Hvem snubler færrest ganger i innspurten - og hvorfor?

Started by Promotion 2010, April 19, 2010, 21:29:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Promotion 2010

Hva er det som gjør at lag som har vært suverene på topp av tabellen går på smeller så det synger. Er det naturlig med et kollektivt kollaps innen lagidrett?

*Leeds tapte seg til ligagullet i 1974 etter 29 fantastiske kamper fra start. Den våren var neppe noe å synge MOT for.

*Leeds vant ligagullet i 1992, men det var Scumchester som tapte det etter å ha hatt alle fordeler med kamper tilgode.

*VIF tapte seg vel til seriegullet for noen år siden under Rekdal. De snublet og snublet, men det gjorde konkurrentene også

*Hopplandslaget har mang en gang kollapset når en av profilene har sviktet på hoppkanten.

Det finnes sikkert en mengde eksempler på kollapser i lagsammenheng.

Nå står vi foran en slik situasjon igjen, eller gjør vi virkelig det? Hva vil skje i innspurten i League One. Hvem vinner den siste opprykksplassen? Hva skal til for at et av lagene skal ta seg sammen og få til den svært så viktige annenplassen?

Hvem snubler færrest ganger i innspurten og hva skal egentlig til for at ett av lagene skal snu trenden?

Hva sier psykologen?   :)
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Runar

I lagidrett er den en del gruppepsykologi som gjør seg gjeldene. I slike snuble sammenhenger så blir det avstand til oppgaven ofte et problem, eller noe man ikke har trening i. I indivuelle idretter er det lettere å påvirker prestasjoen gjennom å ha fokus på en selv, mens i lagidrett så har en medspillere og forholde seg til, samt man konkurrer ikke mot nummer 2 på tabellen hele tiden.

Dersom man ikke har trening i å finne sitt eget spenningsnivå eller gjør sine egen omgivelser offensiv nok, ender man ofte opp med å snuble. Den vanlige kampen som man spilte på høsten er glemt fordi man har flyttet fokus fra oppgave til pris. Da blir avstanden til oppgaven for fjern og utydelig noe som gjør det vanskeligere å gjøre det man gjorde tidligere i sesongen

Rudi G.

Quote from: Runar on April 19, 2010, 22:01:27
I lagidrett er den en del gruppepsykologi som gjør seg gjeldene. I slike snuble sammenhenger så blir det avstand til oppgaven ofte et problem, eller noe man ikke har trening i. I indivuelle idretter er det lettere å påvirker prestasjoen gjennom å ha fokus på en selv, mens i lagidrett så har en medspillere og forholde seg til, samt man konkurrer ikke mot nummer 2 på tabellen hele tiden.

Dersom man ikke har trening i å finne sitt eget spenningsnivå eller gjør sine egen omgivelser offensiv nok, ender man ofte opp med å snuble. Den vanlige kampen som man spilte på høsten er glemt fordi man har flyttet fokus fra oppgave til pris. Da blir avstanden til oppgaven for fjern og utydelig noe som gjør det vanskeligere å gjøre det man gjorde tidligere i sesongen

...og eksamen gikk greit Runar ;) Forøvrig garantert muligens helt enig :)

Runar

Sitter å jobber med den no, men tror jeg med sikkerhet kan si at det ikke blir mitt mest imponerende arbeid. 38 timer til innlevering og er akkurat halveis! Hvis det er noen som er god på teori om makt og ressursavhengighetsteori så er det bare å stå fram

Dennis

Skal ikke utgi meg for å være noen psykolog, men - uten å sammenligne med andre lag eller eldre utgaver av vårt lag - jeg synes kapteinsemner er mangelvare i dagens mannskap og har vært det i lengre tid.

Dette blir synsing og antakelser, ettersom slikt vanskelig kan bevises uten å gjeste klubben på nært hold over en periode, men ta laget rundt juletider 2008: Etter sparkingen av Macca, hentet vi inn Richard Naylor på lån. Nå hadde selvsagt det nye trenerteamet en stor innvirkning på den meget gode formen ut forrige sesong, men Naylor fremstod for meg som den klare kapteinen etter at han kom og plutselig var forsvaret potte tett! Dessverre fremstår han for øyeblikket milevis unna den formen, som Kisnorbo har overtatt. Et annet eksempel er måten Dougie Freedman fremstod da han gjestet klubben sesongen før. At slike typer fremstår så klart som ledere uttad, er bra, men på samme tid er det et dårlig tegn - hvorfor ser de så klare ut i forhold til resten av laget?

