Main Menu

Ny bærbar PC

Started by Jon R, March 07, 2011, 13:12:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jon R

Hei godtfolk! Jeg vurderer å gå til innkjøp av en ny bærbar laptop og har fått et tilbud på denne maskinen som jeg skal få til 5990:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=620230.

Skal vistnok være en god maskin men lurer på hvordan den er sammenlignet med feks denne til samme pris:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610589

Skal bruke den som "hverdagsPC" men trenger av og til ekstra ressurser når jeg redigerer video eller når gutta skal spille på den.

Noen eksperter med tips/råd, evnt andre maskiner/produsenter i samme prissegmentet? Toshiba har jo feks gode maskiner vet jeg. Kjøper gjerne på Komplett fordi jeg er veldig fornøyd med den utrolig rask leveringstiden, lav porto (pick-up point rett ved der jeg jobber) og generelt glimrende kundservice. 
Jon R.

bwirum

Basert på specs hadde jeg kjøpt Asus'en, men jeg har ikke noe særlig erfaring med Asus, så jeg kan ikke si om det er noe spes. negativt med de.

Jeg har derimot veldig god erfaring med Toshiba-PCer. Og så vet jeg en ting - hold deg unna HP. Har hatt 3 HP-maskiner i huset de siste åra, og har lite godt å si om de nyere modellene. Litt rart og, for de gamle var fantastiske, så jeg vet ikke hva de har gjort. Sparka produktutviklingsavdelingen og outsourca til India kanskje...
Best post ever:
Quote from: DenHviteYeboah on August 18, 2009, 23:07:40
min attr søt kaff på min atamaskin- virkr ikk bra- rfr han jg ikk skrvt så my i t sist

Grattis m  1-2 ikv
MT :) :) :)

Jon R

Takk wirum. Har selv god erfaring med Asus men det har jeg med Acer også.

Leste forøvrig en test mellom Acer og Asus i et annet PC sjikt. Asus hadde minst like gode spesifikasjoner på papiret, men Acer maskinen hadde allikevel langt bedre ytelse og kraft totalt sett. Det er vel noe med x-factor og hvordan komponentene fungerer sammen, men dette har jeg ikke særlig greie på. Derfor denne tråden.  :)
Jon R.

auren

Jeg har selv en Asus-maskin som ble kjøpt for vel ett år siden. Ikke så veldig fornøyd. Den klikker alt for ofte (skjermen fryser og jeg må starte på nytt), PowerPoint klikker OFTE. Maskinen har også blitt vesentlig tregere. Sistnevnte skjer jo med "alle" maskiner da. Nå skal det også nevnes at maskinen ca. har blitt brukt 16 timer i døgnet i over ett år pga det er min arbeids-pc og privat-pc.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Blank_File

Asus. Uten tvil.
Bare en liten filleting som at ikke Acer har mer enn 12 måneders garanti betyr litt.

Når du kjøper en maskin med en i5 fra Intel så vil du ha antageligvis ha en maskin som er mer enn det du egentlig har behov for (med mindre du spiller mye spill). Tregheten som Auren snakker om oppstår ved varme over tid fordi transistorene blir slitt etterhvert, i tillegg kan det være lurt å kjøre en recovery en gang i året. Kjøper du noe som er litt mer enn du trenger vil du sjeldent ende opp med å tyne maskinvaren og maskinen vil vare lenger.

Det er ikke et merke som er bedre enn alle de andre. Det er samme komponenter i nesten alle, så om en maskin har feil skyldes det nesten alltid stor varmeutvikling. Forskjellen på merkene er byggekvalitet og support. Om noen vil krangle på dette er det bare å fyre løs.

testo

Quote from: Blank_File on March 09, 2011, 21:51:10
Asus. Uten tvil.
Bare en liten filleting som at ikke Acer har mer enn 12 måneders garanti betyr litt.

