Skrevet av Emne: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)  (Lest 57435 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Per-Stian

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #30 på: August 19, 2011, 09:43:35 »
Elsker postene dine her ArneS. Takk! :)
+1

AndyMathie

We are Leeds and we are proud of it!

p0ndus

  • Gjest
Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #32 på: August 19, 2011, 16:10:46 »
W E S T     H A M       T R I V I A

For å bekjenne noe først, så har jeg et visst forhold til West Ham.  Hammers er det laget jeg har sett flest ganger i UK utenom Leeds.
Dette skyldes at min familie av en rar grunn jeg ikke skal komme inn på her kjenner en viss Alan Cassettari.  Denne karen drev på 60 og 70 tallet en kafe rett overfor Upton Park, der coach Malcolm Allison og stjernelaget fra den tid oppholdt seg i timevis etter treninger og kamper.  Duker, bestikk, saltbøsser og dess like ble brukt til taktikkprat, mens mengder av frityrstekt mat ble fortært.  Alan er nå æresmedlem i veteranforeningen i klubben.  Jeg har fortsatt god kontakt med sønnene hans, som begge selvsagt er Hammers fans.


West Ham United – The Hammers – ble stiftet i 1895 som Thames Ironworks FC.  Navneskiftet kom i 1900.  I 1904 flyttet man inn på det som formelt heter Boleyn Gound, men som alle kaller Upton Park.  Stadion har kapasitet på 35.533, men rekorden er på 42.322 mot Spurs i 1970.  Rekorden etter ombygging til all-seater er 35.533 – fullt mot Man City i 2002.  Navnet Boleyn Ground henspeiler på at huset som sto på tomta før stadion ble bygget visstnok var eid av Anne Boleyn, en av Henrik VIII's mange koner.
Etter heftige forhandlinger og nappetak med Spurs fikk West Ham sent i fjor tilslag på å overta neste års Olympic Stadium.  Det er derfor duket for flytting fra Upton Park i tide til sesongen 2013-14.

West Ham ble tatt opp i Football League i 1919, og allerede i 1923 var klubben i Div One.  Samme sesong spilte Hammers i den første cupfinalen på Wembley mot Bolton, en kamp Bolton vant 2-0.  Det offisielle tilskuertallet var 126.047, men rapportene anslår at det reelle tallet var nærmere 300.000!
Det ble nedrykk i 1932, og klubben ble i Div Two i 26 år før opprykket i 1958.  Dette startet klubbens storhetstid med 20 år i Div One, og en viss suksess – spesielt i cupene.  West Ham har vunnet FA-cupen 3 ganger (64,75 og 80).  Beste ligaplassering er 3. plass i 85-86.  Klubben vant cupvinner-cupen i 1965, og Intertoto-cupen i 1999. 
West Ham var siste klubb som vant FA-Cupen med kun engelske spillere på laget.
West Ham var siste klubb utenfor øverste divisjon som vant FA-Cupen i 1980.
Nedrykket i 1978 startet en lang Ups and Downs periode som klubben fortsatt er inne i.  Nedrykk og opprykk med noen års mellomrom ganske jevnlig.  I 2006 gjorde West Ham et stort fotballkupp da klubben på noe mystisk vis, og kanskje ikke helt etter boka, signerte både Javier Mascherano og Carlos Tevez.  De ble ikke så lenge, og klubben ble bøtlagt 5,5 mill pund for å ha holdt informasjon unna FA.
Klubben hadde en del styr rundt sine islandske eiere fra 2006 til 2010.  Deres eierandel er nå nede i 35%, og klubben styres nå av 3 lokale eiere som har 65% til sammen.

