Skrevet av Emne: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)  (Lest 57286 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Promotion 2010

KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« på: August 16, 2011, 23:01:46 »


Seriekamp mot WEST HAM på Upton Park søndag 21.august 2011, kl 14.15.

Kampen vises på Viasat Fotball og er også Sky-kamp denne søndagen! Da blir det vel mye moro på pubene rundt om i Norge.  ;)

Ikke mange kamper mot West Ham siden nedrykket i 2004, men jeg husker et par kamper da nåværende Newcastle-manager styrte West Ham til opprykk:

2004-05:
Borte: West Ham-Leeds 1-1
Hjemme: Leeds-West Ham 2-1 - Derry skåret vel et fint mål helt på slutten her.

West Ham snek seg vel opp det året!


I mai 1999 - Viduka ordner 4-1 borte mot West Ham. Leeds vant 5-1:
http://www.youtube.com/watch?v=OWhHoZyq6rA


Ikke så mye stoff om kamper så langt tilbake i tiden, men vi er i siget og kan godt overraske et bra West Ham lag i hovedstaden. Jeg har fått et par fine plasser i Leeds-svingen til denne kampen og gleder meg til å se et offensivt Leeds-lag i aksjon.  :)


Litt statistikk:
http://www.altomfotball.no/element.do?cmd=match&matchId=580536&tournamentId=231&seasonId=333


I juni var West Ham veldig interessert i Max Gradel, men vi beholdt vår juvel!
http://www.dailymail.co.uk/sport/football/article-2009249/West-Ham-near-deal-Leeds-winger-Max-Gradel.html

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Sydhagen

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #1 på: August 16, 2011, 23:08:06 »
frykter denne...
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Killa

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #2 på: August 16, 2011, 23:21:54 »
frykter denne...
Det gjør jeg også. Hammers tok en knallsterk borteseier med 4-0 mot Watford i kveld, men samtidig har sjøltilliten i Leeds-laget steget uendelig mange hakk også!! Jeg er optimist til det motsatte er bevist, men skummelt med Sky-kamp....

samadhi

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #3 på: August 18, 2011, 10:52:11 »
Spennende kamp dette etter seieren mot Hull i uka.
Skal bli interessant å se hva Grayson gjør når Gradel og Howson er tilbake, etter at Nunez, McCormack og Keogh gjorde sine saker bra.
Spennende å se om vi forsetter i en 4-4-2, eller om vi går tilbake til 4-2-3-1.

Håper laget har satt seg etter en dårlig start, og her får vi virkelig se hvor gode vi egentlig er.
marching on together,
derudaf forever...

Bjorn

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #4 på: August 18, 2011, 10:58:12 »
Om vi klarer mer enn 1 poeng her er jeg mektig imponert! Spent nå! Synd vi må vente helt til søndag!  :'(
Marching On! 4276

Per-Stian

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #5 på: August 18, 2011, 11:44:21 »
Dette blir eit bikkjeslagsmål og eg fryktar at karamellsmaken forsvinn brått! Spent på kva Grayson foretek seg av eventuelle endringar (spelarar og taktikk) frå Hull-kampen, men håpar verkeleg ikkje at han tenkjer defensivt og går tilbake til éin einsam spiss. Midtbanekampen mot Nolan, Parker og Noble verkar tapt på førehand, men Clayton gir meg eit visst håp :) Dette bør også vere ein motiverande kamp for Brown som har eitt og anna å bevise mot betre motstand.

Eg håpar vi held fram i 4-4-2 med tilnærma uendra lag, men kjenner eit lite "luksusproblem" vedrørande Howson og Gradel som har sona ferdig.

auren

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #6 på: August 18, 2011, 11:52:56 »
Lonergan - Lees, Paddy, O'Dea, White - Brown, Clayton - Snoddy, Howson, Nunez - Keogh. 

Gradel og Macca på benken. Aner vi en overraskende seier til Leeds?

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Sydhagen

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #7 på: August 18, 2011, 11:56:41 »
Lonergan - Lees, Paddy, O'Dea, White - Brown, Clayton - Snoddy, Howson, Nunez - Keogh. 

Gradel og Macca på benken. Aner vi en overraskende seier til Leeds?

auren

Ikke ueffent det laget der. jeg tror også at Grayson velger en 4-2-3-1 formasjon på bortebane.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Odin

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #8 på: August 18, 2011, 12:00:46 »
Dette blir spennende! West Ham har fått i gang maskinen, så vi blir nok presset men kan overraske. Tror ikke Carew vil spille, ser at han skal brukes i hospitalityrolle før kampen. Vi er klare i Leeds svingen og skal synge West Ham fansen av banen! MOT!!

p0ndus

  • Gjest
Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #9 på: August 18, 2011, 12:42:57 »
Dette blir en kamp hvor vi ikke vil være favoritter etter mitt syn, tror det skal passe oss bra og spille uten press. Klarer vi bare og ha topp innsats så kan dette se positivt ut.

leedsheim

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #10 på: August 18, 2011, 13:28:22 »
Howson er nok tilbake,ja. Men ikke lett å sette ut Macca etter mål i både cup-og seriekamper ;)
Vi skal tilbake!