Når du kjøper en maskin med en i5 fra Intel så vil du ha antageligvis ha en maskin som er mer enn det du egentlig har behov for (med mindre du spiller mye spill). Tregheten som Auren snakker om oppstår ved varme over tid fordi transistorene blir slitt etterhvert, i tillegg kan det være lurt å kjøre en recovery en gang i året. Kjøper du noe som er litt mer enn du trenger vil du sjeldent ende opp med å tyne maskinvaren og maskinen vil vare lenger.

Det er ikke et merke som er bedre enn alle de andre. Det er samme komponenter i nesten alle, så om en maskin har feil skyldes det nesten alltid stor varmeutvikling. Forskjellen på merkene er byggekvalitet og support. Om noen vil krangle på dette er det bare å fyre løs.

Om noen vil krangle på dette er det bare å fyre løs. :D

make sense det du sier her Blank_File.
Kjøper du noe som er litt mer enn du trenger vil du sjeldent ende opp med å tyne maskinvaren og maskinen vil vare lenger.
Kan vel egentlig sammenlignes med denne turisten her som kjøpte katta i sekken.
http://www.youtube.com/watch?v=HD3ssKWOfP8&feature=related
Leeds United will always have a special place in my heart....and a bunch of men and women who enjoy speed and excitement.
Terje

Bites Yer Legs

Har hatt den Asus-modellen til 5990 (jeg måtte ut med 6490) i snart to uker, godt fornøyd hittil, men det skulle da bare mangle. Expert-selgeren sa at de hadde sluttet helt med å ta inn Acer for det var så ubrukelig, noe som er min erfaring med det merket også. Han fortalte også at denne Asusen har samme styrke på prossesoren som en Mac til 2500-3000 kr mer..

Jeg har lite peiling, så her bare referer jeg til hva jeg "falt" for  ;)
KEEP FIGHTING!!

lojosang

Expertselgere er gjerne pålagt fra kjeden sin på si at det produktet de har høyest avanse på er det beste. Jukse med innstillingene på TVer er visst nok hverdagskost for at bildet skal se best ut på apparatene man tjener best på.

Når det er sagt er jo ASUS merket som kom best ut at denne testen
http://www.electronista.com/articles/09/11/17/reliability.study.has.apple.4th.place/
- Leif Olav

Bites Yer Legs

Quote from: lojosang on March 10, 2011, 15:03:59
Expertselgere er gjerne pålagt fra kjeden sin på si at det produktet de har høyest avanse på er det beste. Jukse med innstillingene på TVer er visst nok hverdagskost for at bildet skal se best ut på apparatene man tjener best på.

http://www.electronista.com/articles/09/11/17/reliability.study.has.apple.4th.place/

Ja, selvsagt. Men tenker at det er flere grunner til at denne Expert-butikken velger bort Acer for å føre Asus feks
KEEP FIGHTING!!

Blank_File

Quote from: Bites Yer Legs on March 10, 2011, 15:57:32

Ja, selvsagt. Men tenker at det er flere grunner til at Expert velger bort Acer for å føre Asus feks

Av akkurat samme grunn som mange andre. Acer har fått en posisjon i dette landet og valgte med det å kutte samarbeidet med alle mindre kjeder. Jeg jobber for MobilData og vi får ikke fatt på Acer lenger. Jeg er like glad for min egen del, da Acers kundesupport er dårlig (om enn bedre enn den var for to år siden). I tillegg holder de altså ikke norsk lov om to års garanti.

Jeg er dog litt overasket over at en kjede som Expert har kuttet de. Kanskje det bare er denne ene butikken som har tatt beslutningen. Tror uansett det er mye i det lojosang sier om hva de er pålagt.

Når det gjelder spesifikasjoner opp mot Mac så er Eplet alltid dyrere. De som kjøper Eple produkter er derimot ikke opptatt av spesifikasjoner med mindre de vet hva de skal bruke maskinen til (les videoredigerere, musikk etc).

