A-landslaget i fotball (Norge)

Started by Sydhagen, September 04, 2012, 14:22:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Leedsfan

Quote from: p0ndus on November 12, 2013, 22:32:02Gamsten tilbake , ja ja da mangler bare at Høgmo får overtalt Riise så er vi tilbake til scratch.

Heller Riise enn en feilbeint halvdanske...
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

Hallgeir *

Det er nesten to år siden det har vært postet i denne tråden, men nå fortjener vel Per- Mathias og gutta litt ros.

Denne kampen mot Kroatia var det tydelig at laget virkelig ønsket å vinne. Det er lenge siden jeg har sett en sånn helhjertet innsats i 90 (95) minutter av et norsk fotball-landslag. Veldig artig at spillerne lykkes.  :) 8)
Super Leeds since 1968

p0ndus

Forstår godt at det har vært fredlig på denne tråden siste par åra, i kveld var dog innsatsen så stor at man skulle tro de hadde fanden sjøl i hælene, kombinert med litt flaks og kroatisk ineffektivitet ga det et herlig resultat ;D ;D

RoarG

Opp til gutta sjøl å fikse videre avansement.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

fmtj

Nå er det lov å håpe at landslaget går mot en ny god periode ja! Gode prestasjoner har vært mangelvare, nå har de to strake seiere.
Jeg krysse fingrene!!
Yeboahs vitne

Blank_File

Klassisk av vi driter oss ut mot Malta nå. :-)

Hvis ikke blir det ulidelig spennende i Roma.

Sydhagen

Full kontroll og godt tempo over landslaget i 1.omgang.
Slik Leeds bør spille? 4-4-1-1?
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

TK20

Fy feite for en elendig match mot Ungarn. Min rating:

Nyland 2
Omar 4
Forren/Hovland 2
Høgli 2
Tettey 3
Johansen 2
Skjelbred 3
Henriksen 5
Berget 1
Søderlund 1

Høgmo stryk. Evner ikke endre kampbildet. Venter aaaaltfor lenge med å gjøre bytter, selv om det er flere som åpenbart ikke funker. Søderlund og Berget har hatt klippekort i flere kamper, uten å utrette noenting.

Vi har mange jokere på benken, blant andre Ødegaard, Helland og Elyonoussi, men de blir avspist med lite eller ingen spilletid av Høgmo.

I tillegg tviholder han på spillere som ikke får spilletid på klubblaget eller er helt ute av form. Nyland og Hovland spiller ikke, Høgli er akkurat tilbake fra skade, Berget er helt ute av form/dårlig i fotball, Johansen har ikke vært god på lenge. Jobben til en landslagstrener er å bruke folk som er i form _nå_, ikke folk som var gode mot Kroatia for to måneder siden.

De ti minuttene vi spilte med Helland og Elyonoussi på kantene var vi 400% bedre enn resten av kampen. Pedersen har scoret 12 på de siste 11 i Tippeliagen og var følgelig mye bedre enn Søderlund som vel knapt har scoret de siste ti kampene. Ubrukelig av Høgmo.

Frode

Quote from: TK20 on November 12, 2015, 22:40:10
Fy feite for en elendig match mot Ungarn. Min rating:

Nyland 2
Omar 4
Forren/Hovland 2
Høgli 2
Tettey 3
Johansen 2
Skjelbred 3
Henriksen 5
Berget 1
Søderlund 1

Høgmo stryk. Evner ikke endre kampbildet. Venter aaaaltfor lenge med å gjøre bytter, selv om det er flere som åpenbart ikke funker. Søderlund og Berget har hatt klippekort i flere kamper, uten å utrette noenting.

Vi har mange jokere på benken, blant andre Ødegaard, Helland og Elyonoussi, men de blir avspist med lite eller ingen spilletid av Høgmo.

I tillegg tviholder han på spillere som ikke får spilletid på klubblaget eller er helt ute av form. Nyland og Hovland spiller ikke, Høgli er akkurat tilbake fra skade, Berget er helt ute av form/dårlig i fotball, Johansen har ikke vært god på lenge. Jobben til en landslagstrener er å bruke folk som er i form _nå_, ikke folk som var gode mot Kroatia for to måneder siden.