AndyMathie

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #11 på: August 18, 2011, 15:12:22 »
Håper vi starter med Howson i stede for Brown og Gradel i stede for Nunez i så fall. Eller så kan Grayson gi Gradel en lære penge å sette han på benken så han skjønner at idioti ikke blir akseptert!
We are Leeds and we are proud of it!

sportcarl1

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #12 på: August 18, 2011, 15:40:52 »
angenäma problem för grayson, nunez och keogh imponerade verkligen mot hull(och nunez även i tidigare matcher), howson och gradel har väl ansetts som givna tidigare men om man skall bara gå på de här 3 matcherna skall vi starta meed samma lag som förra matchen, känns konstigt att byta ut brown mot howson med för de har ju helt olika roller, brown är ju en defensiv mittfältare och howson ligger ju precis bakom anfallaren
 

Lundewhites

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #13 på: August 18, 2011, 15:44:00 »
9 fantastiske feriedager med guttungene mine i Leeds er over og tre nye kamper på Elland Road er satt på cvèn. Det var tre svært forskjellige kamper vi fikk oppleve og mine bekymringer om at Grayson er rett mann til å lede skuta framover, er ikke blitt mindre.
Grayson sa før Bradfordkampen at denne skulle virkelig tas på alvor og at spillerne ikke kunne vente med å vise fansen at kampen mot Middelsborough var en engangshendelse. Sån skulle det ikke bli... Bradford var i beitevis klart best i dette oppgjøret og kom seg inn på 10-12 meters avstand til Leeds mål en rekke ganger. O`Brien var en katastrofe og Connely ikke mye bedre. Leeds og spesielt Nunez hadde noen gode sjanser i 1 omgang, men fansen på the kop var høylytt missfornøyd med laget sitt som gikk til pause med 0-1 i sekken. Var ikke mange godord å høre når 1 omgang ble diskutert i pausa! 2 omgang startet med et smell og Nunez scora før de fleste hadde fått satt seg. Da var de fleste sikker på at nå, nå kom guttane til å overkjøre naboene fra to divisjoner under seg. Dette skjedde IKKE, Bradford kom seg stadig igjennom forsvaret til Leeds og det tok ikke lang tid før de var i front igjen. Forsvarspillet i denne kampen var en katastrofe og når O`Brien rota det til bare minutter etter, og hadde det ikke vært for en god Longeran hadde det stått 1-3. Da tok endelig Grayson affære og byttet ut både O`Brien og Connely og inn kom Lees og  Bromby. O`Brien fikk virkelig høre det på vei ut av banen og en fikk igjen oppleve at Leedsfansen er nådeløse mot sine egne når de ikke leverer. Forsvarspillet endret seg drastisk og tryggheten spredde seg framover på banen. Siste 25 minuttene var det faktisk 2 divisjoner forskjell på lagene og en fikk nesten assosiasjoner til Southamptonkampen tidlig på 70 tallet når pasningene mellom Leedsspillerne inne på Bradfords halvdel nærmet seg 30 med et rop fra fansen på hver. Leeds snudde kampen og vant 3-2 etter McCormack og en til fra Nunez. Grayson klarte etterpå kampen å påstå at "It was an excellent game" Ikke mange på ER som var enige med han på det.. Lonergan og Clayton var de enste som starten denne kampen som kan være stolte av seg selv + Lees og Bromby som kom innpå ca etter 20 min i andre omgang.
Middlesbroughkampen på lørdag begynte faktisk veldig bra og Leeds virket solide bak og trygge på midtbanen. Men etter at Gradel mistet hodet (igjen) og tok en idiottackling etter å ha fått et billig kort allerede etter noen minutter, var Leeds en mann mindre. Dette resulterte i at Middlesbrough fikk et klart overtak på kampen og Lonergan måtte i aksjon flere ganger i minuttene etter. tre kjemperedninger gjorde at Leeds var med i kampen. Så rett før pause så filmet Howson seg til at Leeds kunne spille 10 mot 10 i andre omgang. Leeds startet omgangen best og hadde flere sjanser til å komme i front. Så en 15 minutter ut i andre omgang fikk antagelig Howson smake sin egen medisin da Emnes tilsynelatende filmet etter kontakt med Howson. Dommeren dømmer først frispark til Leeds og dommeren venter med å få gitt Emnes gult kort, mens han ligger "sterkt" skadd på bakken. Da klarer 4 dommer å gi beskjed til dommeren at det var en felling av Howson, dette så han da 60 meter unna. Dommeren som var veldig godt plassert, klarer da å snu og gir isteden Howson sitt andre gule???? Dette drepte kampen og ikke mange minuttene etter var Emnes blitt frisk igjen og scoret kampens eneste mål. Lees ble dratt av og Lonergan var sjanseløs på på skuddet. Etter dette var Leeds sjanseløse og svaret til Grayson var å bytte ut Snoddy med Zac Thompson. Det var det ikke mange som skjønte meningen med hverken når det skjedde eller etterpå. Lonergan hadde igjen flere gode inngripener og holdt oppe et lite håp om å få et poeng fra denne kampen. Rett før full tid hadde Leeds ballen i nærheten av Boro`s mål et par ganger uten at det ble noe ut av det. Leeds ble støttet av fansen gjennom hele kampen og det var dommeren og Bates som fikk oppleve frustrasjonen fra tribunen denne gangen. Forsvaret til Leeds var mye bedre i denne kampen og selv om O`Dea hadde en tidens til å trekke inn mot midten syns jeg alle fire skal få godkjent! Clayton var igjen solid og var vel Leeds beste bak en stadig bedre og imponerende Lonergan! Resten av midtbanen og McCormack har forhåpentligvis mer å gå på.
Det var ikke veldig stor optimisme å spore, blant fansen i Leeds før tirsdagens møte med Hull. Selv om Keogh ble lånt inn fra Wolves, fryktet man at de skulle være poengløse før de vanskelige bortekampene mot Hammers og Ipswich. Leeds var imidlertid veldig gode og skapte 5 målsjanser, før McCormack endelig putta etter 15 minutter. Hull hadde tre cornere men Lonergan henta to av de og bokset vekk den tredje. Den (igjen) nykomponerte forsvarsfireren med White og Lees på bekkene og O`Dea og Paddy i midten så veldig bra ut. Men Etter et par og tjuge minutter klarer Lees ganske upresset å breiside et innlegg i åpent mål og kampen skiftet helt karakter. Hull presset på og skapte mange sjanser, men en god Lonergan var ute og hentet flere farlige innlegg. Leeds kom seg heldigvis inn igjen i kampen og rett før pause gjorde Lees det godt igjen etter han styrte ballen opp i netttaket etter litt klynge foran Hullmålet. Utrulig moro å se gledesscenene etter målet. Leeds gikk til pause med en ledelse og fansen var fornøyd! De ble ikke mindre fornøyd etter at Snoddy skrudde inn et frispark etter bare to minutter i andre. Andre omgang bølget fram og tilbake og en var ikke trygg før Nunez satte inn nr 4 20 minutter før full tid. 4-1 virker jo som en solid seier, men tallene bak er ikke solide! Hull skapte 18 målsjanser og 15 cornere mot Leeds i denne kampen. Grunnen til at det ikke ble flere baklengs er at Lonergan står en helt fantastisk kamp og at forsvaret klarte å stoppe Hullspillerne lengre ute på banen og dermed ble forsøkene gjort i fra lengre hold.

