Skrevet av Emne: Egil Tostrup Bråten...  (Lest 10927 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

ØBS

Egil Tostrup Bråten...
« på: Mai 22, 2011, 18:48:58 »
Det er ti år siden til neste år Egil ble stukket ned og drept utenfor sitt hjem i Oslo sentrum.  Ti år er lang tid og vi har fått mange medlemmer i LUSCOS etter dette som kanskje ikke har noe forhold til hendelsen 18/19. november 2002.

Jeg poster innlegget her på OEF fordi dette er noe som engasjerte hele LUSCOS den gangen, og preget hele klubben på en måte som var dramatisk, uvirkelig og fremmed for oss.  Forhåpentligvis er alle medlemmene fra den gang fortsatt med, og får ta del i takken jeg nylig fikk i et brev fra hans mor Solveig.

Jeg vil også nevne at som om ikke tapet av Egil var nok, mistet foreldrene Solveig og Steinar nesten datteren Laila også halvannet år etterpå.  Hun ble offer for sin husvert som valgte å ta sitt eget liv ved kull-os forgiftning, der gassen også trengte inn i soverommet til Laila vegg i vegg der hun lå og sov.  Etter noen uker på sykehuset kom hun seg heldigvis igjen.

Jeg poster brevet fra Solveig her, som jeg betrakter som en henvendelse og takk til hele supporterklubben og alle de øvrige som var involvert, eller på annen måte følte seg preget av hendelsen den gangen.



Hei Øyvind!
 
Lykke til med arrangementer og spilling, Øyvind!
 
Jeg vet ikke om vi klarte å takke deg og kameratene tydelig nok i forbindelse med Egils begravelse..
Men vi har satt stor pris på både Leeds-fotballtrøya, som henger på fast plass på rommet hans,
og permen med hilsninger du og kompisene 'tok ned' fra nettet...
Men først og fremst var det virkelig bra at du og noen til, møtte opp her i Våler, både i kirka, på minnesamværet etterpå!
Særlig talen du holdt der! - Så realistisk bilde av Egil, og fra en sammenheng jeg ikke kjente så godt. Bra!
Du har innsikt og vidsyn, - skjønte vi da og senere av julebrev.
Som en av mine venninner sa det: "Jeg skjønner jeg må revurdere min oppfatning av fotballtilhengere..."
Alltid bra, tenker jeg, når vi får utvidet vår horisont, og bås-tenkning og små-fordommer faller.
 
Fikk lyst til å vedlegge en liten snutt jeg har skrevet.
 
Ha det godt! - Skal hilse fra Steinar.
 
Mvh Solveig.




Jeg har tatt meg den frihet og svart på vegne av oss...



Hei Solveig.

Hyggelig å høre fra deg...

Først vil jeg kommentere stykket ditt, som ga et varmt og stemningsfylt inntrykk.

Ellers vil jeg også takke for at dere satte pris på vårt lille bidrag i de vanskelige dagene i slutten av november 2002.  Det var mange som var med og trakk i trådene, og tankene og ønskene var så absolutt til stede i hele LUSCOS.  Vi bare håpet at det kunne gjøre tiden litt lettere for dere, samt få understreket at vi i tillegg til Egil virkelig bryr oss om de som sitter igjen også.

Vi fotballsjeler kan sikkert virke enkle og inntrykkene blir deretter når folk betrakter det hele utenfra.  Men det må understrekes at disse inntrykkene blir veldig øyeblikkspreget, og de vi selv ofte omtaler som "de uvitende" sitter stort sett igjen med disse.  Hva vi Leeds-tilhengere gjør ellers i livet enn akkurat det øyeblikket de scorer mål, kom til uttrykk i dagene og ukene etter Egil gikk bort.  For oss var ikke dette noen ny side ved oss selv slik vi betrakter oss.

Jeg kommer til å videresende brevet ditt til LUSCOS, for som jeg har nevnt betrakter jeg dette som en hyggelig takk til alle som var involvert.  Det var hele LUSCOS som organisasjon og alle vil nok sette pris på å få del i det.  Jeg håper du ikke har noe imot det.