De ti minuttene vi spilte med Helland og Elyonoussi på kantene var vi 400% bedre enn resten av kampen. Pedersen har scoret 12 på de siste 11 i Tippeliagen og var følgelig mye bedre enn Søderlund som vel knapt har scoret de siste ti kampene. Ubrukelig av Høgmo.

Søderlund og Berget hadde en forferdelig kveld. De to svakeste, ja,

Sydhagen

Frustrerende kamp der de ikke fikk nok fart på ballen til å klare å spille ut Ungarn.
Ble snytt for 2 klare straffer.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

flynn

Quote from: Sydhagen on November 13, 2015, 10:05:21
Frustrerende kamp der de ikke fikk nok fart på ballen til å klare å spille ut Ungarn.

Er jeg den eneste her i verden som mener at Omar ikke skulle hatt straffe, men frispark på hjørnet av 16-meteren?

flynn

Dennis

Quote from: flynn on November 13, 2015, 10:26:23

Er jeg den eneste her i verden som mener at Omar ikke skulle hatt straffe, men frispark på hjørnet av 16-meteren?

flynn

Jeg kan være enig i den, selv om det nå er "lov" å holde i perioder - så reglen om å trekke tilbake til der det startet er kanskje moden for moderering. Uansett enn horribel dommeravgjørelse. Det er soleklar forseelse og med så grov holding er det gult kort og dermed rødt på ungareren.

Jeg trodde dommerstanden var svak i norsk serie, men den er tydelig ikke top notch i England heller.

Når det gjelder uttaket var jeg skuffa før kampen. Vi har kun to spillere fra start som kan gjøre noe en-mot-en; Berget og Omar. Resten er enten defensive eller løpsmaskiner uten kreativitet. På hjemmebane. Når vi burde vinne. Og forventes å møte et defensivt lag.

Håpet i det lengste at Alesaami, Elyounussi og Pedersen skulle starte. Forventet egentlig ingen av de, men håpet på en offensive Høgmo.

Nyland - 3 - En viktig redning, men også en gigatabbe.

Omar - 7 - Villig fremover, skaper ubalanse . Snytt for frispark/straffe og rødt kort til motstander.
Forren - 4 - På det jevne, men liker ikke at han spiller med feber.
Hovland - 3 - Småsurrete. Ikke vanlig standard. Grunnet vrakingen i Nurnberg?
Høgli - 2 - Uvanlig svak defensivt og lite villig offensivt.

Ciljan Skjelbred - 4-  Løper mye,  men det blir lite utav det som vanlig. Burde scora. Grei i første. Dårlig teknikk.
Johansen - 3 - Elendige dødballer og ikke samme gutsen. Ute av form. Selnæs i bortekampen? (Skjer ikke).
Tettey - 6 - Ikke like dominant som i det siste, men er villig og bevegelig. Først på blokka.
Berget - 2- Usynlig. Og de gangene vi så han, var det hælklakk og fiksfakseri som ikke fungerte.

Henriksen - 4 - Syns ikke han kommer til sin rett i laget
Søderlund - 2 - Jobber og får avslutninger, eller "avslutninger". Hvor er selvtilliten??

Høgmo - 2 - "Trygt" laguttak, men det er det som feller oss. Skaper sjanser nok til å vinne, men han satser på rustne, småskadde spillere og/eller reserver i klubblagene, fremfor formspillere. Kardinalfeil. For sene bytter ift å endre kampbildet.

Defensivt press var også håpløst svak. Lagdelene for langt unna hverandre og "vi" er ikke oppi duellene. Virker som spillerne var inneforstått med at vi skulle styre alt og tok ikke Ungarn seriøst når de kom. Virket farligere de gangene de kom fremover.
Marching on together!

Blank_File

flynn

Det er kommet noen nye regler på det der. Hadde han sluppet før han kom i boksen så ville det ikke vært en straffbar forseelse overhodet. Men ungareren holder langt inni boksen.

Forøvrig brukbar kamp der vi burde ha vunnet. Gledelig å se at vi står på og skaper trøkk hele kampen. Litt for få clear cut chances, men den i starten er utilgivelig av Skjelbred å ikke sette. I tillegg skulle vi som sagt hatt en soleklar straffe.

flynn

Quote from: Blank_File on November 13, 2015, 11:07:27

flynn

Det er kommet noen nye regler på det der. Hadde han sluppet før han kom i boksen så ville det ikke vært en straffbar forseelse overhodet. Men ungareren holder langt inni boksen.

