Main Menu

kjøpe ny TV.

Started by fjellhaugen, September 21, 2009, 21:36:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hva skal jeg velge?

LCD
11 (44%)
Plasma
7 (28%)
billedrør :)
3 (12%)
stick to LUTV
4 (16%)

Total Members Voted: 25

fjellhaugen

Jeg skal kjøpe ny tv, og lurer veeeeeldig på hva.
Når jeg spør i butikker om jeg skal velge plasma eller LCD sier "knoll" det ene og "tott" det andre. Slik er det stort sett overalt.
Jeg skal ha en tv jeg skal se tv på. ikke til filmer, PC, PS3 Wii eller annet av den typen. good old fashioned tv titting.
Har i utgangspunktet lyst på en 46 tommer og hadde ikke planer om å bruke mer enn 10 000,- er det mulig?

I tvilsomme øyeblikk vender man jo da som kjent spørsmål til de kloke hoder i luscos  :)
januar 3. remember the date. we beat the team that we f@*kin hate. we knocked the scum out the FA cup. we`re super leeds and we`re goin up!!!!!

Rudi G.

Har selv 2 stk. Sony LCD og er veldig misfornøyd med de! Mye støy av det ene og dårlig bilde på det andre. Det skal mye til for at det blir Sony neste gang.

Robert

En god anbefaling om du skal gå for en 46" er å se på den "nye" LED-tv'n til Samsung. Den er helt rå. Koster desverre noen lapper over hva du har tenkt å gi... men så tynn og så bra bilde, så er det nesten verdt det :)

Forøvrig, hvordan tar du inn tv-signalet? Parabol, kabel, rikstv?
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

ollan

Plasma etter det du sier skal være ditt bruk..................best farge. Viktig å tenke på hvor raskt bilde det er. En ok plasma til 10 flak er mulig. ta deg en tur i butikken og sett de forskjellige alternativene opp ved siden av hverandre med samme kanalen på. Da ser du det som DUmener er best for ditt øye. ikke la butikken sette på en tegnefilm e.l for å hvise billedkvaliteten.

LED,ja men bare fordi den er tynn...du må uansett dekke veggen med 40-46 tommer. uansett om tv er 15 mm eller 50mm tykk????
Ollan

berlin

Hallo, LCD og plasma er plutselig blitt gammedags, altså!  :o

Det er LED som er tingen nå.

Har LCD (Toshiba Regza)selv, men den er 2 år gammel.

Denne hadde jeg tatt en seriøs titt på:
http://www.dinside.no/819750/samsung-le40b535

Fåes også i 46 tommer, hos mpx.no eller komplett.no til 8.395,-
http://www.prisguide.no/product.php?productId=110773
Spekken er bra, bl.a 1 hdmi på siden og 2 bak, og anmeldelsen skryter av den.
Folk har alle slags meninger om hva som er bra, men tror dette ikke er noen gambling. LED-inntreden gjør at man gjøre knallkjøp på LCD/Plasma.
Den har ikke 100hz bildeoppdatering (dyrere da), som kan gi flimring, men altså - din gamle tv har det heller ikke. CRT tv-ene kom med det på slutten, og som er digresjon var det vistnok slik at epileptikere hadde godt av 100hz.

Du vel neppe se forskjell. Foreløpig er såpass mange tekniske ting som f.eks en fotballsending må gjennom at bildet kan variere, både signalkilden og produksjon kan innvirke. Sport er tradisjonelt vanskelig og ømfindtlig på dagens teknologi, også fotball.

Du bør ellers sitte 46 tommer x 3 = 138 tommer x 2, 5 cm = 3,5 meter fra skjermen for at bilde skal oppleves som skarpt, sitter du 2,5 meter fra nærmer bildet seg grøt.

Var det til hjelp?

Blank_File

Det er liten grunn til å skylde på TV-produsenten for kvaliteten på bildet i en skjerm. De fleste bruker de samme bildepanelene som er produsert av f.eks Tatung. Det finnes også noen andre bildepanel leverandører når det gjelder LCD. Har ikke detaljkjennskap til dette, men det er ikke særlig vanskelig å sette seg inn i om man legger litt flid i det.