Blank_File

Quote from: testo on March 10, 2011, 00:01:18
Kjøper du noe som er litt mer enn du trenger vil du sjeldent ende opp med å tyne maskinvaren og maskinen vil vare lenger.
Kan vel egentlig sammenlignes med denne turisten her som kjøpte katta i sekken.
http://www.youtube.com/watch?v=HD3ssKWOfP8&feature=related

Fantastisk video! :) Vi bruker ofte bilsammenligningen på jobb, da dette er noe de fleste forstår. Den der bare satte prikken over i'en! :D

Bites Yer Legs

Quote from: Blank_File on March 10, 2011, 16:05:19
Quote from: Bites Yer Legs on March 10, 2011, 15:57:32

Ja, selvsagt. Men tenker at det er flere grunner til at Expert velger bort Acer for å føre Asus feks

Av akkurat samme grunn som mange andre. Acer har fått en posisjon i dette landet og valgte med det å kutte samarbeidet med alle mindre kjeder. Jeg jobber for MobilData og vi får ikke fatt på Acer lenger. Jeg er like glad for min egen del, da Acers kundesupport er dårlig (om enn bedre enn den var for to år siden). I tillegg holder de altså ikke norsk lov om to års garanti.

Jeg er dog litt overasket over at en kjede som Expert har kuttet de. Kanskje det bare er denne ene butikken som har tatt beslutningen. Tror uansett det er mye i det lojosang sier om hva de er pålagt.

Når det gjelder spesifikasjoner opp mot Mac så er Eplet alltid dyrere. De som kjøper Eple produkter er derimot ikke opptatt av spesifikasjoner med mindre de vet hva de skal bruke maskinen til (les videoredigerere, musikk etc).

Expert har ikke kuttet de, slik jeg skjønte det var det denne butikkens egen beslutning. Burde ha understreket det.
KEEP FIGHTING!!

Jon R

Takker for alle innspill!  Asus maskinen er nå bestilt.  8)
Jon R.

Robert

Tregheten som Auren snakker om oppstår ved varme over tid fordi transistorene blir slitt etterhvert, i tillegg kan det være lurt å kjøre en recovery en gang i året. Kjøper du noe som er litt mer enn du trenger vil du sjeldent ende opp med å tyne maskinvaren og maskinen vil vare lenger.

Altså, transistorne blir slitt? Du mener altså at en prosessor blir tregere med tiden? Det er ihvertfall feil. Man kjøper jo ikke mer enn det man trenger, for å få den til å vare lenger. Det er ikke sånn at man stiller inn PCen på å kjøre 80%, og tror at den skal vare lenger.

Over tid vil PCen bli tregere, pga Windows. Kjører du en recovery som du sier, så vil PCen bli akkurat like kjapp som den var da den var ny - uansett om du har brukt den i 5 år før det. (At du derimot legger inn software som krever mer av PCen etter at du har lagt inn recoveryn er noe annet). Ã... tyne maskinvaren gjør egentlig ikke noen forskjell, det holder ikke spesielt mye lenger av den grunn. Det er klart, om viften går dobbelt så mye, fordi du bruker 100% cpu hele tiden, gjør jo at viften blir slitt, og at disken f.eks kan bli varmere (noe som forkortere levetiden på den). Men i disse prisklassene her er det ikke noe man trenger å ta hensyn til, for du stiller jo ikke inn at PCen kun skal kjøre på 80% hastighet.

Derimot er mye av kompontene like, men blant annet Asus er jo en veldig stor OEM leverandør, som leverer til mange andre, så de designer jo sine egne ting. Men, i stort sett er det omtrent de samme tingene som sitter i av komponenter, enda det kan være noen tekniske løsninger som skiller. Men som du sier, det er stort sett byggekvaliteten og supporten som skiller. (Og akkurat det er grunnen for at jeg velger Dell til mine laptops, men det er en annen diskusjon ;)).
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

Blank_File

Quote from: ->Robert on March 10, 2011, 20:11:12
Tregheten som Auren snakker om oppstår ved varme over tid fordi transistorene blir slitt etterhvert, i tillegg kan det være lurt å kjøre en recovery en gang i året. Kjøper du noe som er litt mer enn du trenger vil du sjeldent ende opp med å tyne maskinvaren og maskinen vil vare lenger.