Hils Steinar så mye fra alle oss...

Mvh
Øyvind



Foreldrene til Egil er nå pensjonerte og bor fortsatt i Våler.  Søsteren Laila holder på med bachelor i klassisk musikk og er utøvende pianist.  Nevner det bare om noen skulle lure.

Den Leeds-skjorta hun refererer til ble overrakt i begravelsen som en gest fra LUSCOS.  Den hadde nr. 23 på ryggen som indikerte den alt for korte alderen Egil nådde.  Hans favorittspiller ellers var Lucas Radebe og nr. 5 var oppe til diskusjon husker jeg.  Men valget falt på nevnte fordi det ble hakket mer personlig.

Et trist tilbakeblikk, beklager det, men takken var rettet til alle og jeg synes derfor det var rett å gjøre dette.

God Sommer alle sammen...
LUSCOS-hilsen
ØBS

auren

Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #1 på: Mai 22, 2011, 19:16:32 »
Sterk lesing. Takk for at du delte det med oss Øyvind  :)

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Rudi G.

  • Gjest
Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #2 på: Mai 22, 2011, 19:16:47 »
RIP & MOT!

Somma27

Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #3 på: Mai 22, 2011, 19:17:31 »
Meget sterk lesing.

RIP & MOT!

testo

Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #4 på: Mai 22, 2011, 19:40:23 »
RIP
Leeds United will always have a special place in my heart....and a bunch of men and women who enjoy speed and excitement.
Terje

fjellhaugen

Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #5 på: Mai 22, 2011, 19:43:10 »
RIP Egil
januar 3. remember the date. we beat the team that we f@*kin hate. we knocked the scum out the FA cup. we`re super leeds and we`re goin up!!!!!

ollan

Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #6 på: Mai 22, 2011, 19:49:47 »
RIP MOT
Ollan

newsome

Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #7 på: Mai 22, 2011, 20:17:14 »
Sterke ord!

Dessverre har ikke gjerningsmannen for denne grusomme ugjerningen blitt tatt.

RIP

MrK

Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #8 på: Mai 22, 2011, 20:43:12 »
Veldig bra Øyvind!

RIP EGIL, MOT
Hørt på Living Room; "where's the cardmachine"?

Geir Magne

Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #9 på: Mai 22, 2011, 21:37:05 »
Jeg tror aldri jeg møtte Egil, men kjenner historien godt. Takk for at du holder minnet hans levende!
Happy days are here again, it's official from Number 10!

Tom S

Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #10 på: Mai 22, 2011, 21:39:40 »
RIP Egil

MOT
COME ON LEEDS !!

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #11 på: Mai 23, 2011, 10:34:45 »
Dette skal du ikke beklage. Det er følelsesmessig sterkt også for personer som ikke var direkte involvert i dette. Jeg vil takke deg for å dele dette med oss andre og det setter ting i perspektiv. I slike sammenhenger blir fotballen ikke viktig!! Takk igjen!!
Yeboahs vitne

Andersen

Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #12 på: Mai 23, 2011, 17:28:44 »
RIP Egil! Har ikke hørt om dette før nå , men det var en tragisk historie dette her ! Det var sterk kost å lese dette her!  :'( LEEDS4EVER

Bjorn

Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #13 på: Mai 23, 2011, 18:18:59 »
Hyggelig å ha møtt deg Egil! RIP

 :'(
Marching On! 4276

Evig Pint

Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #14 på: Mai 23, 2011, 19:59:36 »
RIP
Marching on together

RuneR

Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #15 på: Mai 24, 2011, 12:54:33 »
Like strekt hver gang jeg blir påmint denne triste hendelsen.
Takk for sterke ord Øyvind.
Rune B. Reitan
Medlemssekretær i LUSCOS
mob. +47 92410603
reitan@leedsunited.no                              Member of "The Peterborough Eight"

Jon R

Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #16 på: Mai 24, 2011, 21:52:58 »
For de som ønsker å vite litt mer om bakgrunnen for Øyvind- og LUSCOS engasjement i denne ytterst tragiske saken.

http://www.leedsunited.no/forum/index.php/topic,9049.0.html

Skulle inderlig ønske at gjerningspersonen/personene blir tatt slik at det kan bli noe lettere for foreldre, familie og nære venner å forsone seg med det som har skjedd.  