Selv har jeg en Panasonic Viera 42' plasma TV i min stue som jeg kjøpte ifjor for 6500,- fordi den var best i test flere steder. Panasonic lager sine egne bildepanel og kjent for godt bilde på plasma, selv i sine rimeligste TV serier. Jeg er godt fornøyd med den i forhold til prisen jeg betalte for den. Bruker den til parabol fra Viasat og Xbox 360 + litt film på PC. Kvaliteten blir aldri bedre enn signalet TVen får inn, og HD-filmer lastet ned på PC i 720p er rett og slett knivskarpt!

Bruker du maskinen mest til spill og PC bør du absolutt velge LCD. Til "ekte" bilde er jeg derimot mer begeistret for plasma fordi sortnivået og fargene generelt er så mye finere. LED skal jo ha det beste av begge, men er også en del dyrere.

Blank_File

Fordi om det er TV i samme serie, så er bildepanelet ikke det samme på en 40' og en 46' og rent bildekvalitetsmessig kan det derfor være store forskjeller!

berlin

Quote from: Blank_File on September 21, 2009, 22:50:12
Fordi om det er TV i samme serie, så er bildepanelet ikke det samme på en 40' og en 46' og rent bildekvalitetsmessig kan det derfor være store forskjeller!

Sant nok!

Har ellers samme erfaring med egenproduserte HD-Videoer ( Canon HF11 og Flip Ultra HD(gadget).
Både fra PC eller med HDMI A-C kabler blir det fantastisk kvalitet. Men la oss ikke gjøre dette til en tekno-tråd. Kildesignalet er avgjørende.

For de som kun vil være sikre på å velge produkt anbefaler jeg:
a) snakke med en bekjent som har god greie på det
b) lese tester på internett, vanligvis tar de ikke helt, helt feil.
c) se produktet, men være obs på at de ikke må demonstreres med filmer, heller TV-sendinger, men her også: Hva slags sending er det? Uansett vil man her kunne sammenligne 2 eller flere TV'er man er interessert i

fjellhaugen

takk for mye god info.
har ofte fått høre at panasonic er veldig gode tv.
brodern kjøpte seg en ny samsung netopp som han er utrolig fornøyd med, jeg har samsung selv og er utrolig misfornøyd med den. :(

men som tidligere er det litt sånn 50/50 her inne også hva folk mener. er redd for å kjøpe katta i sekken ??? ???
januar 3. remember the date. we beat the team that we f@*kin hate. we knocked the scum out the FA cup. we`re super leeds and we`re goin up!!!!!

ollan

Quote from: fjellhaugen on September 22, 2009, 10:28:31
takk for mye god info.
har ofte fått høre at panasonic er veldig gode tv.
brodern kjøpte seg en ny samsung netopp som han er utrolig fornøyd med, jeg har samsung selv og er utrolig misfornøyd med den. :(

men som tidligere er det litt sånn 50/50 her inne også hva folk mener. er redd for å kjøpe katta i sekken ??? ???

katta? trodde du skulle ha tv på veggen jeg ;D ;D
Ollan

Blank_File

Poenget er egentlig bare at du må bestemme deg for hva du ønsker best kvalitet på! Du skal gjøre en god jobb for å kjøpe katta i sekken idag uansett om du kjøper LCD eller Plasma.

Per Arne

Quote from: Blank_File on September 22, 2009, 10:58:44
Poenget er egentlig bare at du må bestemme deg for hva du ønsker best kvalitet på! Du skal gjøre en god jobb for å kjøpe katta i sekken idag uansett om du kjøper LCD eller Plasma.

Om du kjøper de billigste "kampanjeskjermene", kan du fort gå på ei mine...

Blank_File

Quote from: Per Arne on September 22, 2009, 11:06:51
Quote from: Blank_File on September 22, 2009, 10:58:44

Om du kjøper de billigste "kampanjeskjermene", kan du fort gå på ei mine...

Ja selvsagt. Ikke kjøp Denver eller Eltax. Men merker som man i utgangspunktet aldri har hørt om, kan ofte være svært gode. Tatung som et eksempel.

Blank_File

Las meg opp litt på disse såkalt LED TVene. En LED TV er en helt vanlig LCD skjerm med et annet baklys. I stede for en stor lampe, er det mange små ledpærer som lyser opp skjermen. Dette kan gir bedre svartnivå, bedre innfallsvinkel og bedre farger, men er på ingen måte noen revolusjon som man kan få inntrykk av i annonser hos Elkjøp og lignende.

