Den defensive organiseringen dagen derpå.....

Started by Kato, September 29, 2010, 09:13:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Leedsfan

Jeg er glad i Drillo selv.
Neste kamp dere ser, prøv da å se etter hvor mye vi får ut av de høye dalende utsparkene til Kasper...
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

R - R

Quote from: DenHviteYeboah on February 13, 2011, 22:24:08
Quote from: Leedsfan on February 13, 2011, 13:45:07
Jeg vil komme med en påstand og det er at det er spillertypene som kanskje er "feil" og ikke systemet/organiseringen.

Hadde vi hatt andre spillere med samme type system/organisering så hadde vi kanskje ikke sluppet inn så mange mål?

Husker i "gamle dager" hvor vi var meget statiske, i motsetning til i dag hvor vi er kanskje litt vel dynamisk. I "gamle dager" kunne vi ligge under 1-0 og sjansen for å score var liten, i dag kan vi ligge under 2-0, men jeg har fortsatt trua.

Poenget er at jeg tror at vi har et luksusproblem, dvs at får vi inne 3-4 spillertyper som passer oss og forsterker laget så kan det bli meget bra...

Nei, organisering er sikkert overdrevet.Da Graham tok over etter Wilko stengte vi igjen butikken og slapp omtrent ikke mål resten av sesongen med de samme spillerne....QPR har sluppet inn 19 mål til nå, vi har sluppet inn 47... >:(

Samstundes har vi berre sluppet inn 12 mål på dei siste ti seriekampane, og det kan ein leve med. Då kom også fem av desse måla i uavgjortkampane mot Leicester og Portsmouth.

I same periode har vi altså berre tapt ein kamp, så potensialet er der absolutt.

Quote from: Runar on February 13, 2011, 22:58:45
Et godt eksempel på en situasjon der vi er svak defensivt er med McCartney som skal presse en City spiller helt nede ved engen dødlinje. City spilleren er helt uten fart og egentlig skal det være lett for McCartney å presse fram en corner eller en støttepasning. Istedet så leder han Cityspilleren til å legge inn med beste foten sin. Han bevisst åpner opp koridoren foran mål, detter er skremmende svakt taktisk av en profesjonell spiller.

Heilt einig med deg i dette. Satt og reiv meg i håret over McCartney sitt 'forsvarsarbeid'. Han fekk ikkje mykje støtte, men det går likevel an å ha basicen i orden i form av å ikkje la kantspelaren få legge inn upressa med beste fot.
- Rune

Promotion 2010

Quote from: Leedsfan on February 14, 2011, 21:32:48
Neste kamp dere ser, prøv da å se etter hvor mye vi får ut av de høye dalende utsparkene til Kasper...

Kunststykket for vårt kjære lag er at alle må gå for å vinne føste- og andreballene! KAMP VUNNET!  :)
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Leedsfan

Quote from: Promotion 2010 on February 16, 2011, 15:47:25
Quote from: Leedsfan on February 14, 2011, 21:32:48

Kunststykket for vårt kjære lag er at alle må gå for å vinne føste- og andreballene! KAMP VUNNET!  :)

Men har vi "spilletyper" til det eller er det organisering det står på?
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

Sleivind

Dårlig organisering, mangel på midtbaneanker og for dårlige(?) forsvarsspillere er noe.

Men vi slipper inn altfor mange mål på rusk. Jeg nevnte det også i kamptråden. Klarere ballen når en har mulighet, dekke folk på dødball i mot, stå i ro i muren på frispark, bestemme seg for hvem som skal støte på spiller i forsvar og konsentrasjon gjennom samtlige 90 minutter. Dette er barnelærdom som absolutt alle fotballspillere får gjennom morsmelken. Likevel slipper vi inn slike mål gang på gang.

Burde ikke noen små beskjeder fra trenerteamet være nok til å luke vekk slike feil?  ???

Presset situasjon i forsvar: Få ballen så langt og så fort som mulig vekk fra egen 16-meter.

Dødball i mot: Der setter vi linja, du tar han, du tar han, du tar han, du tar stolpen og du tar stolpen, osv osv. Stå i ro i muren slik at den ikke sprekker opp.

Støting: O'Brien du skal ikke være oppe på midtbanestreken for å støte, det skal midtbanen ta seg av. McCartney, aldri la vingen slå inn med godfoten.

Hvorfor skal det være så vanskelig?  ???

