Ã…rsmøtepapirene..

Started by Jon R, August 08, 2008, 18:09:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jon R

..skal være lagt ut på forsiden. Er det flere en meg som ikke får åpnet linken?  :-[
Jon R.

berlin

får 404 feil, filen er ikke der, eller heter ikke det den skal hete eller noe.....

Torgeir

"I`m hard but fair-like Leeds United"

"We will be back"

Torgeir

veteranen

berlin

...MEN, les dokumentet Status RMC-overgang, det får dere garantert opp.

Det ser altså ut som styret ønsker at det brukes noe mer tid på saken, d.v.s slik som mange
har bedt om her inne. På 23.august blir det slik jeg forstår ingen saken om overgang til RMC.

Det betyr imidlertid kun at saken er utsatt i påvente av bedre belysning av saken, slik jeg forstår det.

berlin

Selv om jeg ikke får opp årsmøtepapirene, så synes det som om styret har gjort den riktige vurdering - nemlig, mer tid til å klargjøre alternativet.

Ikke minst for å arbeide mot å sikre et samlet Leeds-Norge er dette bra.

veteranen

Quote from: berlin on August 08, 2008, 18:23:11

Det ser altså ut som styret ønsker at det brukes noe mer tid på saken, d.v.s slik som mange
har bedt om her inne. På 23.august blir det slik jeg forstår ingen saken om overgang til RMC.

Det betyr imidlertid kun at saken er utsatt i påvente av bedre belysning av saken, slik jeg forstår det.

Hm.. jeg får ikke engang åpnet det dokumentet. Gidder du å kopiere og lime inn her, berlin..?

Hvis styret har valgt å avvente beslutning i denne saken, så har de altså gjort som noen av oss anbefalte. Fornuftig.

Så det lønner seg altså å skrive innlegg på OEF...  :)

berlin

Quote from: veteranen on August 08, 2008, 18:33:15
Quote from: berlin on August 08, 2008, 18:23:11

Hm.. jeg får ikke engang åpnet det dokumentet. Gidder du å kopiere og lime inn her, berlin..?

Hvis styret har valgt å avvente beslutning i denne saken, så har de altså gjort som noen av oss anbefalte. Fornuftig.

Så det lønner seg altså å skrive innlegg på OEF...  :)

OK  :)

berlin

Følgende er inneholdet i dokumentet Status RMC-overgang, lagt ut på forisden av www.leedsunited.com

Status Members Club.
I dag legges agenda for årsmøte ut. Som dere ser har styre valg å IKKE fremme forslag om Members Club, men forberede saken litt bedre for så å fremme den på et ekstraordinært årsmøte. Det nåværende styre går samlet for Members Club, men i det endelige forslaget må det beskrives metode for konvertering. Før eller siden er dette et spørsmål som må finne sin løsning.

Vi er et lite Leeds miljø i Norge, vi ønsker å holde det samlet - ikke for enhver pris â€" men det er et innstendig ønske fra dagens styre. Vi anbefaler derfor å bruke litt mer tid i diskusjonen â€" også med de som er imot.

Styret er inneforstått med at et mindretall av vår medlemsmasse er imot Members Club tilknytning. Det er helt fair. Men et ja eller nei standpunkt inneholder også et krav om noe mer: Hva vil dere gjøre videre?

Styret har hatt en klar logikk i sin strategi:

1.   Prioritet â€" fortsette LUSCOS og opprettholde kontakten med Leeds United. Etter betydelig arbeid mislyktes dette. Klubben er helt klar på at de ikke ønsker noen kontakt med LUSC eller LUSCOS.
2.   Prioritet â€" bli tilknyttet MC.

Når man ikke oppnår det man ønsker, og det skjer ofte i organisatorisk sammenheng, må man søke det nest beste som man tror vil være til medlemmenes beste. Det er den veien vi har fulgt.

Ã... være mot Members Club krever noe mer enn et ”Hater Bates statement”. Det krever et svar på ”hvordan vil man i fremtiden legge opp driften av en supporterklubb som klubben selv ikke ønsker kontakt med. ”

I dag selger vi suvenirer ”på nåde”. Vi har ved hjelp av gode personlige relasjoner fått samme innkjøpsbetingelser som MC. Vi driver et medlemsblad med LU logo. Ingen av disse tingene har vi i dag egentlig lov til. LUSCOS er per i dag uten noen som helst av rettigheter knyttet til fotballklubben Leeds United. Det er et faktum.

De intervjuene med Leeds United folk vi har fått til har gått etter lobbying og gode personlige kontakter fra Svend Anders Karlsen Moum, undertegnede eller Ray Tørnkvist. Noen offisiell henvendelse til pressetalsmann/kontaktperson i LU kan vi bare glemme. Det er etter styrets mening uholdbart i lengden.

Jeg har aldri hatt noen visjon om å bli Members Club branch - aldri. Men jeg har, som jeg skrev i fjorårets årsmelding, sett at dette er en problemstilling som kommer. Da vi i høst fikk konkret avslag på en Thorpe Arch reportasje med direkte begrunnelse om at klubben prioriterte sin egen supporterklubb anså styret det som sin plikt å ta opp problemstillingen.