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/fem-uoppklarte-drap-i-oslo-paa-2000tallet-3242395.html
http://webtv.tvnorge.no/main.aspx?content=628019288065
http://www.uoppklart.no/uoppklarte.asp
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3713239.ece


« Siste redigering: Mai 24, 2011, 22:02:18 av Jon R »
Jon R.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28798
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #17 på: November 23, 2016, 15:44:44 »
Kan virkelig drapsmannen være funnet?

Fra VG direkte - kommer vel egen sak etter hvert

15:39 23.11.16
Del 
Mann pågrepet i 14 år gammel drapssak
Politiet i Oslo har pågrepet og siktet en mann for drapet på 23 år gamle Egil Tostrup Bråten, melder NRK. Politiet opplyser i en pressemelding at han er siktet for drap eller medvirkning til drap. 23-åringen ble drept på vei hjem fra kino i 2002. Trolig ble han knivdrept få meter fra sin egen dør.
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

jokern

Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #18 på: November 23, 2016, 15:51:22 »
Kan virkelig drapsmannen være funnet?

Fra VG direkte - kommer vel egen sak etter hvert

15:39 23.11.16
Del 
Mann pågrepet i 14 år gammel drapssak
Politiet i Oslo har pågrepet og siktet en mann for drapet på 23 år gamle Egil Tostrup Bråten, melder NRK. Politiet opplyser i en pressemelding at han er siktet for drap eller medvirkning til drap. 23-åringen ble drept på vei hjem fra kino i 2002. Trolig ble han knivdrept få meter fra sin egen dør.


La oss håpe det!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/drap/mann-paagrepet-i-14-aar-gammel-drapssak/a/23854723/
« Siste redigering: November 23, 2016, 15:55:27 av jokern »

ØBS

Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #19 på: November 23, 2016, 18:59:33 »
Endelig kan det se ut som en mulig oppklaring kan stå for døren.

Jeg fikk en sms av Asbjørn (takk Asbjørn) om dette som er skjedd i dag allerede kl. 15.30.  Egils mor ringte meg rett etterpå og fortalte det som var å fortelle. Vi pratet en stund, men medietrykket i ettermiddag har vært formidabelt der oppe i Våler at vi til slutt måtte legge på.  De er tross alt gamle og syke mennesker som ikke trenger dette medie-maset akkurat nå.  De trenger ro og fred til å prosessere denne saken slik den nå er utviklet seg.

De er nødt til å ta turen inn til Oslo i morgen formiddag, og jeg håper de får nok ro rundt seg til å få gjort det de er kommet for uten å bli overkjørt av et landsdekkende mediekorps som sliter dem i filler.

Jeg var på besøk hos dem i Våler for bare en måned siden, og dette var første gangen jeg har vært ved graven til Egil siden jeg var med og bar kista for 14 år siden.  Faren Steinar tok et flott bilde av meg ved gravstøtten ,korrekt antrukket selvfølgelig, som han deretter var så elskverdig å sendte meg en papirkopi av i posten.

Litt skjebnens ironi:  Jeg var like gammel den gangen Egil ble drept som han ville ha vært nå.  La oss håpe denne pågripelsen er begynnelsen på en endelig slutt for en utrolig trist og tragisk historie vi kjenner så alt for godt til i vår supporterklubb.  LUSCOS har en høy stjerne hos foreldrene og familien, og de har uttrykt flere ganger en stor takk for all støtten og omtanken vi har vist kollektivt.

Vi håper...

...og MOT i uttrykkets rette forstand...
LUSCOS-hilsen
ØBS

Jon R

Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #20 på: November 23, 2016, 19:05:14 »
Sitter og ser på nyhetene nå. Den mulige drapsmannen er 32 år, ergo 18 år den gang det skjedde.
Norsk statsborger med utenlandsk opprinnelse, uten at det sier så mye.