Altså, transistorne blir slitt? Du mener altså at en prosessor blir tregere med tiden? Det er ihvertfall feil. Man kjøper jo ikke mer enn det man trenger, for å få den til å vare lenger. Det er ikke sånn at man stiller inn PCen på å kjøre 80%, og tror at den skal vare lenger.

Over tid vil PCen bli tregere, pga Windows. Kjører du en recovery som du sier, så vil PCen bli akkurat like kjapp som den var da den var ny - uansett om du har brukt den i 5 år før det. (At du derimot legger inn software som krever mer av PCen etter at du har lagt inn recoveryn er noe annet). Ã... tyne maskinvaren gjør egentlig ikke noen forskjell, det holder ikke spesielt mye lenger av den grunn. Det er klart, om viften går dobbelt så mye, fordi du bruker 100% cpu hele tiden, gjør jo at viften blir slitt, og at disken f.eks kan bli varmere (noe som forkortere levetiden på den). Men i disse prisklassene her er det ikke noe man trenger å ta hensyn til, for du stiller jo ikke inn at PCen kun skal kjøre på 80% hastighet.

Mulig at det ikke er selve transistorene (du er helt sikkert sterkere teknisk enn meg) som blir slitt av varmen, det kan godt hende at selve CPUen fremdeles holder de samme målene som da den var ny. Men du kan da umulig benekte at varme over tid dreper elektroniske komponenter?

Jeg forstår selvsagt at programvare blir tyngre med årene, men om man gjør benchmarks på en godt brukt maskin vil den jo aldri nå høydene den hadde når den var ny. Selv rett etter en recovery. I hvertfall har samtlige bærbare maskiner jeg har hatt i mitt liv tapt ytelse i løpet av livet sitt. Stasjonære maskiner er en annen sak.

Når vi snakker om å gå på full speed er jeg selvsagt enig med deg, men du har ikke missforstått meg rett i denne sammenheng. Det jeg mener er at en i5 560M går sjeldnere på 100% enn en AMD V140. Dermed blir varmeutviklingen lavere, med mindre det er en CPU som er spesielt designet for å utvikle lite varme. Derfor blir levetiden kortere for en AMD V140 en enn i5 560M.

Jeg vet ikke om du er kjent med RRoD fenomenet på XBOX 360, men det underbygger jo det jeg sier om varmeutvikling.

auren

Noen som har noen gode tips til kjøp av mini-pc? Budsjett: 2000-2500 begin_of_the_skype_highlighting              2000-2500      end_of_the_skype_highlighting. F.eks:

http://cdon.no/elektronikk/netbook_lenovo_ideapad_s10_n455_1gb_250gb_10.1_w7s-13968354

http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=154119

Lenovo er jo gode pc-er. Mer skeptisk til Acer.

Tilbakemeldinger mottas med takk!

Pc-en blir som en pc2 i hjemmet. Presang til konemor. Surfing og bilder er vel det den stort sett kommer til å brukes til.

Blank_File? Hjelper du meg igjen?  ;)

auren

auren

fjellhaugen

januar 3. remember the date. we beat the team that we f@*kin hate. we knocked the scum out the FA cup. we`re super leeds and we`re goin up!!!!!

auren

Smått med tips gitt. Ipad er ikke aktuelt.

auren

fjellhaugen

Quote from: auren on March 27, 2011, 13:52:32

auren

why?
januar 3. remember the date. we beat the team that we f@*kin hate. we knocked the scum out the FA cup. we`re super leeds and we`re goin up!!!!!

auren

Quote from: fjellhaugen on March 27, 2011, 14:07:41
Quote from: auren on March 27, 2011, 13:52:32

auren

why?

