Skrevet av Emne: Elske Leeds  (Lest 2744 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Torpe-do

Elske Leeds
« på: Januar 16, 2009, 19:41:22 »
Det finnes garantert en anne tråd som dette, men jeg orket ikke lete.

Jeg er interessert i å vite hvorfor akkurat du elske Leeds.

Ã… svare "det er simpelten det beste laget" er ikke aktuelt :D

Grunnen til at jeg elske Leeds er så mangt.
Har alltid holdt med de, men i det siste har jeg egentlig fått en god følelse gjennom å fortsatt holde med de. Det fordi: Jeg er stolt av å være så standhaftig, noe jeg får vite stadig vekk gjennom sympati fra scum og liverpool-fans, jeg elsker klubbens tradisjon som en "fallen storhet" og derav blir comebacket så uendelig godt. Jeg elsker simpelten alle draktene de har hatt; Tony Yeboah med sin grønne og svarte bortedrakt, bilder (siden jeg ikke er så gammel) av Bremner, Lorimer og Gray i den gamle Leedsdrakta, og Smith, med sitt blodsprengte ansikt med en knyttneve reist mot publikum i det han scorte, samtidig med et lite kyss mot emblemet.


Dette, til tross for dårlig norsk, er de første bildene jeg får opp i hodet når spørsmålet om hvorfor jeg elske Leeds kommer opp.


Skål, og MOT! :D

Runar

Sv: Elske Leeds
« Svar #1 på: Januar 16, 2009, 20:05:27 »
d bare er sånn
 

Bjalle Skien

Sv: Elske Leeds
« Svar #2 på: Januar 16, 2009, 21:13:07 »
Er selv 39 år og har fulgt og "heiet på" Leeds siden jeg fikk Leeds drakt av min far som 5 åring.. Kan nevne at han gutten jeg lekte med fikk Arsenal drakt!!  Så hos meg var det tilfeldig, men selv om jeg har sett og opplevd mange flere skuffelser enn gleder er jeg fortsatt like stolt av å være Leeds supporter.

Liten kurositet:
På mitt kontor, henger det 3 stk objekter 1 stk signert Leeds drakt, 1 stk signert Odd Skien drakt og et stk bokse belte..

Husk etter mørket kommer alltid lyset.
God helg alle sammen

MVH
Jarle S. Bakke

Corleone

Sv: Elske Leeds
« Svar #3 på: Januar 16, 2009, 21:30:44 »
Som 5 åring fikk jeg sett min første landskamp.
Det var vel i denne tiden Eirik Bakke faktisk var virkelig god i perioder, hvertfall ble hans navn trukket frem av kommentatorene.  Dette la jeg selvsagt merke til, og min far kunne fortelle meg at han spilte for Leeds United, som var en av Englands største klubber.
Et par uker senere kom jeg tilfeldigvis over en Leeds kamp etter barne-tv.  Kan dessverre ikke huske hvem dette var mot, men jeg husker at jeg ble revet med fra første sekund. Hadde til den dagen holdt en knapp på Arsenal ettersom hele slekten min er Gunners frelst, så man kan si at mitt troskap til Leeds vekte litt ulike reaksjoner innad i familien.  Så når husarresten var sonet og badet vasket var det rett ut å kjøpe Leeds drakt.  Selvfølgelig med #19 Bakke på ryggen.

Well, that's my story!

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Elske Leeds
« Svar #4 på: Januar 16, 2009, 21:46:48 »
Selv om det sikkert er mange tråder som dette er det en glede å lese det som skrives i disse trådene og selv huske tilbake. Selv gikk jeg på barneskolen fra 1970 og vi var en gjeng gutter som var fotballinteressert. Leeds United, de helhvite, var som alle vet et av de største og mestvinnende lagene. Hevdet seg etterhvert både på balløya og på kontinentet.
Laget var hele tida i nærheten av å bli utrolig store, man hadde ofte uflaks- jf. Sunderland i FA cupen, Bayern i e- cupfinale osv. osv. De hadde noen hærlige personligheter på laget- Lorimer, Clarke, Bremner, Hunter, Charlton, Yorath, Harvey, Cherry osv.
Tippekampen på lørdager var ukas høydepunkt, fotballbladene Shoot og Goal, med flotte bilder. Husker blant annet "Focus On" der de kjente stjernene blant annet ble spurt om hvem deres vanskeligste motstander var; husker bl.a. at Norman Hunter var svaret fra noen spillere.
Dette var en herlig tid. Når fredagen kom ble kampen som skulle vises lørdag avslørt. Vi forsøkte å lete etter tegn tidligere i uka- hvilken kamp blir det etc. Fant aldri ut av det, men mener å huske at mange kamper fra Midlands ble vist- Leicester City, Coventry, Stoke City osv.
Og navnet...Leeds United AFC- stilig, og sist men ikke minst, de flotte, helhvite, vakre draktene. Helt utrolig fine var gutta der de entret banene i sine kritthvite drakter. Hadde selv drakta som guttunge, med nummerlapp rundt strømene, nr. 7!!! Da kunne jeg skyte hardt da!! :)
Gode tider!!!
Yeboahs vitne

