TIPPELIGAEN 2009

Started by Asbjørn, March 05, 2009, 17:25:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pale

QuoteDedè Andeson (Gjenoppspora),

Er det en ny tyrkisk klubb? Har hørt om Bursaspor og Trabzonspor, men denne var ny for meg.

Ellers er sesongen helt åpen, minst fem lag som kan vinne (RBK, LSK, Stabæk, TIL, VIF...)

Oppdrettslaksen

1.Lillestrøm  ;D
2.Rosenborg
3.Tromsø
4.Stabæk
5.Viking
6.Brann
7.Vålerenga
8.Start
9.Lyn
10.Bodø Glimt
11.Fredrikstad
12.Molde
13.Odd
14.Aalesund
15.Strømsgodset
16.Sandefjord

fjellhaugen

viking vinner lett....

ikke engang en viking supporter tror på det :P :P
januar 3. remember the date. we beat the team that we f@*kin hate. we knocked the scum out the FA cup. we`re super leeds and we`re goin up!!!!!

Asbjørn

For å oppsummere litt:

Rosenborg
Har fått selvtillit gjennom oppkjøringen, bra samhandling, nye 'kjente' innkjøp, looking good...

Stabæk
Inntil søndag var det mange skeptikere, men viste da (om VIF ga réell motstand...) at de nok blir å regne med, i år også...

Viking
Har hatt en motgangs-oppkjøring de luxe. Ã"m de finner flyten fra start, kan det gå bra. Men de siste kampene, skadene, mangelen på selvtillit.. kan neppe være med helt i toppen

Brann
Har fått en ny trener som har kjørt gjengen (for) hardt, iallefall, skader og sykdom har blitt resultatet. Må nok hangle seg gjennom de par første kampene. Har vel heller ikke fått 'styrket seg' som håpet... Ikke top-three...

Fredrikstad
Også en gjeng som ikke har hatt noen god oppkjøring (jamf. Grønhagen som syns dette er hans dårligste 'vinter' i FFK). Vil nok savne Tarik, men har ellers en bra grunnstamme fra før. Likevel, steget helt opp tar de nok ikke???

Lillestrøm
Har fått inn ny, vélrenommert trener som nok trenger tid. Har god stall, men sliter visst med dårlig økonomi (kan gi dårlige utslag til sommeren...).  Potensiell top-contender, men usikkert kort.

Tromsø
Har beholdt laget, mot alle odds. Høgmo har kommet greit i gang. Men, enten må man selge til sommeren eller håpe at Mohn har mer penger på lager. Vil gjøre en god vår. Men vil man svekkes til høstsesongen?

Molde
Jonevret har hatt en heldig hånd med laget. Var ustabile i fjor,e bli mer stabil i år nå som de har fått en sesong på baken?  Vil nok holde seg unna bunnsjiktet, men heller ikke blande seg inn helt oppe...

Om de da ikke blir 'årets Bodø Glimt'...

Lyn
Deres 'fall from grace' er spådd av flere. Redningen kan (igjen) bli NTG-unggutta, samt billige utlendinger. Skal likevel myye til å klare å erstatte alle som har skiftet beite, samt at man ikke lenger har Berg på sidelinja... (ja vet, Kenta klarte seg godt ifjor høst, men dette er mer enn 5-6 kamper...)

Odd
Er spent på denne gjengen, vil de komme seg opp 'midt-skips'? Tipset er nei, det gåkke. Trolig blir tynn stall samt dårlig økonomi (?) gjeldende etter hvert...

Vålerenga
Tapet, nei nedsablingen fra Stabæk, kan forklares med flyreisen/overgang til kunstgress. Men når rykter om 'intern uro' også tyter ut fra garderoben, lover ikke det det beste. Stallen er god nok til å være høyt oppe, men så var det harmoni & flyt-biten. Tipper de sliter mer der...

Strømsgodset
Sliter også med 'dårlig økonomi/tynn stall'-stempelet. Og har Deila nå 'gjort sitt' i klubben, eller vil han kunne snu det... Litt make or break for ham dette her. Med Winsnes & noen har de en bra stamme, men trolig for tynt til å unngå de nederste plassene.

Aalesund
For tiden en altfor tynn stall, men Reka er trygg på å få fyllt opp i tide (1.apr.).  Vil nok som vanlig starte dårlig (har spilt få treningskamper og er nok ikke helt 'der' ennå), men har grei økonomi og en trener som vet å sette grep (vant 5 av siste 6 kampene i høst), så de vil nok komme litt etter hvert.

