Tom Henning Øvrebø. Norges Beste Dommer???

Started by ollan, May 06, 2009, 22:48:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ollan

Artig at Barca vant, litt kjekkere å få to nasjoner i CL finalen. Men jeg gleder meg til Rune Pedersen skal stå frem i morgen og forsvare THØ sin innsats i dagens semifinale, for selv om jeg ikke ønsker Chelsea noe godt ;D skjønner jeg at de klager på dommeren i denne kampen, 4,5 tvilsomme avgjørelser inne i 16m og 2 helt klare feilvurderinger med tanke på hands i 16m. Der er nok THØ sin karriere ferdig som topp FIFA dommer akkurat som Hauge dreit seg ut for noen år siden........................

ollan, som håper for alt i verden at Barca går hele veien!!!
Ollan

Mester

Sleivind

Drogba sine filmkunster er en ting, men den første handsen til Barcelona inne i egen 16-meter er SOLEKLAR!

Synes synd på Chelsea i dag! Som Realsympatisør så synes jeg dette var trist!

Dennis

Herlig at Barca gikk videre, veldig synd at Øvrebø dømte svakt!

Likevel godt å se at Terry, Lampard og cos omflokking av dommeren for en gangs skyld var desperasjon og ikke får å omgjøre en avgjørelse, skaffe gult på motstander etc.

Hovmodig? Absolutt, men jeg er så lei av at John Terry klager på dommer, på tross av at han i dag hadde rett til det.
Marching on together!

Lord-Meta

Øvrebø gjorde en eneste feil. Han gav ikke straffe på den første handsen. Men syntes han dømte kanon, falt ikke for oscar nominerte 1.90M høye 85kg tunge oscar nominerte Drogba. Som han engelsk fyren sa: Han kom borti tv'en så falt drogba. Bra Øvrebø, fortjener Finalen også, eneste dommeren jeg har sett på lenge med litt bein i nesa.

ToreLA

Øvrebø gjorde ingen god kamp, men synes også det kun var èn klar straffe han overså. Hans andre store feil gikk mot Barca og var det røde kortet, som var utrolig strengt. Gult kort hadde holdt lenge.

Jon R

En usedvanlig vanskelig kamp å dømme. Synes han gjør bare to klare feil i løpet av hele kampen og kom sånn sett godt fra det. De øvrige "feilene" kan knapt nok kalles klare når det trengs 4 kameravinkler og slow motion for å se hva som faktisk skjer. Det største kravet etter denne kampen bør være at det bør innføres videodømming ASAP!!!  Av de to klare feilene gikk en i favør av Chelsea og en i favør av bortelaget. Vanskelig å hevde at Chelsea ble "snytt" når de slipper inn mål på overtid mot 10 mann.  Drogba fortjener forøvrig ikke straffe fordi han setter fotballen i vanry med fallesyken sin. Teaterhøgskolen neste?   
Jon R.

Lord-Meta

Jeg har lest litt på kommentarene blant det norske folk på vg, nettavisen osv. Og jeg må si at det er ekstremt mange komplette idioter. Også de norske viasat klovnene med soler å gjengen. Greit at man er anglofil, men det får være grenser. At barca vant er en seier for fotballen, et lag som har 70% possesion på stamford bridge som ønsker til en HVER tid å spille fotball fortjener å gå videre. Har ikke ord for hvor j*vlig drogba er. fyren er svær å tung, men han faller som om han blir skutt med en 50 kaliber sniper i ryggen hver gang. håpløst

Dennis

Didier Drogba er en fantastisk fotballspiller - på sitt aller beste.

Dessverre er det den arrogante skuespilleren jeg som regel tenker på når jeg leser, hører eller ser navnet hans. At en slik okse av en voksen mann klarer å oppføre seg på den måten han til stadighet gjør, er ikke bare latterlig, men det setter fotballen i vanry. Han faller om, spiller skadet, geleides av banen og spurter innpå i neste vending. Dette skjer omtrent hver gang han spiller.

Drogba er utrolig storvokst og sterk i kroppen, men om stopperne går litt hardt til, så faller han som en sekk med poteter - noe han også innrømmer. Av og til faller dommere for jukset, men over tid - i det minste i England - vil han antakelig ikke få straffer/frispark av klareste sort, nettopp pga sitt frynsete rykte. Nå er det trist å se at filming er i ferd med å slå rot i England, når hele nasjonens kosebass Stevie G kaster seg til stadighet også, eller når "panserforsvareren" Martin Skrtel faller død om når Caleb Folan legger hånden på hodet hans (som selv burde hatt stor straff!) Få luket det vekk umiddelbart!!

Nok om det. Drogba er ikke bare en skuespiller, men han er usportslig over hele linja. Mot Liverpool akte han seg INN på banen etter å ha ligget skadet utenfor sidelinja. Hvorfor tok ikke dommeren opp det gule kortet når dette ble gjort?

