Kunstgress/Naturgress

Started by TrulsVikane, May 06, 2008, 21:36:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TrulsVikane

Debatten i norsk topfotball angående kunstgress kontra naturgress. Hva mener alle oss trofaste Leeds fans om dette? Det hadde jo blitt Krise med stor K dersom noe sånt hadde skjedd på Elland Road...

Tom S

Fotball skal spelast på gras!
COME ON LEEDS !!

Asbjørn

KUNSTGRESS er fremtiden. Dette er som v-stilen i langrenn, skøyting i hopp, klappskøyter i fallskjermhopping m.m. (jaja, morsom nå :)) Men om 10 år vil man le av "bakstreverne" som forsvarte de humpete og brunsvidde "Ekebergslettene" rundt om i landet - til fordel for jevnt og likt underlag all over -som dertil kan trenes på 24-7.

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

ToreLA

Som Asbjørn sier; kunstgress er fremtiden, men det tar nok en stund til. I Norge kommer det nok raskere, men en eller annen gang spiller hele verden på kunstgress.

MartinR

Fotballbanen til laget mitt har begynt med kunstgress, begynte for 1-2 år siden

TrulsVikane

Jeg er helt enig med at kunstgress er framtiden, men jeg synes vi må vente litt til... La denne generasjonen spille seg ferdig før det legges kunstgress. Stadioner som ikke holder standard (Briskeby osv.) bør vurdere det nå, mens lag som Brann, Stabæk osv. bør som sakt vente..

Ronald

Dagens kunstgress kvalitet er så bra at det ikke er argument mot. Det blir dessuten for dumt når profesjonelle spillere klager på underlaget. De spiller uten mulighet for ekstra sprett. Burde være fantastisk.

Skader hadde vi derimot dengang vi fikk kunstgress på Varden. Fyllingen sine spillere spilte på noe som minner om dagens dørmatter ;D

Dennis

Ekte fotball spilles på grass!
Marching on together!

Stifler

-Nr 2 er den første taperen-

Klingen

Quote from: Ronald on May 06, 2008, 22:17:37
Dagens kunstgress kvalitet er så bra at det ikke er argument mot. Det blir dessuten for dumt når profesjonelle spillere klager på underlaget. De spiller uten mulighet for ekstra sprett. Burde være fantastisk.

Skader hadde vi derimot dengang vi fikk kunstgress på Varden. Fyllingen sine spillere spilte på noe som minner om dagens dørmatter ;D
Du skulle vært med og spelt på Lysekloster, den var vel første "kunstgrasbanen", kunne samenlignas med filtteppe, men eg har og prøvd Varden, kan ikkje sei den var bra den heller. Men dei nye kunstgrasbanane byrjar å bli bra, men gras e best fortsatt.
Klingen
Medlemnr. 456

Therese

Kan høres merkelig ut og er nok krise for spillere på topp nivå..
Men jeg syntes at værforhold og baneforhold gjør alt mye mer spennende.
Ballen sklir unna, ting skjer fortere... Det blir for "perfekt" med kunstrgress.
Det sliter også på ledd, mange knær som kan få lide.

Ja te naturgrass på matta!
Years after the Chernobyl accident and am I the only one that’s disappointed? Still no superheroes.

ToreLA

Jo, men i Norge er banene ofte så dårlige at det går utover kvaliteten på fotballen, i motsetning til nedover Europa. Da er et ikke så morsomt med tilfeldigheter lengre. Det er vel omtrent bare Viking som kan skilte med naturgress på toppnivå for øyeblikket. Dersom Norge vil et steg videre er nok kunstgress og forandring på terminlisten fremtiden, selv om jeg ikke har problemer med å innrømme at kunstgress på Viking Stadion ville vært tungt å svelge.

Therese

Ja, kanskje. Bedre vedlikehold av gress!!
Lage noe solsystem som kan varme gresset??
Drivhuslignende ting?

Jeg hater kunstgress!! Får skrubbsår >:(
Years after the Chernobyl accident and am I the only one that’s disappointed? Still no superheroes.

ToreLA

Jeg ble "fotballinvalid" før kunstgress kom for fullt og har kun spillt på den gamle generasjonen kunstgress som ikke var noe særlig. Jeg skulle likevel tro at dagens unge spillere vil være mer vennlig innstilt på kunstgress og at dette anti-kunstgresstullet som overbetalte Brannspillere maser om dør ut etterhvert.

Therese

Hm. Er nå den store gleden når våren kommer.
At man ENDELIG kan spille på grønt gress!!
Kjenner det kribler i meg når jeg tenker på det ;)
Men som sagt på toppnivå er det nok kanskje det beste for å holde nivået oppe.