Fremover på banen virker det enda tynnere i lederrekken, i mine øyne. Howson har hatt kapteinsbindet, men er han sjefen som går foran i motgang? Ikke slik jeg oppfatter han, selv om jeg tror han vil bli en god spiller. Likevel - hvor er "vår Kavanagh"? Hvor er spilleren man stoler 100% på og som har vært igjennom slikt før? En slags fadderperson for unggutta, om du vil.

Nå er det ikke slik at en leder må være kaptein og det kan heller ikke være kun kapteinen som opptrer som en leder. Poenget er at det er så viktig å ha slike typer i flere ledd av laget, både på trening, "i garderoben" og selvsagt i kamp. Youth and pace er vel og bra, men i motgang antar jeg at det er langt enklere for en ung og uerfaren spiller å miste litt troa på det han driver med.

Derfor var jeg ikke blant de som ropte at lånet av Watt var så forferdelig bra! Hadde mye heller ønsket en mer erfaren person, enten en spiss eller en midtbanespiller - Dickov ikke medregnet.
Marching on together!

Jon R

Quote from: Mr Kaizer on April 19, 2010, 22:37:15
Skal ikke utgi meg for å være noen psykolog, men - uten å sammenligne med andre lag eller eldre utgaver av vårt lag - jeg synes kapteinsemner er mangelvare i dagens mannskap og har vært det i lengre tid.

Dette blir synsing og antakelser, ettersom slikt vanskelig kan bevises uten å gjeste klubben på nært hold over en periode, men ta laget rundt juletider 2008: Etter sparkingen av Macca, hentet vi inn Richard Naylor på lån. Nå hadde selvsagt det nye trenerteamet en stor innvirkning på den meget gode formen ut forrige sesong, men Naylor fremstod for meg som den klare kapteinen etter at han kom og plutselig var forsvaret potte tett! Dessverre fremstår han for øyeblikket milevis unna den formen, som Kisnorbo har overtatt. Et annet eksempel er måten Dougie Freedman fremstod da han gjestet klubben sesongen før. At slike typer fremstår så klart som ledere uttad, er bra, men på samme tid er det et dårlig tegn - hvorfor ser de så klare ut i forhold til resten av laget?

Fremover på banen virker det enda tynnere i lederrekken, i mine øyne. Howson har hatt kapteinsbindet, men er han sjefen som går foran i motgang? Ikke slik jeg oppfatter han, selv om jeg tror han vil bli en god spiller. Likevel - hvor er "vår Kavanagh"? Hvor er spilleren man stoler 100% på og som har vært igjennom slikt før? En slags fadderperson for unggutta, om du vil.

Nå er det ikke slik at en leder må være kaptein og det kan heller ikke være kun kapteinen som opptrer som en leder. Poenget er at det er så viktig å ha slike typer i flere ledd av laget, både på trening, "i garderoben" og selvsagt i kamp. Youth and pace er vel og bra, men i motgang antar jeg at det er langt enklere for en ung og uerfaren spiller å miste litt troa på det han driver med.

Derfor var jeg ikke blant de som ropte at lånet av Watt var så forferdelig bra! Hadde mye heller ønsket en mer erfaren person, enten en spiss eller en midtbanespiller - Dickov ikke medregnet.

Den viktigste lederen står på sidelinjen og heter Simon Grayson. Det er først og fremst han som må vise lederskap og skape den rette Bremnerske ånden og viljen i laget. Laget er godt nok, men bare hvis alle yter opp mot 100 %. Hvis teknikken og ballmottaket ikke sitter på matchdagen, da kompanserer man ved å løpe noen meter ekstra og aldri gi opp en ball. Spillere som tar for mange hvileskjær bør ikke få fullføre 90 minutter. Her virker det (utfra matchrapportene) som om det skortet på et eller annet på lørdag. Noe annet enn max innstas og seier mot MK Dons er derfor ikke akseptabelt, dette selv om de andre lagene rundt oss også skulle snuble. Vi er Leeds United og nok er nok: Opp vil vi og opp skal vi. Hvis ikke skal det dætenbætemeg bli hælvete her.
Jon R.