Forøvrig brukbar kamp der vi burde ha vunnet. Gledelig å se at vi står på og skaper trøkk hele kampen. Litt for få clear cut chances, men den i starten er utilgivelig av Skjelbred å ikke sette. I tillegg skulle vi som sagt hatt en soleklar straffe.

Hva er nytt? Du sier at "hvis han hadde sluppet før han kom inn i boksen så ville det ikke vært straffbar forseelse". Hva mener du med det? Ikke frispark, eller ikke gult kort? Og er regelen om at et frispark dras tilbake dit forseelsen startet endret?

flynn

Blank_File

Quote from: flynn on November 13, 2015, 13:41:08
Quote from: Blank_File on November 13, 2015, 11:07:27

flynn

Hva er nytt? Du sier at "hvis han hadde sluppet før han kom inn i boksen så ville det ikke vært straffbar forseelse". Hva mener du med det? Ikke frispark, eller ikke gult kort? Og er regelen om at et frispark dras tilbake dit forseelsen startet endret?

flynn

Jeg mener at da hadde det så vidt vært en touch på skuldra. Jeg tror reglene er annerledes ved holding. For det er jo på en måte mengden holding som gjør at det blir straffbart.

asLeeds

DALHEIM WHITES

Sydhagen

Ja, etter ekstraomganger. Har satt 100,- på 1-0 til Norge.

Hallgeir *

Opp som en bjønn (vi trakk det svakeste laget), og ned som en fell ( de var visst ikke så dårlige som mange ville ha det til).

Taktiske bommerter av Høgmo, som lærte lite av første kamp. Skuffet, men langt fra overrasket.
Super Leeds since 1968

Sydhagen

Dennis

De taktiske disposisjonene i går virker komplett merkelige for min del. Laguttaket var spennende nok, med "boksåpnere" i Moi og Ødegaard, men Markus Henriksen som spydspiss? Mannen som nesten har like treg akselerasjon som vår egen Mowatt, skal jage bakrom?

Hvorfor ikke legge Henriksen dypere og komme på løp gjennom leddene? Når Ungarn parkerer bussen, må man ha enorm bevegelse. Det er Henriksen god til. Det han IKKE er god til, er å løpe fra motspillere og ballbehandling på små flater.

Norge hadde kun en bevegelse til enhver tid og den ble det spilt på. Selv et OBOS-lag kunne greit forsvart seg mot den angreps"planen" i går. Når man så på et visst punkt legger Ciljan Skjelbred i 10-er-rollen, så er det for meg likestilt som J A Riise som falsk nier.

Og når man legger om, så blir det Henriksen på venstrekant?! Og når man skal pumpe inn og trenger luftstyrke, så velger man Berget fremfor Søderlund?

Det virker for totalt blottet for plan.

Høgmo må ta en del av skylda, men spillerne har minst like stort ansvar. Mangel på kvalitet er en ting, men mangel på innsats er utilgivelig. Ødegaard og Johansen sa etter kampen at de ikke var våkne fra start. Klarer man ikke det i den viktigste kampen på 15 år, så har man lite med landslagsdrakt på seg å gjøre.

Nyland - 6 - Kanonredning på 1-0. Lite å gjøre med målene.
Resten - 1 - Hovland, hvorfor bodychecker du egen spiller på 1-0-målet??
Trenerteamet - stryk
Marching on together!

TallyHo

Vel, dette var en taktisk bommert av det store slaget. Artig å se Ungarn spille ren "Drillo taktikk" og lykkes så grundig med det. Det kaller jeg å være realistisk. En må jo bare stikke fingeren i jorda når en har 11 fjellaper i gaderoben. ("fjellaper" - Dansk beskrivelse av norsk fotballteknikk)
Min jomfrukamp: 18.05.76
Viking- Leeds United  0-1    Tilsk. 9.429. 
Mc. Niven 22 min. Banens beste; Billy Bremner.   
Etter at Leeds United hadde fått sitt honorar satt Viking igjen med kr. 50 i overskudd til tross for 9.429 på tribunen.

fmtj

Høgmo er litt av en fyr, komponere helt nytt lag i den viktigste kampen på mange mange år for Norge..... :-[!! Når det er sagt, vil Ungarn sannsynligvis ikke klare seg særlig bra i et EM, når de ikke slår Norge mer enn dette..... ::)!
Høgmo setter seg nok ned og planlegger frem mot VM kval nå, blar gjennom passende poesiverk som kan vekke guttene til dyst!!
Yeboahs vitne

Hallgeir *

Endelig en landskamp med angrepsfotball i fokus. 3-2 over EM-deltaker Island, dessverre bare en privatlandskamp.