Læshy

Personlig foretrekker jeg kunstgress av den enkle grunn at det faktisk går ann å få tempo på ballen uten at den spretter alle mulige veier. Vi har et to år gammelt kunstgress her i byen, og det er ikke noe problem med det i det hele tatt. Jeg spiller med vanlige fotballsko (runde knotter), og har ikke hatt noen skadeproblemer. Dog spilte jeg på KFUM Oslo sitt nye kunstgress i 1. runde av NM for juniorer, og det var tilnærmet som å spille på gress. Har aldri spilt på et mer behagelig underlag.

Klart, gress er deilig å spille på, men slik kvaliteten på gress er her i landet er det ikke bra nok om vi skal få bedre fotballspillere i landet.

Derfor mener jeg kunstgresset gradvis skal få ta over, men de stedene som har midler og mulighet til å ha et godt vedlikeholdt gress som er kortklipt bør ha dette en stund til!
Læshy alias Lars Brevig
Skribent på nett og i TPN
lars@leedsunited.no

isak

Her langt vest ( Men ikkje for langt ;)) er ikkje grasbanene klare før langt ut i juni... Kunstgras kan spelast på året rundt, so sant ein gidd å brøyta. Minuset med kunstgras er slitasjeskadar som kan oppstå, men det kan me heller leve med. Eg er for kunstgras, so sant det er bra kvalitet på det.

Asbjørn

Quote from: isak on May 06, 2008, 23:35:45
Minuset med kunstgras er slitasjeskadar som kan oppstå, men det kan me heller leve med.

...det e jo nettopp det, dette er visstnok en myte fra gamle dager. Statistikk fra bl.a. AaFK viser tvert imot (en liten) nedgang i skadefrekvensen for "kunstgresslag". Skader oppstår helst i forbindelse med vekselbruk av kunstgress & naturgress  (og det er de som går fra gress til kustgress som får det).

Til og med Monsamjelden "har skiftet syn" nå så det kommer nok på Brann Stadion også snart...

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

lojosang

Treski eller glassfiber? Dampskip eller seilskute? Vikingskipet eller Bislett?

Det gmale har sin sjarm, absolutt. Framtida er nok kunstgress. Det er billigere. Fotball er bisniss.
- Leif Olav

berlin

Mulig at kunstgress er framtida, spesielt hvis bedre kunstgressbaner resulterer i mindre slitasjeskader enn det for tiden gjør. Ja, for det gjør, uavhengig av enkeltindivider. Slitasjeskader er ikke akutte skader.

I Norge og andre kalde land er det absolutt veien å gå for å kunne drive bortimot helsårsidrett,
sev om det fortsatt ikke vil endre på at Norges sesong går fra april til oktober. Det blir meget vrient for eventuelle norske lag å nå langt i Europacup. Her bør noe gjøres, f.eks på sikt en mer seriøs mini-serie om vinteren, og alvoret må understrekes med at vinneren f.eks får UEFA-cup deltagelse.

I Tyskland, England, Spania, Italia etc. håper og tror jeg at naturgress står sterkt, banene er jo utrolig mye bedre nå enn for 30-40 år siden, da det var gjørmehav. Det er en viss sjarm med naturgress, og da får man heller leve med slik ting som den tua som gjorde at Nigel Martyn ikke reddet et lett skudd fra Real Madrid i de søte CL-livet vi hadde. Forøvrig en knall kamp, som vi burde vunnet, var det ikke hands-mål av Raul også. Mener det ble 3-2 til Real Madrid.
Jeg husker kampen godt, og det var ikke vankelig å se at skaden Radebe pådrog seg i den kampen var alvorlig. Jeg visste med en gang at den kom til å bli karrieretruende, og det ble den.

Jeg synes ikke naturgress er kun for nostalgikere, like lite som som jeg ønsker at videodømming skal brukes ekstensivt. Jeg kan se en fremtid da det der og da kan gis elektronisk info til dommeren, men vi snakker store kostnader her, for det nytter ikke med video på en ipod i kampens hete, her er det elektronikk som teller. I video er man jo avhengig av "korrekt filming" også, div. vinkler.

Synes det fungerer bra med parksises at video brukes i ettertid sammen med høringer/rapporter ifm røde kort, for å av avklare f.eks suspensjonslengde i tvilstilfeller.

Bites Yer Legs

Spilte på forleden kamp på en ujevn, ufrisert og tung naturgressbane - en befrielse!
KEEP FIGHTING!!

R - R

Har sjøl spelt ein del på sistegenerasjons kunstgras, og det er ingen tvil om at dei banene held høg standard. Men, når det er sagt - grasbane er fantastisk. Korleis skal ein spelar som meg sette inn sugande taklingar på kunstgrasbaner slik som på ei litt våt grasbane? Ser ikkje for meg at det blir aktuelt med endringar på dette punktet i dei større ligaene. Ein må dessutan huske på at det blir gjort store framskritt på grasbanefronten og. Det blir forska mykje på å utvikle betre forhold, samt at grunnforhold som varmekabler o.l. har vore lenge
- Rune

Lids

Thomas