Dette ble en lang intro, men nå kommer oppsummeringen:-) med karakterer. 1-10

Andy Lonergan: Han er en fantastisk keeper og fortsetter han slik er det ikke lenge før det kommer PL klubber etter han! Han er meget god på strek, henter eller bokser cornere ut mot 8-9 meter, kommuniserer bra med forsvaret og virker trygg med beina. (9 poeng)

Paul Connely: Virker usikker, treg, duellsvak og svak offensiv (2 poeng)

Tom Lees: Er egentlig midtstopper, men spilte bekk i de kampene jeg så. Han har brukbar hurtighet, er bra på hodet, har en bra fot og virker trygg på seg selv. Han plaserer seg enda litt feil, men var en stor positiv overraskelse! ( 7 poeng)

Andy O`Brien: Var en katastrofe i de ca 65 minuttene han spilte mot Bradford!! Han var aldri oppe i mannen sin, tapte alt av dueller, slo feilpasninger og ble tatt i fra ballen flere ganger før han fikk avklarert. At han fikk være på banen så lenge var en disposisjon fra Grayson son nesten ble katastrofal! ( 1 poeng)

Leigh Bromby: Fikk tettet igjenn forsvaret mot Bradford og hadde en brukbar kamp mot Boro. Han er duellsterk og spiller på det sikre. Han slår mye langt og dessverre upresist.  (6 poeng)

