Scumchester i nytt perspektiv

Started by Promotion 2010, June 05, 2008, 23:57:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Promotion 2010

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Masinga

Svært bra artikkel! Vi Leedssupportere representerer motkulturen til dette idiotiet.
Masinga, medl.nr. 1250

Dennis

http://www.prosoundweb.com/fun/Photofun/76-head_up_ass.jpg

Dette er en generell Manchester United-supporter.
Marching on together!

berlin

Det som står i artiklene er bedre enn ingenting, både fra psykologistudenten og journalisten sin side. Begge går imidlertid i generaliseringsfellen, studenten generalisererer Man U supportere pr. i dag, journalisten generaliserer over at lojale supportere.

Sannheten er jo selvfølgelig at det finnes og fortsatt oppstår "ekte" Man U supportere,
men at det også finnes svært mange "flokkdyr" hos Man U og Liverpool. Det er "flokkdyrene" studenten sikter til, og feiler i å nyansere sitt innlegg. Journalisten på sin side nyanserer heller ikke, men argumenterer mest for at det finnes veldig mange ekte supportere. Begge er antagelig veldig klar over at verden ikke er svart/hvit.
Men det må sies at det først og fremst er blant topplagene man finner denne flokkdyrtendesen, d.v.s medgangssupporter.

En mulig definisjon på medgangssupportere kan kanskje være "ikke fullt så ivrig og emosjonelt berørt supporter". Mange av disse supporterne tror jeg har en fotballinteresse som er noe lavere enn hos "den ekte supporteren". Supportereffektene og lidenskapen legges litt bort, når viktgere ting som utdanning, jobb, partnervalg, eksteskap og ikke minst barn entrer bildet. "Joda, jeg holder med......,men det har blitt lite tid..."

På samme måte som jeg ble Leeds-supporter på 70-tallet, kunne jeg blitt Man U supporter, hvis jeg var i 10-12 års alderen nå. Det hadde jo ikke vært særlig oppsiktsvekkende, men det er ikke sikkert jeg kunne "bestemt" lag utfra slike uttrykk som "selvrespekt","integritet" etc., som vi ser at vi Leeds-supportere blir omtalt med. Kankje jeg bare ville følt et sterkt bånd/tilhørighet til klubben. Ergo hadde det vært vågalt å bli "ekte" Man U supporter nå, fordi du hele tiden vil måtte forsvare og forklare din "integritet", i hvertfall når du nærmer deg voksen alder.  Velger man Leeds eller alle andre lag enn topp 4 nå, slipper man å forsvare sin status, det stilles ikke spørsmål ved den, du er akseptert fordi "du ikke følger mengden", igjen når man er i tilnærmet voksen alder.

Mens mellom barna i f.eks aldersgruppen 8-14 år, kan det være tøft å bryte den konformitet som eksisterer og gir trygghet ( eks ManU, Liverpool, Barca, Real Madrid )

panzzer

Det føles og føltes godt og være Leeds suporter når eg var 10-12 (5-7 år siden). Alle gikk rundt med manu og liverpool trøyer, men eg forandret ikke menig etter att eg hadde sett Leeds på TV hos søskenbara mine som er Leeds suportere de og.
Eg synest att etter man er 12-14 år skal man ikkje skifte tilhørighet!!!!

Og flokkdyr er det mange av i manu og liverpool.. mange av dem vet ikke en gang hva spillerne heter.. kanskje bare 1 og 2 spillere. Og da blir det jo bare flaut!!!
There is only on real united
Leeds United

flynn

Jeg ble Leeds-fan ca 1971-72, og var altså å definere som opprinnelig medgangssupporter. Leeds hadde som kjent et relativt ok lag den gang...

Alikevel, neste gang Leeds er i europatoppen, og tiltrekker seg ungenes oppmerksomhet på samme måte som Man.Utd i dag, vil jeg trolig banke opp alle som litt nedlatende omtaler meg som et flokkdyr!

Er derfor veldig enig med Berlin her, i det meste bortsett fra selve definisjonen på en medgangssupporter. Mitt forslag vil være noe alá: En som viser fram sine sympatier for et suksessfullt lag, men som "forsvinner" når det samme laget møter motgang.

Dermed gjenstår det å se om dagens 10-åringer, som jeg opplever i all hovedsak holder med Man.Utd, faller inn i den kategorien. Skal vi tippe at syretesten starter allerede neste sesong?, med Ronaldo i Madrid blir det vanskelig for Ferguson å beholde hegemoniet (håper jeg).

flynn

McMidjo

Alltid morsomt når noen provoserer de røde horder fra Liverpool eller Scum, men jeg synes psykologistudenten som har skrevet artikkelen setter saken så på spissen, at jeg er i tvil om han er i stand til å forstå en fotballsupporters vesen (for selvrespektens skyld bør altså en scumsupporter bytte favorittlag!?).

Har mer sans for argumentene til Scumsupporteren som går ham i møte i dette innlegget:

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2447733.ece

Hva som får en til å begynne å holde med et fotballag i utgangspunktet er tilfeldig og egentlig ganske irrelevant â€" det som derimot er interessant er jo hva som får en supporter til å holde fast ved laget sitt år etter år â€" og gjerne hele livet gjennom….

Mennesker flest flokker seg jo om de som har suksess her i verden, og at det alltid vil være en flokkmentalitet omkring de fotballag som har suksess trenger du ikke være psykologistudent for å forstå.
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

berlin

Quote from: McMidjo on June 06, 2008, 12:38:22
Alltid morsomt når noen provoserer de røde horder fra Liverpool eller Scum, men jeg synes psykologistudenten som har skrevet artikkelen setter saken så på spissen, at jeg er i tvil om han er i stand til å forstå en fotballsupporters vesen (for selvrespektens skyld bør altså en scumsupporter bytte favorittlag!?).