Dessuten, sammen med TIL, B/G, Stabæk,  Strømsgodset og Odd Grenland vil de ha fordelen av å spille 20 (av 30) kamper på kunstgress i år. Mestrer de den stilen bedre enn motstanderne (iallefall de 10 lagene med naturgress hjemme), er det en del poeng å hente i jevne oppgjør.

Sandefjord
Om altså innrømme jeg likte det jeg så av de på La Manga, virker å ha fått inn en trener 'med peil'. Men 'tynn stall/dårlig økonomi'-forklaringen kommer igjen...

Bodø Glimt
Vil Kåre Ingebrigtsen igjen lykkes? Det meste taler for stabilitet (og ytterligere kontinuitet) fra i fjor. Spørsmålet er hvordan de vil lykkes i å erstatte Trond Olsen... Trolig vil de ikke helt klare det, men de unngår nok igjen bunnstrid...

Start
Det virker ikke som selvtilliten er helt på topp sørpå. Kommer de 'fint ut fra start', vel de greit plassere seg mid-table. Lykkes ikke det, blir det nok bunnstrid for Sandstøs Tørums disipler (om han nå blir sæærlig lenge i jobben).

Så da blir min tabell:

1. RBK
2. Stabæk
3. LSK
4. Brann
5. VIF
6. TIL
7. MFK
8. FFK
9. Viking
10.Bodø Glimt
11.AaFK
12.Lyn
13.S'godset
14.Sandefjord
15.Odd Grenland
16.Start

8.
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Trond A

Quote from: Asbjørn on March 10, 2009, 18:07:26
For å oppsummere litt:

Start
Det virker ikke som selvtilliten er helt på topp sørpå. Kommer de 'fint ut fra start', vel de greit plassere seg mid-table. Lykkes ikke det, blir det nok bunnstrid for Sandstøs disipler (om han nå blir sæærlig lenge i jobben).

Eller kanskje det er Tørum? 
Luscos medl. 338

Asbjørn

Tell me  Tell me

Dylan

Per-Stian

Quote from: pale on March 10, 2009, 15:49:01
QuoteDedè Andeson (Gjenoppspora),

Er det en ny tyrkisk klubb? Har hørt om Bursaspor og Trabzonspor, men denne var ny for meg.

Ellers er sesongen helt åpen, minst fem lag som kan vinne (RBK, LSK, Stabæk, TIL, VIF...)

Litt usikker. Må stole på den kjelda eg fann på nettet :)

MartinR

Quote from: Asbjørn on March 10, 2009, 18:07:26
For å oppsummere litt:

Rosenborg
Har fått selvtillit gjennom oppkjøringen, bra samhandling, nye 'kjente' innkjøp, looking good...

Stabæk
Inntil søndag var det mange skeptikere, men viste da (om VIF ga réell motstand...) at de nok blir å regne med, i år også...

Viking
Har hatt en motgangs-oppkjøring de luxe. Ã"m de finner flyten fra start, kan det gå bra. Men de siste kampene, skadene, mangelen på selvtillit.. kan neppe være med helt i toppen

Brann
Har fått en ny trener som har kjørt gjengen (for) hardt, iallefall, skader og sykdom har blitt resultatet. Må nok hangle seg gjennom de par første kampene. Har vel heller ikke fått 'styrket seg' som håpet... Ikke top-three...

Fredrikstad
Også en gjeng som ikke har hatt noen god oppkjøring (jamf. Grønhagen som syns dette er hans dårligste 'vinter' i FFK). Vil nok savne Tarik, men har ellers en bra grunnstamme fra før. Likevel, steget helt opp tar de nok ikke???

Lillestrøm
Har fått inn ny, vélrenommert trener som nok trenger tid. Har god stall, men sliter visst med dårlig økonomi (kan gi dårlige utslag til sommeren...).  Potensiell top-contender, men usikkert kort.

Tromsø
Har beholdt laget, mot alle odds. Høgmo har kommet greit i gang. Men, enten må man selge til sommeren eller håpe at Mohn har mer penger på lager. Vil gjøre en god vår. Men vil man svekkes til høstsesongen?

Molde
Jonevret har hatt en heldig hånd med laget. Var ustabile i fjor,e bli mer stabil i år nå som de har fått en sesong på baken?  Vil nok holde seg unna bunnsjiktet, men heller ikke blande seg inn helt oppe...

Om de da ikke blir 'årets Bodø Glimt'...

Lyn
Deres 'fall from grace' er spådd av flere. Redningen kan (igjen) bli NTG-unggutta, samt billige utlendinger. Skal likevel myye til å klare å erstatte alle som har skiftet beite, samt at man ikke lenger har Berg på sidelinja... (ja vet, Kenta klarte seg godt ifjor høst, men dette er mer enn 5-6 kamper...)