Paddy Kisnorbo: Var den eneste av forsvarspillerne som spilte alle kampene og gir alltid alt i duellene! Han er en leder på banen og driver spillerne sine fram når det trengs. Han er dessverre enda rusten og gjør for mange feil, taper en del dueller og ligger for langt unna mannen sin. Men har stor tro på at han kommer til å bli bedre og bedre ut over sesongen. ( 5 poeng)

Darren O`Dea: Hadde han kun fått karakter etter kampen som stopper, hadde han fått 8! Som bekk plasserer han seg alt for langt inn mot midten og skaper mye rom for motstanderne. Håper virkelig at han får fortsette i midten for der var han meget god. (6 poeng)

Aidan White: Er per i dag det beste valget på venstrebekk mener jeg. Han er litt for lett og blir liggende feil i forhold til vingen sin, men med hurtighet og en herlig kampinnstilling kompensaserer  han for mye av dette. (5 poeng)

Ben Parker: Er redd han er for dårlig for dette nivået per i dag. Han har ingen store minuser, men er generell svak. (2 poeng)

Max Gradel: Fikk kun sett 25 minutter av han og det var IKKE bra! Vanskelig å gi karakter her, men kanskje (4 poeng)

Robert Snoddgrass: Var heldigvis mye bedre mot Hull enn mot Boro!! Han er langt unna toppformen og en så bare delevis av hva han kan. Han jobbet ikke så mye bakover på banen som sist seson, han sutrer og ligger nede og hadde karakteren gitt på grunnlag av lørdagens kamp hadde han ikke fått mer en 2, men en opptur mot Hull gjør at denne øker. Trur dette var begynnelsen på en oppsving i formen. ( 4 poeng)

Jonathan Howson: En gedigen skuffelse!! Så svært lite av det han viste i fjor og sammen med Snoddy har han heldigvis mye å gå på (4 poeng)

Michael Brown: Syns også at Brown kommer seg kamp for kamp og han gjør mye grovarbeid som ikke alle legger merke til. Han er fortsatt for sein i tacklinger og ser ut til å gå tom ut i andre omgang. ( 5 poeng)

Adam Clayton: En klar forbedring i forhold til Kilkenny! HAn er god med ballen, leser spillet bra og ser virkelig ut til å ha potensiale. Kan kanskje virke litt treg.. (7,5 poeng)

Ramon Nunez: Klarer ikke helt å gjøre meg opp en mening om han. Han er borte fra kampene i store perioder og har en tidens til å føre ballen bakover. Men har er trygg med ballen og befinner seg ofte i gode posisjoner og er målfarlig. (6 poeng)

Lloyd Sam: Enda en som skuffet meg. Hadde virkelig troen på han etter de første månedene i fjor, men nå virker han ikke god nok. Gjør veldig lite ut av seg og jobber dårlig hjemmover. (2 poeng)

Ross McCormack: Er ikke typen til å spille alene på topp. Sliter veldig med å vinne dueller og når de fleste ballene ble slått høyt i de to første kampene slet han fælt. Han filmer også alt for mye etter min smak! Men han er bevegelig og er god når han blir slått opp i beina og fungerte mye bedre i 4-4-2. (5 poeng)

Andrew Keogh: Til å ha kommet dagen før, så syns jeg han klarte seg veldig bra! Var tøffi duellene, bevegelig og en stadig trussel. Trur han så mye på Smith når han var ung, for han hadde en veldig lik spillestil og løpesett :-) Men dessverre er han ikke like tøff og kompromissløs. Men en veldig positiv start på låneperioden. (5 poeng)

Det vi trenger nå er å få de sentrale spillerne i form og Beccio tilbake fra skade. Vi trenger også sårt en venstrebekk og en sentral midtbanespiller. Hadde heller ikke vært dumt med flere for å styrke stallen, men da må en kvitte seg med noen først.

Connely, Bruce, Parker, Bessone, Painter og Grella er det bare å få skippet ut så fort som mulig. Så White, Sam og McCormack hvis vi klarer å hente forsterkninger.

Gleder meg allerede til neste tur! Leeds er en fantastisk by å feriere i :-)
For the sake of Leeds United he would break himself in two

Gufrias

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #14 på: August 18, 2011, 16:05:17 »
Vi får satse på at vi spiller bra mot de antatt beste, i år som i fjor  :)
Hekta på Leeds siden 1974

SDalen

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #15 på: August 18, 2011, 16:12:35 »
Håper vi beholder laget (never change a winning team?) og at vi senker skuldrene, spiller bra fotball, organiserer noenlunde og at vi kan gi west ham kamp om 3 poeng! Ser frem til Søndag!
Rogaland whites!

SDalen

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #16 på: August 18, 2011, 16:39:37 »
Hvorfor fikk du kun se Gradel 25 min, om du så 3 kamper?

Ellers veldig bra referat av hver enkelt, fra deg som har sett en del på nå! Godt arbeid!
« Siste redigering: August 18, 2011, 16:41:18 av SDalen »
Rogaland whites!

