Tips til utdanning?

Started by Dennis, March 28, 2008, 11:36:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dennis

April nærmer seg og det samme gjør søknadsfristen for generelt studieopptak!

Hadde tenkt å starte på skolen til høsten igjen, etter (nok) et friår med jobb fremfor skole. Noe må man jo bli ettersom jeg ikke regner med å bli profesjonell poker-spiller med det første!  ;)

Er det noen som har et tips til hva jeg burde velge, gjerne et litt utfyllende forslag? Utover fotball kan jeg ikke påstå å ha noen brennende interesse for verken ditt eller datt, dvs. politikk, historie, økonomi osv. (Gikk økonomi og administrasjon ett år, men gud bedre så tørt det ble!)

Har vurdert å søke barnevernspedagogi faktisk, men er usikker på om jeg vil komme inn. Har også snust litt på informatikk, men redd det også vil bli kjedelig, da det innebærer mye kodeskriving. Sprikende forskjeller? Ja, så absolutt, men så er jeg også ekstremt usikker på hva jeg har lyst til å studere.

Kom gjerne med forslag! eller....hjelp! Det viktigste for meg er å ha en jobb jeg trives i, uten det altfor store presset (ikke kjedelig heller) hele tiden, ikke å tjene store penger. Trivsel kommer i høyeste grad i forkjøpet.
Marching on together!

lowfields

Mekatronikk er ganske hot nå for tiden.
Bra lønn og gode muligheter for jobb(iallefall en 40-50 år til, så lenge vi borer etter olje).
Vet ikke hvor du bor - mulig du må flytte litt på deg + evt en del reising i jobben.
"Welcome to, arguably, the noisiest ground in England"

kjelvi

hadde jeg kunnet velge på nytt - fotballproff......

men litt mer alvor; bli ingeniør! moderlandet står foran en ingeniørmanko uten like. masse jobber, grei betaling og ikke minst mange, mange spennende oppgaver.
[du får jobb hos oss!]

Budda

Siden du liker å skrive så lange innlegg, så kan jo journalistikk være aktuelt ;). Ellers så kan jeg anbefale statsvitenskap. Jeg trives veldig godt med det.

Quote from: Mr Kaizer on March 28, 2008, 11:36:15
April nærmer seg og det samme gjør søknadsfristen for generelt studieopptak!

Hadde tenkt å starte på skolen til høsten igjen, etter (nok) et friår med jobb fremfor skole. Noe må man jo bli ettersom jeg ikke regner med å bli profesjonell poker-spiller med det første!  ;)

Er det noen som har et tips til hva jeg burde velge, gjerne et litt utfyllende forslag? Utover fotball kan jeg ikke påstå å ha noen brennende interesse for verken ditt eller datt, dvs. politikk, historie, økonomi osv. (Gikk økonomi og administrasjon ett år, men gud bedre så tørt det ble!)

Har vurdert å søke barnevernspedagogi faktisk, men er usikker på om jeg vil komme inn. Har også snust litt på informatikk, men redd det også vil bli kjedelig, da det innebærer mye kodeskriving. Sprikende forskjeller? Ja, så absolutt, men så er jeg også ekstremt usikker på hva jeg har lyst til å studere.

Kom gjerne med forslag! eller....hjelp! Det viktigste for meg er å ha en jobb jeg trives i, uten det altfor store presset (ikke kjedelig heller) hele tiden, ikke å tjene store penger. Trivsel kommer i høyeste grad i forkjøpet.
Endre

Torgeir

Eller hvorfor ikke murer/flislegger....du får jobb på dagen.

8) 8) 8) 8) ;D ;D ;D ;D ;D ;D
"I`m hard but fair-like Leeds United"

"We will be back"

Torgeir

berlin

Vanskelig å komme med konkrete råd når man ikke kjenner deg (så godt).
Hva med psykologi? Ikke profesjonsstudiet, da blir du klinisk psykolog og driver terapi.

Både Bergen, Trondheim og Oslo har gode milljøer med forskjellig styrker.
Det er stort behov for personer med utdanning innen både helsepsyklogi og organisasjonspsykologi. Det er mulig å skifte til f.eks idrettshøyskolen etterhvert,
det har et anerkjent psykologisk miljø med 20 ansatte. Jobbmulighetene er slett ikke
så begrenset som man kanskje forbinder med faget.