Robert

Den store revolusjonen for LED-tv er egentlig hvor tynne de klarer å lage TV'ene. Det er faktisk helt rått å se på. Helt sykt bilde på noen av de også, bra svartnivå, og jeg kommer helt klart til å gå for en slik TV (trolig fra samsung) neste gang. (Kan ha noe med at jeg får god pris også :D).

En del av jobben min er å teste skjermer, men oftest ikke TV'er. Og i veldig mange tilfeller ender vi opp med en skjerm med samsung-panel eller en LG-tv.

Panasonic og Pioneer er vel de som lager best plasma, men hadde ikke valgt noen av de når det gjelder LCD (om de nå har LCD??).

Beste er uansett å se på TV'n, gjerne med den type kilde som du har selv.

fjellhaugen

Robert

Hadde vært veldig skeptisk med å handle fra pixmania....

Klingen

Eg kjøpte min Samsung tv hos komplett.no, fekk den kjapt og utan problem, kan anbefala den sida.
Klingen
Medlemnr. 456

fjellhaugen

Quote from: ->Robert on September 23, 2009, 19:36:14

why?

berlin

Quote from: fjellhaugen on September 23, 2009, 20:24:41
Quote from: ->Robert on September 23, 2009, 19:36:14

why?

ja, why?

mine kjøp der har gått aldeles smertefritt. Til tross for at lagrene ligger i Frankrike, er leveringen kjapp og riktig. Men selvfølgelig, jeg har ikke handlet der 50 ganger og har derfor ikke statistisk belegg for at det skjer tull.

Det er forsåvidt når det krøller seg at disse nettbedriftene viser sitt sanne jeg.

berlin

Quote from: fjellhaugen on September 23, 2009, 12:46:44
denne må da være grei?

vad tycks grabbar?

http://www.pixmania.com/no/no/2694156/art/samsung/lcd-tv-le46b650.html

Bra spekk og bra pris, men obs!! Sjekk fraktpris, ofte levering fra Bretagne, France.

fjellhaugen

Quote from: berlin on September 23, 2009, 20:36:23
Quote from: fjellhaugen on September 23, 2009, 12:46:44
denne må da være grei?

vad tycks grabbar?

http://www.pixmania.com/no/no/2694156/art/samsung/lcd-tv-le46b650.html

Bra spekk og bra pris, men obs!! Sjekk fraktpris, ofte levering fra Bretagne, France.

spekk?
ja så det var 1600 i levering eller noe greier. HELT uaktuelt  :)

berlin

spekk= (teknisk) spesifikasjon.

Robert

Rett og slett fordi de er elendige, mest pga returerer og service.
Har kjøpt noenting der, og det har jo kommet, men tatt sinnsykt lang tid hver gang (faktisk verre enn amentio). Jeg skulle aldri i verden kjøpe noe dyrt fra pixmania, med tanke på service og retur.

Og fraktprisene da..

trondt

http://www.siba.no/Products/Product.aspx?id=2000650
Har denne i 37", og er meget fornøyd. Litt kresen på kabler i forhold til hvilket signal du putter inn (parabol/fiber), men etter litt prøving og feiling er resultatet i dag meget bra. Kjøpte på Siba og er også fornøyd med service. Har sett mye artig fotball på denne ;D

berlin

Quote from: trondt on September 24, 2009, 08:54:39
Har sett mye artig fotball på denne ;D

Viser tv'n din bare artig fotball? I såfall vil jeg også ha en slik tv.  8) ;) :)

trondt

Quote from: berlin on September 24, 2009, 12:10:32
Quote from: trondt on September 24, 2009, 08:54:39
Har sett mye artig fotball på denne ;D

Viser tv'n din bare artig fotball? I såfall vil jeg også ha en slik tv.  8) ;) :)
Dessverre ikke bare artig. Den viser bortekampene til Godset også ;)

fjellhaugen

har vandret bort i plasma verden etterhvert. ser litt  på denne. noen som har erfaring?

http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:2374760;c:36209

steinhar

best bilde på plasma, men om bildet blir lett brent fast og du ser ekstremt dårlig om det er kommer lys på tven. så jeg ville valgt LCD

Sleivind

Skal kjøpe ny tv til 50" TV. Noen som har et knakende godt tips?