West Ham er den østligste Football League klubben i London, og har heftige rivalries med naboklubbene i nordøst.  Mest Spurs, men også Arsenal og Leyton Orient.  Gamle øst-vest konflikter gjør at Chelsea er en heftig rival.  Den største rivalen er likevel Millwall, til tross for at Mølleveggen holder til sør for Thames.  Historisk var Millwall Ironworks FC nabo til Thames Ironworks FC, og konkurrent både på banen og i industrien.  Millwall flyttet sørover til The Den i 1910.
Denne striden med Millwall førte til store bruduljer senest 25.8 09 under klubbenes første møte på mange år.  Både utenfor stadion og på stadion var det tilstander som man ellers må tilbake til 80-tallet for å finne.  På den tiden var Hammers supportere beryktet for hooliganism.

West Ham har på 116 år bare hatt 14 managere!  Første mann i 31 år, deretter 18 og 11 før Ron Greenwood var sjef i 13.  Så rykket assistenten John Lyall opp og var manager i 15 år.  Dvs 5 managere de første 94 sesongene.  De siste managerne er kjente navn som Lou Macari, Billy Bonds, Harry Redknapp, Glenn Roeder, Alan Pardew, Alan Curbishley, Gianfranco Zola, Avram Grant og nå sist Sam Allardyce.  Curbishley trakk seg forøvrig etter uenighet med at styret solgte stjerneforsvarerne Anton Ferdinand og George McCartney (!!!) til Sunderland.

Dyreste kjøp er Craig Bellamy fra Liverpool i £7,5 mill i 2007.
Dyreste salg er Rio Ferdinand til Leeds for £18 mill i 2000. (Det var tider det).
Største seier: 10-0 Ligacup mot Bury i 1983.
Største tap: 0-7 ved flere anledninger.
Billy Bonds har 793 kamper.
Vic Watson har 326 mål inkludert 6 i en og samme kamp mot oss i 1929.

Fansen liker å minne motstanderne om at det var West Ham som slo Vest-Tyskland i VM-finalen i 1966.  Englands 4 mål ble scoret av Hammers-spillerne Geoff Hurst (3) og Martin Peters.

Etter at Arsenals Willie Young felte Paul Allen som sistemann i FA-cup finalen i 1980 endret FIFA reglene slik at dette nå medfører rødt kort.

Paolo di Canio fikk FA's Special Fair Play Award i 2001.  I 2005 ble han utestengt etter å ha brukt Nazi-hilsen under kamp!

Jeroen Boere var en katastrofe.  Han ble utvist i debuten i 1993.  Dommeren blåste for en felling som kvalifiserte til gult kort.  Etter at dommeren hadde blåst, men før spillerne hadde stoppet helt, foretok han like godt enda en gul-kort takling.  Han fikk dermed to gule og et rødt på en gang.  Senere havnet han i slåsskamp på ferie, mistet et øye, og måtte legge opp.

Hammers midtbane i 1999/2000:  Frank Lampard Jr, Joe Cole og Michael Carrick – alle fra eget akademi.  Dessuten en viss Rio Ferdinand fra samme akademi som stødig midtstopper. En up and coming spiller da var Jermain Defoe.   Quite impressive sånn i ettertid.

Det er forholdsvis uoverkommelig å liste alle kjente spillere som har vært i Hammers.  Noen har jeg allerede nevnt.   De klassiske spillerne er Booby Moore, Martin Peters, Geoff Hurst, Billy Bonds, Trevor Brooking, Frank Lampard Sr., Malcolm Allison, Alvin Martin, Phil Parkes, Mervyn Day, Alan Devonshire, Tony Cottee, Paul Ince og familien Allen (Clive, Martin og Paul).

Lee Chapman, Lee Bowyer, Brian Deane, Hogan Ephraim, Hayden Foxe, Robbie Keane, Matthew Kilgallon, George McCartney, Rio Ferdinand, Ian Thomas-Moore, Mervyn Day.

John Carew har fortsatt til gode å debutere.  Ragnvald Soma fikk 7 kamper i 01/02.  Hannu Tihinen ble utleid fra Viking i 01, og fikk 8 kamper.