IT og teknologi ville jeg styrt unna, hvis du ikke brenner for det. Mange blir utbrent i disse
yrkene, og den bakenforliggende årsaken er at de ikke er motiverte nok, gjør en grei jobb, men sliter med å holde seg oppdatert pga manglende motivasjon.

Velg trivsel ja. Men går ikke i feller som bl.a omfatter media og kommunikasjon, fryktelig populært, men hypet opp til de grader.

Samfunnsøkonomi, statsvitenskap, sosiologi etc. er ikke dumt å ha, kan kombineres med annet. Flere og flere har mer enn en utdanningsretning på CV'n i dag.

Per-Stian

Quote from: berlin on March 28, 2008, 14:25:16
Vanskelig å komme med konkrete råd når man ikke kjenner deg (så godt).
Hva med psykologi? Ikke profesjonsstudiet, da blir du klinisk psykolog og driver terapi.

Både Bergen, Trondheim og Oslo har gode milljøer med forskjellig styrker.
Det er stort behov for personer med utdanning innen både helsepsyklogi og organisasjonspsykologi. Det er mulig å skifte til f.eks idrettshøyskolen etterhvert,
det har et anerkjent psykologisk miljø med 20 ansatte. Jobbmulighetene er slett ikke
så begrenset som man kanskje forbinder med faget.

IT og teknologi ville jeg styrt unna, hvis du ikke brenner for det. Mange blir utbrent i disse
yrkene, og den bakenforliggende årsaken er at de ikke er motiverte nok, gjør en grei jobb, men sliter med å holde seg oppdatert pga manglende motivasjon.

Velg trivsel ja. Men gå ikke i feller som bl.a omfatter media og kommunikasjon, fryktelig populært, men hypet opp til de grader.

Samfunnsøkonomi, statsvitenskap, sosiologi etc. er ikke dumt å ha, kan kombineres med annet. Flere og flere har mer enn en utdanningsretning på CV'n i dag.

Her vil eg protestere! Eg stortrivst i rolla som kommunikasjonsrådgivar i min organisasjon. Allsidig, kreativt, utfordrande, gunstige arbeidstider og godt betalt. Eg har bachelor i Medier og Kommunikasjon frå Høgskulen i Oslo.

Tom S

COME ON LEEDS !!

B-m

Du er jo en peoples person Kaizer  ;) Hva med helsefag? Underbetalt, nedkutting, deprimerende, utbrenthet osv. Men så får du gå på høskole med sinnsykt mange deilige damer rundt deg  ;) 
---------------------------
who killed Trondheimwhite?

Svend Anders

Hvor i landet kunne du (ikke) tenke deg å studere, da?

Jeg kan jo reklamere litt for min egen skole, selv om det ikke nødvendigvis er de kursene du er interessert i: Jeg går selv Reklame og markedskommunikasjon ved Markedshøyskolen. Det ligger midt i Oslo sentrum (30 meter fra TV2-lokalene på Karl Johan).

Markedshøyskolen er privatskole (ca 24.500 per semester) så det er jo et valg du må ta rent økonomisk. Men fordelene er at det er små forelesningsgrupper/klasser, og dermed også ganske så sosialt mtp hvem du studerer med. Det første som skjer er at alle drar på utflukt og overnatting for sosial sammensveising.

Foreleserne er solide, jeg har blant annet rektor Trond Blindheim (mye i TV og uttaler seg om markedsverdien på ting og tang), Karl Fredrik Tangen (skriver mye kronikker i DN), Jan Blickfeldt (viseadmin. i Bates), etc etc.

Selve studiet (det jeg går altså - det finnes jo flere andre retninger også) er en fin mix av pr, reklame, medieforståelse, organisasjonsledelse og business. Du bør ha evnene til å følge med i media og ikke ha noe imot å snakke med folk.

Se mer på hjemmesiden, bruk f.eks filmen på siden: http://www.mh.no/
Du kan også se de andre skolene på Campus Kristiania på www.c-k.no

Eller kontakt meg hvis du lurer.
Følges på:
www.twitter.com/svendleeds
www.twitter.com/svendanders

Webredaktøren

Selv er jeg Tømrer og trives med det. Får jobb på dagen da å!

