Er Macca riktig mann for vårt kjære Leeds United?

Started by Lee Chapman, November 15, 2008, 21:47:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lee Chapman

Man skal vel være forsiktig med å dra konklusjoner så tidlig i sesongen når det gjelder både laget og manager. Men lagets ustabile prestasjoner bør uansett være et tankekors. Det er ingen tvil om at Macca er en legende og var en meget god spiller, ikke bare i Leeds- men også i Coventry, Liverpool osv. Livet som manager har dog ikke gjenspeilet en glimrende spillerkarriere. Han har ingen imponerende CV som trener og selv om vi fortsatt henger med i toppen, har vi slitt mot klart DÃ...RLIGERE lag og motstand. Selvfølgelig må han få tid, men har vi egentlig god tid? Leeds United er en klubb som ikke hører hjemme i League One, vi må opp snarest. Jeg tror klubben vår trenger en ringrev, en kynisk taktikker. Og folkens, dette er ikke noe anti-Macca innlegg! Så ikke sleng det i trynet på meg. Det er som Nils Arne Eggen engang sa " man kan ikke leke trener i en klubb som Rosenborg" - Man kan heller ikke leke manager i en klubb som Leeds. Men, en klubb med brukket rygg og uten penger til rehabilitering må vel ta til takke med det de får ?

Kato

Hvor mange managere har vi hatt de siste 6 årene? Klarer knapt å telle så langt.

Blir sikkert bra kontinuitet av å sparke en til. Kanskje hente tilbake Wise i samme slengen.

Seier i dag, og vi hadde vært omtrent ligaleder. Og så skal det sparkes.

La de som styrer få fred.

Promotion 2010

Quote from: Lee Chapman on November 15, 2008, 21:47:04
Man skal vel være forsiktig med å dra konklusjoner så tidlig i sesongen når det gjelder både laget og manager. Men lagets ustabile prestasjoner bør uansett være et tankekors. Det er ingen tvil om at Macca er en legende og var en meget god spiller, ikke bare i Leeds- men også i Coventry, Liverpool osv. Livet som manager har dog ikke gjenspeilet en glimrende spillerkarriere. Han har ingen imponerende CV som trener og selv om vi fortsatt henger med i toppen, har vi slitt mot klart DÃ...RLIGERE lag og motstand. Selvfølgelig må han få tid, men har vi egentlig god tid? Leeds United er en klubb som ikke hører hjemme i League One, vi må opp snarest. Jeg tror klubben vår trenger en ringrev, en kynisk taktikker. Og folkens, dette er ikke noe anti-Macca innlegg! Så ikke sleng det i trynet på meg. Det er som Nils Arne Eggen engang sa " man kan ikke leke trener i en klubb som Rosenborg" - Man kan heller ikke leke manager i en klubb som Leeds. Men, en klubb med brukket rygg og uten penger til rehabilitering må vel ta til takke med det de får ?

Vi er klubben som alltid ansetter uerfarne typer som leker manager. Det er en tradisjon. Hvis vi da ikke ansetter folk som er well over it...
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Leedsfan

I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

Trond90

Macca er mannen som skal føre oss tilbake til der vi hører hjemme! Toppen av engelsk fotball! MOT!!
We are Leeds, We are Proud, Standing up, Singing loud,
and there's nothing you can do against the Yellow Whites and Blue!

Tom S

Quote from: Kato on November 15, 2008, 22:05:49
Hvor mange managere har vi hatt de siste 6 årene? Klarer knapt å telle så langt.

Blir sikkert bra kontinuitet av å sparke en til. Kanskje hente tilbake Wise i samme slengen.

Det meiner eg også.
COME ON LEEDS !!