B_Ød

Ups & Ups!!

Masinga

Quote from: Jon R on April 20, 2010, 00:53:38Vi er Leeds United og nok er nok: Opp vil vi og opp skal vi. Hvis ikke skal det dætenbætemeg bli hælvete her.
Det slipes kniver hjemme hos Jon. Aldri har vi vel følt alvoret så tungt som nå! Den som står fram og drar lasset i innspurten vil bli en legende på Elland Road.

Kort sagt, vi vet hva en leder er. Vi har opplevd Bremner, vi har opplevd Strachan og måtte en ny leder komme oss til unnsetning også nå!
Masinga, medl.nr. 1250

fmtj

"Den viktigste lederen står på sidelinjen og heter Simon Grayson."

Veldig enig med Mr. Kaizer i dette utsagnet. Det er Simon Grayson som skal være i stand til å hente ut det beste av laget, komponere det riktige mannskapet, plukke ut de elleve som "tåler" dette best og vil gi alt!!! Jeg håper inderlig at han er i stand til det. Samtidig må han se når det er rett tid å skifte ut spillere og hvem rette vedkommende er å slenge inn i krigen der og da! Ikke lett selvsagt, men de beste managerne klarer dette stadig vekk! Jeg sender meldinger til alle slags makter om at vi har denne mannen på sidelinja nå i innspurten! Play off klarer ikke nervene mine i år igjen!
Yeboahs vitne

Dennis

Quote from: fmtj on April 20, 2010, 11:05:55

Veldig enig med Mr. Kaizer i dette utsagnet. Det er Simon Grayson som skal være i stand til å hente ut det beste av laget, komponere det riktige mannskapet, plukke ut de elleve som "tåler" dette best og vil gi alt!!! Jeg håper inderlig at han er i stand til det. Samtidig må han se når det er rett tid å skifte ut spillere og hvem rette vedkommende er å slenge inn i krigen der og da! Ikke lett selvsagt, men de beste managerne klarer dette stadig vekk! Jeg sender meldinger til alle slags makter om at vi har denne mannen på sidelinja nå i innspurten! Play off klarer ikke nervene mine i år igjen!

Jon Ragnar kom med dette utsagnet  :)

Jeg er forøvrig enig at manageren blir den viktigste lederen over en sesong, men nå har vi gått på trynet med tre forskjellige managere i play off de siste sesongene. Hvorfor svikter vi "alltid" under press?
Marching on together!

Promotion 2010

Quote from: Mr Kaizer on April 20, 2010, 11:30:13
Quote from: fmtj on April 20, 2010, 11:05:55

Jon Ragnar kom med dette utsagnet  :)

Jeg er forøvrig enig at manageren blir den viktigste lederen over en sesong, men nå har vi gått på trynet med tre forskjellige managere i play off de siste sesongene. Hvorfor svikter vi "alltid" under press?

Kanskje fordi vi har kommet til play-off nettopp med forskjellige managere?  ::)
Min første Leeds-kamp:

Kato

Jermaine Beckfords opptreden i starten av januar tror jeg fikk endel å si for historien denne våren. Noen av oss ville selge han. Ikke fordi vi trodde han skulle inn i en voldsom måltørke utover våren. Men mest fordi vi var bekymret for moralen og garderoben.

Spillere som sitter på oppsigelse, spesielt av den typen jeg føler Beckford er, kan også være en trussel mot en manager. Han er storscorer, klubbens viktigste spiller, han senket United, Han annonserte sin avgang. Mye av dette tror jeg påvirket moralen i klubben, og kanskje spesielt i garderoben (noe som også er sivet ut).

Men elendigheten er ikke Beckfords skyld alene.

Simon Grayson virker å være en "myk/snill" type manager. Stort sett positiv i uttalelser, behersket på benken, og mitt inntrykk er at han er god på man-management (Synsing ja, men det er vel lov).