Igjen, jeg klarer ikke ha sympati for dette laget, til tross for at de burde hatt straffe når Pique handser klart innenfor eget felt. Denne burde linjemann sett. Men når Ballack, Drogba, Terry, Lampard etc flokker seg om dommeren (ikke for første gang) med mord i blikket, så bør UEFA gi bøter og karantener. Chelsea-spillerne klarer ikke oppføre seg.
Marching on together!

auren

Jaja... Da dømte vel Øvrebø like dårlig som dommeren i den famøse finalen mellom Leeds og Bayern? Finnes sikkert mange konspirasjonsteorier blant Chelsea fansen i dag.

Men; herlig at Barca gikk videre. Jublet godt da de scorte. Synes Øvrebø var tøff i dømmingen. Handsen på Pique var klar, men den så han nok ikke. Burde ikke linjedommeren fått med seg den? Handsen 5 min på overtid traff vel mer skuldra enn armen. Dessuten synes jeg den nye handsregelen er ufattelig teit: Hånda i en unaturlig stilling??? Hva er naturlig stilling for folk som driver fysisk bevegelsesidrett? Hvor er det blitt av den gode gamle ballen som søker hånda og omvendt?

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Sydhagen

Quote from: Lord-Meta on May 06, 2009, 23:53:06
Øvrebø gjorde en eneste feil. Han gav ikke straffe på den første handsen. Men syntes han dømte kanon, falt ikke for oscar nominerte 1.90M høye 85kg tunge oscar nominerte Drogba. Som han engelsk fyren sa: Han kom borti tv'en så falt drogba. Bra Øvrebø, fortjener Finalen også, eneste dommeren jeg har sett på lenge med litt bein i nesa.

::)
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Leedsulf

De to store feilene som ble gjort, var den første handsepisoden og utvisningen.
Disse episodene skjedde i samme omgang, og etter min mening er det assistentdommeren på den siden som bør ta på seg mye av ansvaret. Du ser Øvrebø har kontakt med han før utvisningen, og handsen er virkelig noe en linjemann på dette nivået bør få med seg.
Ellers er jeg spent på hvor mange kamper Drogba får for å ha "angrepet" Øvrebø i tunellen.

Angående Mr Kaizers innlegg:
"Nok om det. Drogba er ikke bare en skuespiller, men han er usportslig over hele linja. Mot Liverpool akte han seg INN på banen etter å ha ligget skadet utenfor sidelinja. Hvorfor tok ikke dommeren opp det gule kortet når dette ble gjort?"

-Helt enig. Dette er noe av det dummeste jeg ser. Folk som ruller INN på banen igjen bør få kort. Hvorfor gjør de det? De kan da få medisinsk tilsyn der de ligger. Er det behovet for oppmerksomhet som ligger til grunn? Slike drama queens kan holde seg på en scene for min del.
Har også sett folk som halter over halve banen, men klarer plutselig ikke mer når de er en halvmeter fra linja, og legger seg ned. Gi de kort!

trondt

Er bare så enig i de som skriver om hvilken skuespiller drogba er, og hvor lite sympatiske chelsea som lag fremstår.
Min mening er at de fikk som fortjent ;D

Budda

Sånn går det når man har norske dommere. De holder ikke mål i Tippeligaen, og i alle fall ikke på høyere nivå. Chelsea ble snytt for 3 straffer, kanskje 4 (Drogba sitt fall på den andre situasjonen kan diskuteres). Har vanligvis ikke noe sympatier for Chelsea, men nå synes jeg litt synd på de. Aldri artig når så viktige kamper blir avgjort av en dårlig dommer.
Endre

Lord-Meta

skjønner ikke at vi kan ha sett samma kamp? var 1 straffe chelski ble snytt for, men barca fikk feilaktig utvist en spiller så det går omtrent opp i opp. Øvrebø klarte seg utmerket, ble ikke lurt av verdens mest usympatiske, arrogante rævhål av en spiller.

Dennis

Quote from: Budda on May 07, 2009, 14:30:42
Sånn går det når man har norske dommere. De holder ikke mål i Tippeligaen, og i alle fall ikke på høyere nivå. Chelsea ble snytt for 3 straffer, kanskje 4 (Drogba sitt fall på den andre situasjonen kan diskuteres). Har vanligvis ikke noe sympatier for Chelsea, men nå synes jeg litt synd på de. Aldri artig når så viktige kamper blir avgjort av en dårlig dommer.

Vel, nå har Hauge dømt finalen (2005?) mens Øvrebø har flere kamper i sluttspillet i CL de siste årene, så UEFA mener tydeligvis de er dyktige nok.