Odd
Er spent på denne gjengen, vil de komme seg opp 'midt-skips'? Tipset er nei, det gåkke. Trolig blir tynn stall samt dårlig økonomi (?) gjeldende etter hvert...

Vålerenga
Tapet, nei nedsablingen fra Stabæk, kan forklares med flyreisen/overgang til kunstgress. Men når rykter om 'intern uro' også tyter ut fra garderoben, lover ikke det det beste. Stallen er god nok til å være høyt oppe, men så var det harmoni & flyt-biten. Tipper de sliter mer der...

Strømsgodset
Sliter også med 'dårlig økonomi/tynn stall'-stempelet. Og har Deila nå 'gjort sitt' i klubben, eller vil han kunne snu det... Litt make or break for ham dette her. Med Winsnes & noen har de en bra stamme, men trolig for tynt til å unngå de nederste plassene.

Aalesund
For tiden en altfor tynn stall, men Reka er trygg på å få fyllt opp i tide (1.apr.).  Vil nok som vanlig starte dårlig (har spilt få treningskamper og er nok ikke helt 'der' ennå), men har grei økonomi og en trener som vet å sette grep (vant 5 av siste 6 kampene i høst), så de vil nok komme litt etter hvert.

Dessuten, sammen med TIL, B/G, Stabæk,  Strømsgodset og Odd Grenland vil de ha fordelen av å spille 20 (av 30) kamper på kunstgress i år. Mestrer de den stilen bedre enn motstanderne (iallefall de 10 lagene med naturgress hjemme), er det en del poeng å hente i jevne oppgjør.

Sandefjord
Om altså innrømme jeg likte det jeg så av de på La Manga, virker å ha fått inn en trener 'med peil'. Men 'tynn stall/dårlig økonomi'-forklaringen kommer igjen...

Bodø Glimt
Vil Kåre Ingebrigtsen igjen lykkes? Det meste taler for stabilitet (og ytterligere kontinuitet) fra i fjor. Spørsmålet er hvordan de vil lykkes i å erstatte Trond Olsen... Trolig vil de ikke helt klare det, men de unngår nok igjen bunnstrid...

Start
Det virker ikke som selvtilliten er helt på topp sørpå. Kommer de 'fint ut fra start', vel de greit plassere seg mid-table. Lykkes ikke det, blir det nok bunnstrid for Sandstøs Tørums disipler (om han nå blir sæærlig lenge i jobben).

Så da blir min tabell:

1. RBK
2. Stabæk
3. LSK
4. Brann
5. VIF
6. TIL
7. MFK
8. FFK
9. Viking
10.Bodø Glimt
11.AaFK
12.Lyn
13.S'godset
14.Sandefjord
15.Odd Grenland
16.Start

8.
Likte det i stor skrift der :D

Sydhagen

eneste som kan ødelegge for det første gullet i nord (Tromsø) er at Reginiussen og Moldskred blir solgt til sommeren...
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Per-Stian

Eg var tilskodar under gårsdagens Tippeliga-premiere i Stabæks nye gymsal på Fornebu. Det var ein noko slurvete og nervøs sesongopning eg var vitne til, og uavgjort var eit greit resultat, meinar eg. LSK var meget gode defensivt sjølv om venstreback Eriksen til tider sleit litt med Keller og Farnerud. Dosso sentralt på LSK si midtbane var den spelaren som overraska meg mest positivt (med unntak for episoden med Nannskog). Basert på 92 spelte serieminutter trur eg både Stabæk og LSK kan blande seg i årets tetstrid.

Per-Stian

Dagens kampar (mitt tips):
Bodø/Glimt - FFK (U)
Lyn - Molde (H)
Godset - Start (H)
Viking - Odd (U)
AaFK - Tromsø (U)
Rosenborg - VIF (H)

Måndag (mitt tips):
Sandefjord - Brann (H)

Rudi G.

Quote from: Per-Stian on March 15, 2009, 17:38:52
Bodø/Glimt - FFK (U)
Lyn - Molde (H)
Godset - Start (H)
Viking - Odd (U)
AaFK - Tromsø (U)
Rosenborg - VIF (H)

Måndag (mitt tips):
Sandefjord - Brann (H)

Har du drukket? :D

Per-Stian

Quote from: Rudi G. on March 15, 2009, 17:50:11
Måndag (mitt tips):
Sandefjord - Brann (H)

Ikkje sidan i to-tida i natt ;)

berlin

Noterer meg at Tippeligaen er i gang og det i midten av mars!  ;D
Jaja, noen familier/vennekretser plages med fotball året rundt.