Fordi konemor ikke ønsker seg Ipad  ;)

auren

Jon R

Såvidt over budsjett og ikke "mini", men kanskje noe for kona di allikevel?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=617408#reviews

Ellers har jo Asus gode maskiner:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=617823#extra
Jon R.

bwirum

Quote from: auren on March 24, 2011, 19:19:16
Noen som har noen gode tips til kjøp av mini-pc? Budsjett: 2000-2500 begin_of_the_skype_highlighting              2000-2500      end_of_the_skype_highlighting. F.eks:

http://cdon.no/elektronikk/netbook_lenovo_ideapad_s10_n455_1gb_250gb_10.1_w7s-13968354

http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=154119

Lenovo er jo gode pc-er. Mer skeptisk til Acer.

Tilbakemeldinger mottas med takk!

Pc-en blir som en pc2 i hjemmet. Presang til konemor. Surfing og bilder er vel det den stort sett kommer til å brukes til.

Blank_File? Hjelper du meg igjen?  ;)

auren

Acer og Asus har begge gode og rimelige netbooks. Relativt lav feilrate på de og, om jeg husker riktig fra hva en kompis av meg som driver og selger sånt (key accounts på norek (kompletts distributørdel) sa når jeg lurte på det samme her tidligere.

En må huske at både Acer og Asus startet som store OEM-leverandører før de begynte å fronte egne merker, så komponenter er det ikke noe i veien med, og byggekvalitet er stort sett bra hos begge.

Som jeg har sagt tidligere, det er stort sett bare ett merke jeg vil anbefale folk å holde seg unna, og det er HP. De var knallbra tidligere, men de siste årene synes jeg kvaliteten har gått stort på bekostning av design hos de. Det gjelder da spesielt typiske forbrukermodeller som eks. Pavilion og slikt. EliteBook-modellene har jeg fremdeles relativt gode erfaringer med på jobben.
Best post ever:
Quote from: DenHviteYeboah on August 18, 2009, 23:07:40
min attr søt kaff på min atamaskin- virkr ikk bra- rfr han jg ikk skrvt så my i t sist

Grattis m  1-2 ikv
MT :) :) :)

Blank_File

Alle disse mini-PCene har tidligere vært ubrukelig etter min mening. Nå begynner det etterhvert å ligne noe. Vil anbefale en Asus EEE med Atom N550 CPU. Stapp inn en ekstra RAM brikke også, så har du en god maskin. Selv om den er liten. :)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=607081

Har ikke sjekket pris nå, men pass på å ikke kjøpe Atom N450. Meget stor forskjell på dette. Jeg er personlig ikke så begeistret for Acer fra tidligere forhold, men de er visst blitt bedre rapporteres det...

auren

Quote from: Blank_File on March 28, 2011, 19:15:38
Alle disse mini-PCene har tidligere vært ubrukelig etter min mening. Nå begynner det etterhvert å ligne noe. Vil anbefale en Asus EEE med Atom N550 CPU. Stapp inn en ekstra RAM brikke også, så har du en god maskin. Selv om den er liten. :)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=607081

Har ikke sjekket pris nå, men pass på å ikke kjøpe Atom N450. Meget stor forskjell på dette. Jeg er personlig ikke så begeistret for Acer fra tidligere forhold, men de er visst blitt bedre rapporteres det...

Får denne pc-en på Expert for 40 kroner mindre  ;)

http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=151507

Absolutt aktuell, sammen med Samsung pc-en som ble linket til over.

auren

Blank_File

Syns du skal velge Asus der. De har rett og slett lengre fartstid på den typer PCer.

fjellhaugen

Skal handle meg en ny bærbar.

Typisk hjemmebruk, noen merker jeg burde holde meg unna?

Blank_File

Hva skal du bruke den til? Bare aldri kjøp det aller billigste.

fjellhaugen

Som nevnt, surfing og normal bruk.
Laster lite ned og ingen store PowerPoint presentasjoner som skal leveres i nær fremtid.  ;)

fjellhaugen