LUSCOS har inntil et par år siden hatt ”monopol” - vi har vært Leeds Uniteds supporterklubb. Beklager, men verden er forandret. Situasjonen er en annen. Om man er for eller mot Members Club er dette en virkelighet man må forholde seg til og som ethvert styre må møte med et løsningsforslag. Ã... være i et styre i en frivillig organisasjon betyr at man må sette tilside egne prisnipper og meninger. Man skal jobbe med løsninger som man tror er til det beste for medlemmene. Det er det vi har gjort.

Skøyen, 7. aug. 2008
Tor Dalen

Svend Anders

Beklager teknisk feil, må ha vært Ã...'en som fikk det til å klikke. Har lastet opp vedlegget på nytt og nå ser det ut til å funke - eller?

SA
Følges på:
www.twitter.com/svendleeds
www.twitter.com/svendanders

berlin

Asbjørn

Det første som slår meg i gjennomgangen av årsmøtepapirene, er at vi mister tre av det nåværende styret (tar ikke gjenvalg).

Jeg har full forståelse av at det tar på 'å stå i stormen'... Likevel er det bekymringsfullt og beklagelig at vi må fornye styret så kraftig!

Håper valgkomitéen har kontroll :)

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

veteranen

Takk for jobben, berlin.  :)

La meg nok engang understreke at jeg har aldri trodd eller ment at Tor Dalen (eller andre styremedlemmer) har hatt andre motiver enn medlemmenes beste når de har kjørt denne saken.

Men mens styret her mener de tenker langsiktig, mener jeg faktisk at de tenker kortsiktig.
RMC-opplegget i Leeds, kan ikke holde i det lange løp. Det er i realiteten bygget på at klubben har fullstendig kontroll - både organisatorisk og økonomisk - og dette vil før eller seinere føre til bråk.

Jeg vil seinere komme med noen forslag om hvordan jeg mener at Luscos bør forholde seg til både LUSC og LUFC i tiden fremover.
Håper også at så mange som mulig kaster seg inn i diskusjonen - og bidrar på en konstruktiv måte.

Jon R

Quote from: Asbjørn on August 08, 2008, 18:58:32
Det første som slår meg i gjennomgangen av årsmøtepapirene, er at vi mister tre av det nåværende styret (tar ikke gjenvalg).

Jeg har full forståelse av at det tar på 'å stå i stormen'... Likevel er det bekymringsfullt og beklagelig at vi må fornye styret så kraftig!

Håper valgkomitéen har kontroll :)

Det er synd at tre stykker velger å gi seg, spesielt ettersom man ikke har kommet til noen forløpig konklusjon i RMC saken. Nå er det ikke gitt at alle tre gir seg grunnet denne saken,men jeg har forståelse for at det har vært tungt med alt motbøren internt i LUSCOS. Det har også vært mye skrik og "lite ull"  i forhandlingene med klubben, og jeg tror at mange nå frykter for LUSCOS` fremtid.  Jeg vet imidlertid at nye kandidater vil stille seg til disposisjon for verv i det nye styret. Jeg er derfor rimelig trygg på at LUSCOS ikke vil bli kastet ut i kaos, selv om RMC- konflikten vil bli en hard nøtt å knekke for det nye styret.    :)
Jon R.

Karl Hot Shot

Jeg ser at både Rune Roalsvig og Tor Dalen gir seg nå, selv om det foreløpig ikke blir noen avklaring av RMC-spørsmålet. Petter Fjell har for lenge siden annonsert sin avgang nå, og det skyldes vel ikke dette spørsmålet?

Innkallingen til årsmøtet på lørdag som står å lese i siste nummer av TPN stemmer ikke lenger, nå når det ikke skal være noen avstemming om RMC. Siden det ikke blir noen avstemming om RMC nå til lørdag, gidder jeg heller ikke å møte opp. Det er sikkert noen som blir lettet over akkurat den informasjonen.  ;)  8)  :o

Jon R

Quote from: Karl Hot Shot on August 19, 2008, 18:42:25
Jeg ser at både Rune Roalsvig og Tor Dalen gir seg nå, selv om det foreløpig ikke blir noen avklaring av RMC-spørsmålet. Petter Fjell har for lenge siden annonsert sin avgang nå, og det skyldes vel ikke dette spørsmålet?

Innkallingen til årsmøtet på lørdag som står å lese i siste nummer av TPN stemmer ikke lenger, nå når det ikke skal være noen avstemming om RMC. Siden det ikke blir noen avstemming om RMC nå til lørdag, gidder jeg heller ikke å møte opp. Det er sikkert noen som blir lettet over akkurat den informasjonen.  ;)  8)  :o

Ta en titt på forsiden en gang til, Karl. Både Rune og Tor stiller til valg og tar dermed en " u-sving" i 12. (13?)time.  :o

"Kandidater til Styret i LUSCOS (Lagt ut på forsiden i idag kl 15.23)
Her kan du lese valkomitéens skriv vedrørende kandidater til Styret i LUSCOS før lørdagens Ã...rsmøte.

Klikk her for å lese mer informasjon om selve Ã...rsmøtet.

Valgkommitéen har jobbet for å få et bredest mulig spekter av kandidater: Torgeir Holsæter meldte tidlig sitt formannskandidatur og med seg hadde han Jon R. Skotte og Trond Solli.

