Tidenes klubbdrakt

Started by jarle, October 02, 2007, 20:20:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jarle

Uoffisiell kåring i The Guardian...

1) Leeds United (home), 1973

For a man who spent the swinging Sixties sat on a bench with a travelling rug over his knees like an arthritic pensioner, Don Revie had some seriously outré notions about fashion. While England manager, he was a prime mover in a deal with Admiral which saw the national kit hilariously desecrated with thick red-and-blue shoulder armoury. Meanwhile at Leeds he messed around with fancy-dan socktags and funky lettering on tracksuit tops, while, of course, he also famously changed the club kit to all-white in homage to the hopelessly exotic Real Madrid.

The only thing that, for a time, stopped The Don's all-white number reaching truly iconic status was the club crest - a bloated owl balancing precariously on a twig. But the bird was dumped in favour of LUFC in classy script, and when that was then switched in 1973 for the signature smiley badge (a design which predated acid house by 15 years), a legend was born. Sadly the Leeds crest has subsequently changed so often that the strobing effect should come with a warning for epileptics, but at least for a few years the club could boast one of the most striking football shirts in history.

Asbjørn

Don var virkelig frempå på det området han [:)]

...eller var det her Elsie Revie kom inn i bildet?

All my powers of expression and thoughts so sublime
Could never do you justice in reason or in rhyme

B.Dylan
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

agehvitstein

Den 1. plassen frotjener vi. Selv vennene mine som er Man U eller Liverpool har ikke glemt nummerlappene på sokkene og smiley.

asLeeds

kult,kan jo gå inn å kjøpe av dei "gamle" draktene

ASLEEDS 4389
DALHEIM WHITES

Masinga

Kan man få kjøpt de legendariske strømpene også? Shorts?

Masinga, medl.nr. 1250
Masinga, medl.nr. 1250

d701753

Må innrømme at jeg har mest sansen for all-white periodene. Hadde vært nostalgisk og morro og vi fikk de draktene tilbake.

Tony
Tony

Sheridan

quote:
Originally posted by d701753

Må innrømme at jeg har mest sansen for all-white periodene. Hadde vært nostalgisk og morro og vi fikk de draktene tilbake.

Tony

Asics produserte noen fine for oss på midten av 90-tallet.
Den med Yeboah scoringene [:)]
All white!

fmtj

De helt hvite er helt klart å foretrekke- enig med de som hevder dette. Var selv stolt eier av 72- 73 drakta, med nummerlapp på strømpene og det hele (lorimer)! Men Asics 95-96 drakt var også vakker!
Yeboahs vitne

Lars E

72-73 drakta er jo legendarisk.. og 95-96 drakta er smellvakker den også!

Liker også 1998-2000 og 2002-2003 draktene

Forever Leeds

Forever Leeds

Lars E

Den dagen Leeds rykker opp til Premier League igjen bør klubben seriøst vurdere å kjøre noen "retro" drakter, av f.eks. all white.. Tror det kunne blitt en syk salgsuksess.

Forever Leeds

Forever Leeds

fmtj

quote:
Originally posted by Lars E

Den dagen Leeds rykker opp til Premier League igjen bør klubben seriøst vurdere å kjøre noen "retro" drakter, av f.eks. all white.. Tror det kunne blitt en syk salgsuksess.

Forever Leeds

Ikke bare selge, men faktisk også spille i noe i likhet av 95-96 der det hvite dominerer fulstendig, uten for mye juggel på!
Yeboahs vitne

Lars E

quote:
Originally posted by fmtj

quote:

Forever Leeds

Ikke bare selge, men faktisk også spille i noe i likhet av 95-96 der det hvite dominerer fulstendig, uten for mye juggel på!

Ja det var det jeg tenkte. [;)]

Forever Leeds

Forever Leeds

Sheridan

quote:

Forever Leeds

Hadde nok blitt en slager det ja [:)]

berlin

95-96 ( den helhvite, kun thistle hotels ) er super.
Min første Leeds-drakt bestilte jeg gjennom en Admiral-katalog jeg fikk tak i, ser ut til å være 77-79 utgaven, jeg liker den, med admiral-logoen nedover ermene. Har å gjøre med at jeg "var" Eddie Gray på den tida, på løkka,
Synes jo at bortedrakten skal være gul, men dette ser det ikke ut til engelske supportere bryr seg noe særlig om,
ja vi har jo faktsikt spilt i helrødt også! (humre, humre).

Det merkeligste bortedrakt-påfunnet i nyere tid, er vel asics-drakten, muligens fra 95-96 den også. Grønn og blåstripete,
synes faktiskt den var stilig!

Geir Magne

Den grønne og blå bortedrakten var tøff, men måtte skrinlegges fordi spillerne ble for mørke i halvdårlig flomlys. Det var rett og slett vanskelig å finne medspillerne i kveldskampene på bortebane. Der er gult bedre!

Happy days are here again, it's official from Number 10!
Happy days are here again, it's official from Number 10!

jaho

Mener å huske at også motstanderne klaget på den blå/grønn stripete..
fordi det var vanskelig å se våre fargede spillere i kveldskampene..
Var vel både Masinga , Yeboah, og jeg tror også Palmer spillte den tia.

baste

71-72, 72-73 og 2000-02 Er mine favoritter. Likte og 2004-05

Marching on together

kjelvi

The Times fortsetter sin listelek - denne gang Top50 kits.

Leeds?
Ikke inne på Top50!

http://www.timesonline.co.uk/tol/sport/football/article2537973.ece

Lars E

Forever Leeds

Albert Johanneson

QuoteOriginally posted by kjelvi

Leeds?
Ikke inne på Top50!

Ligger jo som nummer 2 på listen da!

kjelvi

quote:
Originally posted by Albert Johanneson

QuoteOriginally posted by kjelvi

Ligger jo som nummer 2 på listen da!

Real Madrid ja.
Så kødding over alle copycat'ene - fra Leeds til LA Galaxy...