Lundewhites

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #17 på: August 18, 2011, 16:44:57 »
Hvorfor fikk du kun se Gradel 25 min, om du så 3 kamper?

Ellers veldig bra referat av hver enkelt, fra deg som har sett en del på nå! Godt arbeid!

Takk for det!
Gradel var på landslagsoppdrag på tirsdagens cupmøte med Bradford, mens han klarte å få rødt kort etter 25 minuter av kampen mot Boro. Derfor måtte han stå over kampen mot Hull på tirsdag.
For the sake of Leeds United he would break himself in two

Tom S

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #18 på: August 18, 2011, 17:43:09 »
Viasat Fotball
14:10 West Ham - Leeds
The Championship, direkte fra Boleyn Ground i Upton Park. Kommentator: Thor Eggen.

:)
COME ON LEEDS !!

haak-d

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #19 på: August 18, 2011, 17:54:24 »
Laget:
Lonergan

Lees - O`dea - Paddy - White

Clayton - Howson

Snoddy - Nunez - Gradel

Keogh

Litt offensivt lag, men viktig å gå ut å få et tidlig mål, så kan vi ligg bak og kontre inn 2-3 gåller til :)
 

hobberst jr.

Chelsea gave me such an unbelievable opportunity at such a young age. That's why I want to give my whole career to Chelsea and the fans because without them, I would be nothing, simple as that.

- John Terry

kongsmo

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #21 på: August 18, 2011, 18:43:17 »
Thor Eggen.
:-\

hvorfor i all dager er det thor eggen som komenterer all leeds kampene  ??? >:(
er den absolutt verst komentatoren jeg noen gang har hørt, han går meg på nervene.....
"SNIFFER"

p0ndus

  • Gjest
Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #22 på: August 18, 2011, 19:35:21 »
Thor Eggen.
:-\

hvorfor i all dager er det thor eggen som komenterer all leeds kampene  ??? >:(
er den absolutt verst komentatoren jeg noen gang har hørt, han går meg på nervene.....

Snakker om og kvesse eggen ;). Syntes faktisk mannen er morsom og høre på, men fotball har han ikke peilig på. Men dette er vel åff tåpic.

auren

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #23 på: August 18, 2011, 19:47:23 »
Viasat Fotball
14:10 West Ham - Leeds
The Championship, direkte fra Boleyn Ground i Upton Park. Kommentator: Thor Eggen.

:)

Heter ikke stadioen Upton Park? Hva er Boleyn Ground? Merkelig...

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

auren

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #24 på: August 18, 2011, 19:49:32 »
Viasat Fotball
14:10 West Ham - Leeds
The Championship, direkte fra Boleyn Ground i Upton Park. Kommentator: Thor Eggen.

:)

Heter ikke stadioen Upton Park? Hva er Boleyn Ground? Merkelig...

auren

"The Boleyn Ground, more commonly referred to as Upton Park due to its location in Upton Park, London."

Har aldri visst det egentlige navnet på Upton Park. Snodig!

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

ArneS

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #25 på: August 18, 2011, 23:29:06 »
W E S T     H A M       T R I V I A

For å bekjenne noe først, så har jeg et visst forhold til West Ham.  Hammers er det laget jeg har sett flest ganger i UK utenom Leeds.
Dette skyldes at min familie av en rar grunn jeg ikke skal komme inn på her kjenner en viss Alan Cassettari.  Denne karen drev på 60 og 70 tallet en kafe rett overfor Upton Park, der coach Malcolm Allison og stjernelaget fra den tid oppholdt seg i timevis etter treninger og kamper.  Duker, bestikk, saltbøsser og dess like ble brukt til taktikkprat, mens mengder av frityrstekt mat ble fortært.  Alan er nå æresmedlem i veteranforeningen i klubben.  Jeg har fortsatt god kontakt med sønnene hans, som begge selvsagt er Hammers fans.


West Ham United – The Hammers – ble stiftet i 1895 som Thames Ironworks FC.  Navneskiftet kom i 1900.  I 1904 flyttet man inn på det som formelt heter Boleyn Gound, men som alle kaller Upton Park.  Stadion har kapasitet på 35.533, men rekorden er på 42.322 mot Spurs i 1970.  Rekorden etter ombygging til all-seater er 35.533 – fullt mot Man City i 2002.  Navnet Boleyn Ground henspeiler på at huset som sto på tomta før stadion ble bygget visstnok var eid av Anne Boleyn, en av Henrik VIII's mange koner.
Etter heftige forhandlinger og nappetak med Spurs fikk West Ham sent i fjor tilslag på å overta neste års Olympic Stadium.  Det er derfor duket for flytting fra Upton Park i tide til sesongen 2013-14.