Valgkom. kontaktet styret for å høre om det var mulig at noen av d nåværende styremedlemmer som var på valg ville fortsette. Nåværende leder, Tor Dalen, fikk i sommer tilbud om ny jobb hos nåværende arbeidsgiver. Problemet er at det betyr pendelertilværelse, og han gav derfor beskjed om at han ikke stilte til gjenvalg som formann. Valgkom. har hatt videre dialog med nåværende styremedlemmer og det er nå avgjort at Rune Roalsvig stiller som formannskandidat. Med seg får han nåværende leder Tor Dalen og Terje Dahl fra Vestfold som kandidater på styreplasser.

I motsetning til tidligere formannsperioder har styrearbeidet de to siste årene fungert tilfredsstillende ved at det ikke har vært personmotsetninger eller interne konflikter. Rune, Tor og Terje har derfor gjort det veldig klart at de stiller sammen som en enhet. Rett og slett fordi man vet at dette samarbeidet vil fungere. Alle viktige vedtektsspørsmål skal uansett behandles på årsmøte. Valgkom. kunne tenke seg en annen løsning, men samtidig er det fullstendig fritt opp til den enkelte kandidat å stille sine premisser.

Valgkom. finner det ikke riktig å innstille på kandidater. Vi mener vi har oppfylt vår jobb ved å gi årsmøte valgmuligheter. Oppsummert er det da følgende kandidater:

Ledervervet:
Torgeir Holsæter
Rune Roalsvig

Styremedlemmer (2 plasser)
Jon R. Skotte
Trond Solli
Tor Dalen
Terje Dahl

Internrevisor:
Ingebrigt Eidsmo

Valgkom.
Roar Raste

Oslo, august 2008

Roar Raste og Oscar Gjøstøl
PS! Vi minner om at Ã...rsmøtet starter klokken 11.00 lørdag 23. august på TwoDogs i Oslo."

http://www.leedsunited.no/kandidater-til-styret-i-luscos/

Jon R.

Karl Hot Shot

Se så, se så, dette stiller saken i et enda nyere lys! Nå tror jeg likevel at hr. Karl Hot Shot må stille opp på årsmøtet, for å gi sin stemme til Holsæter, Skotte og Solli i det nye styret. Vinglingen og mangelen på kommunikasjon i RMC-saken har ikke akkurat bidratt til at det frister særlig å stemme på alternativet (selv om den tredje kandidaten til styret ikke har noen skyld i akkurat den saken). Jeg må prøve å møte på Two Dogs til lørdag, da.

Geir Magne

Takk til Rune Roalsvig for at du stiller til valg som formannskandidat. Rune har bevist sin dyktighet gjennom siste års innsats i TPN. Flott at Tor Dalen vil fortsette i styret. Terje Dahl er en alle tiders fyr med et stort hjerte for Leeds United. Det er ingen tvil om hvem mine stemmer går til på årsmøtet.
Happy days are here again, it's official from Number 10!

arneg

Merkelig at de tre som representerer det gamle styret som er kandidater ikke forstår viktigheten av at styret blir sammensatt slik at alle kan ha tillitt til den jobben som blir gjort.  Ved å stille ultimatum om "alle eller ingen" så tvinges årsmøtet til å velge et styre som ikke kan bidra til å roe troppene.  

Det er ingenting av den aktiviteten som det nåværende styret har vist etter forslaget om Members club som innbyr til at jeg på noen som helst måte ser for meg at de kan foreta en åpen og demokratisk gjennomføring av dette arbeidet videre.  Her er det først å fremst deres passivitet i forhold til å besvare konkrete spørsmål som bekymrer.  Dette sammen med en arroganse i forhold til tolkningen av medlemsavstemningen gjør at jeg dessverre ikke ser at den trioen som stiller til valg som "alle eller ingen"  er i stand til å være alle medlemmers ledelse.  Jeg ønsker at noen av disse tre er med videre, samt at noen fra den andre fløyen deltar som styremedlemmer.  Noe som jeg forstår valgkomiteen også primært ønsker.

Jeg slutter aldri å undres over hvorfor vi ikke kan sette oss sammen for å løse de problemstillingene som vi står overfor.  

Selv så var jeg ment å dra til Oslo for å delta på årsmøtet.  Da Members Club ble trekt fra sakskartet, samt at jeg sporet at det ikke var noen voldsomme personmotsetninger i forhold til valg på årsmøtet så valgte jeg å prioritere jobb denne helga.  Det angrer jeg på etter det jeg leser i valgkomiteens redegjørelse.  Dessverre så har jeg ikke mulighet til å ombestemme meg da den eneste som kan overta jobben min, for noen dager siden bestilte seg tur som han hverken kan eller ønsker å omberamme.

Derfor blir min siste apell i forhold til årsmøtet følgende:  Sett dere sammen, søk konstruktive løsninger, ikke foreta overkjørsler ved hjelp av ultimatum.  For å gjøre det helt klart, jeg ønsker heller ikke at det blir foretatt et kupp andre veien.  Bruk fingerspissfølelsen slik at alle kan forlate årsmøtet med tro på Luscos sin framtid, og med tro på at den videre behandlingen av Members Club saken blir behandlet på en slik måte at alle relevante spørsmål blir besvart, og ikke bare feiet under teppet.

