Skrevet av Emne: What to do in New York  (Lest 2065 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Svend Anders

What to do in New York
« på: September 03, 2009, 23:09:48 »
Det er bare noen uker igjen til jeg og familien (dvs samboer og foreldrene mine) får noen dager i New York. Hotel og fly er ordnet for lenge siden.

Men hva er virkelig verdt å få med seg, og hva av typiske turiststeder bør vi unngå?

Empire State Building?
Ellis Island?
Broadway?

Jeg er ingen stor fan av artisten, men Pink har konsert i Madisson Square Garden en av kveldene. Vurderer å gå bare for å få oppleve konsert der, har noen gjort det før? Min samboer, samt søsteren min (som også er med), er dog større fans.

Vi bor på broadway, ganske sentralt.

SA,
mest skuffet over at det ikke er noen kamper i noen av de store idrettene de dagene jeg er der...


Rudi G.

  • Gjest
Sv: What to do in New York
« Svar #1 på: September 04, 2009, 16:40:20 »
Du må gå på den eneste fotballpuben på Manhatten http://www.nevadasmiths.net/ der sender de kamper, fotballkamper, altså fotball som i europa. Hadde du klart å ta med en signert Leeds drakt hadde den kommet rett opp på veggen på Nevada. Et skjerf hadde også vært bra bare jeg får se Leeds effekter neste gang jeg er på Nevada. Det henger bl.a en signert Brann drakt i ramme på veggen. Adressen er 74 Third Ave (Between 11th & 12th Streets). Jeg vet ikke hvortid du reiser, men er du i NY 22. september så fortvil ikke, Liverpool kampen går garantert på Nevada Smiths!

Sist jeg var i NY var jeg så heldig å få se New York Redbull vs Barcelona på Giants Stadium. PS! Skulle du gå på en eventuell kamp husk å ta med pass hvis du skal kjøpe øl. Hvis du ikke har med pass må du gjøre som jeg måtte, nemmelig deale øl med bargutta på dassen og få ølet under skilleveggen mellom båsene.  :D
« Siste redigering: September 04, 2009, 18:30:27 av Rudi G. »

Dennis

Sv: What to do in New York
« Svar #2 på: September 04, 2009, 18:02:50 »
Har ingen reisetips, men et ønske om en rapport når du kommer tilbake, Svend Anders! Har et stort ønske om å besøke New York selv!
Marching on together!

Rudi G.

  • Gjest
Sv: What to do in New York
« Svar #3 på: September 04, 2009, 18:22:03 »
Har ingen reisetips, men et ønske om en rapport når du kommer tilbake, Svend Anders! Har et stort ønske om å besøke New York selv!

Har du først vært i NY Kaizer, ønsker du deg straks tilbake :)

sviper

Sv: What to do in New York
« Svar #4 på: September 04, 2009, 19:40:43 »
Det er bare noen uker igjen til jeg og familien (dvs samboer og foreldrene mine) får noen dager i New York. Hotel og fly er ordnet for lenge siden.

Men hva er virkelig verdt å få med seg, og hva av typiske turiststeder bør vi unngå?

Empire State Building?
Ellis Island?
Broadway?

Jeg er ingen stor fan av artisten, men Pink har konsert i Madisson Square Garden en av kveldene. Vurderer å gå bare for å få oppleve konsert der, har noen gjort det før? Min samboer, samt søsteren min (som også er med), er dog større fans.

Vi bor på broadway, ganske sentralt.

SA,
mest skuffet over at det ikke er noen kamper i noen av de store idrettene de dagene jeg er der...



må bare si at du har noe å se frem til,USA er et fantastisk land(for de som har penger)
det er utrolig mye å se og gjøre i NY,vi hadde 5 dager der og fikk med oss Ellis Island,Empire State,rundtur med buss(veldig greit da man får med seg en hel del) Broadway må du få med,men gjør ikke samme tabbe som oss,vi hadde forhåndsbestilt bill til første dag etter vi kom,kosa oss med god mat og litt rødvin før showet og sovnet i føste akt :D
vi fikk også med oss en baseball kamp,kult det også selv om vi ikke fikk med oss alle regla(bare pass på å klappe når de rundt gjør det ;D

GOD TUR HAVE FUN
LIFE IS LEEDS

Svend Anders

Sv: What to do in New York
« Svar #5 på: September 07, 2009, 12:27:56 »
Jeg fikk med meg en Dodgers-match i LA (baseball) for et par år siden, men hadde vært moro å gått på NFL, NHL eller NBA-kamp også. Dessverre ikke denne gang.