Promotion 2010

Du e utrolig fredelig i disse vanskelige tider, du din Macca-venn...  ;) Sjekk de siste ti kamper... Dvs etter at sesongen er i flytfasen!
Min første Leeds-kamp:

raggen

det er klart det blir blest og stilt spørsmål etter slike kamper og tap på hjemmebane i LEAGUE ONE. Men en reality check er at vi er i den situasjonen vi er hvor champions league med de store gutta er long gone og vi må reise oss sakte men sikkert og da trengs det kontinuitet som flere har påpekt og tror som alltid at vi har rett mann til jobben helt til det motsatte er bevist og ja jeg er også en av de som slenger med leppa etter tap som dette og stiller spørsmål om manager og trener. MEN Poenget mitt er og blir gi macca spillerom(selv om mange mener vi ikke har tid) så tror jeg dette ordner seg. :P

Men en ting er vi nok alle enige om og det er at vi gjerne tar imot forsterkninger i januar og ingen ut porten
Forever Leeds United!!!!!!!!

auren

Han skal få tid på seg. Rykker vi ikke opp denne sesongen er det imidlertid over og ut.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Karl Hot Shot

"Er Gary McAllister riktig mann for vårt kjære Leeds United?"

Ja.

"Er Kilkenny, Douglas, Prutton osv. gode nok for midtbanen, slik at Leeds United kan rykke direkte opp til Coca-Cola Championship?"

Jeg er sterkt i tvil om det. Det har vært for mange feil og for lite kriging hittil.

Larsen.

En evaluering på Macca bør tas når sesongen er over.
Pride of Yorkshire

Boxman

Hva er kontinuitet da? Ett år til i League One? Er det ikke opp og frem vi vil? Eller skal vi stå på stedet hvil, bare fordi vi er redd for å forandre på det som ikke fungerer?
Proud to be Leeds!

Sheridan

Har troa på Macca.....fremdeles.....men en litt mer direkte spillestil hadde jeg ønsket velkommen.

sportcarl1

Jag tror på macca, och jag tror att när serien är slut så kommer vi vara bland de 2 bästa då vi har en bättre trupp i år och att vi slipper starta på -15, tycker vi har klart godkännt mittfält och anfall, däremot är jag mer tveksam till försvaret,  rent defensivt är de inte märkvärdiga,tycker det görs för många (billiga) misstag.

McVallister

Etter å ligget våken halve natta og fundert på hvorfor vi taper slike kamper har jeg kommet til en konklusjon. I forrige uke "herjet" vi med Derby. Ett 1.div lag som også "spiller" fotball. Macca liker også spille langs bakken og ta med midtbanen i det oppbyggende spillet. To like lag m.a.o hvor vi var klart best. Men problemet, tror jeg, er at vi spiller for mye ball. I vår divisjon må det kriges og blø for drakta. Og det gjør ikke kampene enklere når alle vil slå "the big fish". Alle mobiliserer litt ekstra når Leeds står på motsatt halvdel. Så frøkenfotball funker ikke i league one! Jeg synes også vi har litt "veike" spillere på midtbanen hvor de hardeste fightene er. Og når vi tillegg har et forsvar som virker ute av posisjon store deler av kampene blir det ikke enkelt. Her må nok Staunton ta mye av skylden.
Nei, wake up and smell the coffee, Macca. Nå må vi gå i krigen og vise hvem som er Pride of Yorkshire!

Runar

Hvorfor er d forskjell mellom å spille ball og krige å blø? Hva er det for en vrangforestilling?

jarle

de best lagene i verden holder kula på bakken og i laget...END OF STORY!!!

vi har desverre forsvarsproblemer...
løser vi disse er vi der.

tror vi snur dette med en bra finish på 2008... og derfra og inn blir det bare bedre.

Tar litt tid å sette et nytt system...
litt nytt blod inn i Januar vinduet.

Leser Damned United om dagen... anbefales!!! på engelsk focking hell!!

Boxman

Quote from: jarle on November 16, 2008, 17:18:48
de best lagene i verden holder kula på bakken og i laget...END OF STORY!!!

vi har desverre forsvarsproblemer...
løser vi disse er vi der.

tror vi snur dette med en bra finish på 2008... og derfra og inn blir det bare bedre.

Tar litt tid å sette et nytt system...
litt nytt blod inn i Januar vinduet.

Leser Damned United om dagen... anbefales!!! på engelsk focking hell!!