Lykke til med årsmøtet, dere står foran et viktig møte hvor det er mulig å komme ut samlet og med forhåpning om videre eksistens som en samlet supporterklubb.  Det ønsker de fleste.

kjelvi

Hadde ikke tenkt å være med på å piske opp stemingen, men etter arneg's innlegg er det ikke lett å sitte stille.
Heldigvis har de fleste innleggene i debatten både før og etter 'Ã...rsmøtepapirene'-emnet hatt en saklighet på et helt annet nivå.

Uten at jeg sitter med personlig kjennskap til alle kandidater, er jeg ikke i tvil om at alle kandidatene som står på valg er godt dugande og vil gjøre en god jobb for LUSCOS.

At kandidater fra det sittende styret stiller til gjenvalg som en 'blokk' vurdere jeg som et tegn for godt samhold, kollegial solidaritet og et ønske om å fortsette den kursen som styret har arbeidet etter de siste årene. Dette er ikke uvanlig - og har skjer fra tid til annen i borettslag, lokalt idrettslag og i et par andre sammenhenger jeg har vært involvert.

Uansett hvordan man vrir og vender på aktuelle saker, er jeg meget fornøyd med den utviklingen som LUSCOS har hatt de siste årene - enten det er knyttet til produktutvikling av nettside og blad, dialogen med medlemmene, profesjonalisering av 'kundetjenesten' og et ønske om et bedre formelt samarbeid med Leeds United.

Jeg er tidligere outet at jeg har tvilt meg frem til et ja til RMC, så i denne saken har jeg vært på linje med det sittende styret. Synest at styret dessverre har vært lite synlig i debatten, men har likevel vært fornøyd med hvordan styret har lagt fram saken og hvordan den har blitt belyst fra begge sider (LUSC og Leeds United) i siste TPN og på nettsiden. Skulle samtidig gjerne ha sett at denne infromasjonen ble lagt ut på et langt tidligere tidspunkt. At styrets medlemmer ikke bruker det meste av sommeren (- som noen av oss...) på Forum, har jeg faktisk forståelse for. Forum er kjekke greier, men er ikke alene den arenaen hvor styret kommuniserer med LUSCOS' 2.841 medlemmer.

Påstander om at ting er feiet under teppe eller undratt på annen måte skjønner jeg fint lite av - og mener at det er slike ting som er med på å fyre opp under uro og splittelse. Har styret fått noen henvendelser - på mail eller telefon, som ikke er besvart?
I tillegg skjønner jeg lite av påstander om arroganse knyttet til den rådgivende medlemsundersøkelsen. Mål/hensikten med den var prisverdig, mens invitasjonen - på nett og i TPN - var åpenbar for alle. At bare et fåtall av oss benyttet sjansen kan vel knappes styret lastes for. Jeg velger å tolke det som et klart tegn på at selv om engasjementet er stort på Forum, er nok ikke den eneste arenaen som kan/bør/skal brukes når det skal kommuniseres med LUSCOS-medlemmene.

Ubegrunnende - og for meg håpløse påstander - om at styret eller nytt styre med medlemmer fra det gamle styret vil stå for en lukket og udemokratisk knyttet til Member Club-saken mener jeg er mer ødeleggende enn samlende foran årsmøtet.

Jeg kan leve med begge styrene ("Torgeir, Jon R. og Trond" som nye i styret vs. "Rune, Tor og Terje" som nye). Jeg kan leve med både en RMC- og en LUSC-tilknytning. For meg er klubben, laget, historien og mine egne opplevelser større enn småkrangling her hjemme på berget.

Om jeg kommer meg klar og finner vegen til TwoDogs lørdag går nok min stemme til Rune, Tor og Terje. Jeg ønsker å fortsette utviklingen av LUSCOS i den retningen som vi har gått etter de siste årene.

Jeg lytter gjerne på andres syn, motargument, m.m., men blir på ingen måte påvirket når motargumentasjonen ligger på nivå som i arneg og i andres innlegg av tilsvarende type.  Snarere tvertom!

arneg

Jeg har allerede gitt et klart signal om at jeg ønsker et styre som har medlemmer fra begge fløyene.  ser at dette provoserer enkelte.  Jeg har også gitt som signal at det må være mulig å finne en behandlingsform som forener supporterklubben, og antar at dette også provoserer.

Når jeg mangler tillitt så har det utspring i spesielt to ting:
Ikke forsøk på å besvare spørsmål.  Det skyldes sommerferien svares det.  I all anstendighet så burde det vært tenkt på dette som en problemstilling når dette årsmøtet ble lagt umiddelbart etter sommerferien.  Eller var det ikke et ønske om spørsmål og svar, mao dialog skulle være mulig i forkant av møtet?  Det kunne selvfølgelig vært sendt mail til enkeltmedlemmer i styret, men grunnen til at åpne spørsmål på forumet ble valgt er sannsynligvis at de som stiller spørsmålene mener at det er av interesse for flere hva som kommer fram i denne prosessen. 

Den andre tingen som fikk meg til å reagere var den ofisielle reaksjonen/kommentaren når resultatet av medlemsavstemningen forelå.  Der ble det opplyst om resultatet i prosent. Og jeg forstod det som om alt var avgjort.  Det var en av motstanderne v Members Club som måtte finne frem antallet som hadde stemt.  Sålangt jeg husker var det Tor Dalen som kom fram med den første mangelfulle informasjonen.