Jon R

Tror at de fleste managere i Championship ville klart å skape en solid backfirer med de spillerne vi har tilgjengelig. Forøvrig er jeg helt enig med deg, Sleivind.  :-\

Dårlig sammenheng og avstand mellom lagdelene i kombinasjon med uklar rollefordeling, gjør at i utgangspunktet solide fotballspillere begår elementære feil i kamp etter kamp. Det åpenbare er fraværet av en spiller på midten som virkelig KAN den defensive rollen, men det er også et stort forbedringspotensiale når det gjelder disiplin og konsentrasjon i den bakre fireren. Siden alt henger sammen med alt tror jeg mye vil falle på plass med en bedre balansert midtbane. Så gjenstår det å se om denne spiller X er tilgjengelig for oss i sesongavslutningen...
Jon R.

lojosang

Rollen med å snu ræva til firsparktager kan Glynn Snodin ta på sidelinja i hvert fall.
Du trenger ikke være spesielt god for å stå stille.
- Leif Olav

Leedsfan

Etter å ha sett 2 kamper live hvor vi totalt putter 5 og slipper inn 5 så har vi definitivt problemer med defensiv organisering. Vi har alt for lite press på ballfører, nesten bare Howson som tar den jobben. Kilkenny er en god mann å ha for å distribuere ballen, men noe særlig mer enn det er han ikke. Bradley gjør meget slett jobb fremover og bakover.

Forsvaret er i feil posisjon nesten hele tiden, backene trekker altfor mye inn mot midten slik at vingene til mostanderlaget for alt for mye plass. Når våre vinger får ballen så har de en i kroppen med en gang.

Hvorfor skjer dette? Fordi vi spiller med en forholdsvis treg spiss som gjør at vi ikke er farlig i midten. Vi må begynne å spille med 2 spisser asap zulu.

Forsvaret vårt gjorde tellefeil hele tiden, på cornere så visste man ikke hvem man skulle ta osv. Vi slipper inn mange lette mål og det har vi gjort lenge dessverre.

Spillertyper eller organisering??

jarle

Ta en titt på andre målet til Barnsley igår...

Det er et lag helt uten mål og mening defensivt... DET ER SKREMMENDE at det kan foregå på dette nivået...

Hvis backen har gått seg bort kan ikke midtstopperne sideforskyve over midtlinja i tillegg (mot venstre i tillegg, hale le le le luja!)  det er jo et hav av rom der, det motsatte må jo skje at en av stopperne tar noe av rommet for backen
S
pørsmålet er hvor i helvete er backen eller kantspilleren som skal hjelpe eller en av de sentrale som bør dekke opp i siste innstans... det virker som det er ball watching og ingen som bruker hue i det hele tatt...

Kasper... skulle ihvertfall vært den som står og ser på bakfra og kan gi beskjeder... for å hjelpe huggerne forsvarere

auren

En på Waccoe kommer med en skremmende statistikk:

"This season, we have conceded 2 or more goals on 17 occassions! 17!

That is absolutely farcical.

That's over half of our games this season. Surely we can't expect to go up with a defensive record like that?!"

GRØSS!

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

jarle

Quote from: auren on February 23, 2011, 09:08:50

That's over half of our games this season. Surely we can't expect to go up with a defensive record like that?!"

GRØSS!

auren

28 mål i reva på 8 midtuke kamper... 3,5 i snitt...

play off finale på mandag... da må vi score 4 da he he...

p0ndus

Quote from: jarle on February 23, 2011, 09:11:34
Quote from: auren on February 23, 2011, 09:08:50

GRØSS!

auren

28 mål i reva på 8 midtuke kamper... 3,5 i snitt...

play off finale på mandag... da må vi score 4 da he he...