Hvorfor kan man ikke holde kula på bakken og i laget, selv om den går i lengderetning, fremfor til sides og bakover?
Når det kommer til stykket, så må man spille ballen fremover etter hvert uansett. Det handler bare om hvor lang tid man bruker på å få gjort. Og det sier seg selv, spiller du kjapt og tidlig, så er sjansen størst for at motstander ikke har fått organisert seg. Og vet du hva? Jeg trenger ikke statistikk for å bevise det heller. Se bare på hva Leeds United's motstandere har gjort mot dem - så og si hver eneste kamp denne sesongen. Det skulle være argument nok!
Etter 16 kamper i fjor, hadde vi 13 seiere 2 uavgjort og 1 tap. I år har vi allerede 5 tap, som altså betyr at vi taper hver 3 gang vi går på banen. Og det er ikke engang i nærheten av å være godt nok, for den rikeste klubben i divisjonen.
Proud to be Leeds!

GeirO

Macca er sikkert riktig mann, men han må bli ferdig med "prøve og feile"-perioden med spillestil. Spille "fint" i League One = ineffektivt.
MOT

Dennis

Quote from: Runar on November 16, 2008, 17:01:57
Hvorfor er d forskjell mellom å spille ball og krige å blø? Hva er det for en vrangforestilling?

Fullstendig enig med deg i dette!

I mine øyne er det å krige og blø for drakta, noe man gjør i en defensiv situasjon eller uten ball. Det kan være å trykke til i hver eneste duell, ha et høyt press og generelt gi mer juling enn man tar. Men, man vinner ikke ligaen KUN ved å duellere som om den siste dagen var kommet. Det er noe man gjør i en nedrykkssituasjon eller i en kamp der man ligger under.

Over tid trengs det å vinne kamper ved hjelp av en tendens ved det å spille ball. Med andre ord; man må score mål for å vinne kamper og poeng. Dette gjøres i mine øyne ETTER at man har kriget og blødd.

En mer direkte spillestil er jeg ihuga fan av, men å si at man skal begynne å blø for drakta, blir for enkelt. Det blir som han ene karen i en bedriftskamp som sier 'vi må løpe mer, guttær'. Det blir for lite konstruktivt.
Marching on together!

samadhi

Macca har gjort mye bra siden han overtok som manager, og mest av alt har han skapt ro i klubben etter at Wise ga oss ett noe frynsete rykte.

Han har også lagt om til en spillende stil - en spillestil de fleste maste etter under Wise sin periode. Så langt har han lykkes sånn noenlunde bra med denne stilen, men fremdeles føler jeg at det er "bra, men ikke bra nok". Forhåpentligvis så finner vi ut av hvor feilen ligger og får bukt med forsvarsproblemet samt at vi klarer å bli hakket farligere når vi angriper. Synes vi er flinke til å komme til innlegg både fra vingene Robinson/Snodgrass og Richardson/Parker, men ofte er Becchio helt alene der inne og det blir for lite trøkk inne i boksen. Derfor vil jeg gjerne at vi spiller 4-4-2 med Beckford og Becchio på topp og Robinson og Snograss på vingene - dette har vi vel enda ikke sett i år??

Jeg tror Macca er rette mann for jobben, men kanskje er det apparatet rundt som ikke fungerer helt. Skulle tro Staunton hadde erfaring til å drille forsvaret, men det ser ikke slik ut.

Hva med å få inn Eddie Gray som assistent?? Leeds har vel aldri spilt så god fotball som når han var O`Learys høyre hånd, og det gikk gradvis nedover når Brian Kidd kom inn. Gray kjenner klubben ut og inn og hans rutine vil helt sikkert være gull verdt for McAllister!

Tenk dere duoen McAllister/Gray lede et Leeds tilbake til det gode selskap i Premier Leauge!! ;)
marching on together,
derudaf forever...

berlin

Quote from: auren on November 16, 2008, 01:58:08
Han skal få tid på seg. Rykker vi ikke opp denne sesongen er det imidlertid over og ut.

auren

Dette er et greit utsagn. Tror Macca tar hatten sin og går, frivillig da, han er fullt klar over at kun en ting er godt nok: OPPRYKK.

Som Kato sier, hadde vi vunnet i stedet for tapt mot Huddersfield, så hadde flere av trådene glimret med sitt fravær.