Hvorfor skal det være så vanskelig å velge et styre som i utgangspunkt kan ha tillitt?  Jeg vet at det ikke er noe nytt at styremedlemmer stiller i blokk til valg.  Jeg vet også at dette ikke er et tiltak som forener en organisasjon.  Ønsker man å skvise styremedlemmer de ikke ønsker med, er dette metoden.  Luscos er i en ekstraordinær situasjon, og jeg er overbevist om at alle med organisasjonskunnskap, enten teoretisk eller gjennom mange års deltagelse i organisasjoner forstår at det å gå inn til et årsmøte som et blokkforslag kun vil forstås som at her ønsker vi ikke med enkeltpersoner.  Det at en lederkandidat derimot gir beskjed om at det er en person som han er avhengig av er noe annet.  Det jeg ikke forstår er at man her forsøker å overta årsmøtets og valgkomiteens funksjon i forhold til å finne det best egnede styret.  Her bør noen gå i seg selv, og vurdere om dette er bra for organisasjonen.

Jon R

Det viktigste nå er at vi får et STYRE som er villig til å ta stafettpinnen videre, og at supporterunionen står mest mulig samlet i tiden fremover. Hvis vi klarer å snu enhver sten i RMC saken (som vel er den "hotteste" saken, enten man liker det eller ikke) , tror jeg sjansen øker for at vi kan legge dette bak oss i en ikke altfor fjern fremtid. Jeg oppfordrer herved alle om å stille på Two Dogs kl 11.00 på lørdag, enten du er "for" eller "imot" i RMC.saken. Ta med dere spørsmål dere ikke har fått svar på i den pågående debatten, samt et åpent sinn for argumentene som måtte komme opp. Det kan bli en opphetet debatt men det tåler vi. MOT!   :)
Jon R.

Øystein BL

Jeg liker ikke hentydninger om konflikter internt i tidligere styrer. Vi vet at det var ting som kunne vært bedre, men det blir helt feil å fokusere på dette nå, all den tid en viktig aktør i så måte ikke lenger er i blant oss og kan komme med sin side av dette.

Sittende styre og valgkomite bør være voksne nok til å legge det som har vært tidligere bak, uansett hvem man måtte mene har skyld i dette.

"Alle eller ingen" valg, er trolig ikke en teknisk gjennomførbar valgordning iflg vedtekter. Det er enkeltvalg (men selvsagt kan man i ettertid trekke seg dersom man ser at valgresultatet blir anderledes enn ønsket. Slikt kan man ikke gardere seg mot)

Jeg har i dag mottatt en e-post fra Rune Roalsvik, der han forklarer og forteller, og ber om støtte til sitt kandidatur. Helt fint med valgkamp, men blodig urettferdig når person i sittende styre får tilgang på e-post lister, og den andre kandidaten ikke får det...

Sittende styre og TPN redaksjon (inkl web) har gjort en kjempejobb, det skal ingen ta fra dem. Men jeg synes fortsatt det går litt vel fort i svingene av og til, dessverre....
Det er bedre å vite, ellers vet man aldri

kjelvi

Quote from: Øystein BL on August 20, 2008, 22:33:55
Jeg har i dag mottatt en e-post fra Rune Roalsvik, der han forklarer og forteller, og ber om støtte til sitt kandidatur. Helt fint med valgkamp, men blodig urettferdig når person i sittende styre får tilgang på e-post lister, og den andre kandidaten ikke får det...

Har LUSCOS-styret mail-lister til medlemmene?

Hvis ja - er det betenkelig at disse brukes til valgkamp bare for den ene kandidaten.
Hvis nei - er dette et drittkjipt forsøk av ØBL for å sverte den ene kandidaten.

Jeg har ikke meldt inn min mail-adresse. Kan heller ikke huske at LUSCOS noen gang har bedt meg melde denne inn.

Skulle jeg derimot ha ønske om å sende ut en mail til en del av LUSCOS' medlemmer tror jeg det hadde tatt meg 15-20 minutt å lage en svært så omfattende liste ved å surfe innen medlemsprofilene på dette Forumet, samt de mange Leeds-sidene på Facebook (inkl. LUSCOS' egen).

Valgkamp er selvsagt greit. Fair Play er viktig. Bløffing er juks/fanteri/uverdig i en slik situasjon.

Har LUSCOS-styret epost-lister til klubbens medlemmer???

Torgeir

Hei Leeds United venner!

Som de fleste nå vet så stiller jeg opp som lederkandidat til LUSCOS styret. Jeg har også fått med meg Jon R Skotte og Trond Solli som stiller til hvert sitt styreverv. Jeg vil med dette prøve å sette noen ord på det jeg føler angående LUSCOS, Regional members club(RMC) og Members club (MC).

La det være sagt med en gang. JEG ER IKKE I MOT MC; JEG ER MEDLEM SELV. "Club Membership" i MC er blant annet klubbens måte å holde oversikt over hvem som kjøper billetter.  Jeg syntes faktisk MC er ett flott alternativ til hvert enkelt medlem til å bli kjent med klubben fra innsiden og for å skaffe seg de fordelene som Leeds United kan tilby.