Skremmende statistikk(bra med fakta på bordet) fint om noen videresender dette til SG og GS for dette kan de umulig ha fått med seg. :-\ :-\

Sydhagen

"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

HåvardK

Litt av en oppgave han får, den spilleren som EVENTUELT kommer inn som midtbaneanker:

- klarere riktig i pressede situasjoner
- sørge for at ingen er passive på defensiv dødball
- tette muren på frispark i mot
- balansere markering og støting i forsvar

For alt løses vel med en ny spiller, gjør det ikke?

auren

Quote from: HåvardK on February 23, 2011, 11:04:38
Litt av en oppgave han får, den spilleren som EVENTUELT kommer inn som midtbaneanker:

Godt innspill Håvard. Jeg tror heller ikke at mye løses med dette ankeret som ALLE ønsker, hvis det ikke gjøres noe med hele forsvarsorgansiseringen. Fortsetter vi i samme tralt, uten å gjøre noe drastisk på treningsfeltet (helst får inn en egen forsvarstrener), så tror jeg dessverre vi fortsatt kommer til å slippe inn mål i søppelbøtter og melkespann selv med en drivende god defansiv midtbanespiller.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

B_Ød

Quote from: auren on February 23, 2011, 11:24:39

Godt innspill Håvard. Jeg tror heller ikke at mye løses med dette ankeret som ALLE ønsker, hvis det ikke gjøres noe med hele forsvarsorgansiseringen. Fortsetter vi i samme tralt, uten å gjøre noe drastisk på treningsfeltet (helst får inn en egen forsvarstrener), så tror jeg dessverre vi fortsatt kommer til å slippe inn mål i søppelbøtter og melkespann selv med en drivende god defansiv midtbanespiller.

auren
Gode poenger dette her...som Eddie sa igår..vi må begynne å forsvare oss som en enhet, og uten at det blir fokuset, tror jeg vi kan få inn så mye spillere vi bare vil, uten at det vil løse noe som helst..

Bjørn...uten A-kurs
Ups & Ups!!

HåvardK

Jeg har etter hvert blitt temmelig resignert til akkurat dette. Ikke ser det ut til at det kommer inn noen ny spiller; og det er i hvert fall ingen tegn til at en forsøker å endre på det strukturelle; hverken når det gjelder formasjons- eller spillervalg i det bakre leddet. Når (merk at jeg ikke bruker "hvis")det da ikke skjer endringer her, vil vi rett og slett ikke ha godt av å rykke opp.

Heldigvis gir de offensive kreftene som bor i laget oss mange fantastiske stunder. Vi får fortsette å glede oss over det.

Svend Anders

Mitt første bloginlegg for Leeds Uniteds beste fanzine - nå også på nett. Passer vel best å poste det under tråden om defensiv organisering:

http://www.thesquareball.net/leeds-united/2011/02/22/scared-of-the-dark/

Leeds med ti kveldskamper i serien i år. Ingen av de vunnet. Hadde de tatt like mange poeng i snitt på kveldskampene som de vanlige kampene hadde vi ledet serien med 7 (!) poengs margin. Men hovedproblemet ligger i den defensive biten.

Klarer man ikke restituere seg fra helgen? Burde Grayson vekslet litt mer, særlig på sentral midtbane, kontra å la de gå kamp ut og kamp inn?

SA
Følges på:
www.twitter.com/svendleeds
www.twitter.com/svendanders

Masinga

Interessante tanker, Svend Anders! Det er en skremmende statistikk på disse midtukekampene. Bare trenerne kan finne ut av dette. Det skyldes neppe at troppen er mørkredde...

På meg virker Grayson veldig ambisiøs og sikter høyt. Jeg vet ikke om han har uttalt det, men er Barcelona det store forbildet? Jeg tror Grayson prøver å hente spillere med ferdigheter. Jeg tror han ønsker mest mulig ballbesittelse. Mot Barnsley hadde Leeds 61% ballinnehav. I de foregående 10 kampene ligger ballbesittelsen et sted mellom 52% og 62%, uten av man får de store resultatene. Jeg er ganske sikker på at Grayson terper og terper overtall vs. undertall, pasninger, posisjonsforflytning etc. uke etter uke. Men i denne divisjonen kan man fort fortape seg i finspill. Det jeg ikke skjønner er mangelen på dette defensive ankeret. Med tanke på Barcelona er jeg i farten usikker på hvem som besitter rollen der. Det vi vet er at Barcelona har en firer bak med solide kvaliteter! Her kan ikke Leeds leke som de vil. Når man gang på gang slipper inn 2-3-4 mål må noe gjøres. Vanligvis skulle 3 mål være nok til å vinne hjemmekamper.
Masinga, medl.nr. 1250

Bites Yer Legs

Quote from: Masinga on February 23, 2011, 14:18:39
Interessante tanker, Svend Anders! Det er en skremmende statistikk på disse midtukekampene. Bare trenerne kan finne ut av dette. Det skyldes neppe at troppen er mørkredde...