Kom mai du skjønne milde, gjør livet a-atter fotballfritt!  ;D

....ahh, 2-3 måneder med tid til lisnytelser av alle slag, minus Leeds.

Si meg ellers, blir norsk fotball bedre av 16 lag i Tippeligaen, eller ikke? (Et seriøst spørsmål altså). Det blir vel litt større inntekter, men hjelper det å spille 30 i stedet for 26 kamper?

Asbjørn

Quote from: berlin on March 16, 2009, 00:21:30

Si meg ellers, blir norsk fotball bedre av 16 lag i Tippeligaen, eller ikke? (Et seriøst spørsmål altså). Det blir vel litt større inntekter, men hjelper det å spille 30 i stedet for 26 kamper?

...poenget er vel at de siste årene ble kampene spilt likevel.
Forskjellen er at nå blir det tellende kamper istedetfor flere treningskamper...

Hvorfor skal Norge ha 3 mnd oppkjøring når 'resten av verden' har 6 uker...
Tell me  Tell me

Dylan

berlin

Quote from: Asbjørn on March 16, 2009, 00:27:06
Quote from: berlin on March 16, 2009, 00:21:30

...poenget er vel at de siste årene ble kampene spilt likevel.
Forskjellen er at nå blir det tellende kamper istedetfor flere treningskamper...

ehhh......p.g.a klima kanskje?  ::)

sikkert bare bra. :-[

Budda

Bodø/Glimt - FFK (U)
Lyn - Molde (H)
Godset - Start (H)
Viking - Odd (U)
AaFK - Tromsø (U)
Rosenborg - VIF (H)

Måndag (mitt tips):
Sandefjord - Brann (H)

Godt tippet, Per-Stian! Spørs hvor lenge Steinar Nilson sitter. Brann har vel heller ikke imponert i oppkjøringen.
Endre

Rudi G.

Per-Stian

Quote from: Rudi G. on March 16, 2009, 20:50:09
Quote from: Per-Stian on March 15, 2009, 17:52:08
Måndag (mitt tips):
Sandefjord - Brann (H)

Ikkje sidan i to-tida i natt ;)

Unnskyld Per-Stian :-[ :'(

Du som tydelegvis har eit hjarte for Brann treng ikkje unnskulde deg. Det er Nilsen og laget som bør unnskulde seg for heile Bergen by. Elendig av bergenslaget, men som forventa.

lojosang

Quote from: Asbjørn on March 16, 2009, 00:27:06

Snodig spørsmål som kun kan stilles av noen fra Bergensdistriktet som, med unntak av eksamensperioden i slutten av mai har nøyaktig samme vær og klima året rundt. Vått og kaldt og... Vel, dere kan sangen.  ;D

- Leif Olav

Asbjørn

Quote from: lojosang on March 16, 2009, 22:05:35

Snodig spørsmål som kun kan stilles av noen fra Bergensdistriktet som, med unntak av eksamensperioden i slutten av mai har nøyaktig samme vær og klima året rundt. Vått og kaldt og... Vel, dere kan sangen.  ;D

Som du vil vite, Lojo, eksamensperioder kan utvides. I det uendelige  :D

Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Quote from: Per-Stian on March 16, 2009, 21:52:33

Du som tydelegvis har eit hjarte for Brann treng ikkje unnskulde deg. Det er Nilsen og laget som bør unnskulde seg for heile Bergen by. Elendig av bergenslaget, men som forventa.

...samme Nilsen sviktet i samme grad som Ørn II, Holmvik m.fl. i dag. Løsningen var iallefall ikke å la de nevnte herrer forbli på banen samtidig som han
1. Tar ut en enslig kreativ kraft fremme (Huseklepp - som fint kunne tatt en kantrolle en utslitt PVM likefullt var klar for å forlate)
2. I stedet bytte ut to stk spisser som vel ikke hadde vært involvert i kampen so far
3. Er ansvarlig for totalt å ha utmattet spillerstallen gjennom vinteren (overskudd, hvor var det???)
4. Hvor var samhandlingen mellom lagdelene???
5. Hvilken plan var det over det offensive spillet???

Lurer på hvor lenge Bergen har tålmodighet med nevnte Nilsen, jeg...

Tell me  Tell me

Dylan

lojosang

Brannfansen har jo alltid vært nøkternheten og tålmodiheten selv. De holder beina godt planta på jorda i medgang og sparker aldri trenere for tidlig hvis ikke den umiddelbare suksessen uteblir.