Mye variert arbeid.

peacock

Du har sikkert registrert at vi er mange lærere her inne.
Et godt valg :)

berlin

Quote from: Per-Stian on March 28, 2008, 18:01:35
Quote from: berlin on March 28, 2008, 14:25:16

Velg trivsel ja. Men gå ikke i feller som bl.a omfatter media og kommunikasjon, fryktelig populært, men hypet opp til de grader.

Her vil eg protestere! Eg stortrivst i rolla som kommunikasjonsrådgivar i min organisasjon. Allsidig, kreativt, utfordrande, gunstige arbeidstider og godt betalt. Eg har bachelor i Medier og Kommunikasjon frå Høgskulen i Oslo.

:-[ :-[ :-[

ehh.....klart det, det var en generell uttalelse, i det hele tatt er det fint for Kaizer å få mange forskjellige og motiverte tips.  :)  Mulig at valget også blir enda vanskeligere, hehe

Asbjørn

Quote from: peacock on March 28, 2008, 18:52:42
Du har sikkert registrert at vi er mange lærere her inne.
Et godt valg :)

...fortsatt finnes juni, juli & august  :)
Påskeferien er ganske lang. Høst- & vinterferien gir fin avkobling. Innen offentlig sektor er det faktisk godt betalt også. Og man får jobb praktisk talt over hele landet, ikke avhengig av å jobbe på en  av tre aktuelle lokaliseringssteder liksom da, nei. Og, Bjønna, dame-tettheten er rimelig høy...  :)
Og hos oss finnes både tippelag & lærertrim...ehh fotball i arbeidstiden  :) 

...og man får anledning til å jobbe med "harddisker" som man faktisk kan utvikle ganske enormt. Man har også bra muligheter til å påvirke sin egen arbeidssituasjon ("i dag løser vi matteoppgaver på stranden, dere...") Videre er det vilje i samfunnet til å "prioritere sektoren" for fremtiden.

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

ToreLA

Byggingeniør/Sivilingeniør. Sikker jobb. Moro og interessant, selv om det siste nok er ganske individuelt...  :)

Sten

Hva med spion eller astronaut?
Sten

Jon R

Skulle ikke forundre meg om du hadde blitt en drivende god sykepleier eller vernepleier, med spesialisering innenfor psykisk helsearbeid, Dennis.   ;)

Faglig utfordrende, personlig utviklende og givende arbeidsoppgaver for folk med interesser og evner til å jobbe med mennesker i en vanskelig livssituasjon.  :)

Stort press og dårlig betalt er det utvilsomt også.  ;D
Jon R.

isak

Gå for å verta bonde du! ;D Store utgifter og låg løn.... Men so får du jo mysa rundt omkring med traktoren heile dagen :D.

Klausen

Quote from: isak on March 28, 2008, 20:26:00
Gå for å verta bonde du! ;D Store utgifter og låg løn.... Men so får du jo mysa rundt omkring med traktoren heile dagen :D.

Også kan du jo styre med sauene hele dagen... :-*

Dennis

Tusen hjertelig takk for veldig mange gode forslag, folkens! Setter pris på det!  :)

Må si at jeg kan forstå det du mener om IT, berlin! En kompis forklarte hva han dreiv med på fredag. Det var programmering. Koder, koder og atter koder og jeg forstår at det er noe man må ha spesiell interesse for!

Tror nok jeg kommer til å gå for noe innen samfunnsfaget eller lignende. Tror nok ikke jeg er duket for en utdanning innen helse, tross meget gode beskrivelser B-M! (Dama liker det nok ikke så godt, som meg!  :))

Sosiologi og psykologi havner nok på søknaden, i likhet med barnevernspedagogi, spionasje og bob-fører.

Igjen, trodde ikke jeg kom til å få særlig med svar, ettersom jeg verken fortalte mye om interesser eller at de færreste av oss er personlig kjent, så tusen takk for alle forslag!!  ;)
Marching on together!

Robert

Quote from: Mr Kaizer on March 28, 2008, 21:14:58
Må si at jeg kan forstå det du mener om IT, berlin! En kompis forklarte hva han dreiv med på fredag. Det var programmering. Koder, koder og atter koder og jeg forstår at det er noe man må ha spesiell interesse for!