West Ham ble tatt opp i Football League i 1919, og allerede i 1923 var klubben i Div One.  Samme sesong spilte Hammers i den første cupfinalen på Wembley mot Bolton, en kamp Bolton vant 2-0.  Det offisielle tilskuertallet var 126.047, men rapportene anslår at det reelle tallet var nærmere 300.000!
Det ble nedrykk i 1932, og klubben ble i Div Two i 26 år før opprykket i 1958.  Dette startet klubbens storhetstid med 20 år i Div One, og en viss suksess – spesielt i cupene.  West Ham har vunnet FA-cupen 3 ganger (64,75 og 80).  Beste ligaplassering er 3. plass i 85-86.  Klubben vant cupvinner-cupen i 1965, og Intertoto-cupen i 1999. 
West Ham var siste klubb som vant FA-Cupen med kun engelske spillere på laget.
West Ham var siste klubb utenfor øverste divisjon som vant FA-Cupen i 1980.
Nedrykket i 1978 startet en lang Ups and Downs periode som klubben fortsatt er inne i.  Nedrykk og opprykk med noen års mellomrom ganske jevnlig.  I 2006 gjorde West Ham et stort fotballkupp da klubben på noe mystisk vis, og kanskje ikke helt etter boka, signerte både Javier Mascherano og Carlos Tevez.  De ble ikke så lenge, og klubben ble bøtlagt 5,5 mill pund for å ha holdt informasjon unna FA.
Klubben hadde en del styr rundt sine islandske eiere fra 2006 til 2010.  Deres eierandel er nå nede i 35%, og klubben styres nå av 3 lokale eiere som har 65% til sammen.

West Ham er den østligste Football League klubben i London, og har heftige rivalries med naboklubbene i nordøst.  Mest Spurs, men også Arsenal og Leyton Orient.  Gamle øst-vest konflikter gjør at Chelsea er en heftig rival.  Den største rivalen er likevel Millwall, til tross for at Mølleveggen holder til sør for Thames.  Historisk var Millwall Ironworks FC nabo til Thames Ironworks FC, og konkurrent både på banen og i industrien.  Millwall flyttet sørover til The Den i 1910.
Denne striden med Millwall førte til store bruduljer senest 25.8 09 under klubbenes første møte på mange år.  Både utenfor stadion og på stadion var det tilstander som man ellers må tilbake til 80-tallet for å finne.  På den tiden var Hammers supportere beryktet for hooliganism.

West Ham har på 116 år bare hatt 14 managere!  Første mann i 31 år, deretter 18 og 11 før Ron Greenwood var sjef i 13.  Så rykket assistenten John Lyall opp og var manager i 15 år.  Dvs 5 managere de første 94 sesongene.  De siste managerne er kjente navn som Lou Macari, Billy Bonds, Harry Redknapp, Glenn Roeder, Alan Pardew, Alan Curbishley, Gianfranco Zola, Avram Grant og nå sist Sam Allardyce.  Curbishley trakk seg forøvrig etter uenighet med at styret solgte stjerneforsvarerne Anton Ferdinand og George McCartney (!!!) til Sunderland.

Dyreste kjøp er Craig Bellamy fra Liverpool i £7,5 mill i 2007.
Dyreste salg er Rio Ferdinand til Leeds for £18 mill i 2000. (Det var tider det).
Største seier: 10-0 Ligacup mot Bury i 1983.
Største tap: 0-7 ved flere anledninger.
Billy Bonds har 793 kamper.
Vic Watson har 326 mål inkludert 6 i en og samme kamp mot oss i 1929.

Fansen liker å minne motstanderne om at det var West Ham som slo Vest-Tyskland i VM-finalen i 1966.  Englands 4 mål ble scoret av Hammers-spillerne Geoff Hurst (3) og Martin Peters.

Etter at Arsenals Willie Young felte Paul Allen som sistemann i FA-cup finalen i 1980 endret FIFA reglene slik at dette nå medfører rødt kort.

Paolo di Canio fikk FA's Special Fair Play Award i 2001.  I 2005 ble han utestengt etter å ha brukt Nazi-hilsen under kamp!

Jeroen Boere var en katastrofe.  Han ble utvist i debuten i 1993.  Dommeren blåste for en felling som kvalifiserte til gult kort.  Etter at dommeren hadde blåst, men før spillerne hadde stoppet helt, foretok han like godt enda en gul-kort takling.  Han fikk dermed to gule og et rødt på en gang.  Senere havnet han i slåsskamp på ferie, mistet et øye, og måtte legge opp.

Hammers midtbane i 1999/2000:  Frank Lampard Jr, Joe Cole og Michael Carrick – alle fra eget akademi.  Dessuten en viss Rio Ferdinand fra samme akademi som stødig midtstopper. En up and coming spiller da var Jermain Defoe.   Quite impressive sånn i ettertid.