RMC problematikken handler om noe annet enn å være " for eller imot members club" eller "for eller imot Ken Bates".

Regional members club er en underavdeling av members club og gir ingen rettigheter til billetter til verken hjemme eller bortekamper. Det er ikke uvanlig med Regionale member club branches og de fleste klubbene tilbyr lignende medlemskap for sine supportere . Flere av de store supporterunionene er godkjente og lokale "branches". Det som derimot er uvanlig, er å kreve en supporterforening oppløst før de kan innlemmes som en "godkjent regional members club/ branch, for så å underlegge dem vedtekter der klubben kan oppløse RMCen dersom de "føler" at de ikke støtter klubben på alle måter. Jeg kjenner faktisk ikke til en eneste annen klubb som har valgt å  forholde seg til supporterne sine på en lignende måte. For meg er det  først og fremst dette denne debatten handler om

Når Rune Roaldsvik, Tor Dalen og Terje Dahl nå går til valg,  går jeg utifra att de fortsatt skal fronte RMC på klubbens premisser. Ken Bates har sagt klart i fra att det ikke blir RMC med LUSCOS og LUSC. Det sittende styrets "løsning" på denne konflikten er et forslag om å legge ned LUSCOS. Dette er ingen løsning fordi  styrets anbefalinger ikke er forankret i LUSCOS vedtekter. Det står klart og tydelig i våre vedtekter att dersom Luscos blir oppløst så skal alle midler overføres Lusc England. Les vedtekt nr 13.

"§ 13. Oppløsning
Oppløsning av foreningen kan kun besluttes på årsmøtet. En slik beslutning må omfattes med minst 2/3 flertall, eller ved simpelt flertall på to årsmøter (ordinære eller ekstraordinære) etter hverandre.
Når det første vedtaket om oppløsning er gjort, skal medlemmene gjøres kjent med vedtaket innen to uker.

§ 13.1 Avviklingsstyre
Samtidig som vedtak om oppløsning fattes skal årsmøtet velge et avviklingsstyre bestående av tre personer - leder, økonomiansvarlig og person med juridisk kompetanse.
Avviklingsstyret har alle nødvendige fullmakter til å gjennomføre oppløsning av klubben og disponerer uinnskrenket over klubbens rettigheter og eiendeler.

§ 13.2 Avviklingsregnskap
Avviklingsstyret utarbeider et avviklingsregnskap der netto disponible midler etter oppgjør for gjeld uinnskrenket overføres til LUSC’s konto i Leeds, England.
Avviklingsregnskapet skal fremlegges og godkjennes på et siste ekstraordinært årsmøte."

For meg blir dette som å slå eget firma konkurs, for så å prøve å stikke av med alle midler og aktiva for å starte en lignende bedrift et annet sted.

Forøvrig kom annonseringen av Dalens og Roaldsvik kandidatur til det nye styret som en stor overraskelse for meg, nå bare 4 dager før årsmøtet.  Det står klart å tydelig i vedtektene att dette skal skje 14 dager før årsmøtet. Jeg kommer til å ta opp på årsmøtet med både valgkomite og styre, om denne fristen er overholdt .(regner med att jeg ikke får svar her). Den direkte konsekvensen av den sene annonseringen av de nye kandidatene er blant annet at engasjerte LUSCOS medlemmer har lagt andre planer for lørdagen, fordi man trodde at årsmøtet ikke ville bli så "viktig" etter styret trakk forslaget om RMC tilknytningen til dette årsmøtet. Håper at alle forstår at årsmøtet har fått et nytt innhold nå og at dette ikke er "flisespikkeri" rundt vedtekter fra min side.

Ser også på forsiden av vår web side at redaktøren for TPN har innhentet  Dalen/Roaldsvik/ Dahl uttalelse ift den nye "blokken" . Ettersom ingen har innhentet uttalelsen fra det andre alternativet til det nye styret ( noe jeg naturligvis undrer meg litt over), har jeg istedet satt meg ned og forfattet dette innlegget her på OEF.

Det jeg kan si om vårt alternativ til styret, er at vi  3 "nye" også står veldig godt sammen. Jeg har også bra dialog med de 3 som sitter igjen fra dagens styre. Jeg er overbevist om at det er fullt mulig å drive LUSCOS videre, selv om vi ved denne korsveien sier nei til å bli en "godkjent" regional members branch" på klubbens premisser. Dersom vårt  alternativ blir valgt inn i det nye styret, vil vi straks sette oss ned for å finne en felles plattform for det videre arbeidet. Vi vil blant annet se på RMC saken med nye "briller" og se om det finnes andre løsninger som det sittende styret ikke har tenkt på, og som ikke innebærer oppløsning av LUSCOS.  Det jeg kan garantere er at alle styrets tiltak og forslag skal være forankret i LUSCOS vedtekter. Dernest vil jeg presisere at ingen av oss har noen intensjoner om å gå til krig mot Ken Bates og klubben, dersom noen skulle være bekymret for det. Tvertimot vil vi streve for å være en mest mulig åpen og inkluderende supporterunion, og dette vil gjennomsyre all vår kommunikasjon direkte med klubben.