Jeg holder det slett ikke for utenkelig at Leeds kliner til med 3 ligaseire på rappen, Hartlepool hjemme, Northampton og Tranmere borte (+ seier i FA-cupen), og da er vi trolig blant de 2 beste.
Det ser ut til at folk har glemt at vi utspilte Derby borte, og ja, vi tapte men det betyr at hvis det ikke er blitt noe kluss i miljøet så slår vi tilbake. Og ja, det blir mål imot, men det blir flere vå vei.

Promotion 2010

Quote from: OleKristian on November 16, 2008, 11:53:00
En evaluering på Macca bør tas når sesongen er over.

Han skal selvsagt vurderes fortløpende.

Jeg nekter å tro at 4 forsvarsspillere har blitt håpløse på noen få måneder. Det er systemet som er feil og laget som trener på feil ting. Organiseringen av forsvaret må fokuseres vekk fra sone til mer at mann følger mann og at spillerne ikke skal være redde for å få flekker av gress på den hvite flotte skjorta.

Min første Leeds-kamp:

stian

husk at vi har et relativt ungt lag. Med unntak av Telfer, så er vel snittalderen i stallen ikke veldig mye over 22-23 år. Tror det er litt typisk for urutinerte lag å mangle den nødvendige roen og klokskapen i avgjørende situasjoner foran begge mål.

På dette forumet hyles det konstant etter at unggutta skal få sjansen, og da må vi tolerere at laget svinger i prestasjonene. Jeg ser en del paralleller mellom Leeds og Rosenborg for tiden - ungt lag som dominerer banespill, men sliter innenfor begge 16-metere.

Belønningen for å tørre å spille med et ungt lag kommer på litt sikt. Jeg tror fortsatt laget er godt nok for å rykke opp i år, men vi kan ikke forvente noen parademars.

Asbjørn

Quote from: stian on November 16, 2008, 21:25:50
husk at vi har et relativt ungt lag. Med unntak av Telfer, så er vel snittalderen i stallen ikke veldig mye over 22-23 år. Tror det er litt typisk for urutinerte lag å mangle den nødvendige roen og klokskapen i avgjørende situasjoner foran begge mål.

På dette forumet hyles det konstant etter at unggutta skal få sjansen, og da må vi tolerere at laget svinger i prestasjonene. Jeg ser en del paralleller mellom Leeds og Rosenborg for tiden - ungt lag som dominerer banespill, men sliter innenfor begge 16-metere.

Belønningen for å tørre å spille med et ungt lag kommer på litt sikt. Jeg tror fortsatt laget er godt nok for å rykke opp i år, men vi kan ikke forvente noen parademars.

Pluss for en meget viktig presisering.

Selvfølgelig har vi også rutinerte karer utpå (Telfer, Douglas, Fraz, Robinson...) men ellers er det ikke all verden. En kar som Becks kom jo seint igang rent profesjonelt også, Michalik og Bacchio har ikke mange årene i England bak seg...

Det vil svinge med unge lag... Det er en 'fotballov' på linje med Adam Smith i økonomien.

Men desto viktigere er det for ledelsen 'å adressere problemene'.  Det kan bety nye spillere, men kanskje også 'nye forsvars-organisatorer' for å si det slik.

PS! Ja, vet at Prutton & co har noen år på baken, men han er i liten grad utpå banen...

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Sølvreven

Quote from: stian on November 16, 2008, 21:25:50

Jeg er veldig enig i disse utsagnene. Bare vi klarer direkte opprykk i år, så skal jeg godta noen feilskjær med unggutter på banen. En local lad er nå en god lad. MOT

Leedsoholic. Oppfinneren av "pretting".