Dersom Høgmo og spillerne begynner å levere på dette nivået, kan det igjen bli verdt å bruke tid på å følge "nye" Norge.
Super Leeds since 1968

RoarG

Enda en gjespekamp...eh treningskamp tapt. Denne gangen for fotballgigant Hviterussland, som hadde kvasse nok angripere til å score en gang. Denne kampen så jeg ikke (heldigvis), da jeg anså overgangsvinduets avslutning som mye mer spennende. På tide nå å la Høgmo gå, og la Deila overta.
PS. Kanskje man bør endre trådnavnet til "Ã... se maling tørke"?
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

Dennis

Første gangen som jeg kan huske at jeg har slått av en landskamp etter en times tid. Det er noe av det verste jeg har sett.

Høgmo har snakka om progresjon og utvikling i den tiden han har vært landslagssjef. Jeg visste ikke at han mente i negativt fortegn.

Om det ikke blir tosifra på søndag, så skal man være fornøyd.
Marching on together!

RoarG

Her går landlagsspillerne i skyttergravene og klager på publikum og presse. http://www.vg.no/sport/fotball/landslaget/selnaes-folk-har-alltid-staatt-og-pisset-paa-landslaget/a/23781655/
Og nei, Selnæs: "Folk har ikke alltid stått og pisset på landslaget", ditt ahistoriske nek! På 90-tallet var folk stolte av A-landslaget, og ga uttrykk for det med flotte sanger som "Bønda i fra nord". Da slo man storheter som Nederland, Italia og England, før det hele kulminerte med Brasil-kampen i '98. Dagens A-landslag, derimot, taper for fotballmikrober som Albania og Hviterussland. På Ullevål, nasjonens fort på 90-tallet. Norges A-landslag i fotball var den gang en fryktet motstander, og Ullevål stadion var et fryktet sted å spille.
Faktum, Selnæs, er at resultatene ikke lyver. Norges A-landslag i fotball taper nå disse kampene mot jevne (og ikke så altfor gode) motstandere, fordi kvaliteten på det som blir prestert er for dårlig. Norsk fotballs degenerering viser seg også på klubbnivå hvor samtlige lag som kunne kvalifisere seg til spill i Europa, ble slått ut i kvaliken. Ã... spille på et topplag i Tippeligaen, som RBK, borger ikke lenger for kvalitet. Her må både spillere og trenere stikke den berømte fingeren i jorda, og kalle en spade for en spade. Norsk fotball suger, både på klubbnivå og landslagsnivå, og vi kommer ikke videre før selvgode "stjerner", som Selnæs innser dette.
Og siden treningslandskampene "ikke betyr noe" (i flg spillere og synsere), kan man vel bare droppe hele skiten? Man kan starte med å sparke Høgmo. NÃ....