Til slutt. Ønsker vi virkelig å vende våre venner i LUSC  ryggen etter alt de har gjort for Leeds United? LUSC har stått i last og brast med klubben i over 100 år og gjør det ennå. De har hatt et godt og nært forhold til alle de sittende regimene i klubbens historie inntil Ken Bates overtok klubben!! Da startet bråker nesten umiddelbart og enhver bør spørre seg om dette kan være "tilfeldig". Det største problemet nå er at klubben har kuttet all dialog med LUSC, fordi de ikke har "underkastet" seg Ken Bates krav om full kontroll over virksomheten!!

Jeg spør derfor: Skal vi vende ryggen til en av de mest trofaste supporterklubben noensinne i England? Sorry, jeg klarer det ikke.

LUSCOS har bestått i 28 år og jeg vil at den fortsatt skal bestå. Håper på mest mulig støtte på lørdag.

Mot

Torgeir

8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

"I`m hard but fair-like Leeds United"

"We will be back"

Torgeir

kjelvi

Quote from: Øystein BL on August 20, 2008, 22:33:55
Jeg har i dag mottatt en e-post fra Rune Roalsvik, der han forklarer og forteller, og ber om støtte til sitt kandidatur.

Jeg har ikke fått mail, men Facebook-message.
Med fare for å bli tatt for å være Runes kampanjemedarbeider (noe jeg ikke er. har faktisk aldri truffet mannen), synest jeg at det er på sin plass å vise hans frieri om støtte.

Kjære Leeds-venn,

Etter mildt press fra mange folk i Leeds-miljøet i Norge som jeg setter pris på har jeg sagt ja til å stille som formannskandidat for Luscos.

Jeg gjør det av kjærlighet til klubben og til det norske miljøet i klubben, og spesielt etter en rekke oppfordringer siste uken fra folk som jobber frivillig for klubben på ulike måter her i Norge.

Jeg ber derfor om støtte fra deg på Ã...rsmøtet kommende lørdag klokken 1100 på Two Dogs i Oslo.

Etter snart to år i styret som ansvarlig for markedsføring og posisjonering av klubben, herunder ansvaret for utgivelse av TPN og hjemmesiden vår, har jeg solid erfaring fra styrearbeid i Luscos.

Det nåværende Luscos-styret har jobbet hardt â€" og i et godt klima - for å få LUSCOS på et sunnere spor de siste to årene. Den positive utviklingen av TPN hvor jeg selv også de siste 8 månedene har vært fungerende redaktør, vår dialog med Leeds United og vår jobb med nytt medlemsregister har vist at vi har fått til gode ting. Det er viktig å bygge konstruktivt videre på dette.

Nåværende leder av Luscos, Tor Dalen, fikk i sommer tilbud om ny jobb hos nåværende arbeidsgiver. Problemet er at det betyr pendlertilværelse for Tor og uforenlig med formannsvervet. Tor ga derfor beskjed om at han ikke stilte til gjenvalg som formann. Jeg har blitt oppfordret til å stille som formannskandidat i lys av dette, og har takket ja. Med meg får jeg imidlertid nåværende leder Tor Dalen og Terje Dahl fra Vestfold som kandidater på styreplasser.

I motsetning til tidligere formannsperioder har styrearbeidet de to siste årene fungert tilfredsstillende ved at det ikke har vært personmotsetninger eller interne konflikter. Tor, Terje og undertegnede har derfor gjort det klart at vi stiller sammen som en enhet.

Av annen relevant erfaring er jeg også styreformann i andre selskaper.
I det daglige er jeg konsulent og partner i Kitchen Reklamebyrå, som de 4 siste årene i Norge er rangert som Norges beste kreative byrå. Vi har rådgiver og markedsføringsansvaret for selskaper som Norwegian, Finn.no, djuice, BBS, Hafslund, Oslo Sporveier, med flere. Selv har jeg kundeansvar for djuice Telenor, Anton Sport, Fjordland, BYGGmax og Fretex, for å nevne de viktigste.

Min Leeds-bakgrunn er som følger:
Begynte å holde med Leeds som 7-åring i 1970. Har sett de spille mer enn 70 kamper. Hatt sesongbillett på Elland Road ett år! Så de spille 8 Champions League kamper ute i Europa. Abonnerer på Yorkshire Evening Post. Mottar programmene i posten. Har Leedsunited.com som startside og screensaver på pc`en. Har meldt mine barn inn i klubben. Er glødende opptatt av klubben, og har en rekke venner i Leeds.

I mitt arbeid for klubben videre vil jeg prioritere å brette opp armene og gjøre en innsats en periode til for klubben, spesielt i forhold til det kilne issuet rundt tilhørigheten til Members Club. Det blir viktig fremover å samle klubbens tilhengere her i Norge, ikke å splitte de.

Vi tror på sikt at et RMC vil være til det beste for medlemstilbudet i organisasjonen. Det vil sikre et godt TPN og bidra til tettere kontakt med klubben. Utover dette tror jeg det er viktig å se på kommunikasjonen med våre egne medlemmer, blant annet ved hyppigere oppdateringer og legge inn mer stoff av nytteverdi på hjemmeside og nyhetsoppdateringer (når det behøves) per epost.