Nå er jeg utdannet innenfor Informatikk, og er egentlig utdannet Systemutvikler/Programmerer, med fordypning i distribuert multimedia. Er vel 3 år siden jeg er ferdig med utdannelsen, men har aldri jobbet som dette. Det meste jeg har gjort av kode, har jeg gjort til det forumet her ;)
Uansett, det finnes utrolig mye du kan gjøre, jeg bruker bare utdannelsen min for å få høyere lønn, og ha noe å slå i bordet med. Bruker ikke spesielt mye av det jeg lærte i jobben min...
Men, nå har jeg en ganske god interesse for elektronikk sånn generelt, og er veldig interessert. Derfor har jeg heller ikke noe problemer med å følge med i utviklingen, og har det faktisk veldig gøy på jobb. Jeg får gjøre veldig mye rart, nesten hva som helst. Får teste ut det nyeste av teknologi og styrer veldig mye selv.
Men, tror nok du skal være forholdsvis interessert om du velger Informatikk.

.....så nå kan du hake av et alternativ på listen din ;)

Edit: Forresten, om du liker å jobbe med PC'r, og vil jobbe med oppsett av nye Pc'r/Support, kontakt meg ;) Jeg trenger en bitch som gjør alt det kjedelige også i løpet av en arbeidsuke, så jeg kan konsentere meg på det morsomme ;)
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

HåvardK

Barnevernspedagogikk er vel et studium en bør være godt motivert for å gå inn i. Mye og hardt arbeid, dårlig lønn og ikke mange solskinnshistorier når det gjelder de skjebnene en er nødt til å ta del i. Men for all del: Jeg er imponert over de som velger dette som levevei.

Einar

Quote from: kjelvi on March 28, 2008, 13:43:28
hadde jeg kunnet velge på nytt - fotballproff......

men litt mer alvor; bli ingeniør! moderlandet står foran en ingeniørmanko uten like. masse jobber, grei betaling og ikke minst mange, mange spennende oppgaver.
[du får jobb hos oss!]

Hør Hør!
Vi snakker om en skrikende mangel på både ing. og siv.ing. både nå og i framtiden.

Roy

Sosionom. Holder selv på med omskolering til dette, og som mann skulle det gå greit å få seg jobb  ;D
Stand up and sing for LEEDS UNITED

Runar

Går selv Sports-managment, generelt sett et studie for folk som er interresert i fotball på og utenfor banen. Er relativt slapt intensitet messig i forhold til arbeids mengde. Har 2 idrettsfag og 2 administrativefag i semesteret. Type, sportsøkonomi, idrettsjus, Bed-øk, idrettsorg, treningslære, prestasjonspsykologi, spill teori og litt forskjellig knask.

Greie oppgaver i flere fag, har nettopp skrevet oppgaver om lederskiffter i norsk toppfotball (B). Hvorvidt det finnes noen jobb når man er ferdig gjennstår jo å se :D

http://himolde.studiehandbok.no/katalog/content/view/full/10670

Ulempen er jo at man må ta det på en forblåst plass på møre ??? , men det er utrolig hva man lærer seg å leve med....

Just do it

Dennis

Utrolig interessant studie, Runar!

Men har kjøpt leilighet sammen med dama, så flytting er ikke veldig aktuelt.
Marching on together!

CoachKarlstad

Er selv utdannet barne- og ungdomsarbeider,er grei utdanning som gir mange jobb muligheter. Har selv tenkt på barnevernsped, men var ikke klar for 4år med studier nå. Men er litt i samme situasjonen selv nå Kaizer, har kontrakt med skolen fram til 1aug. Begynner å gå litt lei nå og kunne tenkt meg noe annet, noen som har forslag? Vil anse meg som godt praktisk anlagt med arbeidserfaring i håndverksfag.. Anyone? Blir ikke enig med meg selv...

Sorry Kaizer for om jeg lånte litt av tråden din her....

Lids

Ingeniør er tingen. Norge skriker etter disse, og vil gjøre det i hele ditt voksne liv.
Thomas

Dennis

Ingeniør ja... Har flere kamerater som går dette og sliter seg så vidt igjennom studiene. Jeg er ikke veldig interessert eller laget for matte og fysikk.
Marching on together!

Førde

Marching On Together