På meg virker Grayson veldig ambisiøs og sikter høyt. Jeg vet ikke om han har uttalt det, men er Barcelona det store forbildet? Jeg tror Grayson prøver å hente spillere med ferdigheter. Jeg tror han ønsker mest mulig ballbesittelse. Mot Barnsley hadde Leeds 61% ballinnehav. I de foregående 10 kampene ligger ballbesittelsen et sted mellom 52% og 62%, uten av man får de store resultatene. Jeg er ganske sikker på at Grayson terper og terper overtall vs. undertall, pasninger, posisjonsforflytning etc. uke etter uke. Men i denne divisjonen kan man fort fortape seg i finspill. Det jeg ikke skjønner er mangelen på dette defensive ankeret. Med tanke på Barcelona er jeg i farten usikker på hvem som besitter rollen der. Det vi vet er at Barcelona har en firer bak med solide kvaliteter! Her kan ikke Leeds leke som de vil. Når man gang på gang slipper inn 2-3-4 mål må noe gjøres. Vanligvis skulle 3 mål være nok til å vinne hjemmekamper.

Sergio Busquets?
KEEP FIGHTING!!

Sleivind

Quote from: Svend Anders on February 23, 2011, 13:42:55

Klarer man ikke restituere seg fra helgen? Burde Grayson vekslet litt mer, særlig på sentral midtbane, kontra å la de gå kamp ut og kamp inn?

SA

Veksle litt? Vi har jo ingen å veksle med på sentral midtbane! Clayton og Nunez skal visstnok være i klubben, men helt sikker er jeg ikke. Grayson anser disse for å være så dårlige(?) at han velger å ha fire angrepsspillere på benken. I tillegg til to forsvarsspillere og en keeper.

J.N

Quote from: CardiganArms on February 23, 2011, 11:35:25
Quote from: auren on February 23, 2011, 11:24:39

auren
Gode poenger dette her...som Eddie sa igår..vi må begynne å forsvare oss som en enhet, og uten at det blir fokuset, tror jeg vi kan få inn så mye spillere vi bare vil, uten at det vil løse noe som helst..

Bjørn...uten A-kurs

Det er et godt poeng. EN spiller kan ikke løse alle våre defensive problemer, men det vil nok hjelpe på en del. En defensiv midtbanespiller vil oftere klare å stoppe motstandernes angrep, samt han bør ha gode lederegenskaper, og dermed hjelpe resten av laget til å forsvare seg riktig. Når det er sagt må jeg igjen få nevne at jeg tror ikke denne ene spilleren vil tette igjen alle hull bak, men at han vil hjelpe er jeg ganske overbevist om..

p0ndus

Mye bra skrevet her, absolutt enig i at det må mer til enn en midtbanemirakelmann. Virker som det offensive fungerer veldig bra, men at disse spillerne ikke klarer og bidra defensivt. Etter mitt syn bør det være vanskeligere og spille god angrepsfotball enn kynisk forsvarsfotball. Derfor dette sitter mellom øra på spillerne og da må det rett og slett inn nytt blod på trenerbenken. (og mener da IKKE at det er Grayson som må gå).

Sleivind

Noen andre enn meg som ser likheten mellom mål nummer to til Norwich og Barnsley?

Back forsvinner i løse lufta, med andre ord er ute og støter med en spiller utvendig (for det ser vitterlig ut som om det er Lechaj som er fremme og støter på nummer to til Barnsley).

Er dette en bevisst taktikk? Eller er det tilfeldigheter at vi får to helt like mål i mot oss på to kamper?

DenHviteYeboah

Hvor lenge har diverse forum skreket etter et defensivt midtbaneanker..?Grayson må jo ha sett dette for lengst?Og hva skjer?Ingenting...jo en ny 3. keeper...kommer vel noe rask etterhvert..?Hva med å investere en kvalitetsspiller?Vi kommer jo til å trenge dette neste sesong også?eller?Midlene finnes jo ifølge SA(noe jeg forøvrig ikke trur en dritt på)

Jon R

Gode poenger Håvard, men for å gjenta meg selv: Alt henger sammen med alt. Med den rette spilleren sentralt tror jeg mye annet vil falle på plass. Det synes allikevel åpenbart at MYE må rettes opp på tegnebordet og treningsfeltet. Hvis ikke trenerteamet innehar den tilstrekkelig mixen av kompetanse og pedagogiske evner, må dette innhentes utenfra ASAP!  :o
Jon R.