For meg handler dette om KLUBBEN Leeds United, som alltid vil bestå. Uansett eier. At noen i dag ser seg blind og raser mot eksisterende eier synes jeg egentlig er ganske så uinteressant. Jeg har stått klubben bi i 38 år. Og vil alltid følge klubben. Uansett eier.

Når imidlertid klubben â€" som jeg elsker â€" ikke ønsker en dialog med Lusc eller Luscos, da må man vurdere å endre tilhørighet.

Den andre kandidaten til ledervervet er en en likandes og hyggelig kar, som jeg kjenner fra mange turer til Leeds. Som mange andre av oss. Jeg er helt sikker på at hvis jeg blir valgt , så vil jeg kunne arbeide godt også sammen med Torgeir på andre aktiviteter som det er naturlig at han engasjerer seg i.

Jeg tror imidlertid at medlemsmassen er tjent med å velge en kandidat som er mer samlende og som i tillegg har bedre erfaring og mer relevant bakgrunn i å lede en forening, med 3.000 medlemmer.

Jeg håper at du kommer på Ã...rsmøtet på lørdag og at vi vil få din stemme, til det beste for Leeds United.

Rune Roalsvig
Marching on Together

Jon R

Anmoder de andre moderatorene til å følge utviklingen i denne tråden nøye. Jeg anser meg selv som inhabil og kommer ikke til å være moderator i denne tråden eller andre tråder som omhandler RMC/ årsmøtet.  :)
Jon R.

janove

Du vet hva mamman din har sagt Torgeir. Du maa ikke stjele sukkertoey fra barna!

Det er merkelig at folk som har slik erfaring, som det nevnes over, har klart aa rote det slik til i denne saken!
Hva som er gjort iht oekonomi og TPN, er ikke interessant i denne sammenhengen.

Selv er jeg i utgangspunktet for en eller annen form for tilknytning til RMC. Naa ser jeg ogsaa viktigheten av aa vaere uavhengig.
Hva med aapenhet og tilgjengelighet? Hoesten 2007 valgte jeg aa ikke fornye mitt medlemskap i LUSCOS pga det sittende styre. Naa saa jeg for meg, at det ville bli et nytt styre, med fotballsupportere, slik fotballsupportere skal vaere. Jeg hadde da tenkt aa melde meg inn igjen.
Skulle disse, som er frastjelt sukkertoey, bli valgt, vil jeg forbli utenfor.
For meg er det et valg mellom oel og champagne, eller mellom dress m/slips og jeans/Tshirt.

Torgeir og Trond kjenner jeg fra flere aar tilbake. Jon har jeg ikke moedt. Vi har vaert uenige i mye her paa forumet, men jeg oppfatter ham som mer enn middels engasjert og ikke minst bunnsolid.
Etter mange samtaler med Torgeir, vet jeg at diskusjonen rundt RMC vil bli ivaretatt til medlemmenes beste. Dersom man leser mellom linjene, hva den andre formannskandidaten, mener om Torgeirs kvaliteter, er det ikke tvil om hvem man boer velge. En slik ovenfra og ned holdning er ikke samlende.

Jeg ville ikke stemt paa noen, som har en slik nedlatende holdning til andre mennesker!

McMidjo

Torgeir,

Ser du er opptatt av vedtekter og regler. Foreslår at du også setter deg inn i den arbeidsinstruks du vil få som leder av LUSCOS (§6), og ikke minst §3, som beskriver LUSCOS sitt grunnleggende formål â€" oppsummert i fire enkle punkter:

1) Verve flest mulig av Leeds United’s skandinaviske tilhengere
2) Formidle informasjon om Leeds United.
3) Støtte Leeds United i medgang og motgang.
4) Arrangere treff/medlemsmøter deriblant stille fotballag i supportercupen som arrangeres av Supporterunionen for Britisk Fotball.

Det sitter over 2.500 LUSCOS-medlemmer ute i vårt langstrakte land som tydeligvis ikke gidder å engasjere seg i medlemsskapsdiskusjonen, men som antakeligvis forventer at LUSCOS-ledelsen etablerer et medlemstilbud som støtter best mulig opp under dette formålet.

Jeg vil gjerne høre hvordan du ser for deg å gjøre LUSCOS til en bedre supporterklubb â€" det er vel det denne saken bør dreie seg om?
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

Svend Anders

Quote from: Torgeir on August 20, 2008, 23:55:19
Ser også på forsiden av vår web side at redaktøren for TPN har innhentet  Dalen/Roaldsvik/ Dahl uttalelse ift den nye "blokken" . Ettersom ingen har innhentet uttalelsen fra det andre alternativet til det nye styret ( noe jeg naturligvis undrer meg litt over), har jeg istedet satt meg ned og forfattet dette innlegget her på OEF.

Hvor mange ganger må det forklares? Jeg PUBLISERER noen ganger nyhetssaker på vegne av andre - denne gang VALGKOMITEEN.

Hverken Roar eller Oscar har publiseringsmuligheter på våre websider, så NOEN må være publisator. I dette tilfellet undertegnede. Ã... hevde at dette er Rune/Tor/Terjes egen tekst er direkte feil. Det er derfor heller ikke snakk om å ikke la en annen part komme til orde.

Ser frem til fortsatt debatt uten slike sleivspark.

SA
Følges på:
www.twitter.com/svendleeds
www.twitter.com/svendanders