Har mer sans for argumentene til Scumsupporteren som går ham i møte i dette innlegget:

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2447733.ece

Hva som får en til å begynne å holde med et fotballag i utgangspunktet er tilfeldig og egentlig ganske irrelevant â€" det som derimot er interessant er jo hva som får en supporter til å holde fast ved laget sitt år etter år â€" og gjerne hele livet gjennom….

Mennesker flest flokker seg jo om de som har suksess her i verden, og at det alltid vil være en flokkmentalitet omkring de fotballag som har suksess trenger du ikke være psykologistudent for å forstå.

Scumsupporteren er altså journalisten ift mitt innlegg, McMidjo. Helt enig at innlegget hans er mest sammenfallende med en ekte supporters syn. Han burde likevel tatt med at det må være en hel del "flokkdyr", spesielt ift ManU og Liverpool som vel har 70 % av "registrerte supportere av engelske klubber i Norge".

Studentens innlegg hadde vært totalt uinteressant og ugyldig for 15 år tilbake, vil jeg tro. Det er kanskje innlysende, men det er sjelden det skrives artikler om dette i norsk presse, så jeg synes det var bra ut fra de siste 10-15 års utvikling av fotball som "business".
Det vi ser i dag er at ganske så mange "flokkdyr" eksisterer side om side med den genuine supporteren, og ikke minst, at disse er viktige for storkubbenes eksistens. Nå er Norge et lite land, men likevel i særstilling, så vi gjennom Leeds Uniteds kampanje for registrering av utenlandske supportere. Lurer på hvordan land som Thailand, Kina og Sør-Korea hadde kommet ut om Man U hadde gjort det samme? Jeg tror også at det finnes bra med "flokkdyr" for ManU, Chelsea m.fl, også i England.

Ad syretesten, flynn, så tror jeg den starter først når Man U havner som nr 5 eller dårligere og ikke kvalifiserer seg til CL. Det må jo være rimelig fett å være Man U supporter, selv om man ikke vinner trofeer hvert år, man er jo alltid der oppe......

lojosang

Selv play.com hetser tidligere Scumstjerner for tiden.

David Beckham og hans liv og levnet klassifiseres som Science Fiction.  ;D
- Leif Olav

McMidjo

Quote from: berlin on June 06, 2008, 13:36:04
.....
Studentens innlegg hadde vært totalt uinteressant og ugyldig for 15 år tilbake, vil jeg tro. Det er kanskje innlysende, men det er sjelden det skrives artikler om dette i norsk presse, så jeg synes det var bra ut fra de siste 10-15 års utvikling av fotball som "business".
Det vi ser i dag er at ganske så mange "flokkdyr" eksisterer side om side med den genuine supporteren, og ikke minst, at disse er viktige for storkubbenes eksistens. Nå er Norge et lite land, men likevel i særstilling, så vi gjennom Leeds Uniteds kampanje for registrering av utenlandske supportere. Lurer på hvordan land som Thailand, Kina og Sør-Korea hadde kommet ut om Man U hadde gjort det samme? Jeg tror også at det finnes bra med "flokkdyr" for ManU, Chelsea m.fl, også i England.
...

Synes det hadde vært OK å gått litt dypere til verks når en først skal skrive et slikt innlegg som denne psykologspiren har gjort, men jo da â€" det er artig at slike ting overhodet debatteres i rikspressen!

Jeg skiller litt mellom supportere og fans, som i mitt forskrudde hode er to forskjellige ting (selv om det sikkert blir feil â€" mht ordenes rette betydning  :)). En supporter er en som støtter en fotballklubb over tid â€" og er opptatt av hele fotballklubben. En fan har omtrent samme flyktige forhold til fotballklubber som han har til popstjerner â€" og har gjerne fokus på idoldyrkelse av enkeltspillere etc (type Solskjær, Ronaldo etc).  Så finnes det sikkert en del forskjellige avskygninger av de to….

Som dere allerede har vært inne på â€" psykologstudenten skriver om fankulturen omkring Scum (uten å skjønne nyansene?), mens Scum-journalisten identifiserer seg med andre fotballsupportere.

Leeds har mange supportere, svært få fans.

Scum har mange supportere, og enda flere fans.

Ikke noe galt i å være fan, men det er jo en helt annen greie enn å være supporter…..
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

berlin

Quote from: McMidjo on June 06, 2008, 15:53:21
Quote from: berlin on June 06, 2008, 13:36:04
.....
...

Synes det hadde vært OK å gått litt dypere til verks når en først skal skrive et slikt innlegg som denne psykologspiren har gjort, men jo da â€" det er artig at slike ting overhodet debatteres i rikspressen!

Jeg skiller litt mellom supportere og fans, som i mitt forskrudde hode er to forskjellige ting (selv om det sikkert blir feil â€" mht ordenes rette betydning  :)). En supporter er en som støtter en fotballklubb over tid â€" og er opptatt av hele fotballklubben. En fan har omtrent samme flyktige forhold til fotballklubber som han har til popstjerner â€" og har gjerne fokus på idoldyrkelse av enkeltspillere etc (type Solskjær, Ronaldo etc).  Så finnes det sikkert en del forskjellige avskygninger av de to….

Som dere allerede har vært inne på â€" psykologstudenten skriver om fankulturen omkring Scum (uten å skjønne nyansene?), mens Scum-journalisten identifiserer seg med andre fotballsupportere.

Leeds har mange supportere, svært få fans.

Scum har mange supportere, og enda flere fans.

Ikke noe galt i å være fan, men det er jo en helt annen greie enn å være supporter…..

:)