Kjempeinteressant  lesing. Burde blitt forfatter du(om du ikke allerede er det da):) :) :)


binochee

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #34 på: August 19, 2011, 20:01:12 »
Thor Eggen.
:-\

hvorfor i all dager er det thor eggen som komenterer all leeds kampene  ??? >:(
er den absolutt verst komentatoren jeg noen gang har hørt, han går meg på nervene.....

Snakker om og kvesse eggen ;). Syntes faktisk mannen er morsom og høre på, men fotball har han ikke peilig på. Men dette er vel åff tåpic.

Thor Eggen er fantastisk og en god mann. Fotball kan han også, dog ikke så imponerende som de gangene han skriver om (heavy-)musikk.

+1

euphor9

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #35 på: August 19, 2011, 20:08:59 »
Kjempebra ArneS!   Likte spesiellt det at West Ham bare har hatt 14managere på 116år.

Leedsulf

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #36 på: August 19, 2011, 20:31:23 »
Thor Eggen.
:-\

hvorfor i all dager er det thor eggen som komenterer all leeds kampene  ??? >:(
er den absolutt verst komentatoren jeg noen gang har hørt, han går meg på nervene.....

Snakker om og kvesse eggen ;). Syntes faktisk mannen er morsom og høre på, men fotball har han ikke peilig på. Men dette er vel åff tåpic.

Thor Eggen er fantastisk og en god mann. Fotball kan han også, dog ikke så imponerende som de gangene han skriver om (heavy-)musikk.

+1

Enig her.
Valget står vel oftest mellom Eggen og denne Friling. Trekker et lettelsens sukk når jeg leser det er førstnevnte.

Jon R

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #37 på: August 19, 2011, 22:14:02 »
Viasat Fotball
14:10 West Ham - Leeds
The Championship, direkte fra Boleyn Ground i Upton Park. Kommentator: Thor Eggen.

:)

Heter ikke stadioen Upton Park? Hva er Boleyn Ground? Merkelig...

auren

Glimrende quiz spørsmål og et godt utgangspunkt for en lørdagskrangel blant gutta. Been there done that.  ;D
Jon R.

berlin

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #38 på: August 20, 2011, 00:41:39 »
Jeg skulle gjerne vist hva den jevne West Ham supporter mener om å flytte til Olympic Stadium. Til tross for at kapasiteten skal reduseres fra 80.000 (under OL) til 60.000, så er avtalen at stadion skal benyttes til bl.a friidrett, cricket, konserter m.m.

Huff, nei. Blir neppe bra, det er ikke akkurat full fres på Emirates heller, selv om det ikke har en løpebane mellom supportere og gressmatta.

Takk meg til et firkantet usynkront stadion som Elland Road, til tross for at East Stand sårt trenger å bli "innlemmet i stadion".
« Siste redigering: August 20, 2011, 01:07:36 av berlin »


hobberst jr.

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #40 på: August 20, 2011, 09:52:39 »
Upton Park
Stedet er mest kjent for Boleyn Ground, hjemmebanen til West Ham United FC, som har navn etter West Ham like i nærheten. På grunn av sin beliggenhet kalles også banen ofte for Upton Park.
Nærmeste undergrunnsstasjon er Upton Park.


Stadion heter altså Boleyn Ground. Lite å diskutere.
Chelsea gave me such an unbelievable opportunity at such a young age. That's why I want to give my whole career to Chelsea and the fans because without them, I would be nothing, simple as that.

- John Terry


berlin

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #42 på: August 20, 2011, 11:43:30 »
Upton Park
Stedet er mest kjent for Boleyn Ground, hjemmebanen til West Ham United FC, som har navn etter West Ham like i nærheten. På grunn av sin beliggenhet kalles også banen ofte for Upton Park.
Nærmeste undergrunnsstasjon er Upton Park.


Stadion heter altså Boleyn Ground. Lite å diskutere.

hehehe, stadion heter Boleyn Ground, men du finner knapt en West Ham fan som bruker det navnet om sin hjemmebane. Lite å diskutere det også.