Pettersen97

Sv: Elske Leeds
« Svar #5 på: Januar 16, 2009, 21:55:18 »
Da æ va 3år satt æ lammi fadern å naboen som e Leeds tilhængera å så en Leeds kamp..
Har væll på sætt å vis fådd Leeds inn med matn men har aldri angra på valge å følge klubben sia da i 1987 (sjøl om æ ikke helt forsto fotball). Pappa meldte mæ inn i LUSCOS da æ va 5 eller 6 å har læst i alle medlæmsblar fra LUSCOS fra da æ lærte mæ å læse:)

Huske spesiellt da LEEDS guttan i hjæmbygda va samla på den lokale Puben å så Leeds ta seriegull i 91/92 sesongen på storskjerm så da va det ihværtfall gjort :) Dær va æ med Leeds Caps å en strikka gænser bæstemor hadde strikka selvfølgeli kvit med en stor Leeds logo på magen ;D

Det va en helt syk opplevelse.. Jubeln sto i take å drinka å desserta med stjerneskudd i kom på bordet :)

Huske åsså at søskenbarne til Pappa prøvde å friste mæ med å bli Man City fan, men d kåm ikke på tale!! Leeds va å e klubben i mitt HJÆRTE :)

Har 8 drakta som klubben har brukt fra tidli 90 tall til i dag :)

Har vært på Elland Road å sedd en kamp (mot Derby i 1999 dær vi grusa dæm 4-1) i kombinasjon med klasseturn vi hadde til London. Krangla mæ til at Æ å ene guidn (Pappa sitt Man City frelste søskenbarn) sku opp dit, HVIS IKKE blei æ ikke med på turn over dammen, æ sto på mitt så til slutt ga klassn ætter å ELLAND ROAD venta en spennt 14åring :) Mitt livs øyeblikk. Ã… æ skal åver dit flere ganga belive u me!!

THE MIGHTY WHITES 4 EVER!!! MOT!!
« Siste redigering: Januar 16, 2009, 21:59:11 av sap7 »
The Mighty Whites

abbe

  • Gjest
Sv: Elske Leeds
« Svar #6 på: Januar 16, 2009, 22:02:40 »
Når jeg var 6-8 år, klarer ikke å huske helt byttet jeg bort alle Soke fotballkortene mine mot Leeds kort...og voila! Rundt 1977 eller så dette. Akkurat nå er det lett å tenke at det var et dårlig kort bytte  ;)

berlin

Sv: Elske Leeds
« Svar #7 på: Januar 16, 2009, 22:08:40 »
Hei Torepedo!

Du har rett i at det finnes mengder av tråder som dreier om "Hvorfor akkurat Leeds?"

Men det gjør ingenting at du spør på nytt. Selv har jeg "svart" på dette flere ganger.
Denne gang skal gjenoppta en hypotese, ja altså kun en hypotese:

Er det sånn at vi fotballsupportere av engelske lag eller andre ikke-nasjonale lag,
velger forskjellige lag ut fra vår personlighet?

- Sympati?
- Solidaritet?
- Rettferdighet?
- Lide, selvmedlidenhet?
- Individualisme? ( Skille seg ut fra det stor fellesskapet )

- Sole seg i glansen?
- Velge det beste og største laget, det gir mest morro?
- Kul(e) spiller(e)?
- Kule drakter?
- Arvet lidenskap?
- Sans for David? Sans for Goliat?