Det er forholdsvis uoverkommelig å liste alle kjente spillere som har vært i Hammers.  Noen har jeg allerede nevnt.   De klassiske spillerne er Booby Moore, Martin Peters, Geoff Hurst, Billy Bonds, Trevor Brooking, Frank Lampard Sr., Malcolm Allison, Alvin Martin, Phil Parkes, Mervyn Day, Alan Devonshire, Tony Cottee, Paul Ince og familien Allen (Clive, Martin og Paul).

Lee Chapman, Lee Bowyer, Brian Deane, Hogan Ephraim, Hayden Foxe, Robbie Keane, Matthew Kilgallon, George McCartney, Rio Ferdinand, Ian Thomas-Moore, Mervyn Day.

John Carew har fortsatt til gode å debutere.  Ragnvald Soma fikk 7 kamper i 01/02.  Hannu Tihinen ble utleid fra Viking i 01, og fikk 8 kamper.
Den 17. mann

DanskLeedsGut

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #26 på: August 18, 2011, 23:39:09 »
Jeg tror at han holder fast i 4-4-2 med McCormack og Keogh på toppen.
Welcome to Leeds: Paddy Kenny, Jason Pearce, Adam Drury, Paul Green, David Norris, Luke Varney, Rodolph Austin, Andy Gray, Jamie Ashdown..... MOT

enur

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #27 på: August 19, 2011, 08:22:34 »
Sesongens vanskeligste kamp. Om det er en fordel eller ikke at kampen kommer så tidlig i sesongen, kan diskuteres. uansett, har lite tro på poeng i denne kampen. Tips: 3-1.
____________
enur

Marching on together

Blank_File

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #28 på: August 19, 2011, 09:23:02 »
Elsker postene dine her ArneS. Takk! :)

LeifMorten

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #29 på: August 19, 2011, 09:39:28 »
W E S T     H A M       T R I V I A

For å bekjenne noe først, så har jeg et visst forhold til West Ham.  Hammers er det laget jeg har sett flest ganger i UK utenom Leeds.
Dette skyldes at min familie av en rar grunn jeg ikke skal komme inn på her kjenner en viss Alan Cassettari.  Denne karen drev på 60 og 70 tallet en kafe rett overfor Upton Park, der coach Malcolm Allison og stjernelaget fra den tid oppholdt seg i timevis etter treninger og kamper.  Duker, bestikk, saltbøsser og dess like ble brukt til taktikkprat, mens mengder av frityrstekt mat ble fortært.  Alan er nå æresmedlem i veteranforeningen i klubben.  Jeg har fortsatt god kontakt med sønnene hans, som begge selvsagt er Hammers fans.


West Ham United – The Hammers – ble stiftet i 1895 som Thames Ironworks FC.  Navneskiftet kom i 1900.  I 1904 flyttet man inn på det som formelt heter Boleyn Gound, men som alle kaller Upton Park.  Stadion har kapasitet på 35.533, men rekorden er på 42.322 mot Spurs i 1970.  Rekorden etter ombygging til all-seater er 35.533 – fullt mot Man City i 2002.  Navnet Boleyn Ground henspeiler på at huset som sto på tomta før stadion ble bygget visstnok var eid av Anne Boleyn, en av Henrik VIII's mange koner.
Etter heftige forhandlinger og nappetak med Spurs fikk West Ham sent i fjor tilslag på å overta neste års Olympic Stadium.  Det er derfor duket for flytting fra Upton Park i tide til sesongen 2013-14.

West Ham ble tatt opp i Football League i 1919, og allerede i 1923 var klubben i Div One.  Samme sesong spilte Hammers i den første cupfinalen på Wembley mot Bolton, en kamp Bolton vant 2-0.  Det offisielle tilskuertallet var 126.047, men rapportene anslår at det reelle tallet var nærmere 300.000!
Det ble nedrykk i 1932, og klubben ble i Div Two i 26 år før opprykket i 1958.  Dette startet klubbens storhetstid med 20 år i Div One, og en viss suksess – spesielt i cupene.  West Ham har vunnet FA-cupen 3 ganger (64,75 og 80).  Beste ligaplassering er 3. plass i 85-86.  Klubben vant cupvinner-cupen i 1965, og Intertoto-cupen i 1999. 
West Ham var siste klubb som vant FA-Cupen med kun engelske spillere på laget.
West Ham var siste klubb utenfor øverste divisjon som vant FA-Cupen i 1980.
Nedrykket i 1978 startet en lang Ups and Downs periode som klubben fortsatt er inne i.  Nedrykk og opprykk med noen års mellomrom ganske jevnlig.  I 2006 gjorde West Ham et stort fotballkupp da klubben på noe mystisk vis, og kanskje ikke helt etter boka, signerte både Javier Mascherano og Carlos Tevez.  De ble ikke så lenge, og klubben ble bøtlagt 5,5 mill pund for å ha holdt informasjon unna FA.
Klubben hadde en del styr rundt sine islandske eiere fra 2006 til 2010.  Deres eierandel er nå nede i 35%, og klubben styres nå av 3 lokale eiere som har 65% til sammen.