Som Jon R sier, over noen øl kan det fort bli en durabelig krangel om dette, hehe, kan se det for meg.  ;D


SveinArve

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #43 på: August 20, 2011, 12:19:08 »
Veldig spent på å sjå kampen i kampen mellom Clayton/Howson og Nolan/Parker
------------------------------
Proud member of LUSCOS

http://www.skarbovikfotball.blogspot.com

SirOlsen

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #44 på: August 20, 2011, 17:23:20 »
Hørte noen rykter om at denne blir TV sendt?
-SirOlsen-

DW

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #45 på: August 20, 2011, 17:26:07 »
Hørte noen rykter om at denne blir TV sendt?

Viasat Fotball sender denne  ;D

peder

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #46 på: August 20, 2011, 17:45:05 »
Elsker postene dine her ArneS. Takk! :)
+1
+2
+3
+4
+5
+6
Alltid en fryd å lese posten din ArneS
Som deg har jeg ett spesielt forhold til West Ham og må si de er mitt nr.2 lag i England.

West Ham er vel også englands svar på Vålerenga (Arbeidernes lag i London/Hovedstaden)

Fra gammelt av så var regelen den at hvis du kunne høre klokkene "Bow Bells" ifra kirken St Mary-le-Bow så var man selvfølgelig en Cockney og en West Ham supporter resten av livet.

Dennis

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #47 på: August 20, 2011, 21:41:32 »
Thor Eggen.
:-\

hvorfor i all dager er det thor eggen som komenterer all leeds kampene  ??? >:(
er den absolutt verst komentatoren jeg noen gang har hørt, han går meg på nervene.....

Eggen er også selvutnevnt Leedsfan som ikke lenger er spesielt interessert etter nedrykket fra PL.

Hadde sans for Eggen da han kommenterte Tour de France for TV2 (selv om dagens kommentatorer er bedre) men fotball er han ikke god på. Ikke bare uttales alle navn forskjellig fra hvordan andre gjør det (Frænk Lampaaaar, Stivin Gærraaaaar, Max Gredell (selv om det sikkert kan være mer riktig på fransk)) men han er GRUSOM når Leeds ligger under.

I likhet med Roar Stokke er absolutt alt fra gressklipp, drakter og pølsebrødene på stadion totalt ubrukelig når laget 'hans' har motgang. Det provoserer meg ikke noe særlig når Leeds ligger under. ;)
Marching on together!

Lundewhites

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #48 på: August 21, 2011, 09:47:29 »
Frykter  virkelig denne kampen i dag!!! Vi må ikke glemme at i "nedsablingen" av Hull så hadde vi faktisk 15 cornere mot og hele 18 sjanser registrert i statestikken (7 på mål)
Det var Lonergan som holdt Leeds inne i kampen i store perioder og er redd for at Hammers kommer til å ha bedre uttellingsprosent enn Hull...
Men vi reiser ned med spillere med stor selvtillit og begynnende form! Men er avhengige av at spillere som Kisnorbo, Snoddgrass, Gradel og Howson våkner snart!!

Grayson kommer helt sikkert til å starte med Gradel og Howson på tross av Nunez brukbare kamp mot Hull.

Tipper lagoppstillingen blir :
Lonergan
Lees - Kisnorbo - O`Dea - White
Snoddgrass - Brown - Clayton - Howson - Gradel
Keogh

Rachubca - Bruce - Sam - Nunez - McCormack 
For the sake of Leeds United he would break himself in two

euphor9

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #49 på: August 21, 2011, 10:23:57 »
Leeds har bare tapt en gang på siste 13kamper mot West Ham på Upton Park, så statistikken er med oss.   Håper på poeng idag hvertfall.

h.b

  • Gjest
Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #50 på: August 21, 2011, 11:40:51 »
Leeds har bare tapt en gang på siste 13kamper mot West Ham på Upton Park, så statistikken er med oss.   Håper på poeng idag hvertfall.