Det skulle vært interessant å vite hvilket av ovenevnte ord ( eller andre ) som er det som peker seg ut som grunnen for den enkelt norske Leeds-fan. Kan jo lages en poll på det, men da må nok det hoste opp flere ord.
« Siste redigering: Januar 16, 2009, 22:19:31 av berlin »

isak

Sv: Elske Leeds
« Svar #8 på: Januar 16, 2009, 23:05:34 »
Eg har vell svara på liknande spm før og mitt svar er framleis Eirik Bakke. Som 7-8åring var det for det meste eit lag som gjaldt, Sogndal. Etter ei stund skjønte eg, at eit lag i England måtte heiast på. Leeds kjøpte Bakke, og eg byrja å heia på Leeds!  :) Har vore nokon begredlege år no, men no må det snart snu!!  ;)

Mester

Sv: Elske Leeds
« Svar #9 på: Januar 16, 2009, 23:12:55 »
Eg har vert Leeds supporter sia 1971-72.....alltid trufast
Vi er tre brødre som er alle leeds supportere....(den ein er meget aktiv her på forumet)

jalu

Sv: Elske Leeds
« Svar #10 på: Januar 16, 2009, 23:14:35 »
bare derfor hvite drakter og lorimer ;D
leeds4ever jalu

sveifors

Sv: Elske Leeds
« Svar #11 på: Januar 17, 2009, 17:05:56 »
 Var 10 år i 1970, fikk med meg de gode Revie årene, kjøpte Shoot(tror jeg det het) og leitet etter Leeds stoff. Elsket Norman Hunter og Peter Lorimer. Alle andre kompiser var Scum, Liverpool og Arsenal fans. fin tid, men den forferdelige finalen(dommeren) mot Bayern Munchen, da følte jeg virkelig at Vi Leeds hadde ALLE mot oss, og sånn har det vært siden.

Har vært fan hele tiden, men meldte meg først inn i LUSCOS det året  vi rykket ned i L1.

marching on together
Sveifors

Always look on the LEEDS side of life

Mats-

  • Gjest
Sv: Elske Leeds
« Svar #12 på: Januar 19, 2009, 10:28:09 »
Enkelt å greit

Jeg var 5-6 år da en kompis av meg, som var ihugga Liverpool fan, som skulle "rekruttere" meg. Han hadde drakter, caps, sengelaken, kopper og sesong DVD, mens vi sitter å ser sesong VHSn ser jeg en kamp, mot et lag kledd i hel-hvit og her kommer en farget pærle av de sjeldene og banker inn det mest fantastiske målet jeg hadde sett, han heter Tony Yeboah og det viser seg at han har putta flere fantastiske mål, enda bedre mot et lag i blått. Jeg blir konverterer tvert til laget med det korte og smukke navnet Leeds.

martind

Sv: Elske Leeds
« Svar #13 på: Januar 19, 2009, 15:42:19 »
Jeg skulle til Bergen å feire 7 års dagen min 16 mai i 1990. Var allerede utrolig opptatt av fotball, memn hadde ikke noe spesielt lag jeg holdt med. Mine 3 onkler tok meg med til STeve Perryman Sport for å handle supporterutstyr. Uten å ha noe lag, måtte vi der å da velge lag. Uten noe påvikrning fra min onkel havnet valget på Leeds United. Grunnen tror jeg var at navnet da hørtes veldig kult ut. Fra den dagen har det aødri vært noe annet lag for meg. Tenk om f. eks Man Utd eller Liverpool hadde gitt en bedre lyd i øret mitt den dagen...Da kunne jeg havnet skikkelig utpå....

Thats My Story :)
MOT!! We are Leeds!

Geir Magne

Sv: Elske Leeds
« Svar #14 på: Januar 20, 2009, 21:54:30 »
Enkelt å greit

Jeg var 5-6 år da en kompis av meg, som var ihugga Liverpool fan, som skulle "rekruttere" meg. Han hadde drakter, caps, sengelaken, kopper og sesong DVD, mens vi sitter å ser sesong VHSn ser jeg en kamp, mot et lag kledd i hel-hvit og her kommer en farget pærle av de sjeldene og banker inn det mest fantastiske målet jeg hadde sett, han heter Tony Yeboah og det viser seg at han har putta flere fantastiske mål, enda bedre mot et lag i blått. Jeg blir konverterer tvert til laget med det korte og smukke navnet Leeds.
Tony hadde noen fantastiske scoringer, og det er vel hans to utrolige knallskudd borte mot Wimbledon du husker. Mener bestemt den kampen gikk direkte som tippekamp her i Norge og skapte stor jubel i stua!
Happy days are here again, it's official from Number 10!