Men jeg er foreløpig ikke noe klokere på hvilke av turistfellene vi bør unngå....

Regner med det blir et broadway-show, og at vi kjøper billettene samme dag (halv pris).

SA

berlin

Sv: What to do in New York
« Svar #6 på: September 07, 2009, 13:09:37 »
Du er sikkert godt foreberedt, SA, men internet-research og guidebøker etc.

Jeg har vært i New York 3 ganger, men det er antagelig flere andre her inn som har vært der mer/lengre enn meg.

Ferjetur er et ubetinget must, kanskje flere. Staten Island er en kjapp og fin tur, jeg gikk ikke i land, bare tok den frem og tilbake og knipset bilder av Statue of Liberty og Manhattan, men en tur på Hudson River/East River er nok også verdt pengene.

Ellis Island blir sikkert minst en halvdags tur, har ikke gjort det.

Ellers så hadde jeg spasert over Brooklyn Bridge og tuslet litt rundt i Brooklyn, sjarmerene "bydel". Stakk inn på en typisk Brooklyn-restuarant, og hadde med medbrakt vinflaske. Det er ganke typisk i det området, alt er som på en vanlig restaurant, men man tar med sin alkohol. Klart stamsted-opplegg, hvor folk sitter i fred og ro, mange alene.

Det tilbys guidede turer til "autentiske" Harlem gospel gudstjenester. Jeg innbiller meg at jeg var heldig og fikk noe som virket så autentisk som mulig. Artig. Hadde ikke surret rundt der på egenhånd.

Uansett, gled dere. NY er utvilsomt en av verdens mest facinerende byer, finnes ikke maken!

h.b

  • Gjest
Sv: What to do in New York
« Svar #7 på: September 07, 2009, 14:21:48 »
New York er en by som frister. Men det er faktisk den eneste byen i USA som frister. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg ville foretatt meg i denne byen. Og til det å være totalturist ja det frister ikke

berlin

Sv: What to do in New York
« Svar #8 på: September 07, 2009, 18:34:58 »
New York er en by som frister. Men det er faktisk den eneste byen i USA som frister. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg ville foretatt meg i denne byen. Og til det å være totalturist ja det frister ikke

Som de fleste andre steder er det selvfølgelig mulig å bare "være der" uten å bli frakta rundt som "fe".
Manhattan er stort, men forsåvidt "walkable", og det er også Brooklyn.

San Fransisco blir av mange fremhevet som den mest "europeiske" og "walkable" byene i USA,
har vært der 5 ganger, og må si at NY er en klar preferanse. San Fransico er pen og hilly og Golden Gate og Alcatraz og Chinatown og Beat-generasjon og Hippie (Berkeley) og alt det der, men nei, NY er ekte vare,
en helt spesiell atmosfære og identitet. Skremmende og fascinerende på en gang. Et av de få stedene i USA hvor Burger King og McDonalds behandeler deg som dritt/muselort, og ikke anstrenger seg det minste for å gi deg "service-minded america" smilet, holdning og imøtekommenhet.

En fin oppvarming til NY er å se filmene "Smoke" og "Blue in the face" som illustrerer NY/Brooklyn-tonen glimrende, og med bl.a Harvey Keitel i hovedrollen og musikk-kjendiser i kredible bi-roller, bl.a Lou Reed og Madonna, også Jim Jarmusch.

Svend Anders

Sv: What to do in New York
« Svar #9 på: September 09, 2009, 22:30:12 »
Hva er det man bør prøve å huske å kjøpe med seg hjem fra statene da? Om noe i det hele tatt? Elektonikk som er spesielt billig ifht hjemme?

Jeg tenker bortsett fra iPhone.

SA

Rudi G.

  • Gjest
Sv: What to do in New York
« Svar #10 på: September 09, 2009, 22:52:22 »
USD er nå under kr 6,- og sko, klær og elektronikk er veldig billig i forhold til norske priser. Du får f.eks topp modellene til adidas og nike til ca $ 100 paret. I merke butikkene øverst på 5. avenue er det store penger å spare hvis det skulle være av interesse!

lojosang

Sv: What to do in New York
« Svar #11 på: September 09, 2009, 23:33:36 »
Hva er det man bør prøve å huske å kjøpe med seg hjem fra statene da? Om noe i det hele tatt? Elektonikk som er spesielt billig ifht hjemme?

Jeg tenker bortsett fra iPhone.

SA

Kameraoptikk! Gå amok!  ;D
- Leif Olav

Andreas-H

Sv: What to do in New York
« Svar #12 på: September 09, 2009, 23:37:29 »
Kjøp en "I LOVE NY" t-skjorte, alltid en slager!