I januar/februar fikk vi da en kombinasjon av:

* Sesongens første formsvikt (En gang måtte den komme)
* Slitne bein pga kampprogrammet
* Beckford-saken som ble en trussel mot moralen og sannsynligvis mot Grayson

Behovet i Leeds United tror jeg da var en sterk og tydelig ledelse. På meg virker det som spillere som Gradel, Kilkenny og Beckford med flere trenger å holdes i ørene.

Og jeg er litt usikker på om Graysons styrke ligger der.

Etter hvert har vi prøvd og feilet oss tilbake til opprykksplass.

Nå er vi kommet til at alt skal avgjøres. Man kan tenke prestasjoner så mye man vil, men resultatene vil bli nådeløst avgjørende siste 3 rundene. Og da er det vel den psykiske styrken som blir viktigst.

Forrige lørdag viste dessverre hva jeg frykter de neste ukene vil bringe.

"Best når det gjelder" sa Willy Railo. Det var vi ikke mot Gillingham

stian

Quote from: Runar on April 19, 2010, 22:33:48
Sitter å jobber med den no, men tror jeg med sikkerhet kan si at det ikke blir mitt mest imponerende arbeid. 38 timer til innlevering og er akkurat halveis! Hvis det er noen som er god på teori om makt og ressursavhengighetsteori så er det bare å stå fram

Da kan jeg anbefale Salancik og Pfeffers  "The External Control of Organizations" (2003), som du sikkert har vært borti. I tillegg har Pfeffer en glimrende oversikt over ulike ressurser som kan være grunnlag for makt helt i starten på "Power in organizations" (1981). Dessuten er Steven Lukes' "Power - a radical view" et must for alle som vil si noe om makt.

Lykke til med arbeidet  ;)

berlin

Du verden for problemstilling og første innlegg som stilles her?

Med respekt å melde, Promo, her blir det tolkninger i alle mulige leier.

Og Hva sier psykologen?

Hvor mange psykologer er på dette forumet, eller som kjenner en psykolog/idrettspsykolog med fotball som spesialfelt?
Willy Railo er trekt frem, og noen har kanskje noen artikler eller bøker av han, men likevel et for generelt grunnlag til si noe interessant for sluttspurten i L1, om det i det hele tatt er det trådstiller sikter til? Er det Leeds generelt spesifikt, eller er det fotballlag generelt?

stian

Quote from: berlin on April 20, 2010, 16:09:25

Og Hva sier psykologen?

Hvor mange psykologer er på dette forumet, eller som kjenner en psykolog/idrettspsykolog med fotball som spesialfelt?
Willy Railo er trekt frem, og noen har kanskje noen arikler eller bøker av han, men likevel et for generelt grunnlag til si noe interessant for sluttspurten i L1, om det i det hele tatt er det trådstiller sikter til? Er det Leeds generelt, eller er det fotballlag generelt?

For ikke å snakke om - hvor mange sosiologer er det på forumet...

Promotion 2010

Quote from: stian on April 20, 2010, 16:13:59

Og Hva sier psykologen?

Willy Railo er trekt frem, og noen har kanskje noen arikler eller bøker av han, men likevel et for generelt grunnlag til si noe interessant for sluttspurten i L1, om det i det hele tatt er det trådstiller sikter til? Er det Leeds generelt, eller er det fotballlag generelt?

Jeg er særdeles imponert over innleggene hittil selv om sosiologen også har kommet til ordet. Poenget nå er å få frem den virkelige psykologen! Er du der...?  ;)
Min første Leeds-kamp:

berlin

Quote from: Promotion 2010 on April 20, 2010, 17:44:22
Quote from: stian on April 20, 2010, 16:13:59

Og Hva sier psykologen?

Jeg er særdeles imponert over innleggene hittil selv om sosiologen også har kommet til ordet. Poenget nå er å få frem den virkelige psykologen! Er du der...?  ;)

Sosiologer og psykologer passer ikke sammen, det har Harald Eia "sagt".  :D

Utover det har jeg ingen kommentar, annet enn at en spesifikk og/eller akutt idrettsproblemstilling vil være en jobb for en psykolog, mens fenomenet "snubling" nok kan dekkes av både sosiloger og psykologer og............ ;)