Syns trenere i Norge har en meget patetisk tendens til å skylde på dommeren ved poenget - uansett. Det gjelder også mange trenere i engelsk liga, som jeg følger tett. Rekdal, det verste symbolet på sutring ved poengtap, er bortimot i særklasse verst for min del. Skal man tro han, er det ikke en dommer som har blåst i ei fløyte før. Så ille er det ikke! Som regel skyldes tap i at laget ikke er godt nok. På andre siden av pytten har vi Wenger, Ferguson og Benitez som heller aldri lar dommeren gå unevnt ved poengtap.

Mitt poeng, dommere blir "nedhauset" av treneres uttalelser etter kamper. Øvrebø var ikke god i går, det er jeg selvfølgelig HELT enig i, men resultatet ved feildømte situasjoner setter i tillegg en ekstra spiss på utfallet. Italieneren Spaghetti for eksempel, dømte jo straffe og rødt kort til Fletcher, som hadde en glimrende og klokkeklar takling på Fabregas. På 1-0 til Arsenal hadde dette blitt like kontroversielt!

Igjen, i går var Tom Henning Øvrebø og ikke minst assistentene meget svake, men at han er en dårlig dommer går jeg ikke med på. Han er som regel solid og jeg håper UEFA ikke hogger hodet av han pga en dårlig kamp; da er det ikke mange dommere igjen til slutt, for (store) feil gjør alle dommere, men av og til blir de klarere pga kampens utfall. Uansett er feilen like stor eller liten.

Edith: Så situasjonene igjen nå og den eneste straffen i mine øyne, er handsen til Pique. Anelka faller enkelt, Drogba faller som vanlig enkelt i første situasjon og i den andre bruker han armene til å holde Yaya Toure unna - Barca burde hatt frispark. Skuddet til Ballack treffet kanskje armen til Eto'o, men det er litt vanskelig å avgjøre om det er skulder (ikke straffe) eller arm (straffe). Og om Øvrebø ikke klart ser at ballen treffer arm, så skal han IKKE dømme. I etterkant kommer hele diskusjonen om det er naturlig stilling osv.

Og her har faktisk dommertrioen regelverket på sin side. Hands er at arm søker ball, ikke omvendt. Hva som derimot er naturlig stilling og ikke, i en bevegelsessport, er vanskelig å tolke. Regelverket bør kanskje omgjøres (det samme gjelder straffe og rødt kort-regelen). Og i fullt tempo, ser det kanskje ut som at Anelka vipper ballen opp i armen til Pique (hvor det ikke er straffe) mens jeg synes den er klar.

Jeg mener den til Pique er klar straffe, alt det andre forstår jeg godt at han ikke dømmer for. Anelka og Drogba har i alle fall INGENTING å klage over.

Tror faktisk jeg stryker at jeg syns han dømte meget svakt. Han burde dømt straffe og dermed er han delvis ansvarlig for utfallet, men Rossetti gir på sin side rødt og straffe på en situasjon som ikek er det. Dessverre er utfallet annerledes. På samme tid er det vanskelig å si om Anelka er klar på mål da han felles av en uheldig Abidal. Toure er ikke langt unna, men rødt er greit der. Syns drapstrusler er i overkant!!

En ting skal Øvrebø ha, i all sutringen i etterkant, stod han godt og jeg gliste når han satte øynene i Drogba i reneste Colina-stil og gav han kort.
Marching on together!

Lord-Meta

Kunne ikke vært mer enig i slutt delen. Han gjorde ikke noen meget dårlig kamp. han gjorde 1 kansje 2 feil avgjørelser 1 til hvert lag. heksejakten på dommere er helt meningsløs. Vi ser opptakene maaange ganger dommerne har en brøkdel av et sekund. stå på øvrebø ikke la de klovnene i chelski å eventuelt uefa ødlegge det gode arbeidet.

fjellhaugen

ingen her som fikk med seg straffen som ble frispark?
dersom han mener forseelsen starter utenfor 16 må han faktisk trekke den helt ut til hjørnet på 16 meter. for det er DER det begynner.
kjerring dommer som ikke tør dømme  :o
januar 3. remember the date. we beat the team that we f@*kin hate. we knocked the scum out the FA cup. we`re super leeds and we`re goin up!!!!!

Stifler

Min mening er at Chelsea MINST skulle hatt 2 straffer. Den første handsen og den andre der Ballack skyter på volley og balen blir blokkert med armen.

Ellers var det 1-2 til som kan diskuteres.
-Nr 2 er den første taperen-

lojosang

I himmelens navn folkens! I skammekroken!

Sitter dere her og krever en manns hode på et fat fordi han dømt mot CHELSKI!? Er ikke dette et Leedsforum? Jeg har hatt blødende gnagsår mindre irriterende enn Chelseasuksess. Om halvparten av utsagnene om feil avgjørelser stemmer bør Herr Øvrebø utnevnes til æresmedlem av LUSCOS, ikke behandles som et stebarn med skabb og flatlus!  8)
- Leif Olav

Lord-Meta

helt enig...pluss han dømte en flott kamp.