Nei, her er det bare å slappe av med årets åttendeplasspils fra hansa og la Herr Nilson leva loppan. Tjolahei tjolahopp.  ;D
- Leif Olav

samadhi

Er det flere som allerede nå begynner å bli lei av tippeligaen??

Jeg synes at denne relativt dårlige serien får alt for mye oppmerksomhet i media. Her er både NRK, TV2, VG-live også har vi lørdagskamp, fotballxtra, hovedkamp, mandagskamp, før kampen, etter kampen, etter runden, matchball, blogger og analyse opp og ned fra alt slags mulige ekstperter som TV2 har drakset inn i studio der målet er å komme med de skarpeste kommentarene...

Nei, for min del hadde det holdt med 8 kamper kl 18:00 på søndag. Sånn det er blitt i dag er jeg redd folk snart går lei av hele tippeligaen.
marching on together,
derudaf forever...

Budda

Synes det er artig jeg. Så lenge Molde er i Tippeligaen, så følger jeg gledelig med. Skjønner heller ikke at det er negativt at de leverer et godt og grundig tilbud til supporterne. Har også notert meg at folk ble forbannet på NRK da de valgte å sende fotball i steden for 20 spørsmål og Den store klassefesten. De burde jo takke NRK for den prioriteringen.   
Endre

J-R

Quote from: Budda on March 17, 2009, 13:05:54
Synes det er artig jeg. Så lenge Molde er i Tippeligaen, så følger jeg gledelig med. Skjønner heller ikke at det er negativt at de leverer et godt og grundig tilbud til supporterne. Har også notert meg at folk ble forbannet på NRK da de valgte å sende fotball i steden for 20 spørsmål og Den store klassefesten. De burde jo takke NRK for den prioriteringen.   
Helt enig!! I att Folk burde takke NRK for att de sender fotball altså!!! Ikke i att Molde bør være i tippeligaen ;D ;D

lojosang

Quote from: samadhi on March 17, 2009, 12:55:35

Jeg synes at denne relativt dårlige serien får alt for mye oppmerksomhet i media. Her er både NRK, TV2, VG-live også har vi lørdagskamp, fotballxtra, hovedkamp, mandagskamp, før kampen, etter kampen, etter runden, matchball, blogger og analyse opp og ned fra alt slags mulige ekstperter som TV2 har drakset inn i studio der målet er å komme med de skarpeste kommentarene...

Nei, for min del hadde det holdt med 8 kamper kl 18:00 på søndag. Sånn det er blitt i dag er jeg redd folk snart går lei av hele tippeligaen.

Ja, for de som er lenket fast til en radiator foran TVen og ikke rekker fram til verken avknapp  eller strømforsyningmå jo dette være fryktelig. Vi andre kan, om vi har satt oss litt inn i den avanserte teknikken, skifte både kanal og slå skiten av om vi skulle gå lei.  ;D
- Leif Olav

bwirum

Hva mener du med "lei"????
Best post ever:
Quote from: DenHviteYeboah on August 18, 2009, 23:07:40
min attr søt kaff på min atamaskin- virkr ikk bra- rfr han jg ikk skrvt så my i t sist

Grattis m  1-2 ikv
MT :) :) :)

samadhi

Quote from: lojosang on March 17, 2009, 15:53:06
Quote from: samadhi on March 17, 2009, 12:55:35

Ja, for de som er lenket fast til en radiator foran TVen og ikke rekker fram til verken avknapp  eller strømforsyningmå jo dette være fryktelig. Vi andre kan, om vi har satt oss litt inn i den avanserte teknikken, skifte både kanal og slå skiten av om vi skulle gå lei.  ;D

Nå er det nå en gang sånn at Nrk og TV2 er de to kanalane som folk flest (meg selv inkludert) ser mest på. Selv om jeg er over snittet interessert i fotball synes jeg faktisk det blir i overkant når NRK bruker en hel lørdagskveld til å vise en relativt uinteressant tippeligakamp, og jeg tenker da på alle de som ikke er interessert i fotball.

Dersom de skal ha all denne analysen i tillegg til selve kampen kunne de med fordel ha laget en egen fotballkanal, eventuelt sendt alt på NRK2 og TV2 zebra. Da hadde man i allefall hatt ett alternativ.

:o
marching on together,
derudaf forever...

lojosang

Jeg er ikke uenig med deg. Sånne fuglefjell av "Eksperter" kan jeg spare meg for. Vis kampen, reprise av måla, vis tabell, over til studio.  8)
- Leif Olav