West Ham er den østligste Football League klubben i London, og har heftige rivalries med naboklubbene i nordøst.  Mest Spurs, men også Arsenal og Leyton Orient.  Gamle øst-vest konflikter gjør at Chelsea er en heftig rival.  Den største rivalen er likevel Millwall, til tross for at Mølleveggen holder til sør for Thames.  Historisk var Millwall Ironworks FC nabo til Thames Ironworks FC, og konkurrent både på banen og i industrien.  Millwall flyttet sørover til The Den i 1910.
Denne striden med Millwall førte til store bruduljer senest 25.8 09 under klubbenes første møte på mange år.  Både utenfor stadion og på stadion var det tilstander som man ellers må tilbake til 80-tallet for å finne.  På den tiden var Hammers supportere beryktet for hooliganism.

West Ham har på 116 år bare hatt 14 managere!  Første mann i 31 år, deretter 18 og 11 før Ron Greenwood var sjef i 13.  Så rykket assistenten John Lyall opp og var manager i 15 år.  Dvs 5 managere de første 94 sesongene.  De siste managerne er kjente navn som Lou Macari, Billy Bonds, Harry Redknapp, Glenn Roeder, Alan Pardew, Alan Curbishley, Gianfranco Zola, Avram Grant og nå sist Sam Allardyce.  Curbishley trakk seg forøvrig etter uenighet med at styret solgte stjerneforsvarerne Anton Ferdinand og George McCartney (!!!) til Sunderland.

Dyreste kjøp er Craig Bellamy fra Liverpool i £7,5 mill i 2007.
Dyreste salg er Rio Ferdinand til Leeds for £18 mill i 2000. (Det var tider det).
Største seier: 10-0 Ligacup mot Bury i 1983.
Største tap: 0-7 ved flere anledninger.
Billy Bonds har 793 kamper.
Vic Watson har 326 mål inkludert 6 i en og samme kamp mot oss i 1929.

Fansen liker å minne motstanderne om at det var West Ham som slo Vest-Tyskland i VM-finalen i 1966.  Englands 4 mål ble scoret av Hammers-spillerne Geoff Hurst (3) og Martin Peters.

Etter at Arsenals Willie Young felte Paul Allen som sistemann i FA-cup finalen i 1980 endret FIFA reglene slik at dette nå medfører rødt kort.

Paolo di Canio fikk FA's Special Fair Play Award i 2001.  I 2005 ble han utestengt etter å ha brukt Nazi-hilsen under kamp!

Jeroen Boere var en katastrofe.  Han ble utvist i debuten i 1993.  Dommeren blåste for en felling som kvalifiserte til gult kort.  Etter at dommeren hadde blåst, men før spillerne hadde stoppet helt, foretok han like godt enda en gul-kort takling.  Han fikk dermed to gule og et rødt på en gang.  Senere havnet han i slåsskamp på ferie, mistet et øye, og måtte legge opp.

Hammers midtbane i 1999/2000:  Frank Lampard Jr, Joe Cole og Michael Carrick – alle fra eget akademi.  Dessuten en viss Rio Ferdinand fra samme akademi som stødig midtstopper. En up and coming spiller da var Jermain Defoe.   Quite impressive sånn i ettertid.

Det er forholdsvis uoverkommelig å liste alle kjente spillere som har vært i Hammers.  Noen har jeg allerede nevnt.   De klassiske spillerne er Booby Moore, Martin Peters, Geoff Hurst, Billy Bonds, Trevor Brooking, Frank Lampard Sr., Malcolm Allison, Alvin Martin, Phil Parkes, Mervyn Day, Alan Devonshire, Tony Cottee, Paul Ince og familien Allen (Clive, Martin og Paul).

Lee Chapman, Lee Bowyer, Brian Deane, Hogan Ephraim, Hayden Foxe, Robbie Keane, Matthew Kilgallon, George McCartney, Rio Ferdinand, Ian Thomas-Moore, Mervyn Day.

John Carew har fortsatt til gode å debutere.  Ragnvald Soma fikk 7 kamper i 01/02.  Hannu Tihinen ble utleid fra Viking i 01, og fikk 8 kamper.


Kun en ting å si; Glimrende lesing og et innlegg uten sludder og vas!