Jon R

Quote from: HåvardK on February 23, 2011, 11:53:58
Jeg har etter hvert blitt temmelig resignert til akkurat dette. Ikke ser det ut til at det kommer inn noen ny spiller; og det er i hvert fall ingen tegn til at en forsøker å endre på det strukturelle; hverken når det gjelder formasjons- eller spillervalg i det bakre leddet. Når (merk at jeg ikke bruker "hvis")det da ikke skjer endringer her, vil vi rett og slett ikke ha godt av å rykke opp.

Heldigvis gir de offensive kreftene som bor i laget oss mange fantastiske stunder. Vi får fortsette å glede oss over det.

Spillerendringer i det bakre leddet har vel ikke vært mangelvare denne sesongen, Håvard? Vi slipper jo inn bøtter av mål uansett hvem som spiller!   :o

Dette skulle jo ordne seg med introduksjonen av den nye "forsvarssjefen" AOB men han synes visst å bll rammet av de samme barnesykdommene som alle andre i det bakre bakre leddet. Typisk symptom på systemsvikt og atter systemsvikt spør du meg. En "sjef" i det defensive midtbaneleddet er utvilsomt en mangelvare, men ingen garantist for at vi vil holde nullen uke ut og uke inn dersom vi spiller et system som spillerne ikke mestrer.

Spiller vi sone eller markeringsforsvar forresten?  ??? ??? Jeg finner fortsatt ikke helt ut av det...
Jon R.

Dennis

Quote from: DenHviteYeboah on February 23, 2011, 15:20:32
Hvor lenge har diverse forum skreket etter et defensivt midtbaneanker..?Grayson må jo ha sett dette for lengst?Og hva skjer?Ingenting...jo en ny 3. keeper...kommer vel noe rask etterhvert..?Hva med å investere en kvalitetsspiller?Vi kommer jo til å trenge dette neste sesong også?eller?Midlene finnes jo ifølge SA(noe jeg forøvrig ikke trur en dritt på)

Du svarer jo på ditt eget spørsmål...  ;)

Sant å si har Grayson lett etter et defensivt anker hele sesongen. Før sesongen var det Nick Montgomery og John Eustace, som begge ble på sin post. Michael Doyle ønsket vel å bli (så vidt jeg kan huske) men ble ikke satset på videre. Jeg kan ikke på tørre f' tro at noen - meg inkludert - hadde jublet om Doyle ble signet permanent som The ankermann.

Så kom Amdy Faye på en korttidskontrakt...

Spørsmålet er: Ønsker vi en ny Faye (evt betale penger for en ny Kevin Nicholls) eller bør Simon Grayson hente kartlagte spillere som han vet kan gjøre jobben?

Jeg er fullstendig enig i at spillertypen mangler - det gjør vi absolutt alle - men spilleren må først og fremst være tilgjengelig og dersom du ikke tror en dritt på at det finnes noen pund som helst til spillerkjøp, bør det ikke være så utrolig vanskelig å forklare hvorfor ikke spilleren har kommet.

Selv tror jeg det kommer minst en spiller på lån (sikkert en type lån som kan bli permanent til sommeren om ønsket) i slutten av februar, slik at han/de eventuelt kan spille play off.

Utrolig nok tror jeg mange som hadde mast om en spiller NÃ..., hadde klaget over den utrolige inkompetansen på overgangsvinduet, dersom spilleren viste seg som en stor suksess, men ikke var tilgjengelig for play off-finale...  ::) ;)
Marching on together!

Kato

Hvis ikke en manager på dette nivået på nesten en hel sesong klarer å skaffe en murbrekker på midten,  så er det ikke markedet det er noe galt med.

Det er manageren.

Er det noe balløya er full av, så er det murbrekkere.

jaho

Quote from: DenHviteYeboah on February 23, 2011, 15:20:32

Ja...vi HAR skreket lenge, og jeg tror faktisk vi også lenge har prøvd å få den rette spilleren.. Men markedet er usedvanlig vanskelig nå..(tror jeg..) T.o.m. i PL sliter de med å få de nødvendige forsterkninger. Leste at W.B.A. hadde forhørt seg om 27!!! spisser, Newcastle hentet inn Shefki Kuqi !!! da Carroll forsvant. Tror som sagt at markedet er vanskelig, selv for de som har "litt" penger..