trondt

Jeg har vært skeptisk til ansettelsen av Macca fra den dagen den ble gjort. Allikevel er jeg vel en av dem som synes alt er greit når vi vinner, men plukker fram tungsinnet og tankene om hva som er feil når vi taper.
Skepsisen til Macca begrunner jeg med at han ikke hadde noen resultater å vise til som manager, og at han ikke virker på meg som typen som er en stor motivator. Etter å ha sett gutta i det som har vært mulig av TV-kamper så langt i sesongen, så ser det for meg ut til at de gutta som er på banen er mer enn gode nok til å dominere 1. div. Det som ser ut til å mangle er noe (noen?) som får spillerne til å ta ut det lille ekstra som skal til for å avgjøre kamper. Er det her Maccas begrensninger kommer til syne ? Vet ikke dette selv, men jeg hadde ønsket meg en mer karismatisk managertype, med en litt mer (synlig) innpiskerstil. Nå har vel ikke vi midlene til å velge og vrake på øverste managerhylle, så vi får kanskje bare krysse det vi har og håpe at det løsner for gutta og at de får ut det potensialet som helt klar ligger i dagens stall. En spillestilsdiskusjon er kanskje også riktig å ta, men mitt syn på saken er at vi gjør mye riktig, men mangler det lille ekstra som skal til for å avgjøre kamper og min mening er at måten vi spiller på idag er mer riktig for den stallen og spillertypene vi har, men vi mangler noe..........

Kato

Synes det blir feil, og altfor enkelt og skylde på motivasjonsfaktor. Er klare begrensninger i mannskapet defensivt, og spillestilen sitter ikke offensivt. Lite av dette har med motivering å gjøre. Tviler på at noen klarer å gire Beckford opp i det hele tatt, når selv ikke en Play-Off-finale så ut til å interessere han.

stian

Quote from: trondt on November 17, 2008, 10:49:43
Jeg har vært skeptisk til ansettelsen av Macca fra den dagen den ble gjort. Allikevel er jeg vel en av dem som synes alt er greit når vi vinner, men plukker fram tungsinnet og tankene om hva som er feil når vi taper.
Skepsisen til Macca begrunner jeg med at han ikke hadde noen resultater å vise til som manager, og at han ikke virker på meg som typen som er en stor motivator. Etter å ha sett gutta i det som har vært mulig av TV-kamper så langt i sesongen, så ser det for meg ut til at de gutta som er på banen er mer enn gode nok til å dominere 1. div. Det som ser ut til å mangle er noe (noen?) som får spillerne til å ta ut det lille ekstra som skal til for å avgjøre kamper. Er det her Maccas begrensninger kommer til syne ? Vet ikke dette selv, men jeg hadde ønsket meg en mer karismatisk managertype, med en litt mer (synlig) innpiskerstil. Nå har vel ikke vi midlene til å velge og vrake på øverste managerhylle, så vi får kanskje bare krysse det vi har og håpe at det løsner for gutta og at de får ut det potensialet som helt klar ligger i dagens stall. En spillestilsdiskusjon er kanskje også riktig å ta, men mitt syn på saken er at vi gjør mye riktig, men mangler det lille ekstra som skal til for å avgjøre kamper og min mening er at måten vi spiller på idag er mer riktig for den stallen og spillertypene vi har, men vi mangler noe..........

Synes dette blir litt enkelt - Et lag med tydelig mønster og spillestill er noe som bygges over tid. Det er mange gode managere som ikke er innpisker-typen. MacAllister er den første manageren på lenge hvor vi ser konturene av et lag som det er mulig å bygge noe virkelig stort av. Han er åpenbart dyktig på å få fram det beste i unggutta (jfr. white, delph og howson), og har også fått til en del særdeles gode signinger uten å tømme banken (les Robinson, Snodgrass og Becchio).

Skal vi først kritisere MacAllister må det være for at han ikke har klart å fylle lederrollene i laget, noe som er ekstra viktig når vi har mange unggutter. Utnevnelsen av Frazer Richardson til kaptein, vinglingen i forhold til Douglas' rolle i laget, samt usikkerheten rundt hvem som er førstevalg blant keeperene, viser at han ikke har vært helt på trygg grunn her.

Vi har hatt mange rutinerte trenere de siste årene (les: Venables og Peter Reid), og disse har ikke gjort det nevneverdig bedre enn de uerfarne vi har hatt (les: Blackwell, Carver, Wise). Og ingen hadde vel en synligere innpiskerstil enn Wise... Problemet har vært at vi ikke har hatt noe som helst kontinuitet hverken på leder- eller spillersiden - vi kan ikke henge alt på manageren.