Lord-Meta

det er flott å se at både uefa samt expert komentatorer fra andre steder enn england slakter chelskis oppførsel å guus hiddinks hykleri. Og at øvrebø gjorde 1 kansje 2 feil.

Billy the king

Helt enig. Overbetalte fotballspillere faller som små guttevalper og sutrer som bare det. Øvrebø gjorde en meget bra kamp. Det blir for enkelt å sitte å se situasjonen mange ganger og så kommer man fram til at dommeren gjorde feil. Nei, det var enklere før når man godtok dommerens avgjørelse ;) ;) ;)

trondt

Helt enig i at Øvrebø gjorde en middels kamp, men direkte dårlig var han ikke. Tenk på oppstyret det ville blitt for Rosetti hvis Arsenal hadde ledet 1-0 på tidspunktet for straffesparket/det røde kortet til Fletcher. Da hadde vel Drogba`s f....ing disgrace vært byttet ut med en skotsk hårføner på max. styrke. En annen ting er at hvis Essien (eller var det Cole) hadde klart å avklare på en måte som er en professjonell fotballspiller verdig, før Barcas scoring, så hadde kampen ebbet ut med 1-0 og det eneste som hadde skjedd i etterkant hadde vært at Hiddink ville smilt litt lurt på pressekonferansen etter kampen og sagt at han stort sett var fornøyd med dommertrioen, men at de muligens var snytt for et straffespark.  Så kanskje Øvrebø burde oppsøke Essien (eller var det Cole) og skjelle han ut på det groveste for elendig forsvarsspill ? Veien fra kapitol til den tarpeiske klippe er MEGET kort.

samadhi

Det var en ekstremt vanskelig kamp å dømme med svært mange tvilstilfeller. Jeg synes Øvrebø stort sett løste dette bra. Man må huske på at han kun får se situasjonen en gang og ikke 5-6 ganger i reprise fra ulike kameravinkler.

Eneste feilen han gjør er å ikke dømme straffe på handsen til Pique, men denne ser han nok ikke og nesten utrolig at ikke linjemannen får det med seg.

Synes synd på Øvrebø etter kampen og håper dette ikke er slutten på hans europacup dømming.
marching on together,
derudaf forever...

trondt

Forøvrig så mener jeg også at nissene i Viasat4`s studio snarest bør løses fra sine oppgaver.
De sitter der før, under og etter kampene og uttaler seg mer eller mindre seriøst om situasjoner, spillere og allskens tull. De sitter etter kampen mellom chelsi og Barca og ser på repriser i ultra-slow motion minst 4 ganger pr. situasjon og uttaler seg skråsikkert om at her gjorde Øvrebø feil, her er det soleklart straffespark, her er det ikke rødt kort osv. osv. De kommer med "analyser" som min sønn på 11 hadde klart bedre. Dessverre så sover min sønn på denne tiden, noe jeg også mener at Bratseth og Solèr burde gjort. Etter min mening er disse herrers disseksjon av dommerens innsats med på underbygge hylekoret fra stamford bridge. Hva med å prøve å sette seg inn i dommerens situasjon ? Hva med å prøve å forstå hvorfor Øvrebø dømte som han gjorde ? Nei, forsøk heller å skape overskrifter i ren se og hør-stil. Men nå har vel heller ikke seriøs journalistikk vært viasats sterke side.............

h.b

Og vi klager på dommeren i kampen mot Bayern Munchen for mange herrens år siden  :D

trondt

Tanken har faktisk streifet meg at det chelsi opplevde på onsdag er veldig likt det vi opplevde i -73 og -75. Hadde vi hatt vår drogba den gangen så kanskje det samme ville ha skjedd. Men vi hadde "veloppdragne" ??? spillere som var vant ;) til å bli dårlig behandlet av dommere. De eneste som ikke godtok det som skjedde -75 var vel supportere som foretak en større ommøblering av Parc des princes. Men jeg må få legge til at jeg ikke på noen måte mistenker Øvrebø å ha vært betalt av andre enn UEFA, noe som vel ikke kan sies om kamplederne i -73 og -75.

auren

Hadde vært kult om det fantes en teknologi som gjorde at vi kunne se akkurat det dommeren så i en kamp, en slags kamerabrille/linse montert på dommeren. Så hadde vi faktisk fått med oss hvor vanskelig det faktisk er å dømme.

Oi, der ble jeg Lorimer gitt. Jaja - de vokser til :)

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

ollan

Quote from: h.b on May 08, 2009, 08:07:03
Og vi klager på dommeren i kampen mot Bayern Munchen for mange herrens år siden  :D

jammen det er handler jo om Leeds sef.. ;D ;D
Ollan