Krysser fingre for at saken blir løst nå og at Egils familie kan få ro.
Jon R.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28798
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

auren

Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #22 på: November 23, 2016, 20:53:02 »
Kjempebra Øyvind!  :)

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

ØBS

Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #23 på: November 23, 2016, 21:43:21 »
Kjempebra Øyvind!  :)

auren

Vi er alle sammen om dette, Joachim...  De har bare blad frem til meg ved å sjekke saken for 14 år siden da navnet mitt kom opp. Det er viktig at USCOS er subjektet her i form av omtanke og sympati for de etterlatte...

MOT

LUSCOS-hilsen
ØBS

auren

Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #24 på: November 23, 2016, 21:58:17 »
Kjempebra Øyvind!  :)

auren

Vi er alle sammen om dette, Joachim...  De har bare blad frem til meg ved å sjekke saken for 14 år siden da navnet mitt kom opp. Det er viktig at USCOS er subjektet her i form av omtanke og sympati for de etterlatte...

MOT

Er med på den. Men synes du formulerer og uttrykker deg på en så fin og varm måte bare. (selv om det nå er journalisten som formulerer dette igjen da...)

Så; thumbs up my friend  :)

PS! Gleder meg til å ralle MOT utpå lekteren til sommern  ;)

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

PetterH

Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #25 på: November 23, 2016, 22:23:56 »
Får virkelig håpe at de nå har fått tatt den/de skyldige?
Selv om Han eller Evt dems straff , aldri vil på noen måte
Rettferdiggjøre  Egil sin tragiske bortgang , så vil det isåfall
Kanskje i det minste hjelpe litt på 'Skjela' for Egils nærmeste
Familie ? Ved siden av savnet av Egil så har det vel nok vært fryktelig vondt
For nærmeste familie å aldri fått svarene ,på Akkurat hva som skjedde, og hvem
Som kan ha gjort noe så fryktelig , uten samvittighet og anger?
 

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28798
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #26 på: November 23, 2016, 22:56:47 »
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Xern

Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #27 på: November 23, 2016, 23:03:19 »
Vi får håpe de har tatt rett mann, slike saker er alltid vonde. Håper foreldrene får rettferdigheten de garantert har lengtet etter så utrolig lenge. Ã… måtte gravlegge sin egen sønn eller datter, må være den største personlige tragedien man noensinne kan oppleve. Har enorm medlidenhet for familien rundt Egil.
Noen mennesker tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikke den innstillingen. Det er atskillig mer alvorlig enn som så. - Bill Shankly

ØBS

Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #28 på: November 23, 2016, 23:09:13 »
Får virkelig håpe at de nå har fått tatt den/de skyldige?
Selv om Han eller Evt dems straff , aldri vil på noen måte
Rettferdiggjøre  Egil sin tragiske bortgang , så vil det isåfall
Kanskje i det minste hjelpe litt på 'Skjela' for Egils nærmeste
Familie ? Ved siden av savnet av Egil så har det vel nok vært fryktelig vondt
For nærmeste familie å aldri fått svarene ,på Akkurat hva som skjedde, og hvem
Som kan ha gjort noe så fryktelig , uten samvittighet og anger?

Bra reflektert Petter. Lenge siden vi har pratet nå, så det er kanskje på tide...?  Uansett hyggelig å se livstegn fra deg...

MOT
LUSCOS-hilsen
ØBS

PetterH

Sv: Egil Tostrup Bråten...
« Svar #29 på: November 24, 2016, 11:32:49 »
Takk , i like måte måte Øivind.

Ja det hadde vært hyggelig og på tide med ett treff igjen snart :)

Etter å fått en sønn på mine eldre dager , så har selvfølgelig prioriteringa vært hos han.
( han er selvfølgelig Luscos medlem , og jubler Leeeeds når han scorer mål :)


RIP Egil

MOT