streaming ?. Ser ut som om noen av streamingkanalene er ute av drift

sportcarl1

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #51 på: August 21, 2011, 11:57:48 »
Leeds har bare tapt en gang på siste 13kamper mot West Ham på Upton Park, så statistikken er med oss.   Håper på poeng idag hvertfall.

streaming ?. Ser ut som om noen av streamingkanalene er ute av drift
du har inte möjlighet att få in tv4 sport från sverige?
 

sveifors

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #52 på: August 21, 2011, 11:58:41 »
Leeds har bare tapt en gang på siste 13kamper mot West Ham på Upton Park, så statistikken er med oss.   Håper på poeng idag hvertfall.

Leeds har vært et skikkelig bogey-team for West Ham i de siste årene.
WH har ikke vunnet de siste syv kampene mot Leeds.
WH har kun vunnet en av de 12 siste mot Leeds
WH har kun vunnet tre kamper på de siste 26 kampene mot Leeds.

Der har vi statistikken med oss, men så er det jo at hver gang vi er på TV bruker det jo ikke å gå så sabla bra.
Sveifors

Always look on the LEEDS side of life

Joe Jordan

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #53 på: August 21, 2011, 11:59:36 »
Dette blir den første virkelig store testen på hvor nivået ligger. Flott seier tirsdag men syns Hull var overraskende tafatte, tror Hammers blir svært vanskelige å få has på.
'If they hadn't scored, we would've won.' - Howard Wilkinson

euphor9

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #54 på: August 21, 2011, 12:09:32 »
Leeds har bare tapt en gang på siste 13kamper mot West Ham på Upton Park, så statistikken er med oss.   Håper på poeng idag hvertfall.

streaming ?. Ser ut som om noen av streamingkanalene er ute av drift


Denne funker kanskje, den er vel ikke aktig før 5min før kampen da(tror jeg)

http://www.firstrowsports.eu/watch/79714/1/watch-west-ham-united-vs-leeds-united.html

SDalen

Rogaland whites!

Corleone

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #56 på: August 21, 2011, 12:36:21 »
Slår vi West Ham i dag kan vi slå alle i denne drittligaen.
To store lag som møtes i dag, nesten som gode gamle dager dette  8)

auren

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #57 på: August 21, 2011, 13:05:18 »
West Ham er bunnsolide bakover. Kun sluppet inn ett mål. Vi må nok ha minst tre for å vinne i dag, er jeg redd.

Spent på hvilket lag og hvilken formasjon Grayson velger. Gode spillere kommer til å bli vraket. Nunez, McCormack, Gradel og Howson kommer ikke til å starte samtidig.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28909
  • Total likes: 2642
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #58 på: August 21, 2011, 13:20:14 »
West Ham er bunnsolide bakover. Kun sluppet inn ett mål. Vi må nok ha minst tre for å vinne i dag, er jeg redd.

Spent på hvilket lag og hvilken formasjon Grayson velger. Gode spillere kommer til å bli vraket. Nunez, McCormack, Gradel og Howson kommer ikke til å starte samtidig.

auren

Brown har visst kalveskade (calf injury) og må stå over, ifølge Jonathan Buckan
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

auren

Sv: KAMP: vs WEST HAM, søndag 21/8 2011, kl 14.15 (norsk tid)
« Svar #59 på: August 21, 2011, 13:24:54 »
West Ham er bunnsolide bakover. Kun sluppet inn ett mål. Vi må nok ha minst tre for å vinne i dag, er jeg redd.

Spent på hvilket lag og hvilken formasjon Grayson velger. Gode spillere kommer til å bli vraket. Nunez, McCormack, Gradel og Howson kommer ikke til å starte samtidig.

auren

Brown har visst kalveskade (calf injury) og må stå over, ifølge Jonathan Buckan

Da borger det kanskje for 4-4-2. Samme lag som sist, der Howson erstatter Brown. Men da frykter jeg for vårt defansive spill.  :-\

auren

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.