fmtj

Quote from: RoarG on September 01, 2016, 11:10:51
Her går landlagsspillerne i skyttergravene og klager på publikum og presse. http://www.vg.no/sport/fotball/landslaget/selnaes-folk-har-alltid-staatt-og-pisset-paa-landslaget/a/23781655/
Og nei, Selnæs: "Folk har ikke alltid stått og pisset på landslaget", ditt ahistoriske nek! På 90-tallet var folk stolte av A-landslaget, og ga uttrykk for det med flotte sanger som "Bønda i fra nord". Da slo man storheter som Nederland, Italia og England, før det hele kulminerte med Brasil-kampen i '98. Dagens A-landslag, derimot, taper for fotballmikrober som Albania og Hviterussland. På Ullevål, nasjonens fort på 90-tallet. Norges A-landslag i fotball var den gang en fryktet motstander, og Ullevål stadion var et fryktet sted å spille.
Faktum, Selnæs, er at resultatene ikke lyver. Norges A-landslag i fotball taper nå disse kampene mot jevne (og ikke så altfor gode) motstandere, fordi kvaliteten på det som blir prestert er for dårlig. Norsk fotballs degenerering viser seg også på klubbnivå hvor samtlige lag som kunne kvalifisere seg til spill i Europa, ble slått ut i kvaliken. Ã... spille på et topplag i Tippeligaen, som RBK, borger ikke lenger for kvalitet. Her må både spillere og trenere stikke den berømte fingeren i jorda, og kalle en spade for en spade. Norsk fotball suger, både på klubbnivå og landslagsnivå, og vi kommer ikke videre før selvgode "stjerner", som Selnæs innser dette.
Og siden treningslandskampene "ikke betyr noe" (i flg spillere og synsere), kan man vel bare droppe hele skiten? Man kan starte med å sparke Høgmo. NÃ....

Jeg er inderlig enig med deg i at norsk landslagsfotball er elendig. Det er vanskelig å begripe at en mann som Høgmo blir sittende i jobben med de urdårlige resultatene å vise til. Samtidig kommer han aldri med en eneste innrømmelse. Det triste er at det begynner å bli komisk.

Selnæs er historieløs. Jeg husker godt de to VM sluttspillene og EM sluttspillet og stoltheten av våre 11 der ute på den grønne gressmatta.

Dette er imidlertid lenge siden og for Selnæs er det tydelig at han føler landslaget alltid blir trakassert. Han er jo ganske ung. Det henger jo også sammen med at de guttene som ikler seg drakta med flegget på brystet ikke presterer. Så enkelt er det!!

Og så må jo den godeste Høgmo sparkes selvsagt.
Yeboahs vitne

Hallgeir *

17 tap på 29 kamper for Per Høgmo. Vi taper for et lag som er ranket som nr. 133.

Jeg byttet kanal og begynte å se på "Skal vi danse".

Huff!

Det er jo ikke bare denne kampen som får meg til å ønske en ny landslagtrener inn, men årets resultater som har vært svært begredelige "over all".

Ståle Solbakken burde være vår neste trener.
Super Leeds since 1968

Blank_File

Quote from: Hallgeir * on October 08, 2016, 20:01:17
17 tap på 29 kamper for Per Høgmo. Vi taper for et lag som er ranket som nr. 133.

Jeg byttet kanal og begynte å se på "Skal vi danse".

Huff!

Det er jo ikke bare denne kampen som får meg til å ønske en ny landslagtrener inn, men årets resultater som har vært svært begredelige "over all".

Ståle Solbakken burde være vår neste trener.
Orker ikke heller mer. Jeg har vokst opp med Drillos og den første kampen jeg kan huske er da Myggen scoret med hodet mot San Marino. Selv under Hardeides verste periode var jeg ikke i nærheten av å bli så passiv som nå. Landskamper er som julaften hver eneste gang. Aldri før har jeg ropt på noens hode. Men i kveld var jeg glad for tap. Etter Ungarn er det bare ikke en kroppsdel på meg som klarer å engasjere. Høgmo må gå!

Gufrias

Fælt å si det, men Drillo-perioden er faktisk unntaket. For det meste har Norge vært et ganske dårlig fotballand. Vi er tilbake der vi hører hjemme, med spillere som ikke er så gode som de (og vi) tror, og en trener som ikke oppnår bedre resultater enn spillermateriellet tilsier.

Jeg tror ikke enda en norsk trener har svaret på problemene. En god norsk trener kunne kanskje ha fått laget til å gjøre de enkle tingene riktigere (så som markering og guts), men det stopper ikke der. Vi må lete etter en som har for vane å få lag til å overprestere, og da må vi lete utenlands. Mest nærliggende er Lars Lagerbäck, i lys av merittene både med Island og tidligere landslag. Michael Laudrup kunne også være interessant. Bob Bradley, hvis det ikke var for at han nettopp er ansatt i Swansea.

Et spennende alternativ ville være en søramerikaner av Bielsa-skolen - sett i lys av prestasjonene til Chile, Colombia og Costa Rica i VM 2014.
Hekta på Leeds siden 1974