quote from: Andersen on December 17, 2009, 21:16:09

Kan være enig med Man Utd og Liverpool, men ikke Chelsea og Arsenal. Chelsea har jo allerede blitt straffet ved at de ikke får kjøpe spillere i januar, dog ikke pga økonomisk rot. Jeg sier ikke at Chelsea har rent mel i posen, men det har ikke Man Utd, Liverpool eller Arsenal heller.

Det jeg ikke skjønner er at det er så ufattelig mye lettere for mindre klubber å bli straffet enn for de store. Leeds hadde en liten fisegjeld i forhold til hva PL-klubbene har i dag. Likevel pøser de ut millioner, for å ikke snakke om milliarder, i totalt uforståelig høye transfer og lønnskostnader. Og dette selv om de har milliarder på milliarder i gjeld.

Og hva når vi prøvde å komme ut av gjeldshelvete? Da får vi faktisk -15 poeng på grunn av noen hårreisende regler hos FL.

Hvor er rettferdigheten?

DenHviteYeboah

Jeg er spent på hva som skjer neste år da Liverpool har blitt nr.6 i ligaen,noe som betyr et massivt inntektstap siden man er utenfor CL.Med bra gjeld i ryggen kan dette bli ganske ubehagelig....det fikk dessverre vi erfare >:(
Tror ikke disse mektige 4 går konk, men tror nok at lønns og kjøpefesten er over ;D

fmtj

Quote from: DenHviteYeboah on December 17, 2009, 23:47:00
Jeg er spent på hva som skjer neste år da Liverpool har blitt nr.6 i ligaen,noe som betyr et massivt inntektstap siden man er utenfor CL.Med bra gjeld i ryggen kan dette bli ganske ubehagelig....det fikk dessverre vi erfare >:(
Tror ikke disse mektige 4 går konk, men tror nok at lønns og kjøpefesten er over ;D

sukk! Tenk om både scum og Looserpool hadde konka!!!!!!  ;D
Yeboahs vitne

Runar

Så lenge scum klarer og møte forpliktelsene sine og betale regningene så e d vel ingen grunn til og skulle poeng straffe de...

Her må det være mulig å skille mellom sak og klubb. Gjeld i seg selv er det ingen forbrytelse og ha

Pleinar

Når avdragene kommer i tillegg til rentene  2013, kommer det til å svi.

De tallene det snakkes om i den artikkelen det vises til i åpningsinnlegget er astronomisk store, og det er slett ikke utenkelig at gjelden vokser seg for stor til å være mulig å betjene.

Det er synd at pengene har fått såpass stor innflytelse i fotballen som de faktisk har fått.

Hvem vil kjøpe en klubb som drives med underskudd, uten reelle muligheter for å drive med overskudd? Det er sikkert noen som har penger nok til å innfri gjelda til Manu. De som har så mye penger er, og nå blir jeg fryktelig subjektiv her, stort sett banditter som trenger et sted å renvaske penger. I det lange løp betyr det undergang. Enkelt og greit.

Jeg tror heller ikke det er aktuelt for "staten" å putte inn penger for å bevare klubben slik vi så det med Real Madrid, men bah, hvem vet. Fotball er bare storkapitalisme når man kommer opp i divisjonene over CCC.
- Only Users Loose Drugs -

pleinars.blogspot.com

testo

Fotball-Englands rikeste klubbeier heter Lakshmi Mittal. Inderen, som eier andredivisjonsklubben Queens Park Rangers, har en skattbar formue på over 170 milliarder kroner.

Det viser en oversikt som fotballmagasinet FourFourTwo har laget. Mittal troner øverst på rikinglisten, mens Manchester Citys eier Sheikh Mansour bin Zayed Al Nahyan kommer på andreplass.

Indiskfødte Mittal har tatt inn brorparten av formuen sin gjennom fremgangsrike foretak i stålindustrien. I starten av 2008 var han verdens fjerde rikeste mann, med en formue på 45 milliarder dollar, ifølge finansmagasinet Forbes.

QPR eier han sammen med F1-mogulen Bernie Ecclestone. Pengesterke eiere til tross, London-laget ligger bare på midten av tabellen i den engelske andredivisjonen The Championship.

Her er listen over Englands mest formuende fotballeiere:

1. Lakshmi Mittal, QPR: 171,5 milliarder.

2. Sheikh Mansour bin Zayed Al Nahyan, Man City: 158,4 milliarder.

3. Roman Abramovitj, Chelsea: 72,7 milliarder.

4. Joe Lewis, Tottenham: 23,3 milliarder.

5. Stan Kroenke, Arsenal: 19,3 milliarder.

6. Denis O’Brien, Celtic: 16,1 milliarder.

7. Glazer-familien, Man United: 13,6 milliarder.

8. Bernie Ecclestone, QPR: 13 milliarder.

9. Alisher Usmanov, Arsenal: 12,1 milliarder.

10. Grantchester-familien, Everton: 11,2 milliarder.
Leeds United will always have a special place in my heart....and a bunch of men and women who enjoy speed and excitement.
Terje